Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1101

Postad 14 januari 2021 - 20:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

B&W länken är ju inte till B&W’s hemsida, är det ens officiella papper? Det är ju en högtalare dom snart är 20år gammal du refererar till dessutom

 

Haha, det hade nog krävt tidernas f*anboy för att skapa det. ;)

 

Klart det är officiellt.

 

Ett par till:

 

Dali Epicon:

https://www.dali-spe...-whitepaper.pdf

 

Focal Sopra:

https://www.focal.co..._WhitePaper.pdf



#1102

Postad 14 januari 2021 - 20:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

B&W länken är ju inte till B&W’s hemsida, är det ens officiella papper? Det är ju en högtalare dom snart är 20år gammal du refererar till dessutom

Om vi tar motsvarande högtalare som används överallt i hela Sverige, pris 780kr/st +moms
https://se.farnell.c...hite/dp/3401526
LS05144-40.jpg

Och här är en pdf från tillverkarens hemsida
https://resources-bo...80218826507.pdf

Den typen av dokument finns för de flesta typer av PA-högtalare, oavsett box, tak, linearray osv.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 14 januari 2021 - 20:10.


#1103

Postad 14 januari 2021 - 20:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 3

"De delningsfilter som används i Intelligent Sound’s högtalare är helt och hållet en av oss utvecklad konstruktion. Det gör att vi idag klarar av att bygga in en delning för varje element som finns i våra högtalare."

Förstår inte vad labbet spelar för roll i det här dock, eftersom de har en egen mätmetod med? Labbet borde ju kunna ligga i Stockholm det med då?

 

Problemet är att detta går emot allt som tidigare sagts. Att Petter har uppfunnit ett delningsfilter som är så bra att det gör i stort sätt vilken skithögtalare som helst till en extremt bra sådan. Låda och element spelar nästan ingen roll alls. Inte ens rummet de står i påverkar ljudet eftersom filtret är så pass magiska bra.

 

Petter har gjutit in detta underverk i någon slags kaka för att ingen ska kopiera det. Han kan inte heller berätta något tekniskt om det ö.h.t.

 

Inte heller kan han ta patent på det och låta andra tillverka på licens eftersom någon då direkt kommer att sno idén från honom.

 

Nu visar det sig att det inte ens är han som utvecklat det. Det är något lab i Norge, Man får vara bra naiv för att köpa denna uppenbara bluff.



#1104

Postad 14 januari 2021 - 20:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Tidigare i tråden var det en elektriker (och IS-anhängare) från Norge som skrev några inlägg. Kanske finns det en "koppling" där (ledande fråga).

 

Deras nya prototyp liknar Audio Pro (men är troligtvis något annat):

 

Bifogad fil  is4.png   179,82K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 14 januari 2021 - 21:59.


#1105

Postad 14 januari 2021 - 21:01

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Problemet är att detta går emot allt som tidigare sagts. Att Petter har uppfunnit ett delningsfilter som är så bra att det gör i stort sätt vilken skithögtalare som helst till en extremt bra sådan. Låda och element spelar nästan ingen roll alls. Inte ens rummet de står i påverkar ljudet eftersom filtret är så pass magiska bra.

Petter har gjutit in detta underverk i någon slags kaka för att ingen ska kopiera det. Han kan inte heller berätta något tekniskt om det ö.h.t.

Inte heller kan han ta patent på det och låta andra tillverka på licens eftersom någon då direkt kommer att sno idén från honom.

Nu visar det sig att det inte ens är han som utvecklat det. Det är något lab i Norge, Man får vara bra naiv för att köpa denna uppenbara bluff.


Fast, IS skriver ju att se själva gör filtrena, det är ju det du citerade från mig.

Jag tycker att det låter som en förenkling att ta det magiska filtret och stoppa in i vad som helst. Om något ska man skapa ett magiskt filter för varje högtalare? Jag har fattat det som att filtrena är olika, med andra ord så är det ett filter i monitor 15 och ett helt annat i någon annan modell.

