Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#51

Postad 25 april 2016 - 08:37

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

När det gäller Arcam AVR-550, kan man använda en UMIK-1 som kalibreringsmikrofon istället för den medföljande? Och när kommer FW uppgraderingen som stödjer Dirac för ATMOS kanaler?

 

Ser också att "pre-out" är designat för 1,0 Volt nominellt och tex. mina Rotel slutsteg 1090 kräver 1,8 V

och 1095 1,5 V för fullt sving? 

 

Kan man konfigurera vilka kanaler som ska nyttja dom inbyggda slutstegen?

 

Vad kan man få för färdigprutat pris på en ny AVR-550?

 

Mycket frågor blev det ....

 

/Lennart


Redigerat av LJN, 29 april 2016 - 10:18.


#52

Postad 25 maj 2016 - 11:36

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Grupptest : https://www.avforums...roup-test.12607

#53

Postad 04 augusti 2016 - 09:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

 

När det gäller Arcam AVR-550, kan man använda en UMIK-1 som kalibreringsmikrofon istället för den medföljande? Och när kommer FW uppgraderingen som stödjer Dirac för ATMOS kanaler?

 

Ser också att "pre-out" är designat för 1,0 Volt nominellt och tex. mina Rotel slutsteg 1090 kräver 1,8 V

och 1095 1,5 V för fullt sving? 

 

Kan man konfigurera vilka kanaler som ska nyttja dom inbyggda slutstegen?

 

Vad kan man få för färdigprutat pris på en ny AVR-550?

 

Mycket frågor blev det ....

 

/Lennart

Frågan om mick är ju ganska viktig.

Vad jag kan se på Avs forum så kan du inte byta runt på kanalerna internt.

Mjukvara för Atmoskanalerna finns ute nu :)

 

*edit*

Output impedance är relativt låg så 1v på utgången borde fungera till dom flesta slutsteg.


Redigerat av johan b-lund, 04 augusti 2016 - 09:41.


#54

Postad 04 augusti 2016 - 13:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Skickade frågan till Ljudtema, fick svaret att micken som följer med är "mycket bra" och dom rekommenderade även Xtz:as mick.

Annars rekommenderade dom inte någon annan mick, på frågan om mick med kalibreringsfil fick jag svaret "det kan det vara" 

 

Känns som om dom inte har riktig koll på läget, ska maila Arcam direkt!



#55

Postad 05 augusti 2016 - 15:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Arcam sa följande.

 

Hi Johan,

 

The microphones we know for certain work with AVR550 & Dirac are;

 

The ARCAM supplied Mic

XTZ Micophone Pro

UMIK-1 USB Mic

 

Other microphones are, of course available, but we cannot confirm if they work with our system or not.


Redigerat av johan b-lund, 05 augusti 2016 - 15:49.


#56

Postad 12 augusti 2016 - 18:59

tjomm
  • tjomm
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Godkväll!

Kolla in en väldigt intressant nyhet från Arcam:

http://www.ljudtema.se/?p=5642

Vad tror ni; ngn som har hört storasyskonen 850/550 och jämfört dessa? Processorplattformen ska tydligen vara densamma så det bådar gott...

...dags att uppdatera min AVR400 kanske; ngn som är intresserad?

/T

#57

Postad 12 augusti 2016 - 20:47

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0

Godkväll!

Kolla in en väldigt intressant nyhet från Arcam:

http://www.ljudtema.se/?p=5642

Vad tror ni; ngn som har hört storasyskonen 850/550 och jämfört dessa? Processorplattformen ska tydligen vara densamma så det bådar gott...

...dags att uppdatera min AVR400 kanske; ngn som är intresserad?

/T

Oj oj! Äntligen i någorlunda humana priser!

#58

Postad 12 augusti 2016 - 23:49

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Godkväll!

Kolla in en väldigt intressant nyhet från Arcam:

http://www.ljudtema.se/?p=5642

Vad tror ni; ngn som har hört storasyskonen 850/550 och jämfört dessa? Processorplattformen ska tydligen vara densamma så det bådar gott...

