Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba HD E1.. Ljudavkodnings Problem

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 mars 2008 - 13:30

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Har problem med Toshiba HD E1 och ljudavkodning med min Onkyo 875 via HDMI och Optisk.

Vad exakt för inställning ska man ha i menyerna på Toshiban för att AV receivern ska känna av ljudformater DD DTS Samt DD plus ?

Har provat allt i ljudmenyerna på Toshiban utan framgång.
AV receiver är rätt inställd för min Samsung BD spelare gör jobbet rätt.


Tackar

#2

Postad 31 mars 2008 - 14:44

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Har problem med Toshiba HD E1 och ljudavkodning med min Onkyo 875 via HDMI och Optisk.

Vad exakt för inställning ska man ha i menyerna på Toshiban för att AV receivern ska känna av ljudformater DD DTS Samt DD plus ?

Har provat allt i ljudmenyerna på Toshiban utan framgång.
AV receiver är rätt inställd för min Samsung BD spelare gör jobbet rätt.


Tackar

Tests sätt Spdif till Bitstream och HDMI till auto eller PCM. HD-formaten går inte att få via optisk...
Står mer i manualen om det.

#3

Postad 31 mars 2008 - 15:28

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Har problem med Toshiba HD E1 och ljudavkodning med min Onkyo 875 via HDMI och Optisk.

Vad exakt för inställning ska man ha i menyerna på Toshiban för att AV receivern ska känna av ljudformater DD DTS Samt DD plus ?

Har provat allt i ljudmenyerna på Toshiban utan framgång.
AV receiver är rätt inställd för min Samsung BD spelare gör jobbet rätt.


Tackar

Tests sätt Spdif till Bitstream och HDMI till auto eller PCM. HD-formaten går inte att få via optisk...
Står mer i manualen om det.


Har testat alla dom inställningarna utan framgång. Det jag inte fattar är Toshibas ljudavkodningar när det gäller HD DVD?.
SD DVD avkodar den helt rätt via digitala/optiska, men inte när det gäller HD DVD.Inte via optisk eller HDMI.

Onkyon visar och väljer bara PCM och inte något DD DTS eller DD+. Ljudet är inte bra kan jag meddela.

2 ch/ Multi står det på Toshibans display. Bör den inte automatiskt koda av DD+ tex ?

Grymt besviken vad denna Toshiba presterar på ljudfronten.

#4

Postad 31 mars 2008 - 17:06

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Det du får ut från E1 med HDMI är "Multichannel" PCM 5.1 avkodat och klart. Det är inte möjligt att skicka DD+, TrueHD och DTS HD direkt över HDMI, för det behöver du en EP35 eller XE1. Det ska dock inte vara något fel på ljudet du får ut, i så fall är det något annat galet.

Redigerat av HD-Ready, 31 mars 2008 - 17:09.


#5

Postad 31 mars 2008 - 17:22

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
radical: Läs sidan 53 och sidan 60 i manualen som jag länkar till!
Där får du mer information om vilket ljud du får ut via olika kopplingar.

#6

Postad 01 april 2008 - 08:29

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Det du får ut från E1 med HDMI är "Multichannel" PCM 5.1 avkodat och klart. Det är inte möjligt att skicka DD+, TrueHD och DTS HD direkt över HDMI, för det behöver du en EP35 eller XE1. Det ska dock inte vara något fel på ljudet du får ut, i så fall är det något annat galet.


Okey det förklarar då kanske varför jag klagar på ljudbilden på denna Toshiba spelare?

Den visar DD Och Multi på displayen. Kollar man på displaymenyn står det DD+ samt digital bitstream.
Antar då att det är spelaren som inte står upp till mina ljudkrav.

Har kollat igenom alla mina HD DVD titlar och konstaterat att alla HD DVD filmer jag har är ca 8-10 db lägre i ljudnivå plus att hela ljudkarraktären är så oseparerat och dovt/avlägset liksom. Det jag jämför mot är SD DVD och BD både via HDMI som ger rätt avkodning av DTS DD etc..i Onkyon.

Har experimenterat så mkt nu så man kommit till denna slutsats av E1:an.

En fråga, kan någon Toshiba HD få en bättre ljudbild än denna? eller är alla HD filmer lägre mixade när det gäller ljudet på filmerna?

Cronicals of riddick--- King Kong---Troja-- alla dessa är så låga och odynamiskt mixade låter det som.

Och nej detta är inget aprilskämt för dom som tror det :)

Tacksam för upplysningar angående HD DVD och deras ljud.

Mvh

#7

Postad 01 april 2008 - 09:02

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Och nej detta är inget aprilskämt för dom som tror det


Varför sitter du med en E1:a och inte en Ep35:a om du har en receiver som Onkyo 875??

#8

Postad 01 april 2008 - 09:15

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Och nej detta är inget aprilskämt för dom som tror det


Varför sitter du med en E1:a och inte en Ep35:a om du har en receiver som Onkyo 875??


