Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

E-boksläsare

330 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
iriver Story (Läsplattor) 3 6,6 (4) Inga priser
Bookeen Cybook Gen3 Gold (Läsplattor) 4 7 (2) Inga priser
Spectra Electronics Readee (Läsplattor) 2 3,5 (3) Inga priser
Sony PRS-350 (Läsplattor) 9 6,33 (2) Inga priser
Sony PRS-650 (Läsplattor) 1 8 (3) Inga priser
Amazon Kindle Wi-Fi (Läsplattor) 6 7,8 (4) Inga priser
iriver Story HD (Läsplattor) 9 5,91 (10) Inga priser
Sony PRS-T1 (Läsplattor) 9 7,56 (17) Inga priser
iriver Story HD WiFi (Läsplattor) 6 5,75 (3) Inga priser
Kobo Glo (Läsplattor) 5 7,73 (10) Inga priser

#101

Postad 04 mars 2011 - 09:51

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Tusen tack för dina snabba svar! Jag har lite funderande att göra, helt klart.

Håller med om trådens placering som är lite märklig.

#102

Postad 04 mars 2011 - 13:00

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jag lånar rätt mycket böcker på biblioteket och läser på min Kindle. Jag tillhör den kategorin bokläsare som aldrig läser en bok två gånger så jag tycker det är helt suveränt att kunna låna svenska böcker. När det gäller amerikanska författare så vill jag läsa dem på engelska så då är Amazons butik väldigt bra.

Kan inte påstå att jag tycker det är speciellt mickligt att få in bibblans böcker på min Kindle, får visserligen använda två olika e-boksläsarprogram innan det är klart men det är bara öppna böckerna i dessa så....

/Gojan :)

Redigerat av gojan, 04 mars 2011 - 13:00.


#103

Postad 04 mars 2011 - 13:37

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Du har PM!

#104

Postad 04 mars 2011 - 13:47

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Du har helt rätt, jag kommer förmodligen inte att låna på biblioteket mer än undantagsvis. Men som du säger så är det ju jäkligt trevligt att ha möjligheten att göra det. Dessutom gillar flickvännen något så originellt som svenska deckare ( :) ) och då är ju biblioteket jäkligt bra så man slipper köpa dom.

Byggkvaliteten på Sonyn är bra alltså? Det låter bra. Har du något skydd för skärmen eller är det onödigt?

Okej, jo om man läser svenska deckare så kan det ju vara praktiskt med bibliotekstillgång förstås :).

Jag fick ett så kallat "standardfodral" av min familj i julklapp, riktigt snyggt läderfodral och praktiskt att använda, dock dyrt (450kr) när jag kollar på sonys sida (http://www.sony.se/p...overs/prs-asc65). Är man bara ute efter att skydda skärmen så kan man ju köpa nåt billigare, eller göra ett eget. Det är väl egentligen inte "nödvändigt" heller om man är försiktig. Slänger man den i en väska där det ligger nycklar och annat så kan det ju vara bra dock. Ligger den bara hemma så behövs det inget skydd.

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 04 mars 2011 - 13:52.


#105

Postad 05 mars 2011 - 10:59

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Såg att NetonNet har fått i lager nu. Blir att köpa en när de når den lokala butiken. Känns tryggare än ha ett kvitto från utlandet, även om jag litar på amazon.

Hur lång garanti erbjuder amazon?

#106

Postad 06 mars 2011 - 13:48

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Det blev en Kindle för min del, fick en del tips om hur man löser detta med lån från bibliotek så jag kör på den. Köpte fodralet med LED-lampa också för $60. Om jag blir nöjd med läsupplevelsen så blir det en Sony på en gång, det behövs två stycken här hemma.

#107

Postad 06 mars 2011 - 22:27

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Kul, tror du kommer bli mycket nöjd - det fodralet med lampa som kopplas in till Kindlen är riktigt najs, skulle gärna se ett motsvarande till Sony.

#108

Postad 06 mars 2011 - 22:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Det blev en Kindle för min del, fick en del tips om hur man löser detta med lån från bibliotek så jag kör på den. Köpte fodralet med LED-lampa också för $60. Om jag blir nöjd med läsupplevelsen så blir det en Sony på en gång, det behövs två stycken här hemma.


Hur mycket blev kostnaden för Kindle + frakt + tull i SEK från Amazon?

