Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 12 februari 2016 - 13:55

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har nyligen fått upp ögonen, eller rättare sagt öronen för Intelligent Sounds högtalare och har blivit otroligt imponerad. Detta är en högtalarfirma som sitter ute i Kungsängen (norra Stockholm) som forskat fram fantastiska delningsfilter som löser fasproblem som tydligen de flesta eller alla andra högtalartillverkare lider av.

 

Jag har länge älskat B&W högtalare, har haft 802N,802D,803D,803N,803S,804N,804S,805S och 805N, dvs typ alla högtalare i 800 serien utan de allra största 800 modellerna. Dessa låter riktigt najs enligt mina öron... men så fel jag hade ?

 

Var lite skeptiskt i början när jag va ute hos Petter på IS (Intelligent sound) att dom skulle låta bättre än mina fina B&W 802N som stod hemma. Jag började med att köpa lösa element och korrektionsfilter för att bygga två st 15" basar som också kan vara basmodul till en 8" stativare som komplett fronthögtalare. Nu snackar vi bas med detaljer i, aldrig hört något liknande, det är så mycket djup och dynamik så man kan knappt tro öronen. Det låter grymt i hans lyssningsrum men ännu bättre hemma :)

 

B&W 802N såldes ganska omgående och nu har jag köpt 3st IS8 PRO MKII stativhögtalare som jag ska ha som front H/V samt en till Center, varje högtalare får dessutom en kompis ( 15" Basmodul ), då heter högtalaren IS 815 PRO MKII. dvs 8 tum mellanregister och separat 15" bas.

 

Köpte dessutom 2par IS6 PRO MKII som jag ska ha som surr bak/ surr högtalare och i framtiden tänkte jag bygga en 12" bas till varje så det blir fullfrekvenshögtalare runt om men det får bli längre fram när ekonomin tillåter detta.

 

Är det andra på forumet som lyssnat på Intelligent sound ?? vad har ni för åsikter ?? om det är folk som är nyfikna så får ni höra av er på PM eller i tråden om ni vill komma och lyssna. Kan tillägga att jag har väldigt ovanlig elektronik också från ADA ( Audio Design Associates ) som är otroligt bra, bästa jag hört !!

 

 



#2

Postad 12 februari 2016 - 14:09

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 2

Det är dom som köpte in billiga prosongolvare och lackade om o bytte filter o höjde priset fruktansvärt mycke.

Här finns en tråd med info. http://www.hififorum...&TOPIC_ID=73150


Redigerat av Unregistered2109, 12 februari 2016 - 14:16.


#3

Postad 12 februari 2016 - 14:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 5

IS är inget bra namn på ett företag just nu. :huh:



#4

Postad 12 februari 2016 - 14:19

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Det är dom som köpte in billiga prosongolvare och lackade om o bytte filter o höjde priset fruktansvärt mycke.

Hej,

 

Ja det stämmer, dom gjorde det för att bevisa hur pass bra deras delningsfilter är och att dom löst "fasproblemet". Men... det viktiga, har du lyssnat på dom ?

 

Stativhögtalarna och basmodulerna dock helt egna konstruktioner, det finns några andra modeller som baserar sig på proson "lådor" men sitter egna filter/kablar/dämpning och modifierade lådor samt terminaler.. dvs allt är bytt.


IS är inget bra namn på ett företag just nu. :huh:

all publicitet är bra brukar man säga ? :ph34r: hehe



#5

Postad 12 februari 2016 - 14:26

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Hej,

 

Ja det stämmer, dom gjorde det för att bevisa hur pass bra deras delningsfilter är och att dom löst "fasproblemet". Men... det viktiga, har du lyssnat på dom ?

 

Stativhögtalarna och basmodulerna dock helt egna konstruktioner, det finns några andra modeller som baserar sig på proson "lådor" men sitter egna filter/kablar/dämpning och modifierade lådor samt terminaler.. dvs allt är bytt.


all publicitet är bra brukar man säga ? :ph34r: hehe

Nej, men att en högtalare med skitelement och ett riktigt uselt ljud skulle låta high-end av att få ett nytt filter låter som ett skämt.



#6

Postad 12 februari 2016 - 14:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Köpte dessutom 2par IS6 PRO MKII som jag ska ha som surr bak/ surr högtalare och i framtiden tänkte jag bygga en 12" bas till varje så det blir fullfrekvenshögtalare runt om men det får bli längre fram när ekonomin tillåter detta.

