Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nätfilter/Strömfilter

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 december 2017 - 14:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Skyddsjordningen som jordningen av apparaterna är ansluten mot är ansluten mot är huset egen jord där anslutningen är gjord mot armeringen i källaren betonggolv. Från man ström mellan skyddsjord och apparatjord är de något fel.

 

Vad är det för skillnad på skyddsjord och apparatjord? Om du menar att det från apparaten går ut ström VIA skyddsjorden så håller jag helt med. Det betyder att apparaten är felaktig och en jordfelsbrytare skulle lösa ut i det fallet.

 

Synd att du inte har en aning om vad din "trafo" egentligen gör. Hela diskussionen hade ju blivit lite meningsfullare då.



#52

Postad 27 december 2017 - 14:49

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Alltså detta med argument, jag har hittills inte sett vettiga argument från någon i denna diskussion så det är väl inte bara ROBRUG som behöver fila på detta.

Att man är allmänt skeptiskt verka duga som argument men om man inte är det så skall man bevisa sin ståndpunkt med oscilloskopsbilder.

Hur många här har ett sådant räck upp en hand, min fråga är om ens en sådan bild före och efter nätfilter skulle få tyst på kritiken för det är väl inget bevis att det faktiskt hörs skillnad det heller, eller?



#53

Postad 27 december 2017 - 14:53

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Blåtand,

Skratt. Måste fixa sådan bild synd att jag sålt mitt oscilloskåp.

#54

Postad 27 december 2017 - 15:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 2

Alltså detta med argument, jag har hittills inte sett vettiga argument från någon i denna diskussion så det är väl inte bara ROBRUG som behöver fila på detta.

 

Mitt argument är att om ROBRUG inte har störningar så är ett filter helt onödigt och kan förbättra något. Argument nog?

 

 

Hur många här har ett sådant räck upp en hand, min fråga är om ens en sådan bild före och efter nätfilter skulle få tyst på kritiken för det är väl inget bevis att det faktiskt hörs skillnad det heller, eller?

 

Jag råkar faktiskt ha ett oscilloskop (på jobbet). Och jo, hade ROBRUG visat en bild på störningar före och efter sitt filter och det hade varit en skillnad som kan påverka ljudsignalen så hade jag inte ifrågasatt nyttan av filtret.

 

Jag vänder mig mot hans påstående att filter automatiskt ger en ljudlig förbättring. Det är helt enkelt inte sant.



#55

Postad 27 december 2017 - 16:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Mitt argument är att om ROBRUG inte har störningar så är ett filter helt onödigt och kan förbättra något. Argument nog?

 

 

 

Jag råkar faktiskt ha ett oscilloskop (på jobbet). Och jo, hade ROBRUG visat en bild på störningar före och efter sitt filter och det hade varit en skillnad som kan påverka ljudsignalen så hade jag inte ifrågasatt nyttan av filtret.

 

Jag vänder mig mot hans påstående att filter automatiskt ger en ljudlig förbättring. Det är helt enkelt inte sant.

Ja om du vet att han inte har några störningar har du tveklöst rätt. "hur kan man veta det?"
 

Är helt med på att man inte behöver lösa problem som inte finns, tror inte ROBRUG menar motsatsen heller även om det varit möjligt att tolka det han skriver så.

 

Å andra sidan så har alla mer eller mindre störningar på sin frammatade el så frågan är väl snarare hur stor störning som krävs för att få negativ påverkan på ljudet. Garanterat något som varierar med utrustningen.

 

Att påstå att ett filter alltid hjälper är grundlöst, att påstå att det aldrig hjälper är precis lika ogrundat.

 

Problemet med att behöva bevisa något genom att presentera mätdata är ju uppenbart,
det förutsätter att man är ingenjör med teknisk utrustning som få har.

 

Om någon här med ett nätfilter bor i din närhet så kanske du kunde göra lite experiment på dit jobb och återkomma med lite plottar som vi kan diskutera :)



#56

Postad 27 december 2017 - 19:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Är helt med på att man inte behöver lösa problem som inte finns, tror inte ROBRUG menar motsatsen heller även om det varit möjligt att tolka det han skriver så.

 

På en rak fråga svarade han ju faktiskt att filter alltid förbättrar så jag väljer att tro att han faktiskt gör det. Det är dessutom helt i linje med tidigare uttalande han gjort så jag tror att den tolkningen är den rätta.

 

 

Problemet med att behöva bevisa något genom att presentera mätdata är ju uppenbart,

det förutsätter att man är ingenjör med teknisk utrustning som få har.

 

Ja fast det var ju faktiskt du som drog in mätningar nu :) Jag hade nöjt mig med att han hade jordbrum, sprak från annan utrustning eller liknande argument.