Ja det kan man ju undra? Köpte E1:an bara för att prova på HD DVD. Visste inte att den skulle ge så kasst ljud dock..

Men nu har jag frågat runt lite här på forumet och bla.. fått svar på varför eventuellt jag är missnöjd med ljudet.

Om den bara ger PCM ljud färdigavkodat internt i Toshiban spelaren skulle det ge så mycket mer odynamiskt ljudspår som 8-10 db ljudskillnad då eller vad är det som spökar?

Trodde först att det var något fel på ljudavkodningen på Toshiban men det är det tydligen inte vad jag förstått efter förklaringen ovan. På SD DVD avkodar den DTS DD via HDMI men inte på HD DVD? Verkar ju extremt snålt tilltaget tycker jag. Det var ju inte mycket att imponera med starten av ett HD format om ljudet blir sämre än på vanligt SD DVD på samma spelare.

#9

Postad 01 april 2008 - 09:29

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Den där DB skillnaden har jag också upplevt, ett vanligt DTS spår kan låta högre vid en viss volym!!

testa att dra upp volymen några snäpp xtra på PCM ljudet så borde det låta bättre eller
mixtra med DB nivåerna i receivern lite mera!?!

är dialog enhancement och dynamic compression avstängt med på E1.an

Finns inte på kartan att ett sunket DVD spår låter bättre än avkodat DD+ och Dolby true HD till PCM
eller för den delen DTS core 1,5 mbps från DTS HD MA eller HR!!

#10

Postad 01 april 2008 - 09:52

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Den där DB skillnaden har jag också upplevt, ett vanligt DTS spår kan låta högre vid en viss volym!!

testa att dra upp volymen några snäpp xtra på PCM ljudet så borde det låta bättre eller
mixtra med DB nivåerna i receivern lite mera!?!

är dialog enhancement och dynamic compression avstängt med på E1.an

Finns inte på kartan att ett sunket DVD spår låter bättre än avkodat DD+ och Dolby true HD till PCM
eller för den delen DTS core 1,5 mbps från DTS HD MA eller HR!!


Jo, att det finns db skillnader har vi ju alla kännt av som kollar mkt på filmer. DTS är ju kännt att ha ca 4-5 db högre nivå på sina ljudspår mot DD.

Men sedan när jag köpte E1:an och spelade upp HD filmer så vart jag besviken och trodde det var något fel på Toshiba spelaren ljudavkodning. Vilket jag nu fått bekräftat att det tydligen inte är om den ger intern avkodat PCM spår som beskrivet av ovanstående medlem.

Alla dessa jämförelser har jag gjort på samma db nivåer på Onkyon så det är inget fel med inställningarna på vare sig E1.an eller Onkyon vad jag vet. Optiska digitala på toshiban låter lite bättre,så man undrar ju fortfarande om det är något fel åndå.

Nej precis det finns inte på kartan som du säger att det skulle låta sämre tycker man, det är just därför jag undrar vad felet är eventuellt.

Ska dynamic compression vara på eller av för att få det bäst? Dialog enhancment har jag på off för den ska bara förstarka dialogen vid lågt lyssnande och det är sällan jag kör på lägre volymer.

#11

Postad 01 april 2008 - 10:09

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Tycker min E1:a låter lika bra som min Samsung Blu-ray som båda skickar PCM till min Marantz SR7001.
Visst är ljudet lägre än när förstärkaren avkodar t ex Dolby Digital eller DTS, men det är ju bara att höja lite så får man underbart ljud.
Dynamic Compression skall vara av, men jag vet inte den funktionen är aktiv när man kör DD+ eller TrueHD?...
Någon annan kanske kan svara på det?

#12

Postad 01 april 2008 - 10:19

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Tycker min E1:a låter lika bra som min Samsung Blu-ray som båda skickar PCM till min Marantz SR7001.
Visst är ljudet lägre än när förstärkaren avkodar t ex Dolby Digital eller DTS, men det är ju bara att höja lite så får man underbart ljud.
Dynamic Compression skall vara av, men jag vet inte den funktionen är aktiv när man kör DD+ eller TrueHD?...
Någon annan kanske kan svara på det?


Har iofs bdp 1000 men skillnaden på ljudet är markant. Jag klagar inte för att ljudet enbart är lägre i db nivå utan hela ljudkarraktären är oseparerad och grötig och avlägsen. Är man kräsen så är man.. har man hört och sett det bästa ..vill man ju inte gärna gå tillbaka till sämre.

Bilden är ju grym men ljudet är en besvikelse.

