Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Föräldrar blåsta på köksluckor (ocker) finns något att göra?

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 april 2016 - 16:04

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 1

Mina föräldrar har pratat om nytt kök i minst 10 år, för någon månad sen börjades det prata om att bara byta luckor, lådor och bänkskivor istället då stommen är frisk!

Tänkte inte mer på det, tänkte de ringer väl min när det är dags o kolla priser etc. (de brukar göra detta)

iaf. hälsade på dem igår, och de nya luckorna, lådorna mm var på plats.... såg väl ok ut (deras stil) men så frågade jag vad dom hade fått ge!

89.000:- alltså åttioniotusen j*vla riksdalers!

 

Jag sa att ni måste skämta!!??  nope... 


Jag tycker de har blivit blåsta å det grövsta, själv hade jag max gett 10-13k för detta hos dom!

De har ett kanske några % större kök än genomsnittet, men absolut inget stort eller speciellt ovanligt!


det är ca: 20st skåpsluckor, 2högskåpsluckor, 8 större lådor inkl. lucka, 3 sidopaneler, 10 smålådor och kanske uppåt 4meter standard bänkskiva (rakt kapat)


89k.. jisses.


Själv byggde jag ett större komplett kök än det för 5 år sen (ikea) och gav 70k inkl. induktionshäll, stora kyl o frys, fläkt inbyggnads micro och ugn, kran, diskbänk osv.. 


Så går det o göra något nu när det redan är på plats? jag anser dom blivit blåsta på minst 60k..


Om de bara hade ringt.. suck!

(detta gäller nå företag som heter Härjedalens kök)



#2

Postad 26 april 2016 - 16:16

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Dom måste vara figursydda de där lådorna, galen prislapp... Förlåt men man undrar ju om dina föräldrar inte fått/begärt någon prisindikation innan?

(Som du själv påtalar så får man ju i princip ett totalrenoverat kök för inte mycket mer än det där.)



#3

Postad 26 april 2016 - 16:18

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 1

Har väldigt svårt att tro att man kan reklamera ett sådant köp. Det står klart och tydligen på deras hemsida att en sådan montering kostar mellan 30 och 100 K beroende på köksstorlek. 

Däremot borde de ju på förhand fått reda på ungefär hur mycket det skulle landa på. 

 

Håller dock med om att det låter helt sinnessjukt dyrt. 

 

Kollar man på deras hemsida skriver de så här.. citerar

"Att behålla köksstommarna men byta luckor, lådor och inredning är ett plånboksvänligt och miljösnällt sätt att förnya ditt kök. Priset beror på hur stort köket är och vilka luckor, stänkskydd och andra detaljer du väljer, men vi brukar lite skämtsamt säga att det kostar en kopp kaffe. Under ett hembesök av en köksexpert så får du hjälp med tips och råd tillsammans med svar på vad just ditt kök kostar med Härjedalsmetoden®." 

 

 

"men vi brukar lite skämtsamt säga att det kostar en kopp kaffe"...  alltså, vem på det där företaget fick för sig att det där lät fyndigt? 


Redigerat av Unregisteredbdae541f, 26 april 2016 - 16:18.


#4

Postad 26 april 2016 - 16:27

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

"men vi brukar lite skämtsamt säga att det kostar en kopp kaffe"...  alltså, vem på det där företaget fick för sig att det där lät fyndigt? 


Förmodar att de åsyftar säljaren eller förlåt "köksexpertens" hembesök för att lämna en offert bara kostar en kaffe.

#5

Postad 26 april 2016 - 17:16

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Dom måste vara figursydda de där lådorna, galen prislapp... Förlåt men man undrar ju om dina föräldrar inte fått/begärt någon prisindikation innan?

(Som du själv påtalar så får man ju i princip ett totalrenoverat kök för inte mycket mer än det där.)

 

Är standardmått på nästan allt!

Jo de fick såklart en prisbild/offert, de bara valde att gå vidare utan att någon annan fick se den!

