Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är mitt rum lämpat för en hemmabioanläggning? Tips på anläggning?

73 svar till detta ämne högtalare förstärkare Hemmabio subwoofer ljudanläggning hemmabioanläggning
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2020 - 22:09

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hej, jag vet inte riktigt om det här är rätt kategori för att posta detta på, men jag prövar. 

 

Relativt snart så är min övervåning färdigrenoverad och då hade jag tänkt att skaffa ett schysst ljudsystem till det. Jag vet inte riktigt om jag ska ha stereo eller surround ännu med tanke på hur rummet set ut. Grejen med rummet är dock att långsidorna i rummet lutar pga taket, så det är ett rum som är 8m x 5 m om man bara kollar på golvet. Den första biten av väggarna på långsidorna är räta från där väggen börjar upp till och med en meter från golvet. Där svänger båda långsidornas vägg över till en ungefärlig 45 graders lutning inåt. Sedan möts dessa två väggar uppe i taket och lämnar ungefär en meter vågrätt tak . Kortsidorna är lodräta. Väggarna är isolerade mellan 90-145 mm, sedan OSB och gips på det. Taket är isolerat med någon typ utav lös trä-ull/trä-fiber  som jag inte minns vad den kallades och på det sitter det pärlspont.

 

 

Rummet har en trappa som kommer upp i mitten av rummet, dock något förskjutet till andra ändan av rummet. Så jag vill alltså placera anläggningen i den sidan av rummet som har mest plats (motsatt sida till den som trappen är förskjuten) vilket då är ungefär en 4.5m x5 m. Värt att nämna kanske också att det finns fyra bjälkar utplacerade för att hålla upp taket (det är ett gammalt magasin) var och en ungefär en meter ifrån långsidorna och två meter ifrån  kortsidorna med samma avstånd relativt.

 

Är detta rum okej att ha en ljudanläggning i till och börja med? Och mot vilken vägg vill man placera TV'n/projektorn i så fall?

 

 

Jag äger idag en Sony 42 tummare som jag är rätt så nöjd med, men den kommer förmodligen kännas lite väl liten där uppe. Men om vi fokuserar på själva ljudet, alltså diverse högtalare, förstärkare och subwoofer då. Har ni några bra förslag? Min budget är väll någonstans mellan 10-25000 kr. Kan tänka mig begagnat också.

 

Om jag har glömt något så fråga gärna. Tack i förhand!

Rummet har en trappa som kommer upp i mitten av rummet, dock något förskjutet till andra ändan av rummet. Så jag vill alltså placera anläggningen i den sidan av rummet som har mest plats (motsatt sida till den som trappen är förskjuten) vilket då är ungefär en 4.5m x5 m. Värt att nämna kanske också att det finns fyra bjälkar utplacerade för att hålla upp taket (det är ett gammalt magasin) var och en ungefär en meter ifrån långsidorna och två meter ifrån  kortsidorna med samma avstånd relativt.



#2

Postad 26 december 2020 - 10:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej, stort rum och begränsad budget.
 

Det går att ordna hemmabio i alla rum, men visst är det skillnad på hur bra de lämpar sig och vilka åtgärder man måste vidta för att maximera slutresultatet.
 

Kan bara säga vad jag skulle gjort i samma situation.

Jag skulle letat efter lämplig tvåkanalsanläggning begagnat och satsat på fronthögtalare med lite storlek och gärna relativt lättdrivna.
Bra om den förstärkare du väljer har möjlighet att senare kopplas in till en flerkanals receiver om du skulle känna att du vill bygga ut anläggningen med mer kanaler senare. I ett eventuellt nästa steg skulle jag först se till att skaffa en sub så du får 2.1 ljud.

Om du går på denna lösning så bör du kunna få ett bra ljud för din budget som har möjlighet att fylla den stora ytan med viss pondus och man kommer hyfsat långt med en bra tvåkanalsanläggning även för TV/film. Att offra ljudkvalité för många kanaler är inget bra val enligt mitt sätt att se på saken, särskilt inte om musik är lika viktigt som film.



#3

Postad 26 december 2020 - 15:03

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Okej, det låter ju logiskt, hellre ett par bra högtalare än flera "meh" högtalare. Jag tror att jag kommer bli avsevärt imponerad i vilket fall. Men angående det här med placeringen då. Tycker du att jag ska placera TV-bänken centrerad vid ena kortsidan då?

 

Har du några tips på kombinationer?



#4

Postad 26 december 2020 - 15:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 1
Det brukat låta bäst att spel i rummets längd. Då får du stol/soffa "mitt i rummet" men det är ofta bra för ljudet. Tänk liksidig triangel högtalare-högtalare-sittplats, som utgångspunkt och låt hellre sittplats-spetsen i triangeln bli längre än tvärtom.

Redigerat av Demon Slayer, 26 december 2020 - 15:19.


#5

Postad 26 december 2020 - 16:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Okej, det låter ju logiskt, hellre ett par bra högtalare än flera "meh" högtalare. Jag tror att jag kommer bli avsevärt imponerad i vilket fall. Men angående det här med placeringen då. Tycker du att jag ska placera TV-bänken centrerad vid ena kortsidan då?

 

Har du några tips på kombinationer?

Kan du så gör som GriffDeLAGriff föreslog vad gäller placeringen då kan du skapa en symmetrisk uppställning vilket är att föredra både för ljud och bild.

Du kan också laborera lite med lyssningsavståndet, invinkling etc.

 

"Kan också tipsa om Audioholics hemsida där det finns en hel del tips om placering mm."



#6

Postad 26 december 2020 - 18:05

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Laborera lär jag göra i vilket fall som helst, men det här är väldigt värdefull information och det tackar jag för! Nu ska jag bara leta upp några högtalare och en receiver som passar för ändamålet.

 

Edit: Vore ett par begagnade Yamaha NS-777 och en Yamaha RX-V667 något att satsa på?


Redigerat av Braxfanskap, 26 december 2020 - 18:12.


#7

Postad 26 december 2020 - 22:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Låter lite väl gammalt i mina öron, särskilt som det är en receiver och som jag nämnde så hade jag satsat på en tvåkanalare i ett första läge.
Hegel, Primare, Bladelis eller Musical Fidelity kan vara några att titta på, finns många andra bra. Kolla på Hifitorget vad som finns där och sök upp dessa på nätet.
När det kommer till högtalare hade jag förmodligen tittat på Triangle, Monitor Audio, Klipsch men även här finns det många intressanta alternativ

beroende på vad du föredrar.

