Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spel och konsolförsäljning världen runt

4660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4501

Postad 31 juli 2019 - 13:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag vill köpa allt fysiskt, men eftersom det är så bekvämt så köper jag nog banne mig fler spel digitalt idag, trots målsättningen att köpa fysiskt. Jag köper dock aldrig ett releasespel digitalt från sverige då de brukar kosta en 750 spänn eller så, och eftersom kronan är så svag mot dollarn nu så fungerar inte heller den vägen riktigt. 

 

Det jag gör då är att jag väntar med att köpa ett par spel som jag kan vänta med att köpa, och sedan köper dem på rea. 

Anledningen till varför jag vill ha fysiskt är andrahandsmarknaden (även om jag vet att jag fasen aldrig säljer ett spel ändå). Priset är en bidragande faktor också, nya spel är mycket billigare. När det kommer till digitalt så har det oändligt med fördelar. Jag kan handla när jag sitter i vardagsrummet och jag behöver inte vara begränsad i urvalet (elgiganten i Kiruna har inte ett fett utbud direkt...). Det är smidigt att slippa byta skiva också. Det orkar jag inte göra mer. Köpte Dragon Quest 11 på skiva (köp det, en av generationens bästa spel). Jag vill spela det, men efter att jag bytte skiva till Just Cause 4 så har jag inte orkat byta tillbaka. Ja, seriöst. Så lat är jag :D 



#4502

Postad 31 juli 2019 - 13:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1
Kommer ihåg gamla spel på 4 skivor där dom lagt delar av kartan på olika skivor och man drog sig för att dra ett visst ställe då man visste man måste byta skiva.

#4503

Postad 31 juli 2019 - 13:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jag vill spela det, men efter att jag bytte skiva till Just Cause 4 så har jag inte orkat byta tillbaka. Ja, seriöst. Så lat är jag :D

 

Aj aj aj, inte den bästa tradeoffen  :D

 

Och nä, Nintendo sänker ju knappt sina egna spel. Smart egentligen, för folk vet att det inte lönar sig att vänta. Men de säljer urbra ändå. Men på PS4/Xbox är det bara att vänta om man orkar så vet man att det kommer sänkas eller komma på Gamepass.



#4504

Postad 31 juli 2019 - 19:09

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Rensade lite inlägg [/size][/font]


Tack, så blev sidan mer läslig igen. Tycker faktiskt diskussionerna runt detta tillhör de mer intressanta sakerna.

Frågan digital vs fysisk så har jag alltid varit gammeldags och kört skiva. När jag anser mig klar med ett spel så har jag lagt skivan åt sidan. Säljer aldrig gamla spel.

Köper dock ytterst sällan, sista spelet jag köpte var faktiskt digitalt då priset givk att motivera (typ 150spänn bf5). Men annars nöter jag fortfarande mitt ursprungsspel Battlefield 4 från 2013 😀

#4505

Postad 10 oktober 2019 - 13:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Konsolerna i Nintendo Switch-familjen har nått en ny milstolpe! Nintendo Switch Lite har tillsammans med Nintendo Switch sålts i över 10 miljoner exemplar i Europa.

 

Över hela kontinenten har allt fler spelare skaffat sig en Nintendo Switch. Hårdvaruförsäljningen 2019 är nästan 30 % högre jämfört med förra året och mer än 40 % högre än vid samma tidpunkt under 2017.

 

 

Switch går klart bättre i år än förra året. Både i Japan och EU, antagligen USA med.



#4506

Postad 30 oktober 2019 - 18:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Playstation 4 är nu 2:a.

https://www.neogaf.c...l-time.1508728/

#4507

Postad 30 oktober 2019 - 19:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
36.9 millioner ps+ användare. Säkert 40% förtjänst dvs över 6500 millioner til vidareutveckling och champagne.