...dags att uppdatera min AVR400 kanske; ngn som är intresserad?

/T


Att köra ARCAM igen skulle vara kul. Min 350 lät underbart. Kan man pre-outa höger/vänster front med denna och köra de 7 inbyggda stegen till annat är den riktigt intressant för mig.

#59

Postad 13 augusti 2016 - 00:01

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Kan man pre-outa höger/vänster front med denna och köra de 7 inbyggda stegen till annat är den riktigt intressant för mig.


Pre-out går bra (1.0 volt), men det går inte att använda de "oanvända" interna stegen till någon annan kanal.
Man kan dock välja att köra de två bakre "interna" kanalerna som antigen 7.1 eller 5.1 + två takkanaler.

#60

Postad 13 augusti 2016 - 08:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Intressant!

Och det ser ut att vara den fulla versionen av Dirac också.

Det bådar gott för framtiden!

 

En sak jag dock undrar är om dessa maskiner drar ner nivån lika mycket som Dirac på Pc gör.

Det är det enda som får mig att vela om det hela.



#61

Postad 13 augusti 2016 - 09:46

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Det finns en stor användartråd på AV Forum UK, och flera har strul med konfiguration och handhavande. Om det beror på användarna eller gränssnitt/mjukvarubuggar vet jag inte?  Sen är det detta med preout ut på 1,0 volt? Skulle gärna vilja få verifierat att ett slutsteg med känslighet på 1,5-1,6 volt kan styras ut fullt med marginal.

 

https://www.avforums...c-live.1985785/

 

/Lennart



#62

Postad 19 augusti 2016 - 05:54

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Såg specen på avr390.

18w/kanal 8ohm med 2 kanaler i drift.
Kan detta verkligen stämma eller är det feltryck?

#63

Postad 19 augusti 2016 - 05:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Såg specen på avr390.

18w/kanal 8ohm med 2 kanaler i drift.
Kan detta verkligen stämma eller är det feltryck?

550 och 390 ska väl ha samma antal W?

Den är inte ute på marknaden än :)



#64

Postad 19 augusti 2016 - 07:56

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Såg specen på avr390.

18w/kanal 8ohm med 2 kanaler i drift.
Kan detta verkligen stämma eller är det feltryck?

 

Rätt säker på att det ska vara 81w inte 18W  :)



#65

Postad 19 augusti 2016 - 08:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Rätt säker på att det ska vara 81w inte 18W   :)

Bör vara så :)

 

2 channels driven, 20Hz - 20kHz, <0.02% THD - 18W
2 channels driven, 1kHz, 0.2% THD - 86W
7 channels driven, 1kHz, 0.2% THD - 60W

 



#66

Postad 19 augusti 2016 - 15:09

Unregistered58c34765
  • Unregistered58c34765
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

läst alla deras tester och när dom kopplar in mätningen ,som dirac till så tar det ljudet till en annan nivå, enligt massa tester, själv har jag en 850, med  monitor audio högtalare paket, silver serien, kan ju säga att, jag inte alls är imponerad med dirac mätningen på, låter tunt som fan, precis som mellan registret saknas,måste ha volymen typ på 50, för att ens höra filmerna,har dock gjort mätningen med en bärbar,  med windows 7, då jag hade problem med den centrala, där jag kör windows 10,som inte funkade, dock har jag inte gjort  ngn ny mätning sen den senaste uppdateringen, men tror kanappast det står o faller på det, antagligen, så passar högtalarna inte bra till arcam, eller är den helt enkelt överprisad, för 52 papp, borde man bli jävligt imponerad, kan ju tillägga att jag kör allt via datorn med hdmi, men för ngra år sen körde jag nad slutsteg med försteg, och mtx högtalar med, som kosta 5500. och stegen gick på 4500 styck, och förförstärkaren 2500kr, men känns som jag hade mycket bättre tryck i sakerna, ngra förslag? visst är nöjd med ljudet till film, men  till musik, det vete ifan, för dom pengarna.snart åker den ut på blocket, och kör på slutsteg istället



#67

Postad 19 augusti 2016 - 22:09

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Arcam 850, blev vald till världens bästa receiver. Dock är du inte ensam om problem med Dirac. Varit inne på AVforums något? Där har du rätt mycket fler insatta lirare på just Dirac.