 

Tycker absolut du skall försöka ta dig ut och lyssna på alternativen för högtalare behöver man höra innan man köper.



#8

Postad 26 december 2020 - 23:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 1

Här har du en komplett anläggning med grejer som kostat en hel del en gång i tiden.

Har legat ute en vecka nu, så du kan ju prova att bjuda 25 kkr! :)

https://www.blocket....ggning/93107153



#9

Postad 30 december 2020 - 19:24

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Här har du en komplett anläggning med grejer som kostat en hel del en gång i tiden.

Har legat ute en vecka nu, så du kan ju prova att bjuda 25 kkr! :)

https://www.blocket....ggning/93107153

 

Det kan mycket väl vara något, tack för tipset!

 

Kan dessa KEF iq90 vara något? 

https://www.blocket....neer42/93554764

 

Eller dessa?

https://www.minhembi.../marknad/381239

eller..

https://www.blocket....stativ/92522022

eller

https://www.blocket...._frx_7/93603109

eller

https://hifitorget.s...lare_112493.htm

 

Skulle gärna hitta något från Klipsch, både för att dom har så bra rykte och för att jag tycker dom är snygga. Jag förbiser inte ditt råd, men 25000 är rätt mycket pengar (även om det var inom toleransen) så vi kanske återkommer dit. Jag ska diskutera priset med personen i annonsen.


Redigerat av Braxfanskap, 30 december 2020 - 21:51.


#10

Postad 31 december 2020 - 11:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 1

Jag har inte hört några av de andra högtalarna du länkar till, men KEF brukar överlag göra bra högtalare. De där små äggen i första annonsen har jag hört för länge sen och de låter faktiskt riktigt bra.

 

Mirage FRx-7 var faktiskt nere på 700 kr i någon annons, riktigt billigt för en ändå bra högtalare.

 

Med paketet jag länkade till så får man vara lite medveten om vad det är man köper, och vilka begränsningar det har. Om det är ett bra köp beror lite på vad man vill uppnå. Ska man börja från början och inte har något så kan det vara ett bra köp.

 

Alla fem högtalarna från Mirage är jättebra. Jag hade en likdan center till mina Mirage M-1si, när jag bytte till Revel så köpte en kompis den och kör med sina M-5si. Bakhögtalarna använder jag likadana själv.

Golvhögtalarna har jag hört på mässor och i butik för länge sen. Låter mycket bra, i mitt tycke bättre än några Klipsch jag hört. Mirage har lite speciell teknik med sina bipolära högtalare som spelar både bakåt och framåt, vilket ger ett stort ljud med mycket djup.

 

Subben vet jag egentligen inget om, har läst att den ska vara bra.

 

Slutsteget från Tag McLaren är riktigt bra och fortfarande eftertraktat. Rotel-steget vet jag inget om. Förstår inte riktigt vad det steget är till i den här uppsättning, men det kan väl vara bra att ha till två kanaler extra.

 

Försteget från Tag McLaren var ett av de bästa på sin tid, men kan vara den svagaste länken i dag. Det är ett jättefint försteg för tvåkanal än i dag, och 5.1 med äldre format. Den stora nackdelen är att den inte har HDMI-anslutningar, och därmed inte kan utgöra HDMI-växel i systemet. Hur stor nackdel är beror på hur många källor man tänkt använda.

Det var lite olika modeller på AV32R, men jag tror denna är såpass ny att den har analog ingång för 5.1. Då kan man använda en Blu-ray-spelare med en sådana utgång för ljudet, och drar HDMI direkt till projektorn för bilden.

 

Det går alltså bra att köra med det gamla försteget till att börja med. Vill man sedan bygga ut anläggningen kan man byta ut den mot en nyare receiver med lågnivåutgångar för 5.1. Då fortsätter man använda det fina slutsteget till de kanalerna, och använder några inbyggda till kanaler i taket etc.

 

Projektorn var en jättefin sådan när den kom, och ger säkert en bra bild än. Det blir dock ingen 4K eller HDR från den, men det har inte jag heller...

 

Duken står det inte så mycket om, så det går inte att säga något. För det första så beror det lite på om man vill ha en rullduk eller ramspänd, sen om materialet är lämpligt för rummet. Med vitt tak så har ju säljaren inte haft optimala förutsättningar i alla fall.

 

Kablar kostar också pengar, så det är ju bra att det är med.

 

Jag tycker att det är mycket grejer för pengarna. Bara högtalarna från Mirage kostade över 40 kkr nya, slutsteget kostade nog minst hälften av det. Försteget jättemycket, men går för ett par tusenlappar i dag.

 

Det finns massor av bra grejer på begagnatmarknaden. Letar man ett tag kan man plocka ihop många fina paket.



#11

Postad 31 december 2020 - 16:33

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag tackar mest ödmjukt för att du tagit dig tiden att skriva det här Erik, det är otroligt värdefullt för en amatör som jag!

 

Det kommer ju visa sig vilka anslutningar diverse för/slutsteg mm har om jag hinner köpa paketet. Men om jag nu i framtiden skulle vilja lyssna på musik streamat via mobilen från spotify till exempel eller streama från netflix, skulle jag då bara behöva skaffa en ny 5.1 receiver för att byta ut det gamla slutsteget? Eller fattar jag rätt då? Bör det vara samma märke eller samma liga i alla fall då? Jag vill ju inte hämma ljudkvalitén om jag nu lyckas få tag på så här fina högtalare.

 

Jag har också en del cd-skivor som jag rippat till .flac som jag brukar lyssna på i GoneMad(app) i mobilen också men mina Sennheiser Momentum True Wireless. Dessa har jag också på datorn och lyssnar via foobar, men det vore ju smidigast att kunna loda runt i huset och byta låt ifrån mobilen.



#12

Postad 02 januari 2021 - 13:18

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 2

För säkerhets skull så tror jag vi ska börja med att gå igenom lite olika typer av apparater här.

 

En integrerad förstärkare innehåller en förförstärkare och en effektförstärkare. Eftersom det är långa ord så kallas de ofta försteg resp. slutsteg. Vanligtvis (99,9%) så innehåller den även en ingångväljare, så att man kan spela från olika källor. I dagligt tal kallar man en sån här bara för förstärkare. Allt i en låda, bara att ansluta källor och högtalare.

