Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dubbla subbar?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 augusti 2020 - 08:58

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Äger idag en SVS sb12-NSD i mitt 7.1-system. Reciever Yamaha rx-a2080.
Funderar på att utöka med ytterligare en subwoofer. Eventuellt kan jag få tag i en likadan. Vilka erfarenheter har ni av dubbla subbar? Är det att föredra?

#2

Postad 04 augusti 2020 - 09:57

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Det är definitivt att föredra. Enligt min erfarenhet ska man ställa dem osymmetriskt så de står t.ex. olika lång från väggen eller på olika plats i rummet.

 

Subbasar orsakar lätt stående vågor så att en del frekvenser kan släckas ut och med två subbasar minskar detta.

Man får dessutom bättre bas med två subbasar och de behöver inte vara lika om man hittar en subbas som inte är samma som den man redan har.

 

Jag har dock två lika subbar XTZ Cinema Sub 1x12.



#3

Postad 04 augusti 2020 - 10:25

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
En annan fördel är att man får bra bas över flera lyssningsplatser när man lyckats få subbarna att spela ihop. Det kan kräva en del tid att få till den perfekta basen, men det är det värt!

#4

Postad 04 augusti 2020 - 11:03

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 678 inlägg
  • 0

Jag kan starkt rekommendera dubbla subbar! Skillnaden är tydlig på alla sätt och vis. Jämn och bra bas i hela soffan istället för en plats är en skillnad. Sen får man mer taktil känsla och kan så klart spela högre, eller på samma nivå men med mer head room. Jag hade dock letat efter en likadan bas för att minska behov av korrigering. Jag behöver knappt säga att jag kör med dubbla basar?!



#5

Postad 04 augusti 2020 - 11:40

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag körde dubbla ett tag, kör 4st nu. Och jag kan bara instämma med alla andra att det blir en helt annan bas. Mycket mer exakt och ett helt annat djup, plus att jag upplever att alla högtalare spelar bättre med dubbla subwoofers. I mitt rum så fungerade en bas i det högra främre hörnet och en bas i det vänstra bakre hörnet bäst.

Den erfarenheten jag har i mitt rum är att symmetrisk placering ger jämnast frekvens gång.

4st subwoofers i varsitt hörn ger ännu lite mer, inte lika stor skillnad som från 1st till 2st, men stor skillnad.

#6

Postad 04 augusti 2020 - 19:53

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Tack för kommentarerna. Lutar åt att skaffa en andra sub då :)
Idag har jag min sub i främre vänster hörn. Har provat andra positioner i främre linjen men tycker den låter mest/bäst där.
Provade faktiskt kryparknepet en kväll och vänster fram kändes bra.
Känns spontant lite knepigt och besvärligt att inte sätta den andra subben samlat i den främre linjen. Min tanke var att sätta den i främre höger hörn.

#7

Postad 05 augusti 2020 - 07:42

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 678 inlägg
  • 0

Jag har mina subbar i de två främre hörnen, men med små skillnader i avstånd till väggar och invridning. Funkar bra för mig! När jag hade en Sub så var vänster fram också bäst för mig. 



#8

Postad 05 augusti 2020 - 10:00

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Jag har mina subbar i de två främre hörnen, men med små skillnader i avstånd till väggar och invridning. Funkar bra för mig! När jag hade en Sub så var vänster fram också bäst för mig.


Låter ju toppen :)
Kommer och testa det och precis som du skriver med lite olika avstånd från väggar.

#9

Postad 05 augusti 2020 - 13:11

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Rekommenderade inte Arendal stacking (alla staplade på samma ställe) av basarna i ett hörn? Vet inte om det var någon här som testade det? Borde ju underlätta vid kalibrering med allt som kan ställa till det med olika placeringar?

#10

Postad 05 augusti 2020 - 14:20

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Rekommenderade inte Arendal stacking (alla staplade på samma ställe) av basarna i ett hörn? Vet inte om det var någon här som testade det? Borde ju underlätta vid kalibrering med allt som kan ställa till det med olika placeringar?

Stämmer. Jag testade att stacka två likadana subbar i ett hörn och fick bättre bas än med subbarna i vardera främre hörn. Sen skaffade jag REW och en Umik-1 och konstaterade att jag kunde få betydligt bättre och jämnare bas än så med subbarna placerade i centrum av front- resp. bakvägg. Jag skapade även en tråd i subwooferforumet om detta.

Men visst, kan man acceptera lite variation mellan sittplatserna så får man nog mer ”slam” med hörnplacering. Helst subbar i alla fyra hörn då! Jag har testat många olika placeringar i mitt 25 m2 rum och nuvarande placering låter, och mäter, överlägset bäst. Jag kör med MiniDSP och en huskurva som ökar basen med ca 6 dB från 100 till 30 Hz. Sen har jag på prov kopplat in en tredje lite större sub (som dessutom är portad, till skillnad från de andra två) för att få output mellan ca 17-25 Hz där de två andra inte orkar bidra. Skulle gissa att TS kan få minst lika bra resultat med två SVS, speciellt kombinerat med REW/Umik-1/MiniDSP.

