Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor ang DSPeaker Antimode & 2 subwoofers

99 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 oktober 2013 - 18:18

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Hej!

Startade en tråd för några veckor sedan ang hjälp med valet av ny/nya subbar med några olika alternativ och de flesta rekommenderade mig 2 st XTZ 10.16.
Vilket även passar bäst utrymmesmässigt vid närmare mätningar hemma.

Tänkte då också troligen passa på att investera i en DSPeaker Antimode.
Har några frågor om det som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med :-)

XTZ subbarna ska komplettera ett 5.0 B&W 600 serien system som används ungefär lika mycket till film som musik. (litet rum runt 12 kvm)

1. Vilken av dem ska man välja?

1. 8033 Cinema
2. 8033 C
3. 8033S-II

S-II verkar vara den senaste och den har blåa dioder vilket hade varit klart snyggast men funktionen är viktigast såklart.

2. Eftersom det bara är en utgång på Antimoden så får jag väl använda en y-split adapter eller y-split kabel.
Vad tycker ni är att föredra?

http://www.ljudfokus...e-2-honor/3933/

http://www.ljudfokus...m-f-25-cm/5864/

Vilken kalibrering skall man köra först, YPAO eller AntiMode?

Tack på förhand.

#2

Postad 21 oktober 2013 - 18:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Min 8033 har två utgångar, kolla upp om du sett fel eventuellt :)
Ka du dubbelkalibrera så kalibrera med antimoden sist.

Redigerat av Zartok, 21 oktober 2013 - 18:24.


#3

Postad 21 oktober 2013 - 18:32

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Tack för svar Zartok.

Kollade lite närmare på bilderna på hemmabiobutiken nu och det skiljer mellan dem.

1. 8033 Cinema -bara en utgång
2. 8033 C - en ingång och dubbla ut (ut står 0 grader på ena och 180 grader på andra)
3. 8033S-II - har både dubbla in & utgångar (ut står 0 grader på ena och 180 grader på andra)


"ut står 0 grader på ena och 180 grader på andra" - vad betyder det?

Vad är fördelen med att kalibrerar antimode sist?

#4

Postad 21 oktober 2013 - 20:12

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 2
Enligt dspeaker så är det tvärtom, kalibrera antimoden först och sen recieverns autokalibrering.


#5

Postad 21 oktober 2013 - 20:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
lita i så fall på dspeaker :D jag har själv bara kört en kalibrering.
när det står 0 på en och 180 på en är fasvändning. ena utgången är fasvänd 180 grader.

#6

Postad 21 oktober 2013 - 20:26

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 1
då kör vi antimoden först när det blir aktuellt :)

S-II verkar vara mer för stereo anläggningar och de andra till bio som namnet antyder ;)

"Cinema" har ersatt "C" så antar att det får bli en Cinema med en y-split kabel eller y-split adapter.

#7

Postad 21 oktober 2013 - 20:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har just lagt ut en c till salu om intresse finns ;)

#8

Postad 22 oktober 2013 - 10:00

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Ja, man bör köra Anti-mode:n först, sedan receiverns kalibrering. Det de flesta receivers gör med subwoofers är att ställa in nivån på utsignalen, i övrigt så gör inte de flesta inte så mycket med utsignalen. Om man nu inte har en receiver med Audyssey XT32, men då behöver man å andra sidan inte någon Anti-mode 8033.

Jag brukar dra ned volymen något på subbarna innan jag kalibrerar med receivern för att sedan dra upp den igen, annars brukar receivern vilja strypa signalen till subwoofern lite för mycket, enligt mitt tycke. Det är bättre att ha en hög utsignal från receivern och dra ned subwooferns volym än att ha en låg utsignal och dra upp volymen på subwoofern.

Man kan i princip köpa den modell av Anti-mode 8033 som man får tag på om man ska kalibrera subbar, det skiljer rätt lite i prestanda och slutresultatet blir densamma. Det är bara om man har tänkt köra fler än två subwoofers som man kanske ska undvika Cinema då den bara har en utgång, medan C och S har två utgångar, DSPeaker rekommenderar inte att man ansluter mer än två subbar per utgång.

