Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köp av budget-tv, råd?

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 januari 2014 - 21:49

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Har extremt liten budget, ja egentligen inte alls, men så här är det: Hade en pioneer plasma (och pioneer lcd), när jag stack från sambon behöll han dem + en svindyr pio bluray också. Så är det och idag har jag extremt knapert. Tyvärr när man levt med en sån fantastiskt bra tv så var det en ren tortyr att gå in på siba/elgiganten m.m. och titta på billiga tv apparater. Jag gav upp för nån månad sen, burk tv'n där jag hyr dog direkt, fick låna en asgammal Phillips platt-tv istället, typ tio år, nu börjar den också jäklas, jag står inte ut längre. Tänk att man kunde sakna en tv-apparat så jäkla mycket...

Krav: Helst minst 37 tum, hdmi utgång, tänkte eventuellt spela på den, samt se dvd/bluray/sport. 100 hz! Andra krav är att man ska stå ut med bilden... -smart tv, ljud, och anna kvittar helt!

Jag såg idag att elgiganten har denna 40 tums phillips till vrakpris, men det är ju så med allting, inget är gratis. Kostar en tröja 50 spänn kan man räkna med att den går sönder fort och gjorts av en stackars slav i Bangladesh och köper man en 40tummar för 3000 spänn förmodar jag den pajar fort? Jag vet denna inte är "äkta" Philips utan nåt turkiskt? Fördelen: priset, sams kundåsikterna. Nackdelen: Elgiganten, har hört massa kass om dem, samt... priset. Hur länge håller den, och kvalitén?

http://www.elgigante...d-tv-40pfl3008t


Sen finns en LG och Samsung jag funderar på, för en tusenlapp till men ärligt talat är det för mycket pengar, så jag vet inte vad jag gör:

http://www.mediamark...html?langId=-16

http://www.netonnet....00/199141.6155/

#2

Postad 16 januari 2014 - 22:01

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Mina föräldrar köpte den här:



Jag blev riktigt imponerad över hur bra bild den kunde ge med tanke på priset. Japansk kvalitet kändes det som trots priset. Kopplade in en bluray, gjorde lite grundläggande inställningar (satte den i filmläge, av med alla sk. bildförbättrare och skärpan på noll) och den presterade klart över förväntan. Förvisso inte fullHD men på 42" är inte det alls en nödvändighet. Har själv en VT60 som är Panasonics toppmodell och även jämfört med den så klarade sig en X60 förvånansvärt bra.

#3

Postad 16 januari 2014 - 22:24

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Ah, den har jag ju missat! Nej full hd är inget måste, pio plasman jag hade var ju inte det, men lcd'n var full hd, och plasman hade klart bäst bild ändå. Ärligt talat har jag alltid föredragit plasma. Vad betyder 600hz, och duger den till lite ps3 spel också? Hur är bilden, gråblaskig, ljussvag?

Nästan så jag blir sugen att beställa den på en gång. Det ska till en bra mycket dyrare led normalt sett för att slå en plasma, dvs man får mer tv för pengarna på plasman, men det kanske är en smaksak. Panasonic är ju ett bra märke, hade de inte kuro teknik också? Enda nackdelen jag kan se är vikten, 16kg drygt är tungt att lyfta runt.

Redigerat av avalancher, 16 januari 2014 - 22:29.


#4

Postad 16 januari 2014 - 22:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Kanske läge att köpa nåt begagnat istället? Andrahandspriserna sjunker som bekant rätt snabbt på elektronikprodukter och du lär kunna få något rätt bra för det du har råd med, säkert bättre än nån extrembudget-apparat.

#5

Postad 16 januari 2014 - 22:51

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Vi har en 42 tums Andersson LCD-TV sedan 2010. Den har inte strulat än trots nästan daglig användning.
http://www.netonnet....vr/191430.6155/
Har bara använt den som "Datorskärm", så har ingen aning om hur TV-mottagningen är men vi är nöjda med bilden i standardinställningen.
"Vår" modell är en enklare (ingen inspelning på USB-minne) och äldre version av den länkade


Om du kan tänka dig en LCD-TV, alltså :)

#6

Postad 17 januari 2014 - 00:05

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Givetvis kan jag tänka mig lcd. Jo har sett billiga Andersson, men vad är det för märke egentligen, är inte det betraktat som väldigt "dåligt"? Eller är det fördomar?

Angående begagnat, jodå, har allt tänkt på det. Men det gäller att hitta i närheten, har ingen bil. Verkar svårt för tillfället. Annars kan man få tag i en Pio plasma för par lakan bara (skrämmande med tanke på pengarna man en gång i tiden pungade ut med), om man kunde trolla hit den. Är lite orolig för begagnat också, den kanske pajar när den flyttas, kan finnas fel de inte berättar om osv. Finns det nån seriös begagnat marknad man kan titta på förutom blocket?

#7

Postad 17 januari 2014 - 11:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Givetvis kan jag tänka mig lcd. Jo har sett billiga Andersson, men vad är det för märke egentligen, är inte det betraktat som väldigt "dåligt"? Eller är det fördomar?

Angående begagnat, jodå, har allt tänkt på det. Men det gäller att hitta i närheten, har ingen bil. Verkar svårt för tillfället. Annars kan man få tag i en Pio plasma för par lakan bara (skrämmande med tanke på pengarna man en gång i tiden pungade ut med), om man kunde trolla hit den. Är lite orolig för begagnat också, den kanske pajar när den flyttas, kan finnas fel de inte berättar om osv. Finns det nån seriös begagnat marknad man kan titta på förutom blocket?

