Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology NAS-tråden

583 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS111 (NAS-servrar) 5 8 (2) Inga priser
Synology DiskStation DS214play (NAS-servrar) 6 8,82 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS415play (NAS-servrar) 6 8,83 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS115j (NAS-servrar) 6 6,75 (3) Inga priser
Synology DiskStation DS415+ (NAS-servrar) 5 8,3 (9) Inga priser
Synology DiskStation DS215j (NAS-servrar) 6 9,18 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS1815+ (NAS-servrar) 6 8,06 (17) Inga priser
Synology DiskStation DS1515+ (NAS-servrar) 6 7,2 (4) Inga priser
Synology DiskStation DS215+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216play (NAS-servrar) 6 8,33 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS716+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216+ (NAS-servrar) 5 6,5 (1) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 8GB RAM (NAS-servrar) 6 8,67 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 2GB RAM (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS218+ (NAS-servrar) 5 8,33 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#251

Postad 17 januari 2017 - 20:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ha, ha ha som kutymen påbjuder :)

 

Well, well - jag är pedagog till vardags. 

 

Om man går vi säkerhetsinställningarna finns det en meny där man kan avlägsna sin blockerade IP-adress. Blockeringen lägger sig där efter alltför många misslyckade inloggningsförsök. Jag tog bort min egen adress, och vips kom jag in igen. När jag testade min externa inloggning såg jag till att min mobil inte var ansluten till wifi hemma, annars hade jag kommit in ändå eftersom det varit lokalt. 

 

 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bild.jpg   238,51K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 17 januari 2017 - 20:23.


#252

Postad 17 januari 2017 - 20:29

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Ha, ha ha som kutymen påbjuder :)

Well, well - jag är pedagog till vardags.

Om man går vi säkerhetsinställningarna finns det en meny där man kan avlägsna sin blockerade IP-adress. Blockeringen lägger sig där efter alltför många misslyckade inloggningsförsök. Jag tog bort min egen adress, och vips kom jag in igen. När jag testade min externa inloggning såg jag till att min mobil inte var ansluten till wifi hemma, annars hade jag kommit in ändå eftersom det varit lokalt.


👍😊

#253

Postad 19 januari 2017 - 11:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har delat ut en mapp till min familj, och de har tillgång via lösenordet. Min familj kan hämta innehållet i mappet, men tyvärr kan de inte lägga till filer själva - hur gör jag?



#254

Postad 19 januari 2017 - 12:11

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Jag har delat ut en mapp till min familj, och de har tillgång via lösenordet. Min familj kan hämta innehållet i mappet, men tyvärr kan de inte lägga till filer själva - hur gör jag?

 

 

Har ingen lösning på din frågeställning utan en alternativ lösning.

 

Du skapar enskilda användarkonton för dina familjemedlemmar.

Då får dom dels en egen hemkatalog som du kan sätta en gräns på hur stor den får vara.

Och du kan skapa mappar som du sätter individuella behörighet vad varje person kan göra.

 

Att dela ut en mapp som du nu gjort ser jag bara som ett sätt att dela filer temporärt.



#255

Postad 19 januari 2017 - 15:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Fungerade bra, skapade en ny enskild användare som familjen får logga in på. 



#256

Postad 23 februari 2017 - 19:43

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Har en DS 411j som jag envist stannat kvar på DSM 5.2 för läste på Synologys forum att den blir väldigt väldigt seg med DSM 6.0.

Insåg att den är alla fall lite seg när man har några program installerade och körandes samtidigt och gränssnittet blir smärtsamt långsamt.

Så jag bestämde mig för att enbart ha den som filserver så jag uppdaterade ändå till DSM 6.0

Döm om min förvåning när den blev mycket snabbare och rappare i gränssnittet.

Överföringshastigheten märkte jag ingen skillnad på men nu fick den lite mer liv i sig och behovet att uppgradera sköts på framtiden :) 



#257

Postad 26 mars 2017 - 08:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har börjat flytta över filer från min gamla WD My Cloud till min Synology. Men jag har bara en disc i min nya NAS än så länge. Funderar på att sätta in en 4TB men vet inte vilken sort som är prisvärd?



#258

Postad 26 mars 2017 - 09:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Jag kör med WD 4TB RED. Runt 1800kr/disk

Redigerat av PML73, 26 mars 2017 - 09:27.