#4508

Postad 31 oktober 2019 - 09:37

Drake001
  • Drake001
  • Mästare

  • 3 092 inlägg
  • 0
41.67 miljoner sålda NSW

https://gematsu.com/...op-3-13-million

Nintendo Switch has sold 41.67 million units worldwide as of September 30, 2019


Mario Kart 8 Deluxe – 19.01 million
Super Smash Bros. Ultimate – 15.71 million
Super Mario Odyssey – 15.38 million
The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 14.54 million
Pokemon: Let’s Go, Pikachu! / Pokemon: Let’s Go, Eevee! – 11.28 million
Splatoon 2 – 9.28 million
Super Mario Party – 7.59 million
New Super Mario Bros. U Deluxe – 4.59 million
Super Mario Maker 2 – 3.93 million
The Legend of Zelda: Link’s Awakening – 3.13 million (released September 20)

Nintendo also announced that the July 26-released Fire Emblem: Three Houses has sold 2.29 million units.

https://www.nintendo...019/191031e.pdf



#4509

Postad 31 oktober 2019 - 10:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Då blir det Splatoon 3 då.



#4510

Postad 21 november 2019 - 14:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

6 miljoner första veckan för Pokemon. Snabbast säljande Switchspelet.

 

https://www.resetera...re-ever.154394/



#4511

Postad 17 januari 2020 - 09:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Epic store har 108 miljoner kunder nu:
https://www.eurogame...tomer-milestone

#4512

Postad 30 januari 2020 - 09:03

Drake001
  • Drake001
  • Mästare

  • 3 092 inlägg
  • 0
52.48 miljoner sålda Switch

https://www.gematsu....p-16-06-million

Nintendo Switch has sold 52.48 million units worldwide as of December 31, 2019


Mario Kart 8 Deluxe – 22.96 million
Super Smash Bros. Ultimate – 17.68 million
Super Mario Odyssey – 16.59 million
The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 16.34 million
Pokemon Sword / Pokemon Shield – 16.06 million
Pokemon: Let’s Go, Pikachu! / Pokemon: Let’s Go, Eevee! – 11.76 million
Splatoon 2 – 9.82 million
Super Mario Party – 9.12 million
New Super Mario Bros. U Deluxe – 5.85 million
Luigi’s Mansion 3 – 5.37 million

Nintendo also announced additional sales numbers, including:

The Legend of Zelda: Link’s Awakening – 4.19 million
Fire Emblem: Three Houses – 2.58 million
Ring Fit Adventure – 2.17 million
Astral Chain – 1.03 million
Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order – 1.02 million



#4513

Postad 30 januari 2020 - 14:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Galna siffror, Pokemon 16 mille på 1,5 månad. Kommer bli bäst säljande Pokemon någonsin.

 

Det uppskattas att Switch har sålt mer än Xbox One på mindre än halva tiden. Säljer i nivå med Nintendo DS just nu, strax bakom Wii.

 

https://www.resetera...-months.167512/



#4514

Postad 30 januari 2020 - 15:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Galna siffror, Pokemon 16 mille på 1,5 månad. Kommer bli bäst säljande Pokemon någonsin.


Sålde inte de riktiga pokemonspelen (red/blue och sen green/pikachu) en halv biljon spel?

#4515

Postad 30 januari 2020 - 16:01

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Sålde inte de riktiga pokemonspelen (red/blue och sen green/pikachu) en halv biljon spel?

 

Pokémon Red/Green/Blue/Yellow 59.52 miljoner sålda ex 1996

3513 miljoner dollar med ränta

 

https://vgsales.fand...om/wiki/Pokémon

 

Det är alltså en lång väg kvar och har svårt att se den summan, kanske kan nå runt 30 miljoner.

 

Jag har aldrig förstått hysterin kring Pokemon.



#4516

Postad 30 januari 2020 - 17:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Sålde inte de riktiga pokemonspelen (red/blue och sen green/pikachu) en halv biljon spel?

 

Jo, det var inte med på listorna jag såg på Era  :D

 

Men det blir det bästsäljande moderna spelet iaf. Och det kanske kan slå även G&S på 23 mille. Sen blir det svårt. Men det fungerar lite annorlunda idag också eftersom det kommer komma DLC så i slutändan kanske de tjänar mest på detta.



#4517

Postad 30 januari 2020 - 19:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Kan ju halvera det för att få antall fans då eftersom man köper ju båda.

