Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

8395 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 april 2022 - 14:08

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Angående EPG. Discovery+ extrakanaler saknar det helt. Man får inte ens fram vad kanalerna visar när man bläddrar i listan.

Postad 16 april 2022 - 14:12

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

EPG verkar levereras av samma kassa leverantör som comhem/Tele2 använder. Guiden stämmer ibland väldigt dåligt med vad som verkligen visas.

Postad 16 april 2022 - 18:04

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 258 inlägg
  • 0

Exakt samma sak för mig på ATV.

Ok, då är det ett generellt problem mao! @Niklas - tacksam om du gör utvecklarna uppmärksamma på detta!

Postad 20 april 2022 - 10:18

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Ok, då är det ett generellt problem mao! @Niklas - tacksam om du gör utvecklarna uppmärksamma på detta!

Hej

Har tagit det vidare internt nu, tack för informationen.

Mvh
Niklas

Angående EPG. Discovery+ extrakanaler saknar det helt. Man får inte ens fram vad kanalerna visar när man bläddrar i listan.

Hej

Ska kolla upp EPGn på Discovery+ kanalerna. Återkommer.

Mvh
Niklas

Postad 20 april 2022 - 12:09

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Hej

Det var redan rapporterat som en bugg, verkar vara ett problem med främst den nya fjärrkontrollen.
Så bör inte vara allt för långt borta tills problemet är löst.

Mvh
Niklas

Postad 20 april 2022 - 12:25

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Hej

Har tagit det vidare internt nu, tack för informationen.

Mvh
Niklas

Hej

Ska kolla upp EPGn på Discovery+ kanalerna. Återkommer.

Mvh
Niklas

Ser man på. EPG fungerar och man ser också vilka lag som spelar. Bra jobbat.

Postad 20 april 2022 - 16:54

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Kör Allente 1-boxen (IPTV), det här är vad jag stött på hittills:

• Ingen av streamingapparna (HBOMax t.ex) skickar ut flerkanalsljud. Flerkanalsljud på TV-kanalerna fungerar dock.
  • När man startar boxen från standby får man ibland ingen TV-bild (svart ruta) och måste byta kanal för att få bild

Gällande Allente-appen så går det inte att streama Paramount till Allente 1-boxen. Man börjar med en blå skärm där Allente

förklarar att det bara skall vara att trycka på Play. När man trycker på Play så blinkar uppspelningsskärmen förbi som hastigast

och sedan visas den blå informationsskärmen igen...

Allente-appen (Paramount) till:

- Allente 1-boxen (Android 10) = fungerar ej

- nVidia Shield (Android 11) = fungerar ej

- Xiaomi MiBox4 (Android 9) = fungerar

Är detta känt @Niklas?

Postad 21 april 2022 - 07:12

pebjn
  • pebjn
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej

Det var redan rapporterat som en bugg, verkar vara ett problem med främst den nya fjärrkontrollen.
Så bör inte vara allt för långt borta tills problemet är löst.

Mvh
Niklas

Hej Niklas!

Du skriver att det gäller "främst" den nya fjärrkontrollen.

Då utgår jag ifrån att ni vet att samma problem gäller om man har den "gamla" fjärrkontrollen (förra generationen).

Jag har både den nya fjärrkontrollen och förra generationens fjärrkontroll på olika ATV och samtliga ATV har det problem som nämnts gällande EPG:n.

Mvh

Björn

Postad 22 april 2022 - 09:13

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Varför ligger SVT24 HD kanalplats 100 med ett hänglås i kanal-listan? Det går ju att titta på den men när den har ett hänglås så ligger den ju tillsammans med de andra kanalerna som har ett hänglås.

Postad 24 april 2022 - 13:36

mhbml
  • mhbml
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Kollar på VSport Motor, ljud och bild verkar rejält osynkat, man kan höra folk tala fast munnen är stängd.

F1 Imola live.