 

Om man tar apparaten ovan och stoppar in en radio (AM/FM) i den så kallas den receiver. Finns inget bra ord på svenska, och egentligen är receiver inte så bra det heller; eftersom receiver bara är engelska för mottagare. En apparat med bara en radio i heter tuner på engelska, och ofta på svenska med.

 

Apparaterna ovan kan vara utrustade med en del grejer som inte är ett måste, t.ex. ingångar för grammofon eller digitala signaler. Man kan även ha dessa i en låda bredvid.

 

Ingång för grammofon brukar kallas för RIAA och kan vara för olika typer av pickuper, MM eller MC. De brukar vara märkta så, samt en anslutning för en jordkabel bredvid.

 

För att ansluta källor med digital utgång krävs en omvandlare från digitala till analoga signaler, en D/A-omvandlare (DAC). Det vanligaste gränssnittet heter S/PDIF och finns i två varianter, elektrisk eller optisk. Den elektriska använder vanligtvis kontakter av typen Cinch (RCA) och den optiska Toslink. Mer exklusiva apparater kan ha andra varianter.

 

En surroundförstärkare är en integrerad förstärkare för flera kanaler, för att kunna hantera surroundljud för film. Eftersom flerkanalsljudet oftast kommer digitalt har de i princip alltid en inbyggd D/A-omvandlare. Även här har man då allt i en låda, bara att ansluta källor och högtalare.

 

Tar man apparaten ovan och lägger till en radio så blir det en surroundreceiver. Nu för tiden är det den vanligaste typen och i dagligt tal (t.ex. på forum som detta) så är det vanligt att man säger bara receiver om en surroundreceiver. 

 

Receivers från senare år har fått mer och mer funktioner inbyggda och man kan ofta ansluta till dem via Bluetooth eller vanligt nätverk, med eller utan tråd. Det kan vara funktioner som gör att man kan spela direkt från t.ex. Spotify.

 

Det finns en uppsjö av olika apparater som man kan koppla till äldre förstärkare för att strömma både film och musik, så det behöver inte vara avgörande när man väljer förstärkare.

 

Till sist så har vi när man delat upp försteg och slutsteg i två olika lådor. Försteget innehåller förförstärkare och ingångsväljare, samt ev. radio, DAC, RIAA och strömningstjänster. Är det ett flerkanalsförsteg så kan det även kallas surroudförsteg eller surroundprocessor.

 

Slutsteget innehåller bara effektförstärkare och kan själv inte växla mellan olika källor. Det har bara anslutningar för (lågnivå-) signaler in och högtalare ut.

 

Separata delar i fler lådor ska vara bättre, åtminstone i teorin. Denna lösning är då oftast betydligt dyrare. Det som kan tyckas lite märkligt här att en låda som bara innehåller ett försteg kan vara dyrare än en med en integrerad förstärkare (receiver). Tillverkarna brukar hävda bättre komponenter och mindre serier, men det behöver vi inte gå in på mer här.

 

Därmed kan vi äntligen komma till det du frågade om, vad jag menade att du skulle byta ut.

Det jag menade var att för att koppla in moderna källor (läs HDMI) så bör du byta ut försteget. Det billigaste sättet att byta ut försteget är oftast att köpa en surroundreceiver med utgångar för minst 5.1. Man använder då inte de inbyggda slutstegen, utan kopplar till det finare slutsteg man redan har. Det kan tyckas onödigt att ha dessa slutsteg inbyggda då, men just p.g.a. prissättning på apparater så är det många som gör så.

 

Exempel på apparat som skulle funka för det är denna Yamaha för 1000 kr: https://www.blocket....x_v775/93617794

 

Man kan även köpa sig ett lite nyare begagnat rent försteg, som har de ingångar man behöver. Här är ett par exempel sådana för c:a 3000 kr.

https://hifitorget.s...alle_117169.htm

https://hifitorget.s...7701_117185.htm

 

Ingen av apparaterna ovan klarar dock de senate formaten där man har högtalare även i taket. Ska man få ihop en anläggning med en begränsad budget så rekommenderar jag att börja med bra 5.1.

Jag vet inte heller om apparaterna ovan är särskilt bra eller prisvärda, det är bara exempel på apparater som kan funka.

 

Som jag skrivit tidigare så går det förstås att köra utan HDMI på förstärkaren, men ska man har flera källor så blir det bara krångligt. Man kan köpa en extern HDMI-växel som har utgångar för ljud via S/PDIF, men den lär kosta mer än receiver som den Yamaha jag länkade till. Eftersom man inte kan skicka HD-ljud över S/PDIF blir man också begränsad till de äldre formaten.

 

Möjligheten att spela musik via funktioner direkt i förstärkaren ser jag inte som så viktigt, det finns en uppsjö av mediaspelare som kan spela såväl lokalt lagrat som strömningstjänster. Det gäller bara att välja en med anslutningar som passar den förstärkare man har, samt ett användargränssnitt man gillar.

Vill man greja lite själv så gör man en egen av en Raspberry Pi. Jag kör själv en med https://www.picoreplayer.org och Logitech Media Server installerat. Med den kör jag lokalt lagrad musik, Spotify, Tidal och radio över nätet.

För olika typer av utgångar väljer man ett lämpligt kort från t.ex. https://www.hifiberry.com

För styrning använder jag telefon och padda, men man kan även koppla till en pekskärm.

 

Så för att sammanfatta svaret på frågorna:

Det är försteget, inte slutsteget, som ska bytas ut om du vill använda källor med nyare sätt att ansluta.

Det behöver inte vara samma märke, men det bör ändå vara apparater av någorlunda god kvalitet. Ska man vara petig så ska man matcha utgångsnivå på försteget med ingångskänslighet på slutsteget.

För att spela musik du har lokalt lagrat och strömmat så rekommenderar jag att använda en extern mediaspelare av lämplig modell.


Redigerat av Erik_N, 02 januari 2021 - 13:33.


#13

Postad 02 januari 2021 - 20:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 1

Undrar om det är en tillfällighet, eller någon som gjort som jag tänkte?

Oavsett vilket så gratulerar jag köparen (-arna) till en bra affär! :)

 

Bifogad fil  Hembio såld.png   188,28K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Yamaha såld.png   129,68K   0 Antal nerladdningar



#14

Postad 03 januari 2021 - 21:33

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Ursäkta, jag glömde att någon annan än jag kanske vore intresserad att veta. Jag köpte det systemet du tipsade mig om. Jag Fick komma och lyssna och kolla i fredags kväll och blev väldigt imponerad.

