Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology NAS-tråden

583 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS111 (NAS-servrar) 5 8 (2) Inga priser
Synology DiskStation DS214play (NAS-servrar) 6 8,82 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS415play (NAS-servrar) 6 8,83 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS115j (NAS-servrar) 6 6,75 (3) Inga priser
Synology DiskStation DS415+ (NAS-servrar) 5 8,3 (9) Inga priser
Synology DiskStation DS215j (NAS-servrar) 6 9,18 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS1815+ (NAS-servrar) 6 8,06 (17) Inga priser
Synology DiskStation DS1515+ (NAS-servrar) 6 7,2 (4) Inga priser
Synology DiskStation DS215+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216play (NAS-servrar) 6 8,33 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS716+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216+ (NAS-servrar) 5 6,5 (1) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 8GB RAM (NAS-servrar) 6 8,67 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 2GB RAM (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS218+ (NAS-servrar) 5 8,33 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#451

Postad 24 juli 2018 - 13:09

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Då hade du kunnat sätta disken i externt chassi och ansluta den via USB till din router ;)

Möjligt, men det tror jag inte.
Provade det till min gamla router. Dels var driftstabiliteten sämre, dels så fungerade det inte alls att köra dsd/dsf/dff.
Vad jag hade kunnat göra istället är ganska ointressant tycker jag.
Hur jag däremot utnytjar befintlig hårdvara på bästa sätt, eller för den delen gör relevanta nyinvesteringar utifrån mitt behov är däremot intressant.
Jag är tacksam för alla förslag kring hur jag kan göra det bättre, inklusive det jag fick av wolf. Trots att jag som sagt i nuläget inte ser behovet till en sådan ur mitt perspektiv "overkill-lösning".

#452

Postad 03 oktober 2018 - 21:24

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har fått problem med min Synology DS216j sedan ca: 1 vecka tillbaks, allt jag försöker streama (till ATV:n i detta fall) lägger av efter ca: 2-3min. Kör via inFuse och en ATV 4K och har fungerar klockrent fram till ungefär en vecka sedan, jag kan starta uppspelning men lägger av efter 2-3min. Samma sak med både inFuse och MrMC och spelar ingen roll om det är via SMB eller NFS. Verkar vara problem med läsning från diskarna men det funkar bra att komma åt DSM via web GUI och hittar inga uppenbara fel.

Några idéer?

Senaste version av DSM, inga temp issues, inget nätverksrelaterat, verken minne eller CPU slår i taket, diskarna går inte i sleep mode.

#453

Postad 04 oktober 2018 - 12:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
felet kanske ligger i andra änden då ?

#454

Postad 04 oktober 2018 - 16:18

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Samma problem med åtkomst från andra enheter, skyffla data till NAS från datorn hänger sig oxå.

#455

Postad 05 oktober 2018 - 06:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Samma problem med åtkomst från andra enheter, skyffla data till NAS från datorn hänger sig oxå.

Ja, då är det i NASen det sitter ..

Kan man läsa av SMART-statusen från alla diskar ?

Redigerat av frollic, 05 oktober 2018 - 06:35.


#456

Postad 05 oktober 2018 - 09:46

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

https://www.synology...ageManager/disk



#457

Postad 05 oktober 2018 - 14:26

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Ja, då är det i NASen det sitter ..

Kan man läsa av SMART-statusen från alla diskar ?


Kollat S.M.A.R.T info samt kört test på de båda interna diskarna och rapporterar OK status på alla delar.

Några andra tester som är lämpliga att utföra?

#458

Postad 06 oktober 2018 - 07:52

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Har du provat att testa RAM minnet och kollat att allt ser OK ut ?

Följ dessa guider:

https://www.synology...my_Synology_NAS

 

https://forum.synolo...ic.php?t=132846

 

...tar timmar att köra, åtminstone på en DS916+ med 8G RAM..


Redigerat av what17ever, 06 oktober 2018 - 08:03.


#459

Postad 06 oktober 2018 - 08:03

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Har du provat att testa RAM minnet och kollat att allt ser OK ut ?
Följ dessa guider:
https://www.synology...my_Synology_NAS

https://forum.synolo...ic.php?t=132846


Tack! Skall testa

#460

Postad 06 oktober 2018 - 16:17

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Kanske inte en fråga man ska ställa här,men vad kan man sälja en Synology DS215j och två st WD red 3TB hdd som sitter i?