#1106

Postad 14 januari 2021 - 22:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 3

Notera hur de har dolt logotyper på kartonger med sprayfärg, för att man inte ska se den riktiga tillverkaren. ;)

 

Bifogad fil  dolda_logo.jpg   201,39K   6 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 14 januari 2021 - 22:42.


#1107

Postad 14 januari 2021 - 23:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 3

Fast, IS skriver ju att se själva gör filtrena, det är ju det du citerade från mig.

 

Ja? Att det är ett egenutvecklat filter som är så banbrytande (och vetenskapsförändrande) att Petter inte ens kan ta patent på det eftersom konkurrenterna direkt skulle kopiera denna helt nya konstruktion är vad vi hört sedan trådstart. Nu skriver TS helt plötsligt att det är något "laboratorium" i Norge som tagit fram dem.

 

 

Jag tycker att det låter som en förenkling att ta det magiska filtret och stoppa in i vad som helst. Om något ska man skapa ett magiskt filter för varje högtalare? Jag har fattat det som att filtrena är olika, med andra ord så är det ett filter i monitor 15 och ett helt annat i någon annan modell.

 

Det spelar faktiskt ingen roll om det är olika filter i högtalarna eller precis samma. Påståendena från IS är lika orimliga i båda fallen.

 

De hävdar ju att element och låda inte spelar någon egentlig roll för ljudkvaliteten om man bara använder deras filter. De har dessutom hävdat att rummet inte har någon inverkan på ljudet från deras högtalare. Vansinniga uttalanden båda två och inget som ett passivt högtalarfilter ens har en teoretisk möjlighet att påverka.

 

Utöver det så har det varit en mängd andra galenskaper så som att baselement inte behöver röra på sig för att spela bas, att digitalkablar skulle ge bättre ljud om de är flätade, och att en vanlig tunn oskärmad kopparkabel skulle vara bäst till precis allt (högtalarkabel, lågnivåsignal, och t.o.m. 230V strömförsörjning).



#1108

Postad 15 januari 2021 - 07:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Ja? Att det är ett egenutvecklat filter som är så banbrytande (och vetenskapsförändrande) att Petter inte ens kan ta patent på det eftersom konkurrenterna direkt skulle kopiera denna helt nya konstruktion är vad vi hört sedan trådstart. Nu skriver TS helt plötsligt att det är något "laboratorium" i Norge som tagit fram dem.

 

 

 

 

Det där norska laboratoriet kan vara Dynamic Precision



#1109

Postad 15 januari 2021 - 10:03

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Hade vart spännande med en jämförelse med QLN Prestige 5 för 169 000:-. Båda två är små svenska tillverkare.

https://www.hificons...stige-five.html

Jag kan tycka att det finns likheter mellan valutronic och Intelligent sound. Tillverkarna höjer sina modeller till skyarna men valutronics modeller kostar alla under 10k, och är oftast helt ok sett till priset.
Båda använder sig utav enkla lådor och element från Monacor.

Redigerat av wictor, 15 januari 2021 - 10:05.


#1110

Postad 15 januari 2021 - 12:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag kan tycka att det finns likheter mellan valutronic och Intelligent sound. Tillverkarna höjer sina modeller till skyarna men valutronics modeller kostar alla under 10k, och är oftast helt ok sett till priset.
Båda använder sig utav enkla lådor och element från Monacor.

 

Jag tittade lite snabbt på valutronics hemsida och jag håller inte med om liknelsen. Så klart tycker båda att de har bra produkter, men där tycker jag likheten slutar.

 

För det första så är de ju inte direkt jämförbara då Valutronic bara verkar sälja DIY-kit (eller missar jag något?). Men till skillnad från IS är de väldigt öppna med information kring sina produkter, och de utlovar inga vansinniga/omöjliga prestanda. Dessutom har de en ganska vettig prissättning så vitt jag kan se.

 

Nej, jag vill påstå att de snarare är motsatsen till IS hemlighetsmakeri och ockerpriser.



#1111

Postad 15 januari 2021 - 12:39

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Nej du har väll rätt. Jag har ägt valutronic och besökt butiken. När jag läser här i tråden om IS får jag valutronic-vibbar. Men med skillnaden som du säger att IS är hemlighetsfulla och tar enligt mig sinnessjuka priser.