 

Vill komplettera måtten på rummet. Rummet är snarare 11 meter långt och 7 meter brett, har jag mätt. Men på den sidan av trappen där jag har mest golvareal och där ska ha anläggningen blir då cirka 7 m bred och 5.5 m djup. Duken ska vi placera på östra kortsidans vägg.

 

Nu är renoveringen av övervåningen i stort sett färdig så nu är vi två som fundera på hur vi ska stuva undan klustret av försteg och slutsteg mm. Han jag köpte anläggningen av tyckte att jag skulle ha alla försteg, slutsteg, spelkonsoler osv nära projektorn, så därför tror vi att det skulle passa bäst att ha allt detta bakom sofforna och sedan så får projektorn stå på toppen av någon typ av hylla/kabinett så att bilden inter störs av tak-bjälkarna . Kabellister till högtalarkablarna skall inköpas så att jag kan gömma alla högtalarkablar.

 

Taklutningen gör att jag inte kommer kunna ha centerhögtalaren i öronhöjd (utan att den skymmer projektorduken), så jag får ställa den på TV-bänken (ca 42cm hög) och shimsa upp dom på något vis (kom gärna med förslag på metod). Höger och vänster bakhögtalare hade jag tänkt sätta på bjälkarna 3 meter bakom sofforna (på andra sidan trappan), då kommer dom vara ungefär 3.5 meter ifrån varandra och cirka 2.5 meter ifrån sofforna. Det andra alternativet jag ser för dessa bak-högtalare är om jag skulle sätta fast dom på västra väggen (motsatt kortsida) och då kommer avståndet till sofforna bli cirka 5.5m; alltså lika långt ifrån sofforna som golvhögtalarna kommer vara . Jag tror att jag kommer behöva köpa 2-3 längre kablar till front och centerhögtalarna. Baslådan tänkte jag ställa bredvid eller bakom sofforna.

 

Jag tar väldigt gärna emot tips på bra lösningar osv om ni har några. Saknas det återigen någon information så fråga bara.

 

Yamaha-receivern har jag inte köpt dessvärre. Tack så länge!



#15

Postad 03 januari 2021 - 21:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Grattis, fina högtalare. Av det jag kommer ihåg så trivs dom en bit ut från hörn/väggar speciellt om du har betong/tegel.



#16

Postad 03 januari 2021 - 22:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Roligt att det var du som köpte det här paketet Braxfanskap! :)

 

Roligt också att läsa av du blev imponerad av det. Köper du nytt så tror jag inte du får tag i lika bra ljud även om du lagt hela budgeten på bara högtalarna, det är riktigt bra grejer. Projektorn har jag inte sett själv, men läst en del om. Även här skulle jag nog säga att med en ny projektor för hela budgeten så får du antagligen inte bättre bild, om vi inte lägger till 4K och HDR. Däremot kanske livslängden på nya grejer är längre.

 

Som GriiDeLaGriff skrev ovan så mår golvhögtalarna bra av att komma fram en bit från väggen. Här bör du prova dig fram lite, avstånd till vägg och invinkling. En bra utgångspunkt kan vara att ställa dem 22-23 grader ut från en linje mitt i centern till mitt i soffan.

Edit: Högtalarna bör även stå en bit från sidoväggarna. Så som säljaren hade på bilden är inte optimalt.

 

Centerhögtalaren har också element bakåt, så den mår också bra att komma fram lite från väggen. Man kan visserligen ställa avstånd till högtalarna individuellt i försteget, men jag fördrar att ha samma avstånd och därmed samma inställning. Utgå från var golvhögtalarna hamnar från platsen mitt i soffan och placera sedan centern på samma avstånd.

För att vinkla upp centern så har jag använt SD-fötter (har det även under golvhögtalarna). Min center är rundad under, så det var ganska lätt att få till. Din är plan, så du får bygga upp med något mer. Nån fin brädbit eller så.

 

Subben bör du lämna lite mer öppet var den ska placeras, du bör lyssna dig fram. Jag citerar mig själv från en annan tråd:

 

  1. Placera subben i lyssningspositionen (i soffan/fåtöljen).
  2. Spela något med mycket bas.
  3. Gå runt i rummet tills du hittar den plats där basen är starkast.
  4. Placera subben på denna plats.
  5. Justera in rätt nivå på subben.
  6. Lyssna och njut!  :)

 

Jag ser inte riktigt för mig hur du menar med placeringen av bakhögtalarna. Har man två bör de sitta på sidorna om lyssningpositionen, något bakom denna. Har man ytterligare två sätter man de på den bakre väggen.

Själv har jag tyvärr inte möjlighet till detta då har jag soffan mot bakväggen. Mina sitter därför lite framför lyssningsposition på sidorna. Bak har jag inte satt några, eftersom de förmodligen skulle hamna för nära öronen.

Här är en bra sida för att läsa om högtalarplacering: https://www.dolby.co...-speaker-setup/

 

Idén med att placera apparaterna bak tycker jag är bra, det blir snyggt och skönt att slippa se dem när man ska se på film. Det enda som talar emot är om man vill se fönstret på försteget för att se källa, volym etc. Det kan också innebära att man får rikta fjärren bakåt, men använder man en multifjärr som t.ex. Logitech Harmony så kan den gå på WiFi och skicka IR från en sändare.

 

Receivern var det inte så noga med, det finns ofta något liknande till salu. Du får väl fundera lite på vilket behov du har, om du ska satsa på något annat försteg eller receiver.


Redigerat av Erik_N, 03 januari 2021 - 23:12.


#17

Postad 04 januari 2021 - 19:34

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Det är nog lika bra att jag visar bilder bara:

 

Bild 1:

 

Detta är östra kortsidan där jag tänkt sätta projektor-duken på väggen. Notera trappuppgången då det är precis bortom den jag hade tänkt ha kabinettet, receivrar, projektor osv och soffan pekandes i östlig riktning. Det är alltså dessa bjälkar som stökar till det med projektorns placering.

 

Bild 2: 

 

Detta är västra kortsidan och dessa två bjälkar är vad jag hade tänkt fästa bakhögtalarna i, men om man nu skall följa den där dolby-guiden så kommer det göra så att högtalarna hamnar för långt bak. Vore det kanske bättre att försöka tillverka något eget typ av fäste för att fästa högtalarna i innertaket riktat mot soffan i enlighet med dolby-guiden?

 

Jag fick med en multifjärr så det löser sig nog.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Braxfanskap, 04 januari 2021 - 20:16.