Har väldigt svårt att tro att man kan reklamera ett sådant köp. Det står klart och tydligen på deras hemsida att en sådan montering kostar mellan 30 och 100 K beroende på köksstorlek. 

Däremot borde de ju på förhand fått reda på ungefär hur mycket det skulle landa på. 

 

Håller dock med om att det låter helt sinnessjukt dyrt. 

 

Kollar man på deras hemsida skriver de så här.. citerar

"Att behålla köksstommarna men byta luckor, lådor och inredning är ett plånboksvänligt och miljösnällt sätt att förnya ditt kök. Priset beror på hur stort köket är och vilka luckor, stänkskydd och andra detaljer du väljer, men vi brukar lite skämtsamt säga att det kostar en kopp kaffe. Under ett hembesök av en köksexpert så får du hjälp med tips och råd tillsammans med svar på vad just ditt kök kostar med Härjedalsmetoden®." 

 

 

"men vi brukar lite skämtsamt säga att det kostar en kopp kaffe"...  alltså, vem på det där företaget fick för sig att det där lät fyndigt? 

Monteringen tog tydligen snubben 5 timmar!

Förstår också att det lär vara snudd på omöjligt att göra något åt det i efterhand, men ibland kan det finnas nå kryphål!

 

 

Förmodar att de åsyftar säljaren eller förlåt "köksexpertens" hembesök för att lämna en offert bara kostar en kaffe.

Ja, besöket lär inte kostat mer en en kaffe, men sedan kostade det en hel garderob skjortor och mer därtill!



#6

Postad 26 april 2016 - 17:31

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Men suck, du måste delge oss av mer info. Varför anser du det vara ocker?Du köpte ett billigt köp på IKEA, grattis. Allt som är dyrare än IKEA är inte ocker.

 

Ser inte någon som skriker ocker när någon betalar tusentals kr / m för en signal eller högtalarkabel.


Redigerat av Unregistered42205, 26 april 2016 - 17:42.


#7

Postad 26 april 2016 - 17:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 3
Ungefär som att säga att man blivit lurad när man köper en bil för 500000kr det finns ju mycket billigare.

Det var väl helt enkelt dyra luckor. Det var väl dom som valde luckorna och såg prislappen. Har svårt att förstå hur man då kan vara lurad.

#8

Postad 26 april 2016 - 17:48

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Men suck, du måste delge oss av mer info. Varför anser du det vara ocker?Du köpte ett billigt köp på IKEA, grattis. Allt som är dyrare än IKEA är inte ocker.

 

Ser inte någon som skriker ocker när någon betalar tusentals kr / m för en signal eller högtalarkabel.

ok...

Vilken mer info vill du ha?

Det är standard luckor, en med specialmått, standard typ rusta bänkskiva (laminat) inge värstingkonstruktioner på lådor (tänk ikea, epoq mm.) arbetat tog inte ens en arbetsdag..
 

??



#9

Postad 26 april 2016 - 17:53

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Drog precis ihop ett exakt likadant kök på ikea, standardgrejjer!

All stomme, luckor beslag, knoppar, sidoskivor mm. you name it. Inkl. diskbänk, blandare, induktionshäll, stor frys, stor kyl, fläkt, diskmaskin mm.

Alltså komplett (dock utan arbete)....


Så nog tycker jag deras affär är ocker allt!
 

Bifogad fil(er)



#10

Postad 26 april 2016 - 18:03

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 5
Men du, det finns kök i olika prisklasser. Ikea är ett billigare alternativ om än väldigt bra och snyggt (beror ju givetvis på vad man gillar).

Även dyrare märken använder sig ofta av liknande konstruktioner på stommar som IKEA men erbjuder ofta kanske lite mer exklusiva tillval och material på andra saker.