Redigerat av mhbml, 24 april 2022 - 13:37.

Postad 24 april 2022 - 13:54

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Kollar på VSport Motor, ljud och bild verkar rejält osynkat, man kan höra folk tala fast munnen är stängd.

F1 Imola live.

Hej

Det stämmer att det är problem, det är felanmält sedan tidigare.

Mvh
Niklas

Postad 02 maj 2022 - 13:40

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

xx

Redigerat av storbacken29, 02 maj 2022 - 22:44.

Postad 02 maj 2022 - 14:21

yse55
  • yse55
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej Niklas,

Att fjärrinspela på OP-boxen via appen är det något som det läggs något krut på för få att fungera?

Appen hittar ju inte boxen!

Mvh

Stefan

Postad 02 maj 2022 - 16:14

TR6
  • TR6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej Niklas,

Vad händers med buggen i EPGn på Allente-appen på ATV?

Det är hopplöst att använda EPGn. Den hoppar upp 4-5 rader och ibland så låser den sig så man måste backa till kanallistan.

Felet finns både med nya och gamla fjärren

/Leif

Postad 02 maj 2022 - 22:43

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

när skall Viasat motor få ordning på sin EPG ?

I lördags så låg kvalet i epg 19:25 programmet starta 19:00

igår kväll så avbrött man nascar racet men skulle återstarta det idag 18:00

fanns det med i EPG ? svar NEJ

Hade man haft manuell inspelning så hade man kunnat löst detta på  ett enkelt sätt

Sven Åke

Redigerat av storbacken29, 02 maj 2022 - 22:45.

Postad 03 maj 2022 - 16:51

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Hej Niklas,

Vad händers med buggen i EPGn på Allente-appen på ATV?

Det är hopplöst att använda EPGn. Den hoppar upp 4-5 rader och ibland så låser den sig så man måste backa till kanallistan.

Felet finns både med nya och gamla fjärren

/Leif

Hej

Tror det ska komma en uppdatering på torsdag om allt går enligt plan, men verkar som det krävs ytterligare en uppdatering för att det ska bli 100% löst. Men ska fungera bättre från och med torsdag, vi har inte sett några låsningar i nya versionen.

Mvh
Niklas

Postad 03 maj 2022 - 16:55

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Hej Niklas,

Att fjärrinspela på OP-boxen via appen är det något som det läggs något krut på för få att fungera?

Appen hittar ju inte boxen!

Mvh

Stefan

Hej

Jag har ditt kundnummer sedan tidigare, så ska undersöka om jag kan hitta något konstigt.
Återkommer under veckan.

Mvh
Niklas

Postad 05 maj 2022 - 10:20

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Niklas.

Hur går det med allente 1 boxen, när kommer det att fungera och titta på parabolen.

Endast internet fungerar nu att titta på.

Jag har cmore premium man kan ju inte titta på Filmkanalerna när man har boxen inställd på internet.

Helt sjukt då är det Hänglås på.

För att hitta tilbaka till början när man ska installera boxen till endast parabol.

Vart går man då jag hittar inte den sidan som man väljer endast parabol eller internet.

Måste man göra en återställning av boxen, för att hitta början på Inställning.

Redigerat av mr richards, 05 maj 2022 - 11:48.

Postad 05 maj 2022 - 10:33

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Niklas.

Hur går det med allente 1 boxen, när kommer det att fungera och titta på parabolen.

Endast internet fungerar nu att titta på.

Hej

Skicka PM så får vi undersöka saken, det fungerar att köra Allente 1 via parabol.

Mvh
Niklas

Postad 07 maj 2022 - 00:06

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Är det någon mer som blivit utkastad från appen på Apple TV och inte kan logga in igen?

Postad 07 maj 2022 - 03:59

Askungen
  • Askungen
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0

Är det någon mer som blivit utkastad från appen på Apple TV och inte kan logga in igen?