#9

Postad 23 oktober 2013 - 10:25

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Tomas!

Jag ska ju bara köra 2 subbar så då funkar det alltså med cinema + y koppling :-)



#10

Postad 23 oktober 2013 - 10:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Absolut. Se bara till så att du får nog spänning från moden till steget ^^

#11

Postad 23 oktober 2013 - 13:29

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Absolut. Se bara till så att du får nog spänning från moden till steget ^^


Du menar ställa ner volymen på subbarna så det inte blir för låg utsignal från receivern?

#12

Postad 23 oktober 2013 - 15:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tvärt om. Ställ upp volymen, en y-splitt halverar ssignalstyrkan. Jag har ex en minidsp, den är egentligen för svag för mitt subslutsteg, så jag tappar 5db den vägen. Lyckligtvis så spelar det mindre roll i mitt fall :)

#13

Postad 23 oktober 2013 - 19:34

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Tvärt om. Ställ upp volymen, en y-splitt halverar ssignalstyrkan. Jag har ex en minidsp, den är egentligen för svag för mitt subslutsteg, så jag tappar 5db den vägen. Lyckligtvis så spelar det mindre roll i mitt fall :)

Hur tänker du här att en y-splitt skulle halvera signalstyrkan ??
Så om du skickar 2 volt ut så skulle det bli 1 volt i varje splitt!

#14

Postad 23 oktober 2013 - 19:40

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Tack för tipsen Tomas!

Jag ska ju bara köra 2 subbar så då funkar det alltså med cinema + y koppling :-)


Nackdelen är väl att dina subbar då inte blir individuellt kalibrerade, vilket vore en fördel om inte ditt rum och placeringar är helt symmetriska.

#15

Postad 23 oktober 2013 - 22:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Hur tänker du här att en y-splitt skulle halvera signalstyrkan ??
Så om du skickar 2 volt ut så skulle det bli 1 volt i varje splitt!

Är inte en plus en två? OM 1 volt plus 1 volt är 2 volt så är styrkan halverad i ditt exempel. Men jag kanske misstar mig?

#16

Postad 24 oktober 2013 - 04:48

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Är inte en plus en två? OM 1 volt plus 1 volt är 2 volt så är styrkan halverad i ditt exempel. Men jag kanske misstar mig?

Du skrev i post 12 att en ysplitt halverade signalstyrkan skickar man in 1 volt så har man 1 volt ut med i bägge splittarna .
Så man får inte mindre volt tal bara för det är en splitt .

#17

Postad 24 oktober 2013 - 07:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Du skrev i post 12 att en ysplitt halverade signalstyrkan skickar man in 1 volt så har man 1 volt ut med i bägge splittarna .
Så man får inte mindre volt tal bara för det är en splitt .

Men snälla någon. Splittar du en signal på två så halveras styrkan. Har du två volt och delar dom volten på två så blir resultatet en volt i delningarna, dvs en halvering av signalstyrkan, och därmed riskerar man att tappa mycket effekt snabbt.

Låt mig illustrera. Du har två volt. Kopplar du direkt in i slutsteget så får du två volt in. Du har två volt. Slipptar du signalen och kopplar in så har du en volt gånger två som du kan koppla in i två slutsteg. Dock så kan du förlora effekt på det då ex pa-slutsteg som inuke behöver en starkare signslstyrka. Sen ska man även komma ihåg att apparatur i regel bara skickar en volt ut, vilket innebär att du har en halv volts signalstyrka kvar. Det är rätt svagt.

Eller för att simplifiera ytterligare. Du har ett äpple. Du delar äpplet med din kompis. Du äter därefter bara ett halvt äpple duå din kompis har den andra halvan.

Redigerat av Zartok, 24 oktober 2013 - 07:26.