#1112

Postad 15 januari 2021 - 17:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Valutronic säljer ju billiga högtalare, från 1095:- så där är väl en avgörande skillnad mot IS.
I samma mening står det iofs. Hifi-högtalare av högsta klass och det vill man nog gärna verifiera innan man tar det för en sanning.
Finns viss risk för vilseledande marknadsföring :)

 

Förstod inte riktigt varför QLN nämndes i sammanhanget, kanske inte värda 169ksek men QLN kan göra bra högtalare.
Att huvudkonstruktören eller möjligen den enda konstruktören (Mats Andersen) ägnat massor av tid på att lyssna på olika kondensatorer kan man ju tycka vad man vill om, men resultatet låter bra.



#1113

Postad 15 januari 2021 - 18:55

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Sorry om jag snurrade till det med mitt röriga inlägg. 😆 Vi släpper den jämförelsen där.

QLN tycker jag gör några av de bästa högtalarna och hade vart kul med en jämförelse. Is är nästan 100 tusen dyrare.

#1114

Postad 15 januari 2021 - 19:07

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
De här högtalarna som jag inte heller lyssnat på? Var är graferna, var säger de varifrån alla delar är köpta? Bilder på stagning, kablage och allt? Var visar de att de har en produkt som är värd sitt pris? Kanske en presentation för att visa att det inte är ockerpriser?

This is the little secret of this loudspeaker; our invention APP, the Acoustic Performance Plug.
Var är bevisen för detta påstående?
Är det så bra borde ju alla bygga så?


https://qln.se/prestige-three/

Tror ni förstår att de frågorna är retoriska och bara återspeglar frågor från denna tråd. Det vore kul att lyssna på dom med, trots att jag tycker att just dessa är för fula för att ens fundera på att köpa. Jag tänker inte döma ut dom, tack för länken 🙂

Edit: De ser ut som en kista att begravas i, där hade vi det! Men som sagt, vore kul att lyssna!

Redigerat av trummis, 15 januari 2021 - 19:10.


#1115

Postad 15 januari 2021 - 19:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

De här högtalarna som jag inte heller lyssnat på? Var är graferna, var säger de varifrån alla delar är köpta? Bilder på stagning, kablage och allt? Var visar de att de har en produkt som är värd sitt pris? Kanske en presentation för att visa att det inte är ockerpriser?

This is the little secret of this loudspeaker; our invention APP, the Acoustic Performance Plug.
Var är bevisen för detta påstående?
Är det så bra borde ju alla bygga så?


https://qln.se/prestige-three/

Tror ni förstår att de frågorna är retoriska och bara återspeglar frågor från denna tråd. Det vore kul att lyssna på dom med, trots att jag tycker att just dessa är för fula för att ens fundera på att köpa. Jag tänker inte döma ut dom, tack för länken

Edit: De ser ut som en kista att begravas i, där hade vi det! Men som sagt, vore kul att lyssna!

Du får starta en tråd för det fabrikatet 



#1116

Postad 15 januari 2021 - 19:46

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 2
Mats brukar prata väldigt detaljerat kring materialval, val av komponenter och vem som tillverkar dom. Även kabinettets speciella q-board och hur den kom till. Internkablaget tillverkas av Supra, elementen av scan-speak.

I din länk nämns elementen.
"The bass/mid range and treble drivers have been specifically selected and custom developed by industry renowned Danish driver manufacturer Scan Speak and offer the latest in 21st century advanced driver technology."

Men som sagt jag nämnde QLN för att de är en svensk mindre tillverkare och jag tycker de låter riktigt bra, därför hade det kanske vart en värdig utmanare till IS.

Redigerat av wictor, 15 januari 2021 - 19:47.


#1117

Postad 15 januari 2021 - 20:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

De här högtalarna som jag inte heller lyssnat på? Var är graferna, var säger de varifrån alla delar är köpta? Bilder på stagning, kablage och allt? Var visar de att de har en produkt som är värd sitt pris? Kanske en presentation för att visa att det inte är ockerpriser?