En som tuffat på något år,en som endast gått ca 20 dagar men inköptes för ca ett halvår sedan, båda utan felkoder?

 

MVH/Roger



#461

Postad 07 oktober 2018 - 15:09

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Ja, då är det i NASen det sitter ..

Kan man läsa av SMART-statusen från alla diskar ?


Skulle tro att det är jag som tabbat mig.... kör statisk IP på ATV och är denna jag gett NFS behörighet på NAS:en, switchade dock till från wi-fi till trådat (håller på att dra kabel) tillfälligt. Är det så att ATV tilldelas en ny IP när jag byter till trådat? Jag antar isf att den korta tid jag trots allt kunna se när jag streamat är sådant som är cachat i ATV:en eller?

#462

Postad 07 oktober 2018 - 20:27

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Beror på hur du satt upp din statiska adress ... I atvn eller i dhcpn, men ja den kan ha fått nytt IP då.

#463

Postad 08 oktober 2018 - 12:40

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Beror på hur du satt upp din statiska adress ... I atvn eller i dhcpn, men ja den kan ha fått nytt IP då.


Statisk IP är satt i DHCP servern som i detta fall är USG:n, vad händer om man går från wi-fi till trådat? Tilldelas det en ny IP mot nätverkskortet för det trådande i ATV:n trots att jag tilldelat en statisk IP (låses inte denna mot MAC?)?

#464

Postad 08 oktober 2018 - 12:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Statisk IP är satt i DHCP servern som i detta fall är USG:n, vad händer om man går från wi-fi till trådat?
Tilldelas det en ny IP mot nätverkskortet för det trådande i ATV:n trots att jag tilldelat en statisk IP
(låses inte denna mot MAC?)?

Den låses mot MAC, men wifi-kortet och Ethernet-kortet har inte samma MAC ;)

#465

Postad 08 oktober 2018 - 13:22

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Så enkelt är det ju givetvis :) :)

#466

Postad 15 oktober 2018 - 06:03

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

God morgon,

 

en i detta sammanhang ganska trivial fråga. Har nyss bytt dator och även petat in Synology Assistent. Kommer in i NASen osv. Men windows kan inte finna mapparna, enbart NASen som medieenhet.Vilket innebär att jag endast kan spela upp via DLNA, UpNp osv och är helt utelåst från att kunna ändra eller flytta filer i mapparna i windowsmiljö.

 

Har försökt finna orsak i Nätverksinställningar, men jag finner inte orsak för att windows inte kan finna NASen som lagringsenhet.

 

Har någon här erfarenheter kring detta?  :huh:

 

Edit:

 

Dator kopplad trådat via switch(TP-Link) till Router, NAS går också trådat till switchen. Jag kommer in som vanligt när jag går in via \\192.168.x.x. Då är jag inne, men mapparna dyker alltså inte upp som normalt eller som på min laptop när jag klickar via "Nätverk".

 

Vänligen 

Micael


Redigerat av PML73, 15 oktober 2018 - 09:53.


#467

Postad 15 oktober 2018 - 11:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

en i detta sammanhang ganska trivial fråga. Har nyss bytt dator och även petat in Synology Assistent.
Kommer in i NASen osv. Men windows kan inte finna mapparna, enbart NASen som medieenhet.Vilket innebär att
jag endast kan spela upp via DLNA, UpNp osv och är helt utelåst från att kunna ändra eller flytta filer i mapparna i windowsmiljö.

*Vilken* Windows ?

http://wdc.custhelp....t-on-windows-10

Redigerat av frollic, 15 oktober 2018 - 11:31.


#468

Postad 15 oktober 2018 - 13:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

 

Win10

 

Tackar för länken, som jag läser där så har Win10 lyft bort SMB-funktionen. Försökte finna Windows Fesatures funktionen men fick ingen träff på sökverktyget.

 

Edit;

 

Fann verktyget via Kontrollpanelen - Avinstallera Program(Undermapp till Program) - Aktivera/Inaktivera Windowsfunktioner - (skrolla ned till "Stöd för SMB" och sedan klicka i de två nedre boxarna - Sedan omstart av datorn - Nu finns mapparna där som vanligt.

 

Hade liknande småstök med JRiver när en uppgradering avtickade vissa protokollboxar.

 

Tackar för hjälpen.


Redigerat av PML73, 16 oktober 2018 - 05:52.