#18

Postad 24 oktober 2013 - 08:08

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Men snälla någon. Splittar du en signal på två så halveras styrkan. Har du två volt och delar dom volten på två så blir resultatet en volt i delningarna, dvs en halvering av signalstyrkan, och därmed riskerar man att tappa mycket effekt snabbt.

Låt mig illustrera. Du har två volt. Kopplar du direkt in i slutsteget så får du två volt in. Du har två volt. Slipptar du signalen och kopplar in så har du en volt gånger två som du kan koppla in i två slutsteg. Dock så kan du förlora effekt på det då ex pa-slutsteg som inuke behöver en starkare signslstyrka. Sen ska man även komma ihåg att apparatur i regel bara skickar en volt ut, vilket innebär att du har en halv volts signalstyrka kvar. Det är rätt svagt.

Eller för att simplifiera ytterligare. Du har ett äpple. Du delar äpplet med din kompis. Du äter därefter bara ett halvt äpple duå din kompis har den andra halvan.


Vid parallell koppling så kommer båda mottagarna att se samma spänning, dock så fördeles effekten jämnt mellan dem, dvs varje mottagare får mindre ström.

#19

Postad 24 oktober 2013 - 09:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Precis. Varje mottagade får halva strömstyrkan. Hade jag delat signalen på min minidsp så hade jag knappt kunnat driva mina basar så därför använder jag istället båda nivåerna ut. Som jag skrev högre upp, tappar 5db redan som det är nu. Det är därför jag skriver att det är viktigt att tänka på, splittar man signalen så tappar man halva effekten i splitten. För man kan ju inte sätta in två kablar i samma slutsteg och få en volt igen, en kabel till ett slutsteg. En splittad signal ger halv kraft effektivt. Vad du gör med den andra halvan är upp till dig, men den kan inte användas till samma slutsteg (du måste ha två slutsteg för att få samma effekt mao).

#20

Postad 24 oktober 2013 - 10:08

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Precis. Varje mottagade får halva strömstyrkan. Hade jag delat signalen på min minidsp så hade jag knappt kunnat driva mina basar så därför använder jag istället båda nivåerna ut. Som jag skrev högre upp, tappar 5db redan som det är nu. Det är därför jag skriver att det är viktigt att tänka på, splittar man signalen så tappar man halva effekten i splitten. För man kan ju inte sätta in två kablar i samma slutsteg och få en volt igen, en kabel till ett slutsteg. En splittad signal ger halv kraft effektivt. Vad du gör med den andra halvan är upp till dig, men den kan inte användas till samma slutsteg (du måste ha två slutsteg för att få samma effekt mao).


Nja, eftersom en signalkabel idealt inte skickar någon effekt genom sig så ska det i teorin inte vara ett problem. Så går där väl viss effekt pga kabelförsluter och liknande, exakt hur det funkar i HIFI-sammanhang har jag inte stenhård koll på.

Men vad jag reagerade på var egentligen att du skrev av 2V -> 2x 1V vilket absolut inte är sant

#21

Postad 24 oktober 2013 - 10:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ehm... woot? Om jag splittar en signal på två, är signalen fortfarande lika stark (minus signalförluster)? Hur går det ihop matematiskt? :o

#22

Postad 24 oktober 2013 - 10:46

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 1

Ehm... woot? Om jag splittar en signal på två, är signalen fortfarande lika stark (minus signalförluster)? Hur går det ihop matematiskt? :o


För att spänningen bara är en del i hur mycket effekt som överförs, och i en parallell koppling ser alla inblandade komponenter hela den spänning som källan ger upphov till, men bara delar av strömmen.

I en serie koppling så ser varje komponen bara en del av spänningen, men hela strömmen.

Jämför med två personer som tittar på en tavla, båda personerna ser hela tavlan, oavsett om det båda tittar eller om den ena blundar så påverkar det inte vad den andra ser.

Redigerat av jn82, 24 oktober 2013 - 10:46.