This is the little secret of this loudspeaker; our invention APP, the Acoustic Performance Plug.
Var är bevisen för detta påstående?
Är det så bra borde ju alla bygga så?


https://qln.se/prestige-three/

Tror ni förstår att de frågorna är retoriska och bara återspeglar frågor från denna tråd. Det vore kul att lyssna på dom med, trots att jag tycker att just dessa är för fula för att ens fundera på att köpa. Jag tänker inte döma ut dom, tack för länken

Edit: De ser ut som en kista att begravas i, där hade vi det! Men som sagt, vore kul att lyssna!

 

QLN har inte påstått något om sina högtalare som strider mot känd vetenskap. Därför har de lite mindre att bevisa ;)

 

Men om du är nyfiken på deras APP så finns det en ganska vetenskaplig förklaring av Mats här: https://qln.se/refer...rformance-plug/

 

Så sluta genast jämföra QLN med IS :)



#1118

Postad 15 januari 2021 - 20:22

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
Som en ren jämförelse...
Svenska XTZ som verkligen försöker leverera kvalitet till bästa pris.
Deras Divine, som är ett riktigt seriöst bygge med keramiska element från Accuton.
Sjukt välbyggda, konstruerade i Sverige, lådorna ihopsatta i Kina och fraktade hit.
Kostar 74990:-
Har själv haft föregångarna 100.49 och vet precis vad dom kan .
Skillnaden i prissättning och materialet är sanslöst skrattretande ....Bifogad fil  B80AFA95-1E5E-4465-9065-6B654A396E5C.png   637,95K   3 Antal nerladdningar

#1119

Postad 15 januari 2021 - 20:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 1

Tror ni förstår att de frågorna är retoriska och bara återspeglar frågor från denna tråd!


Du brukar kanske också ringa Petter då och då?

#1120

Postad 15 januari 2021 - 21:20

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Nej, men om besöket går okej i februari så kanske det blir så. Känns som att man antingen kommer tänka att det är bra grejer eller toppengrejer. Har man klarat sig som liten producent sen 98 lär man ha gjort något bra. Samma med qln, det måste ju låta bra! Man har inte hur stor familj som helst som köper skrot liksom.

Som en ren jämförelse...
Svenska XTZ som verkligen försöker leverera kvalitet till bästa pris.
Deras Divine, som är ett riktigt seriöst bygge med keramiska element från Accuton.
Sjukt välbyggda, konstruerade i Sverige, lådorna ihopsatta i Kina och fraktade hit.
Kostar 74990:-
Har själv haft föregångarna 100.49 och vet precis vad dom kan .
Skillnaden i prissättning och materialet är sanslöst skrattretande .... B80AFA95-1E5E-4465-9065-6B654A396E5C.png


Ja det där såg premium ut! Riktigt härligt faktiskt. Känner att min lista över lokalt att lyssna på börjar bli lång! Gillar ju som sagt det lokala tänket hellre än att köpa drakarnas grejer.

#1121

Postad 15 januari 2021 - 21:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 2

Känns som att man antingen kommer tänka att det är bra grejer eller toppengrejer.

 

:unsure:



#1122

Postad 15 januari 2021 - 21:23

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Du brukar kanske också ringa Petter då och då?

 

Haha nähä tror du verkligen de? Ringa sig själv kanske till å med?



#1123

Postad 15 januari 2021 - 21:46

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

:unsure:

Jag är nog lite mer optimistisk. Men är ju nyare till tråden. Läste starten och nunhsr ju nött samma frågor länge nu utan svar, så fattar skepsismen

Intressant tes om att jag skulle vara Petter. Hade det varit så hade jag nog åtminstone sagt att jag lyssnar på högtalarna och gillade dom. Är fortfarande bara vid nyfikenhetsstadiet!

Redigerat av trummis, 15 januari 2021 - 21:48.


#1124

Postad 15 januari 2021 - 21:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Nej, men om besöket går okej i februari så kanske det blir så. Känns som att man antingen kommer tänka att det är bra grejer eller toppengrejer. Har man klarat sig som liten producent sen 98 lär man ha gjort något bra. Samma med qln, det måste ju låta bra! Man har inte hur stor familj som helst som köper skrot liksom.