 

Om någon här med ett nätfilter bor i din närhet så kanske du kunde göra lite experiment på dit jobb och återkomma med lite plottar som vi kan diskutera :)

 

Det känns för mig helt onödigt. Att ha problem med störningar är inget jag förnekar att man kan ha. Jag förnekar inte heller att ett filter kan avhjälpa dessa problem. Behöver inte göra en egen mätning för att veta detta.

 

Det ROBRUG pratar om verkar återigen vara något helt annat, "omätbart". Antagligen något som gör att det "svänger" mer eller att "basen blir tight och torr" ;)

 

 

Å andra sidan så har alla mer eller mindre störningar på sin frammatade el så frågan är väl snarare hur stor störning som krävs för att få negativ påverkan på ljudet. Garanterat något som varierar med utrustningen.

 

Tja, höj volymen rejält när du inte spelar något och lyssna. Hör du massa störningar så kanske ett filter kan göra nytta. Är det tyst så finns det ingen anledning att göra något.



#57

Postad 27 december 2017 - 19:24

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Blåtand,

Det räcker inte med att vara ingenjör, helst professor inom någon helt unik inriktning såsom fasvridning i elektromagnetiska fällt och eller galvaniska uppkomsten inom analogelektroniska komponenter.

 

Likväl finns det lagerströmmar inom all digitalkonstruerad sinuskurva. Och detta påverkar likriktaren. Hela vägen tills att man separerar batteri och matning.  :)

 

Den som önskar hävda motsats önskar jag matematisk modell från.  :)


Redigerat av PML73, 27 december 2017 - 19:34.


#58

Postad 02 januari 2018 - 13:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Efter många egna funderingar funderar jag på att så småningom att skaffa något bättre på ström fronten. Har spanat runt på de lokala butiker hemsida. Vet bara inte vilken som är bäst. Isotek, Furutech, QRT/Nordost, In Akustisk, Van Den Hul eller Supra. Tänker mig någon form utav strömrenare. Kommer behålla övrig elektronik så länge det går och letar nu istället det som kan förbättra.

#59

Postad 02 januari 2018 - 18:22

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Efter många egna funderingar funderar jag på att så småningom att skaffa något bättre på ström fronten. Har spanat runt på de lokala butiker hemsida. Vet bara inte vilken som är bäst. Isotek, Furutech, QRT/Nordost, In Akustisk, Van Den Hul eller Supra. Tänker mig någon form utav strömrenare. Kommer behålla övrig elektronik så länge det går och letar nu istället det som kan förbättra.

Titta även på LAB12 Gordian. Då har du även ett inbyggd nätanalysator.



#60

Postad 03 januari 2018 - 10:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Titta även på LAB12 Gordian. Då har du även ett inbyggd nätanalysator.

Läste lite om LAB12 Gordian då jag inte hade hört talas om detta fabrikat och det verkar vara en genomtänkt liten låda.

Är den så bra som det låter i beskrivningen kanske det kan motivera priset i alla fall i vissa anläggningar.
Tror inte att motsvarande funktion finns i så många nätfilter på marknaden och särskilt inte i denna prisklass.

 

Har du testat detta själv?



#61

Postad 03 januari 2018 - 10:38

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Läste lite om LAB12 Gordian då jag inte hade hört talas om detta fabrikat och det verkar vara en genomtänkt liten låda.

Är den så bra som det låter i beskrivningen kanske det kan motivera priset i alla fall i vissa anläggningar.
Tror inte att motsvarande funktion finns i så många nätfilter på marknaden och särskilt inte i denna prisklass.

 

Har du testat detta själv?

Jag äger en sådan själv. Har inte jämfört ljudförbättringen men analysatorn fungerar väldigt bra. Man hör att den klickar till ibland när den ändrar filterläge. Högeffektuttagen (2st) har enkel filtrering och högfiltrerade uttag (4st). Finns en jättebra genomgång på Fatktiskt.se om hur filtrering fungerar och vad som fungerar och inte och när det hjälper till och inte.



#62

Postad 03 januari 2018 - 10:56

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Titta även på LAB12 Gordian. Då har du även ett inbyggd nätanalysator.

Har inte de pengar ännu samt bor jag ej i Sverige. Tänker mig nog mer runt 5-6k och kanske en Isotek Polaris eller en fuling i form utav Project connect och en QRT coil.

#63

Postad 03 januari 2018 - 12:36

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2

ett exempel: utan filter/kablar så låter det platt/livlöst. Hoppas det duger som svar.

Jag är imponerad över att det låter alls, i det läget.



#64

Postad 03 januari 2018 - 16:24

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Jag är imponerad över att det låter alls, i det läget.

?



#65

Postad 03 januari 2018 - 16:41

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Men det är klart, du kanske har möjlighet att köra ditt ljud trådlöst?