NoN tar 1390 nu så frågan är om man tjänar på att ta den från USA.

Redigerat av PalmiNio, 06 mars 2011 - 22:48.


#109

Postad 07 mars 2011 - 08:37

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Hur mycket blev kostnaden för Kindle + frakt + tull i SEK från Amazon?

NoN tar 1390 nu så frågan är om man tjänar på att ta den från USA.


Jag betalade 2k för en Kindle (wifi), fodralet med lampa och en adapter för att kunna ladda den i väggen. För 1390 kan du ju lika gärna köpa den här hemma! Jäkligt bra pris! Finns fodralet hos Netonnet också?

#110

Postad 07 mars 2011 - 09:21

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Jag betalade 2k för en Kindle (wifi), fodralet med lampa och en adapter för att kunna ladda den i väggen. För 1390 kan du ju lika gärna köpa den här hemma! Jäkligt bra pris! Finns fodralet hos Netonnet också?

'
Nope, men det kan man ta från ebay eller något sånt.

#111

Postad 07 mars 2011 - 10:51

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jag köpte detta till min Kindle

http://www.dealextre...e-3-black-49301

Tyckte det räckte.

/Gojan

#112

Postad 07 mars 2011 - 11:19

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Stilren! Hur är kvalitetskänslan på den med tanke på att det är PU Leather?

#113

Postad 07 mars 2011 - 11:24

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Jag köpte detta till min Kindle

http://www.dealextre...e-3-black-49301

Tyckte det räckte.

/Gojan


Tack för tipset.

Ni som köper Kindle direkt från Amazon, hur gör ni med strömmen? Kommer det med en Euro nätadapter?

#114

Postad 07 mars 2011 - 11:27

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Om jag har förstått saken rätt så medföljer en USB-kabel, så du kan ladda den i datorn. Jag ville ha möjligheten att ladda utan att koppla till datorn så jag köpte till en adapter för $10. Men egentligen behöver man väl inte en sån. Såna adaptrar (heter det så?) finns väl dessutom på Kjell & Co för en billig peng.

#115

Postad 07 mars 2011 - 14:56

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Kul, tror du kommer bli mycket nöjd - det fodralet med lampa som kopplas in till Kindlen är riktigt najs, skulle gärna se ett motsvarande till Sony.

Det finns ett liknande fodral till sonyn också, med läslampa :). http://www.sony.se/p...overs/prs-acl65

#116

Postad 08 mars 2011 - 11:08

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Tack för tipset.

Ni som köper Kindle direkt från Amazon, hur gör ni med strömmen? Kommer det med en Euro nätadapter?


När jag köpte min så tror jag att Erupoa adaptern kostade 19$. Jag köpte den men det visade sig ju att det bara var en extra USB kabel med en medföjlande kontakt för att kunna plugga in USB sladden i väggutaget, precis en sån som min fru har till sin Iphone. :)

/Gojan

#117

Postad 09 mars 2011 - 07:47

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Precis, köp utan adapter från amazon.com sen köper ni en usb-eu-plug från dealextreme.com för några tior inkl. frakt.

#118

Postad 09 mars 2011 - 13:29

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Är ingen direkt prisskillnad mellan netonnet och Amazon så är bara att köpa från det stället som känns bäst personligen. Kan vara bättre med 3års reklamationsrätt som väl borde gälla vid köp från netonnet. Men känns som att Amazon är väldigt måna om sina kunder, iaf de jag läst om som fått problem verkar de ha hjälpt bra.

Har haft min nu i 2v, läst ca 2-300 sidor delvis med lampan igång och har bara använt ½ batteritiden. Så ladda den genom datorn när jag lägger in något nytt på den ser jag inte som något problem så klarar mig utan någon annan laddare.

När det gäller byggkvalitén på Kindlen tycker jag den är riktigt bra. Rekommenderar även skyddet med lampa även om det är dyrt.

Sen när det gäller pdf. Förstår inte riktigt vad problemet är? Jag använder den till att läsa pdf:er från skolan med tabeller, figurer, formler m.m. Är ju bara att vrida allt och läsa från sidan alternativt öka kontrasten då går det utmärkt. Dock ska man INTE konvertera filerna, då skiter det sig rejält, iaf när jag testat :)

#119

Postad 11 mars 2011 - 23:07

Dava
  • Dava
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har använt min Kindle i lite drygt en vecka nu och hunnit läsa tre böcker.
Köpte precis samma fodral som gojan fast från Amazon för $17 inkl. frakt. "Lädret" är helt ok, luktar lite starkt - som i en skoaffär.