#4518

Postad 30 januari 2020 - 19:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jag har aldrig köpt båda  :D . Så mycket skiljer det inte. Finns onlinesystem så man kan byta till sig de som är exklusiva om man så vill.



#4519

Postad 30 januari 2020 - 20:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag kommer bli kränkt om något slår de första spelen. Jag var ensam i stan om att spela Pokemon. Efter ett tag så kom serien och spelen blev mer mainstream.

Jag la ner Pokemon när gold och silver kom ut, det var då Pokemonspelen började gå utför. Det ser man redan då på designen av Pokemons.

#4520

Postad 30 januari 2020 - 20:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 1

Jag la ner Pokemon när gold och silver kom ut, det var då Pokemonspelen började gå utför. Det ser man redan då på designen av Pokemons.

 

An idiot who hates any Pokémon Games made after Yellow, without giving any actual reason. Genwunners continuously voice their opinion in the jerkiest way possible, while refusing to accept the fact that normal people have their own opinions.
:D


#4521

Postad 31 januari 2020 - 01:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jedi Fallen Order har sålt över 8 miljoner och EA tänker därför göra fler singleplayerspel.

 

https://www.resetera...tations.167631/

 

Vem kunde tro att det skulle vara lyckat att göra ett bra SP-spel utan lootboxes etc. Genialiskt drag av EA den här gången.



#4522

Postad 31 januari 2020 - 07:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Mario Kart 8 Deluxe – 22.96 million

Det hade nog kunnat sålt 1 exemplar och de hade ändå gått med vinst på Mario Kart 8.

Helt galna mjukvarusiffror. It prints money.gif.

#4523

Postad 31 januari 2020 - 12:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

52.48mill är galet, men fortfarande "bara" 17,4 i snitt per år. (2,74 på 3mån, sen 18, 35, 52)

 

Har vi en graf som visar worldwide 36mån gentemot andra konsoler?

 

Wii sålde yoy 6, 24, 50, 71, 86 vilket blir 17,2 i snitt per år.

 

Kansje nån flinkis kan laga en graf bara på dom 2. ^_^

Switch säljer bra, men det utanonseras siffror från olika regioner som rapporterar 150% växt osv vilket ger en skjev bild av total försäljning då dom flesta inte har denna totala översikt.

 

Innom IT så räknar man en viss växt yoy utan att man igentligen gör så mycket nytt, dvs en ökning på 14% kan ske bara man bibehåller liknande utbud/support/tilgänglighet osv så ofta räknas 14% som flatt (dvs normal växt i marknaden), medans 14% + 10% på detta är bra. För att nå det krävs nya tjänster, nya konsumtionsmodeller osv. Detta skiftar dock lite beroende på konjuktur osv. men skillnaden med konsoler är ju att man konsumerar spel i tillägg. Därför vore det i ganska intressant med total speldivision växt yoy från Sony, MS och Nintendo men jag tvivlar på att detta finnes och ger en korrekt bild då man ofta tar pengar från andra områden för att täcka f.eks reklam, eventer och andra aktiviteter som faktiskt påverkar köp.

 

Oavsett - för en tid vi lever i!



#4524

Postad 31 januari 2020 - 17:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Kansje nån flinkis kan laga en graf bara på dom 2. ^_^

 

Det finns direkt i länken jag postade, men bildformatet är inte tillåtet på forumet  :rolleyes:

 

Säljer i nivå med Nintendo DS just nu, strax bakom Wii.

 

 

https://www.resetera...-months.167512/

 

 

Vet inte vad du vill ha sagt med "bara" dock, den ligger i nivå med deras bäst säljande konsoler och de var galna i sig. Tänk på att deras förra produkt är den blå linjen. Det snackades om konkurs, 3rd party och doom här på forumet.