 

Förlåt? Va? Varför ska dina surroundhögtalare spela bas?



#7

Postad 12 februari 2016 - 14:35

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Nej, men att en högtalare med skitelement och ett riktigt uselt ljud skulle låta high-end av att få ett nytt filter låter som ett skämt.

 

Men... har du lyssnat ? som sagt så är allt som är utbytt, filter,kablage,terminaler, modifierad låda etc. Det är dock inte fallet dagsläget. Is8 / is6 och basmodulerna är helt egna lådor/element/filter/kablage och terminaler är oftast från furutech och dom låter helt otroligt bra!


Förlåt? Va? Varför ska dina surroundhögtalare spela bas?

Varför inte ? jag har en processor som inte "rullar" av frekvenserna till LFE kanal, mitt försteg är unikt med att skicka ut alla frekvenser till alla kanaler trots att dom kan gå till LFE samtidigt (dubbla crossovers på utgången).



#8

Postad 12 februari 2016 - 14:43

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 1

Is8/is6 kanske låter bra, men dom andra som är proson/genexxa från början och får omlackad låda, nya filter, nya kablar, byggs om från biwire till singlewire men behåller originalelementen och säljer dom svindyrt är ju som ett skämt. Konstruktören påstår ju att vilken högtalare som helst med vilka element som helst kan låta riktigt bra om man byter till ett vettigt filter.


Redigerat av Unregistered2109, 12 februari 2016 - 14:44.


#9

Postad 12 februari 2016 - 14:46

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Och ja har lyssnat på någon stativare från Is som ja inte kommer ihåg namnet på. Den hade usel bas. och jobbigt ljud. Blev lyssningstrött snabbt.



#10

Postad 12 februari 2016 - 14:53

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Och ja har lyssnat på någon stativare från Is som ja inte kommer ihåg namnet på. Den hade usel bas. och jobbigt ljud. Blev lyssningstrött snabbt.

 

Det är inga discohögtalare, min uppfattning när jag gått från nybörjare i hifi världen är att desto dyrare högtalare jag köpte när jag uppgraderade början desto mindre "discobas" blev det men den låter korrekt, dvs man hör att det är ett sett med trummor som spelar och det låter inte DUNK DUNK som en subwoofer från ett datorhögatlarsystem typ logitech. 

 

Min uppfattning är helt tvärtom angående lyssningstrött, jag har själv svag tinnitus och är väldigt ljudkänslig,sitter ofta med mina peltorhörselskydd hemma vid matbordet när ungarna är lite för högljudda. Jag får också problem när det är för högt vid musik eller i bion. När jag bytte till IS högtalare så märkte jag direkt hur "lätta" dom är att lyssna på, jag kan lyssna med högre volym än tidigare, dom spelar inte "för mycket".



#11

Postad 12 februari 2016 - 14:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Men... har du lyssnat ? som sagt så är allt som är utbytt, filter,kablage,terminaler, modifierad låda etc. Det är dock inte fallet dagsläget. Is8 / is6 och basmodulerna är helt egna lådor/element/filter/kablage och terminaler är oftast från furutech och dom låter helt otroligt bra!


Varför inte ? jag har en processor som inte "rullar" av frekvenserna till LFE kanal, mitt försteg är unikt med att skicka ut alla frekvenser till alla kanaler trots att dom kan gå till LFE samtidigt (dubbla crossovers på utgången).

 

Det låter som en jättekonstig lösning. I stället för att skicka all bas till alla fyra subwoofers så ska du slösa bort en subwoofer per surroundkanal. Då får du dessutom olika rumsrespons beroende på vilken kanal som basen kommer ifrån istället för att kalibera upp alla basarna som en helhet och jämna ut responsen. Jag kan inte sen en enda fördel med det konceptet.

 

Dessutom: Så vitt jag vet mixas filmljud med LFE i åtanke så jag undrar hur mycket bas som egentligen ligger i de kanalerna. Risken är att dina subwoofers står helt tysta där :)



#12

Postad 12 februari 2016 - 14:58

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Har inte nämnt discobas. Det va bara det att dom hade ju ingen djupbas över huvud taget. Lätt tunt o och jobbigt.

Men skitsamma. Inget för mig, ja föredrar ett par högtalare som är framtagna av tillverkaren från början.