Har man möjlighet att åka dit eller har någon nära som är "över" så lönar det sig att köpa den i USA annars tror jag att Net-on-nets pris är helt ok.

Att konvertera PDF-filer till mobi är lätt, men man kan få irriterande artefakter som sidnummer/sidhuvud och förlorar bilder och diagram. Jag tycker att det blir bättre då texten blir större. Å andra sidan kan man ju som någon skrev lägga den på sidan och läsa PDF-filerna som de är utan att göra något alls, men då får man åter anstränga ögonen i onödan.

Den laddas via vanlig micro-usb-port så min Samsung-laddare till telefonen fungerar utmärkt, annars får man en USB-sladd med för att ladda den via datorn.

Talsyntesen är faktiskt helt ok, när man vant sig. Man tycker dock att de kunde arbetat lite mer på den, mr. läser den som M.. R.. och den gör inte någon paus vid komman eller citationstecken vilket kan bli lite komiskt ibland. Men den är rätt bra om man är riktigt trött för att hålla ett någorlunda tempo i läsandet. Den har bara tre steg och först irriterade jag mig väldigt på att "normalt" var för långsamt och "faster" var för snabbt. Men efter en stund så har man vant sig och hade klarat ytterligare en högre hastighet.

#120

Postad 11 mars 2011 - 23:13

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Det finns ett liknande fodral till sonyn också, med läslampa :). http://www.sony.se/p...overs/prs-acl65


Har sett det, men det har egna batterier istället för att ta ström från readern, plus att jag tyckte inte kvaliten på Sonys var i närheten av kindles motsvarighet.

Jämförde Sony med Kindle lite mer, och det känns som att Kindle har något vitare bakgrund, vilket jag gärna sett på Sony också, men det är mer en smaksak än något annat.

#121

Postad 13 mars 2011 - 00:29

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Har sett det, men det har egna batterier istället för att ta ström från readern, plus att jag tyckte inte kvaliten på Sonys var i närheten av kindles motsvarighet.

Jämförde Sony med Kindle lite mer, och det känns som att Kindle har något vitare bakgrund, vilket jag gärna sett på Sony också, men det är mer en smaksak än något annat.

Ah okej, det kan ju iofs vara både nackdel eller fördel beroende på hur man ser på det. Kvaliten har jag ingen aning om. Dyrt var det iaf. Själv kör jag med ett simplare fodral utan lampa, men snyggt i läder. Brukar faktiskt alltid plocka ut den från fodralet när jag ska läsa ändå, tycker det är bekvämare att hålla den "rent" så att säga :). Men det är klart, finns säkert tillfällen då det är superpraktiskt att kunna fälla upp en läslampa kan jag tänka mig.

Angående bakgrunden, lustigt, för när jag skulle köpa så läste jag i en jämförelsetråd på mobilereads forum en som skrev att Sonyn var något (knappt märkbart) vitare än Kindlen, men Kindle hade i gengäld något mörkare text så det var typ sak samma. Lustigt att folk alltid lyckas uppleva olika :).

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 13 mars 2011 - 00:30.


#122

Postad 13 mars 2011 - 03:10

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Jo, det var mest kvaliten som sänkte det för mig, även om jag tycker att det är bättre med att den tar ström från readern också - galet irriterande att lampbatteriet tar slut när man vill läsa, men om readern tar slut har man ju liksom inget val även om lampan skulle ja fungerat :)

Försökte ta en bild för att jämföra, men det var galet svårt att få till vettigt.
Postad bild

Sen läser jag med mycket mindre textstorlek än vad sonyn är inställd på där, vilket gör att bakgrunden känns ännu mörkare, så det är nog mest därför jag upplevt det så.

Redigerat av -Q-, 13 mars 2011 - 03:12.