Ja,likadant på ipad,går inte heller

Postad 07 maj 2022 - 08:40

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Hej

Vi har just nu ett problem som påverkar playtjänsten, felsökning pågår.

Mvh
Niklas

Postad 07 maj 2022 - 10:26

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Hej

Vi har just nu ett problem som påverkar playtjänsten, felsökning pågår.

Mvh
Niklas

Hej

Nu ska problemet var löst.

Mvh
Niklas

Postad 08 maj 2022 - 18:50

Ste1983
  • Ste1983
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har en fråga..
Har en LG B1 77” och allente 1 boxen kopplad via fiber.
Upplever att boxen verkar kass vad gäller bildkvalitet/uppdateringsfrekvens då nästan all sport stundtals kan lagga till eller så småhackar hockeyspelare, fotbollsspelare mm fram. Eller flimrar kanske man skall säga.

Upplever även liknande problem när jag kollat film genom boxen.
Inga sådana problem alls när jag kollat sport eller film på apparna genom tvn tex Viaplay, netflix HBO Max.

Ibland flyter bilden på när det är sport om jag byter fram och tillbaka mellan två kanaler..

Skulle tv bli bättre på en Apple TV 4k än allente 1 boxen
Om man väljer att kolla genom allente appen på den vägen?

Är det så att boxen är kass eller är det något annat som kan strula?
Både allente 1 box och tvn är anslutna via wifi idag.
Upplevde tv sändningarna som hackiga tidigare för någon vecka sedan också när jag använde min äldre tv.

Irriterande då jag hade telenor tidigare genom deras app på en äldre Apple TV och upplevde ett otroligt mycket bättre flyt då än nu.
LG tvn har jag streamat 4K m Dolby Vision och Atmosfär utan problem vid massor av tillfällen så antar att mitt Wi-Fi är det inget fel på.

Så är det en vettig idé att snegla på en Apple TV 4k som stödjer vision och atmos istället för allente 1 boxen?
Var får jag bäst bild/ljud på tv sändningarna?

Redigerat av Ste1983, 08 maj 2022 - 18:54.

Postad 08 maj 2022 - 20:18

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 781 inlägg
  • 0

Har en fråga..
Upplever att boxen verkar kass vad gäller bildkvalitet/uppdateringsfrekvens då nästan all sport stundtals kan lagga till eller så småhackar hockeyspelare, fotbollsspelare mm fram. Eller flimrar kanske man skall säga.

Inga sådana problem alls när jag kollat sport eller film på apparna genom tvn tex Viaplay, netflix HBO Max.

Ibland flyter bilden på när det är sport om jag byter fram och tillbaka mellan två kanaler..

Skulle tv bli bättre på en Apple TV 4k än allente 1 boxen
Om man väljer att kolla genom allente appen på den vägen?

Upplevde tv sändningarna som hackiga tidigare för någon vecka sedan också när jag använde min äldre tv.

Irriterande då jag hade telenor tidigare genom deras app på en äldre Apple TV och upplevde ett otroligt mycket bättre flyt då än nu.
LG tvn har jag streamat 4K m Dolby Vision och Atmosfär utan problem vid massor av tillfällen så antar att mitt Wi-Fi är det inget fel på.

Så är det en vettig idé att snegla på en Apple TV 4k som stödjer vision och atmos istället för allente 1 boxen?
Var får jag bäst bild/ljud på tv sändningarna?

När jag var kund hos Allente/CD så sände de inte ut kanaler i 50 HZ när man streamar

Så det kanske de inte gör än...

Testa Telia och deras streaming. Där får du kanaler i 50 HZ 

Postad 08 maj 2022 - 21:48

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 527 inlägg
  • 0
LG OLED verkar inte klara 60hz utan stutter vid 24p material. Alternativet är att ställa ner boxen till 4k 50hz. Skulle säga att det är OLEDs största brist. Stutter även vid Youtube 60hz.

Redigerat av BioBerra, 08 maj 2022 - 21:52.