#18

Postad 04 januari 2021 - 19:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Jag kan inte se de bilderna. Om trycker på "Använd fullständig editor" nedan så kommer du till en bättre sida för att skriva inlägg. Där kan du bifoga filer (bilder) och sen lägga till dem i inlägget, som mina bilder ovan.

 

Ett annat alternativ är att du skapar ett galleri under din forumprofil. Då blir det en länk till dem under din avatar.



#19

Postad 05 januari 2021 - 00:37

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

I stället för att tillverka något fäste för innertaket är det klokare att köpa t.ex. VESA-fästen som vanligen används till TV- och bildskärmar. I länken visas ett billigt men (för mig i alla fall) riktigt bra fäste. https://www.24.se/lj...v-monitor-14-24

 

Det som för mig gör fästet bra är att det är 1) vinklingsbart både vertikalt och horisontellt 2) har rejäla M8-skruv + mutter för låsning av önskad vinkling. Om högtalaren är väldigt framtung kan friktionen mellan stålbygeln och det grova plaströret / lagringen i leden vara lite liten även om man drar åt hårt. Åtgärd: Lägg in ett sandpapper, korn 180 eller så mot lagringen, så nyper det ordentligt när du drar åt. 3) Fästet har en löstagbar vinklad plåtklyka som du kan skruva mot innertaket, därefter hakar du i VESA-fästet med den redan påskruvade högtalaren. (= Ett stort praktiskt plus!) Det är plåtbiten med måtten 88x70 som är den löstagbara plåtklykan. Rekommenderad maxvikt för det länkade VESA-fästet (väggfästet) är 15 kg, eventuellt väger dina surroundhögtalare mer (?) så du bör kolla in något annat.

 

Klipp först till en pappbit / masonitbit i samma storlek som högtalarbakstycket och måtta in var fästet ska sitta på högtalaren när högtalarfronten har önskad invinkling och höjd över golv gentemot lysningsplats. 


Redigerat av Adhoc1, 05 januari 2021 - 00:43.


#20

Postad 05 januari 2021 - 00:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Låter som ett väldigt bra förslag! Högtalarna har nyckelhål för upphängning, som bör gå att passa in i hålen (slitsarna).

Edit: Ser nu att det är den andra delen som ska vara mot högtalaren, enligt beskrivningen ovan. Man får väl göra en egen adapter kanske...

 

Eftersom jag har ett par likadana själv så vet jag att de väger långt under 15 kg/st.

Enligt data som ligger här så är det 5,4 kg: https://classic.pris...dukt.php?e=3378


Redigerat av Erik_N, 05 januari 2021 - 00:51.


#21

Postad 05 januari 2021 - 17:31

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Det spelar ingen roll om ifall stålklykan dras fast i väggen eller mot högtalarbakstycket, -dom hakar ju fast i varandra i vilket fall som helst. Det kan vara ide' att limma fast en bit 16 mm MDF eller plywood på bakstycket, så man inte drar en skruv rakt in i högtalarfiltret ...  :( Med så låg vikt som 5,4 kg räcker det med 15-20 mm långa skruv. Fördelen med VESA-fästet jämfört med en "fast upphängning", är att surroundhögtalarna enkelt kan vinklas om vid ommöblering eller om det inte blev bra i 1:a-läget.



#22

Postad 05 januari 2021 - 21:38

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Det billigaste och mest optimala jag kan komma på är något eget ihopsnickrat gångjärn med en bit trä för att matcha hålen bakom högtalarna. Alternativt något fäste som man kan rotera uppåt. Med lite tur så går det bra att montera dom direkt på den lilla biten lodrät vägg jag har att leka med, återkommer med detta senare.

Tillägg: Om jag monterar högtalarna på sidorna så kan jag få dom max 90 cm höga vilket är ungefär öronhöjd om jag skulle luta mig tillbaka lite bekvämt i soffan, så det kan mycket väl duga fint.


Redigerat av Braxfanskap, 06 januari 2021 - 14:21.


#23

Postad 06 januari 2021 - 11:19

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Såg inte förrän nu att du redigerat så bilderna syns i inlägget. Ser ut att kunna bli ett fint rum, men pelarna gör det kanske lite svårare.

 

När ser det tänker jag direkt på ett galleri här med ett liknande rum, fast jag tror det är lite mindre. Det innehåller en hel del egna smarta lösningar och är riktigt snyggt gjort. balagarbas galleri: https://www.minhembio.com/balagarba

 

90 cm låter nästan lite lågt, men jag har sett att nu för tiden när man bygger med högtalare i taket har man ofta bakhögtalarna rätt lågt. Förr skulle de sitta högre, vilket mina gör. Har funderat på om jag måste flytta ner dem om jag ska skaffa Atmos. Det bästa är förstås att provlyssna.

 

Skulle det vara så att du senare bygger ut med ett par högtalare till bak så passar det kanske att sätta dem på pelarna.



#24

Postad 06 januari 2021 - 14:20

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Det finns nog en del att hämta där ifrån, men vet inte om rummen är så lika. Mattias setup är rejält mer ambitiös än min. Jag är mest bara ute efter att få det jag har idag att låta så bra det går i mitt rum.

 

Enligt den här guiden så vill man ha bakhögtalarna ett par fot ovanför öronnivån, så då får det bli på innertaket ändå.

https://www.svsound....eaker-placement

 

Det lutar mot att vi sätter golvlister med inbyggd kabelkanal runt hela rummet.



#25

Postad 06 januari 2021 - 17:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Ja, det är ju ett väldigt ambitiöst bygge. Jag tänkte mest på snedtak och trappa, samt inbyggnad av elektronik. Bra lösning med att bygga så längs sidorna. Blir lite som snedgarderober.

 

Bra sida om högtalarplacering du hittat! Var betydligt tydligare med höjder m.m. än hos Dolby.

 

Du skrev tidigare att du skulle behöva köpa rätt långa kablar till de främre högtalarna. Tänk på att inte köpa för klena, bör nog vara minst 2,5 mm2 när du kommer upp större längder. Med de högtalarna och slutsteget så blir det en del ström som ska igenom. 

 

Kjell & Co har kabel i ren koppar till skapligt pris: https://www.kjell.co...vit-10-m-p39985

De har en billigare kabel också, men den är inte ren koppar.

 

Köper man rulle med större längd så går priset per meter ner rätt mycket. Jag köpte själv 50 m av motsvarande 1,5 mm2 till lite högtalare på övervåningen. Alltid bra att ha hemma. :)

 

Golvlister med plats för kablar blir ju snyggt. Jag har ett innetak, väldigt smidigt att kunna gömma kablar i taket.