#123

Postad 13 mars 2011 - 08:21

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Storleken är ju verkligen till Sonyns fördel! Har iaf haft min Kindle några dagar och är MYCKET nöjd, e-ink är så jäkla bra! En Sony är på ingång också :)

#124

Postad 13 mars 2011 - 13:58

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Storleken är ju verkligen till Sonyns fördel! Har iaf haft min Kindle några dagar och är MYCKET nöjd, e-ink är så jäkla bra! En Sony är på ingång också :D

Kul att höra att du är nöjd! Välkommen till klubben får man nästan säga hehe, vi är trots allt fortfarande en minoritet här i Sverige! :) Hur kommer det sig förresten att du även ska köpa en Sony?

En lite rolig grej förresten:
Jag har nyss börjat läsa Dostojevskijs verk Bröderna Karamazov. Den finns ju att ta hem gratis public domain, men jag har sedan länge haft den i pocket på svenska, så jag tänkte att det är väl lika bra att köra på den då. Men efter några sidor så kände jag att jag blev lite stressad på nåt vis, det är nåt visst med en megatjock pocket där texten är jätteliten och packad på sidorna. Det känns liksom som att man inte kommer nånvart då man läser, plus att det kändes lite obekvämt att behöva hålla uppe sidorna hela tiden.

Ja, jag har alltså blivit tydligt bortskämd! Jag har därför valt att istället fortsätta läsa den på min Sony, trots att det är på engelska, och det känns genast mycket bättre! :D Jag har kommit på att jag trivs bra med ganska stor textstil (kör medium nu, men det är ju olika på olika böcker/format), då har jag lättare att koppla av och leva mig in i boken på nåt vis, kan läsa lugnare. Särskilt när det är lite mer "sofistikerat" språk, som i en Dostojevskij-roman.

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 13 mars 2011 - 13:59.


#125

Postad 13 mars 2011 - 14:55

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Kul att höra att du är nöjd! Välkommen till klubben får man nästan säga hehe, vi är trots allt fortfarande en minoritet här i Sverige! :D Hur kommer det sig förresten att du även ska köpa en Sony?

En lite rolig grej förresten:
Jag har nyss börjat läsa Dostojevskijs verk Bröderna Karamazov. Den finns ju att ta hem gratis public domain, men jag har sedan länge haft den i pocket på svenska, så jag tänkte att det är väl lika bra att köra på den då. Men efter några sidor så kände jag att jag blev lite stressad på nåt vis, det är nåt visst med en megatjock pocket där texten är jätteliten och packad på sidorna. Det känns liksom som att man inte kommer nånvart då man läser, plus att det kändes lite obekvämt att behöva hålla uppe sidorna hela tiden.

Ja, jag har alltså blivit tydligt bortskämd! Jag har därför valt att istället fortsätta läsa den på min Sony, trots att det är på engelska, och det känns genast mycket bättre! :) Jag har kommit på att jag trivs bra med ganska stor textstil (kör medium nu, men det är ju olika på olika böcker/format), då har jag lättare att koppla av och leva mig in i boken på nåt vis, kan läsa lugnare. Särskilt när det är lite mer "sofistikerat" språk, som i en Dostojevskij-roman.


Ja jag tror knappt jag kommer läsa en fysisk bok igen, det är så mycket smidigare med e-böcker.

Sambon vill ha en också, då kände jag att en Sony kanske vara bra för henne - lite mindre och snyggare. Plus att hon kan läsa sina j*vla deckare från biblioteket utan att behöva ta bort DRM. :D

#126

Postad 15 mars 2011 - 21:32

Dava
  • Dava
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har börjat irritera mig på det magra utbudet av böcker på svenska som finns på bibliotekens Elib-sidor.
Desto mer irriterad blev jag när jag insåg hur sjukt mycket mina lån av e-böcker kostar staten.

Redigerat av Dava, 23 mars 2011 - 22:30.


#127

Postad 18 mars 2011 - 22:56

doisrgdsui
  • doisrgdsui
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Får jag fråga vart ni fick tag på Sony PRS-650? Jag har tittat efter den till och från sen början av Januari. Inte en enda butik har den i lager! Vad är det som händer egentligen? Är de så populära att Sony inte hinner tillverka dem, har de lagt ner produktionen i väntan på en ny modell, eller har dom helt enkelt gått med så mycket förlust på plattorna att dom lagt ner hela verksamheten?

#128

Postad 19 mars 2011 - 00:47

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Får jag fråga vart ni fick tag på Sony PRS-650? Jag har tittat efter den till och från sen början av Januari. Inte en enda butik har den i lager! Vad är det som händer egentligen? Är de så populära att Sony inte hinner tillverka dem, har de lagt ner produktionen i väntan på en ny modell, eller har dom helt enkelt gått med så mycket förlust på plattorna att dom lagt ner hela verksamheten?