#68

Postad 19 augusti 2016 - 23:00

batch
  • batch
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har samma problem med dåligt "tryck" vid musik och Dirac så när det är dax för hög musik så stänger jag av Dirac och då blir det väldigt mycket "tryck".

Kör man film så funkar det mycket bra med Dirac 



#69

Postad 22 augusti 2016 - 07:47

batch
  • batch
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Nu var det ett tag sedan jag gjorde detta men vad jag kommer ihåg så kan man ändra på inställningarna.
 
Jag upplever att man får en "neutral" ljudbild med Dirac, vill man få "disco dunk" & "byxfladder" så får man stänga av Dirac eller ändra på inställningarna.


#70

Postad 22 augusti 2016 - 08:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Først, vad jag har læst så "måste" man mæta om efter vissa patcher.

 

Och Dirac,

Hur man mæter ær givetvis viktigt och man ska inte ha punkterna før næra varandra æven vid fotøljmætning.

Och micken ska peka rakt upp vid flerkanal och rakt fram vid stereo, dock har jag læst en del om att micken som føljer med ger tunn bas.

Då ær minidsp:s Umik långt bættre och maskinerna stødjer Umik(man ska bara lægga in korrigeringsfilen).

Jag vet inte ens om det føljer med en korrigeringsfil till Arcams mick, gør det inte det då ær det inte så konstigt att det kan bli heltokigt.

Man kan ju också øka nivån på suben i efterhand.

 

Om man har lyckats att mæta "fel" så påverkar det saker som fokus och bredd Vældigt mycket mer æn frekvensgång.

Den bestæmmer man sjælv och det kan ta sin lilla tid Innan man hittar rætt.

Typ något sånt hær brukar våra øron gilla.

2mmvk2u.jpg


Redigerat av johan b-lund, 22 augusti 2016 - 08:13.


#71

Postad 22 augusti 2016 - 08:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

En sak till, om man verkligen gillar sin återgivning utan Dirac så kan du alltid justera kurvan efter den mætta kurvan.



#72

Postad 30 september 2016 - 14:57

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Har haft en AVR550 en månad nu ca och allt har funkat fint, kört 5.0 bara hittills i väntan på inköp av subwoofer.

Så idag köpte jag mig en Velodyne spl1000 ultra men får inget ljud i den av nån skum anledning?? 

 

Jag har aktiverat i menyn att jag har sub ansluten nu och kopplat från Sub1 utgång på Arcam till line in på subben med en Y-kabel så fattar inte vad det är som är galet? Provar jag köra testsignalen för speaker levels så hörs den men inget ljud i övrigt.

 

Nån som vet ?? 



#73

Postad 30 september 2016 - 20:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Med Dirac på Pc så kan programmet ibland vara lite segt med att hitta suben.

Har du testat med vanlig RCA kabel?



#74

Postad 01 oktober 2016 - 10:35

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
jepp testade även med sån kabel men med samma resultat. Testsignalen hörs men inget ljud i övrigt.

Gjorde sen en fabriksåterställning av stärkaren och la in allt på nytt igen och vips så funka det. Skumt som sagt, riktigt spökfel 😊

#75

Postad 01 oktober 2016 - 11:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har du gjort uppdaterad mjukvaran någon gång innan du började med suben?

Kan mycket väl vara så att mjukvaran "låser" sig till att det skulle vara 5,0 efter uppdateringen.

Kul att det löste sig :)

Hur upplever du dirac i sig?

 

Jag trixat runt flertalet ggr med Pc versionen o kan inte riktigt bestämma mig.

