Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Sony VPL-VW290 VW590 VW790 VW890

312 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW790ES (Projektorer) 1 (0) 109 900:-
Sony VPL-VW590ES (Projektorer) 1 (0) 74 990:-
Sony VPL-VW290ES (Projektorer) 1 (0) 41 990:-
Sony VPL-VW890ES (Projektorer) 1 (0) 279 900:-

#1

Postad 07 september 2020 - 10:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Nya projektorer pÄ gÄng..

Sony kommer att slĂ€ppa tvĂ„ nya projektorer, en med laser đŸŽŹđŸŽ„
Sony VPL-VW590 und VPL-VW790
Auflösung: 4096 x 2140 Pixel
Lampe: Laser (VPL-VW790), UHP (VPL-VW590)
Motorischer Fokus / Zoom / Lens-Shift: Ja / Ja / Ja
Lens-Memory: Ja
HDR: HDR10, HLG
Tone Mapping / Dynamisch: Ja / Ja

Preise:
Sony VPL-VW590 fĂŒr 6990,- Euro
Sony VPL-VW790 fĂŒr rund 12.000,- EurođŸŽ„

https://rehders.de/b...ynamischen-hdr/


Nya projektorer pÄ gÄng..

Sony kommer att slĂ€ppa tvĂ„ nya projektorer, en med laser đŸŽŹđŸŽ„
Sony VPL-VW590 und VPL-VW790
Auflösung: 4096 x 2140 Pixel
Lampe: Laser (VPL-VW790), UHP (VPL-VW590)
Motorischer Fokus / Zoom / Lens-Shift: Ja / Ja / Ja
Lens-Memory: Ja
HDR: HDR10, HLG
Tone Mapping / Dynamisch: Ja / Ja

Preise:
Sony VPL-VW590 fĂŒr 6990,- Euro
Sony VPL-VW790 fĂŒr rund 12.000,- EurođŸŽ„

https://rehders.de/b...ynamischen-hdr/

Redigerat av mcmike, 15 april 2021 - 16:14.


#2

Postad 07 september 2020 - 12:18

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Detta blir ju superintressant att följa, lÀmnade VW520 för att just fÄ DTM. Att jag pÄ köpet fick en skarpare, ljusstarkare projektor var ju inte fel - dock slÄr inte JVC N5 Sonys rörelsehantering och mer förlÄtande och mjukare bild - som jag uppskattade mycket! (men kanske inte saknar jÀttemycket ÀndÄ).

 

Ska bli hyperintressant att följa denna trÄden!



#3

Postad 07 september 2020 - 20:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0
Kris Deering skriver följande och han brukar ju ha koll tyvĂ€rr i detta fall. Om nĂ„gra timmar vet viâ˜ș

It is NOT dynamic tone mapping in the new Sony, it is dynamic enhancer update (previously called Contrast Enhancement). I want to repeat that so it is clear, THE NEW 915 DOES NOT HAVE DYNAMIC TONE MAPPING like you see from JVC, Lumagen or MadVR.

#4

Postad 08 september 2020 - 07:43

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Oj, tack! Det lÄter otroligt vÄgat av Sony mÄste jag ÀndÄ sÀga utan att veta vad det innebÀr riktigt. En proj kommer native inte att kunna visa HDR dÄ den har lÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄngt ifrÄn ce nits som behövs. SÄ undrar vad Sony har valt för vÀg :)



#5

Postad 08 september 2020 - 07:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0
Öppenbarligen lyckas man trots fĂ„ nits, denna Ă€r ju dessutom referenseâ˜ș

https://m.youtube.co...e&v=C2vsxdaRA7w

#6

Postad 08 september 2020 - 08:46

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Fast en projektor kan möjligen komma upp i max 100 nits. Det Ă€r ju dĂ€rför DTM fungerar sĂ„ bra, ett konstant reglerande av gamma-kurva sĂ„ den hamnar inom range för vad displayen klarar av att visa. 

 

Men nu hamnar vi lite utanför topic. Skall bli superintressant att se vad Sony hittat pÄ!



#7

Postad 08 september 2020 - 15:54

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlĂ€gg
  • 0

verkar tyvÀrr inte vara "riktig" DTM pÄ samma sÀtt som hos JVC Nx modeller enligt en tidig preview:

https://hometheaterr...tor-first-look/



#8

Postad 08 september 2020 - 16:07

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Grym lĂ€nk - tack. Om detta Ă€r sanningen - alltsĂ„ det han skriver i artikeln sĂ„ kan jag tycka Sony skjuter sig sjĂ€lv ordentligt i foten. En hemmaprojektor kan INTE visa HDR - för ljusstyrka saknas helt enkelt. Det kommer förmdoligen aldrig hĂ€nda att en projektor denna sida miljonen eller över huvud taget kommer kiunna ha nits nog att göra  HDR rĂ€ttvisa - dĂ„ mĂ„ste en kompromiss till helt. JVC, Lumagen och MADvr har alla gĂ„tt vĂ€gen med DTM, sĂ„ mycket mĂ€rkligt vĂ€gval av Sony. 

