Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Netflix i UHD över ADSL

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 juli 2019 - 07:18

pierre__71
  • pierre__71
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Hej

 

Jag undrar om man kan streama Netflix med Ultra HD om man har 21 Mb/s som högsta hastighet på internet. Jag har Telia Bredband 30 Mb/s men jag får ut 21 Mb/s i Netflix hastighetes mätning.

 

Tacksam för svar

 

mvh 

 

Pierre



#2

Postad 30 juli 2019 - 07:27

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 940 inlägg
  • 0
Är nog lugnt, tror det drar ca 16mbs när detr 4k...
Testa en månad vetja :)

#3

Postad 30 juli 2019 - 12:14

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Hej

Jag undrar om man kan streama Netflix med Ultra HD om man har 21 Mb/s som högsta hastighet på internet. Jag har Telia Bredband 30 Mb/s men jag får ut 21 Mb/s i Netflix hastighetes mätning.

Tacksam för svar

mvh

Pierre


Som redan påpekat pröva en månad och se.

Netflix själva skriver på sida:

Vad behöver jag för att streama i Ultra HD?

En 60 Hz-tv eller datorskärm som är kompatibel med streaming i Ultra HD från Netflix. Mer information finns nedan.

Ett abonnemang som stöder streaming i Ultra HD. Se vilket abonnemang du har just nu eller uppgradera ditt abonnemang på Netflix.com/ChangePlan.

En stabil internetanslutning på 25 megabit per sekund eller mer. Mer information finns nedan.

Inställningen för streamingkvalitet är Auto eller Hög (High). Mer information om inställningar för videokvalitet finns i artikeln Uppspelningsinställningar

#4

Postad 30 juli 2019 - 18:36

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Jag är skeptisk till att det kommer fungera bra. Resten av hushållets uppkopplade prylar lär få det tufft under tiden man kollar Netflix, om det ens räcker för Netflix.

Men som sagt, en månad kan man ju testa.



#5

Postad 30 juli 2019 - 19:29

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Antar att du kör trådlöst och att 21 Mbps är max under gynnsamma förhållanden, störningar och andra enheter lär dra ned den faktiska hastigheten. Har du möjlighet att prioritera trafiken för Netflix så kan det vara idé samt köra trådat (om du inte redan gör det).

#6

Postad 17 augusti 2019 - 11:00

pierre__71
  • pierre__71
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Antar att du kör trådlöst och att 21 Mbps är max under gynnsamma förhållanden, störningar och andra enheter lär dra ned den faktiska hastigheten. Har du möjlighet att prioritera trafiken för Netflix så kan det vara idé samt köra trådat (om du inte redan gör det).

 

När jag tittar på Netflix så har jag inget annat på som drar ner på hastigheten. Jag kör trådat. 



#7

Postad 17 augusti 2019 - 18:29

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Min grabb har 10/2 adsl och netflix samt prime hdr funkar utmärkt.

#8

Postad 17 augusti 2019 - 20:42

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Det funkar och det funkar över trådlöst med så trådat är inget krav där!!



#9

Postad 18 augusti 2019 - 02:13

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Min grabb har 10/2 adsl och netflix samt prime hdr funkar utmärkt.


4k med 10Mbit/s, ja det lär ju vara toppenbild😉

#10

Postad 18 augusti 2019 - 08:03

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Sorry inte hdr, men 4k. Och,ja helt klart godkänt!.

#11

Postad 18 augusti 2019 - 15:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Förvisso är det ju personligt hur kräsen man är, men att påstå att 4K med 10Mbit/s bitrate är "utmärkt" känns magstarkt. Netflix själva rekommenderar minst 25 och då kan man nog lita på att de anger den undre gränsen för vad som är godtagbart.

 

På skiva ligger bitrate på mellan 82 och 128Mbit/s och då måste man ju inse att det saknas en hel del i en ström med bara en tiondel av datahastigheten.

 

Personligen ser jag hellre att streamingtjänsterna ökar bandbredden till acceptabla nivåer på de lägre upplösningarna först. Men det lär ju inte hända så länge upplösning är det enda majoriteten av kunderna bryr sig om.



#12

Postad 18 augusti 2019 - 15:18

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 940 inlägg
  • 0

Ligger bara på 16mbs när manstreamar 4k från netflix...


Redigerat av Garrett, 18 augusti 2019 - 15:39.


#13

Postad 18 augusti 2019 - 17:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Spelar egentligen ingen roll för jag anser att Netflix kvalitet på UHD också är skitdålig (det var inte på något vis så att jag använde dem som någon referens, snarare tvärtom), men är det 16Mbit/s för alla strömmar eller skiljer det sig? Exempelvis animerad video brukar klara sig med låg bitrate jämfört med "riktig video".