#26

Postad 07 januari 2021 - 22:46

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
De där fästena du länkade adhoc såg ypperliga ut, jag tar och beställer ett par såna. Jag köper nog en 50 meters kabelrulle jag med. Duken är uppsatt nu så högt det gick att sätta den och då återstod ca 45 cm under duken för center-högtalaren. Så jag får försöka hitta någon liten bänk till den och/eller vinkla upp den.

För den som undrar så är Rotel Power Amplifiern till för att förstärka baslådan. Det är ju en baslådan ämnad till att användas i en bil, men det kanske går lika bra till ett hemmabiosystem?

Just nu har jag en temporär lösning för 2.0 på nedervåningen. Jag får ljudet via optisk kabel från mitt PS4 och bilden via hdmi. Är det optimalt för ljud? Det vore ju trevligt att kunna byta ljudkälla mellan säg min Nintendo switch och min PS4 utan att behöva koppla om.

Redigerat av Braxfanskap, 08 januari 2021 - 06:59.


#27

Postad 08 januari 2021 - 11:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Ja, det är nog lättast att köpa färdiga fästen, kostade ju inte så mycket. Försök få centern så nära duken som möjligt och vinkla den mot öronhöjd i lyssningsposition. Utan ljudtransparent duk blir det tyvärr rätt stor höjdskillnad mot sidohögtalarna, vilket jag också har.

 

OK, det var ju lite dåligt med info om subben i annonsen. Har för mig att det bara stod "Kappa Infinity". Kappa är ett namn som Infinity använt på många högtalare genom åren, ihop med någon ytterligare beteckning. När jag sökte fick jag upp en aktiv sub för hemmabruk, och utgick från att det var den.

 

Svårt att säga hur bra den funkar hemma, men förra ägaren verkar ju ha använt den. I en bil är det en betydligt mindre volym som ska trycksättas, så det är inte riktigt lika. Jag har själv en passiv bilsub ihop med ett par mindre högtalare på övervåning, till det funkar den bra. Det är bara att testa hur det blir, och vid behov byta upp sig senare.

 

Med det försteg du har kan du ändå inte köra HD-ljud, så det är helt OK att använda optisk (eller elektrisk) S/PDIF. Det kan bli lite problem med synkning i tid mellan bild och ljud, men det går ofta att justera i uppspelare och/eller försteg.



#28

Postad 08 januari 2021 - 22:49

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag har inte lyckats få Rotel-förstärkaren att fungera ännu även fast jag kopplat den enligt manualen. Nu finns det förmodligen ingen expert på den saken men jag tänkte slänga ut frågan här ändå om någon vet.

Jag har kopplat plus-polen från suben till vänstra plus-polen på förstärkaren som för att köra "bridged mono" och sedan minus-polen på suben till högra plus-polen på förstärkaren enligt instruktionerna.

Signal-kabeln kopplar jag från input ch2 enligt till försteget (sub) men får inget ljud. Jag har prövat alla dom andra input uttagen på roteln som fanns men får ändå inget ljud. Så har jag prövat att byta plats på polerna också för att se om det gjorde någon skillnad. Det gjorde det inte.

Det vore så mycket smidigare med ett försteg där jag kan koppla in alla mina hdmi-källor in i och dra en hdmi-kabel till projektorn så kan jag bara sitta och sappa mellan dem. Jag tar gärna emot förslag både på begagnat och i värsta fall nytt också.

Redigerat av Braxfanskap, 08 januari 2021 - 22:50.


#29

Postad 08 januari 2021 - 23:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Har du kollat så att du spelar något som ger signal på subutgången?

 

Om försteget är konfigurerat för stora högtalare fram på sidorna och du spelar musik (2.0) så kanske det inte ger någon signal på subben. När man spelar film så går allt LFE till basen (kanalen .1), men sen beror det ju på om det är nån bas i det man spelar.

 

För att testa så kan du koppla subben till en av utgångarna för L eller R. Då hör du direkt om det är liv i den vägen genom slutsteget till subben.

 

Ja, mycket smidigare i dag om man kan använda HDMI, även om det är ett fint försteg du har. Som jag skrev tidigare så finns det en hel del receivers med lågnivåutgångar och rena försteg som funkar. Måste man inte ha Atmos etc. så behöver det inte kosta så mycket heller.



#30

Postad 09 januari 2021 - 22:16

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag prövade det du skrev Erik och jag fick faktiskt ljud från left-utgången på försteget till vänstra input kanalen på Rotel-förstärkaren . Jag får se om jag lyckas lösa detta innan den flyger ut genom mitt fönster. Jag gjorde en first time setup av försteget och valde att den skall byta över till subben under 80hz enligt rekomendationen. Jag har kollat så att dess volym inte låg på något annat än 0 precis som alla andra, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den. Väntar och ser om jag kan lösa det med säljaren.



#31

Postad 10 januari 2021 - 12:33

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Bra, då vet vi att den vägen funkar. 

 

Jag tänkte skriva att det borde ju funka eftersom det gjorde det hos förra ägaren, men sen såg jag att du börjat om från början... :)

 

Delning vid 80 Hz är en vanlig rekommendation och bra att utgå från. Hos mig så mätte vi och testade lite olika delningar 40-150 Hz, men kom fram till att 80 Hz funkade bäst.

 

Jag har inte läst på hur man konfigurerar just ditt försteg, men generellt brukar nyckeln till att få bas till subben var att sätta övriga högtalare som "Small". Sätter man "Large" går basen till de högtalare man satt som detta.

 

Framgår det inte av bruksanvisning så får vi hoppas att förra ägaren kan svara på hur det ska ställas.



#32

Postad 10 januari 2021 - 18:09

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag har nu snackat med förra ägaren och gått igenom precis hur jag kopplat och exakt vilka inställningar jag har, och det borde funka. Jag gick in i förstegets meny och testade varje kanal var för sig och subwoofern fungerade när jag valde den. Men när jag kör ett 5.1 ljudtest på youtube  så låter det ingenting på min LFE kanal. Jag ska försöka be någon kunnig i min närhet, annars vet jag faktiskt inte vad jag ska göra.



#33

Postad 10 januari 2021 - 23:43

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

OK, då fungerar alltså hela signalvägen från försteg till högtalare, ett stort steg framåt! :)

 

Problemet ligger alltså någonstans i hur signalen behandladas eller vad som händer innan den kommer in i försteget.