Jag köpte en 5 år gammal 50" LG-plasma med inbyggd hårddisk för 1000 kr. Hittad via lokal annonsgrupp på Facebook. Det är ett bra alternativ till Blocket. TVn används primärt av barnen för att spela wii på, men då den har inbyggd hårddisk så spelade jag in vartenda avsnitt av julkalendern på den. Funkar utmärkt och bra bild. Inte Full HD på den tiden, men det är ju inte digital-tv heller. Har inte testat Blu Ray på den, även fast jag har min gamla Sony BD kopplad till den, men jag betvivlar inte att det skulle se helt ok ut.

Jag kan också konstatera att de äldre plasma hade fetare ramar och därför får plats med större och bättre högtalare så denna gamla TV har bättre inbyggd ljud än min lite nyare LG med slimmare ram.

Redigerat av agpath, 17 januari 2014 - 11:01.


#8

Postad 17 januari 2014 - 17:26

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Mmm, jag har verkligen letat, finns ingen sån lokalgrupp här, och blocket osv, finns väldigt få att välja på, för det måste ju vara Karlstad också när jag inte har bil, så jag kan övertyga säljaren att köra den till mig. Var på elgiganten idag för att kolla in philipsen, samt panasonic plasman som de faktiskt hade inne. Philips tv'n var ett skämt. Full hd? Det kvittar när bilden är skit, och minsta rörelse så blev man åksjuk. Träffade på den mest ärliga elgiganten säljare jag någonsin stött på, han sa:

"Kan inte rekommendera den, skräpkomponenter inuti, faktiskt borde inte någon se på denna tv. Men den är billig." ha ha! Härlig kille. Det stod sex människor bakom och lyssnade, alla gick vidare.

Han sa ungefär samma sak om panasonic:en, men personligen tyckte jag den hade klart behagligare bild, men det brukar ju plasma ha. Inte fullt så åksjuk, men visst har den problem vid rörelser. Han sa det blir svårt att se sport på den. Och tv-spel går inte att köra på plasma då det "fastnar" ibland, han han rätt/fel angående det? Tror inte riktigt på det. Hursomhelst, för att få 100hz så var priset minst 5000 sa han. Deprimerande. Jag får leta vidare, men en begagnad plasma vore inte dumt.

Apropå 100hz, många gör reklam för 100hz, men det visar sig inte vara uppdateringsfrekvensen utan nån slags bildförbättrings-grej bara. Det är väl uppdateringsfrekvensen som ska vara 100hz?

PS. Pioneer har börjat göra tv igen såg jag??? Chock!

Redigerat av avalancher, 17 januari 2014 - 17:50.


#9

Postad 17 januari 2014 - 20:33

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
En lustig detalj: har just upptäckt min nuvarande Philips 37PF7320 år 2005 var riktigt het, kostade runt 20.000kr, hittade en lång tråd här på forumet. Hur kunde man ens stå ut med eländet? Bilden är ju hemsk!

Jo, om man ska frakta en tv, alltså i flytt senare, vad är minst känsligt, led eller plasma? Och kommer en plasma tv hålla längre rent generellt?

#10

Postad 17 januari 2014 - 21:24

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Att transportera hem en TV kan ju Taxi hjälpa dig med. En 37-42 tummare får man in i genom bagageluckan på inte allt för små bilar. Kostar kanske ett par hundra-lappar att få hem TV:n,

Angående Andersson TV:n vi har så sägs det att den tillverkas/tillverkades i samma fabrik i Turkiet som Grundig TV-apparater.
En tråkig sak med 2010:års Andersson är att de är så fruktansvärt långsamma. Det finns ingen huvudströmsbrytare bara stand-by knapp. Efter att man satt i kontakten i vägguttaget, får man vänta en halvminut innan TV:n startar på stand-by knappen. Även kanalväxlingar och menyer är det väntetid på...

#11

Postad 17 januari 2014 - 22:58

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Kan man? Ja tusan, du är ett geni! Fast det kostar nog mer än ett par hundra, men ändå... nåja, det måste ändå hittas inom Karlstad med kort omnejd, för annars blir det en dyr taxiresa (1 timmes resa kan inte vara billigt). Kan hitta ett par vettiga tv-apparater på en månad så utbudet är skralt...

Långsamhet kan man stå ut med, den gamla pio blurayen jag hade var låååångsam, men ack så bra bild : ) Men Andersson där var också 50hz... har filtrerat på prisjakt nu och det verkar sant, äkta 100hz får man inte inom min budget. Lutar verkligen allt mer åt den där Panasonic plasman då den faktiskt hyllas på respekterade Av forums med betyg 8/10 (om det nu inte skiljer nämnvärt mellan TX-P42X60B och TX-P42X60E):

http://www.avforums.com/review/panasonic-x60-tx-p42x60b-plasma-tv-review.514

Har någon köpt från Electroworld förresten? Har aldrig hört talas om stället.

#12

Postad 17 januari 2014 - 23:17

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Kan man? Ja tusan, du är ett geni! Fast det kostar nog mer än ett par hundra, men ändå... nåja, det måste ändå hittas inom Karlstad med kort omnejd, för annars blir det en dyr taxiresa (1 timmes resa kan inte vara billigt). Kan hitta ett par vettiga tv-apparater på en månad så utbudet är skralt...

Långsamhet kan man stå ut med, den gamla pio blurayen jag hade var låååångsam, men ack så bra bild : ) Men Andersson där var också 50hz... har filtrerat på prisjakt nu och det verkar sant, äkta 100hz får man inte inom min budget. Lutar verkligen allt mer åt den där Panasonic plasman då den faktiskt hyllas på respekterade Av forums med betyg 8/10 (om det nu inte skiljer nämnvärt mellan TX-P42X60B och TX-P42X60E):

http://www.avforums....a-tv-review.514

Har någon köpt från Electroworld förresten? Har aldrig hört talas om stället.