 

Bad jag inte precis dig sluta jämföra QLN och IS? ;) De rör sig inte ens i samma del av branschen. 

 

QLN är en erkänt duktig högtalartillverkare som under flera decennier har byggt bevisat bra högtalare. IS verkar gå runt på att installera överprisade plasthögtalare i kyrkor och att sälja just "skrot" till de närmast sörjande.

 

Att du är inställd på att det är "bra grejor" eller "toppengrejor" säger väl det mesta.

 

Läste du förresten länken om APP som jag gav dig? Förstod du skillnaden mellan QLNs påståenden och IS? Eller var du egentligen aldrig intresserad av att veta?


Redigerat av Loco.spk, 15 januari 2021 - 21:52.


#1125

Postad 15 januari 2021 - 21:57

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jodå, det lät som en smart design! Lite enklare att förstå än filtret från IS. (sista jämförelsen 😉)

#1126

Postad 15 januari 2021 - 21:59

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Jodå, det lät som en smart design! Lite enklare att förstå än filtret från IS. (sista jämförelsen 😉)

Framförallt så fungerar det.

#1127

Postad 15 januari 2021 - 22:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jodå, det lät som en smart design! Lite enklare att förstå än filtret från IS. (sista jämförelsen 😉)


Ja så klart, för det finns ju inget att förstå om filtret eftersom Petter inte vill ge minsta teknisk förklaring till vad han (något laboratorium i norge) påstår sig ha gjort. Så det enda vi kan gå på är att det han hävdar är orimligt, eller rättare sagt omöjligt.

Redigerat av Loco.spk, 15 januari 2021 - 22:09.


#1128

Postad 16 januari 2021 - 05:33

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2

Du brukar kanske också ringa Petter då och då?

Det är svårt att ringa sig själv.

#1129

Postad 16 januari 2021 - 09:42

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Bad jag inte precis dig sluta jämföra QLN och IS?  ;) De rör sig inte ens i samma del av branschen. 

 

😂😂😂😂😂



#1130

Postad 16 januari 2021 - 09:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Just my 2 cents!
Högtalarna på min bild har jag inte kvar och mätte aldrig upp dom i rummet.

Vad blev det för setup istället? Har du några IS-högtalare kvar?

Vad var orsaken till att du gjorde dig av med dem?

#1131

Postad 16 januari 2021 - 10:13

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Jag började intressera mig för hifi på riktigt i början på 90-talet och har plöjt igenom lite olika högtalare.
Bla annat Leedh, Oskar Heil, Gallo, Totem och lite av det vanliga typ Xtz, Dali, Canton och flera.

 

Förstärkare genom åren har varit bland annat: Atma-sphere, Nuforce,  Nuprime, Sharp 1-bit, G-Dis, Lavardin mm.
Jag hade precis köpt ett par Anthony Gallo Ref 3.1 när jag fick höra talas om IS.

Jag baxade in mina högtalare i bilen och åkte för att jämföra med deras högtalare.

Väl där satt jag helt själv och lyssnade och jämförde med deras IS8 Pro som kostade typ lika mycket som mina Gallo.
Efter nån timma åkte jag hem och satte ut mina Gallo på hifimagasinet.

Efter det har jag haft lite olika modeller från IS.
Har idag 3 stycken Monitor15 som front i bio/musikrummet och sen 2 anywhere i vardagsrummet.

Har aldrig funderat så mycket på specifikationer och hemlighetsmakeri.
Däremot varit kritisk till valet av högtalare för moddning/förbättring då det bara skadar deras rykte som seriösa tillverkare.

Högtalarna har nästan alltid låtit bra i mina öron men vunnit på bättre materialval.

Som en anekdot kan nämnas att för er som hållit på ett tag och minns den lite lätt excentriska hifi-gurun Josef Svalander, han har genom åren haft rätt många högtalare och byggde sen själv sina högtalare för att det mesta lät skit.