Märkte samma sak kort efter att jag köpt min. Här är en artikel om just detta:
http://www.mobilityf...ebook-book.html

Skummade igenom den. Det verkar dels som att den sålde slut mycket snabbare än Sony hade räknat med, plus att det ryktas om att en followup till PRS-650 kommer att släppas inom en nära framtid.

#129

Postad 19 mars 2011 - 07:20

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Jag köpte våra två som returex, enligt de återförsäljare jag pratat med här i USA så har denna generation varit oerhört mycket populärare än de tidigare. Överlag så känns det som att eböcker äntligen slagit genom på lite bredare front.

#130

Postad 19 mars 2011 - 12:33

doisrgdsui
  • doisrgdsui
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för svaren

Det var skönt att höra att det beror på stor efterfrågan snarare än tvärtom.
Jag kan bara gratulera er som lyckades få tag på en, medans jag fortsätter vänta...

#131

Postad 23 mars 2011 - 22:29

Dava
  • Dava
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag undrar varför Kindle 3 försvann från Net-on-Net? Någon som vet?

#132

Postad 02 april 2011 - 09:19

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Skulle gissa på att NetOnNet köper upp ett parti och säljer tillfälligt - de tog antagligen slut ganska snabbt.

Nu finns de i lager igen - Länk

Bilden hos NetOnNet visar Kindle Generation 2, men det står att den har Wifi (som endast Generation 3 har)

Kan vara vita Kindle 3 de säljer.

Har själv skaffat mig en iPad 2 och gjort lite snabba jämförelser med Kindle.

Programmet iBooks är trevligt, men som bokläsare är iPad fortfarande för stor och tung - du kan inte hålla den i en hand någon längre period.

Sedan är inte skärmen bekväm att läsa från några längre perioder.

Som tidningsläsare är iPad däremot trevlig (och väldigt mycket annat såklart)

#133

Postad 03 april 2011 - 09:17

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
En liten varning.

Jag var förbi en NetOnNet lagershop igår och passade på att titta i hyllan på Kindle.

Det verkade som att det var Kindle 2 de sålde - det stod bla årtalet 2009 på förpackningen (Kindle 3 kom 2010)

Det är endast Kindle 3 som har den nya förbättrade Pearl-skärmen.

.........................

Lägger i 2 bilder på iPad 2 och Kindle 3 bredvid varandra som jämförelse:

Bifogad fil  IMG_0116.JPG   103,17K   1 Antal nerladdningar
iPad "stående" som visar en helsida

Bifogad fil  IMG_0112.JPG   103,12K   1 Antal nerladdningar

iPad "liggande" som visar ett uppslag

#134

Postad 05 maj 2011 - 09:06

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Är det någon som vet något om när det kan tänkas släppas någon e-ink i färg? Jag har googlat lite men det verkar mest snackas om något Kina-märke som ligger i startgroparna. Hade gärna sett en Kindle i färg, så att man kan läsa serier också :)

#135

Postad 31 maj 2011 - 19:29

ch3mical
  • ch3mical
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Äger en Nook som min lillebror köpte under ett besök i Usa i december.
Nook klarar epub och kostade en tusenlapp.
Jag har inte testat den nya Nook som dom precis släppt.

Jag är mycket nöjd

#136

Postad 10 juni 2011 - 14:46

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Är det någon som vet något om när det kan tänkas släppas någon e-ink i färg? Jag har googlat lite men det verkar mest snackas om något Kina-märke som ligger i startgroparna. Hade gärna sett en Kindle i färg, så att man kan läsa serier också :)

Även om det kommer i framtiden kommer de första versionerna antagligen ha ganska bleka färger.

Tog tidigare några fler jämförelsebilder på Ipad mot Kindle i solljus som kan vara intressanta:

Bifogad fil  1.JPG   83,12K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2.JPG   118,59K   4 Antal nerladdningar

Kommer själv åka och titta på nya Nook E-Ink med touch-skärm inom kort - får se om det blir ett inköp.

#137

Postad 19 juni 2011 - 09:16

völund
  • völund
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Hejsan!