B är den engelska versionen, ingen skillnad i bildkvalitet. Electroworld är väl ägt av Elgiganten vad jag vet.

#13

Postad 18 januari 2014 - 10:02

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Mmm, okej, tänkte på garanti-ärenden och sånt, man måste alltid tänka framåt och jag har alltid otur. T.o.m den dyra blurayspelaren pajade inom ett år, men hembiobutiken är ju superbra så där var ingen fara.

#14

Postad 18 januari 2014 - 11:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Kan man? Ja tusan, du är ett geni! Fast det kostar nog mer än ett par hundra, men ändå... nåja, det måste ändå hittas inom Karlstad med kort omnejd, för annars blir det en dyr taxiresa (1 timmes resa kan inte vara billigt). Kan hitta ett par vettiga tv-apparater på en månad så utbudet är skralt...

Långsamhet kan man stå ut med, den gamla pio blurayen jag hade var låååångsam, men ack så bra bild : ) Men Andersson där var också 50hz... har filtrerat på prisjakt nu och det verkar sant, äkta 100hz får man inte inom min budget. Lutar verkligen allt mer åt den där Panasonic plasman då den faktiskt hyllas på respekterade Av forums med betyg 8/10 (om det nu inte skiljer nämnvärt mellan TX-P42X60B och TX-P42X60E):

http://www.avforums.com/review/panasonic-x60-tx-p42x60b-plasma-tv-review.514

Har någon köpt från Electroworld förresten? Har aldrig hört talas om stället.


Nu när vi ändå är inne på revolutionerande nyheter så har jag hört att vissa återförsäljare lanserat "hemkörning" av varorna, dvs. man behöver inte transportera hem dom själv. Låter som en lysande ide :D

B är den engelska versionen, ingen skillnad i bildkvalitet. Electroworld är väl ägt av Elgiganten vad jag vet.


Electroworld ägs av Dixon om jag minns rätt, som i sin tur äger även ElGiganten.

#15

Postad 18 januari 2014 - 20:06

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Innan jag fullständigt bestämmer så har jag luskat rätt på att Schenker tar både stora och tunga paket. Skulle väl kosta ca 1000kr att fixa. T.ex. en Pio 42, tänk om jag kunde få en hemskickad! Tanke till er också om någon av er har en tv ni vill bli av med... Det finns två problem: säljaren ska vara snäll nog att paketera och köra med den till schenkers terminal, och framförallt: håller tv'n för den transporten? De ska ju helst stå upp osv?

#16

Postad 19 januari 2014 - 10:59

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Innan jag fullständigt bestämmer så har jag luskat rätt på att Schenker tar både stora och tunga paket. Skulle väl kosta ca 1000kr att fixa. T.ex. en Pio 42, tänk om jag kunde få en hemskickad! Tanke till er också om någon av er har en tv ni vill bli av med... Det finns två problem: säljaren ska vara snäll nog att paketera och köra med den till schenkers terminal, och framförallt: håller tv'n för den transporten? De ska ju helst stå upp osv?


Hmmm...menar du att någon skulle sälja en begagnad TV och sen ta sig för att skicka den via nån fraktfirma välpaketerad som du då dessutom skulle köpa osedd? Det tror jag inte är så sannolikt eller nån bra idé. Känner du inte nån som har bil då, en polare, päronen eller liknande?

#17

Postad 19 januari 2014 - 11:13

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt en just nu som är så snäll han går med på detta!!! Det är en Pio 42 plasma, han vill ha 1000kr för tv'n eftersom fjärrkontrollen fattas och han kan gå med på att frakta, OM jag betalar allt i förskott förstås... Bil ändå till Stockholm? Nix.

Men frågan om fraktskador återstår, det är ju Schenker som jag inte har något enormt förtroende för. Jag minns när jag köpte min Pio ny att det var jätteviktigt den stod upprätt hela vägen i lastbilen och behandlades försiktigt.Fraktbolaget hette... DTS eller nåt. Då kördes den över halva sverige också, från butik.


Jag har fullständigt missat ett pm här på forumet, kan finnas en lösning i sikte :D

Redigerat av avalancher, 19 januari 2014 - 12:36.


#18

Postad 19 januari 2014 - 12:52

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt en just nu som är så snäll han går med på detta!!! Det är en Pio 42 plasma, han vill ha 1000kr för tv'n eftersom fjärrkontrollen fattas och han kan gå med på att frakta, OM jag betalar allt i förskott förstås... Bil ändå till Stockholm? Nix.

Men frågan om fraktskador återstår, det är ju Schenker som jag inte har något enormt förtroende för. Jag minns när jag köpte min Pio ny att det var jätteviktigt den stod upprätt hela vägen i lastbilen och behandlades försiktigt.Fraktbolaget hette... DTS eller nåt. Då kördes den över halva sverige också, från butik.


Jag har fullständigt missat ett pm här på forumet, kan finnas en lösning i sikte :D


Och jag som tänkte ge bort min Pioneer 507XD (med fjärr :) ) gratis till nån som bara hämtar den, men har inte kommit mig för att göra det än. Men hittar du nån bra lösning till ett bra pris som du blir nöjd med så är det bara gratulera!

Redigerat av improwise, 19 januari 2014 - 12:52.


#19

Postad 19 januari 2014 - 13:01

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Jag är extremt stort fan av Pios ska säga, det var nästan en kärleksaffär mellan mig och den Pio jag hade. Var bor du?