 

De kan ju med rÀtta resonera kring att HDR inte Àr HDR med DTM - men Ä andra sidan Àr HDR "standarden" med UHD-material - och pÄ nÄgot sÀtt mÄste detta kunna hanteras av en hembioprojektor. NÄvÀl - lÄt oss Äterkomma efter de första testerna!



#9

Postad 08 september 2020 - 16:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 2

Sony hade en visning idag online dĂ€r de berĂ€ttade mer om sina kommande maskiner. PĂ„ beskrivningen frĂ„n dem sĂ„ lĂ€t deras lösning vĂ€ldigt lik auto-tonemapping, fast med annat namn. Men vem vet utan att kunna titta.

Men VW590 hade kommit in till Sverige idag sÄ en sÄdan maskin Àr bestÀlld och kommer inom kort sÄ dÄ fÄr vi ha upp den pÄ testbÀnken. :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#10

Postad 08 september 2020 - 16:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 1
Undrar vilken projektor de kommer skicka till honom 😅https://youtu.be/ghjL_b3nV3M

Redigerat av mcmike, 08 september 2020 - 17:16.


#11

Postad 08 september 2020 - 17:45

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Kul med lite projektor nyheter frÄn Sony och ser framemot att höra vad Marcus och Vincent har att sÀga om Dynamic HDR Enhancer funktionen.



#12

Postad 08 september 2020 - 18:29

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 697 inlĂ€gg
  • 0

Ska bli spÀnnande att höra hur 590:in presterar! Och vad den nya funktionen faktiskt gör! Jag Àr sjÀlv mycket nöjd med min 570 och om 590 blir vass och med ny funktionalitet sÄ ligger den bra till nÀsta gÄng!



#13

Postad 08 september 2020 - 18:35

Duddits1
  • Duddits1
  • LĂ€rjunge

  • 365 inlĂ€gg
  • 0

https://www.youtube....h?v=LM_fW-mNNEE

VW590



#14

Postad 08 september 2020 - 21:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0
DĂ„ lĂ€r det inom snar framtid dyka upp en seriös review/mĂ€tningar, Ekki brukar vara "först ut" och tillförlitligâ˜ș ÅterstĂ„r att se om de kommer matcha kontrast kungen denna gĂ„ng?

#15

Postad 08 september 2020 - 22:37

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Tror inte den uppmÀtta kontrasten kommer skilja speciellt mycket jÀmfört med föregÄngarna VW570 och VW760. Men det spelar nog ingen större roll dÄ den upplevda kontrasten ÀndÄ lÀr rÀcka till för dom allra flesta.



#16

Postad 09 september 2020 - 06:48

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 697 inlĂ€gg
  • 0

Vad kan en 590 tĂ€nkas lands pĂ„ i pris hör hemma? 75-80’?



#17

Postad 09 september 2020 - 07:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlĂ€gg
  • 0
Har precis fĂ„tt den första - hamnade pĂ„ 74 490kr ink moms och alla avgifter etc. 😊

#18

Postad 09 september 2020 - 07:12

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Har precis fÄtt den första - hamnade pÄ 74 490kr ink moms och alla avgifter etc.

 

En ganska rak konkurrent till JVC N5 dÄ... Ska bli kul att höpran der första omdömena!



#19

Postad 09 september 2020 - 11:21

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlĂ€gg
  • 0

verkar tyvÀrr inte vara "riktig" DTM pÄ samma sÀtt som hos JVC Nx modeller enligt en tidig preview:

https://hometheaterr...tor-first-look/

Han skriver ju bokstavligen att det Àr DTM med ett annat namn, precis som Marcus skriver. SÄ det bÄdar ju gott.

 

One key item that was mentioned regarding this new processor, though, is that it allows the 915ES to dynamically tonemap (DTM) HDR10 video content. Those of you familiar with my reviews will know by now how important I think DTM is for projectors. It has the ability to completely transform how HDR10 video content looks through relatively low-light output displays like the 915ES. At this projector's premium price point, I fully expected Sony to add this functionality to at least match the DTM solution JVC added to its native 4K projectors last year. Sony has dubbed this new feature "Dynamic HDR Enhancer," and it replaces the Contrast Enhancement menu option when the projector detects an HDR10 image.



#20

Postad 09 september 2020 - 11:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0
Kris Deering skriver...