 

Låter det i alla andra kanaler än subben när du spelar testet (5.0)?

När du spelar det här ljudtestet från YouTube, vad använder du då för källa (mediaspelare) och hur är den kopplad till försteget?

Hur är ljudutgången på den här källan inställd?

 

Försteget kan ha en inställning för hur varje ingång ska hanteras, har du sett någon sådan inställning?

Man kan t.ex. välja att den ingång man kopplar in sin CD-spelare på bara spelar upp i stereo (2.0) och den där man kopplar in en DVD-spelare spelar 5.1.

Det kan också vara så att en ingång känner av vilken signal den får, och att man kan ha olika inställning för olika typer av signaler på samma ingång.



#34

Postad 11 januari 2021 - 01:48

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Känns spontant som att youtube är fel källa att testa 5.1 ljud i från, fast jag har iofs aldrig testat.

#35

Postad 11 januari 2021 - 14:11

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag drar en optisk kabel från mitt ps4 till förstegets DAB anslutning. Jag har prövat tre olika automatiska startlögen för dab, dels TM surround 5 och 7, sen stereo + sub och just nu multi channels för 44,48 och 96 khz. Om det fanns något sätt att återställa precis alla inställningar i försteget så kanske det skulle lösa problemet? :x

Varför skulle inte YouTube funka? Och har du något bättre förslag?

Jag skulle ju kunna spela upp en blueray-skiva istället och se om det enbart är o Youtube och Spotify som jag inte får någon bas.

Redigerat av Braxfanskap, 11 januari 2021 - 14:20.


#36

Postad 11 januari 2021 - 14:46

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Ja, det hade varit lite intressant att veta vad som händer om spelar en DVD eller BD.

Jag har ingen aning om hur en PS4 funkar, men jag utgår från att den kan spela Dolby Digital och DTS 5.1.

 

Säkerställ att ett ljudspår med 5.1 är valt på skivan och spela någon scen där det är mycket bas.

 

Är det svårt att höra om basen verkligen kommer från subben så kan du ju stänga av slutsteget för övriga kanaler när du testar.



#37

Postad 11 januari 2021 - 15:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Jag letade reda på en bruksanvisning och läste lite i den. På sidan 23 så finns ett exempel på när de konfigurerat ett system utan en sub och den raden har då streck.

När du kollar motsvarande på ditt försteg, har du då --- eller 0.0? Det senare betyder att man kan justera nivån.

 

Bifogad fil  Tag inställningar.png   114,65K   0 Antal nerladdningar



#38

Postad 11 januari 2021 - 17:49

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Jag drar en optisk kabel från mitt ps4 till förstegets DAB anslutning. Jag har prövat tre olika automatiska startlögen för dab, dels TM surround 5 och 7, sen stereo + sub och just nu multi channels för 44,48 och 96 khz. Om det fanns något sätt att återställa precis alla inställningar i försteget så kanske det skulle lösa problemet? :x

Varför skulle inte YouTube funka? Och har du något bättre förslag?

Jag skulle ju kunna spela upp en blueray-skiva istället och se om det enbart är o Youtube och Spotify som jag inte får någon bas.


Jag trodde inte youtube skicka annat än stereo.

Ja testa att köra en bluray

#39

Postad 11 januari 2021 - 18:58

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

  • 785 inlägg
  • 0

Jag trodde inte youtube skicka annat än stereo.

Ja testa att köra en bluray

Jag googlade lite på det där härom dagen precis, och mycket riktigt så kör YouTube bara stereo

#40

Postad 11 januari 2021 - 19:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Jag har inte koll på hur YouTube funkar med ljud. Ska jag felsöka så vill jag ha så få ställen som möjligt där det kan bli fel. Spelar man ett klipp från nätet så vet man inte vad det innehåller, man vet kanske inte hur programmet (appen) som spelar klippet spelar upp ljudet och man vet kanske inte hur ljudutgången på datorn eller mediaspelaren är inställd.

 

Har man en skiva som man stoppar i en spelare och väljer rätt ljudspår så vet man vad man spelar upp. Kan man dessutom kolla hur man ställt in spelaren så vet man vad man skickar ut. Om man sedan vet att försteget skickar rätt signal till högtalarna så är det inte så många ställen kvar där det kan vara fel. 

 

Nu skrev Rilly89 samtidigt som mig, och det verkar alltså som att vi är något på spåret här! :)



#41

Postad 12 januari 2021 - 12:41

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag inte haft tid att svara, jag jobbar i en annan stad och pendlar en hel del. Jag ska pröva att spela en blueray-skiva och kika på de där inställningarna så fort jag kan.

Redigerat av Braxfanskap, 12 januari 2021 - 12:42.


#42

Postad 12 januari 2021 - 21:36

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Nu har jag kopplat min Chromecast till TVn och fått skickat ljudet från TVn via samma optiska kabel till dab och får nu mer än tillräckligt bas ur subwoofern, nästan så att jag skulle vilja sänka basen. Yay! Nu ska Jag bara fixa positionering också.

#43

Postad 12 januari 2021 - 21:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Bra jobbat! Då är det i alla fall inte nån konstig inställning i försteget som ska till. I det här fallet var det dock mer troligt att felet var före försteget.

 

Låter det för mycket bas så ska du nog sänka den. Du bör ställa in nivån i samtliga kanaler med hjälp av en ljudtrycksmätare. Har du ingen så finns det appar till telefonen som funkar. Mätaren ska placeras i öronhöjd i lyssningspositionen och bör fixeras så att man inte behöver hålla i den. (stativ, selfiepinne, kartong, kuddar etc...)

 

Det här bör finnas beskrivet i bruksanvisningen till försteget. Det gäller att få igång testtoner där och sedan justera nivån i varje kanal. Står det inget annat i bruksanvisningen så sikta på 75 dB i varje kanal, basen 10 dB högre (om inte försteget kompenserar för det). Blir det för mycket bas av det så får du sänka den. Det är viktigare att övriga kanaler är justerade lika.

Som lite överkurs så kör man med testtoner med rosa brus från sin skiv-/mediaspelare istället, för att vara säker på att man får med hela kedjan. 



#44

Postad 13 januari 2021 - 00:09

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Om det är begränsat med stålar f.n. men du tror att du kan komma att uppgradera i framtiden med Atmos etc ( = fler högtalare och då i höjdled / i taket) är det smart att dra kablage för dom redan från början. Det är alltid bökigt och dyrare att komplettera senare. 