Bifogad fil(er)



#11

Postad 06 augusti 2020 - 00:37

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Stämmer. Jag testade att stacka två likadana subbar i ett hörn och fick bättre bas än med subbarna i vardera främre hörn. Sen skaffade jag REW och en Umik-1 och konstaterade att jag kunde få betydligt bättre och jämnare bas än så med subbarna placerade i centrum av front- resp. bakvägg. Jag skapade även en tråd i subwooferforumet om detta.

Men visst, kan man acceptera lite variation mellan sittplatserna så får man nog mer ”slam” med hörnplacering. Helst subbar i alla fyra hörn då! Jag har testat många olika placeringar i mitt 25 m2 rum och nuvarande placering låter, och mäter, överlägset bäst. Jag kör med MiniDSP och en huskurva som ökar basen med ca 6 dB från 100 till 30 Hz. Sen har jag på prov kopplat in en tredje lite större sub (som dessutom är portad, till skillnad från de andra två) för att få output mellan ca 17-25 Hz där de två andra inte orkar bidra. Skulle gissa att TS kan få minst lika bra resultat med två SVS, speciellt kombinerat med REW/Umik-1/MiniDSP.


Jag är med dig på alla avseenden vad det gäller placering, det finns säkert många olika sätt, ditt tex, alla hörnen eller framme vid frontarna mm mm det är väl mycket förutsättningen i rummet men så fort man går ifrån placering av bas på ett ställe i rummet så blir det väl mycket mer avancerat att få till det? Det blir nästan krav på minidsp, rew/umik-1 för att reda ut allt,inte ens dspeaker reder ut det?

#12

Postad 06 augusti 2020 - 07:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Jag är med dig på alla avseenden vad det gäller placering, det finns säkert många olika sätt, ditt tex, alla hörnen eller framme vid frontarna mm mm det är väl mycket förutsättningen i rummet men så fort man går ifrån placering av bas på ett ställe i rummet så blir det väl mycket mer avancerat att få till det? Det blir nästan krav på minidsp, rew/umik-1 för att reda ut allt,inte ens dspeaker reder ut det?

Enig. Och där har du nog en god anledning till att Arendal förespråkar stackning, även om det inte är ett uttalat skäl. Två stackade fungerar i praktiken sig som en större sub och är förmodligen enklare för receiverns EQ/DSP att tämja än om de är utspridda. Inte ens dspeaker reder ut allt nej.

#13

Postad 17 augusti 2020 - 21:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 2

Jag har mina subbar i de två främre hörnen, men med små skillnader i avstånd till väggar och invridning. Funkar bra för mig! När jag hade en Sub så var vänster fram också bäst för mig. 

 

Olika invridning på hörnplacerade baslådor? :lol:



#14

Postad 04 september 2020 - 07:42

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Olika invridning på hörnplacerade baslådor? :lol:

 

Det är viktigt att jobba med Toe-in på basarna bagarn  :D  :D  :D

Har du missat det?



#15

Postad 06 september 2020 - 08:48

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 678 inlägg
  • 0

Mm, bjuder på den grabbar ☺️ Kul att ni uppmärksammar inlägget ett bra tag efteråt! Ni förstod säkert att poängen var att den inte är superviktigt att ha exakt lika placering. Men alltid kul om man kan roa någon flera veckor efter inlägget. 



#16

Postad 09 september 2020 - 15:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Mm, bjuder på den grabbar ☺️ Kul att ni uppmärksammar inlägget ett bra tag efteråt! Ni förstod säkert att poängen var att den inte är superviktigt att ha exakt lika placering. Men alltid kul om man kan roa någon flera veckor efter inlägget. 

Du skrev ju att det både var små skillnader i avstånd till väggar OCH invridning?



#17

Postad 12 september 2020 - 07:47

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 678 inlägg
  • 0

Ja och jag borde ha skrivit att det i mitt fall blev bra ljud trots att basarna inte är helt symmetriskt placerade. Blir lätt missförstånd. 



#18

Postad 20 november 2020 - 22:57

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Köpte en likadan sub (svs sb12-nsd) så har haft dubbla subbar sista månaderna. Tycker att det fungerat riktigt bra och det låter bra. Har dem placerade fram i hörnen just nu, blev enklast så.

 

Sista dagarna har däremot något skumt hänt ett flertal gånger. Den andra subben jag kopplat in har börjat brumma/durra med jämna mellanrum. Fösta gången det hände var för 2-3 dagar sedan. Sen hände det en gång igår och ikväll har det hänt 3-4ggr. Det börjar durra i subben på hög nivå en kortare stund för att sluta durra efter några sekunder (om jag inte hunnit dra ut strömmen innan). Vet inte om det är subben som är problemet eller något annat.

Jag använder yamaha rxa2080 som reciever. Har för mig att jag läst något liknande på avsforum. Tror att det var någon som hade en 2080 och som fått något problem efter att personen kopplat in 2 subbar men jag kommer inte riktigt ihåg. Har någon nån input gällande detta? Kanske borde fråga i förstärkar-forumet också.

 

Tacksam för svar.



#19

Postad 21 november 2020 - 09:13

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
.

Redigerat av joakimlu, 21 november 2020 - 10:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.