This isn't a different implementation. Honestly, this isn't even as good as what Panasonic did with their advanced static tone mapping. This is just a contrast enhancer that changes the overall luminance of the frame while at the same time decreases saturation. It clips both the high and low end of the signal as well (clipping into white and into black) to boost perceptual contrast. A true DTM wouldn't care what settings you have when you bounced from something like a 4000 nit title (The Meg) to something with really low nits (BR2049). Both images would look great and you shouldn't have to adjust anything. With the Sony, you still have to setup the proper clip point for the tone map using the contrast setting like before, but instead of it adapting to different levels of content, you have to go back and change it for different titles or else you end up with severe clipping or an extremely dark image.

#21

Postad 09 september 2020 - 12:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr inte i uggraderingsfas men det glÀder mig att SONY inte har slutat producera nya modeller. Jag Àr lite rÀdd att de skall ge upp nu nÀr det finns stora och billiga TV-apparater...



#22

Postad 09 september 2020 - 15:54

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlĂ€gg
  • 0

Vi fick in Sony VPL-VW590 idag till Frölunda butiken, inom kort lÀgger vi upp ett test pÄ denna pÄ hemsidan. Ett exemplar av pÄ vÀg upp till oss hÀr i Sundbyberg :) Blir spÀnnande att se!

 

/Mvh Chris + Mackan



#23

Postad 09 september 2020 - 17:37

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlĂ€gg
  • 0

The Rock hade ocksÄ fÄtt en sÄg jag pÄ Facebook.

spÀnnande att se vad Sony hittat pÄ.



#24

Postad 09 september 2020 - 17:45

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

  • 466 inlĂ€gg
  • 0

Vi fick in Sony VPL-VW590 idag till Frölunda butiken, inom kort lÀgger vi upp ett test pÄ denna pÄ hemsidan. Ett exemplar av pÄ vÀg upp till oss hÀr i Sundbyberg :) Blir spÀnnande att se!

/Mvh Chris + Mackan



HĂ€rligt!
Är riktigt nyfiken pĂ„ dessa :)

#25

Postad 09 september 2020 - 21:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr inte i uggraderingsfas men det glÀder mig att SONY inte har slutat producera nya modeller. Jag Àr lite rÀdd att de skall ge upp nu nÀr det finns stora och billiga TV-apparater...

En TV kan aldrig pĂ„ allvar konkurrera med en projektor, enligt mig. TvĂ„ frĂ€msta problemen TVn har Ă€r att vill du ha riktigt stor bild sĂ„ kan du inte ha högtalarna bakom TVn som du kan med en ljudtransparent duk. Sen det andra, som kanske Ă€r Ă€n viktigare för mig, Ă€r att en biograf Ă€r en projektor pĂ„ duk. Det Ă€r nĂ„got helt annat Ă€n en skĂ€rm som visar bilden. 



#26

Postad 10 september 2020 - 07:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0

En TV kan aldrig pĂ„ allvar konkurrera med en projektor, enligt mig. TvĂ„ frĂ€msta problemen TVn har Ă€r att vill du ha riktigt stor bild sĂ„ kan du inte ha högtalarna bakom TVn som du kan med en ljudtransparent duk. Sen det andra, som kanske Ă€r Ă€n viktigare för mig, Ă€r att en biograf Ă€r en projektor pĂ„ duk. Det Ă€r nĂ„got helt annat Ă€n en skĂ€rm som visar bilden. 

Jag hÄller med, men jag tror ÀndÄ att marknaden krymper...



#27

Postad 10 september 2020 - 07:46

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Om Sony spottat upp det upplevda ljustrycket (samma specade lumen som JVC N5) till JVC-nivÄ och implementerat DTM-lösningen pÄ ett lika bra sÀtt som JVC dÄ kommer detta att bli en killer. Sonys lugn och bildflyt Àr ngn i hÀstvÀg - Àven om jag prioriterade bort det (och saknar inte ihjÀl mig heller) mot ljustyrka, skÀrpa och HDR-hantering (Àven om min gamla VW520 hade HDR-stöd sÄ var det inte ngn bra upplevelse med en galet mörk bild trots Panasonic UB820 med Statisk Tone Mapping).

 

Men - sĂ„ klart kommer en maskin inte att innehĂ„lla allt godis - det handlar i vanlig ordning om kompromisser och vilket som tilltalar mig som komnsument. Skulle gissa att upplevt ljustrck ohc upplevd skĂ€rpa ligger lite under JVC Ă€ven pĂ„ denna maskin - killgissning absolut men baserar det pĂ„ erfarenhet bakĂ„t. 