#259

Postad 26 mars 2017 - 09:35

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Denna skulle jag sikta på.

https://www.dustinho...tent=5637147270

 

Nu har jag Green diskar i mina Nas:ar med 50000+ drifttimmar utan problem.



#260

Postad 26 mars 2017 - 10:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Good, då är det en sådan som jag skall blicka mot :)

 

Min Router är fylld och jag saknar anslutningar för två st NAS. Men med tanke på att jag kan sätta i ytterligare en disk i min nya NAS så börjar jag nu flytta innehållet dit. 



#261

Postad 26 mars 2017 - 11:12

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Good, då är det en sådan som jag skall blicka mot :)

Min Router är fylld och jag saknar anslutningar för två st NAS. Men med tanke på att jag kan sätta i ytterligare en disk i min nya NAS så börjar jag nu flytta innehållet dit.


Det löser du med en switch

#262

Postad 26 mars 2017 - 12:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jo, jag har kollat på en men vill också bli av med min gamla My Cloud och kommer att sälja denna. Som det är nu får jag växla mellan att dra ur en LAN-kontakt om jag skall kolla på tv, och sedan sätta tillbaka den igen. Idag påbörjas flytten av gamla filmer till min nya NAS, och den gamla gör jag mig av med. 



#263

Postad 26 mars 2017 - 12:31

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Jo, jag har kollat på en men vill också bli av med min gamla My Cloud och kommer att sälja denna. Som det är nu får jag växla mellan att dra ur en LAN-kontakt om jag skall kolla på tv, och sedan sätta tillbaka den igen. Idag påbörjas flytten av gamla filmer till min nya NAS, och den gamla gör jag mig av med.


Inget att fundera över utan bara att köpa.

#264

Postad 26 mars 2017 - 22:05

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0

problem2: Plex servern funkar kanon och jag når det snabbt och bra via telefon/padda/boxxebox men när jag sedan skall streama över det till Apple Tv så tar det stopp. Den bara tänker och tänker och tillslut får jag upp att det inte går och var vänlig försök senare.....tycker det är skumt eftersom det funkar när jag kör samma set-up från datorn.Så vad har jag missat?

Hoppas verkligen på eran hjälp så att jag kan få allt att funka
Tack


Apple tv kräver att filerna är i rätt format, annars måste dem transcodas om till rätt format. Det är nog med säkerhet din nas för långsam för.. därför det funkar när du kör plex servern på din dator med inte när den körs från nasen..

Redigerat av `rzr, 26 mars 2017 - 22:05.


#265

Postad 16 april 2017 - 09:21

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Har en plats ledig i min NAS som börjar bli full, har 3*3TB i, kan jag sätta i en 4e som är större eller måste den vara lika stor?



#266

Postad 16 april 2017 - 09:26

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Har en plats ledig i min NAS som börjar bli full, har 3*3TB i, kan jag sätta i en 4e som är större eller måste den vara lika stor?


Du kan sätta i så stor som din NAS är specificerad för. Men det betyder inte att du kommer kunna utnyttja hela hårddisken.
Sätter du i en i samma storlek kommer du att utnyttja mest utrymmer av hårddisken.
Du kan testa här. https://www.synology...RAID_calculator

Apple tv kräver att filerna är i rätt format, annars måste dem transcodas om till rätt format. Det är nog med säkerhet din nas för långsam för.. därför det funkar när du kör plex servern på din dator med inte när den körs från nasen..


Om vi ska vara petiga så tranacoda behövs när filen innehåller fel codec eller ett ljudformat som inte är kompatibelt.
Är den i fel filformat så remuxas den och det kräver ingen större kraft.

#267

Postad 05 maj 2017 - 21:45

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

  • 526 inlägg
  • 0

Hur backupar ni er NAS?

Jag är inne på en off-site backup av allt innehåll om den skulle krascha totalt eller bli stulen eller liknande.



#268

Postad 08 maj 2017 - 07:45

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hur backupar ni er NAS?

Jag är inne på en off-site backup av allt innehåll om den skulle krascha totalt eller bli stulen eller liknande.

 

Beror iofs storleken på din NAS, men extern disk funkar väl också.



#269

Postad 08 maj 2017 - 11:33

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Hur backupar ni er NAS?

Jag är inne på en off-site backup av allt innehåll om den skulle krascha totalt eller bli stulen eller liknande.

Upp med det i molnet :)

Kör själv trippel (1 on site + 2 off site) back-up på alla bilder/filmer; dator --> (1) NAS --> (2) Crashplan (native format) och (3) Google Photos (komprimerat format).