Redigerat av Loco.spk, 18 augusti 2019 - 17:22.


#14

Postad 18 augusti 2019 - 17:30

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 940 inlägg
  • 0

Ja, det går ju inte jämföra med bd eller bd ripar direkt :P
Men kolla på hon Nordic, där snackar vi dålig kvalle :o

Ligger runt 16 på uhd, 8 på hd… på nordic ligger det på ca 3,5! :o  :ph34r:


Redigerat av Garrett, 18 augusti 2019 - 17:43.


#15

Postad 18 augusti 2019 - 18:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har för mig att UHD från Netflix ligger på mellan 8 och 16/17 Mbit/s, lite beroende på om det är 23.976 fps eller 59.940 fps (flesta i 23.976?). Men hårt komprimerat är det iaf, sen är det iof ”gott nog” åt de allra flesta. Jämförelsevis så landar UHD-BD in på typ 80-100 Mbit/s och med lossless ljus.

Kan ju dra igång Test Patterns på Netflix och kolla bitraten (när den buffrat färdigt) och se vad streamen ligger på. Streamar jag 1080 på mobilen så ligger streamen på 5800 Kbit/s

Redigerat av lobo, 18 augusti 2019 - 18:37.


#16

Postad 18 augusti 2019 - 19:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

På skiva ligger bitrate på mellan 82 och 128Mbit/s och då måste man ju inse att det saknas en hel del i en ström med bara en tiondel av datahastigheten.

Då ska man komma ihåg att en okomprimerad bildruta i DPX-format i upplösningen 3840x2160 med tio bitars färgdjup ligger på ca 32MB. Det innebär att den komprimerade strömmen i 128Mbit/s endast motsvarar 2% av den mängd information som rådatan ursprungligen hade. ;) Dock så utgår majoriteten av filmerna på fysiska format samt DCP från ProRes. Där används VBR och exakt bithastighet skiljer sig beroende på om vilken sort man använder (traditionell ProRes422, HQ, LT, Proxy, 4444 eller 4444XQ (ProResRAW kan man bortse ifrån i det här fallet)).


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 18 augusti 2019 - 19:14.


#17

Postad 18 augusti 2019 - 19:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Var går gränsen för var en människa kan uppfatta försämring med cirka 40graders uppfyllnad av synfält? Om okomprimerat är 32MB per bild. Skulle gissa att man kan gå ned ganske rejält med dagens teknik men har ingen aning om var gränsen går.

#18

Postad 18 augusti 2019 - 20:40

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Som Loco.spk beror det mycket på materialet. En finkornig 16mm-film blir ganska snabbt lidande om man komprimerar den för hårt, men en animerad film har betydligt mer statisk information vilket leder till att man kommer lättare undan med komprimeringen. Det innebär förstås inte att den är obetydlig på något vis.

 

Men i praktiken går det i princip inte att se skillnad på en film i ProRes 422HQ mot okomprimerad DPX, om vi förutsätter att ProRes-filen är framtagen från DPX-filerna. Då har man i snitt kvar runt 11-12% av rådatan. Om filmen inte är överdrivet kornig kan ProRes 422 räcka, där informationsmängden motsvarar runt 7-8% av rådatan. I extremfall skulle man kunna provocera fram skillnader men det är inget som skulle vara påtagligt under visning. Skulle personligen säga att 10-bitars HEVC runt 80-100mbit/sec kan räcka väldigt långt för 3840x2160 i 4:2:0. Det är förstås ingen garanti att man undviker fel då koderingsalgoritmer kan göra fel och orsaka artefakter, men återigen skulle en korrekt mastrad disc förmodligen falla inom rimligheten för vad som ens går att förvänta sig. Trots allt är det bara en pytteliten del av all information som når slutkunden och det kommer nog alltid att se ut så. Färgundersamplingen kan teoretiskt sett ställa till det fortfarande även om felen förstås är mycket mindre påtagliga än vad de var i lägre upplösningar. Och Dolby Vision underlättar också.



#19

Postad 18 augusti 2019 - 21:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Jag tänkte som med ljud så kan man ju komma upp i en viss bitrate där folk inte klarar höra skillnad i blindtester (såklart olika baserat på vad man lyssnar på (pop kan komprimeras hårdare än jazz f.eks) och vad man lyssnar med (i bilen, hörlurar, hemmasystem - vilken kvalitet har man på utrustningen osv) men jag tolkar det som att HEVC 100mbps/s kan visa en film där man vanligtvis inte kommer ut av handlingen på grund av artefakter i de flesta fall.