 

Och ja mjukvaran prints money. De slår nästan alla rekord för sina franchises. Alla firstpartyspel verkar bli mångmiljonsäljare. Snart kommer Animal Crossing -_-



#4525

Postad 31 januari 2020 - 18:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Som jag skrev, diverse tweets som "150% mer än x" eller "fastest ever" eller "best selling all time" så vil jag ha sagt att den "bara" säljer som wii. Som jag också skrev så är det galet bra med 52mill och jag älskar Nintendo osv och är superhappy men om man ska hålla sig lite nykter så kan man kan inte behålla wii siffror som facit resten av livet, som jag också skrev så finns det beräknad naturlig växt inom teknik så målet växer och växer.

Personligen skulle jag gärna se lifetime world grafer för alla konsoler.

#4526

Postad 31 januari 2020 - 19:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0


genwunner

An idiot who hates any Pokémon Games made after Yellow, without giving any actual reason. Genwunners continuously voice their opinion in the jerkiest way possible, while refusing to accept the fact that normal people have their own opinions.

:D


Gaaah! Jag har ju asbra argument! Främst designen på Pokemonarna men även att spelet inte utvecklats något, det har lagts till mycket dumt och onödigt. Känns mindre och mindre rollspel och mer och mer barnspel 😂

#4527

Postad 31 januari 2020 - 20:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Alla kan förstås tycka vad de vill om det, men om du tycker 52 miljoner är galet bra så spelar det ju ingen direkt roll om du delar upp det i årsförsäljning eller jämför med Wii, det blir ju ändå galet bra liksom.

 

om man ska hålla sig lite nykter så kan man kan inte behålla wii siffror som facit resten av livet, som jag också skrev så finns det beräknad naturlig växt inom teknik så målet växer och växer.

 

 

Det enda vi kan titta på är marknaden vi pratar om. Sedan introduktionen av Xbox: 

 

PS2 + Xbox + GC = 200

PS3 + 360 + Wii U = 187

PS4 + XB1 + Switch = 205 (ej klar)

 

https://en.wikipedia...g_game_consoles

 

Förra generationen gick försäljningen nedåt. Nu har den ökat igen, men det är inget man kan ta för givet. Och det går ju inte heller att ta för givet att man får till en lyckad konsol bland de tre aktörerna som finns, som Nintendo vet efter förra brasklappen. Räcker att någon av dem gör en failkonsol så går det nedåt för folk är rätt märkestrogna.

 

Jag håller med dig att om vi någon gång skulle se ett tydligt och rejält uppsving i antalet konsolspelare på marknaden (likt mobilspelandet har växt) och t.ex. Sony säljer 500 miljoner medan Nintendo ligger kvar på 100, då kan man inte direkt säga fantastiskt och kolla den säljer lika bra som Wii.

 

Men så länge vi ligger på ungefär samma population så går det ju utmärkt att jämföra med deras bästsäljande konsol. Inte resten av livet kanske, men just nu är det en bra indikator. Gamla PS2 är ju fortfarande överlägset bäst säljande konsolen.

 

Egentligen är det för mycket fokus på konsolförsäljningen, det finns ju så mycket annat att tjäna pengar på numera för dem. Precis så tänker MS:

 

Microsoft has shifted focus from selling xbox hardware to selling xbox services, they believe there is a limit of 100 Million hardware consoles that can be sold maybe a bit more, but they believe that the limit for a game service like netflix is 10 times as big, and they might be right.

 

 

 

 

Jag har ju asbra argument

 

 

Ja det är bara de som har lagt till lite grejer om idiot och argument etc, vem som helst kan skriva där verkar det som. Men definitionen att man bara gillar de första spelen och tycker det går utför sedan stämmer, ditt inlägg var rena definitionen av en genwunner. Tyckte det var rätt kul  :P

 

Jag är inte riktigt en genwunner men jag tycker de första 151 är bäst överlag, blir ju svårare och svårare att komma på finurliga designer. Men det finns många bra i resterande generationer också.



#4528

Postad 31 januari 2020 - 20:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Hela grunden till att jag postade första inlägget är för att jag tycker det alltid kommer så mycket konstiga och direkt felaktiga tweets och poster om att allting säljer bäst ever varje gång det går bra för en konsol eller ett spel.

 

Siffror kan manipuleras så att det låter sjukt bra och det är klart att Europa chefen bryr sig om hur det går i Europa osv, men för oss som konsumenter är det imho nästan viktigare hur det går worldwide med tanke på uppföljare, utveckling av tjänster, 3:e part stötta ut i levetiden osv.

