Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare Buchardt s300?

14 svar till detta ämne buchardt s300 emotiva basx xtz edge förstärkare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 augusti 2020 - 14:53

Unregistered1c268089
  • Unregistered1c268089
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej

 

Har ett par Buchardt s300 högtalare som matas med en NAD c368. Känner att den är lite klen och att de kanske hade behövts mer kraft för att få lite mer tryck i ljudet. Funderar på några förstärkare för en vettig peng men har några frågor då jag är rätt ny när de gäller högtalare och förstärkeri.

 

Kommer jag att märka en stor skillnad och vad blir skillnaderna i såna fall?

Ljudtryck och detaljer  vid låg kontra hög volym? 

Ljudkvalitet? 

Vad kommer skillnaden bli mot NADen? blir de ens någon förbättring? 

 

Alla erfarenheter är välkomna.

 

 

Tänkta förstärkare

 

XTZ edge A2 300  2*150w 8ohm, 2*300w  4ohm

 

Emotiva basx 300 2*150e 8 ohm,  2*300w  4ohm

 

Nuvarande utrustning

NAD C368 2*80w i 4 och 8 ohm, Dynamisk effekt 200w i 4 ohm

Buchardt S300  mk2,  4  ohm,    rekommenderad effekt 40-200w

Högtalarkabel:  QED Silver Anniversary  XT   1,5mm2   med monterade banankontakter

 

 

Rummet är stort: 6*6m (36kvm) med en rätt stor öppning till ett till rum på 21 kvm

 

Mvh GACCO

 

 



#2

Postad 13 augusti 2020 - 16:07

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Köp baslåda/or och "billigt" PA steg, typ Behringer eller Crown med highpass filter.

och behåll NADen. Tror inte mer effekt kommer räcka så långt utan att du delar av frekvensen. 

 

Sen är det alltid svårt att sitta här på forumet och veta vad du tycker är "hög volym" 

 

80W hade räckt för mig i vanligt vardagsrum i hus iaf. 


Redigerat av TijY, 13 augusti 2020 - 16:16.


#3

Postad 13 augusti 2020 - 16:14

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Dina s300 är rätt kapabla högtalare även om dom är stativare.
Dom klarar normalt större rum utan problem.
Förstärkaren borde räcka till effektmässigt så jag tror inte det hjälper att byta den.

Gissar att du behöver komplettera med en Subwoofer rätt placerad för att få rätt fundament.
Även se över placeringen av högtalarna om det går att få till bättre.

#4

Postad 13 augusti 2020 - 16:16

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej

Har ett par Buchardt s300 högtalare som matas med en NAD c368. Känner att den är lite klen och att de kanske hade behövts mer kraft för att få lite mer tryck i ljudet. Funderar på några förstärkare för en vettig peng men har några frågor då jag är rätt ny när de gäller högtalare och förstärkeri.

Kommer jag att märka en stor skillnad och vad blir skillnaderna i såna fall?
Ljudtryck och detaljer vid låg kontra hög volym?
Ljudkvalitet?
Vad kommer skillnaden bli mot NADen? blir de ens någon förbättring?

Alla erfarenheter är välkomna.


Tänkta förstärkare

XTZ edge A2 300 2*150w 8ohm, 2*300w 4ohm

Emotiva basx 300 2*150e 8 ohm, 2*300w 4ohm

Nuvarande utrustning
NAD C368 2*80w i 4 och 8 ohm, Dynamisk effekt 200w i 4 ohm
Buchardt S300 mk2, 4 ohm, rekommenderad effekt 40-200w
Högtalarkabel: QED Silver Anniversary XT 1,5mm2 med monterade banankontakter


Rummet är stort: 6*6m (36kvm) med en rätt stor öppning till ett till rum på 21 kvm

Mvh GACCO

Det är siffor på ett papper. Du behöver prova i riktiga scenarion. Ett par tröga high end högtalare. För att se om du ens behöver mer kraft. De finaste förstärkarna har i princip ett kärnkraftverk under skalet. Ta en titt på till exempel en T+A A3000 HV.
NAD är lite bu eller bra beroende på modell. Ok att NAD kör Holmgren kretsen, ändå lite nja på om NAD verkligen fortfarande är med i leken.

Redigerat av Buddaz12, 13 augusti 2020 - 16:21.


#5

Postad 13 augusti 2020 - 16:20

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det är siffor på ett papper. Du behöver prova i riktiga scenarion. Ett par tröga high end högtalare. De finaste förstärkarna har i princip ett kärnkraftverk under skalet. Ta en titt på till exempel en T+A A3000 HV.
NAD är lite bu eller bra beroende på modell.