#13

Postad 12 februari 2016 - 14:58

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Det låter som en jättekonstig lösning. I stället för att skicka all bas till alla fyra subwoofers så ska du slösa bort en subwoofer per surroundkanal. Då får du dessutom olika rumsrespons beroende på vilken kanal som basen kommer ifrån istället för att kalibera upp alla basarna som en helhet och jämna ut responsen. Jag kan inte sen en enda fördel med det konceptet.

 

Dessutom: Så vitt jag vet mixas filmljud med LFE i åtanke så jag undrar hur mycket bas som egentligen ligger i de kanalerna. Risken är att dina subwoofers står helt tysta där :)

 

Jag får helt enkelt testa :)  mitt mål är att jag vill på "positionerat" fullfrekvens ljud runt om. Vad jag vet så finns det fullt frekvenljud i alla kanaler men oftast så rullar man ju av vid 80hz till LFE kanalen, jag tänkte ju skippa LFE och köra allt till sin rätta kanal. Jag har i och för sig funderat på att bygga två till 15" basar som ska vara LFE och ställa längst fram, dvs 5st 15" fram :rolleyes:



#14

Postad 12 februari 2016 - 15:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag får helt enkelt testa :)  mitt mål är att jag vill på "positionerat" fullfrekvens ljud runt om. 

 

Du kan inte få positionerat ljud vid de frekvenserna så om det är anledningen så kan du direkt släppa idén. Det finns bara fördelar med att låta all bas gå ut via LFE och spela samma bas via flera subfoowers. Du behöver inte testa, detta går utmärkt att läsa sig till.

 

 

Bara det här påståendet från issound får mig att dra mig undan.

 

Revolution på digitalkabelfronten

Vi har upptäckt att flätning av digitalkabel påverkar ljudet tveklöst positivt!

 

Pajasföretag m.a.o.



#15

Postad 12 februari 2016 - 16:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0


Men... det viktiga, har du lyssnat på dom ?

 

En viktigare fråga är kanske: Jobbar du för IS?

 

Ja, inte terroristerna då...

 

om sagt så är allt som är utbytt, filter,kablage,terminaler, modifierad låda etc.

 

Kablage och terminaler påverkar inte ljudet, så det kan du räkna bort direkt. Filtret är säkert mycket bättre än original, men det kostar inte tiotusentals kronor  :rolleyes:

 

En Saab 2-taktare blir inte modern för att man monterar en 8-stegs automat i den.

 

Revolution på digitalkabelfronten

 

Ettor och nollor, med fokus på de senare verkar det som ;)


Redigerat av Ageve, 12 februari 2016 - 16:34.


#16

Postad 12 februari 2016 - 18:03

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Bara det här påståendet från issound får mig att dra mig undan.

 

Revolution på digitalkabelfronten

Vi har upptäckt att flätning av digitalkabel påverkar ljudet tveklöst positivt!

Att fläta signalkablar för analogt bruk är erkänt positivt för ljudet. Vi har nu testat att fläta även digitalkablar, och blev förvånade över det lyckade resultatet. Det blev bl.a. mindre distorsion, mer dynamik, bättre tonal balans... kort sagt bättre ljud! Vi flätar numera kablar för både balanserad och obalanserad digital signal. Ni är varmt välkomna att beställa flätade kablar av oss!

 

Lägg gärna till en referens för annars ligger det nära till hands att avfärda ditt inlägg som svartmålning.



#17

Postad 12 februari 2016 - 18:07

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Det är ett citat från intelligentsound som ja såg för en massa år sedan. Finns att läsa på faktiskt.se. http://www.faktiskt....=35116&start=30

 

http://www.faktiskt....ic.php?p=918471


Redigerat av Unregistered2109, 12 februari 2016 - 18:44.


#18

Postad 12 februari 2016 - 18:24

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Lyssnade på IS8 på en mässa.
Bara en snabb lyssning, men det lät bra.

Skulle vilja lyssna igen då även jag är skeptisk till allt svammel.
Vet att dom skulle göra någon aktiv variant oxå med inbyggt slutsteg, skulle kosta massa extra.

#19

Postad 12 februari 2016 - 18:44

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 1

Tycker man att 99.000.- är väl värt priset för ett par ISdouble 12 så är det bara att slå till http://www.hifiborse...loadspeaker.asp

 

Grattis till Proson för en lyckad grundkonstruktion a 4000.-/paret, lägg bara till "en slant" för ett mirakelfilter så har man en High-End högtalare.