 

Crashplan sväljer övriga filformat så där backas det upp (samt native format på bilder o filmer). Lite slö upload men känns iaf lite tryggare o ha en säkerhetskopia där. Finns flera andra alternativ som erbjuder fler tjänster/appar så nåt som passar behovet borde du kunna hitta :) lycka till!



#270

Postad 08 maj 2017 - 11:39

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

  • 526 inlägg
  • 0

Upp med det i molnet :)

Kör själv trippel (1 on site + 2 off site) back-up på alla bilder/filmer; dator --> (1) NAS --> (2) Crashplan (native format) och (3) Google Photos (komprimerat format).

 

Crashplan sväljer övriga filformat så där backas det upp (samt native format på bilder o filmer). Lite slö upload men känns iaf lite tryggare o ha en säkerhetskopia där. Finns flera andra alternativ som erbjuder fler tjänster/appar så nåt som passar behovet borde du kunna hitta :) lycka till!

 

Testade cloud sync mot Amazone Drive där du har unlimited space för en rätt låg peng.

Vet inte varför jag körde med cloud sync istället för hyper backup men det kändes bra att kunna se de faktiska filerna på molntjänsten.



#271

Postad 08 maj 2017 - 13:10

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0

Jag har fått vantarna på en Q-nap nas som jag tänkte ha som back up till min Synology 412+.

Någon som har en idé om hur enklast göra detta. Jag kommer inte ha den offsite, utan tänker ta fram den 1 gång i månaden och göra en back up. Allt hade kanske varit enklare om det vore en synology. Min synology har SHR.

Men någon som har tips om hur enklast göra denna back up? Bara koppla upp till samma switch och drag & droppa över allt material? Utrymme korresponderar. Så det är inget problem.

Bara nyfiken om någon prövat något annat bra sätt, så man slipper kopiera allt om igen varje gång, som kan ha koll på allt så att säga.. eller andra problem som kan uppstå.



#272

Postad 08 maj 2017 - 16:34

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Jag har fått vantarna på en Q-nap nas som jag tänkte ha som back up till min Synology 412+.

Någon som har en idé om hur enklast göra detta. Jag kommer inte ha den offsite, utan tänker ta fram den 1 gång i månaden och göra en back up. Allt hade kanske varit enklare om det vore en synology. Min synology har SHR.

Men någon som har tips om hur enklast göra denna back up? Bara koppla upp till samma switch och drag & droppa över allt material? Utrymme korresponderar. Så det är inget problem.

Bara nyfiken om någon prövat något annat bra sätt, så man slipper kopiera allt om igen varje gång, som kan ha koll på allt så att säga.. eller andra problem som kan uppstå.

 

Hej,

Har själv bara testat köra mellan två synology servrar och då var det rsync som gällde. Ingen erfarenhet av qnap själv men om den har en rsync funktion så hade jag börjat där..

 

Undrar själv till er andra som kör custom packages från synocommunity.. Har själv trillat in där efter att jag byggt min egna XPEnology server.. synocommunity har massa intressanta appar men jag förstår knappt vad majoriteten gör och verkar ju bara finna sen rad eller två i beskrivningar på: https://synocommunity.com/

 

Någon som vet var jag kan leta mer specifikt för beskrivningar/instruktioner/användningsområde för varje enkild app..? Alternativt vilket forum man skall vända sig till för support etc..? Tack



#273

Postad 08 maj 2017 - 18:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Någon som vet var jag kan leta mer specifikt för beskrivningar/instruktioner/användningsområde för varje enkild app..?
Alternativt vilket forum man skall vända sig till för support etc..? Tack

https://synocommunity.com/packages ?

#274

Postad 08 maj 2017 - 18:27

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

 

Ja precis där jag menar.

Finns massa program där men väldigt simpla förklaringar hur de fungerar och mer detaljerat vad de gör osv..



#275

Postad 11 juni 2017 - 08:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag tror jag har ett nybörjarproblem.

När jag använder min laptop som endast har wifi-anslutning, för att flytta filer från min trådanslutna Synology NAS till min trådanslutna Aries-UpNP-server som ligger på samma trådade gigabit-nätverk, får jag en stark känsla av att all data går via min laptop och mitt wifi, innan datan landar på rätt plats. Det går ju så sakta. (Jag flyttar alltså bara filerna direkt genom Windows 10 på nätverket.)