#20

Postad 19 januari 2014 - 20:32

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Bara rent hypotetisk fråga, en 6 år gammal panasonic 50px8 är väl alltid bättre än en ny Panasonic TX-42X60E för 2990?Min instinkt säger det. Plus för att den nya har garanti ett år, men den har ju "50hz" bara och man får väl vad man betalar för. En 6 år gammal tv håller förstås inte evigheter men ändå, eller har tekniken gått framåt rasande snabbt så en ny billig ändå är bättre? Jag kom just på frågeställningen, och det gäller väl alla plasmor/lcd. Alltså äldre (då dyr) modell kontra ny lågbudget men kanske ny billig teknik ändå slår dyr gammal?

#21

Postad 20 januari 2014 - 00:17

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Jag har tagit ett enhälligt slutligt beslut. 3 minuter till midnatt (lustigt det blev just det med tanke på sången) slog jag till innan deadline tog slut. Jag bestämde mig efter att ha googlat som en galning hela kvällen. Den här lågbudget plasman fick som sagt riktigt bra recension på av forum, och nu har jag lusläst alla användar recensioner också, samt pratat med kunnigt folk på motsvarande forum som detta, fast utomlands. Den allmänna uppfattningen är att


1) Det är fantastiskt jäkla mycket valuta för det priset och spöar skiten ur dubbelt så dyra lcd. (Personligen så tror jag idag att om man betalar det dubbla så får man smarttv, 3d osv, dvs du förbättrar inte kvalitén egentligen utan får massa extra trams bara.)

2) Denna panasonic är lika bra som 3-4ggr så dyra plasmor för 3-4 år sen. Jag var inne på att via en annan medlem här ta hans panasonic 50px8 för 2000kr, men enligt klokt folk så är denna nya lågbudget plasma t.o.m. lite bättre än den gamla 50-tummaren. Sen är ju 50-tummaren 6 år, och jag har luskat på detta forum det finns hdmi-problem med mera med den modellen, med åldern kan ju sånt dyka upp.



Slutligen ville jag hellre ha en gammal Pio, men det verkar övermäktigt att få hit den. En vacker dag kanske, helst innan de börjar paja.

Till sist är vikten ett problem, det kom jag på för tjugo minuter sen. Ska jag behöva betala 700 extra för att få uppbärning och montering, har jag inte råd med. Så prövade att lyfta 24kg aset som står här, jag kan lyfta den, bära den lite, hålla den i luften, vågade dock inte böja mig ner till golvet. En 8kg lättare ska väl gå då. Jag får chansa! Nu är det beställt och jag är ganska hoppfull ändå. Men tusan vad min rygg gör ont nu...

Jag hoppas mitt val är rätt, och vill tacka den som tipsade om modellen! Som vanligt är detta forum ovärderligt : )

Redigerat av avalancher, 20 januari 2014 - 00:17.


#22

Postad 20 januari 2014 - 00:48

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Mmm, jag har verkligen letat, finns ingen sån lokalgrupp här, och blocket osv, finns väldigt få att välja på, för det måste ju vara Karlstad också när jag inte har bil, så jag kan övertyga säljaren att köra den till mig. Var på elgiganten idag för att kolla in philipsen, samt panasonic plasman som de faktiskt hade inne. Philips tv'n var ett skämt. Full hd? Det kvittar när bilden är skit, och minsta rörelse så blev man åksjuk. Träffade på den mest ärliga elgiganten säljare jag någonsin stött på, han sa:

"Kan inte rekommendera den, skräpkomponenter inuti, faktiskt borde inte någon se på denna tv. Men den är billig." ha ha! Härlig kille. Det stod sex människor bakom och lyssnade, alla gick vidare.
Han sa ungefär samma sak om panasonic:en, men personligen tyckte jag den hade klart behagligare bild, men det brukar ju plasma ha. Inte fullt så åksjuk, men visst har den problem vid rörelser. Han sa det blir svårt att se sport på den. Och tv-spel går inte att köra på plasma då det "fastnar" ibland, han han rätt/fel angående det? Tror inte riktigt på det. Hursomhelst, för att få 100hz så var priset minst 5000 sa han. Deprimerande. Jag får leta vidare, men en begagnad plasma vore inte dumt.

Apropå 100hz, många gör reklam för 100hz, men det visar sig inte vara uppdateringsfrekvensen utan nån slags bildförbättrings-grej bara. Det är väl uppdateringsfrekvensen som ska vara 100hz?

PS. Pioneer har börjat göra tv igen såg jag??? Chock!


Pioneer har inte börjat göra TV igen, men Dixon som bl.a äger Elgiganten har köpt licens rättigheter på namnet av Pioneer. Det är TCL som bygger dem, de gör även Ikea TV, Toshiba, en del Philips, en stor del av Samsungs billigare, mm, mm, deras huvud märke är Thomson.
TCL är 3:de störst i världen på TV

http://www.hdtvtest....01312133512.htm

http://www.tcl.com/en.php/new/939.html

http://www.scmp.com/...-sales-mainland

http://in.reuters.co...O25310120080429

Sen finns det vestel som är Europas största tillverkare av tv, gör bl.a Anderson.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Vestel


Det jag vill säga är att väldigt många lite billigare TV är i stort sett samma apparater, så köp en lite dyrare eller den man kanske tycker är snyggast.

Redigerat av OMD28, 20 januari 2014 - 10:01.