#20

Postad 12 februari 2016 - 18:49

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 3

Helt galet. Det är just dom modifierade proson/genexxaburkarna som känns som idioti



#21

Postad 12 februari 2016 - 18:50

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
Värst vad en del går hårt åt trådskaparen....här försöker han skapa en seriös tråd om sina högtalare, åsså dumpas massa skit med ovett....Neanderthalarnivå..
Blir så himla otrevligt, tycker jag om jag ska vara ärlig!

Jag får väl gratta dig att just dina öron älskar IS. För det är väl ändå det viktigaste.......

#22

Postad 12 februari 2016 - 19:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 3

"som forskat fram fantastiska delningsfilter som löser fasproblem som tydligen de flesta eller alla andra högtalartillverkare lider av."

 

Direkt jag såg detta så visste jag att jag inte litar på Intelligent Sound ett enda ögonblick. Varje gång något företag säger att de revolutionerar utvecklingen så vaknar skeptikern i mig. Det är som blocket-annonser som säger "Grym" i varannan mening.. :)


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 februari 2016 - 19:42.


#23

Postad 12 februari 2016 - 19:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 3

Värst vad en del går hårt åt trådskaparen....här försöker han skapa en seriös tråd om sina högtalare, åsså dumpas massa skit med ovett....Neanderthalarnivå..
Blir så himla otrevligt, tycker jag om jag ska vara ärlig!

 

Jag ser mest skeptiker av Intelligent Sound, inte så värst mycket (eller något) påhopp på TS. Skeptisk mot det företaget verkar man kunna vara med gott samvete av vad jag kan se.



#24

Postad 12 februari 2016 - 20:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Värst vad en del går hårt åt trådskaparen....här försöker han skapa en seriös tråd om sina högtalare, åsså dumpas massa skit med ovett....Neanderthalarnivå..
Blir så himla otrevligt, tycker jag om jag ska vara ärlig!
Jag får väl gratta dig att just dina öron älskar IS. För det är väl ändå det viktigaste.......


Som redan sagts, det är ju tillverkarna som kritiserats och med all rätt?

#25

Postad 12 februari 2016 - 21:09

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Intressanta kommentarer, mycket skitkastning på Intelligent sound, jag förstår att det är "irriterande" om man tar en prosonhögtalare och byter filter i dom och lägger på 50 tusen, Det är dock inte sådana högtalare jag köpt. Jag har köpt de egentillverkade produkterna. MEN, prosonlådan som är modifierad med filter/kablar/dämpning och stag låter riktigt bra.....

 

Det är lite roligt att ni tar upp det här att terminaler, kablar och tex att inte det spelar någon roll med flätad digitalkabel osv. Jag va inne på Intelligent sound för ett tag sedan när jag fortfarande funderade på om jag skulle köpa hans högtalare. Då såg jag att han hade en AppleTV och frågade om den fungerade, jodå det gjorde den, men vi måste fasvända den först säger Petter då. Alltså att strömkontakten måste sitta rätt håll i strömuttaget, då tänkte jag direkt vilket humbojumbo, det KAN ju inte spela någon roll i digitala grejer!!!.... men men, vi satte igång en låt från min iphone och vi han lyssna 5 sekunder så ropade Petter, det är felfas.. jag skrattade lite inombords. Vi vände kontakten och jag upplevde själv, OJ... det är ju som dag och natt..... MEN, stort MEN, detta hörs inte alls lika tydligt eller knappt alls på "vanliga" högtalare. Det är antagligen därför han kan sitta med ett extremt bra tränat öra och sitta och finjustera just sådana "fel". Det är nog också därför tex högtalarkablar gör mer skillnad på hans högtalare. Min gissning..

 

och sist men viktigast, jag jobbar absolut inte för IS, jag är en privatperson som är hemmabio/hifi intresserad sen 8år tillbaka nu ungefär som råkade åka ut till Intelligent sound för ett år sedan ungefär och köpte ett Dali 5.0 system som jag tänkte jag skulle haft så länge tills jag fick tag i mina B&W som jag nu sålt. Jag hade aldrig hört talas om Intelligent sound tidigare.


Redigerat av Unregistered6e91bc53, 12 februari 2016 - 21:10.