De har ju fått en offert och accepterat detta. De ville kanske inte ha ett "IKEA-kök" helt enkelt utan valde att gå på ett annat märke. Titta på typ Marbodal, HTH och andra märken så kommer du snart se att de är betydligt dyrare än IKEA. Sen om det är värt det eller prisvärt är upp till köparen att avgöra.

#11

Postad 26 april 2016 - 18:15

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Men du, det finns kök i olika prisklasser. Ikea är ett billigare alternativ om än väldigt bra och snyggt (beror ju givetvis på vad man gillar).

Även dyrare märken använder sig ofta av liknande konstruktioner på stommar som IKEA men erbjuder ofta kanske lite mer exklusiva tillval och material på andra saker.

De har ju fått en offert och accepterat detta. De ville kanske inte ha ett "IKEA-kök" helt enkelt utan valde att gå på ett annat märke. Titta på typ Marbodal, HTH och andra märken så kommer du snart se att de är betydligt dyrare än IKEA. Sen om det är värt det eller prisvärt är upp till köparen att avgöra.

Ja naturligtvis finns det olika klasser av kök, men här pratar vi enbart luckbyte/lådbyte av verkligen standardkaraktär! och en minst sagt standard bänkskiva, är ju knappt 89 delar i det kitet de köpte!

Allt känns så fel, säger inte att det varken är dåligt utfört, eller känns som "polack kök" men får inte ihop kostnaden och hur folk kan köpa detta utan att bli lurade som jag anser min rötter blivit! Hade de sagt att de get 20-30k så hade jag sagt till dem ok, de va lite dyrt kanske, men helt ok så kör ni på det ifall ni verkligen vill ha det!



#12

Postad 26 april 2016 - 19:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Det är så här det är om man köper "märkeskök"

En svåger till mig hade hemma en kille som räknade på hans köksluckor, handtag, bänkskiva.

 

De skulle ha ca  60k och de var ett pyttekök.



#13

Postad 26 april 2016 - 19:38

Västeråssnubben
  • Västeråssnubben
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Mina föräldrar gav nog iaf 50 sammanlagt för sina när dom bytte luckor och lådfronter bänkskiva osv.. härjedalskök eller vad dom hette.. det är dyrt.. man "köper" väl även lite tid kanske.. iaf var det så mina föräldrar tyckte..



#14

Postad 26 april 2016 - 21:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Har dom fått en offert och accepterat denna är det bara att gilla läget tyvärr.

Jag tycker också att det låter grisigt dyrt.

 

Dom får se det som läropengar.



#15

Postad 26 april 2016 - 21:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Blåsta, nej.

Utnyttjade, troligtvis.

Men tråkigt likväl och säkert dyrare än rimligt ja.

#16

Postad 27 april 2016 - 01:06

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Min svärmor gjorde precis samma sak med Härjedalskök och det kostade också en hel del men det var ingen IKEA skit det kan jag intyga.

Men visst det är mycket pengar.

Kolla vad samma hade kostat hos tex HTH kök tex säkert lika dyrt där.



#17

Postad 27 april 2016 - 07:44

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Då man verkar ha tillverkat anpassade lådor etc så är trådens titel missvisande.



#18

Postad 27 april 2016 - 07:50

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Låter ju dyrt men tex bänkskiva brukar ju sticka iväg rätt bra i pris. Själv har jag ett relativt normalstort kök där jag köpt stommar o luckor från Ikea men andra vitvaror o bänkskiva. Kommer landa på bortåt 250 000kr när allt är klart. Ioförsig med allt arbete och en del elomdragning, men att byta kök är ju snordyrt. 



#19

Postad 27 april 2016 - 07:55

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Fördelen med att köpa ett "märkeskök" brukar vara att när man råkar ha sönder en lucka om 10 år så chansen betydligt större att du kan få en utbyteslucka än om du har köpt ett IKEA-kök där dem bytt köksserie 2 gånger.



#20

Postad 27 april 2016 - 15:41

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Eller som när kompisen beställde ett Ikea kök och det kom utan 4 köksluckor som var restade och tog minst 4 månader att få hem sen. :)



#21

Postad 27 april 2016 - 16:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 4

Tycker dock inte att det ska gnällas för mycket på Ikea.