#469

Postad 16 oktober 2018 - 15:40

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Synology visade upp en ny intressant modell i Stockholm idag: DS1819+, det har inte funnits så mycket info om denna sedan tidigare och många har ju väntat på en modell med lite bättre kraft jämfört med 1817 och 1815 (som i stort sett var samma burk).

 

Leverans i början av nästa år. Inget pris ännu men troligen i nivå med DS1817+.

 

Dubbelt så hög läshastighet, 2000MB/s, som 1817.

Upp till 32 GB RAM

Quad-core 2.1 GHz CPU, oklart vilken men helt klart snabbare än 1817.

Tyvärr bara en kortplats vilket innebär att man måste välja antingen M.2 cache eller 10Gb kort. 



#470

Postad 18 oktober 2018 - 19:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Wolf,

Ja den ser onekligen intressant ut.

#471

Postad 28 oktober 2018 - 16:58

Unregistered7bfdee1a
  • Unregistered7bfdee1a
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Jag har haft en Ds212j som började strula för ett år sedan. Den var i huvudsak tänkt som en backup till mina 5 övervakningskameror. Jag passade också på att lägga in alla mina Diabilder (låångsamt jobb), Först trodde jag att router hade krånglat men efter 2 byten kunde jag utesluta det felet. Då fick jag byta alla mina hemtillverkade Lan kablar till färdiggjorda dito. Fortfarande bekymmer? Jag mejlade till Synology och fick ett allmänt svar om vad jag kunde göra för att förbättra hastigheten (Jag pratar nu om uppstart av Nasen till min Pc.) Fortfarande tar det ca 60 sekunder för att öppna Nasen och ytterligare 60 sekunder för att komma in i Surveillance. Under hela tiden har inspelningar fungerat och lagrats. Efter att funderat lite tänkte jag att byta till en kraftfullare Nas. Men innan kunde jag väl prova att återställa den gamla. Jag prövade och efter några timmar hade jag allt tillbaks och med endast 30 sek. starttid!! Men nu la jag märke till att CPUen jobbade med 99% belastning hela tiden! Kanske därför den strulat? Så en ny, med bättre kapacitet (DS218j) införskaffades. Diabilderna var reda säkerhetskopierade och de gamla övervakningsbilderna har inget värde. Så diskarna (2st a 3TB)  monterades in i den nya och Migrationen startade och avlöpte utan något bekymmer(allt var kvar)!! Mer tid lades att finjustera kamerornas invärden (bättre bilder) och nu löper inspelningarna i bakgrunden och CPUen belastas med måttliga 50%.

Så nu fungerar det bra tills hårddiskarna ger upp, vilket jag hoppas dröjer

Hälsningar Peter



#472

Postad 06 november 2018 - 09:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Flyttade ut NAS-router-remote access-inläggen till https://www.minhembi...howtopic=336942

#473

Postad 28 maj 2019 - 17:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej

 

Min NAS på 8TB börjar få slut på space. Har blivit rekommenderad att köra en konfig, men vet inte hur det påverkar filerna på NASen eller hur lång tid det kan ta?

 

Har RAID 0, och antar att jag inte bara kan trycka in en extra disk längre fram om behovet finns?



#474

Postad 28 maj 2019 - 18:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Vilken konfig ?

Men göra om RAID0 till något annat är troligen en destruktiv operation, om man inte sticker in lika många diskar som man redan har, och på det sättet får RAID10.

Redigerat av frollic, 28 maj 2019 - 18:44.


#475

Postad 28 maj 2019 - 19:38

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Hej

 

Min NAS på 8TB börjar få slut på space. Har blivit rekommenderad att köra en konfig, men vet inte hur det påverkar filerna på NASen eller hur lång tid det kan ta?

 

Har RAID 0, och antar att jag inte bara kan trycka in en extra disk längre fram om behovet finns?

 

 

Du kan inte byta från RAID O till någon annan utan att filerna försvinner



#476

Postad 29 maj 2019 - 04:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Misstänkte det, det blir att plockar ur diskarna och formatera om till Raid 0 med större 2 större HDD antar jag :(



#477

Postad 24 februari 2020 - 23:33

expecting-rain
  • expecting-rain
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Hej!