#26

Postad 12 februari 2016 - 21:20

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 2

Intressanta kommentarer, mycket skitkastning på Intelligent sound, jag förstår att det är "irriterande" om man tar en prosonhögtalare och byter filter i dom och lägger på 50 tusen, Det är dock inte sådana högtalare jag köpt. Jag har köpt de egentillverkade produkterna. MEN, prosonlådan som är modifierad med filter/kablar/dämpning och stag låter riktigt bra.....

Det är lite roligt att ni tar upp det här att terminaler, kablar och tex att inte det spelar någon roll med flätad digitalkabel osv. Jag va inne på Intelligent sound för ett tag sedan när jag fortfarande funderade på om jag skulle köpa hans högtalare. Då såg jag att han hade en AppleTV och frågade om den fungerade, jodå det gjorde den, men vi måste fasvända den först säger Petter då. Alltså att strömkontakten måste sitta rätt håll i strömuttaget, då tänkte jag direkt vilket humbojumbo, det KAN ju inte spela någon roll i digitala grejer!!!.... men men, vi satte igång en låt från min iphone och vi han lyssna 5 sekunder så ropade Petter, det är felfas.. jag skrattade lite inombords. Vi vände kontakten och jag upplevde själv, OJ... det är ju som dag och natt..... MEN, stort MEN, detta hörs inte alls lika tydligt eller knappt alls på "vanliga" högtalare. Det är antagligen därför han kan sitta med ett extremt bra tränat öra och sitta och finjustera just sådana "fel". Det är nog också därför tex högtalarkablar gör mer skillnad på hans högtalare. Min gissning..

och sist men viktigast, jag jobbar absolut inte för IS, jag är en privatperson som är hemmabio/hifi intresserad sen 8år tillbaka nu ungefär som råkade åka ut till Intelligent sound för ett år sedan ungefär och köpte ett Dali 5.0 system som jag tänkte jag skulle haft så länge tills jag fick tag i mina B&W som jag nu sålt. Jag hade aldrig hört talas om Intelligent sound tidigare.

Vill egentligen inte lägga mig i hela IS-diskussionen. Men varför har han en Apple-tv "felkopplad" i butiken om han nu, genom sitt tränade öra, hör så lätt när det är rätt kopplat? :)

#27

Postad 12 februari 2016 - 21:37

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Vill egentligen inte lägga mig i hela IS-diskussionen. Men varför har han en Apple-tv "felkopplad" i butiken om han nu, genom sitt tränade öra, hör så lätt när det är rätt kopplat? :)

Har ett logiskt svar, den va inte inkopplad :D


Kan tillägga att jag har svårt för att höra när ljud blir bättre/sämre genom att ändra typ kablar och slutsteg/försteg, det måste vara stora steg för att jag ska höra skillnad, men där va det stor skillnad, basen va helt fel och rösten lät grötigt när fasen vart vänd fel.



#28

Postad 12 februari 2016 - 21:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Intressanta kommentarer, mycket skitkastning på Intelligent sound, jag förstår att det är "irriterande" om man tar en prosonhögtalare och byter filter i dom och lägger på 50 tusen, Det är dock inte sådana högtalare jag köpt. Jag har köpt de egentillverkade produkterna. MEN, prosonlådan som är modifierad med filter/kablar/dämpning och stag låter riktigt bra.....

 

Det är lite roligt att ni tar upp det här att terminaler, kablar och tex att inte det spelar någon roll med flätad digitalkabel osv. Jag va inne på Intelligent sound för ett tag sedan när jag fortfarande funderade på om jag skulle köpa hans högtalare. Då såg jag att han hade en AppleTV och frågade om den fungerade, jodå det gjorde den, men vi måste fasvända den först säger Petter då. Alltså att strömkontakten måste sitta rätt håll i strömuttaget, då tänkte jag direkt vilket humbojumbo, det KAN ju inte spela någon roll i digitala grejer!!!.... men men, vi satte igång en låt från min iphone och vi han lyssna 5 sekunder så ropade Petter, det är felfas.. jag skrattade lite inombords. Vi vände kontakten och jag upplevde själv, OJ... det är ju som dag och natt..... MEN, stort MEN, detta hörs inte alls lika tydligt eller knappt alls på "vanliga" högtalare. Det är antagligen därför han kan sitta med ett extremt bra tränat öra och sitta och finjustera just sådana "fel". Det är nog också därför tex högtalarkablar gör mer skillnad på hans högtalare. Min gissning..