Det är inte samma skit som det var förr. Nu för tiden är deras kök klart godkända.

Samma finesser och lösningar som alla andra, och är väldigt sällan det saknas nåt.



#22

Postad 27 april 2016 - 17:39

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 1
Du jämför ju inte rätt saker för fem öre här. Om dina föräldrar skulle sätta in ett nytt IKEA-kök, med alla standard-problem det innebär, vem skulle stå för monteringen? Vem skulle riva det gamla? Vem ska köra iväg allt skräp? Var ska de äta under de dagar de är utan kök?

Lägg ihop de där kostnaderna så kommer du nog en bra bit över 100000kr, och då blir härjedalskök plötsligt billigt. Förutsatt att man trivs med kökets planlösning.

Jag är säker på att de stommar de har är långt stadigare och i bättre kvalitet än nya IKEA-stommar. Om du ska jämföra med nytt så jämför med HTH, Marbodal, Ballingslöf eller liknande. De följer åtminstonde samma standard och använder liknande kvalitet i sina beslag som härjedalskök.

#23

Postad 27 april 2016 - 17:45

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 1

Tycker dock inte att det ska gnällas för mycket på Ikea.
Det är inte samma skit som det var förr. Nu för tiden är deras kök klart godkända.
Samma finesser och lösningar som alla andra, och är väldigt sällan det saknas nåt.

Nä, det har du rätt i...
20-serien de har nu är många gånger värre. Har du ett kök som är ex 419 cm är du tvungen att ha 9,5cm passbit på varje sida, finns ingen flexibilitet i systemet. Bänkdjupet är djupare än alla andra leverantörer, så man är tvungen att välja någon av IKEAs alternativ. Djup och avstånd i stommar är anpassade efter IKEAs vitvaror, så ska du köpa nya vitvaror 10 år senare kan du behöva bygga om hela skåpet.

De duger möjligen till tvättstuga...

#24

Postad 27 april 2016 - 18:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0


Jag är säker på att de stommar de har är långt stadigare och i bättre kvalitet än nya IKEA-stommar. Om du ska jämföra med nytt så jämför med HTH, Marbodal, Ballingslöf eller liknande. De följer åtminstonde samma standard och använder liknande kvalitet i sina beslag som härjedalskök.

 

Jag jobbar ju som du vet med kakel, och kaklar alla Ballingslöv i byn vi bor i. Kaklar också en del Marbodal och HTH.

Det är marginell skillnad i ren kvalitet mot Ikea.

 

Sen att dom infört nya skitmått är en annan femma.

 

Däremot är Epoq och Kvik riktigt riktigt superskit.



#25

Postad 28 april 2016 - 17:32

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Jag hade hemma en "lirare" för en större firma relativt nyligen, som mätte och stod I runt en halvtimma. Jag är helt införstådd att det skulle bli ett uppsving av kvalitet, men säljarsnacket var för aggressivt. Jag minns inte summan exakt men för byte av luckor, lådor mm (behålla stommen) skulle vi hamna på runt 65 000 kr. Vi var dock tvungen att bestämma oss på fläcken och skriva kontrakt, annars var det runt 5000 kr mer pga "special deal".

 

Vi valde att backa ur det hela...jag ska själv montera ned luckorna och få dom lackade, kommer kostar runt 8000 kr....känns bättre det kan jag lova!


Redigerat av Hooch, 28 april 2016 - 17:33.


#26

Postad 28 april 2016 - 18:06

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Jag hade hemma en "lirare" för en större firma relativt nyligen, som mätte och stod I runt en halvtimma. Jag är helt införstådd att det skulle bli ett uppsving av kvalitet, men säljarsnacket var för aggressivt. Jag minns inte summan exakt men för byte av luckor, lådor mm (behålla stommen) skulle vi hamna på runt 65 000 kr. Vi var dock tvungen att bestämma oss på fläcken och skriva kontrakt, annars var det runt 5000 kr mer pga "special deal".

