Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox One X

2266 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Xbox One X 2017 1TB (Spelkonsoler) 9 8,56 (74) 3 499:-
Microsoft Xbox One X 1TB - Project Scorpio Edition 2017 (Spelkonsoler) 4 9,25 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

#2201

Postad 04 januari 2020 - 09:25

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Nu har jag bara en Xbox One hemma, men i jämförelse med min Playstation Pro så ligger den efter. Efter att ha levt med Playstation i många år blir jag vansinnig på Xbox GUI! Allt känns som en plottrig reklamsida i Aftonbladet där man inte hittar någonting. Playstation har två st tydliga och prydliga rader: en för inställningar, och en för spel. 

 

Har tyvärr inte prövat Xbox One X, men den torde vara likvärdig Playstation Pro. 

GUI't på xbox är verkligen hemskt. Rörigt som sagt. Man borde kunna få välja mellan ett par olika.



#2202

Postad 04 januari 2020 - 10:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Har tyvärr inte prövat Xbox One X, men den torde vara likvärdig Playstation Pro. 

 

Likvärdig Xbox One menar du? Ja det är samma gränssnitt.

 

De betatestar nytt nu som verkar bättre, man kan t.ex. ta bort Mixer och sånt om man inte använder det, samt flytta alla pins.

 

https://www.youtube....h?v=M5tzNeanXPs

 

Lär ändras ännu mer till nästa generation.


Redigerat av Zoiler, 04 januari 2020 - 10:24.


#2203

Postad 04 januari 2020 - 12:12

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Yes, MS har mycket egen-reklam på sin startsida. Men man vänjer sig. Man kan skapa grupper som innehåller spel/appar som man kan använda sig av genom "guiden"

Men ja Sonys gui är mer cleant och avskalat vad jag minns.

X:en är väl lite rappare i menyerna men ingen natt och dag upplevelse mellan One/X. Men ska man spela xbox så är X att föredra u alla lägen även för en casyal gamer, precis som med Pro. Allt blir ju bättre. Stabilare fps (med undantag) skarpare bild.

#2204

Postad 04 januari 2020 - 12:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det är ingen tvekan om att Xbox One X är den kraftigaste. 

 

Jag köpte en Xbox One S för blygsamma 1500:- ouppackad. Detta för att kunna köra Sniper Elite 4 mot min bror som bor i en annan stad. Jag har PS4 Pro sedan tidigare, men märker skillnader på att köra PS4 Pro (Sniper Elite) vs Xbox One S. 

 

Min bror har inte 4K stöd på sin tv. Men jag rekommenderar ändå Playstation Pro begagnad åt honom istället för One S pga. bättre framerate och ett mer tacksamt GUI. Han kommer inte kunna nyttja 4K, men jag vill minnas när jag själv hade en 1080p tv att grafiken ändå var bättre med Playstation Pro. Jag kände att frameraten var mer stabil, snabbare nedladdning av spel, och just för att PS4:an även har sin boost mode. 

 

Med ett år kvar till PS5 och nya Xbox undrar jag om det är värt för honom att köpa en beg. Pro om han redan även en One S?

 

Han har gamla generationen av konsoler också Xbox (första) samt en PS3, och jag rekommenderar honom att pensionera dessa för att ge plats åt senare generationens konsoler.  


Redigerat av Glidtassen, 04 januari 2020 - 13:11.


#2205

Postad 04 januari 2020 - 13:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Med ett år kvar till PS5 och nya Xbox undrar jag om det är värt för honom att köpa en beg. Pro om han redan även en One S?

 

Beror på när han tänker köpa PS5. Ska han köpa direkt så är det ingen större idé att köpa Pro nu. Ska han vänta flera år så varför inte.



#2206

Postad 04 januari 2020 - 14:45

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 1
Hade inte heller köpt en ny midgen-konsol (varken One X eller Pro) om man tänkt köpa PS5 eller Series X på release. Begagnatpriserna lär ju störtdyka när nya konsoler kommer ut om man inte tänkt behålla den.

#2207

Postad 04 januari 2020 - 14:49

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Finns det något beräknat pris på den nya xbox'en? Det skulle väl iofs. komma i två versioner . . . 



#2208

Postad 04 januari 2020 - 14:55

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Det är ingen tvekan om att Xbox One X är den kraftigaste.