Ber om ursäkt om detta är något som berörts redan. Planerar att köpa en DS918+ för att använda som Plexserver. Jag bor dock i en gammal lägenhet och insåg precis att rummet den är tänkt att stå i endast har ojordade uttag. Någon som har koll på huruvida den medföljande strömadaptern har ojordad kontakt eller om jag på en gång ska skaffa en ny strömadapter? Visade sig vara väldans svårgooglat.

Allt gott!
Kalle

#478

Postad 24 februari 2020 - 23:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Har du ojordade uttag så kan du ansluta vilken typ av nätkabel som.

 

Värre hade det varit med jordade uttag och äldre typen av ojordad kontakt.


Redigerat av Unregistereda299ec85, 24 februari 2020 - 23:58.


#479

Postad 25 februari 2020 - 00:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Misstänkte det, det blir att plockar ur diskarna och formatera om till Raid 0 med större 2 större HDD antar jag :(


Jag är nyfiken på vad vitsen är att köra striping i en NAS til film? Det ger ju enbart performance och ingen redundans och kostar plats....känns nästan som motsatt syfte mot vad man har en NAS til? Eller kör du så hög bitrate att det är nödvändigt?

#480

Postad 25 februari 2020 - 10:47

expecting-rain
  • expecting-rain
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Har du ojordade uttag så kan du ansluta vilken typ av nätkabel som.

 

Värre hade det varit med jordade uttag och äldre typen av ojordad kontakt.

 

Tack för ditt snabba svar! Jag har (bevisligen) noll koll på elektronik och hann därför bli nervös. Men man lär så länge man lever osv...



#481

Postad 25 februari 2020 - 18:09

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Jag är nyfiken på vad vitsen är att köra striping i en NAS til film? Det ger ju enbart performance och ingen redundans och kostar plats....känns nästan som motsatt syfte mot vad man har en NAS til? Eller kör du så hög bitrate att det är nödvändigt?


RAID-0/strping kostar ingen plats utan du får diskaras gemensamma storlek som en enhet, det är själva syftet med det alternativet.

Syftet med NAS är att ha diskarea på nätverket som kan nyttjas från flera klienter, finns inget krav på att det ska finnas redundans, även om det oftast man vill ha det för att minimera risken för att förlora data.

Men samtigt behöver man ju ha backup på NAS:en, helst på annan plats, för att inte riskera att förlora data.

#482

Postad 25 februari 2020 - 18:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Ok det är för att få "1" disk.

#483

Postad 25 februari 2020 - 18:12

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

RAID-0/strping kostar ingen plats utan du får diskaras gemensamma storlek som en enhet, det är själva syftet med det alternativet.

Syftet med NAS är att ha diskarea på nätverket som kan nyttjas från flera klienter, finns inget krav på att det ska finnas redundans, även om det oftast man vill ha det för att minimera risken för att förlora data.

Men samtigt behöver man ju ha backup på NAS:en, helst på annan plats, för att inte riskera att förlora data.

 

 

Då tycker jag det är bättre att köra redundans än backup. Har haft Netgear,Synology och nu Unraid där diskar gått sönder men pga redundans aldrig förlorat data.



#484

Postad 25 februari 2020 - 19:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Blir lätt dyrt med backup. Kör 6x 4GB (samt en hot-spare) i min Unraid som NAS och har mappat upp alla datorer i hemmet mot den, inga filer sparas lokalt på datorerna.
Igår hängde sig Unraid, frugan var lite smått irriterad att inte komma åt sitt scrapbooking-projekt :)

Sedan kör jag ett script som varje natt kopierar samtliga förändringar till en Synology med 5x 4GB, som står på annat våningsplan.
Alla switchar och datorer har även egna UPS’er.

Samtliga diskar är från olika batchar, fick åka runt till lite olika butiker för att få tag i dem...
Har även två extra-diskar om någon skulle gå sönder.

Overkill så in i h-vete för hemmabruk :D
Men wtf!

#485

Postad 25 februari 2020 - 22:16

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Då tycker jag det är bättre att köra redundans än backup. Har haft Netgear,Synology och nu Unraid där diskar gått sönder men pga redundans aldrig förlorat data.


För att ta till med ett gammalt klokt uttryck:
Redundans != Backup (Redundans är inte backup)

#486

Postad 25 februari 2020 - 22:18

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

För att ta till med ett gammalt klokt uttryck:
Redundans != Backup (Redundans är inte backup)

 

Har jag skrivit att redundans är backup?