 

Vi valde att backa ur det hela...jag ska själv montera ned luckorna och få dom lackade, kommer kostar runt 8000 kr....känns bättre det kan jag lova!

Hade varit intressant att veta vilket företag detta är.

 

Att köra med exploderande offers är väldigt fult, speciellt om det är en stor aktör.



#27

Postad 28 april 2016 - 18:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 5
Det är enbart oseriösa säljare som kör med tricket, "bestäm dig och skriv på nu nu annars kostar det mer sen!".

Sånt får alla varningsklockor att ringa i mina öron och backa varje gång.

#28

Postad 29 april 2016 - 13:27

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det är enbart oseriösa säljare som kör med tricket, "bestäm dig och skriv på nu nu annars kostar det mer sen!".

Sånt får alla varningsklockor att ringa i mina öron och backa varje gång.

Helt klart. Låter extremt oseriöst. Välj ALDRIG såna bolag.



#29

Postad 29 april 2016 - 15:59

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

tackar för engagemanget, verkar vara åt båda hållen i svaren ni ger!

Tror dock fler hade hållit med mig om jag postar en bild!, ska försöka göra detta i helgen när jag ska besöka dem igen!

Trevlig helg på eder!



#30

Postad 29 april 2016 - 20:43

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Har dom fått en offert på 89 kkr, valt att köpa köket och fått en faktura på 89 kkr? Då tycker jag inte "ocker" hör hemma i diskussionen.

 

Tycker du köksleverantören skulle gjort något annorlunda rent avtalsmässigt?


Redigerat av Mr_Tom, 30 april 2016 - 00:29.


#31

Postad 30 april 2016 - 08:37

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Har dom fått en offert på 89 kkr, valt att köpa köket och fått en faktura på 89 kkr? Då tycker jag inte "ocker" hör hemma i diskussionen.

 

Tycker du köksleverantören skulle gjort något annorlunda rent avtalsmässigt?

Nä! rent avtalsmässigt är det ju inga konstigheter!

Men förfarandet, finns inte någon annan jag känner som inte hade kastat ut vederbörande omgående när kostnadsförslaget hade presenterats!

Målgruppen är ju just 40-50talister som inte har riktigt koll, de kör: "just nu har vi specialrabatt i just DITT område" "bestäm er snabbt, annars kan jag inte lämna denna rabatten" osv.

Själv hade jag nog laddat salt i bössan ;)



#32

Postad 30 april 2016 - 08:50

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1
Skulle 40 och 50 talister vara extra korkade menar du?

#33

Postad 30 april 2016 - 09:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 3

Nä! rent avtalsmässigt är det ju inga konstigheter!

Men förfarandet, finns inte någon annan jag känner som inte hade kastat ut vederbörande omgående när kostnadsförslaget hade presenterats!

Målgruppen är ju just 40-50talister som inte har riktigt koll, de kör: "just nu har vi specialrabatt i just DITT område" "bestäm er snabbt, annars kan jag inte lämna denna rabatten" osv.

Själv hade jag nog laddat salt i bössan ;)

Är det inga konstigheter med avtalet så är det nog bara att gilla läget.

 

Sedan att målgruppen inte har koll, där har du nog fel. Jag känner 40-50 talister som har järnkoll. Mitt intryck av detta är att du inte riktigt har koll.

 

När jag letade lägenhet för några år sedan så var det vid några tillfällen aktuellt att byta hela köket. Jag kollade då runt lite och prisvariationen är ganska stor. Från "några hundra tusen" och uppåt. Med "rätt" bänkskivor och vitvaror så kan det rassla iväg en halv miljon eller mer. Poängen är att din referens IKEA är ingen bra referens. Det är snarare lägsta punkten i ett väldigt stort prisspann. Inget ont om IKEA lika lite som jag har något emot billiga bilar. Men "finmärken" kostar mera. Och du klagade på det korta montaget, hade det varit mera prisvärt om störningen varat längre :) ?