Är själv lite sugen på läsplattor och har sneglat lite på Iriver Story HD som släpps nu i Juni.
Vad tror ni om den?

http://www.webhallen...hd-ebook_lasare

#138

Postad 23 juni 2011 - 08:14

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Den är säkert helt ok. Även om jag nog själv skulle köpt en Kindle (om jag inte redan haft en).

#139

Postad 23 juni 2011 - 08:33

perma
  • perma
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Beställde en Iriver Story HD igår från Dustin. Det har ju varit väldigt tyst om den sen CES i början av året så det är ju lite av att köpa grisen i säcken, men skärmen har ju potential att överträffa e-ink pearl-plattorna. Kan återkomma med rapport när jag får den.

#140

Postad 25 juni 2011 - 10:06

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Berätta gärna om det på en iRiver Story HD går att stryka under och anteckna direkt på skärmen i PDF:er. Jag köpte en Sony PRS-600 eftersom 650 inte går att få tag på just nu. Tyvärr blev PRS-600 en enorm besvikelse. Kontrasten är usel och förstorar man texten i en PDF kan man inte använda understrykningsfunktionen. Blir till att läsa med förstoringsglas eller hur man nu ska göra. :)

Redigerat av Mange36, 25 juni 2011 - 10:07.


#141

Postad 25 juni 2011 - 13:39

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Var precis i USA och passade på att införskaffa nyligen lanserade Nook Touch

Den kostar 139$ vilket blev 994:- för mig med dagens dollarkurs samt pålagd salestax i en Barnes & Noble butik.

Den har en 6" pearl E-Ink touch-skärm, Wifi-uppkoppling, microUSB, internt 2Gb minne, plats för microSD kort (max 32Gb) och tar epub-formatet.

Det fungerar att låna svenska böcker via Elib och föra över via Adobe Digital Editions - jag har testat det själv.

Tänkte bjuda på lite intryck och bilder men måste påpeka att man som svensk inte kan köpa denna platta över nätet. Det enda sättet är att köpa den är över disk eller via privatsäljare från Ebay eller liknande.

Bifogad fil  1.JPG   62,61K   1 Antal nerladdningar
Jämförelse mot Amazon Kindle3 - samma storlek på skärm, men mindre pga att den saknar fysiskt tangentbord

Bifogad fil  2.JPG   69,43K   2 Antal nerladdningar
Tycker mig se aningens bättre kontrast jämfört med Kindle

Bifogad fil  3.JPG   68,6K   0 Antal nerladdningar
Nook är lite tjockare än Kindle

Bifogad fil  4.JPG   67,36K   1 Antal nerladdningar
Hemskärmen på Nook Touch där man bla ser vilken bok man läser just nu och på vilken sida man befinner sig

Bifogad fil  5.JPG   71,07K   0 Antal nerladdningar
Biblioteksvyn

Bifogad fil  6.JPG   56,23K   0 Antal nerladdningar
Touch-tangentbordet som fungerar riktigt bra - inte lika snabbt som iPad:s tangentbord, men ändå bra. Inga svenska tecken dock. Om man gör en sökning på en internetadress...

Bifogad fil  7.JPG   59,4K   0 Antal nerladdningar
..får man upp en "hemlig" webläsare som har en del begränsningar

Bifogad fil  8.JPG   64,53K   0 Antal nerladdningar
det finns gott om kopplingar till sociala nätverk samt funktioner för att skicka böcker mellan vänner - något jag misstänker endast fungerar i USA

Bifogad fil  9.JPG   62,36K   0 Antal nerladdningar
Byta sida kan man göra genom att svepa fingret över skärmen eller via knappar på sidan av skärmen - här kan man även ändra inställningarna för knapparna

Bifogad fil  13.JPG   47,62K   0 Antal nerladdningar
Ett tryck i mitten av skärmen ger en knapprad i nederkant

Bifogad fil  11.JPG   56,26K   0 Antal nerladdningar
Inställningarna för typsnitt, storlek och marginaler

Bifogad fil  10.JPG   20,49K   1 Antal nerladdningar
Slutligen en närbild på ett ord uppmålat med E-Ink

Barnes & Noble har en stor butik med många böcker och tidningar (endast på engelska), men som svensk kan man tyvärr varken handla, prenumera eller ladda hem gratis-böcker - något försäljaren i USA påstod skulle ändras i framtiden.