 

Jo fast varför hänga på ett kärnkraftverk på två stackars 6" högtalare i stort rum? 

Dela av och lägg pulver bakom en eller två 12 tummare så räcker kraften han har längre. 

 

Kan spela så grannarna störs utan problem, med med 50-60W i lägenhet med samma högtalare. 


Redigerat av TijY, 13 augusti 2020 - 16:23.


#6

Postad 13 augusti 2020 - 16:22

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jo fast varför hänga på ett kärnkraftverk på två stackars 6" högtalare i stort rum?
Dela av och lägg pulver bakom en eller två 12 tummare så räcker kraften han har längre.

Det är det jag ville komma fram till. Sidan buggade innan jag han skriva.

#7

Postad 13 augusti 2020 - 16:28

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det är det jag ville komma fram till. Sidan buggade innan jag han skriva.

 

Ja sälja NAD;en kan man ju tycka också, inte heller mitt första val med högre budget.

Men köp då en förstärkare som kan dela av högtalarna annars är det ingen större vits att uppgradera, inte med ett så stort rum om du frågar mig. 

 

Hör med Mads Buchardt själv han brukar ha bra input, och som vanligt se till att ha bra placering så rummet hjälper till. 


Redigerat av TijY, 13 augusti 2020 - 16:38.


#8

Postad 13 augusti 2020 - 17:56

Unregistered1c268089
  • Unregistered1c268089
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Är nog en bas som gäller för mig ändå om jag vill ha mer tryck, kanske har lite för höga förhoppningar på högtalarna, är ju ändå bara ett par stativare. 

Tur att jag frågade här då jag var väldigt nära att slinta med fingret på datorn och beställa en förstärkare B)

 

Är de någon som har erfarenheter av XTZ edge 10.17? eller 12.17 , dom verkar ju få rätt bra recensioner.

SVS SB 1000 verkar ju också vara bra och i rätt prisklass.  

Men de kanske är värt och satsa på en dyrare REL T/7i då man kan ha en bas rätt länge.

 

Får tacka för alla råd, de är guld värt när man själv inte har erfarenheter :)



#9

Postad 13 augusti 2020 - 18:06

Unregistered1c268089
  • Unregistered1c268089
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ja sälja NAD;en kan man ju tycka också, inte heller mitt första val med högre budget.

Men köp då en förstärkare som kan dela av högtalarna annars är det ingen större vits att uppgradera, inte med ett så stort rum om du frågar mig. 

 

Hör med Mads Buchardt själv han brukar ha bra input, och som vanligt se till att ha bra placering så rummet hjälper till. 

 

Har mejlat lite med Mads, han trodde de möjligtvis kunde bli bättre ljud på högre volymer med en XTZ edge. Pratade en del om deras egna slutsteg som dom släpper snart, verkar som ett riktigt bra slutsteg men kändes för dyr just nu, kanske i framtiden när man fått höra lite recensioner . Jag tänker nog behålla NADen ett tag ändå så man hinner ju fundera och klura lite.



#10

Postad 13 augusti 2020 - 18:57

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Har mejlat lite med Mads, han trodde de möjligtvis kunde bli bättre ljud på högre volymer med en XTZ edge. Pratade en del om deras egna slutsteg som dom släpper snart, verkar som ett riktigt bra slutsteg men kändes för dyr just nu, kanske i framtiden när man fått höra lite recensioner . Jag tänker nog behålla NADen ett tag ändå så man hinner ju fundera och klura lite.

 

Det är inte omöjligt att du får lite bättre ljud med mer krut, men tror inte det gör tillräckligt stor skillnad i så stort rum. Den stora vinsten får du när du avlastar högtalarna från 50-60hz o ner, då kan du höja volymen utan att bottna elementen. Men då krävs sub att fylla upp med. Med REL får du ingen delning på högtalarna, men inte heller säkert att det är det du är ute efter om det bara saknas punch. 

 

Kolla Emotivas airmotive S8 den har delningsfilter som du kan loopa i NADen. 



#11

Postad 14 augusti 2020 - 21:36

Ted_B
  • Ted_B
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Både högtalarnas placering och lyssningspositionen i rummet gör stor skillnad.

Hur står högtalarna och var är lyssningspositionen nu?

 

Högtalarna närmare väggen ger mer rumstöd, lyssningsposition ungefär i mitten av rummet ger dålig bas.