 

Men likvÀl vÀntar jag med spÀnning pÄ att the Rock lirat sin i nÄgra timmar och gjort en första kalibrering. DÄ Àr jag dÀr och tar en titt :)



#28

Postad 10 september 2020 - 13:46

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlĂ€gg
  • 0

Hunnit kika lite kort pÄ VW590 nu, första upplevelsen Àr vÀldigt positiv! Riktigt bra optik, inte lika "knivskarp" som JVC men nya Digital Focus optimeringen gör absolut skillnad. Testade Blade Runner 2049 och HDR Contrast Enhancer pÄ max-lÀget ihop med Full Dynamisk IRIS samt kontrast (HDR) pÄ max (standard 60 frÄn lÄda) vilket ger galet grym dynamik med rejÀlt ljusflöde (höga lamplÀget). En notis Àr dock att grÄskalan Àr lite vÀl mörk just nu pÄ HDR, men vi har inte hunnit kalibrera denna Ànnu. Gillar absolut True Cinema-lÀget gÀllande panoreringar, bibehÄller filmkÀnslan utan sÄpopera effekt. BildkaraktÀren Àr som vanligt nÀr det gÀller Sony, den Àr otroligt lugn och behaglig. FÀrgerna Àr ocksÄ rejÀlt "levande" mÄste jag sÀga. Vi Äterkommer nÀr vi hunnit granska denna Ànnu mer, framförallt jÀmföra den mot JVC.

 

/Mvh Chris + Mackan


Redigerat av hbb_sundbyberg, 10 september 2020 - 13:46.


#29

Postad 10 september 2020 - 14:43

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Hunnit kika lite kort pÄ VW590 nu, första upplevelsen Àr vÀldigt positiv! Riktigt bra optik, inte lika "knivskarp" som JVC men nya Digital Focus optimeringen gör absolut skillnad. Testade Blade Runner 2049 och HDR Contrast Enhancer pÄ max-lÀget ihop med Full Dynamisk IRIS samt kontrast (HDR) pÄ max (standard 60 frÄn lÄda) vilket ger galet grym dynamik med rejÀlt ljusflöde (höga lamplÀget). En notis Àr dock att grÄskalan Àr lite vÀl mörk just nu pÄ HDR, men vi har inte hunnit kalibrera denna Ànnu. Gillar absolut True Cinema-lÀget gÀllande panoreringar, bibehÄller filmkÀnslan utan sÄpopera effekt. BildkaraktÀren Àr som vanligt nÀr det gÀller Sony, den Àr otroligt lugn och behaglig. FÀrgerna Àr ocksÄ rejÀlt "levande" mÄste jag sÀga. Vi Äterkommer nÀr vi hunnit granska denna Ànnu mer, framförallt jÀmföra den mot JVC.

 

/Mvh Chris + Mackan

 

Grymt killar! Tack för ett första intryck! Ska som sagt bli enormt spÀnnande att se hur denna stÄr sig mot JVCs DTM!



#30

Postad 10 september 2020 - 15:26

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlĂ€gg
  • 0

Kan ju sÀga pÄ en gÄng att JVCŽs DTM gör ett bÀttre jobb pÄ just HDR, dÀremot gillar jag nya Digital Focus optimeringen vilket ger en stor skillnad gÀllande smÄ detaljer i bilden. Exempelvis instrumentpanelen i första scenen (BR2049) sÄ kan man se text och siffror vÀldigt tydligt. Som standard i RC (Reality Creation) lÄg upplösning pÄ 50, lite vÀl högt kan jag tycka men ger ju en extremt detaljrik bild. Kul att kunna laborera lite efter tycke och smak utöver den nativa skÀrpan. GÀllande fÀrgblödningar (chromatic aberration) sÄ behövde jag inte stÀlla inte speciellt mycket heller, rÀckte med att justera pÄ blÄtt lite.

Nu Àr ju BR2049 en rÀtt mörk film överlag, men upplevelsemÀssigt sÄ ser det roligare ut att köra pÄ högsta lÀget i HDR Contrast Enhancer funktionen.

 

Kom gÀrna in och kika hÀr i butikerna! :) Finns för visning bÄde i Sundbyberg och i Frölunda.

 

Mvh Chris



#31

Postad 10 september 2020 - 15:47

Gonk
  • Gonk
  • AnvĂ€ndare

  • 249 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€r dyker 790 upp tro? 



#32

Postad 10 september 2020 - 16:29

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlĂ€gg
  • 1

PreliminÀrt slutet av Oktober dyker Sony VW790ES upp! :)

 

/Mvh Chris



#33

Postad 10 september 2020 - 16:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Kris Deering skriver...
This isn't a different implementation. Honestly, this isn't even as good as what Panasonic did with their advanced static tone mapping. This is just a contrast enhancer that changes the overall luminance of the frame while at the same time decreases saturation. It clips both the high and low end of the signal as well (clipping into white and into black) to boost perceptual contrast. A true DTM wouldn't care what settings you have when you bounced from something like a 4000 nit title (The Meg) to something with really low nits (BR2049). Both images would look great and you shouldn't have to adjust anything. With the Sony, you still have to setup the proper clip point for the tone map using the contrast setting like before, but instead of it adapting to different levels of content, you have to go back and change it for different titles or else you end up with severe clipping or an extremely dark image.