 

Varför jag säger "galet bra" är för att jag antar att jag kan låta negativ, men det är jag inte, bara lite allergisk mot information som inte har något perspektiv. Du är särdeles duktig på opartisk perspektiv så det är inte riktat mot dig alls.

 

Jag håller med om att man inte kan jämföra annan elektronik 1:1 med spelvärlden, men det är ju mera mainstream att spela idag än vad det var när NES kom, f.eks är det många damer och även äldre föräldrar som spelar, samt mycket flera casuals (känns det som) men ja detta blir synsing och väldigt hit and miss baserat på umgängeskrets osv, så låt oss se på siffor då.

 

Jag gjorde egna charts helt enkelt och har då tunat Wii mot Switch till samma kalenderperioder:

 

Bifogad fil  wii vs switch.PNG   193,78K   0 Antal nerladdningar

Wii mot Switch. Här ser man tydligt att även om Switch gör det bra så är fortfarande Wii helt onormalt bra och detta var nästan 10år sedan! (jag spelar fortfarande på min Wii så jag är lika "skyldig" som dom andra). Observera att denna graf er kalibrerad för att visa samma tidsperioder på kalendern. Konsolernas försäljning oavsett födelse visas korrekt i samtliga restrerande grafer nedanför.

 

MS rapporterar inte lika bra år för år så några tidsperioder för Xbox är gissningar till en korrekt slutsiffra.

 

Bifogad fil  wii mot andre_1.PNG   358,36K   0 Antal nerladdningar

Mot Sony och Microsoft

 

Bifogad fil  alla mot alla_2.PNG   329,67K   0 Antal nerladdningar

Här ser man tydligt att Switch måste dubbla sin försäljning inom sin livstid för att sluta med bra siffror i sin livstid.

 

Bifogad fil  mot_ps2_wii_3.PNG   366,29K   0 Antal nerladdningar

Du nämner PS2 så jag tog med den också. Här syns det extra tydligt att vi inte snackar om något unikum med Switch, även om den ligger "där den ska" just nu.

 

Till sist vill jag säga att jag fattar ju att man inte direkt kan jämföra så som jag gör här eftersom tekniken går framåt i ett allt snabbare tempo och oavsett hur bra Switch är så kan den aldrig sälja som en ps2 i 11år det går bara inte. Man förväntar sig 4k, snabbare NICs, bättre ljud och allting annat på en helt annan nivå och det handlar väl kansje mer om att få in folk i ekosystemet ungefär som Apple eller Android även om man byter "enhet" så är man fortfarande sticky til produsenten.
 


Redigerat av Demon Slayer, 12 februari 2020 - 13:28.


#4529

Postad 31 januari 2020 - 20:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Säg til om jag ska laga någon annan kombination då jag nu klurat ut hur man gör :lol:



#4530

Postad 01 februari 2020 - 09:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Mjo, visst har det kommit några bra designer efter Pokemon original, men det blir svårt att göra bättre än Gyrados, Dratini och Onyx för att nämna några favoriter. Mr. Mime var dålig design, men överlag var det bättre förr 😅

Några bilder finns i länken nedan och det... är inte bra.

https://medium.com/@...es-54b11c74b03b

#jagärenboomer

Redigerat av Zartok, 01 februari 2020 - 09:44.


#4531

Postad 01 februari 2020 - 10:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
https://pixelastic.g...kemonorbigdata/

#4532

Postad 01 februari 2020 - 17:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Griff: Jag uppskattar arbetet med att du gör egna diagram, men de stämmer nog inte riktigt? För det finns ju redan ett launch aligned diagram i länken här med med bland annat Switch vs Wii efter 36 månader: 

 

https://www.resetera...-months.167512/

 

Där ser du att avståndet mellan Switch och Wii är ett par miljoner vid den här tidpunkten (33 månader), men i din graf mer än 10. Du har Switch framme vid år 3 på 52 miljoner men Switchs år 3 är i slutet av mars så det är inte klart än. Men Wii kommer dra ifrån lite tills vi är framme vid år 3 eftersom den hade sin julperiod då, medan Switchs sista tre månader är jan-mars; samma mönster finns tidigare i grafen.