Han har slutat leta och bygger inte längre själv, han har köpt IS.


Redigerat av Räven, 16 januari 2021 - 11:15.


#1132

Postad 16 januari 2021 - 11:12

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Jag började intressera mig för hifi på riktigt i början på 90-talet och har plöjt igenom lite olika högtalare.
Bla annat Leedh, Oskar Heil, Gallo, Totem och lite av det vanliga typ Xtz, Dali, Canton och flera.

Jag hade precis köpt ett par Anthony Gallo Ref 3.1 när jag fick höra talas om IS.

Jag baxade in mina högtalare i bilen och åkte för att jämföra med deras högtalare.

Väl där satt jag helt själv och lyssnade och jämförde med deras IS8 Pro som kostade typ lika mycket som mina Gallo.
Efter nån timma åkte jag hem och satte ut mina Gallo på hifimagasinet.

Efter det har jag haft lite olika modeller från IS.
Har idag 3 stycken Monitor15 som front i bio/musikrummet och sen 2 anywhere i vardagsrummet.

Har aldrig funderat så mycket på specifikationer och hemlighetsmakeri.
Däremot varit kritisk till valet av högtalare för moddning/förbättring då det bara skadar deras rykte som seriösa tillverkare.

Högtalarna har nästan alltid låtit bra i mina öron men vunnit på bättre materialval.

Som en anekdot kan nämnas att för er som hållit på ett tag och minns den lite lätt excentriska hifi-gurun Josef Svalander, han har genom åren haft rätt många högtalare och byggde sen själv sina högtalare för att det mesta lät skit.

Han har slutat leta och bygger inte längre själv, han har köpt IS.

:lol:



#1133

Postad 16 januari 2021 - 11:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 3
Svalander, den ultimata referensen för seriös hifi. Att IS har CD-diskmaskin och svarv köpt av honom, är naturligtvis bara en slump, liksom deras delade intresse för krimskrams från Furutech.

Redigerat av Ageve, 16 januari 2021 - 11:46.


#1134

Postad 16 januari 2021 - 11:48

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 1

Notera hur de har dolt logotyper på kartonger med sprayfärg, för att man inte ska se den riktiga tillverkaren. ;)

 

attachicon.gifdolda_logo.jpg

Stor humor!

Precis som alla andra saker som kommer fram, och det är ju inget skitprat, påståendena kommer ju från IS själva eller deras lakejer här, eller bilder från dem själva osv.

 

Tänkte faktiskt på det när jag i förra veckan köpte en ny bil, jo dålig jämförelse såklart men tänk om det varit lite som i detta fall? Det handlar ju om hur ett företag agerar så:

 

Min nya bil för 675 papp ser märkligt nog ut precis som en Dacia Sandero för 100 000:- säljaren poängterar dock att dom bara ser lika ut, så de helt identiska dragen är en slump! Tja det kanske är så?? :wacko:

 

Säljaren påpekar i alla fall att det är den bästa bilen som finns, helt okänslig för yttre förhållanden, den har 485 hästkrafter, gör 0-100 på 4 sekunder och drar 0,3 liter per mil, detta oavsett det är uppför eller utför, motvind eller medvind, helt okänslig för yttre förhållanden på grund av den fantastiska motorn. Tja, det kanske är så?  :unsure:

 

Tyvärr kan han inte ge mig specifikationer på motorn som stödjer dessa påståenden, som dessutom är inbyggd i en klump av epoxi och vax så att ingen ska kunna se hur den är konstruerad, Helt omöjligt att studera även om man lyckas slå bort ingjutningen. Tja, det kanske är så?  :unsure:

 

Jag får då veta att inte heller andras statusmärken som tex BMW visar upp specifikationer, och tillhandahåller inte de heller reservdelar, en snabb googling visar dock att BMW visst gör så, tystnad blir svaret så,Tja, det kanske är så?  :unsure:

 

Några tester som visar det säljaren påstår finns inte, däremot dyker det med jämna mellanrum upp människor som stöttar säljarens påstående, visserligen inte heller med någon som helst faktabaserad information. Tja, det kanske är så?  :unsure:

 

Jaja, jag köper bilen! B)  Fick med ett orginaltakräcke med på köpet! En fin gest!!!! Noterar att det är sprayat färg på kartongen till detta, Kanske står det ändå Dacia under färgen? Nä, det ska nog vara så konstaterar jag och är glad över mitt fina köp!!! :)  :)  :)

 

Observera att jag i min raljerande inte lägger någon värdering i hur bra IS låter då jag inte testat, det handlar om hur ett företag drivs... Men jag skulle inte köpt bilen i en verklig situation! <_<  <_<



#1135

Postad 16 januari 2021 - 11:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Bad jag inte precis dig sluta jämföra QLN och IS? ;) De rör sig inte ens i samma del av branschen. 

 

QLN är en erkänt duktig högtalartillverkare som under flera decennier har byggt bevisat bra högtalare. IS verkar gå runt på att installera överprisade plasthögtalare i kyrkor och att sälja just "skrot" till de närmast sörjande.

 

Att du är inställd på att det är "bra grejor" eller "toppengrejor" säger väl det mesta.

 

Läste du förresten länken om APP som jag gav dig? Förstod du skillnaden mellan QLNs påståenden och IS? Eller var du egentligen aldrig intresserad av att veta?

Vad jag vet så gjorde QLN bra grejer, tills dom blev uppköpta och började tillverka en massa skräp.

Har dom bytt ägare igen?



#1136

Postad 16 januari 2021 - 11:58

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Mats har köpt tillbaka rättigheterna till märket.

#1137

Postad 16 januari 2021 - 12:16

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Furutech = krimskrams?  :huh:



#1138

Postad 16 januari 2021 - 12:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 2

På tal om bilar, så är här ännu en liknelse.

 

Daewoo Nexia tillverkas i Uzbekistan, och är en Opel Kadett från 1986 under skalet. Bortsett från nytt namn så har den även ny front och bakdel, samt ny (ännu fulare) inredning.

 

Om Daewoo hade hävdat att den inte alls är baserad på en gammal Opel Kadett, och att den är mycket snabbare, mycket säkrare, och helt enkelt den bästa bilen som har byggts genom tiderna, då hade vi haft en biltillverkare som motsvarar IS.

 

Daewoo Nexia:

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-16 kl. 12.11.08.png   401,24K   1 Antal nerladdningar

 

Opel Kadett:

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-16 kl. 12.12.06.png   421,03K   1 Antal nerladdningar

 

 


Furutech = krimskrams?   :huh:
 
Ja. Prylar som ser fina ut men inte gör någon skillnad alls, såklart.

Redigerat av Ageve, 16 januari 2021 - 12:23.


#1139

Postad 16 januari 2021 - 12:26

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 3

Furutech = krimskrams? :huh:


Ja

#1140

Postad 16 januari 2021 - 12:29

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

 


Redigerat av Räven, 16 januari 2021 - 12:30.


#1141

Postad 16 januari 2021 - 12:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vissa märken som gjort sig namn och stått för hög kvalité hamnar tyvärr i fel händer ibland.

QLN är ett av dessa fabrikat så under en period stod de inte alls för den kvalité som de gjorde innan och efter.

Det är med Mats vid rodret som de gjort bra grejer.

Finns ju liknade saker som hänt kring fabrikat som t.ex. Luxman som pendlat mellan världselit, bottenskrap och därefter tillbaka på toppen igen.
Ett annat gammalt fint varumärke som dras i smutsen nuförtiden är ju Nakamichi. En gång kända för sina fina kassettdeck nu synonymt med billiga banankontakter som köps i gross på Tradera och Amazon.



#1142

Postad 16 januari 2021 - 12:32

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

 

På tal om bilar, så är här ännu en liknelse.

 

Daewoo Nexia tillverkas i Uzbekistan, och är en Opel Kadett från 1986 under skalet. Bortsett från nytt namn så har den även ny front och bakdel, samt ny (ännu fulare) inredning.