Jag köpte en Xbox One S för blygsamma 1500:- ouppackad. Detta för att kunna köra Sniper Elite 4 mot min bror som bor i en annan stad. Jag har PS4 Pro sedan tidigare, men märker skillnader på att köra PS4 Pro (Sniper Elite) vs Xbox One S.

Min bror har inte 4K stöd på sin tv. Men jag rekommenderar ändå Playstation Pro begagnad åt honom istället för One S pga. bättre framerate och ett mer tacksamt GUI. Han kommer inte kunna nyttja 4K, men jag vill minnas när jag själv hade en 1080p tv att grafiken ändå var bättre med Playstation Pro. Jag kände att frameraten var mer stabil, snabbare nedladdning av spel, och just för att PS4:an även har sin boost mode.

Med ett år kvar till PS5 och nya Xbox undrar jag om det är värt för honom att köpa en beg. Pro om han redan även en One S?

Han har gamla generationen av konsoler också Xbox (första) samt en PS3, och jag rekommenderar honom att pensionera dessa för att ge plats åt senare generationens konsoler.


Det är ju lite knepigt att jämföra en PS4 Pro med One S när det gäller framerate. Mer rättvist att jämföra med One X isf som presterar bättre i princip alla spel som finns för båda, ofta med högre upplösning dessutom.

Håller med om Xbox UIt är lite knöligt men det är rätt enkelt att lägga spelen man spelar i grupper som man snabbt kommer åt från menyn som kommer upp när man trycker på Xbox knappen, snabbt och enkelt att starta spel därifrån. Använder inget annat förutom butiken ibland, men mest köper och installerar jag från Xbox och Gamepass apparna från min mobil.

#2209

Postad 06 januari 2020 - 01:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack för svar :)

 

Nu har jag knappt kört online på många, många år. Men kan man inte snacka med en kompis via konsolen, även om man inte är i ett game? 

 

Har för mig att jag både kunde messa samt snacka via headset på min gamla 360 Elite, även när man inte spelade? Det blir himla segt att skicka massa mess annars. Visst har jag snackat med folk när man kört online, men vilka andra sätt finns det?


Redigerat av Glidtassen, 06 januari 2020 - 01:07.


#2210

Postad 06 januari 2020 - 08:12

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Tack för svar :)

 

Nu har jag knappt kört online på många, många år. Men kan man inte snacka med en kompis via konsolen, även om man inte är i ett game? 

 

Har för mig att jag både kunde messa samt snacka via headset på min gamla 360 Elite, även när man inte spelade? Det blir himla segt att skicka massa mess annars. Visst har jag snackat med folk när man kört online, men vilka andra sätt finns det?

 

Skype finns ju på Xbox one i alla fall.



#2211

Postad 06 januari 2020 - 09:04

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Tack för svar :)

Nu har jag knappt kört online på många, många år. Men kan man inte snacka med en kompis via konsolen, även om man inte är i ett game?

Har för mig att jag både kunde messa samt snacka via headset på min gamla 360 Elite, även när man inte spelade? Det blir himla segt att skicka massa mess annars. Visst har jag snackat med folk när man kört online, men vilka andra sätt finns det?


En grupp chatt går att skapa sen bjuda in vänner till (dina vänner kan även se du har en chatt igång och joina själva om den är öppen och inte invite-only)

Och den är global, i online spel kan man ibland vilja prata med dom andra(eller som t.ex search and destroy i cod, är party chatt förbjudet, då man kan prata med varandra när man är död), och då blir man tvingad till game chatt.

#2212

Postad 06 januari 2020 - 09:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Thanks. Vi får backa nästa 10 år när jag hade Elite, och därför går det lite segt att ta sig in i UI. Det är bara att gratulera till Xbox-series X, den  kommer sannolikt bli mäktig när den kommer. 



#2213

Postad 06 januari 2020 - 10:43

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Thanks. Vi får backa nästa 10 år när jag hade Elite, och därför går det lite segt att ta sig in i UI. Det är bara att gratulera till Xbox-series X, den kommer sannolikt bli mäktig när den kommer.