 

Här finns även efter 48 månader med olika konsoler:

 

https://twitter.com/...0778368/photo/1

 

Switch ligger några miljoner före PS2.

 

Här ser man tydligt att Switch måste dubbla sin försäljning inom sin livstid för att sluta med bra siffror i sin livstid.

 

 

Ja, det är klart. Stannar det vid 52 miljoner är det inte särskilt bra, 100 är väl vad man vill nå i alla fall. Man kan bara se på hur det går just nu launch aligned mot andra konsoler. Och nä, den är inget unikum. Men den slår ju en del rekord hur som helst.

 

Helt klart spelas det mer nu än på NES-tiden, inget snack om saken. Men antalet konsolspelare har inte växt jättemycket sedan Xbox introducerades i alla fall. Problemet är ju att mobilspelen slukar många potentiella köpare (och PC, och Stadi.. nja).



#4533

Postad 01 februari 2020 - 21:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Griff: Jag uppskattar arbetet med att du gör egna diagram, men de stämmer nog inte riktigt?

Joda dom stämmer, men som jag så var det tunat mot Switch för att få samma tid på året. (//edit// har nu gjort en tydlig notis av detta i inlägget med denna graf ) Wii gjorde ett sjukt bra kvartal just där på över 11 miljoner medans det låg på 3 resten av kvartalena det året:

 

Bifogad fil  wii_q.PNG   54,17K   0 Antal nerladdningar

 

Vilket spel var det som kom där? Det var inget av Zelda speln iaf..

 

Här är år för år med ett stop på 33m (pga Switch) från födelse oavsett vilken månad de launchet:

Bifogad fil  wii vs switch_2.PNG   321,76K   0 Antal nerladdningar

 

Så år för år vidare med Sony med:

Bifogad fil  n_vs_s_4.PNG   378,59K   0 Antal nerladdningar

 

Denna är lite intressant och stödjer det som MS säger dvs att marknaden verkar mättas runt 100 miljoner idag.


Redigerat av Demon Slayer, 12 februari 2020 - 13:31.


#4534

Postad 02 februari 2020 - 00:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Vilket spel var det som kom där? Det var inget av Zelda speln iaf..

 

2009 var New Super Mario Bros deras "jul"-spel.

 

Men det året var ett rekordår tydligen.

 

Wii mattades väl av rätt mycket mot slutet om jag inte minns fel.

 

Edit: Ja ser man ju i grafen, den sålde inte så mycket de sista fem åren. Där har Switch nog en fördel, tror inte den kommer mattas lika snabbt.


Redigerat av Zoiler, 02 februari 2020 - 00:08.


#4535

Postad 02 februari 2020 - 00:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag läste något som sa att dom också sänkte priset på Wii där.

Men jag kommer ihåg hur otrolig torka det var på slutet, sjukt få spel, en riktigt seg lång död. Själv spelar jag Smooth moves ibland samt emulator för en del gamla system....kan blkr lite Kirby också plus att jag har har 3 Dance spel til barna där. Kör med en sån wii-hdmi dongle.

Min Wii är faktiskt amerikansk, jag köpte den på Dvdboxoffice från Canada, men eftersom både Us och Eu matas med samma ström via sin brick så använder jag bara en Eu brick, det funkar.

Jaja, en sak jag insett nu efter att ha gått igenom flertalet konsoler är att tiden de lever blir kortare och kortare. Både Nes och Snes hade långa levnadstider nya standarder kommer ju så snabbt idag...ps2 måste ju ha dragit in sjukt med pengar men hur blir detta med ps5....jag börjar nästan frukta en 499 prislapp.

#4536

Postad 02 februari 2020 - 23:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Var glad om det är 699



#4537

Postad 12 februari 2020 - 09:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Var glad om det är 699

Har absolut ingen tro på att dom kommer göra en "PS3" igenn då dom vet vad en konsol måste kosta för att sälja. Det handlar idag om sticky business dvs att få så många som möjligt inn på PS+ och konsumera digitalt så en liknande sovande dyr konsol är tvärt imot dagens sätt att tjäna pengar.