Även Ekki bekrĂ€ftar detta...Han har Ă€ven kikat lite pĂ„ VW790..

No, it's not new for the projectors either.

Whoever saw Sony's presentation yesterday: Sony doesn't claim that the HDR enhancer works very differently than the normal contrast enhancer. Instead, Sony only points out that the HDR Enhancer should work more precisely than the Contrast Enhancer.
In direct comparison, however, you cannot see this improvement in the VW590, even in difficult scenes. I compared various films with the same settings. Allegedly, the color depth should be improved, but this is likely to be lost in view of the limited PWM color depth of the panels.
So far it seems to me more like the yearly "improved" Reality Creation or eShift 1/2/3/4 etc. ;-)

As for the DFO: I was referring to the processor, so it could be delivered as an update for the VWx70 models at any time.

Wait for the series. Incidentally, in my tests, the VW790 showed a slightly different mode of operation of the HDR enhancer than the VW590.


https://m.youtube.co...e&v=Wp0VKG9REZQ

#34

Postad 10 september 2020 - 16:43

plundvik
  • plundvik
  • AnvĂ€ndare

  • 208 inlĂ€gg
  • 1
SÄg en första recension - https://www.projecto...ojector-review/
Verkar lovande, för jag har redan bestÀllt en vw790es. Har idag en vw760es som jag varit supernöjd med i 3 Är.

#35

Postad 11 september 2020 - 07:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 1
@plundvik Grattisâ˜ș Kan ju vara bra kanske att bestĂ€lla i tid om man nu tĂ€nkt "uppgradera"! Sony kanske fĂ„r för sig att höja priset pĂ„ denna med, efter ett tag? SĂ„g att THE Rock Ă€ven har lagt upp dem för bestĂ€llning nu.

https://therock.se/p...ny-vpl-vw590es/

https://therock.se/p...ny-vpl-vw790es/

Redigerat av mcmike, 11 september 2020 - 08:58.


#36

Postad 11 september 2020 - 10:00

Thunderbird
  • Thunderbird
  • LĂ€rjunge

  • 285 inlĂ€gg
  • 0

Det vore intressant Marcus jĂ€mför vw-870es mot vw790es med tĂ€nke 790 kostar hĂ€lften av 870 pris 



#37

Postad 14 september 2020 - 08:49

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlĂ€gg
  • 2

Nu har kollegan Johannes i Frölunda skrivit ett första intryck av VW590, tryck pÄ denna lÀnk för att lÀsa.

 

/Mvh Mackan



#38

Postad 14 september 2020 - 13:50

mass
  • mass
  • Amatör

  • 75 inlĂ€gg
  • 1

Fick en demo i Fredags av Johannes och kan bara hÄlla med om det skrevs i testet. Det som var överraskande var den klart förbÀttrade svÀrtan jÀmfört med tidigare modell. Vi jÀmförde inte med Jvc vilket hade varit intressant. Gillar Sony sÄ för mig Àr det ett givet köp nÀsta gÄng.

/Ola



#39

Postad 14 september 2020 - 19:33

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 697 inlĂ€gg
  • 0

Trevlig lÀsning. DÄ har man nÄgot att sukta efter i framtiden



#40

Postad 14 september 2020 - 19:56

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

  • 466 inlĂ€gg
  • 0

Trevlig lÀsning. DÄ har man nÄgot att sukta efter i framtiden


SÀger detsamma :) trevlig lÀsning. Bara att öppna ett sparkonto.

Tror nÀstan det lÄter som jag föredrar Sony framför JVC efter den lÀsningen. Men jag har tyvÀrr aldrig upplevt en Sony projektor och noterat denna "mjuka bild".
Tur jag inte Àr pÄ jakt nu efter en projektor utan bara sparar till en :)

#41

Postad 15 september 2020 - 06:29

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 697 inlĂ€gg
  • 0

För mig var just rörelsehantering det som var en deal breaker (utöver defekta projektorer) för JVC N5. Uppskattar Sonys bild mer Ă€n att jag kunde njuta av bĂ€ttre HDR hantering. Sen tittar jag mycket pĂ„ sdr och det var dĂ€r skillnaden var tydligast. Sen gick jag förstĂ„s upp pĂ„ en 570 som ligger högre i pris Ă€n N5 sĂ„ det kostade en slant att bli nöjd för min del men en förstĂ„ende handlare gav en bra lösning sĂ„ det slutade bra Ă€ndĂ„. Efter 600 timmars tittande sĂ„ Ă€r jag supernöjd och glad att Sony gör nya projektorer sĂ„ det finns nĂ„got att titta mot nĂ€r det Ă€r dags nĂ€sta gĂ„ng. 