Just att nivån sänks en hel del retar mig lite även om jag kan höja den i NanoAvr (minidsp)

Tanken var att hoppa på den kommande modellen o använda den som försteg o bygga ut med Atmos (som är No Go på Pc versionen)

 

Så bara mata på med intryck :)



#76

Postad 01 oktober 2016 - 18:37

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Nä har inte uppdaterat mjukvaran, kanske man borde göra det nån dag!? 

 

Jag kör Dirac via mac, upplever att den funkar bra och att ljudet blir bättre med kalibreringen än utan. Tycker man får en väldans mjuk övergång mellan högtalarna. Helst för film! 

 

Musik kan jag tycka som du att nivån blir lite låg i just stereoläget och där brukar jag faktiskt välja utan Dirac. Kör man däremot musik i flerkanal så föredrar jag Dirac.

 

Riktigt grym starkare i övrigt får man väl tillägga och är väldigt nöjd med inköpet :)



#77

Postad 01 oktober 2016 - 19:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack :)

Mac körs med vers 1,2, den har inte släppts till Pc än.



#78

Postad 02 oktober 2016 - 17:33

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Är nu också väldigt nyfiken på Arcam, då främst en AVR 390 om den nu som det sägs har ett identiskt försteg med AVR 850..? Någon som VET om det faktiskt är så?

 

Jag har mailat folk om detta och väntar på svar, skriver in det här så fort jag fått svaret.

 

Om det nu är så, så är ju en AVR 390 i mina ögon en riktigt fin maskin/försteg, inkl Dirac och 7.2.4 för ett riktigt trevligt pris, effekten får man isf styra upp med andra fristående slutsteg   :)

 

Jag velar mellan Arcam AVR 390/550 och Anthem MRX 720.


Redigerat av Synthesis, 02 oktober 2016 - 17:39.


#79

Postad 02 oktober 2016 - 17:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Undrar om man kan prata om försteg när det gäller den här serien, allt sker i den digitala domänen.

Och dirac är kärnan i det hela och enligt Ljudtema,

 

 

Nu har man premiärvisat en helt ny instegsmodell – FMJ AVR390 – som skall göra Arcams unika kombination av ledande hårdvara, funktionalitet samt Diracs fantastiska rumskorrigering tillgänglig för ännu fler.

 

AVR390 har nämligen precis samma processorplattform som sina större syskon! Det betyder avkodning av alla nya ljudformat som Dolby Atmos (förberedd för DTS:X) i upp till 7.1.4-kanaler, HDMI2.0a, HDCP2.2, bildsektion fullständigt redo för 4k Ultra HD, Spotify Connect, UPnP nätverksspelare, samt inte minst Dirac Live rumskorrigering i samtliga kanaler.

Så vad har man sparat in på? Jo, förstärkardelen har lägre effekt då nätdelen är mindre. Det rör sig dock fortfarande om samma klass AB-konstruktion som i AVR550.

AVR390 har ett rek. pris på 24.900 kr och kommer givetvis med samma 5-årsgaranti som alla FMJ-produkter har (vid registrering på Arcams hemsida, www.arcam.co.uk).



#80

Postad 02 oktober 2016 - 18:37

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ja det kanske blir fel att kalla det "försteg", men jag syftar på om konstruktion/layout/komponentval etc är likadana modellerna emellan, eller om AVR 850 helt enkelt är bättre i "pre amp" delen.



#81

Postad 02 oktober 2016 - 19:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Som jag kan utläsa så skal det vara identiskt.

Det är så otroligt mycket att hämta med Dirac så skulle 390 ha något sämre delar så känns det inte såååå viktigt.



#82

Postad 02 oktober 2016 - 19:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

JSan, kan man lagra flera pre sets som på Pc/Mac versionen?

Jag hade en flerkanalsmätning på soffan gjord med Umik pekande upp och en mindre stereomätning med Umik pekandes mot högtalarna.