#23

Postad 20 januari 2014 - 00:55

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Med en röstande lär nog alla beslut vara enhälliga :)

Men bra att du bestämt dig och hoppas du blir nöjd! Och be förslagsvis nån granne hjälpa dig bära upp TV:n, det gjorde jag när jag köpt en ny motionscykel med följden att min kändisgranne fick ryggont i några dagar :D

#24

Postad 20 januari 2014 - 10:49

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Jo jag vet OMD, i alla fall när det gäller tv är det egentligen bara pengar som kan ge dig kvalité.
Ibland har man inget val dock. Nu ska jag också fixa en laptop (det var därför tv budgeten omöjligt kunde bli större) för ca samma pengar, vilket är ännu svårare.

Nu kommer jag säkert ha ångest fram till jag får den, jag kan alltid ångra köpet fram till dess så jag håller stenkoll även på begagnade. T.ex. sänkte elgiganten priset på denna idag rejält: http://www.elgigante...-tv-kdl-40r473a

Men troligen samma skräp lcd som philipsen.

Redigerat av avalancher, 20 januari 2014 - 11:28.


#25

Postad 20 januari 2014 - 19:40

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Tillbaks på ruta ett. Hade under dagen börjat bli riktigt glad för min kommande tv. Men så var jag på Siba idag för att kika på billiga laptops, slängde ett öga på deras tv-vägg, gick dit och fick se den. Siba har en helt annan demo-slinga än Elgiganten. De har inkluderat en mer actionbetonad sekvens, där det sveper snabbare över byggnader t.ex. Det gick inte att se på, det hackade nåt så grymt jag blev akut illamående på en minut. T.o.m när det ganska sakta svepte förbi en reklamskylt så hackade det nåt enormt. Det är uppenbart jag måste ha äkta 100hz (eller vad det nu motsvarar på plasma). Hoppas electroworld inte krånglar med ångerrätten, men det är ju faktiskt åtta dagar innan leveransdatum.

Kanske är jag extra känslig, för jag får lätt huvudvärk och blir lätt åksjuk. Men hur nån faktiskt kan stå ut med 50hz:are fattar jag inte, eller hur en sån tv kan få bra beröm. Jag såg apparater för 8000 spänn som var lika illa för den delen. Fanns en riktigt trevlig 100hz Samsung för 6000, men det är ju bortom min budget. Så ny tv = omöjligt för priset. Begagnat, ja det är svårt, får vänta och hoppas. Vill inte lägga mycket på begagnat, säg man köper den och så pajar den veckan efter. Klart jag helst hade velat haft ny med garanti. Men jag får lägga ner detta just nu, f-n vad deppigt : ( Tur i oturen jag råkade titta efter dock.

#26

Postad 20 januari 2014 - 19:52

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Det gick inte att se på, det hackade nåt så grymt jag blev akut illamående på en minut. T.o.m när det ganska sakta svepte förbi en reklamskylt så hackade det nåt enormt. Det är uppenbart jag måste ha äkta 100hz (eller vad det nu motsvarar på plasma). Men hur nån faktiskt kan stå ut med 50hz:are fattar jag inte


Kan garantera att dessa enorma hack inte beror på att tv n saknar 100 hz. Utan antingen är det något demomaterial som är "gjort för att framhäva andra apparater". Eller så är det någonting som är felinställd på Panasonicen.

Sen är det en riktig budget tv ändå men att den hackar enormt beror inte på tvn såvida det inte är fel på den.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 20 januari 2014 - 19:53.


#27

Postad 20 januari 2014 - 20:01

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Det kanske inte upplevs "enormt" av andra människor, jag är jäkligt petig och känslig (okej, jag är epileptiker, brukar inte välja säga det offentligt). Kan ju chansa att ta hem den från electroworld ändå, men jag antar ångerrätt inte gäller när man väl satt på den.

#28

Postad 20 januari 2014 - 21:58

passerby
  • passerby
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Förlåt, men tillverkas det fortfarande TV apparater med 50 hz? Det har ju min 8 år gamla LG.

#29

Postad 20 januari 2014 - 22:47

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Exakt! Det är fanken en skam faktiskt. Ännu värre är att de försöker dölja det med massa påhitt. T.ex. hängde det en Philips 200hz för 7500, och under den hängde en Samsung 200hz för också 7500. Framför "200hz" stod det massa trams, som "perfect motion" t.ex.. Philips:en var precis lika illa som panasonic, dvs den hade 50hz. Samsung hade äkta 100hz, det syntes. Men de hittar på massa ord så folk går på det här. Inte i verkligheten tror jag, ingen besökare verkade gå på det, men de som beställer på nätet går säkert på det. Måste vara oerhört många som blir lurade. Sen borde väl ingen tv idag göras med 50hz?? Det är faktiskt löjligt. Att man t.ex. kan betala 8 lakan för smart tv, 3d och annat men ändå få 50hz... skrattretande.

#30

Postad 20 januari 2014 - 23:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Kan garantera att dessa enorma hack inte beror på att tv n saknar 100 hz. Utan antingen är det något demomaterial som är "gjort för att framhäva andra apparater". Eller så är det någonting som är felinställd på Panasonicen.

Sen är det en riktig budget tv ändå men att den hackar enormt beror inte på tvn såvida det inte är fel på den.

/Fredrik


Precis, det låter som den klassiska Philips-slingan, den hackar även på VT60 osv och är specialgjord för att se bra ut på Philipsapparaterna (vilket i praktiken innebär alla någorlunda LCDer oavsett märke numera). Så den kan man nog bortse från, men vad kan man eg förvänta sig av säljare som tror LCD och LED är 2 olika typer av tv-apparater :)

#31

Postad 21 januari 2014 - 08:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
avalanche>> Du är dessvärre helt ute och cyklar i ditt resonemang. Bilduppdateringsfrekvens i sig har inte ett jota att göra med hur "mjuka rörelser" bilden har. Iprincip så kan man väl säga så att var du nöjd med rörelsehanteringen från Pioneer-modellerna så finns det gott om tv apparater som kommer funka rörelsemässigt, oavsett vilken Hz-klisterlapp nån tryckt dit på fronten.