 

och sist men viktigast, jag jobbar absolut inte för IS, jag är en privatperson som är hemmabio/hifi intresserad sen 8år tillbaka nu ungefär som råkade åka ut till Intelligent sound för ett år sedan ungefär och köpte ett Dali 5.0 system som jag tänkte jag skulle haft så länge tills jag fick tag i mina B&W som jag nu sålt. Jag hade aldrig hört talas om Intelligent sound tidigare.

 

Ja jisses...

 

Bifogad fil  nevermind_nathan_fillion.gif   1,6MB   1 Antal nerladdningar

 

Dom borde byta namn till Unintelligent Sound...

 

Snacka om pinsamt.


Redigerat av masse70, 12 februari 2016 - 21:54.


#29

Postad 12 februari 2016 - 21:38

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 2

/facepalm



#30

Postad 12 februari 2016 - 21:41

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 3
Nej, att en digitalkabel kan låta bättre eller sämre är skitsnack, då förstår man inte hur en digital signal fungerar.
Då kan man lika gärna tro att spelen funkar bättre med en annan hdmi i sitt Playstation. Att spelaren tål mer stryk, att det är lättare att styra bilen, att hoppen blir lite mer exakta.

Högtalarkablar är detsamma om man har en kopparkabel utan något filter på, att tro att öron kan hitta skillnader som superkänslig mätutrustning inte kan uppfatta stämmer helt enkelt inte.

Placebo, förväntanseffekter är faktorer som är fullt verkliga och kan lura oss alla.

#31

Postad 12 februari 2016 - 21:48

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 2

Detta var det värsta jag läst, nu dör jag på riktigt.



#32

Postad 12 februari 2016 - 22:07

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Aja, jag är nöjd i alla fall, det låter mycket bättre än B&W 802, ni kan tycka vad ni vill men snacka inte skit innan ni har lyssnat på deras grejer. Om någon vill komma och lyssna i norra Stockholm(Järfälla(Skälby)) så är ni välkomna, det är dock i byggprocess men har fungerande frontsystem just nu.



#33

Postad 12 februari 2016 - 22:11

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 1

Grejen är ju den att man måste sålla på något sätt. Man kan inte lyssna på allt, det är ett extremt ineffektivt sätt att "nå ljudnirvana". När representanter för ett företag visar prov på bristande förståelse för väldigt grundläggande fysikaliska koncept så tappar man förtroende, med rätta.



#34

Postad 12 februari 2016 - 22:12

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Aja, jag är nöjd i alla fall, det låter mycket bättre än B&W 802, ni kan tycka vad ni vill men snacka inte skit innan ni har lyssnat på deras grejer. Om någon vill komma och lyssna i norra Stockholm(Järfälla(Skälby)) så är ni välkomna, det är dock i byggprocess men har fungerande frontsystem just nu.


Skulle gärna lyssna igen, se om intrycket från mässan står sig.

#35

Postad 12 februari 2016 - 23:00

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Skulle gärna lyssna igen, se om intrycket från mässan står sig.

Du är välkommen, skicka ett PM när du har lust så kan vi diskutera någon tid.



#36

Postad 13 februari 2016 - 00:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Har lyssnat IS några gånger. Bland annat på någon mässa, där något av deras större system spelade.
Ljud från mässor ska man alltid ta med en viss nypa salt, men det är knappast rummet fel att högtalarna distade fruktansvärt kring 1khz-3khz. Det var faktiskt inget som imponerande på mig. Det lät som en hobbex-högtalare, typ.



#37

Postad 13 februari 2016 - 00:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 2

Intressanta kommentarer, mycket skitkastning på Intelligent sound, jag förstår att det är "irriterande" om man tar en prosonhögtalare och byter filter i dom och lägger på 50 tusen, Det är dock inte sådana högtalare jag köpt. Jag har köpt de egentillverkade produkterna. MEN, prosonlådan som är modifierad med filter/kablar/dämpning och stag låter riktigt bra.....