#23

Postad 24 oktober 2013 - 10:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
låter märkligt att man i teorin skulle kunna splitta upp en signal i mängder, men kan kanske får testa det hela själv, har ju ett par splittar liggandes här ^^

#24

Postad 24 oktober 2013 - 10:56

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

låter märkligt att man i teorin skulle kunna splitta upp en signal i mängder, men kan kanske får testa det hela själv, har ju ett par splittar liggandes här ^^


http://sv.wikipedia....rallellkoppling

Om du har en oändligt strömstark källa kommer alla komponenter att se samma spänning oavset hur många som kopplas in, för en begränsad källa så kommer strömmen inte att räcka till att hålla spänningen uppe utan de faller då.

Redigerat av jn82, 24 oktober 2013 - 10:58.


#25

Postad 24 oktober 2013 - 11:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
du får inga problem med resistansen i en splittad signal då? den (typ) halveras ju vid paralellkopplingar (därav att man vid många element brukar köra serie-paralell).

#26

Postad 24 oktober 2013 - 11:52

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Nackdelen är väl att dina subbar då inte blir individuellt kalibrerade, vilket vore en fördel om inte ditt rum och placeringar är helt symmetriska.


ska jag alltså behöva köpa 2 antimode då?

#27

Postad 24 oktober 2013 - 12:03

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Hur löser man isåfall problemen med signalstyrkan & antimode då?
Hur gör andra som har dubbla subbar?

#28

Postad 24 oktober 2013 - 12:45

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

du får inga problem med resistansen i en splittad signal då? den (typ) halveras ju vid paralellkopplingar (därav att man vid många element brukar köra serie-paralell).


Jo, därav att det krävs en högre ström för att hålla samma spänningsnivå. (V=R*I, när man ändrar på en så måste de andra justera på motsvarande sätt, kan lätt bli lite cirkelresonemang över det). Men man får skilja på signalkablar, där det egentligen inte ska gå någon effekt och därför bör vara ganska okänsliga för sådant, och högtalarkablar där det går mycket mer ström eftersom man faktiskt driver något på andra sidan. Splittar du en högtalarkabel misstänker jag att dina högtalare kommer att tappa 3dB i nivå, dvs effekten halveras.

ska jag alltså behöva köpa 2 antimode då?


Som jag förstått det stöjder den dyrare modellen att kalibrera två separata subbar, men inte de billigare. Har inte själv använt någon av deras produkter.

#29

Postad 24 oktober 2013 - 13:29

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Den kalibrerar subbarna i mono.
En av fördelarna med två subbar är ju att de "samarbetar" så att man får en jämnare frekvenskurva. Kalibrerar man dem separat missar man den fördelen. De flesta hemmabiorecievers som har dubbla subutgångar, så är ju det samma signal i bägge.

Redigerat av macman, 24 oktober 2013 - 13:36.


#30

Postad 24 oktober 2013 - 14:58

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Den kalibrerar subbarna i mono.
En av fördelarna med två subbar är ju att de "samarbetar" så att man får en jämnare frekvenskurva. Kalibrerar man dem separat missar man den fördelen. De flesta hemmabiorecievers som har dubbla subutgångar, så är ju det samma signal i bägge.


Inte alla, sitter själv och letar efter sådana för tillfället. Dyrare modeller med Audessey XT32 och dubbla utgångar kalibrear ibland dem separat.

Eftersom de två subbarna inte står på samma plats i rummet så är det inte samma akustik kompensering som ska göras på båda, står t.ex den ena 2 meter framför soffan och den andra 1 m bakom så måste de ha olika tidsfördröjning. Har du en ordentlig separat kalibrering av subbarna så behöver man inte bekymra sig om sådant utan det blir rätt av sig själv.

Så även om det är samma kanal (LFE) som spelar i båda, så är det inte samma signal som skickas till dem då de bör ha olika rumskompensering

#31

Postad 24 oktober 2013 - 17:34

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Saxat från Dspeakers manual:Having multiple subwoofers reproducing the same signal (dual mono) will result in a smoother response. Anti-Mode can be used with any system allowing you to use corner placement of your subs. Connect the Anti-Mode to the signal going into each sub, and calibrate them together. When calibrated together, the nulls created by one sub are filled in by the other sub. Anti-Mode takes this into account, creating a smoother overall response than if the subs were calibrated separately.
If you want to reproduce low frequencies in stereo, you need either two Anti-Mode 8033's or one Anti-Mode 2.0 Dual Core. Stereo at low frequencies is generally not needed, because low frequencies are omnidirectional and directional cues are determined from harmonics and other aural information. It is usually better to use the dual mono arrangement instead of stereo to get a more even response.