#66

Postad 03 januari 2018 - 19:07

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hej har länge funderat på varför de ofta blir så tråkigt ton i in tråd som handlar om kablar/Ström. Vad är de som måste bevisas hela tiden. Kan de inte bara vara så att de finns olika människor, en del som ser bättre och andra som hör bättre.
De blir ju bara mer pengar över för dom som inte upplever någon skillnad.
Är allt värkligen mätbart.
Mvh Martin

#67

Postad 03 januari 2018 - 19:24

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Magi,

Allt är mätbart. Frågan är bara hur du säkerställer mätningen i empirisk/bevisad statistik.

Är människor inblandade blir det stört omöjligt att avgöra sanningen då alldeles för många osäkra variabler alltid närvarar.

#68

Postad 04 januari 2018 - 00:13

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Hej har länge funderat på varför de ofta blir så tråkigt ton i in tråd som handlar om kablar/Ström. Vad är de som måste bevisas hela tiden.
Är allt värkligen mätbart.
Mvh Martin

Jag håller med dig på denna punkten.

Sedan så är inte allt mätbart. Hade det varit det hade man inte kunnat komma på nya mätprinciper och du hade kunnat skapa högtalare utan att lyssna på dem, mäta upplevelser m.m. samt mätinstrument vi inte uppfunnit än.



#69

Postad 04 januari 2018 - 00:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag håller med dig på denna punkten.
Sedan så är inte allt mätbart. Hade det varit det hade man inte kunnat komma på nya mätprinciper och du hade kunnat skapa högtalare utan att lyssna på dem, mäta upplevelser m.m. samt mätinstrument vi inte uppfunnit än.

Mäta upplevelse är svårt. Har själv varit på demohelg där de har haft Isotek närvarande och förklara vad som sker är möjligt på ett forum där alla är skeptiska till allt som skrivs. Säger ej att alla är tvungna till att köpa nätfilter eller annat utan förespråkar hellre att man lyssnar. Tycker man det blir bättre eller lika varför då skriva ner sin ilska eller försöka hävda andra till att visa bevis. Ingen kommer bry sig i slutändan om vad gemene person kommer att utföra.

#70

Postad 31 mars 2018 - 14:10

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Nätfilter måste man se upp med då de kan sänka effekten ut så slutsteg och andra höga strömförbrukare får lägre effekt.

Ja, det har man förstått.
Jag har tänkt testa en Toroidal skiljetrafo. Inte för att jag upplever några uppenbara problem utan mer för att se om det kan ge några positiva effekter som ökad dynamik, när jag får bort störningar från elnätet. Förstår att väldigt många anser att det är helt meningslöst men jag tänkte prova i alla fall.

Kan en Torus Power Tot max på 1840 VA tänkas vara tillräcklig, om jag ska köra med mitt Krell KAV 2250 som är specat till 250 Watt i 8 Ohm /500 i 4 Ohm. Som jag förstått det lämnar det sannolikt cirka 100 Watt mer än spec i 8 ohm dessutom, medan 4 Ohms specen troligen ligger ungefär enligt Spec.
Vill ju inte "förstöra" mer än jag "fixar".
Skulle mitt slutsteg riskera att få för lite ström?

#71

Postad 01 april 2018 - 06:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Är det relevant att tänka såhär?

Mina högtalare (B&W 802 D) har nominell impedans på 8 Ohm men kan dippa som lägst till 3,5 Ohm.

I ett läge där högtalaren dippar så lågt i impedans, skulle min förstärkare teoretiskt ha möjlighet att lämna runt 570 Watt per kanal kontinuerligt vilket den med stor sannolikhet är lite av en "överdrift" då jag misstänker att den inte riktigt skulle mäkta med det.

I så fall handlar det om kontinuerligt upp till 1040 Watt, båda kanalerna drivna samtidigt. Sen blir det försteg, dac streamer som ska drivas utöver detta.

Då antar jag att det aldrig någonsin kommer att handla om effektuttag på mer än 1500 Watt totalt för samtliga enheter. Tänker då att en toroidal skiljetransformator på 1840 VA ska kunna lämna kontinuerlig effekt på 1840 Watt och att den därför aldrig skulle verka begränsande när det kommer till strömförsörjning. 

 

Kan jag resonera så här, eller är jag ute och seglar, helt?

 

 

Eller bör jag tänka att eftersom det sitter en 2000 VA transformator i mitt slutsteg, plus att jag har streamer, dac  försteg därutöver, så är det inte rimligt att tänka sig att en skiljetransformator som "bara" är på 1840 VA ska försörja en större transformator, samt ytterligare ett par mindre utan att tänka sig att det ska verka begränsande, när det kommer till "worst case scenario" vad gäller strömförsörjning.

 

Nu har jag sagt mot mig själv och det är jag medveten om.

Är något av de två resonemangen rimliga? Eller är det bara galna oväsentliga spekulationer alltihopa, som bara visar på att jag inte alls förstår?

Hur ska jag tänka???


Redigerat av hampestampe, 01 april 2018 - 06:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.