Det är väldigt enkelt att starta en egen partychat. Bara bläddra fram till valfri vän på listan och trycka på X. Sen kan man ju även se om denna vän redan har ett party igång så man kan själv joina.
Menyer är ju en vanesak, det finns säkert massa funktioner på Xboxen jag inte kan själv men jag är ju såpass van att jag inte ens tänker på det. Jag hade ju troligtvis inte fattat ett smack av PS menyer heller.
Menyerna var ju 1000 ggr mer horribla i början när One släpptes och allt var utvecklat efter den j*vla kameran. Dom hade ju väldigt tur att Titanfall var ett höjdarspel.

#2214

Postad 06 januari 2020 - 10:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
I början på One tiden (tror innan släppet i sverige) så var inte chatten klar(funkade sämst), så man fick skypa ist.

Ps4an hade väl inte ens en chatt på lång tid utan det var game chatt i varje spel som gällde. Men som tur är fattar dom vad användarna vill ha och förbättrar hela tiden.

Själv är jag med i Beta-ringen och får väl en OS-update i veckan till min xbox. Det kan vara rätt irriterande om man inte är en aktiv gejmer, då det säkert tar 10min om inte mer att genomföra en update.

#2215

Postad 06 januari 2020 - 11:45

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 1

Finns det något beräknat pris på den nya xbox'en? Det skulle väl iofs. komma i två versioner . . .


Det har spekulerats en hel del med väldigt varierande resultat. Hyffsat dyr är min gissning. 😄

När det gäller två versioner så är det inte bekräftat än utan bara rykten. Kommer bli ett spännande nyhetsår helt enkelt.

Menyerna var ju 1000 ggr mer horribla i början när One släpptes och allt var utvecklat efter den j*vla kameran. Dom hade ju väldigt tur att Titanfall var ett höjdarspel.


Ja, tur att de kommit bort från den idén. Kinect är kul som ett extra tillbehör precis som för 360. Använder fortfarande min med barnen, Fruit Ninja, Just Dance mm. Men att de inte insåg att tvinga på alla en var en dum idé förstår jag inte, hade varit kul att vara en fluga på väggen under de mötena.

#2216

Postad 06 januari 2020 - 11:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vet inte när Microsoft började med Metro? Kommer inte ihåg om det var Windows 8 där allt barkade. Kommer ihåg att knappt fattade hur man hittade sina mappar, eller var skrivbordet hade tagit vägen. Det var då de började med sina "Tiles". 



#2217

Postad 06 januari 2020 - 12:05

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Fast just tiles i Windows tycker jag funkar bra för att få lite snabb översikt över mail, nyheter, kalender och väder. Starta program gör man genom att skriva ett par bokstäver i namnet sen enter, eller win+num för att starta program pinnade i taskbar. Sen på datorer med touch skärm som laptops så har jag också några ofta använda program som genväg på start menyn. Använder fortfarande Windows på det här sättet i Win10 med start i fullskärm. 🙂

#2218

Postad 06 januari 2020 - 12:52

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Plockar man bort alla nyhetsgrejer i startmenyn så funkar Windows 10 hyggligt. Men ja, det hade ju varit skönt om man kunde få ett fungerande OS där man inte dragit upp bloatware till elva.



#2219

Postad 06 januari 2020 - 13:00

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Första GUI till 360:n var fan det som var snabbast och enklast.

https://www.youtube....h?v=AZYhri2tsM4

 

Visst, inte det snyggaste kanske, men hellre att det är enkelt och smidigt, istället för en jäkla gröt.

Sen blev det bara sämre och rörigare för varje version.



#2220

Postad 06 januari 2020 - 16:48

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Vet inte, blivit helt galet frustrerad när jag gått tillbaka till 360. 🤔

#2221

Postad 21 mars 2020 - 09:45

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0
Fick mail från cdon, 2990:- för One X inkl Jedi-spelet.

#2222

Postad 06 juni 2020 - 15:28

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Går det att koppla in tangentbord och mus till XBox One S samt XBox One X?

Har båda burkarna och kidsen vill kunna köra Fortnite med mus och tangentbord istället för kontrollen.

#2223

Postad 06 juni 2020 - 16:09

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Går det att koppla in tangentbord och mus till XBox One S samt XBox One X?

Har båda burkarna och kidsen vill kunna köra Fortnite med mus och tangentbord istället för kontrollen.