#32

Postad 24 oktober 2013 - 18:06

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
tack macman,
mina kommer isåfall stå på varsin sida av tv-bänken också så avståndet blir samma.
det ska nog fungera fint med en Cinema och y-split då, om nu inte signalen blir för svag.

#33

Postad 24 oktober 2013 - 18:07

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Saxat från Dspeakers manual:Having multiple subwoofers reproducing the same signal (dual mono) will result in a smoother response. Anti-Mode can be used with any system allowing you to use corner placement of your subs. Connect the Anti-Mode to the signal going into each sub, and calibrate them together. When calibrated together, the nulls created by one sub are filled in by the other sub. Anti-Mode takes this into account, creating a smoother overall response than if the subs were calibrated separately.
If you want to reproduce low frequencies in stereo, you need either two Anti-Mode 8033's or one Anti-Mode 2.0 Dual Core. Stereo at low frequencies is generally not needed, because low frequencies are omnidirectional and directional cues are determined from harmonics and other aural information. It is usually better to use the dual mono arrangement instead of stereo to get a more even response.


För vilken produkt gäller det?
Enligt den här tråden:
http://www.avsforum....3-for-dual-subs

Så verkar det som att de olika modeller beter sig olika. Det idealla är givetvis att ha en enhet som kalibrerar båda tillsammans, men kan justera signalen till respektive sub så att de inte nödvändigtvis spelar samma. Det verkar som att vissa modeller antimode gör det senare, medans vissa modeller bara ser båda subbarna som en stor högtalare (som såklart har en bättre totalt respons än den ensamma subben, och därför även blir bättre efter kalibrering)

tack macman,
mina kommer isåfall stå på varsin sida av tv-bänken också så avståndet blir samma.
det ska nog fungera fint med en Cinema och y-split då, om nu inte signalen blir för svag.


Enligt tråden jag länkade ovan så verkar det som att det är cinema du ska ha, spelar bara en mono-signal men kalibrerar de två subbarna separat

#34

Postad 24 oktober 2013 - 18:33

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Har tittat lite på sidan nedan men blir inte klokare, snarare tvärtom.

http://www.dspeaker....-examples.shtml


"Dual mono" exemplet känns ju klockrent,
men om subbarna har fasjustering så ska man titta på alternativet under.

"Correcting the two subwoofers with one anti mode"

XTZ subbarna har ju justerbar fas så då verkar jag ju behöva köpa S versionen ändå?
Förstår inte vad det spelar för roll då den väl ändå korrigerar det?

#35

Postad 25 oktober 2013 - 09:54

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Inte alla, sitter själv och letar efter sådana för tillfället. Dyrare modeller med Audessey XT32 och dubbla utgångar kalibrear ibland dem separat.

Eftersom de två subbarna inte står på samma plats i rummet så är det inte samma akustik kompensering som ska göras på båda, står t.ex den ena 2 meter framför soffan och den andra 1 m bakom så måste de ha olika tidsfördröjning. Har du en ordentlig separat kalibrering av subbarna så behöver man inte bekymra sig om sådant utan det blir rätt av sig själv.

Så även om det är samma kanal (LFE) som spelar i båda, så är det inte samma signal som skickas till dem då de bör ha olika rumskompensering


Observera att det är väldigt få receivrar som kalibrerar två subwoofers individuellt, t ex så gör inte en Onkyo NR818 det medan en Denon AVR-X4000 gör det, om jag inte är felinformerad. Audyssey kallar denna funktion SubEQ HT och har egentligen ingenting med XT32 att göra utan är fristående och kan implementeras på vilken receiver som helst, oavsett om den har XT32 eller ej. Men idag finns den bara på receivrar med XT32 så vitt jag vet.