#42

Postad 15 september 2020 - 07:05

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

SÀger detsamma :) trevlig lÀsning. Bara att öppna ett sparkonto.

Tror nÀstan det lÄter som jag föredrar Sony framför JVC efter den lÀsningen. Men jag har tyvÀrr aldrig upplevt en Sony projektor och noterat denna "mjuka bild".
Tur jag inte Àr pÄ jakt nu efter en projektor utan bara sparar till en :)

Som du ser DPC nedan och jag som hÄller med om att bÀttre bildflyt och lugn Àn med Sonys gÄr knappt att fÄ. Sedan valde jag bort det för att fÄ en grym HDR-bild. SÄ allt handlar om vad som Àr viktigt för dig. Det gÄr inte att lÀsa sig till utan mÄste upplevas.

 

Bara ett tillĂ€gg: alla som pratar om pyramidal skillnad i bildflyt mellan Sony och JVC som en gigantisk dealbreaker: Jag hade Sony VW520 i fyra Ă„r och nu haft JVC N5 drygt ett halvĂ„r och visst - det Ă€r skillnad - men inte sĂ„ dramatisk till Sonys fördel. Bildflyt Ă€r inget jag stör mig pĂ„ alls lĂ€ngre pĂ„ JVCs maskiner, dock Ă€r den mer pop och daningens mer "digital". Jag har 130" 2.35:1-ljudtransparent duk sĂ„ skulle JVC vara betydligt sĂ€mre pĂ„ detta sĂ„ skulle inte den projektorn sitta i mitt tak. Men Ă„terigen, det Ă€r min upplevelse, och jag kan inte transferera den till dig - sĂ„ du fĂ„r sjĂ€lv titta och göra den kompromiss du Ă€r villig att göra.  



#43

Postad 15 september 2020 - 07:40

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

  • 466 inlĂ€gg
  • 0

Som du ser DPC nedan och jag som hÄller med om att bÀttre bildflyt och lugn Àn med Sonys gÄr knappt att fÄ. Sedan valde jag bort det för att fÄ en grym HDR-bild. SÄ allt handlar om vad som Àr viktigt för dig. Det gÄr inte att lÀsa sig till utan mÄste upplevas.

 

Bara ett tillĂ€gg: alla som pratar om pyramidal skillnad i bildflyt mellan Sony och JVC som en gigantisk dealbreaker: Jag hade Sony VW520 i fyra Ă„r och nu haft JVC N5 drygt ett halvĂ„r och visst - det Ă€r skillnad - men inte sĂ„ dramatisk till Sonys fördel. Bildflyt Ă€r inget jag stör mig pĂ„ alls lĂ€ngre pĂ„ JVCs maskiner, dock Ă€r den mer pop och daningens mer "digital". Jag har 130" 2.35:1-ljudtransparent duk sĂ„ skulle JVC vara betydligt sĂ€mre pĂ„ detta sĂ„ skulle inte den projektorn sitta i mitt tak. Men Ă„terigen, det Ă€r min upplevelse, och jag kan inte transferera den till dig - sĂ„ du fĂ„r sjĂ€lv titta och göra den kompromiss du Ă€r villig att göra.  

 

Tack för din input :)

 

Min erfarenhet frĂ„n gamla panasonic plasmor Ă€r att flyt i bilden Ă€r enormt trevligt för ögat. 

Men jag hÄller med dig man mÄste dema projektorerna i verkligheten för att fÄ en korrekt bild över vad som Àr bÀst för en sjÀlv.

 

Ska Äka ivÀg i vinter och dema med kollega som ska bygga bio :)



#44

Postad 15 september 2020 - 11:22

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 697 inlĂ€gg
  • 0

Som du ser DPC nedan och jag som hÄller med om att bÀttre bildflyt och lugn Àn med Sonys gÄr knappt att fÄ. Sedan valde jag bort det för att fÄ en grym HDR-bild. SÄ allt handlar om vad som Àr viktigt för dig. Det gÄr inte att lÀsa sig till utan mÄste upplevas.