Japp, har dock inte koll på om Fortnite stödjer mus/tgb Warzone gör det iaf! (Dvs det är spelberoende)

Redigerat av SKIBBE, 06 juni 2020 - 16:09.


#2224

Postad 06 juni 2020 - 18:56

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Ok, det finns hopp iallafall! Får fråga på MediaMarkt. Långt ifrån säkert att dom har nån i huset som kan svara på så pass avancerade frågor.

#2225

Postad 28 augusti 2020 - 21:18

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Nu är jag less, nu har min andra SSD dött som jag haft som extern/main speldisk. Den första kunde jag återuppliva 2-3ggr genom att formatera den i en dator. Men nuvarande, bara dog nu precis under en Warzone match och jag får inte igång den igen, hittas inte av min dator ens.

 

fan äter Xbox X SSD's till frukost? denna höll typ 1 år.

 

Är det pga att disken inte stängs av montro? 


Redigerat av SKIBBE, 28 augusti 2020 - 21:20.


#2226

Postad 28 augusti 2020 - 21:24

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Nu är jag less, nu har min andra SSD dött som jag haft som extern/main speldisk. Den första kunde jag återuppliva 2-3ggr genom att formatera den i en dator. Men nuvarande, bara dog nu precis under en Warzone match och jag får inte igång den igen, hittas inte av min dator ens.

 

fan äter Xbox X SSD's till frukost? denna höll typ 1 år.

 

Är det pga att disken inte stängs av montro? 

Det är säkert inte relaterat, men jag tror Windows hade en bugg för ett tag sedan som gjorde att systemet slet väldigt mycket på SSD diskar.

 

Hittade: https://www.pcgamer....g-wrecking-ssd/

 

Xboxen kanske har liknande problem?



#2227

Postad 29 augusti 2020 - 09:26

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Märkte igår att man inte längre ser sin "game sharing" kompis spel i sin egen lista, men när man söker på titeln så är det bara installera.

Någon annan som märkt detta?

#2228

Postad 29 augusti 2020 - 09:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nu är jag less, nu har min andra SSD dött som jag haft som extern/main speldisk. Den första kunde jag återuppliva 2-3ggr genom att formatera den i en dator. Men nuvarande, bara dog nu precis under en Warzone match och jag får inte igång den igen, hittas inte av min dator ens.

 

fan äter Xbox X SSD's till frukost? denna höll typ 1 år.

 

Är det samma modell på båda SSD?

 

Min erfarenhet (både på jobb och privat) är att det är ovanligt att SSD går sönder, men det kan ju vara något XB1-specifikt. Googlade snabbt men hittade inget om det.

 

Har själv kört med en Samsung 850 Evo till XB1, utan problem. Men det var längesen jag använde konsolen. Disken sitter i en av mina datorer nu och funkar bra.



#2229

Postad 29 augusti 2020 - 09:50

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Är det samma modell på båda SSD?

Min erfarenhet (både på jobb och privat) är att det är ovanligt att SSD går sönder, men det kan ju vara något XB1-specifikt. Googlade snabbt men hittade inget om det.

Har själv kört med en Samsung 850 Evo till XB1, utan problem. Men det var längesen jag använde konsolen. Disken sitter i en av mina datorer nu och funkar bra.


Nej förutom det var billigast möjliga disk på 256GB.

Den första disken kördes uteslutande med xboxen i instant off, den senaste disken har fått köra Stand By (utan power off usb-disk) senaste halvåret.

#2230

Postad 29 augusti 2020 - 10:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nej förutom det var billigast möjliga disk på 256GB.

 

 

Ok, vad var det för modell/tillverkare? Det finns en del billiga minneschip och kontrollers med tveksam kvalitet.

 

Har genom åren kört med Intel 710, 720, 730, Samsung Evo 840, 850 Evo/Pro, 860 Evo och 970 Evo.

 

På jobb är det nästan alltid billigare OEM-diskar i Dell osv.



#2231

Postad 29 augusti 2020 - 10:21

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Ok, vad var det för modell/tillverkare? Det finns en del billiga minneschip och kontrollers med tveksam kvalitet.

Har genom åren kört med Intel 710, 720, 730, Samsung Evo 840, 850 Evo/Pro, 860 Evo och 970 Evo.