Det SubEQ HT gör är att individuellt ställa in nivå och fördröjning på varje subwoofer för att sedan köra dem tillsammans för att analysera rummet och applicera ett passande rumskorrigeringsfilter. Har man likadana subwoofers och placerar dem symmetriskt så har man inget behov av SubEQ HT. Jag tycker inte det är värt kostnaden då man får slanta upp minst 10 tkr för en X4000. Den största skillnaden kommer med att gå från en till två subbar, vill man sedan jämna till kurvan ytterligare så köp en beggad DSPeaker.

#36

Postad 25 oktober 2013 - 17:47

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Observera att det är väldigt få receivrar som kalibrerar två subwoofers individuellt, t ex så gör inte en Onkyo NR818 det medan en Denon AVR-X4000 gör det, om jag inte är felinformerad. Audyssey kallar denna funktion SubEQ HT och har egentligen ingenting med XT32 att göra utan är fristående och kan implementeras på vilken receiver som helst, oavsett om den har XT32 eller ej. Men idag finns den bara på receivrar med XT32 så vitt jag vet.

Det SubEQ HT gör är att individuellt ställa in nivå och fördröjning på varje subwoofer för att sedan köra dem tillsammans för att analysera rummet och applicera ett passande rumskorrigeringsfilter. Har man likadana subwoofers och placerar dem symmetriskt så har man inget behov av SubEQ HT. Jag tycker inte det är värt kostnaden då man får slanta upp minst 10 tkr för en X4000.

Korrekt. Jag tror dock inte det finns någon billigare receiver med XT32 just nu (818 var ju billigare innan den fasades ut) som är den klart bästa kalibreringen från Audyssey.

Redigerat av megagurka, 25 oktober 2013 - 17:48.


#37

Postad 25 oktober 2013 - 22:22

Unregisteredafd14748
  • Unregisteredafd14748
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

du får inga problem med resistansen i en splittad signal då? den (typ) halveras ju vid paralellkopplingar (därav att man vid många element brukar köra serie-paralell).


Roligt att du dumförklarar folk utan att ha en aning om vad du pratar om! :)

#38

Postad 25 oktober 2013 - 22:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Roligt att du dumförklarar folk utan att ha en aning om vad du pratar om! :)

Jn har ju skrivit det jag skrivit, med en paralellkoppling behövs mer styrka. Det är mao samma som med vanliga slutsteg när dom ska driva högtalare med impedanssvängningar. Därmed blir det fortfarande samma problem då majoriteten av subutgångar matas i 1 volt ut. Eller har du annan information om att signalen förstärks om man paralellkopplar?

Eller, resultatet är detsamma även fast förklaringen är en annan. Genom paralellkopplingen så måste du ändå (typ) dubbla styrkan ut för att ha samma volym i signalen så det ger samma resultat som det jag skrev.
Sug på den citronen :P

Redigerat av Zartok, 25 oktober 2013 - 22:42.


#39

Postad 25 oktober 2013 - 23:08

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Jn har ju skrivit det jag skrivit, med en paralellkoppling behövs mer styrka. Det är mao samma som med vanliga slutsteg när dom ska driva högtalare med impedanssvängningar. Därmed blir det fortfarande samma problem då majoriteten av subutgångar matas i 1 volt ut. Eller har du annan information om att signalen förstärks om man paralellkopplar?

Eller, resultatet är detsamma även fast förklaringen är en annan. Genom paralellkopplingen så måste du ändå (typ) dubbla styrkan ut för att ha samma volym i signalen så det ger samma resultat som det jag skrev.
Sug på den citronen :P

Det finns en sak som heter ohms lag .

#40

Postad 25 oktober 2013 - 23:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jepp. Seriekoppling lägger ihop ohmen och paralellkoppling halverar ohmen. Inte riktigt då 8 ohm i tre blir 2.66 (tror jag) men rätt bra tumregel iaf.