Är helnöjd med plattan även om den egentligen inte är avsedd för icke-amerikaner, men om man redan äger en Kindle3 (eller liknande) finns ingen större anledning att införskaffa Nook Touch (om man inte är en nörd som jag...)

Nook plattorna bygger på Android och är förhållandevis lätta att "hacka" - det finns redan personer som rootat Nook Touch och installerat apps från Android market som Gmail, Google reader, Kindle reader mm.

#142

Postad 25 juni 2011 - 20:31

makkara
  • makkara
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag är nu väldigt sugen på att skaffa en kindle efter att ha kollat runt på en del fabrikat av e-boksläsare, men det är ett par saker jag undrar innan jag slår till.
Främst så är det priset, vad landar slutnotan på tex en kindle 3g utan tillbehör?
Sen så är det täckningen i sverige, kör kindle3g enbart 3g-nätet, eller klarar den även av vanliga gsm också?

Nu har jag även tittat på iriver story HD, men den verkar ha gått under jorden, då jag trots min goda google-fu inte kan uppbringa någon recension eller nyhet som är nyare än ifrån januari.

#143

Postad 26 juni 2011 - 15:12

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Priset på Kindle ser du när du beställer via amazon.com i svenska kronor inklusive frakt och tullavgift - du kan alltså lägga en Kindle i varukorgen och se vad den kostar innan du trycker på den slutgiltiga köpknappen.

Det finns enligt mig ingen större anledning att skaffa 3G-varianten i sverige, det är endast om du saknar eget wifi-nätverk och planerar att handla mycket i amazons affär som det skulle vara vettigt med 3G.

Det enda som fungerar via 3G i sverige är amazons affär samt wikipedia.

Iriver HD ställer jag mig tveksam till, tekniken i den skärmen (från LG) verkar inte rå på E-Inks pearl skärmar.

#144

Postad 26 juni 2011 - 18:01

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Vill bara göra ett litet tillägg till mitt Nook-omdömme ovan:

Bifogad fil  14.JPG   41,5K   1 Antal nerladdningar
åäö finns faktiskt på tangentbordet - genom att hålla in lite längre på a eller o

Rekommenderas varmt om man har vägarna förbi USA

#145

Postad 27 juni 2011 - 08:55

perma
  • perma
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Fick min Iriver Story HD häromdagen, så här kommer en liten mini-review efter att ha läst ett par hundra sidor på den. Kortfattat kan jag säga att Story Hd:n är en enkel eboksläsare utan touch eller wifi med två bra egenskaper; en riktigt bra skärm samt snabbhet i sidväxlingar. Den tar epub och adobe-drm epub som tex. biblioteksböcker samt en hel uppsjö andra format dock inte cbr som jag hade hoppats.

Bifogad fil  iriver1.jpg   333,77K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2011_06_23_18.45.39.jpg   233,83K   1 Antal nerladdningar


+ Skärmen är riktigt trevlig. Upplösningen är ju 1024x768 så all text blir riktigt skarp. Kontrasten är IMHO något bättre än e-ink pearl-plattorna men jag har i nuläget bara jämfört med min minnesbild av pearl och inte lagt plattorna sida vid sida. Skillnaden mellan min gamla Cybook Opus som kör viziplex är dock stor. Svårt att göra texten rättvisa här men det ser snyggt ut.

Bifogad fil  irivertext.jpg   132,54K   1 Antal nerladdningar

+Den är snabb, sidbytena går väldigt fort, jag stör mig inte på blinkningarna som jag gjorde på min gamla läsare. Böcker öppnas fort och den är allmänt responsiv vid knapptryckningar.

+Navigeringen funkar OK. Den stora silverfärgade knappen fungerar som en fyrvägsknapp och kör sidväxlingar framåt, bakåt, uppåt och nedåt.

-Mjukvaran har vissa buggar, sidbrytningar i vissa epub-filer misslyckas när texten står inom citationstecken, ibland fastnar den i en oändlig sidväxlingsloop och man måste gå tillbaka till huvudmenyn. Dock är mjukvaran som det verkar 1.0 i nuläget, jag hoppas verkligen iriver ser till att hålla den här läsaren uppdaterad i framtiden.

-Inbyggd ordbok är visserligen bra men man kan inte välja text direkt ur boken med en markör utan man måste mata in text via tangentbordet. Hur tänkte de nu på iriver kan man undra?