 

Det är lite roligt att ni tar upp det här att terminaler, kablar och tex att inte det spelar någon roll med flätad digitalkabel osv. Jag va inne på Intelligent sound för ett tag sedan när jag fortfarande funderade på om jag skulle köpa hans högtalare. Då såg jag att han hade en AppleTV och frågade om den fungerade, jodå det gjorde den, men vi måste fasvända den först säger Petter då. Alltså att strömkontakten måste sitta rätt håll i strömuttaget, då tänkte jag direkt vilket humbojumbo, det KAN ju inte spela någon roll i digitala grejer!!!.... men men, vi satte igång en låt från min iphone och vi han lyssna 5 sekunder så ropade Petter, det är felfas.. jag skrattade lite inombords. Vi vände kontakten och jag upplevde själv, OJ... det är ju som dag och natt..... MEN, stort MEN, detta hörs inte alls lika tydligt eller knappt alls på "vanliga" högtalare. Det är antagligen därför han kan sitta med ett extremt bra tränat öra och sitta och finjustera just sådana "fel". Det är nog också därför tex högtalarkablar gör mer skillnad på hans högtalare. Min gissning..

 

och sist men viktigast, jag jobbar absolut inte för IS, jag är en privatperson som är hemmabio/hifi intresserad sen 8år tillbaka nu ungefär som råkade åka ut till Intelligent sound för ett år sedan ungefär och köpte ett Dali 5.0 system som jag tänkte jag skulle haft så länge tills jag fick tag i mina B&W som jag nu sålt. Jag hade aldrig hört talas om Intelligent sound tidigare.

 

Det märks att du inte är bildad i ämnet och att du ser upp till folket på IS, men tro mig, det mesta av vad jag läst om detta bolag och deras produkter under kvällen kan sammanfattas med "ormolja".

 

Kanske har de gjort vad jag skämtat med kompisar om i många år och startat en firma som helt enkelt säljer skitdyra hifi-produkter som kostar skitlite att tillverka med hjälp av någon helt vansinnig motivering (googla shakti stones för ett annat exempel).

 

Jag avslutar med att bjuda på en pdf :)

 

http://media.intelli...h-hogtalare.pdf



#38

Postad 13 februari 2016 - 00:31

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 1
Jag var där för några år sedan och fick en " predikan " om hur magiska deras filter är.
Fick även lyssna på riktigt luftiga och lugna högtalare, problemet var att de spelade knappt något under 60-70 Hz och då är det klart att mycket av rummets problem i basen försvinner.

Han erbjöd mig att göra mina högtalare till High end oavsett vad jag hade om jag köpte filter av honom för ett femsiffrigt belopp.

Jag skulle säga att det är mer bullshit än Vitaepro eller liknande

#39

Postad 13 februari 2016 - 02:02

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Ja.... Man får gnälla på alla utom ino.

#40

Postad 13 februari 2016 - 02:23

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Ja.... Man får gnälla på alla utom ino.


Gnälls ju en del på ino, jag kommer bland annat på att de är ganska fula och att subbarna inte är prisvärd eller varför inte att pip distar tidigt är vanliga kommentarer jag ser bland annat.

Redigerat av Johan_i_burken, 13 februari 2016 - 02:23.


#41

Postad 13 februari 2016 - 02:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 3

Det kan inte bara vara så att Öhman faktiskt har "på fötterna" när han säger något och att det därför är svårare att "gnälla" på honom jämfört med intelligent sounds?



#42

Postad 13 februari 2016 - 04:40

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Det kan inte bara vara så att Öhman faktiskt har "på fötterna" när han säger något och att det därför är svårare att "gnälla" på honom jämfört med intelligent sounds?


Så kan det vara. Men guru junior och qm10 skapade inget vill ha begär hos mig. Inga dåliga högtalare men för priset tveksam.

#43

Postad 13 februari 2016 - 11:16

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 1

Aja, jag är nöjd i alla fall, det låter mycket bättre än B&W 802, ni kan tycka vad ni vill men snacka inte skit innan ni har lyssnat på deras grejer. Om någon vill komma och lyssna i norra Stockholm(Järfälla(Skälby)) så är ni välkomna, det är dock i byggprocess men har fungerande frontsystem just nu.

 

Rätt provocerande att starta en tråd och sen anklaga de som skriver i tråden för att "snacka skit". Jag har lyssnat på, tror jag, IS 815 Pro, med de sneda subbarna. Lät i mina öron rent men väl tillbakadraget och trist och definitivt inte min prislapp. Nu heter tråden "Intelligent Sound, vet ni vad det är?". Det är ett företag som bland annat tar 95.000.- för att modda en högtalares passiva filter, det är inte seriöst alls. Jag kan köpa aktiv delning och några bra slutsteg för mindre pengar. Det finns andra som tar tusenlappar för en nätkontakt så de är inte ensamma. 