#41

Postad 26 oktober 2013 - 06:51

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Jepp. Seriekoppling lägger ihop ohmen och paralellkoppling halverar ohmen. Inte riktigt då 8 ohm i tre blir 2.66 (tror jag) men rätt bra tumregel iaf.

Blandar du inte ihop saker och ting ena stunden så pratar du om volt ut på lfe kanalen på Recivern andra stunden så är det seriekoplling och parallelkoppling.
Sen att du nämner en tumregel är inte det ett utryck som kommer i från IÖ.

#42

Postad 26 oktober 2013 - 07:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Paralellkoppling med y-splitt är jns ord.
Tumregel är ju ett välanvänt ord som används ofta. Om du slår upp ordet heurestik så kan det ibland beskrivas som tumregler för beslutsfattande. Det har med andra ord inget att göra med herr öhman. Oavsett vad, d3t är väl ändå inte fel att använda ordet? Själv så tänker jag så när jag ska koppla ihop mina åtta subbar. Halvera ohmen vid paralellkoppling, dubbla ohmen vid seriekoppling. Men som sagt, det är inte exakta siffror, därav att jag vill beskriva det som rumregler :)

#43

Postad 26 oktober 2013 - 09:08

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Paralellkoppling med y-splitt är jns ord.
Tumregel är ju ett välanvänt ord som används ofta. Om du slår upp ordet heurestik så kan det ibland beskrivas som tumregler för beslutsfattande. Det har med andra ord inget att göra med herr öhman. Oavsett vad, d3t är väl ändå inte fel att använda ordet? Själv så tänker jag så när jag ska koppla ihop mina åtta subbar. Halvera ohmen vid paralellkoppling, dubbla ohmen vid seriekoppling. Men som sagt, det är inte exakta siffror, därav att jag vill beskriva det som rumregler :)


Den regeln är för att räkna ut en total ekvivalent resistans, så 2 st parallell kopplade 8 ohms element kräver lika mycket ström som ett 4 ohms element. Så du behöver en dubbelt så stark förstärkare för att driva det. Varje element i en parallell koppling kommer dock att se hela spänningen som genereras från förstärkaren

Skillnaden är att i en signalkabel går det idealt sett ingen ström i, så då spelar det ingen roll om du splittar den eller inte, men i praktiken kommer där såklart finnas en vis läkström eller motsvarande ändå. Tvivlar dock starkt på att det är så stor att du skulle uppleva en halvering av signalstyrkan vid en split.

#44

Postad 26 oktober 2013 - 10:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel nu, men du ska inte räkna med känslighetsökningen insystemet på två element och därmed att den dubbla styrkan negleras av att systemet får en ökad känslighet på 3db då du tillsatt ett till element? Ja givet att elementen har samma känslighet osv.

#45

Postad 27 oktober 2013 - 08:06

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Zartok; om du har ett vägguttag och parallell kopplar ett till likadana vägguttag på det får du då 110 V i varje ?

(Om vi antar att det är 220V )


#46

Postad 27 oktober 2013 - 08:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Njae, jag skulle nog tro att jag får kortslutning då :D
Dit: nej, jag förstår vad ni menar. Jag måste ha haft något annat fel :)

Redigerat av Zartok, 27 oktober 2013 - 09:02.


#47

Postad 11 november 2013 - 20:45

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
en annan fråga då, har anti-moden automatisk på & av eller måste man manuellt starta den varje gång man drar igång anläggningen?

#48

Postad 15 november 2013 - 09:32

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

en annan fråga då, har anti-moden automatisk på & av eller måste man manuellt starta den varje gång man drar igång anläggningen?


Ingen med en antimode som kan svara på detta? :)

#49

Postad 15 november 2013 - 10:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Den har en på-switch. Minns eh, men tror inte att den gick att köra med trigger. Så på eller av :)

#50

Postad 15 november 2013 - 11:01

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
ok back på basic alltså ;)

Den tål kanske att stå på dygnet runt ändå?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.