 

Sedan finns en aspekt på detta som du kanske skall fundera lite över :) . Dina föräldrar har pratat om nytt kök i 10 år. Nu har dom fixat ett nytt kök. Du tycker det är svindyrt men är dom nöjda? Om du fortsätter på det nuvarande spåret tror du det efterlängtade köket blir något positivt då? Avtalsmässigt är det nog ganska kört så just nu tillför du väl bara negativa saker. Inget illa menat men tänk innan du säger något till dom :) .


Redigerat av Mr_Tom, 30 april 2016 - 09:35.


#34

Postad 30 april 2016 - 21:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Mina föräldrar har pratat om nytt kök i minst 10 år, för någon månad sen börjades det prata om att bara byta luckor, lådor och bänkskivor istället då stommen är frisk!

Tänkte inte mer på det, tänkte de ringer väl min när det är dags o kolla priser etc. (de brukar göra detta)

iaf. hälsade på dem igår, och de nya luckorna, lådorna mm var på plats.... såg väl ok ut (deras stil) men så frågade jag vad dom hade fått ge!

89.000:- alltså åttioniotusen j*vla riksdalers!

Jag sa att ni måste skämta!!?? nope...


Jag tycker de har blivit blåsta å det grövsta, själv hade jag max gett 10-13k för detta hos dom!

De har ett kanske några % större kök än genomsnittet, men absolut inget stort eller speciellt ovanligt!


det är ca: 20st skåpsluckor, 2högskåpsluckor, 8 större lådor inkl. lucka, 3 sidopaneler, 10 smålådor och kanske uppåt 4meter standard bänkskiva (rakt kapat)


89k.. jisses.


Själv byggde jag ett större komplett kök än det för 5 år sen (ikea) och gav 70k inkl. induktionshäll, stora kyl o frys, fläkt inbyggnads micro och ugn, kran, diskbänk osv..


Så går det o göra något nu när det redan är på plats? jag anser dom blivit blåsta på minst 60k..


Om de bara hade ringt.. suck!

(detta gäller nå företag som heter Härjedalens kök)

Kan ju iofs vara så att de faktiskt blåst dina föräldrar. Nu vet jag ju inte hur gamla de är, men inte ovanligt alls att hantverkare skörtar upp äldre människor. Nu är det ju inga standardluckor, men prova att få en ungefärlig prisuppgift per telefon på liknande dina föräldrars luckor. Då får du ju en uppfattning om läget och kan konfrontera asen om det nu föreligger skumrask.

#35

Postad 01 maj 2016 - 08:35

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Härjedalskök var hemma hos oss och fick ett prisförslag som jag trodde var ett skämt.
Kostade mer än ett helt nytt kök med vitvaror.
Sen försökte han stressa oss att "erbjudanet"bara gällde idag.
Hejdå sa jag.

#36

Postad 01 maj 2016 - 10:33

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Härjedalskök var hemma hos oss och fick ett prisförslag som jag trodde var ett skämt.
Kostade mer än ett helt nytt kök med vitvaror.
Sen försökte han stressa oss att "erbjudanet"bara gällde idag.
Hejdå sa jag.

Att en offert är tidbegränsad är väl normalt. Men snarare en månad än en dag :) . Det beteendet låter ju inte riktigt seriöst.

 

När du säger att det kostade "mer än ett helt kök", vad jämför du då med? IKEA är ju relativt billiga och privärda om man gillar deras koncept.

 

Sedan nämnde ju OP bänkskivor, sådana i lite "exklusivare" material kan kosta multum.


Redigerat av Mr_Tom, 01 maj 2016 - 10:33.


#37

Postad 01 maj 2016 - 12:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har 30 dagar på mina offerter jag lämnar. Offerten är kostnadsfri.