Postad 08 maj 2022 - 22:12

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Vad är det för refresh rate på signalen boxen matar ut till TVn?

Prova att installera Refresh Rate-appen så kan du förhoppningsvis se i klartext vad det är för bildfrekvens på materialet du tittar på genom dom olika apparna.

Film via vilken app eller funktion? Det är olika bildfrekvens på filmer via olika tjänster, om inte boxens utsignal matchar filmens bildfrekvens blir det hack. Har inte Allente berättat detta för dig?

Antyder att du har så dålig anslutning så uppspelningen växlar ner till 25fps.

Det är mycket som kan vara felinställt och skapa strul.

Du nämner inte hastigheten på Internetanslutningen, eller om boxen är ansluten via 2.4 eller 5GHz. Har du provat att ansluta via kabel? Vad visar Netflix-appen eller någon speedtest-app för hastighet via nuvarande WiFi-anslutning?

När jag var kund hos Allente/CD så sände de inte ut kanaler i 50 HZ när man streamar

Så det kanske de inte gör än...

Testa Telia och deras streaming. Där får du kanaler i 50 HZ

50 fps. Sen hade Canal Digital 50fps på vissa sportkanaler redan 2018.

Postad 08 maj 2022 - 22:21

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

LG OLED verkar inte klara 60hz utan stutter vid 24p material. Alternativet är att ställa ner boxen till 4k 50hz. Skulle säga att det är OLEDs största brist. Stutter även vid Youtube 60hz.

LG B1 OLED har inga problem att plocka bort 3:2-judder på 23.976/24fps material vid 60Hz refresh rate.

Ställa ner? Varför skulle en svensk som använder huvudsakligen svenska stream-appar där allting är 25/50fps ha sin TV-box inställd på 60Hz?

Om det hackar vid uppspelning av faktiskt 60fps material(dvs källan, inte streamen) på Youtube när boxen är inställd på att mata ut 60Hz refresh rate så är hacken hårdkodade i signalen hos Youtube, vilket ofta är fallet med direktsänd sport från Europa.

Postad 09 maj 2022 - 03:24

Ste1983
  • Ste1983
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har försökt att se refresh rate med den appen men får aldrig fram några siffror. Inte heller med inbyggda inställningen i boxen.
Är väl för trött just nu men skall testa detta igen imorrn.

Har testat boxen på olika upplösningar 1080i- 2160p inkl 60hz samt auto-läget.
Likadant på samtliga vad gäller det ryckiga/flimrandet.
Det är inte hela bilden som rycker utan just de objekten som rör sig fort på bild. Som om det saknas information eller bilder som skall täcka just de rörelserna.

Ansluter som sagt via wifi och det är med 2.4ghz med en hastighet på 98mbps.
Tar emot tv signalerna med ethernet så kan bara ansluta till internet med Wi-Fi då kabeln är upptagen till tv signalen.

Postad 09 maj 2022 - 06:34

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Ah! Jag upplever exakt samma - streamande innehåll via boxen har inte rätt flyt i bilden. Se andra tråden om Alente 1-boxen, där har jag skrivit mer detaljer.

Vore ju grymt om detta gick lösa.

Postad 09 maj 2022 - 08:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 258 inlägg
  • 0

@Niklas

Vad är status för Allente appen för Android TV? 

Postad 09 maj 2022 - 15:10

Ste1983
  • Ste1983
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

får väl tillägga nu att det visat sig att det är strul med mitt bredband.

hoppas de löser detta snart men får bara ut 97mbps av 250. 

Allente hoppas jag arbetar med detta sen jag suttit i kö i totalt nästan 3h idag då deras support inte ringt tillbaka de ggr samtalen avbröts eller om de la på..

Men tillslut en vettig människa jag pratade med som skapade en felrapport och menade på att detta är den troliga anledningen till att även tv via fiber fungerar dåligt.

får se vad de hittar...

har testresultat från 1 mars och då fungerade bredbandet galant och låg på 300.. men då hade jag inte fått tv via fiber från de ännu..