Ang klippet:
https://www.minhembi...howtopic=315169

Redigerat av pacman, 21 januari 2014 - 08:36.


#32

Postad 21 januari 2014 - 08:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Förlåt, men tillverkas det fortfarande TV apparater med 50 hz? Det har ju min 8 år gamla LG.

Ja och varför inte, det är lite som att säga: Tillverkas det fortfarande bilar med 4 hjul? Det har ju min 8 år gamla bil. :rolleyes:

Finns inget som säger att nått blir bättre av att bilduppdateringsfrekvensen ökas.

#33

Postad 21 januari 2014 - 09:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Sorry avalancher men kan inte låta bli att "hacka" vidare. Av den anledningen att du är ett typfall för hur det ser ut idag. Folk går in i en ellada och de vet MINDRE än vad de gjorde innan köpet. Men du är långt ifrån ensam så därav hackandet...

Träffade på den mest ärliga elgiganten säljare jag någonsin stött på, han sa:

Ärlig? Ja eller så ville denne sälja en dyrare tv...

"Kan inte rekommendera den, skräpkomponenter inuti

Man kan med 99% säkerhet säga att säljaren inte vet ett dyft om vilka komponenter tv:n ifråga innehåller. Rätt få som sitter inne med den typen av kunskap. Men det låter ju fränt att säga eller hur?

Det stod sex människor bakom och lyssnade, alla gick vidare.

Sa ju det, du är inte ensam, tyvärr.

Han sa ungefär samma sak om panasonic:en, men personligen tyckte jag den hade klart behagligare bild, men det brukar ju plasma ha.

Budget Pannor brukar inte ha fullt så överstyrd och tokig bild som default/butiks inställda LCD:er har så det stämmer nog. Ingen vettig människa sitter dock hemma och tittar på en butiksinställd tv så varför folk tittar på det i butiken är en gåta. Eller ja, en gåta är det inte eftersom svaret ligger i okunskap och tyvärr så har denna alltså ökat efter ellada besöket...

Inte fullt så åksjuk, men visst har den problem vid rörelser.

Det är det här 99 av 100 inte begriper. Det är MATERIALET som har problem med rörelser. Som regel inte tv:n (om det inte är tokigt inställd, vilket man iofs inte kan utesluta).

Han sa det blir svårt att se sport på den.

Skitsnack. Varken mer eller mindre.

Och tv-spel går inte att köra på plasma då det "fastnar" ibland, han han rätt/fel angående det? Tror inte riktigt på det.

Det kan hända att loggor odyl fastnar mer eller mindre temporärt men med tanke på att det finns tusentals, miljontals, som lirar tv-spel och har plasma så borde de flesta begripa att "går inte" är en kraftig överdrift.

Det är väl uppdateringsfrekvensen som ska vara 100hz?

Näe det är bilden som ska vara bra.
För att avgöra det måste apparaten du tittar på vara någotsånär vettigt inställd (vilken den aldrig är by default i en ellafa) samt att du måste titta på material som är meningsfullt att titta på. "Downtown assult" ingår tyvärr inte i den kategorin - av skäl förklarade i tidigare länk.

Men eftersom du frågar, bildfrekvensen när man matar Panna X60 med 50Hz signal är 100Hz. Märkligt att säljaren inte visste, eller hur?

#34

Postad 21 januari 2014 - 11:19

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Nej det var ingen Philips-slinga alls, Elgiganten hade en Philips-slinga däremot. På Siba så tvärtom, varenda Philips gav faktiskt sämre intryck så de har väl en annan försäljningsplan. Oavsett hz hit och dit, problemet är att jag inte kommer kunna utnyttja nån ångerrätt när jag packat upp pannan, satt på den, testat runt och tittat. Jag betvivlar det starkt i alla fall. Så vad gör jag då? Med tanke på att jag hr ca3000, varker mer eller mindre, och inte kan chansa runt, så tänker jag knappast chansa. Säg att de med flit sabbat inställningen eller whatever, hur ska jag veta hur den egentligen är baserat på vad andra säger. Det är ju också en sak som är sann tyvärr, folk säger så mycket speciellt på sökmotoroer som Amazon osv, och har ibland andra krav (eller inga krav). Om jag chansar, så ska jag sälja den sen då? Det här problemet är inget jag hittar på eller en smaksak, jag kan inte sitta framför en tv apparat som ens har en femtedel av det den visade upp.

100hz vs 50 hz, okej, om detta inte är sant, vad ska jag gå på? Kan ju dock säga att innan Pions tid så hade jag en Nokia (är klart äldre än vad ni tror via min bild) tjock tv, den höll i elva år, och den var 100hz. När den kom var det en befrielse, jag kunde knappt se på tv innan. Sen om det inte är "100hz" som är grejen eller va f-n det är, den hade uppenbarligen en skön följsam bild. Om 100hz är falskt, så vore det väldigt bra information att veta exakt vilken "specs" jag ska se efter för att veta vilken tv jag ska ha för mest med-hängande följsam bild : )

#35

Postad 21 januari 2014 - 11:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

100hz vs 50 hz, okej, om detta inte är sant, vad ska jag gå på? Kan ju dock säga att innan Pions tid så hade jag en Nokia (är klart äldre än vad ni tror via min bild) tjock tv, den höll i elva år, och den var 100hz. När den kom var det en befrielse, jag kunde knappt se på tv innan. Sen om det inte är "100hz" som är grejen eller va f-n det är, den hade uppenbarligen en skön följsam bild. Om 100hz är falskt, så vore det väldigt bra information att veta exakt vilken "specs" jag ska se efter för att veta vilken tv jag ska ha för mest med-hängande följsam bild : )

Det är skillnad på 100hz på en gammal bildrörs-tv där signalen är interlaced och 100 hz på en platt-tv där bilden är progressiv. Det motsvarar i princip 200 hz på en bildrörs-tv. En progressiv bild flimrar av naturen inte då det är en hel bild som visas och inte varannan linje som på en interlaced.