I början när jag startade företag missade jag att skriva någon tidsfrist alls.

Då hände det att folk återkom efter över ett år och ville ha jobbet gjort.

 

På ett år kan ju priser för både arbete och material ha gått upp.

30 dagar tycker jag är schysst.

 

Att någon måste bestämma sig på plats är jävvligt oseriöst.

Men marknaden brukar vara lite självsanerande.

Djungeltrumman brukar göra att dom oseriösa får dåligt rykte, därmed inga jobb, och senare konkurs.

 

Synd bara om dom som har blivit lurade på vägen...



#38

Postad 01 maj 2016 - 12:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tänker mig att 14 dagar borde vara ett minimum för offerter, skulle heller aldrig köpa något från ett företag som sa att det är nu eller aldrig.

#39

Postad 01 maj 2016 - 14:25

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Skulle 40 och 50 talister vara extra korkade menar du?


Dom är mer naiva än vi yngre, har sämre koll på priser och har ofta bra ekonomi. Sånt bäddar för oseriösa aktörer.

#40

Postad 01 maj 2016 - 14:36

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

Att en offert är tidbegränsad är väl normalt. Men snarare en månad än en dag :) . Det beteendet låter ju inte riktigt seriöst.

 

När du säger att det kostade "mer än ett helt kök", vad jämför du då med? IKEA är ju relativt billiga och privärda om man gillar deras koncept.

 

Sedan nämnde ju OP bänkskivor, sådana i lite "exklusivare" material kan kosta multum.

 

Ja han var dyrare än ett Ikea kök .

Luckorna han visade upp såg som om det var en fastlimmad plastfilm på .



#41

Postad 01 maj 2016 - 16:18

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Dom är mer naiva än vi yngre, har sämre koll på priser och har ofta bra ekonomi. Sånt bäddar för oseriösa aktörer.


Ja det kanske är din uppfattning, min ser annorlunda ut faktiskt. Inte att de inte har bättre ekonomi då men att de skulle vara mer naiva eller ha sämre koll på priser. Jag sitter ofta och förhandlar med den generationen inom jobbet och min uppfattning är snarare den motsatta helt ärligt.

#42

Postad 01 maj 2016 - 17:17

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Ja det kanske är din uppfattning, min ser annorlunda ut faktiskt. Inte att de inte har bättre ekonomi då men att de skulle vara mer naiva eller ha sämre koll på priser. Jag sitter ofta och förhandlar med den generationen inom jobbet och min uppfattning är snarare den motsatta helt ärligt.

Jag håller helt med dig. Att äldre skulle vara mera naiva än yngre, min erfarenhet är också snarare tvärtom. Sextioåringen har ofta sett allt som trettioåringen har sett, och lite till. Naiv betyder ju faktiskt oerfaren, saknar erfarenhet och det stämmer väl oftare på en trettioåring än en sextioåring :) .

 

Men det stora misstaget är nog att ge en viss ålderskategori vissa egenskaper :) .


Redigerat av Mr_Tom, 01 maj 2016 - 17:25.


#43

Postad 01 maj 2016 - 17:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Ja han var dyrare än ett Ikea kök .

Luckorna han visade upp såg som om det var en fastlimmad plastfilm på .

Det stämmer bra med min erfarenhet. En kollega köpte nyligen ett kök och det kostade ca 70 - 100 kkr på IKEA. Han ville hellre ha ett annat alternativ men pengarna fanns inte. Och det var inget fel på IKEA men han ville egentligen ha en annan stil.

 

Sedan kan ju Härjedalens kök vara dåliga, det vet jag inget om. Men att prata om "ocker" bara för det är dyrare än IKEA, då har man dålig koll på prisspridningen när det gäller kök :) .


Redigerat av Mr_Tom, 01 maj 2016 - 17:24.