 

Guide för Atmos-instalaltion, objektplacerad 3D, länk: https://www.dolby.co...121318_r3.1.pdf

 

Bifogar även en pdf för högtalaruppställning för Auro -3D, som är kanalbaserat. Auro-3D mixar upp även vanlig stereo samt 5.1 och 7.1 och då även från Atmos-och DTS filmer till 3D.

 

Högtalaruppställningen för formatet DTS X och DTS X Pro (utöver kanal- även objektbaserad 3D) är så gott som helt identisk som för Auro-3D. I rum med lågt i tak är det praktiskt mycket enklare att få rätt vinklar och höjder på höjdhögtalarna med Auro-3D / DTS-uppställningen. Från diverse foruminlägg tycks uppfattningen vara att Auros system är ett snäpp upp i kvalitet när det gäller musik än Dolbys för uppmixning till "immersive sound". Det beror nog på att Auro-3D rekommenderar flackare vinklar för höjdhögtalarna än Dolby Atmos som har brantare höjdvinklar, -och öronen sitter trots allt vid sidan av huvudet och inte ovanpå ...  Själv har jag lågt i tak, så då blev det en Auro-3D / DTS X Pro-uppställning för att få allt så rätt som möjligt med minsta  möjliga kompromisser och musik också har hög prioritet. När det gäller filmer är Dolby Atmos och DTS många gånger vanligare i antal filmer än Auro-3D. 

Bifogad fil(er)



#45

Postad 13 januari 2021 - 10:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Intressant läsning Adhoc1, tack för det! Båda filerna sparade för att läsas ordentligt senare.



#46

Postad 13 januari 2021 - 20:27

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Angående kalibreringen så lyckades jag just få left och right att spela 75 db. (Använde buller-appen på en OnePlus 7) Basen gick inte att få att gå högre än 63 db efter att jag har boostat så mycket det går(15 db). Jag kör TM surround 5 i försteget. Playstation 4 kör jag via pcm. Rotel-förstärkaren är inställd på absolut max volym. Vet inte vad flaskhalsen är i detta fall. Jag tyckte ändå att subwoofern var alldeles för hög på 15db. Några idéer?

Redigerat av Braxfanskap, 14 januari 2021 - 09:22.


#47

Postad 14 januari 2021 - 10:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Eftersom jag har en ljudtrycksmätare så har jag aldrig testat med app, men har sett att andra gör det. Senast jag ställde in hemma så tog jag hjälp av en som har en mätmikrofon kalibrerad ner till 10 Hz, externt ljudkort och mätprogram i datorn. Lite överkurs för att ställa nivåer, men vi ställde även in tonkurva för basen och då krävs lite bättre grejer.

 

Jag tror att den svaga länken nu är appen, eller kanske snarare mikrofonen som mäter. Basen är det svåra att mäta. Jag tror att du kan använda appen för att ställa nivån lika i de övriga fem kanaler, vilket är viktigast. Basen får du sen lyssna dig fram till vad som låter bra. Eftersom du tycker den spelar för starkt nu så tycker jag du ska dra ner lite. Prova sen med såväl film som med musik med mycket bas och dra upp tills du tycker det låter bra.

 

Angående att precis nå 75 dB så kan det finns en inställning i appen för A- eller C-vägt. Här brukar man använda C vid denna typ av mätningar. Kan man inte nå 75 dB med alla kanaler (utom basen) så får man utgå från den som är svagast, och justera alla till t.ex. 65 dB. Det viktiga är att man mäter samma ljudtryck i alla kanaler i lyssningspositionen, och ställt in rätt avstånd till högtalarna (det påverkar dock inte vid mätning av ljudtryck).



#48

Postad 14 januari 2021 - 13:51

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 957 inlägg
  • 0

Angående kalibreringen så lyckades jag just få left och right att spela 75 db. (Använde buller-appen på en OnePlus 7) Basen gick inte att få att gå högre än 63 db efter att jag har boostat så mycket det går(15 db). Jag kör TM surround 5 i försteget. Playstation 4 kör jag via pcm. Rotel-förstärkaren är inställd på absolut max volym. Vet inte vad flaskhalsen är i detta fall. Jag tyckte ändå att subwoofern var alldeles för hög på 15db. Några idéer?

 

Många bra tips ovan och...-

 

Som Erik nämnt så är en mobiltelefon den bristande länken. Appen i sig kanske inte är sämst på gården, men mikrofonen och dess omvandlare är det definitivt. Telefoner är bra att prata i, och specialiserade på just frekvenser där människoröster ligger.

 

Försök först att gå från de tekniska delarna och börja lyssna. Första steg, se till att avstånd mellan lyssningsplats och högtalare stämmer, mät upp till örat. Nästa steg, om du har en möjlighet på att lyssna till rosa brus och växla högtalarna manuellt. Se till att lägga nivåerna på vardera högtalare där du anser att de låter alla lika högt. Nu är du nära. Bara lite EQ kvar. Och den gör du så den passar dina önskemål av återgivning. Om det är så att basljudet försvinner fastän membranet jobbar, pröva flytta runt den så att du inte sitter i en område där dessa frekvenser släcks ut.

 

Nu har du troligen lite tid för att avnjuta musik och film. Nästa gång du får tvivel om "rätt" inställning. Kolla med din kommun om du inte kan låna/hyra en dB-mätare från någon teknikgrupp. Jag har en dyr mätare, men det verkar som om det ändå alltid blir lite smått tweakande efter att maskinerna fått säga sitt.  :)



#49

Postad 14 januari 2021 - 16:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Om man vill ha en billig men bra ljudtrycksmätare för hemmabruk så har de från Radio Shack länge varit populära. Jag har själv den analoga varianten och har använt den både som lös mätare och som mikrofon kopplad till försteget vid autokalibrering (vilket jag inte använder nu).

 

Gjorde en sökning på Tradera nu och där finns en digital för 315 kr (+ ev. frakt): https://www.tradera....belmatare-svart

 

Vad jag minns betalade jag minst dubbelt så mycket, för 20 år sen eller så...



#50

Postad 15 januari 2021 - 09:57

Braxfanskap
  • Braxfanskap
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Den ljudmätaren vore ju smidig att ha. Även för eventuella ändringar eller andra högtalare. Jag tror att jag slår till på en sådan.




Även taggad med högtalare, förstärkare, Hemmabio, subwoofer, ljudanläggning, hemmabioanläggning

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.