Men du nämner korn, betyder detta att mörka scener är svårare? Med streaming från gratisprogram i nästan 20år så har jag upplevt en del hacking och det brukar nästan alltid vara bilder med mycket detaljer, f.eks i början av MaxManus där det exploderar och sprutar snö/jord över hela skärmen eller utzoomning från satellit över bostadsområde osv. Är det så att ju mer detaljer - desto mer korn eller är det mera kornigt i mörka bilder eller helt enkelt upp til hur man filmar? Kan ganska lite om film som du ser men kommer ihåg ISO justering i mörka bilder på gamla kameror som gav kornigare bilder, därav denna ide.

Redigerat av Demon Slayer, 18 augusti 2019 - 21:19.


#20

Postad 18 augusti 2019 - 21:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Mörka scener behöver ju inte nödvändigtvis vara kornigare. Har själv scannat kameranegativ där nattscener är inspelade på dagtid (jodå, det är vanligare än man tror) och om exponeringen är bra i ett sådant fall kan man faktiskt få en mindre märkbar kornighet i slutändan eftersom man kan använda mer information inom ett mindre omfång.

 

Däremot har du helt rätt gällande ISO, vilket på analog film handlar om snabbheten vid exponering (snabbare film = mer ojämna silversalter = mer blandade filmkorn). Eftersom det är omöjligt att skapa en fullkomligt uniform sensor eller filmremsa så kommer det alltid att finnas vissa avvikelser i hur bruset framträder, varpå en förstärkning av exponeringen leder till att skillnaderna blir ännu tydligare. Samtidigt ska man komma ihåg att eftersom bilden i sig byggs upp av att sensorn eller filmremsan plockar upp och lagrar ljusinformationen, som i sin tur är ojämn, så kommer kornen i slutändan att vara en vital del av bilden. På 80-talet var det väldigt vanligt med snabb film från exempelvis Fuji, vilket har gett många produktioner från det decenniet en lite väl isolerad look. Ser man däremot över exponeringen vid inspelning samt gör ett bra jobb i postproduktion vid ljussättning går det, både med analog och digital film, att åstadkomma en (i fallet med analog film förhållandevis) "ren" bild med bra texturer utan att behöva applicera någon märkbar brusreducering. Är kornigheten väldigt påtaglig, och komprimeringen är hård, är det svårt vid kodering att veta vad som skall slängas. Då blir bilden snabbt blockig istället, just eftersom praktiskt taget alla komprimeringsalgoritmer för video jämför bildrutor före och efter för att likställa information. Det fungerar inte alls om mängden tillåten data är för låg och det är för stor differens mellan bildrutorna.

 

Scannar man analog film måste man i princip alltid göra en brusreducering före distribution. Naturligtvis skall det göras med försiktighet så att inte filmens integritet påverkas, men kan man handskas med verktygen går det. Dels gör man det för att underlätta komprimering, och dels gör man det för att undvika bruset som uppstår från scannern. För färgfilm brukar det räcka att man bara applicerar brusreducering i chroma och lämnar luminansen orörd. I slutändan blir det oftast avsevärt bättre, ffa för Eastmancolor eller senare Kodak på negativ, samtidigt som filmkornen är bevarade och ser precis ut som film ska göra. Spelar man in digitalt, då gärna i RAW, har man förstås en helt annan kontroll över hela produktionskedjan.

 

Kort sagt: Det viktigaste är att personerna bakom spakarna vet vad de gör. :)

 

EDIT: Gällande ProRes så vill jag tillägga att det kan uppstå artefakter vid kaskadkodning efter tillräckligt många exporter. Utifrån min erfarenhet brukar information försvinna, mer eller mindre märkbart, efter ca 6 eller 7 generationer. För DNxHD (som har många likheter med ProRes) verkar det ske lite tidigare. Men i vanlig ordning beror det i mångt och mycket på vad det är för innehåll och vilka programvaror som används.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 18 augusti 2019 - 22:06.


#21

Postad 19 augusti 2019 - 08:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Då ska man komma ihåg att en okomprimerad bildruta i DPX-format i upplösningen 3840x2160 med tio bitars färgdjup ligger på ca 32MB. Det innebär att den komprimerade strömmen i 128Mbit/s endast motsvarar 2% av den mängd information som rådatan ursprungligen hade. ;) Dock så utgår majoriteten av filmerna på fysiska format samt DCP från ProRes. Där används VBR och exakt bithastighet skiljer sig beroende på om vilken sort man använder (traditionell ProRes422, HQ, LT, Proxy, 4444 eller 4444XQ (ProResRAW kan man bortse ifrån i det här fallet)).

 

Jag inser att det jag skrev var otydligt. Jag menade förstås inte att bluray innehöll en okomprimerad video utan att det är där referenspunkten borde ligga om man ska tala om bildkvalitet för konsumentmarknaden.