Postad 09 maj 2022 - 16:08

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 527 inlägg
  • 0

LG B1 OLED har inga problem att plocka bort 3:2-judder på 23.976/24fps material vid 60Hz refresh rate.

Ställa ner? Varför skulle en svensk som använder huvudsakligen svenska stream-appar där allting är 25/50fps ha sin TV-box inställd på 60Hz?

Om det hackar vid uppspelning av faktiskt 60fps material(dvs källan, inte streamen) på Youtube när boxen är inställd på att mata ut 60Hz refresh rate så är hacken hårdkodade i signalen hos Youtube, vilket ofta är fallet med direktsänd sport från Europa.

På min LG CX blir det stutter på allt 60hz material vid 24 fps material. Kör jag 50hz på OnePlace boxen flyter det på.
Samma med Telia 4k via Apple TV, stutter där också tills man ställer ner på 50hz.
Tror mig jag har provat de-judder och de-blur det märkliga är att jag märker typ ingen skillnad mellan dom olika nivåerna. Ungefär som att inställningen inte aktiveras.
Så lösningen för mig är att ställa in AppleTV och Oneplace på 50hz.

Redigerat av BioBerra, 09 maj 2022 - 16:12.

Postad 09 maj 2022 - 17:19

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

På min LG CX blir det stutter på allt 60hz material vid 24 fps material. Kör jag 50hz på OnePlace boxen flyter det på.
Samma med Telia 4k via Apple TV, stutter där också tills man ställer ner på 50hz.
Tror mig jag har provat de-judder och de-blur det märkliga är att jag märker typ ingen skillnad mellan dom olika nivåerna. Ungefär som att inställningen inte aktiveras.
Så lösningen för mig är att ställa in AppleTV och Oneplace på 50hz.

Vad pratar du om? Faktumet att du uttrycker dig lite bakvänt antyder att du missat något, "stutter på allt 60hz material via 24fps material"? Vad betyder det? Om du tittar på något material där kopian/streamen faktiskt är i 23.976- eller 24fps så ska din AppleTV eller vad det nu är mata ut signal med samma matchande refresh rate i Hz, alternativt 60Hz, varvid LG B1 även det är en serie som kan ta bort 3:2-judder på 23.976fps-material levererat via en 60Hz signal.

Om du upplever att det INTE är 3:2-judder vid 50Hz utsignal så är materialet inte i 23.976 eller 24fps, för är det något som absolut ingen TV klarar av så är det att spela upp 23.976/24fps-material utan stutter om det matas genom en 50Hz-signal, det är tekniskt och matematiskt omöjligt.

Sen är microstutter och 3:2-judder två olika saker. Stutter eller microstutter är det som uppstår när utsignalens refresh rate inte matchar bildfrekvensen på materialet, alternativt när kopian/streamens bildfrekvens inte matchar källans bildfrekvens. 3:2-judder är det darr som uppstår på bilden en gång i sekunden när 23.976fps-material(exempelvis det mesta på Netflix/Disney+ och BluRay/rippar) spelas upp med 3:2-pulldown, dvs matas ut genom en 30/60Hz-signal. Detta judder kan moderna TVs neutralisera.

Om du har en AppleTV så kan den själv matcha utsignalen med materialets faktiska bildfrekvens, men det är återigen kopians/streamens bildfrekvens den matchar mot, om kopian/streamen är felkodad, som det ofta är på Youtube, så kommer det vara stutter oavsett inställning, för det ligger hårdkodat i streamen.

Att en AppleTV eller OnePlace ska vara inställd på 50Hz när man tittar på TeliaPlay eller europeiskt material i 25/50fps(SVTPlay/CMore/Viaplay/TV4Play/Discovery+) är en självklarhet, annars kommer man få ett kraftigt ryck en gång varannan sekund som är omöjligt att inte lägga märke till, däremot är det många som överhuvudtaget inte ser microstutter/3:2-judder.