#44

Postad 08 maj 2016 - 06:55

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Som sagt, här råder delade meningar, men några verkar förstå min andemening gällande "not enough bang 4 the buck"

Jag förstår naturligtvis marknaden och prisbilden när man ska bygga kök från epoq till hth, hade härjedalskök legat närmare epoq i pris för det min föräldrar köpte så hade jag icke gnällt!

Sen gällande 40talisterna. det är naturligtvis generellt sagt men som någon sa innan (vincent) "Dom är mer naiva än vi yngre, har sämre koll på priser och har ofta bra ekonomi. Sånt bäddar för oseriösa aktörer. " 



#45

Postad 08 maj 2016 - 07:37

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 2

Sen gällande 40talisterna. det är naturligtvis generellt sagt men som någon sa innan (vincent) "Dom är mer naiva än vi yngre, har sämre koll på priser och har ofta bra ekonomi. Sånt bäddar för oseriösa aktörer. " 


Jag vet inget om företaget skall sägas först, de kanske är väldigt dyra kontra kvalitén de lämnar men min uppfattning om det du skriver stämmer helt enkelt inte. Jag jobbar inom byggnads som projektledare visserligen numera, de som kollar upp flera alternativ, ringar 1000 ggr och ställer företag mot varandra är nästan alltid de äldre.

Tänk såhär istället då, vilka är det som har tid att kolla upp saker, en stressad småbarnsförälder eller en 50 talist med utflyttade barn? Vem är det som behöver ha sitt kök klart fort? En småbarnsförälder eller en 40 talist? Du verkar tro att oseriösa företag (om dessa nu är det) är ett nytt fenomen men grejen är att de alltid funnits och troligtvis har förtitalisterna gjort denna resa tidigare men att anlita hantverkare medans det troligare är första gången för en småbarnsförälder.

#46

Postad 08 maj 2016 - 09:13

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0

Pratade lite med min sambo som jobbade på ett företag som tillverkade och sålde kök tidigare.

Mycket av priset beror på om det är standardmått på skåp o luckor, material, typ av luckor, är de av massivt trä, träfanér, lackade mdf, plastlaminerat? När du skriver att det är typ en bänkskiva från Rusta, vad menar du då? Laminerade bänkskivor finns också i olika sorterts kvalité, och jag skulle nog vilja påstå att Rustas ligger långt långt ned på listan.

Både jag o tjejen tycker att priset är något högt utan att egentligen veta mer, men 10-15k för bara luckor som du skrev tidigare så är det nog Rusta-kvalité som gäller... 

 

Här har du en länk med 3 olika prisklasser från Novaflex. Budget, Standard, Premium. 

http://novaflex.se/l...te/prisgrupper/


Redigerat av InSane, 08 maj 2016 - 09:15.
Länken


#47

Postad 08 maj 2016 - 14:30

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

@Mikolino

 

En fråga, är dina föräldrar nöjda med sitt nya kök?



#48

Postad 14 december 2017 - 01:24

Biker123
  • Biker123
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Hörde av en kompis att säljarna har olika prislistor hos kunderna , dom får mer i lön beroende på hur mycket dom tar över prislistan. Dom utlovar 20% rabatt fast dom har redan höjt priset före .
Ingen köper kök av härjedalskök om man fått fundera en dag å insett att priset är helt galet , när konkurenterna är hälften så dyra på liknande produkter!

#49

Postad 16 december 2017 - 21:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
En tanke från en rörmokare. Jag har ett litet men gigantiskt fel i mig. Rekommenderar alltid det billigaste alternativet för kund. Däremot slår det mig hur ofta IT-konsulter betalas 3.000kr i timmen utan att visa på produktivitet medans folk knasar över hantverkare och dess priser.

För att bli vettig hantverkare krävs det minst 10 år i yrket. Vem betalar den insatsen?

Redigerat av PML73, 16 december 2017 - 21:34.


#50

Postad 16 december 2017 - 22:12

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Från vad jag sett av rörmokare skulle jag hellre betala en IT-konsult 3000 tim för att montera rör hos mig. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.