#487

Postad 26 februari 2020 - 21:13

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Nej, förvisso inte, men det kan ju irra in någon annan stackare här och få för sig att redundanta diskar är bättre än backup och inte förstå riskerna med det.

Redigerat av qahwa, 26 februari 2020 - 21:13.


#488

Postad 26 februari 2020 - 21:19

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Nej, förvisso inte, men det kan ju irra in någon annan stackare här och få för sig att redundanta diskar är bättre än backup och inte förstå riskerna med det.


Eftersom ingen har påstått det så förstår jag inte hur man kan dra den slutsatsen.

#489

Postad 14 mars 2020 - 21:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Hej! Jag har några terabyte med filer som jag i skrivande stund kopierar från en Synology NAS till en annan, på nätverket.
Vilket är smidigaste/bästa sättet att kopiera tusentals filer på totalt flera terabyte från den ena NAS:en till den andra?
Jag provade via web-grässnittet, att bara "copy pasta" och även "drag and drop". Fick inte till det, det är uppenbarligen för mycket på alla sätt. (framgick att "drag and drop" bara fixar, ytterst löjliga en gigabyte).
Hur gör en expert motsvarande "manöver"?
Jag är tämligen säker på att använda PC och kopiera från mapp på den ena, till mapp på den andra, inte är bästa sättet.

Redigerat av hampestampe, 14 mars 2020 - 21:34.


#490

Postad 15 mars 2020 - 09:01

snowman
  • snowman
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hej! Jag har några terabyte med filer som jag i skrivande stund kopierar från en Synology NAS till en annan, på nätverket.
Vilket är smidigaste/bästa sättet att kopiera tusentals filer på totalt flera terabyte från den ena NAS:en till den andra?
Jag provade via web-grässnittet, att bara "copy pasta" och även "drag and drop". Fick inte till det, det är uppenbarligen för mycket på alla sätt. (framgick att "drag and drop" bara fixar, ytterst löjliga en gigabyte).
Hur gör en expert motsvarande "manöver"?
Jag är tämligen säker på att använda PC och kopiera från mapp på den ena, till mapp på den andra, inte är bästa sättet.

 

Har du testat någon av metoderna som Synology föreslår? https://www.synology...M_6_0_and_later



#491

Postad 15 mars 2020 - 09:11

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Har du testat någon av metoderna som Synology föreslår? https://www.synology...M_6_0_and_later


Ja metoderna jag beskrev har jag hittat på Synologys hjälpdida.
Länken du hänvisar till är mycket ospecifik, klart jag kan ha missat något.
Jag förstår inte varför metoden kopiera och klistra in, inte funkar för mig, via Synologys web-grässnitt.

#492

Postad 15 mars 2020 - 09:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ja metoderna jag beskrev har jag hittat på Synologys hjälpdida.
Länken du hänvisar till är mycket ospecifik, klart jag kan ha missat något.
Jag förstår inte varför metoden kopiera och klistra in, inte funkar för mig, via Synologys web-grässnitt.

Den är inte ospecifik, den förklarar tre olika sätt att migrera från en Synology NAS till en annan:
* HDD Migration, kräver specifik hw-stöd i båda modellerna.
* Migration Assistant, kräver specifik hw-stöd i båda modellerna.
* Hyper Backup, kräver inte specifikt hw-stöd i båda modellerna men appen måste installeras i båda.

#493

Postad 15 mars 2020 - 09:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Den är inte ospecifik, den förklarar tre olika sätt att migrera från en Synology NAS till en annan:
* HDD Migration, kräver specifik hw-stöd i båda modellerna.
* Migration Assistant, kräver specifik hw-stöd i båda modellerna.
* Hyper Backup, kräver inte specifikt hw-stöd i båda modellerna men appen måste installeras i båda.

... Okej, inte ospecifik, men den hänvisar till typ hela manualen.
Här är en mer specifik länk till aktuellt avsnitt. https://www.synology...tation/copymove

Men som sagt jag har inte lyckats.

Okej så hyper backup är något jag kan använda istället.
Det är väl installerat från början på Synology?
(Jag använder det redan för regelbunden automatiskt säkerhetskopiering av hela min aaNAS, till extern 8 tb usb) .

#494

Postad 15 mars 2020 - 10:41

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag är framför allt ute efter rekommenderade metoder, som ni redan använder för att de är bra och smidiga, inte alla teoretiska möjligheter.