#36

Postad 21 januari 2014 - 11:44

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Jag ringde hembiobutiken för de har hjälpt mig genom alla år. Det är ju det med pengarna, men han påstod detta demoex är mycket för pengarna (fullpris 7000 på prisjakt) och det kanske finns prutmån: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=194620

Men å andra sidan är jag lite tveksam på demoex, den Pio lcd ex jag köpte var just ett demoex på hembiobutiken och den hade problem med för ljust parti i ett hörn.


Sen sa han väl vad ni säger, ungefär, och att det inte går att se på några spec egentligen. Men att generellt gällande led/lcd kan man ändå allmänt gå på uppdateringsfrekvens 100hz och att det brukar ändå ofta betyda den hänger med klart bättre. På plasma var det klart svårare att gå på några data, denna rekommenderade han förresten:

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=183300

Helst ska man se en tv på plats som han sa. Men då stora kedjor som Siba ställer in så dåligt så är det ju värdelöst. Det finns Hifi-punkten här i Karlstad, men man kan gissa vad deras lägsta priser går på... gamla hederliga tv-affärer är ju borta.

#37

Postad 21 januari 2014 - 12:18

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Pioneer har inte börjat göra TV igen, men Dixon som bl.a äger Elgiganten har köpt licens rättigheter på namnet av Pioneer. Det är TCL som bygger dem, de gör även Ikea TV, Toshiba, en del Philips, en stor del av Samsungs billigare, mm, mm, deras huvud märke är Thomson.
TCL är 3:de störst i världen på TV

http://www.hdtvtest....01312133512.htm

http://www.tcl.com/en.php/new/939.html

http://www.scmp.com/...-sales-mainland

http://in.reuters.co...O25310120080429

Sen finns det vestel som är Europas största tillverkare av tv, gör bl.a Anderson.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Vestel


Det jag vill säga är att väldigt många lite billigare TV är i stort sett samma apparater, så köp en lite dyrare eller den man kanske tycker är snyggast.



När jag var på Elgiganten ute i Järfälla (Stockholms län för er som kanske inte vet vart det ligger) så kunde jag konstatera att en LG LCD och en Pioneer LCD hade likadan fjärrkontroll (sånär som på logotypen) och baksida (placering av in-och utgångar, etcetera). Pioneer tv:n kostade dock 1800 kronor mer. Hmm...för den prisskillnaden får man ju hoppas på att det är mer än Pioneers logotyp man betalar för.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 21 januari 2014 - 12:20.


#38

Postad 21 januari 2014 - 13:27

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Vissa märken har alltid varit dyrare för att det just är det märket. Det var det nog även på den gamla goda Pioneer tiden, de hoppas väl ryktet ska hänga med och sälja extra.

#39

Postad 21 januari 2014 - 14:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Vissa märken har alltid varit dyrare för att det just är det märket. Det var det nog även på den gamla goda Pioneer tiden, de hoppas väl ryktet ska hänga med och sälja extra.

Ungefär som att namnet Luxor numer ägs av en turkisk tv-tillverkare endast för att kunna sälja sina apparater på den svenska marknaden. I andra länder har samma tv andra namn.

#40

Postad 21 januari 2014 - 16:14

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Om du köper en tv på elgiganten så har du 30 dagar öppet köp och du får packa upp och testa den i en hel månad och du kan lämna tillbaka den utan motivering. Jag skulle testa Panasonic-plasman som jag tycker ger mycket bra bild för pengarna, betydligt bättre än många LCD'er i denna prisklass.

#41

Postad 21 januari 2014 - 16:51

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Okej, det var ju intressant. Men man år ta tillbaka den själv då förmodar jag? Men har du haft tv'n själv och tittat på den för bedömning?

Electroworld har inte ens svarat än, lite oroande.

#42

Postad 21 januari 2014 - 17:04

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
vet inte hur just denna är,har själv LG fast en bättre modell o är nöjd,om du kan leva utan 3d o diverse krafs så var ju denna väldigt billig iaf.Har bara som hastigast läst igenom tråden så jag kanske missat nåt...
nåja,detta är iaf ett tips på en billig tv ;-)
http://www.netonnet....0d/193706.3115/

#43

Postad 21 januari 2014 - 17:17

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Alright, Electroworld ringde just upp mig och var jättetrevliga så plus för den kundtjänsten!

3d/smart kan jag verkligen leva utan! Det är ju bra bild man vill ha. Jag blir nästan misstänksam när man kan få en ny 50tums plasma för under 4000... så... hur upplever du sport, och när en film/scen sveper förbi? Och har du inte tänkt på det för att du kanske inte är så petig med sånt eller inte så känslig, kan du inte titta efter med ditt mest kritiska skarpa öga så är du jättesnäll : ))

#44

Postad 21 januari 2014 - 17:19

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Kan man? Ja tusan, du är ett geni! Fast det kostar nog mer än ett par hundra, men ändå... nåja, det måste ändå hittas inom Karlstad med kort omnejd, för annars blir det en dyr taxiresa (1 timmes resa kan inte vara billigt). Kan hitta ett par vettiga tv-apparater på en månad så utbudet är skralt...