 

Om Daewoo hade hävdat att den inte alls är baserad på en gammal Opel Kadett, och att den är mycket snabbare, mycket säkrare, och helt enkelt den bästa bilen som har byggts genom tiderna, då hade vi haft en biltillverkare som motsvarar IS.

 

Daewoo Nexia:

attachicon.gifSkärmavbild 2021-01-16 kl. 12.11.08.png

 

Opel Kadett:

attachicon.gifSkärmavbild 2021-01-16 kl. 12.12.06.png

 

 

 
Ja. Prylar som ser fina ut men inte gör någon skillnad alls, såklart.
 
 
Lite som Bower Wilkinsons trumpetdiskanter då!

 



#1143

Postad 16 januari 2021 - 12:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Ja. Prylar som ser fina ut men inte gör någon skillnad alls, såklart.

Lite som Bower Wilkinsons trumpetdiskanter då!

 

Ett tips är att läsa om hur baffeln påverkar spridning och resonanser. Det kan lösas på olika sätt. Nautiluspipan är ett, och waveguide är ett annat. Det finns beskrivet i pdf:en som jag länkade till tidigare i tråden.

 

Att du jämför det med en elkontakt säger en del.

 

edit: Ser att mod läser tråden nu. Vänligen radera inte fler inlägg utan att förklara varför, tack.


Redigerat av Ageve, 16 januari 2021 - 12:54.


#1144

Postad 16 januari 2021 - 13:06

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Jämför inte med en elkontakt.

 

Du kan läsa dig till välljud, jag föredrar att lyssna.

 

Att du sen sitter med den anläggningen du har säger däremot inte så mycket.

 

Har lyssnat ganska mycket på B&W och dom har aldrig imponerat på mig.



#1145

Postad 16 januari 2021 - 13:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Jämför inte med en elkontakt.

...

Att du sen sitter med den anläggningen du har säger däremot inte så mycket.

 

 

Det gjorde du visst.

 

Flytta inte fokus från trådens ämne, IS. Starta isåfall en annan tråd om det.

 

Angående ditt intresse för vad jag har hemma, så köpte jag mina 804s beg för 14 år sedan, för 20k. De tillhör den "äldre" skolan B&W, dvs mäter +/- 2dB. Har även högtalare från Revel, Dali, Monitor Audio osv, men det saknar helt relevans i denna tråden.

 

Mer relevant i tråden är isåfall att du har IS senaste modell för 300 000 kr (eller 3st för 442 500 kr?).


Redigerat av Ageve, 16 januari 2021 - 14:04.


#1146

Postad 16 januari 2021 - 14:03

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Nääääööö det gjorde jag inte.

Du menar lite som med bilar....

Jag har 3 så det blir 450000.


Redigerat av Räven, 16 januari 2021 - 14:12.


#1147

Postad 16 januari 2021 - 14:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2

Nääääööö det gjorde jag inte.

Du menar lite som med bilar....

Jag har 3 så det blir 450000.

Haha! 450 000? Då förstår man ju att du försvarar ditt köp (om du inte är grundaren av IS själv).

Att dra till med Svalander, kungen av lurendrejare i branschen, som referens är än mer humor

#1148

Postad 16 januari 2021 - 14:17

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Haha! 450 000? Då förstår man ju att du försvarar ditt köp (om du inte är grundaren av IS själv).

Att dra till med Svalander, kungen av lurendrejare i branschen, som referens är än mer humor

Har aldrig försvarat mitt köp.

Däremot glädjer det mig att du blir road.



#1149

Postad 16 januari 2021 - 15:03

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Varför använder alla IS fanboys B&W som någon typ av referens som det ska talas illa om? Har Petter försökt få till ett samarbete med dom men fått nobben tro? 🤔

#1150

Postad 16 januari 2021 - 15:25

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

 

Flytta inte fokus från trådens ämne, IS. Starta isåfall en annan tråd om det.

 

Alltid ett klassiskt knep att försöka flytta fokus när man trampat i klavveret, främst från politiker i ledarställning, men tydligen även av IS och dess lakejer.

Det dessa aldrig förstår att det ser bara värre ut i betraktarens öde.


Redigerat av Göken99, 16 januari 2021 - 15:25.





Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.