Tyckte att fokus blev klarare även om det redan med micken pekandes uppåt är Riktigt bra.



#83

Postad 02 oktober 2016 - 19:18

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Som jag kan utläsa så skal det vara identiskt.

Det är så otroligt mycket att hämta med Dirac så skulle 390 ha något sämre delar så känns det inte såååå viktigt.

 

Ja det verkar ju faktiskt så. Inväntar svar från Ljudtema och Arcam imorgon.

 

Sen blir det beställning!  :)



#84

Postad 02 oktober 2016 - 19:25

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

JSan, kan man lagra flera pre sets som på Pc/Mac versionen?
Jag hade en flerkanalsmätning på soffan gjord med Umik pekande upp och en mindre stereomätning med Umik pekandes mot högtalarna.
Tyckte att fokus blev klarare även om det redan med micken pekandes uppåt är Riktigt bra.


Menar du om man kan lägga in flera olika mätningar i stärkaren? Tror man bara kan lägga in en åt gången men inte säker. När jag mätte en andra gång så skrev den automatiskt över den första inne i Arcam.
Däremot kan man ju spara flera olika mätningar i datan och föra in den man tyckte kändes bäst.

#85

Postad 02 oktober 2016 - 19:32

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Kan tillägga att jag upplever att man får mera byxfladder av subben att inte ta med den i Dirac. Alltså mäta in 5.0 sen lägga subben manuellt efteråt då jag tycker den hamna för lågt. Men säkert en smaksak om man nu inte inbillar sig bara 😊

#86

Postad 02 oktober 2016 - 19:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Så byte kräver att Pc:n kopplas in, bra att veta.

Du kan ju antingen höja lägsta basen när du lägger in din target curve eller öka nivån :)

 

Sen ligger mycket i hur stort område man har mätt in, var därför jag hade minst 2 pre sets när jag lekte runt med Pc versionen.



#87

Postad 03 oktober 2016 - 11:00

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Har nu fått svar från Ljudtema.

 

Konstruktionen modellerna emellan är likadan, men då strömförsörjningen är bättre på AVR 550 jämfört mot AVR 390 så gynnar det ju försteget till viss mån, så rent krasst så är en AVR 550 kanske något bättre på detta plan.

 

Tror dock att skillnaderna när man kör med andra fristående slutsteg är minimal.

 

Så en AVR 390 räcker nog mer än väl för mitt ändamål, kanske att jag beställer en AVR 550 ändå för att på så vis få lite mer effekt till surround och surround back.

 

Och kan isf köra lösa slutsteg till front L/R och C, och till de fyra Atmoskanalerna.



#88

Postad 03 oktober 2016 - 11:03

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Även AVR 390 har full Dirac Live!



#89

Postad 03 oktober 2016 - 11:10

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Såg att du jämförde mot även Anthem MRX 720. Så även om du går på en AVR550 så kommer du ju 2 lök billigare undan än en Anthem 😊

Behöver du verkligen slutsteg? För att kunna spel ännu högre? Upplever då att det finns kraft i överflöd enbart i recievern och har hittills inte vart upp på mer än Max 60% av kapaciteten och redan där spelar den väldigt högt 😊

Redigerat av JSan, 03 oktober 2016 - 11:16.


#90

Postad 03 oktober 2016 - 11:49

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag har aldrig tidigare varit nöjd med effekten i en reciver iaf, och har haft flera olika toppmodeller från bla Onkyo, Yamaha, Pioneer.

 

Men dessa maskiner låter enligt mig helt enkelt inte tillräckligt bra eller har den effekt/strömkapacitet som man får med fristående kvalitetsslutsteg.

 

Du menar att Arcam kanske är tillräcklig här på egen hand?

 

Möjligtvis AVR 850 då?, beroende på vilka högtalare man kör med.


Emellanåt spelar/vill jag kunna spela väldigt högt, och beroende på högtalare och när man kör flerkanal så blir effekt och strömbehovet väldigt stort.