 

Bara ett tillĂ€gg: alla som pratar om pyramidal skillnad i bildflyt mellan Sony och JVC som en gigantisk dealbreaker: Jag hade Sony VW520 i fyra Ă„r och nu haft JVC N5 drygt ett halvĂ„r och visst - det Ă€r skillnad - men inte sĂ„ dramatisk till Sonys fördel. Bildflyt Ă€r inget jag stör mig pĂ„ alls lĂ€ngre pĂ„ JVCs maskiner, dock Ă€r den mer pop och daningens mer "digital". Jag har 130" 2.35:1-ljudtransparent duk sĂ„ skulle JVC vara betydligt sĂ€mre pĂ„ detta sĂ„ skulle inte den projektorn sitta i mitt tak. Men Ă„terigen, det Ă€r min upplevelse, och jag kan inte transferera den till dig - sĂ„ du fĂ„r sjĂ€lv titta och göra den kompromiss du Ă€r villig att göra.  

Absolut har du rÀtt i att det gÀller att vÀlja det som Àr viktigast för en sjÀlv. Finns inga direkta rÀtt eller fel. Hade jag ex tittat mest pÄ 4K med HDR sÄ hade valet kanske sett annorlunda ut. Jag var ute efter en allround high performer och med bÀsta möjliga flyt i bilden. Jag hade Àven Sony innan min 570 sÄ jag var van vid flytet och har Àven Panasonic plasmor i huset sÄ flytet Àr viktigt. Sen verkar Sony ha förbÀttrat sin produkt i flera steg. Det hÀnde saker mellan 520 till 550, frÄn 550 till 570 och nu till 590 sÄ uppges pÄ nytt att den tagit nÀsta steg. Mellan 550 till 570 sÄ uppdaterades rörelsehanteringen och man kan vÀlja fler olika program vilket jag uppskattar. Och klart att JVC Àr en fin produkt, jag vill inte baissa den, den var bara inte för mig. Sedan förstördes min upplevelse av att första maskinen var defekt. Andra maskinen fick chromaproblem och sen en jÀkla massa synkbekymmer.



#45

Postad 15 september 2020 - 22:22

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 3
Ledsen att det har tagit lite tid men har haft mycket att göra och vill inte gÀrna skriva utan kött pÄ benen. Men idag hann jag dÄ Àntligen att sÀtta klorna i vÄr VW590 som nu har rullat omkring 20 timmar och har gjort en första kalibrering och kikat en del. Omkalibrerade ocksÄ vÄr JVC DLA-N5, som nu har rullat 210 timmar, för att kunna göra en regelrÀtt shootout.
 
Vill börja med att skriva WOW, Àntligen har vi fÄtt en riktig fight mellan Sony och JVC och tro mig, det Àr jÀmnare Àn nÄgonsin. Sony har knapat in ordentligt pÄ JVCs paradgrenar dynamik och skÀrpa..
 
Om vi börjar med ljusflöde/kontrast sÄ mÀter de bÄda i princip samma ljusflöde nÀr iris Àr fullt öppen och lampan i lÄgt lÀge samt kalibrerade. Dock förvÀntar jag mig att VW590 tappar nÄgra procent nÀr lampan sÀtter sig efter 100 timmar, men det Àr ÀndÄ försumbart i de flesta lÀgen.
 
BottensvÀrtan Àr lite lurig att ringa in eftersom N5 inte ger samma svÀrta nÀr bildens intensitet Àndrar sig. I en riktigt mörk scen som tÄgscenen i Casino Royale sÄ grÀver N5 nÄgot djupare i svÀrtan. Men hoppar vi till sekvensen dÀr Bond tar ett extravarv i rondellen utanför hotellet sÄ gÄr 590 om eftersom N5 tappar lite bottensvÀrta i och med lite mer ljus i bilden, trots en ÀndÄ ganska mörk scen. Kikar vi pÄ Ànnu ljusare sekvenser sÄ blir det dÄ Àven dÀr en fördel Sony med ett lite större djup i bilden som följd. Alla funktioner sÄsom autoirs Àr förstÄs avslaget pÄ bÄda maskinerna, men JVC har ÀndÄ nÄgot hyss för sig som blir vÀldigt tydligt nÀr den nu har fÄtt en vÀrdig motstÄndare.
 
Om vi hoppar vidare till skÀrpan sÄ har Àven Sony hÀr knapat in och skillnaden mot föregÄngaren VW570 Àr ovÀntat stor. I princip dött lopp hÀr mot N5 och faktum Àr om vi slÄr pÄ den nya funktionen, Digital Focus, som ska ge bÀttre skÀrpa utmed kanterna sÄ upplevs 590 som hÄrfint skarpare Àn N5. Dock med förbehÄll att vi introducerar nÄgra mindre artefakter sÄ en subjektiv avvÀgning om man vill lÀgga till detta. BÄda maskinerna har olika funktioner för att öka pÄ skÀrpan, men jÀmförelsen Àr gjord utan dessa pÄslagna dÄ de bÄda introducerar en hel del aretfakter och oroligheter i bilden.
 