#12

Postad 14 augusti 2020 - 23:02

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Akustiken i rummet och placering kan göra stor skillnad.
I mitt vardagsrum (20-25kvm) lät högtalarna ”stort”.
va sällan jag behövde använda subben...nu lyssnar jag dock inte på några monsternivåer...
Hade slutsteg till mina och tyckte det gav bättre dynamik jmf med endast receiver.
Men naden borde ju funka tycker man.

Om du tänker köpa subbas så lyssna gärna på svs basar.
Har en sb2000 och den e grymt allround både till musik å film. Enda jag ångrar e att jag inte köpte 2 :)

#13

Postad 15 augusti 2020 - 11:46

Unregistered1c268089
  • Unregistered1c268089
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Både högtalarnas placering och lyssningspositionen i rummet gör stor skillnad.

Hur står högtalarna och var är lyssningspositionen nu?

 

Högtalarna närmare väggen ger mer rumstöd, lyssningsposition ungefär i mitten av rummet ger dålig bas.

 

Jag har inte den optimala positionen, har högtalarna på var sin sida av tv:n( ca 2m) i ett hörn av rummet.  sitter ca 4,5m från dom. Har testat att flytta dom närmare väggen(hörnet) och längre ut men de ger inte så stor skillnad. Dom låter inte bommiga eller slö i basen iaf.  Å tyvärr så är just soffan nästan typ i mitten av rummet,  De och ett stort rum kan ju förklara en del :-) 


Akustiken i rummet och placering kan göra stor skillnad.
I mitt vardagsrum (20-25kvm) lät högtalarna ”stort”.
va sällan jag behövde använda subben...nu lyssnar jag dock inte på några monsternivåer...
Hade slutsteg till mina och tyckte det gav bättre dynamik jmf med endast receiver.
Men naden borde ju funka tycker man.

Om du tänker köpa subbas så lyssna gärna på svs basar.
Har en sb2000 och den e grymt allround både till musik å film. Enda jag ångrar e att jag inte köpte 2 :)



#14

Postad 15 augusti 2020 - 11:58

Unregistered1c268089
  • Unregistered1c268089
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag har inte den optimala positionen, har högtalarna på var sin sida av tv:n( ca 2m) i ett hörn av rummet.  sitter ca 4,5m från dom. Har testat att flytta dom närmare väggen(hörnet) och längre ut men de ger inte så stor skillnad. Dom låter inte bommiga eller slö i basen iaf.  Å tyvärr så är just soffan nästan typ i mitten av rummet,  De och ett stort rum kan ju förklara en del :-) 

 

Akustiken i rummet och placering kan göra stor skillnad.
I mitt vardagsrum (20-25kvm) lät högtalarna ”stort”.
va sällan jag behövde använda subben...nu lyssnar jag dock inte på några monsternivåer...
Hade slutsteg till mina och tyckte det gav bättre dynamik jmf med endast receiver.
Men naden borde ju funka tycker man.

Om du tänker köpa subbas så lyssna gärna på svs basar.
Har en sb2000 och den e grymt allround både till musik å film. Enda jag ångrar e att jag inte köpte 2 :)

 

Ja SVS subbarna verkar vara bra, SB2000 är den slutna med större slutsteg så den borde ju vara rapp med bra tryck.  NADen fungerar väl ok men den har klippt (tror iaf att de var NADen)  några gånger när jag dragit upp volymen på basrika låtar.  Känns som jag behöver dra upp den till 70% för en hyftsad volym och att de ska vakna till liv ordentligt, har den kopplat till tvn och kör på 50% av volymen vid normal lyssningsnivå (verkar vara en svag signal från tvn).    De är ju inte så att de inte låter, men de hade vart kul med mer tryck när man drar på  :)



#15

Postad 16 augusti 2020 - 20:13

Unregistered1c268089
  • Unregistered1c268089
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det är inte omöjligt att du får lite bättre ljud med mer krut, men tror inte det gör tillräckligt stor skillnad i så stort rum. Den stora vinsten får du när du avlastar högtalarna från 50-60hz o ner, då kan du höja volymen utan att bottna elementen. Men då krävs sub att fylla upp med. Med REL får du ingen delning på högtalarna, men inte heller säkert att det är det du är ute efter om det bara saknas punch. 

 

Kolla Emotivas airmotive S8 den har delningsfilter som du kan loopa i NADen. 

Kolla upp basen, de ser ju intressant ut






Även taggad med buchardt, s300, emotiva, basx, xtz edge, förstärkare

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.