Jag hoppas på 399, men vet ju inte vad som sitter i den så det kan gott bli 499 en stund och att dom då pushar ut fina saker til PS4 och skvisar den lite till och så droppar PS5 med 49-99 til sommaren f.eks.

 

 

Se på PS3 mot PS4 här, se från början och bortöver. Jag har svårt att tro att någon skulle vilja ha en liknande kurva idag:

 

Bifogad fil  ps3_ps4_5.PNG   345,16K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Demon Slayer, 12 februari 2020 - 13:11.


#4538

Postad 12 februari 2020 - 10:46

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0
Diagrammet? Är det totalförsäljningen av konsoler? Är inte grafen för 360 ganska fel isåfall?

#4539

Postad 12 februari 2020 - 13:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Diagrammet? Är det totalförsäljningen av konsoler? Är inte grafen för 360 ganska fel isåfall?

Jo det stämmer, bra uppsnappat. Jag tog bort den nu för det var ju PS3 vs moderna bra säljande konsoler som var poängen.

 

Här är den du kommenterte men med korigerte tal:

 

Bifogad fil  mot_ms_6.PNG   372,68K   0 Antal nerladdningar

 

Jag hoppar från Y6 til Y11 och visar total slutsiffra på Y11 för annars blir grafen så lång.

 

Til mitt försvar så är det flera punkter som gör detta väldigt svårt:

* MS slutade rapportera årliga tall i 2009 verkar det som
* konsolerna kan ha ett end-of-sale datum flera år efter att försäljningen "stoppat"

* EOS datumet kan vara olika i Japan mot Europa och Australien

 

Stort sätt stämmer alla tal sirka 5-6 år inn i cyklusen, förutom Xbox 360 oxh Xbone där vi bara har några år och så total-siffra och därav blir det mera gissning år för år på just MS.

 

Jag har nu redigerat alla andra grafer också i tidigare inlägg, förutom den första wii vs switch då den var tunad til samma tidsperiod vilket jag personligen tyckte var intressant. Jag har nu hämtat och kontrollerat siffrorna mot 5 olika källor, men exakta slutdaton blir fortfarande lite luddigt även om total slutsifrra stämmer.


Redigerat av Demon Slayer, 12 februari 2020 - 13:34.


#4540

Postad 19 februari 2020 - 14:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0
Week 6, 2020

Switch - 79.532 (78,63%)
Switch Lite - 21.609 (21,37%)

Week 7, 2020

Switch - 16.869 (21,00%)
Switch Lite - 63.443 (79,00%)

 

 

Coronaviruset påverkar tillgången till Switch i Japan vecka 7, så folk köper Switch Lite istället eftersom den finns i lager då inte många köpte den tidigare. Komiskt.



#4541

Postad 25 mars 2020 - 18:12

Drake001
  • Drake001
  • Mästare

  • 3 092 inlägg
  • 0

Senior Analyst at Niko Partners. Covering the video games market in China & Asia.

 

https://twitter.com/...2647703552?s=20

Daniel Ahmad

First shipment + digital sell through for Animal Crossing: New Horizons in Japan looks to have exceeded 2.5 million units in its first three days. Makes it the biggest opening for a Switch game in Japan and the biggest opening for the Animal Crossing series by far.
 

Nintendo Switch hardware sell through exceeded 390k this week in Japan. - Sales driven by AC launch. - Record week for Switch HW, beating original 2017 launch week. - Launch of new Coral Lite / AC Limited Edition. - Lite easier to find than OG model given recent shortages.
 
 

tenor.gif?itemid=16384652



#4542

Postad 25 mars 2020 - 19:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Coronaviruset påverkar tillgången till Switch i Japan vecka 7, så folk köper Switch Lite istället eftersom den finns i lager då inte många köpte den tidigare. Komiskt.


Jag tänkte herregud vad är det som händer men ja, Switch lite är ju bättre än no switch.