Fick då tanken att jag skulle gå genom "File Station" på min Synology för att kopiera och klistra in på den andra servern på mitt nätverk. Där ser jag ju inte andra enheter på nätverket. Jag antar att om jag bara hade haft lite högre kompetens, borde jag kunna gå in och kopiera filer från min Synology och bara "klistra in dem" på den andra servern, på dess SSD i en rasande fart...

 

Hur flyttar och kopierar jag lättast och snabbast stora datamängder, mellan min Synology och min  Aries-UpNP-server på nätverket?

Ska jag kunna hitta andra nätverksplatser genom "File Station", eller funkar den bara internt på min NAS?

Borde jag använda något annat program för att komma till rätta med detta?



#276

Postad 11 juni 2017 - 14:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hur flyttar och kopierar jag lättast och snabbast stora datamängder, mellan min Synology och min  
Aries-UpNP-server på nätverket? Ska jag kunna hitta andra nätverksplatser genom "File Station",
eller funkar den bara internt på min NAS?
Borde jag använda något annat program för att komma till rätta med detta?

Utan att veta ett smack om Aries-UpNP, så ja, kör du mha laptopen (och Windows) kommer all data gå via den.

Vill du att enheterna ska prata med varandra måste du vara "inloggad" på enhet A, och dra över
filer från enhet B.
Alternativt hitta något protokoll som stöder överföring mellan A och B, men styrs via C, ett sådant
är FTP med PASV-läge, men då måste båda enheterna stöda FTP, och minst en av dom PASV läge.

Redigerat av frollic, 11 juni 2017 - 16:59.


#277

Postad 11 juni 2017 - 18:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Utan att veta ett smack om Aries-UpNP, så ja, kör du mha laptopen (och Windows) kommer all data gå via den.

Vill du att enheterna ska prata med varandra måste du vara "inloggad" på enhet A, och dra över
filer från enhet B.
Alternativt hitta något protokoll som stöder överföring mellan A och B, men styrs via C, ett sådant
är FTP med PASV-läge, men då måste båda enheterna stöda FTP, och minst en av dom PASV läge.

Okej, tack för svaret.

Min Aries mini är i förrsta hand konstruerad som mediaspelare med stöd för UPnP. Den har i dagsläget inte så avancerade funktioner, så jag kan logga in på den för att dra filer från andra enheter i nätverket.

Ja, ja, inget större problem egentligen, klarar mig ganska bra på bara en server i nätverket, och det är bara en liten SSD på 180 gb i Aries Minin ändå. Jag fyller väl den succesivt med några väl valda filer. Min processorsvaga Asus Zenbook med nätverkskort inbyggt i dess metallchassi och endast möjlighet för wifi-nätverk är väl egentligen inte ideal för att routa stora datamängder mellan enheter på nätverket.

Det får duga. Låter som att det skulle krävas nya "prylar" för att komma till rätta med detta. Då lever jag med det istället...



#278

Postad 12 juni 2017 - 08:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Okej, tack för svaret.
Min Aries mini är i förrsta hand konstruerad som mediaspelare med stöd för UPnP.

Jo, fast UPnP vad ? server eller klient ?
 

Den har i dagsläget inte så avancerade funktioner, så jag kan logga in på den för
att dra filer från andra enheter i nätverket.

Din NAS borde ju ha UPnP-server, om vi förutsätter att din Arias har en klient ?

Behöver i så fall inte skyffla mer data än det som strömmas ?

Redigerat av frollic, 12 juni 2017 - 08:03.


#279

Postad 12 juni 2017 - 15:48

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jo, fast UPnP vad ? server eller klient ? Din NAS borde ju ha UPnP-server, om vi förutsätter att din Arias har en klient ?Behöver i så fall inte skyffla mer data än det som strömmas ?


Jag antar att Aries mini har stöd för både server och klient, eftersom det finns möjlighet att köra den dels som server på nätverket, dels spela upp från annan server på nätverket.
På min Synology kör jag ett UPnP-serverprogram som heter minimserver (så ja den har UPnP-server).
Men på min Aries kan jag ju inte logga in och greja runt bland dess filer, så vitt jag vet.
Eller borde jag kunna det?
Den har ju inget stöd för att istallera ytterligare programvara på den.
Men jag antar att det finns olika sorters klienter, och att klienten på min Aries är konstruerad för att spela upp musik från nätverksplatser och inte så mycket mer.
Eller är det givet att den funktionen finns där? I så fall vet jag inte hur man använder den.
(Men kanske är det en funktion som snart kommer, i nästa firmware, eftersom den då ska kunna manövreras via webläsare.)
Men du ingjuter mig i visst hopp, om att funktionen redan finns där och att det bara är jag som inte förstår tekniken.