FÀrgerna hoppar efter kalibrering in pÄ referensnivÄ pÄ VW590, en smula mer korrekt Àn N5, som dock ocksÄ Àr vÀldigt bra. GrÄskalan ger en smula S-form men det kan mycket vÀl Àndra sig nÀr den har fÄtt fler timmar pÄ lampan.
 
Sony ger sin vana trogen en lugnare bild med rörelsehantering i vÀrldsklass. N5 Àr inte dÄlig, men Sony vinner en inte helt ovÀntad seger dÀr.
 
Del tvÄ att utvÀrdera blir HDR, men det blir ett annat kapitel som Àr betydligt svÄrare att relatera till utan att kunna visa bilden för er. Men tvÄ maskiner med en fantastisk kontrast och skÀrpa Àr ett lovande utgÄngslÀge.
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 15 september 2020 - 22:24.


#46

Postad 15 september 2020 - 22:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 2

Det vore intressant Marcus jĂ€mför vw-870es mot vw790es med tĂ€nke 790 kostar hĂ€lften av 870 pris 

Ja, det hade varit en kul jÀmförelse. Vi har haft VW870ES i butiken en tid nÀr den var nyslÀppt, men har den inte kvar och VW790ES Àr inte slÀppt Ànnu sÄ det blir svÄrt att fÄ till en sÄdan test. Men jag kalibrerade och utvÀrderade 870:an nÀr vi hade den och jÀmförde den rakt av mot bland annat VW760 och de spelade i helt olika ligor i prestanda. Den skÀrpan som VW870 hade Àr sjukt bra och den hade ocksÄ en helt annan dynamik.

 

MEN, med tanke pÄ hur bra VW590 presterade, efter dagens utvÀrdering, sÄ skulle jag inte trilla av stolen om VW790 faktiskt ger den Àldre VW870 en rejÀl match, kanske till och med Àr bÀttre pÄ vissa punkter.

 

Det Àr en spÀnnande tid, helt klart :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 15 september 2020 - 22:32.


#47

Postad 15 september 2020 - 22:55

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Tack Marcus för del(1) genomgÄngen av VW590.



#48

Postad 16 september 2020 - 06:38

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Stort tack för genomgĂ„ngen Marcus! Kul att lĂ€sa - dĂ„ har verkligen Sony "spottat" upp sig rejĂ€lt. Kommer sĂ„ vĂ€l ihĂ„g shootout mellan min gamla 520 med N5 i vintras. 

 

Dock Àr ju om du vet HDR en dealbreaker i min bok, dÀr Àr ju JVC utan konkurrens just nu - kanske inte i samma nivÄ som dedikerade videoprocessorer som MADvr och Lumagen, men baske mig gör JVC med sin dynamiska tonmappning ett jobb som gör - i alla fall för min del - att jag vÀljer HDR-utgÄva före vanlig Blu-ray. Det blir kankse inte 100% "rÀtt", men ser lgnt, dynamisk och bra ut. Som en gigantsk OLED pÄ vÀggen faktiskt.

 

Men nu ska detta handla om Sony! Ser fram emot att höra men framförallt med egna ögon se hur Sonyn ocksÄ hanterar HDR. Gör den det bra och i samma klass som JVC sÄ har vi ju en bomb till projektor. LÀgg dÀr till ytterligare ljus med oÀndlig (nÄja 20 000 timmar) laser med 790 sÄ börjar det bli riktigt intressant!

 

Återigen Marcus, grym genomgĂ„ng! Tack för den! Ser tĂ„gscenen i Casino Royal farmför mig :)



#49

Postad 17 september 2020 - 16:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 1
Tyska som vanlig men JÀmförelse mot N5 bl,a..

https://youtu.be/IIWwrrb0WOc

#50

Postad 18 september 2020 - 16:15

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 2

Idag har vi kikat lite mer Àven pÄ HDR och jÀmfört VW590 med N5. Blir ingen lÀngre utlÀggning för det finns mÀngder med olika instÀllningar och vÀldigt mÄnga kombinationer av olika lösningar som mer eller mindre förvanskar bilden.

 

Men kort och gott sÄ Àr JVCs lösning betydligt bÀttre pÄ att hÄlla ihop bilden med HDR!

 

VW590 presterar ungefÀr som N5 gör utan att den automatiska frame by frame tonemappingen pÄslagen. Sonys dynamiska HDR funktion fungerar, men Àr i mina ögon mer motsvarande det JVC hade innan mjukvaran med den automatiska funktionen slÀpptes.

 

Men man ska ha klart för sig att det Àr en betydligt mer subjektiv bedömning nÀr det kommer till att stÀlla in och vÀrdera HDR eftersom vi inte kan följa en standard i och med begrÀnsningen i ljus och dynamik. SÄ mitt tips Àr att Äk till en handlare om möjlighet finns och gör din egen vÀrdering. :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.