Vi tänkte köpa en till Switch för att spela Animal crossing sammtidigt och det kan absolut bli en lite.

#4543

Postad 08 april 2020 - 17:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Switch säljer för bra i Japan, det är brist.

 

The Switch now sells for $500 to $700 on certain online platforms

 

https://www.resetera...s-surge.181022/

 

Animal Crossing blev droppen som fick bägaren att rinna över =/



#4544

Postad 08 april 2020 - 17:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Damn, ja men jag ser nu "alla" spela AC på SOME osv, så pandemien hjälper til på detta garanterat. Men så är spelet faktiskt riktigt bra också! Det fungerar kanon att dra hem til kompisar och stjäla lite frukt och chilla med dom osv.

 

Jag har sett en del Switch-animal crossing-editions här för 6000,-

Sen att man bara kan ha 1 ö på hela familjen är garanterat en grund til att Japaner köper en extra Switch. Vi är ju bara lite lagom nördar i mitt hem men när man måste vänta på den som initiellt skapade ön att progressa i spelet för att DU ska kunna komma vidare ja....summa sumarum så sitter jag och kollar begagnat-sidorna varje dag nu!



#4545

Postad 07 maj 2020 - 08:48

Drake001
  • Drake001
  • Mästare

  • 3 092 inlägg
  • 0
Switch och spel försäljningssiffror

https://www.gematsu....p-13-41-million

Nintendo Switch has sold 55.77 million units worldwide as of March 31, 2020,

Mario Kart 8 Deluxe – 24.77 million

Super Smash Bros. Ultimate – 18.84 million

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 17.41 million

Super Mario Odyssey – 17.41 million

Pokemon Sword / Pokemon Shield – 17.37 million

Pokemon: Let’s Go, Pikachu! / Pokemon: Let’s Go, Eevee! – 11.97 million

Animal Crossing: New Horizons – 11.77 million (first 11 days) / 13.41 million (first six weeks)

Splatoon 2 – 10.13 million

Super Mario Party – 10.10 million

New Super Mario Bros. U Deluxe – 6.60 million

Luigi’s Mansion 3 – 6.33 million

Super Mario Maker 2 – 5.48 million

The Legend of Zelda: Link’s Awakening – 4.38 million

Fire Emblem: Three Houses – 2.87 million

Ring Fit Adventure – 2.73 million

Pokemon Mystery Dungeon: Rescue Team DX – 1.26 million

Astral Chain – 1.08 million

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order – 1.08 million

Bifogad fil(er)


Redigerat av Drake001, 07 maj 2020 - 12:08.


#4546

Postad 07 maj 2020 - 09:17

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Nintendo måste ju tjäna sjuka pengar nu när allt de gör säljer så otroligt bra, hatten av att de lyckas  :)



#4547

Postad 07 maj 2020 - 13:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Animal Crossings försäljning jämfört med tidigare spel i serien... Det gynnades nog av pandemin. Konstigt att Fire Emblem inte säljer bättre som serie jämfört med de stora serierna, antar att det är för niche gameplay.



#4548

Postad 13 maj 2020 - 10:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

FY2019 (som avslutades sista mars 2020) var det näst bästa Playstation året någonsin.

https://www.sony.net...9q4_sonypre.pdf

 

Totalt så har Sonys speldivision under PS4-åren håvat in i runda slängar 90 miljarder spänn (981 miljarder yen) i ren vinst.

 

Prognos för FY 2020 är mindre exakt än vanligt (inte konstigt med corona) men den tycks ligga på runt 70% av FY 2019. Att gå med vinst det året som de släppt en konsol har Sony aldrig gjort förut... (hintar ju om att de inte tänker ta en tokförlust på PS5 första tiden)

 

PS5 on track och inga allvarliga problem med spel-utvecklingen.

 

Bifogad fil  sony2020.PNG   20,95K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  sony2020_2.PNG   8,87K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av pacman, 13 maj 2020 - 11:26.


#4549

Postad 13 maj 2020 - 11:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

2018 blev det nog en del champagne.



#4550

Postad 13 maj 2020 - 12:24

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Japp, konsoler är doomed.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.