Om du vill testa så sätt på en amerikansk nyhetsstream på Youtube(NewsMax/FoxNews/NBCNews/ABCNews/News12NewYork/NBC2/Bloomberg), dessa är i 30fps, ska dom flyta fint, i synnerhet den rullande texten i botten på bilden, måste AppleTVn eller motsvarande vara inställd på 60Hz refresh rate, vid 50Hz kommer det uppstå microstutter. På Onsdag är det en MLB-match, som jag tror fortfarande är FTA för svenskar, dom sänds i 60fps, kör du dom med 50Hz utsignal blir det microstutter, kör du dom i 60Hz flyter dom som dom ska.

Brewers at Reds | MLB Game of the Week Live on YouTube 

Sen kommer finalen i UEFA Women's Champions League på DAZN-kanalen 21 Maj, också 60fps.

Postad 09 maj 2022 - 18:33

zobar
  • zobar
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Hej,

Har ett mysko problem som jag vill bolla med er.

Har Vu+ solo box och Allentes paket Large. Kortfattat har jag gjort en ny kanalsökning och då finns inte Tv4 HD med i listan över kanaler. Står- "Kanalen kunde inte hittas, kontrollera tunerinställning". Dock har jag ställt in parabolen och lnb så allt annat funkar.

Tv4 Fakta, film & guld finns med och alla de andra kanalerna jag har i paketet, men inte Tv4 HD??

Startat om boxen, dragit ut kortet etc...

Så vad göra?

mvh

zobar

Edit: Problem löst, laddade ner en fräsch satellites.xml file och vips så hitta den=)

Redigerat av zobar, 09 maj 2022 - 21:08.

Postad 10 maj 2022 - 00:10

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 527 inlägg
  • 0
TV4 heter väl inte längre TV4 HD sedan mpeg4 övergången?

Postad 10 maj 2022 - 14:02

Ste1983
  • Ste1983
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Efter mycket kontakt m Allente så verkar allt vara löst.
Något problem var det men nu får jag signaler som det skall och tv flyter på.

Postad 12 maj 2022 - 12:53

Knazen
  • Knazen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej och ursäkta en ny gamling som klampar in i en sträng!

Vill ställa en fråga om sökning via Oyster parabol på Allente.

Hittar inget där man kan starta en ny tråd, hur gör man?

Jag har abonnemang med CA-modul och kort från Allente men får bara in en del av kanalerna.

Tacksam för råd.

Knazen

Postad 12 maj 2022 - 13:06

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 074 inlägg
  • 0

Hej och ursäkta en ny gamling som klampar in i en sträng!

Vill ställa en fråga om sökning via Oyster parabol på Allente.

Hittar inget där man kan starta en ny tråd, hur gör man?

Jag har abonnemang med CA-modul och kort från Allente men får bara in en del av kanalerna.

Tacksam för råd.

Knazen

Hej

Jag skulle rekommendera dig att prata med en installatör, hör av dig via PM om du vill ha telefonnummer till någon i ditt område.
Oyster är inte alltid helt lätt att komma igång med.

Mvh
Niklas

Postad 12 maj 2022 - 17:31

Knazen
  • Knazen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Är det ingen som kan ge ett råd eller förslag på vad felet är?

Vilken transponder ska man söka på?

Är det någon annan inställning som är viktig?

Nu har jag tappat Thor också.

Verkar inte gå att söka på Thor-läget, tar bara in Astra!

Postad 12 maj 2022 - 17:46

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Astras huvudsattelit ligger på 19.2 grader öst och Thor på 0.8 grader väst. Ställ in parabolen i 22 grafer i höjdled (Stockholm) och sök dig fram till en satellit med satfinder. SVT finns på 11.216 v 25000 FEC 3/4.  