På jobb är det nästan alltid billigare OEM-diskar i Dell osv.


Sista var en Plextor, den innan minns jag ej. Är väl nåt hur externa diskar hanteras antar jag,som xboxen gör fel med ssd eller är dom värme känsliga?

#2232

Postad 29 augusti 2020 - 10:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag har kört en Kingston SSDNow V Series 128GB stort sett 24/7 sedan 2010 i en av mina stationära utan problem.



#2233

Postad 29 augusti 2020 - 10:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nja, värme brukar inte vara något problem med SATA SSD. Snabba NVMe diskar blir varma däremot.

 

Men SSD är ju känsliga för strömspikar och statisk elektricitet. Risken är mindre med en intern disk.

 

Plextor är en tveksam SSD-tillverkare. Inget jag skulle lita på, men om priset är lågt spelar det inte så stor roll till spel iofs.

 

edit: Min äldsta SSD är 10 år, och funkar fortfarande.


Redigerat av Ageve, 29 augusti 2020 - 10:43.


#2234

Postad 29 augusti 2020 - 11:19

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

SSD:er har väl ett fast antal skrivningar som maximalt kan göras på dem, vilket är en faktor i vissa fall. Men i rena konsumentsammanhang är det osannolikt att man uppnår sådana nivåer innan de byts ut.



#2235

Postad 29 augusti 2020 - 11:20

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Beror väl på vad för slags värme vi pratar om. Ju varmare desto snabbare slits SSD diskarna ut. Ökar säkert risken för att den helt går sönder också. Sen så sänks prestanda också ju varmare de blir för att hålla nere temperaturen. 

 

Även om bra SSD diskar är pålitligare än HDD så kan de ju fortfarande gå sönder. Varierar för olika tillverkare men söker man lite online så verkar man hamna runt någon eller några procent för SSD. Och ju äldre de är desto större failure rate. 



#2236

Postad 29 augusti 2020 - 11:31

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jag har min X monterad upp och ner, under skrivbordet. Ssd disken (barebone, bara enbusbkabel) har legat i glappet mellan skeivbord och Xbox. Så den blir ju varm, men inte så att det bränns.

Jag har en 40GB ssd från intel jag kört som os disk i min htpc sen ja 10år kanske, men den har inte kört 24/7 på flera år. Där är det nog mer fara med mina 3*2TB diskar som är lika gamla.

#2237

Postad 29 augusti 2020 - 12:00

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

SSD:er har väl ett fast antal skrivningar som maximalt kan göras på dem, vilket är en faktor i vissa fall. Men i rena konsumentsammanhang är det osannolikt att man uppnår sådana nivåer innan de byts ut.

De har även ett antal reserv-kluster som de kan använda om några blir slitna.  Att slita ut en ssd är nästan omöjligt för en vanlig användare. 



#2238

Postad 29 augusti 2020 - 12:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Annat för oss som fyller och formaterar ett antal 250GB-2TB SSD:er om dagen... :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 29 augusti 2020 - 12:08.


#2239

Postad 29 augusti 2020 - 12:11

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Märkte igår att man inte längre ser sin "game sharing" kompis spel i sin egen lista, men när man söker på titeln så är det bara installera.

Någon annan som märkt detta?


I vilken lista menar du? Ready to install?

#2240

Postad 29 augusti 2020 - 12:17

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

I vilken lista menar du? Ready to install?


Ja precis, i den listan såg jag allt förut (kan väl iofs ändrats med ny design på gui) är med i beta-ringen

#2241

Postad 29 augusti 2020 - 19:26

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Ja precis, i den listan såg jag allt förut (kan väl iofs ändrats med ny design på gui) är med i beta-ringen


Man kan ju fortfarande gå in på ”ready to install” via Full library, all owned games och sen välja ready to install.

#2242

Postad 30 augusti 2020 - 15:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

SSD:er har väl ett fast antal skrivningar som maximalt kan göras på dem, vilket är en faktor i vissa fall. Men i rena konsumentsammanhang är det osannolikt att man uppnår sådana nivåer innan de byts ut.

 

Intel har ett fast antal skrivningar innan de dör, men många SSD har inte det.