-Modellen jag fick hem kallas bevisligen också basic, jag förmodar ett det kommer att komma en modell med wifi i framtiden. I förhanstittarna på story Hd så antyddes det ju att den skulle ha wifi, men så är alltså inte fallet. Ingen dealbreaker för mig men trist.

#146

Postad 29 juni 2011 - 07:38

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tack för recensionen! Hur fungerar iRiver Story HD med PDF? Kan man förstora PDF:er på ett vettigt sätt? Går det att stryka under och anteckna i PDF:er direkt på skärmen? Tacksam om du vill testa detta på din Story HD.

#147

Postad 29 juni 2011 - 17:17

perma
  • perma
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Tack för recensionen! Hur fungerar iRiver Story HD med PDF? Kan man förstora PDF:er på ett vettigt sätt? Går det att stryka under och anteckna i PDF:er direkt på skärmen? Tacksam om du vill testa detta på din Story HD.


Jag tycker den hanterar pdf:er bra. Jag har testat att ladda in ett par längre artiklar med många bilder och de öppnas relativt snabbt och lätt. Man kan zomma mellan ett antal nivåer utan problem. Med tanke på den höga upplösningen gick det bra att läsa även mindre text tyckte jag.

Den kan inte stryka under eller lägga in anteckningar överhuvudtaget verkar det som. Om du är ute efter det kanske du borde titta på en ipad2 med appen Goodreader. Den använder i alla fall jag för just arbetsrelaterade pdf:er med färgbilder som jag dessutom vill kunna stryka under och kommentera i.

#148

Postad 30 juni 2011 - 19:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Stort tack perma! Då vet jag i alla fall vad jag inte ska satsa på. Jag är tveksam till iPad eftersom jag ogärna vill ha en upplyst skärm för långvarig läsning. Dessutom är det ju rätt stor prisskillnad. :)

#149

Postad 08 juli 2011 - 22:04

Unregistereda7cf37c3
  • Unregistereda7cf37c3
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har också börjat bli lite småsugen på en läsplatta, och har kikat runt på bl.a. Kindle, iriver story och cybook opus utan att kunna bestämma mig.

Det jag är ute efter är en platta som stöder så många av de vanliga formaten som möjligt så att man inte behöver mecka med konverteringsprogram varenda gång man ska lägga in en bok, och som även fixar elibs och kan presentera pdf-filer i ett läsbart format. Dessutom vill jag ha någon variant på e-ink.
Kindle verkar onekligen väldigt trevlig, och var den som gjorde mig köpsugen till att börja med, men det känns som om den är för begränsad till amazon för att vara smidig. iriver story HD är väl den jag lutar mot mest just nu.

Har även sett att iriver story finns både som den äldre iriver story och som den nyare iriver story HD. Är skillnaden på iriver story och iriver story HD tillräckligt stor för att motivera skillnaden på 500-lappen i pris?

Har även jag funderat på att spara ihop till en ipad istället, då denna ju har fler användningsområden, men e-inken tilltalar mig och jag kan tycka att det är rätt jobbigt att läsa på en vanlig datorskärm. Dessutom känner jag väl inte riktigt att jag har något behov av någon av ipads andra funktioner då jag klarar mig ganska bra på min netbook vad gäller arbete och surfning.

#150

Postad 10 juli 2011 - 06:56

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Det verkar som om det händer en hel del inom eboksläsar-området just nu, Läsplattorna är på väg att bli bättre samtidigt som priserna är på väg ner. Är det någon som har erfarenhet av Kobo eReader Touch Edition? Den verkar ha det jag vill ha, som t.ex. en kontrastrik skärm och möjlighet att göra understrykningar och anteckningar i PDF:er. Och så kan man få den för under tusenlappen hos bland andra borders.com. Kobo-läsaren får goda ord hos Engadget.

Tillägg: Har läst igenom manualen för den nya Kobon. Där kan man läsa om hur man gör understrykningar i epub, men i avsnittet om att läsa PDF:er står inte ett ord om hur man stryker under. En rimlig tolkning av det är att det helt enkelt inte går att markera text i PDF-filer. :D En förhoppning inför framtiden är att de som publicerar artiklar på nätet väljer epub istället för PDF.

Redigerat av Mange36, 10 juli 2011 - 07:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.