Långsamhet kan man stå ut med, den gamla pio blurayen jag hade var låååångsam, men ack så bra bild : ) Men Andersson där var också 50hz... har filtrerat på prisjakt nu och det verkar sant, äkta 100hz får man inte inom min budget. Lutar verkligen allt mer åt den där Panasonic plasman då den faktiskt hyllas på respekterade Av forums med betyg 8/10 (om det nu inte skiljer nämnvärt mellan TX-P42X60B och TX-P42X60E):

http://www.avforums.com/review/panasonic-x60-tx-p42x60b-plasma-tv-review.514

Har någon köpt från Electroworld förresten? Har aldrig hört talas om stället.


Electroworld, webhallen, Elgiganten & Pixmania tillhör samma kedja och iaf Electroworld & Elgiganten har gemensamt centrallager i Jönköping webhallen tar en del därifrån men har ett eget lager i Fruängen.

http://www.elektroni...g/electroworld/

#45

Postad 21 januari 2014 - 17:36

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

Alright, Electroworld ringde just upp mig och var jättetrevliga så plus för den kundtjänsten!

3d/smart kan jag verkligen leva utan! Det är ju bra bild man vill ha. Jag blir nästan misstänksam när man kan få en ny 50tums plasma för under 4000... så... hur upplever du sport, och när en film/scen sveper förbi? Och har du inte tänkt på det för att du kanske inte är så petig med sånt eller inte så känslig, kan du inte titta efter med ditt mest kritiska skarpa öga så är du jättesnäll : ))

om det var mitt inlägg du syftade på så kollar jag inte jättemycket på sport,mest hockey o en del fotboll,på min tv upplever jag inga släpningar i bilden eller dyl,inte heller vid film-tittande.Jag har tv genom bredbandet,vet inte hur det är med om man kör analogt,eller via boxer o dyl. så det kan jag inte uttala mig om. Nu är ju inte jag nån "riktig" hifi-nörd ;-),men självklart vill jag ha så bra bild som möjligt,dock inte till vilket pris som helst! jag har en kompis som har likadan tv som mig fast 60",han kör också tv via bredband,men jag upplever min bild bättre än hans,men det beror ju givetvis lite på vilka inställningar man kör på

#46

Postad 21 januari 2014 - 18:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Electroworld, webhallen, Elgiganten & Pixmania tillhör samma kedja och iaf Electroworld & Elgiganten har gemensamt centrallager i Jönköping webhallen tar en del därifrån men har ett eget lager i Fruängen.

http://www.elektroni...g/electroworld/


Nä, det stämmer inte, webbhallen ägs av Komplett. Övriga ägs av Dixon.

#47

Postad 21 januari 2014 - 19:10

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
F-n alltså, det är nästan jag får lust att skjuta på datorköpet, det går ju inte att komma undan billigt. Det är samma sak varje gång jag köper elektronik. En bra dator kan man efter mycket slit få tag i begagnat, t.om med garanti och kvitto kvar, men det är verkligen inte lätt med en tv om man inte bor i gbg/sthlm. Jag får se om jag fått tillbaka vettet imorgon men precis nu är jag grymt sugen på Panasonic TX-P42ST60Y. Tar jag från hembiobutiken är det dessutom 3 års garanti. Enda problemet med tv'n är (förutom kass 3d jag ändå inte använder), en dålig input lag för spel, men jag vet inte hur sant detta är eller om det omöjliggör spelandet.

Ni får ursäkta allt mitt tjatande, det är så här varje gång jag köper elektronik. Kan dock säga jag upplevt under de sista femton åren bara två tv apparater (förutom en bonus), och två datorer, så att undersöka och köpa kvalité lönar sig alltid! Och hade mitt ex inte suttit på Pion hade jag säkert haft kvar den åtta år till...


Men jag ska ta mig in och göra lite riktigt kollande imorgon, har just upptäckt Hifiklubben också finns i Karlstad, förhoppningsvis har de en del tv inne att kika på, och de människorna kan man ju be ställa in vettigt.

Redigerat av avalancher, 21 januari 2014 - 19:12.


#48

Postad 21 januari 2014 - 19:38

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
om du ska ha en bra dator så är det Macbook som gäller (om den ska va bärbar),den kostar,men den sviker aldrig ;-)

#49

Postad 21 januari 2014 - 23:13

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Ha, efter jag stack (lång historia) så hade jag ingenting i somras, skaffade just en Macbook från blocket, den är från 2010. Ja för det första är det jobbigt med mac när man är van med pc, men den är så seg, har man hållt på ett tag och har några fönster öppna samtidigt så börjar den sega ihop.Sen har den ingen hdmi heller för den delen. Däremot är jag fascinerad över att den fortfarande har 5 timmars batteritid efter 3 år, och den är stentyst vad man än gör, har aldrig hört en mer tyst dator i mitt liv.Men vad hjälper det?

#50

Postad 22 januari 2014 - 06:29

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 1
om den är seg o långsam,så kolla först hur mycket ledigt du har på hårddisken,du bör ha minst 20% ledigt,annars kan den börja sega rejält,sedan bör du uppgradera till 8gb minne o helst byta till en SSD-disk,då ska du se att det blir fart på den!
ang. HDMI,så har den en minidisplayport,köp en adapter HDMI--->minidisplayport,typ en sån här
http://www.netonnet....er/184075.6200/

Redigerat av Unregistered070bfe47, 22 januari 2014 - 06:32.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.