King Kong med en suverän bild men totalt kasst ljud :)

#13

Postad 01 april 2008 - 16:14

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
När jag skickar ljudet som PCM till min Onkyo 605 från Toshiba XE1 och Samsung 1200 upplever jag ljudet från båda dessa spelare som likvärdigt. Hur låter det om du skickar PCM från din Samsung, låter det dåligt då också? Det är väl troligt att förstärkaren gör ett bättre jobb med att avkoda ljudet än vad spelaren gör internt men skillnaden borde inte bli så stor tycker jag... Framför allt ska det inte låta sämre än vanlig DD och DTS, även om det naturligtvis kan variera i kvalitet mellan enskilda ljudspår. Finns ju exempel på DVD med bra ljud och HD DVD med mindre bra ljud...

#14

Postad 02 april 2008 - 08:13

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
[quote name='HD-Ready' date='Apr 1 2008, 16:14 ' post='1856070']
När jag skickar ljudet som PCM till min Onkyo 605 från Toshiba XE1 och Samsung 1200 upplever jag ljudet från båda dessa spelare som likvärdigt. Hur låter det om du skickar PCM från din Samsung, låter det dåligt då också? Det är väl troligt att förstärkaren gör ett bättre jobb med att avkoda ljudet än vad spelaren gör internt men skillnaden borde inte bli så stor tycker jag... Framför allt ska det inte låta sämre än vanlig DD och DTS, även om det naturligtvis kan variera i kvalitet mellan enskilda ljudspår. Finns ju exempel på DVD med bra ljud och HD DVD med mindre bra ljud...
[/quote

Absolut själva ljud mixningen på filmer varierar ju enormt. Hänger mer på det än något annat.
Jag får nog köpa mig en HD E35 för den ska väl göra jobbet rätt vad jag förstår med bistream. Synd bara att man inte fattade detta innan :blush:

En fråga till angående DD och AC3. Vad är felet om AV receivern inte avkodar AC3 automatiskt till DD i displayen.. utan det blir PCM? Den är inställd på bitsream men ändå blir det PCM. Detta gäller en Satellitmottagre med DD sändning.

Tackar

#15

Postad 02 april 2008 - 17:16

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Ja du, att den står på "down convert" kanske? Nä jag vet faktiskt inte, du får läsa manualen. :)

#16

Postad 02 april 2008 - 17:21

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Ja du, att den står på "down convert" kanske? Nä jag vet faktiskt inte, du får läsa manualen. ;)



Om det var så lätt som att läsa den enkla manualen som kom med så skulle problemet redan vara löst :)

AC3 ska ju vara sammma som DD ?

Trodde alla här inne var proffs på detta ämne :P

#17

Postad 18 april 2008 - 17:23

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Jag har samma problem har en "Toshiba HD-Xe1" saman kopplat med en "onkyo TX-SR674E" den är sammankopplad med en hdmi kabel . liksom från recievern till TV "Sharp LC46HD1E " . Filmer med vanliga DVD känner den av vilken ljudformat som ska spelas upp. De blir alltid rätt. Men HD DVD blir de fel. Den läser av dolby digital typ "the chronicles of riddick". Men onkyo vill bara läsa av den som "multichanel" toshiban läser den av den rätt. Så de måste vara onkyon eller ??? de är liksom retfullt. Trodde jag var den enda som hade de felet. Tur de finns fler. Men jag blir ej klokare på det. Jag är också rätt så ny. Men olika ställningar har jag gjort. Onkyon känner av rätt så fort de vanliga DVD men ej HD DVD. Har provat 5 olika HD DVD men alla är likadanna. *suck*

#18

Postad 18 april 2008 - 17:29

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Onkyo TX-SR674E har väl varken avkodning för Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD eller DTS HD så det är helt korrekt att du bara får ut "Multichannel".

I alla fall om jag fattat informationen på denna sidan korrekt: http://www.eu.onkyo....en_4414759.html

#19

Postad 18 april 2008 - 18:18

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Tackar för de snabba svaret. Trodde den hade "allt" Där ser man . DE hade jag aldrigt tänkt på undersöka. Tusen tack för svaret. Sorry jag ställde dum fråga :) Jag skulle ha tittat där först.

#20

Postad 27 april 2008 - 02:07

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Hur många kHz skickar E1:an ut sitt multichannel-ljud som via HDMI? Vanlig 44.1 kHz?
Jag får ingen info om detta på recievern, det står bara "5.1 multichannel PCM".
När jag spelar filmer på min nya EP30 står det 48 kHz eller 96 kHz i Onkyons display...

Redigerat av Audiovector, 27 april 2008 - 02:07.


#21

Postad 27 april 2008 - 15:38

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
44.1 är ju CD-standard så det har jag svårt att tro... 48 eller 96 är det som gäller för film.

#22

Postad 27 april 2008 - 17:18

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Undrar i så fall varför min Onkyo inte sagt något om det? När EP30 skickar ut PCM så talar ju stärkaren om att det är 48 eller 96 kHz, E!:ans signal genererar bara texten "All Channel PCM".



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.