#280

Postad 13 juli 2017 - 11:37

Phoenix76
  • Phoenix76
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hej alla problemlösare.

 

Har lite problem med Photo Backup i Photo Station på min synology DS 213+. Kör med senaste programvara 6.1.2-15132 Update 1.

Förmodligen är det handhavandefel men har begränsat med tid för att lyckas söka mig till lösningar. Pga en fyraåring och en tvåmånaders som höjer svårighetsgraden på det mesta jag ger mig på.

 

Iallafall nu till problemet. 

Jag har Photo Station appen på min telefon och har aktiverat Photo Backup och den funkar så där. Dels måste jag ha appen igång för att den ska köra backup på nya foton. (Det kanske är så den fungerar?) Trodde att det skulle skötas mer automatiskt när man kom i kontakt med ett WiFi nätverk. Men jag inser nu att det kanske är logiskt att man måste starta appen manuellt eller konstant ha den på i bakgrunden för att det ska funka.

 

Hur som helst. När jag inte kört appen på länge (1-2 månader) så körs en kopia på samtliga foton jag har på telefonen. Detta resulterar i mängder av dubbletter ovh ibland 3-4 kopior på samma "gamla" foton.

Vad beror detta på?

Sen hittar jag inget verktyg för att enkelt ta bort dubletter. Finns det något smidigt tillägg att installera för att kunna ta bort flera kopior på samma foto?



#281

Postad 04 september 2017 - 17:06

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Aldrig haft en Nas innan, men kollat runt lite och fastnade för DS216+II och det står att den fixar 4k men enligt vissa si och så. Men är den bra eller bör jag köpa en med bättre hårdvara?



#282

Postad 04 september 2017 - 17:12

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Aldrig haft en Nas innan, men kollat runt lite och fastnade för DS216+II och det står att den fixar 4k men enligt vissa si och så. Men är den bra eller bör jag köpa en med bättre hårdvara?

 

 

Beror helt på vad du ska göra med den.



#283

Postad 04 september 2017 - 17:16

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Ja du vet knappt vad man kan göra med en haha. Streama 4k hade ju inte varit fel och så kommer man ha alla bilder där och så.

 

Edit: Hatar sega saker så lite rapphet får det gärna vara.


Redigerat av New Player, 04 september 2017 - 17:18.


#284

Postad 04 september 2017 - 17:24

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Visst kommer den att klara att transcoda 4K men då måste du använda den medföljande video servern Video Station och respektive app för iOS/Android och Apple TV



#285

Postad 04 september 2017 - 17:31

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Då får jag koppla in min chromecast igen isf men det låter ju bra.

#286

Postad 05 september 2017 - 10:57

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

DS216+II inköpt och installerad. Fan vad mkt att pilla med, skit skoj. Älskar nya prylar. Nu har jag precis börjat flytta över alla bilder på barnen och tänkte försöka komma på hur jag delar den mappen med mor & svärmor, idag kollar dom via dropbox. Antar att jag kan göra så att bilder jag tar med mobilen laddas upp direkt till Nas:en.



#287

Postad 05 september 2017 - 11:18

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0
Ja du använder Photo Station på NAS:en och delar ut som en webbsida. Finns appar till iOS/android också.

#288

Postad 08 september 2017 - 15:54

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Visst kommer den att klara att transcoda 4K men då måste du använda den medföljande video servern Video Station och respektive app för iOS/Android och Apple TV

Satt och pillade lite i bild & video appen i min Oled 65E6 och det gick att spela upp 4K HDR filmer direkt i tv:n utan CCU. Fan vad skönt då slapp man reka med det.


Redigerat av New Player, 08 september 2017 - 16:38.


#289

Postad 09 september 2017 - 10:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har min 216 kopplad till min Mede8er och allt fungerar bra. Kommer dock behöva sätta in 4TB extra eftersom filmer tar en del plats. Om jag vill betala max 1000-1500:- för en intern HDD, vilka är att rekommendera? 