#495

Postad 15 mars 2020 - 11:38

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Hej! Jag har några terabyte med filer som jag i skrivande stund kopierar från en Synology NAS till en annan, på nätverket.
Vilket är smidigaste/bästa sättet att kopiera tusentals filer på totalt flera terabyte från den ena NAS:en till den andra?
Jag provade via web-grässnittet, att bara "copy pasta" och även "drag and drop". Fick inte till det, det är uppenbarligen för mycket på alla sätt. (framgick att "drag and drop" bara fixar, ytterst löjliga en gigabyte).
Hur gör en expert motsvarande "manöver"?
Jag är tämligen säker på att använda PC och kopiera från mapp på den ena, till mapp på den andra, inte är bästa sättet.

 

 

Det är inte mycket information du ger om varför du inte "fick till det"

 

Har själv ägt och använt en Synology NAS och dom sätt som du fått är dom sätt man bara kan använda.

Smidigast är oftast inte det bästa sättet men smidigast är att mounta den andra NAS:en till den nya och i File Station kopiera över filer.

Inte alla på en gång utan ta en del i taget.

 

Bästa sättet är Backup för då vet man att alla filer förs över.



#496

Postad 15 mars 2020 - 12:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

... Okej, inte ospecifik, men den hänvisar till typ hela manualen.

Öh, näää. Länken som du fick av @snowman tog upp typ en promille av typ hela manualen. Och det var en väldigt specifik del av manualen, inte bara typ.

#497

Postad 15 mars 2020 - 14:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Synology har FTP-stöd, med pasv-mode, då kan man skicka filerna direkt mellan dom, utan att mellanlagra nånstans (vilket jag iofs antar de andra metoderna inte heller gör).

Dock måste man ha en klient som fixar kontrollen också, som tex flashfxp.

Anslut till båda NASarna och dra filerna mellan.

Redigerat av frollic, 15 mars 2020 - 15:02.


#498

Postad 15 mars 2020 - 15:59

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Det är inte mycket information du ger om varför du inte "fick till det"
 
Har själv ägt och använt en Synology NAS och dom sätt som du fått är dom sätt man bara kan använda.
Smidigast är oftast inte det bästa sättet men smidigast är att mounta den andra NAS:en till den nya och i File Station kopiera över filer.
Inte alla på en gång utan ta en del i taget.
 
Bästa sättet är Backup för då vet man att alla filer förs över.


Okej. Med inte fick till det menar jag vid "drag and drop" att en gigabyte åt gången inte var bra nog. Vid "copy paste" tycktes det helt enkelt vara lite för mycket, då statusen stod och tuggade på 95% i drygt en halvtimme innan jag valde avbryt.
Det hade ju annars varit väldigt bra, om det bara hade fungerat, vilket det kanske gör med mer sansade datamängder.
Men då är det kanske "hyper backup" som är smidigaste sättet om jag hamnar i en liknande situation i framtiden.

#499

Postad 15 mars 2020 - 16:31

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Synology har FTP-stöd, med pasv-mode, då kan man skicka filerna direkt mellan dom, utan att mellanlagra nånstans (vilket jag iofs antar de andra metoderna inte heller gör).
Dock måste man ha en klient som fixar kontrollen också, som tex flashfxp.
Anslut till båda NASarna och dra filerna mellan.

Stort tack för ett från dig, som vanligt konstruktivt svar. Det ska jag läsa på mer om, inför framtiden.

Jag vill såklart tacka för även andras svar också.
Jag är tyvärr inte så insatt i Synology-världen, men jag är intresserad av att lära mig mer. Kommer nog att köpa på mig någon mer Synology NAS i framtiden, för att kunna ha en hemma och en på annan plats för tät och säker backup.
Jag är lite förvånad över att cpu-lasten är så hög vid skrivning på den enklare av de två NAS:arna den ligger mest hela tiden på 95-99%. Jag antar att det därmed bör vara flaskhalsen för överföringshastigheten på 40-50 megabyte/sekund. Den har ju bara en singel-core på 800 mHz(DS115j,den andra är en DS216j, men den har ju dual-core på 1 gHz i alla fall och den är inte lika hårt lastad).
Gör det mycket för upplevelsen att välja en NAS med vassare hårdvara?

#500

Postad 15 mars 2020 - 16:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Om det påverkar upplevelsen beror helt på användningsområdet. Vad använder du din NAS till?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.