#91

Postad 03 oktober 2016 - 12:19

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Kan inte svara om den är tillräcklig för mer än eget bruk och där tycker jag väl den är det 😊
Använder den till 95% för film och PS4.

#92

Postad 03 oktober 2016 - 12:41

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Kan inte svara om den är tillräcklig för mer än eget bruk och där tycker jag väl den är det
Använder den till 95% för film och PS4.

 

 

Gött mos!  :)

 

Hur ligger det till med HDR och alla andra "bildgrejer" som de flesta nya recivrarna har? Har Arcam detta?

 

Hittar ingen info alls om det.



#93

Postad 03 oktober 2016 - 12:49

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jsan, vilka högtalare kör du med?



#94

Postad 03 oktober 2016 - 13:03

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Gött mos!  :)

 

Hur ligger det till med HDR och alla andra "bildgrejer" som de flesta nya recivrarna har? Har Arcam detta?

 

Hittar ingen info alls om det.

 

Den har HDMI 2.0a vilket om jag läst rätt ska ha stöd för just HDR jämfört med HDMI 2.0. Sedan vet jag inte vad du syftar på med andra "bildgrejer" så det kan jag inte svara på.


Redigerat av boombaaz, 03 oktober 2016 - 13:04.


#95

Postad 03 oktober 2016 - 13:30

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 1

Ska ni använda 390/550 som försteg så kolla att Era slutsteg kan styras ut med marginal. Arcam anger 1,0 V som nominell utgångsspänning för pre-out vilket kan vara för lågt för många slutsteg. Känns som nivån är anpassad till Arcams sortiment? Jag vill gärna ha lite "headroom" så att överstyrning undviks.

 

/Lennart


Redigerat av LJN, 03 oktober 2016 - 13:31.


#96

Postad 03 oktober 2016 - 13:32

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

1.0 V (RMS?) är THX standard om jag inte minns fel.



#97

Postad 03 oktober 2016 - 14:05

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Den har HDMI 2.0a vilket om jag läst rätt ska ha stöd för just HDR jämfört med HDMI 2.0. Sedan vet jag inte vad du syftar på med andra "bildgrejer" så det kan jag inte svara på.

 

Ok! Konstigt dock att man inte skriver ut något om detta kan jag tycka, eller så kanske det är så enkelt att 2.0a klarar allt så man menar att det inte behövs?

 

Kommer inte ihåg alla andra specar jag syftar på men,  4:4:4 colour space, 4K/60 osv är ett par av dom nya grejerna jag har sett.


Redigerat av Synthesis, 03 oktober 2016 - 14:07.


#98

Postad 03 oktober 2016 - 14:16

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Är dock oklart om HDMI 2.0a klarar dynamisk metadata för HDR10 (eller är mjukvaruppgraderingsbar för att stödja det).

DolbyVision klarar ju dynamisk metadata redan idag om jag fattat det rätt.



#99

Postad 03 oktober 2016 - 15:59

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Gött mos!  :)

 

Hur ligger det till med HDR och alla andra "bildgrejer" som de flesta nya recivrarna har? Har Arcam detta?

 

Hittar ingen info alls om det.

Den har uppskalning av 1080 material till 4k man kan bocka för i menyn.

En ljudfunktion jag tycker gör skillnad också att aktivera är "center spread" av centerljud. Blir som en större ljudbild i talet än utan den.

 

Jsan, vilka högtalare kör du med?

 

Jag har inga värstinggrejer direkt utan kör Brittiskt även på högtalarsidan. Monitor Audio Silver serien med silver FX som bakkanal. Velodyne som sub.


Redigerat av JSan, 03 oktober 2016 - 16:03.


#100

Postad 03 oktober 2016 - 17:36

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

1.0 V (RMS?) är THX standard om jag inte minns fel.

Mina THX klassade Rotel slutsteg RB1090 resp. RB1095 har 1,8 resp 1,5 volt för full uteffekt.

/Lennart


Redigerat av LJN, 03 oktober 2016 - 17:36.





Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.