#290

Postad 09 september 2017 - 10:57

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Jag har min 216 kopplad till min Mede8er och allt fungerar bra. Kommer dock behöva sätta in 4TB extra eftersom filmer tar en del plats. Om jag vill betala max 1000-1500:- för en intern HDD, vilka är att rekommendera?


Denna.
https://www.netonnet..._prisjamforelse

#291

Postad 09 september 2017 - 11:01

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0
Denna om du är snål som jag och inte bryr dig om ifall den går sönder.

http://cdon.se/hemel...electronics&f=0

#292

Postad 09 september 2017 - 11:09

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Köpte 2st 4TB av denna.
https://www.inet.se/...mpaign=prisjakt

#293

Postad 21 december 2017 - 10:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Funderar på en ny HDD under morgondagen. Jag har en Synology DS216 Play. 

 

Jag har redan en 3TB istallerad, men funderar på att sätta in ytterligare 4TB. 

 

Måste den nya HDD:n skruvas fast?

 

Om jag av misstag skulle dra ut min befintliga HDD via facket, istället för det tomma facket - måste jag då installera om den 1:a för att NASen insisterar på en ominstallation?

 

Tror att jag har kartongen kvar för extra skuvarna för en ny HDD?



#294

Postad 21 december 2017 - 11:06

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Funderar på en ny HDD under morgondagen. Jag har en Synology DS216 Play.

Jag har redan en 3TB istallerad, men funderar på att sätta in ytterligare 4TB.

Måste den nya HDD:n skruvas fast?

Om jag av misstag skulle dra ut min befintliga HDD via facket, istället för det tomma facket - måste jag då installera om den 1:a för att NASen insisterar på en ominstallation?

Tror att jag har kartongen kvar för extra skuvarna för en ny HDD?

Ja (beror på ifall det är en nyare modell av hållare)
Nej

Redigerat av lappen71, 21 december 2017 - 11:07.


#295

Postad 22 december 2017 - 14:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det blev tillslut en WD RED 4TB. Den håller på att installeras nu, men jeesus vad lång tid det tar :( Trodde att det skulle räckt med en enkel formatering?

 

Grubblar sedan på om denna kommer att uppträda som en separat disc på min mediaspelare, eller om den bara kommer att komplettera med mer utrymme. På bilden ser det ut som om den bara utökar 1:a diskens utrymme, vilket är bra - då slippar jag nog dela ut nya mappar :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 22 december 2017 - 14:32.


#296

Postad 22 december 2017 - 14:33

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Det blev tillslut en WD RED 4TB. Den håller på att installeras nu, men jeesus vad lång tid det tar :( Trodde att det skulle räckt med en enkel formatering?

 

Grubblar sedan på om denna kommer att uppträda som en separat disc på min mediaspelare, eller om den bara kommer att komplettera med mer utrymme. 

 

 

Eftersom du kör med SHR kommer du inte få något mer utrymme alls.

Du kommer fortfarande bara ha 3TB och den 3TB disken speglas mot 4TB disken.

Skulle du ha mer utrymme skulle du valt en annan RAID form men då har du inte skydd ifall en disk går sönder.



#297

Postad 22 december 2017 - 14:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Dammit, hur avbryter jag detta?

 

Jag vill börja om och bara ha mer space :(


Redigerat av Glidtassen, 22 december 2017 - 14:35.


#298

Postad 22 december 2017 - 14:37

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Dammit, hur avbryter jag detta?

 

 

Det går inte. Utan nu måste du löpa lina ut.

Problemet är att skulle du nu ändra RAID kommer informationen på den första disken försvinna.

Så du kommer vara tvungen att flytta allt till en extern och börja om från början.

Been there done that  :)


Därför som man aldrig köper en två disks nas för den är väldig begränsad att växa i.



#299

Postad 22 december 2017 - 14:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det är mycket film som går förlorad, men jag tror inte att jag har space någon annanstans för att flytta över?

 

Om jag börjar om helt, måste jag då formatera dem båda?



#300

Postad 22 december 2017 - 14:43

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Det är mycket film som går förlorad, men jag tror inte att jag har space någon annanstans för att flytta över?

 

Om jag börjar om helt, måste jag då formatera dem båda?

 

 

Ja båda kommer att formateras om eftersom båda är i en RAID konfiguration och för att andra RAID måste du börja om och då formateras dom.


Du får köpa dig en julklapp i forma av en nyare Synology med plats för fyra diskar :) 





2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.