#22

Postad 19 augusti 2019 - 13:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag tyckte inte att det var otydligt alls, då du jämförde fysisk media mot streaming. Det jag klargjorde är att även UHD-BD använder omfattande komprimering, om än inte lika påtagligt som exempelvis Netflix förstås.

 

Många titlar från Warner Brotherspå UHD-BD  verkar ha en genomsnittlig bithastighet på ca 50-60mbit/sek. I ren data motsvarar det knappt en procent av originalfilerna. :)



#23

Postad 19 augusti 2019 - 14:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ja det var komprimeringen jag tycker jag kunde varit tydligare med. Jag tycker det ser ut som om jag ansåg att bluray var något slags okomprimerat "original".



#24

Postad 19 augusti 2019 - 15:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Man får inte glömma bort att de flesta filmer på 4K Bluray kommer från en 2K DI. Då spelar det inte lika stor roll om den uppskalade 4K-bilden nersamplas till 4:2:0 (inte lika mycket information som går förlorad).

 

Dessvärre blir nog 4K BD det sista konsumentformatet med hög kvalitet, och sen är det bara kvantitet och enkelhet som gäller.

 

edit: Är iofs uppväxt med usel bild på VHS, så 4K på Netflix är trots allt rätt bra.


Redigerat av Ageve, 19 augusti 2019 - 15:24.


#25

Postad 19 augusti 2019 - 21:29

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vad jag vet så är det rätt vanligt att masters tas fram i ProRes 422HQ, hellre än 4444XQ. För DCP är sistnämnda mer frekvent än konsumentvideo dock. Förr körde man HDCAM (SR på sin höjd) vilket blev rätt daterat redan vid lanseringen av gamla Blu-Rayformatet då man generellt sett var bunden till 1440*1080/24PsF (eller 50/60i), med färgsampling på 3:1:1. Det hade absolut sin plats och var klart bättre än Sonys gamla HDVS-format eller D-5 exempelvis, men det är inte så kul att kika tillbaka på längre.

 

Någon mer än jag som har jobbat med HDV-band? Där kan man snacka fattigmannens HD-masters (1080i genom MPEG-2 stream på DV-band)... :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 augusti 2019 - 21:30.


#26

Postad 28 augusti 2019 - 15:56

pierre__71
  • pierre__71
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Sänder Netflix i abonnemanget Ultra HD alla sina serier och filmer i 4K och Dolby Vision?



#27

Postad 28 augusti 2019 - 17:21

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Nej.

#28

Postad 13 september 2019 - 09:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Sänder Netflix i abonnemanget Ultra HD alla sina serier och filmer i 4K och Dolby Vision?

Nej, bara utvalda titlar, framförallt deras egna produktioner.


Jag har bara mobilt bredband från Telenor och under primetime 18-22 ligger strömmen på max 15 mbps. Då kan jag titta på Netflix i 4k med Dolby Vision och strömmen ligger på 11 mbps. Sent på kvällen när det blir mer utrymme mot Telenor kan jag komma upp i de 15 mbps som strömmen faktiskt ligger på från Telenor. Det som faktiskt gör detta möjligt är Netflixs buffringsteknik. Det kan ta upp till 10 min innan strömmen är uppe i UHD, vilket infaller vid ca 9 mbps.



#29

Postad 14 september 2019 - 17:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Vad jag vet så är det rätt vanligt att masters tas fram i ProRes 422HQ, hellre än 4444XQ. För DCP är sistnämnda mer frekvent än konsumentvideo dock.


Har dålig koll på formaten för DCP.

Enligt Wikipedia kodas det med JPEG 2000 (står inget om färgupplösning), och max bitrate på 250Mbit/s för 24fps. Är det korrekt?
https://en.wikipedia..._Cinema_Package
 

Det kan ta upp till 10 min innan strömmen är uppe i UHD, vilket infaller vid ca 9 mbps.


Att den växlar till UHD betyder inte att bilden blir bra dock. 9 Mbps är extremt lågt med tanke på antalet pixlar.

Redigerat av Ageve, 14 september 2019 - 17:49.


#30

Postad 14 september 2019 - 18:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Enligt Wikipedia kodas det med JPEG 2000 (står inget om färgupplösning), och max bitrate på 250Mbit/s för 24fps. Är det korrekt?

Ja, det stämmer. I 2K är de flesta DCP:er runt 175Mbit/s och 4K närmare 225Mbit/s.

 

DCP görs utan färgundersampling. Väl värt att tilläggas dock är att färgrymden som används är CIE XYZ (som täcker hela CIE1931) eftersom det skall vara framtidssäkert. Det innebär att när en film är ljussatt mot BT.709 exempelvis mappas primörerna och vitpunkten till motsvarande data i XYZ så att informationen visas upp korrekt på biografen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.