Postad 12 maj 2022 - 19:49

Knazen
  • Knazen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej

Jag skulle rekommendera dig att prata med en installatör, hör av dig via PM om du vill ha telefonnummer till någon i ditt område.
Oyster är inte alltid helt lätt att komma igång med.

Mvh
Niklas

Just nu verkar det som det är enda lösningen. Ja Tack!

Kan det vara Allente-problem?

Astras huvudsattelit ligger på 19.2 grader öst och Thor på 0.8 grader väst. Ställ in parabolen i 22 grafer i höjdled (Stockholm) och sök dig fram till en satellit med satfinder. SVT finns på 11.216 v 25000 FEC 3/4.  

Det verkar inte som det går att köra parabolen manuellt, jag jämför med husets parabol så på ett ungefär vet jag läget.

Den har hittat Thor tidigare men nu verkar den tappad.

Bra med SVT data, tack.

Astra och Hotbird funkar via inbyggd box i TVn

Mvh Knazen/Göran S.

Postad 13 maj 2022 - 11:14

Knazen
  • Knazen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Törs man göra en Fabriksåterställning?

Vad händer då?

Jag har nu över 2000 kanaler lagrade, många lagrade flera gånger och många kanaler med fel namn på fel satellit!

Om jag söker på Thor kan jag få in andra satelliter på Thors lista, helt snurrigt.

Tror att det beror på att den inte hittar Thor.

Jag blir också snurrig.

Postad 14 maj 2022 - 22:08

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Jag klickade in på escs live feed på tiktok i mobilen.
Den streamen ligger nån sekund före svt1 via satellit, och har livesändningen och backstage.
Allenteappens ström ligger 45-60 sekunder efter.

Varför?

Postad 16 maj 2022 - 01:36

angelsevov
  • angelsevov
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Jag klickade in på escs live feed på tiktok i mobilen.
Den streamen ligger nån sekund före svt1 via satellit, och har livesändningen och backstage.
Allenteappens ström ligger 45-60 sekunder efter.

Varför?

Jag följde tävlingen på BBC1 och hade även PIP-läge uppe några sekunder under tävlingen. SVT var bara en sekund efter BBC1, de var i synk kan man säga.

Det som antagligen sker är att SVT hämtar signalen från EBUs Feed via 7E eller via Eurovision FiNE (EBUs fiber nät),  skickar till play-out (signalen går genom massa komponenter, routrar ocv), Allente tar det och skickar signalen upp, sedan hämtar VI signalen från Thor... TikTok kanske hade en lowbuffer live sändning, en rakare väg genom allt till slut användaren. 

Allente-appen och andra ström tv-appar buffrar några sekunder i förväg för att säkerställa att du får oavbruten tittarupplevelse. Så det är ju inga konstigheter med det heller. 

Redigerat av angelsevov, 16 maj 2022 - 01:36.

Postad 16 maj 2022 - 07:55

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jag följde tävlingen på BBC1 och hade även PIP-läge uppe några sekunder under tävlingen. SVT var bara en sekund efter BBC1, de var i synk kan man säga.

Det som antagligen sker är att SVT hämtar signalen från EBUs Feed via 7E eller via Eurovision FiNE (EBUs fiber nät), skickar till play-out (signalen går genom massa komponenter, routrar ocv), Allente tar det och skickar signalen upp, sedan hämtar VI signalen från Thor... TikTok kanske hade en lowbuffer live sändning, en rakare väg genom allt till slut användaren.

Allente-appen och andra ström tv-appar buffrar några sekunder i förväg för att säkerställa att du får oavbruten tittarupplevelse. Så det är ju inga konstigheter med det heller.

Att satellitsändningarba ligger i fas förväntar jag mig, liksom att marksändningarna ligger några sekunder före (har inte kollat). Men att strömmat via tiktok (den officielka esc strömmen) låg i fas med satellit förvånade mig, framförallt när allentes ström alltså låg 45-60 sekunder efter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.