#44

Postad 13 februari 2016 - 13:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Jag avslutar med att bjuda på en pdf :)

 

http://media.intelli...h-hogtalare.pdf

 

Oj, det var mycket BS i en pdf-fil.



#45

Postad 13 februari 2016 - 14:41

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Oj, det var mycket BS i en pdf-fil.

Menar du att dom ljuger i hur dom beskriver hud ljud fungerar eller vad är det som är BS? jag är inte själv kunnig inom dB,frekvenser osv men för mig som en vanlig ljudintresserad person så låter allt dom skriver väldigt seriöst ?? hur många högtalartillverkare har en sådan fin beskrivning på hur deras högtalare fungerar? man brukar få veta ohm, watt och färg... och vikt kanske.



#46

Postad 13 februari 2016 - 14:45

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Rätt provocerande att starta en tråd och sen anklaga de som skriver i tråden för att "snacka skit". Jag har lyssnat på, tror jag, IS 815 Pro, med de sneda subbarna. Lät i mina öron rent men väl tillbakadraget och trist och definitivt inte min prislapp. Nu heter tråden "Intelligent Sound, vet ni vad det är?". Det är ett företag som bland annat tar 95.000.- för att modda en högtalares passiva filter, det är inte seriöst alls. Jag kan köpa aktiv delning och några bra slutsteg för mindre pengar. Det finns andra som tar tusenlappar för en nätkontakt så de är inte ensamma. 

Hej,

 

Du är väl undantaget då som faktiskt har lyssnat på dom, och jag förstår att prisklassen inte passar alla, och det är inte så konstigt ? neutralt ljud är inte så upphetsande, så trist kanske är en bra beskrivning om man vill ha förvrängt ljud som många högtalare ger med hög boost på tex låga frekvenser. Alla högtalare låter ju generellt olika, det är ju därför vi alla byter runt och letar efter det vi vill ha.


Redigerat av Unregistered6e91bc53, 13 februari 2016 - 14:46.


#47

Postad 13 februari 2016 - 15:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 8

Menar du att dom ljuger i hur dom beskriver hud ljud fungerar eller vad är det som är BS? jag är inte själv kunnig inom dB,frekvenser osv men för mig som en vanlig ljudintresserad person så låter allt dom skriver väldigt seriöst ?? hur många högtalartillverkare har en sådan fin beskrivning på hur deras högtalare fungerar? man brukar få veta ohm, watt och färg... och vikt kanske.

 

 

Det är väl just det som är problemet?

Om du inte kan nåt så sväljer du deras välskrivna ordbajs med hull och hår?



#48

Postad 13 februari 2016 - 17:24

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Det är väl just det som är problemet?

Om du inte kan nåt så sväljer du deras välskrivna ordbajs med hull och hår?

jag väljer du givetvis efter hur det låter, inte efter en PDF, men vad spelar det för roll att dom just råkar ha en PDF med en målsättning på hur dom vill att deras högtalare ska låta ?



#49

Postad 13 februari 2016 - 18:19

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 2
Jag har lyssnat på IS i hemmiljö och det var bland det absolut värsta jag hört faktiskt...

#50

Postad 13 februari 2016 - 18:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jag skulle gärna lyssna på IS, men jag bor tyvärr för långt bort från allt vad dom heter. det har säkert länkats att det är ett gäng som jämfört pip och is6 tror jag att det var. det finns en tråd om det på faktiskt annars. ni som hänger där kanske skulle länka den om ni vet vad den heter? där står det ju endel intressant om IS. ja, högtalaren alltså =)

 

sen det här med filter, jag tycker det låter väldigt märkligt att byta filter på högtalare och sen sälja för en jädrans massa mer, eller att byta passivt filter på en högtalare för tiotusentals kronor. det är ju faktiskt så att även stora firmor kan tillverka högtalare, det är inte bara små egentillverkare som kan fixa det så att säga :D

 

jag skulle gärna diskutera filter, just eftersom jag inte fattar något om det, men det får bli en annan tråd. min bild av det är att delningsfrekvensen, brantheten och vilken typ av delning är det enda som kan skifta, och det går ju att göra digitalt med en minidsp, varpå man borde kunna hitta "rätt" ljud rätt snabbt. men det skriver jag för att jag inte kan sånt här :D






Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.