 

Vill minnas att gränsen för Intels 240GB TLC SSD var 700 TB, vilket då motsvarar att installera ett 80GB spel varje dag i 25 år.

 

Samsung 840 Evo 250GB nådde runt 2500 TB i en test, innan den dog. 85 år då om man skriver 80GB per dag. ;)

 

Men tillförlitligheten är säkert sämre med de nya billiga QLC-chippen (Intel 660, Samsung Qvo osv), och alla billiga OEM-varianter som sitter i Dell, HP, Lenovo osv (och troligtvis de nya konsolerna pga priset).


Redigerat av Ageve, 30 augusti 2020 - 15:32.


#2243

Postad 30 augusti 2020 - 16:22

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

Intel har ett fast antal skrivningar innan de dör, men många SSD har inte det.

 

Vill minnas att gränsen för Intels 240GB TLC SSD var 700 TB, vilket då motsvarar att installera ett 80GB spel varje dag i 25 år.

 

Samsung 840 Evo 250GB nådde runt 2500 TB i en test, innan den dog. 85 år då om man skriver 80GB per dag. ;)

 

Men tillförlitligheten är säkert sämre med de nya billiga QLC-chippen (Intel 660, Samsung Qvo osv), och alla billiga OEM-varianter som sitter i Dell, HP, Lenovo osv (och troligtvis de nya konsolerna pga priset).

Om det sitter en billig OEM-variant i de nya konsolerna som du säger, kommer man kunna byta ut de mot en dyrare och bättre ssd, har för mig att jag läst att Sony kommer tillåta det med PS5 men inte koll om det är möjligt på Series X?



#2244

Postad 30 augusti 2020 - 18:27

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Om det sitter en billig OEM-variant i de nya konsolerna som du säger, kommer man kunna byta ut de mot en dyrare och bättre ssd, har för mig att jag läst att Sony kommer tillåta det med PS5 men inte koll om det är möjligt på Series X?


Tror inte att man kommer kunna byta den interna på Series X. Sen kommer de ha en egen lösning för extern för att den ska kunna hålla samma prestanda som den interna.

Både för och nackdelar med den lösningen. Lättare för utvecklarna när alla får samma utlovade prestanda men troligtvis dyrare.

Fast ssd som stödjer prestandan som krävs för PS5 finns knappt än och kommer nog inte vara så billiga de heller den närmsta tiden.

#2245

Postad 30 augusti 2020 - 18:35

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 1
Om man ska spela 360/One spel så räcker det med en vanlig extern hdd.

#2246

Postad 10 september 2020 - 12:45

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Fick fingrarna ur för att jag hade lite att göra så jag pillade i en ssd som jag hade liggandes i min X. Alltid tyckt OS:et varit segt på X men nu känns den bra mkt rappare i menyerna. Blir att testa lite mer nu.



#2247

Postad 10 september 2020 - 13:41

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Fick fingrarna ur för att jag hade lite att göra så jag pillade i en ssd som jag hade liggandes i min X. Alltid tyckt OS:et varit segt på X men nu känns den bra mkt rappare i menyerna. Blir att testa lite mer nu.


Najs, men om du vill fokusera prestandan i spel med hjälp av SSD så är sata-gränssnittet snabbare via usb3.

Nu får du iofs en najs kompromiss med snabbt OS och snabbare laddning och streaming av texturer

#2248

Postad 10 september 2020 - 14:44

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Jag har även en extern SSD inkopplad men den tänkte jag flytta över till XSX sen. Men det du skrev hade jag ingen aning om så helst ska dom ligga på den externa då.

#2249

Postad 10 september 2020 - 14:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Najs, men om du vill fokusera prestandan i spel med hjälp av SSD så är sata-gränssnittet snabbare via usb3.


One X har SATA3.

#2250

Postad 10 september 2020 - 15:06

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

One X har SATA3.


Damn, jag kanske har old info i huvudet från S. Helt hindra på att iaf teoretiskt så var usb gränssnittet snabbare. Men kollade upp och hade fel såg jag

Jag har även en extern SSD inkopplad men den tänkte jag flytta över till XSX sen. Men det du skrev hade jag ingen aning om så helst ska dom ligga på den externa då.


Jag 2x kollade precis, stämmer det Ageve säger. Det är exakt lika snabbt nästan, internt/externt med fördel internt!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.