Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till BioBygge av Cruentuz

149 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 09 maj 2015 - 20:02

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Riktigt läckert rum!

#102

Postad 10 maj 2015 - 17:14

Malmström
  • Malmström
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
kul att ser mer från ditt biorum! =) mer bilder vart efter

#103

Postad 10 maj 2015 - 18:15

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Mycket snyggt! Gillar den gröna färgen.

/r

#104

Postad 16 maj 2015 - 10:32

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
riktigt snyggt med svart o den lime/gul-gröna färgen till! kul med lite nyskapande!

#105

Postad 16 maj 2015 - 15:09

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Mkt sbyggt rum du byggt, har följd dig länge och skönt att se att du snart kan skörda frukten av ett skit snyggt biorum =)

#106

Postad 28 maj 2015 - 13:28

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Läckert!
Jag gjorde en liknande lösning på mitt podium, men med lufthålen på baksidan uppåt, och med lös stenull innuti.

Gillar verkligen färgen, jag har funderat många gånger på alternativ till rött, men det blev det ändå...

#107

Postad 28 maj 2015 - 20:40

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
5:e elementet :)


#108

Postad 31 maj 2015 - 18:28

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Grymt bygge! Är nybliven husägare och har stora planer på ett eget biorum och det är sånna här album som ger mig inspiration och idéer :) Full pott!


#109

Postad 31 maj 2015 - 21:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Kanon fint biorum med härlig färgkombination, grattis:) Dock en fundering!! Varför en Epson 6100 i denna mörka grotta?

#110

Postad 01 juni 2015 - 18:08

legion123
  • legion123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Mycket snyggt med den lime gröna färgen!!
Kul att se lite andra färger än svart och rött!!
Hur tycker du att klipsch högtalarna är?

#111

Postad 07 juni 2015 - 16:53

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Tackar ödmjukast!
Fastnade för färgen då den är som Hulken i ett svart rum - bara en hint av grönt, men om man dimmar upp spotarna lite så blir det ganska intensiva ljuskäglor som går mest i gult.

@mcmike: jo jag hade ju biogrotta-projje innan,men ville denna gång ha mer tryck i det vita. Tycker det ger mer realism i bilden, särskilt iutomhusscener. Är en av de (få?) som gillar 3d med och då behövs ljuset. Givetvis också en ekonomisk fråga. Hade gärna testat t.ex. en fin JVC eller Sony men men... Svårare nuförtiden med dyrare grejer. (stolt trebarnspappa)
 

@legion123: Klipscharna är jag oerhört nöjd med. Hade tidigare Canton RC-L med tillhörande surrounds och största skillnaderna tycker jag är: attacken(drivet), effektiviteten, öppenheten, livekänslan och att de är mycket mer in your face och spelar. Sträck ut handen och pilla Bossen på bollarna om det faller dig i smaken liksom. Bara för att många inte tycker det är fint nog betyder det inte att det är fel. De är hursomhelst mycket mindre disco än vad jag trodde trots allt. Kan vara mitt rum iofs men subbar behövs absolut enligt mig. 310:ans slutsteg fick jag dock öppna upp och byta en stor konding som blivit gravid. Subben började fladdra under större kraftansträngning. Satt två likadana så bytte bägge till motsvarande från Panasonic. Efter det inga som helst problem.
Hedersomnämnande till centern. Kärlek.


Redigerat av Cruentuz, 08 juni 2015 - 10:40.


#112

Postad 18 oktober 2015 - 15:35

rollan1
  • rollan1
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Fan vilken häftig bio! Älskar färgen! Snyggt!

#113

Postad 13 november 2015 - 16:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Grattis till projektor, den åker åttor runt din gamla! Riktigt fint biorum för övrigt:)

#114

Postad 04 december 2015 - 16:12

Malmström
  • Malmström
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
tänkte sätta upp mina Klipsch RS 62-II men vad tycker ni man ska ha för höjd och hur brett imellan? har en 4-sits enjoy biosoffa som är 390cm, ibland 3sits så en bit kortare ibland.

#115

Postad 05 december 2015 - 00:13

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
@Malmström: Satte mina så högt jag kunde under spotlådorna. 193cm till överkant av högtalarna. Tycker det blir mer omslutande ljud då. Dessutom om man har de i öronhöjd så spelar surrounder rakt in i örat på den som sitter ytterst i soffan. Tycker det är svårt att höra andra surroundeffekter då. RS-62II spelar ju inte rakt fram men ändå.
Gradantalet vet jag inte, men satte dem ca 40 cm bakom primära lyssningspositionen på främre raden.
Kör man 5.1 är det nog mycket en smaksak. Tror standarden rekommenderar 90-110 grader.
De bakre surrounderna satte jag ganska tätt ihop efter rekommendationer från Denon.

#116

Postad 14 januari 2016 - 18:51

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Wow det här kommer bli ett fint biorum när du/ni är klara :) Fortsätt kämpa på och ser fram mot fler bilder!

#117

Postad 15 januari 2016 - 13:53

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ett mycket trevligt bygge, bra jobbat!

#118

Postad 21 januari 2016 - 14:55

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Fint bygge, bra projektor har nyligen fått hem min, hade också en Epson innan och det går inte att Jömföra (dock var min Epson äldre än din. Vart har du beställt muggen, skulle vilja ha en 😀.

#119

Postad 22 januari 2016 - 11:58

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Tack och bock!

@lococo: Ja det är en grym projektor. Tycker den uppdaterade Reality Creation gör underverk. Härligt djup i bilden.
Muggen köptes här på minhembio.com runt 200....4 kanske. Köpte även en t-shirt med loggan på ryggen och mitt dåvarande nickname på bröstet.

#120

Postad 07 juli 2016 - 09:27

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Gillar ditt tangentbord till datorn! Legofigurerna tycker jag ser ut som "brave brave sir Robin ran away" Holy Grail.

#121

Postad 17 juli 2016 - 19:18

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
@Schonning: Tangentbordet är ett "Cooler Master Storm Quickfire Rapid Stealth" med MX Green-brytare för rätt old school-känsla. Importerat från USA.
https://www.amazon.c...l/dp/B00C2MBG4I
Moddat med caps från http://www.wasdkeyboards.com

Holy Grail var en bra gissning! 😀 Dock är det min grupp i världens bästa spel: Baldur's Gate 2

Redigerat av Cruentuz, 17 juli 2016 - 19:20.


#122

Postad 03 mars 2017 - 23:02

Toume
  • Toume
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt biorum :)

#123

Postad 08 mars 2017 - 13:25

Unregistered5bfb3089
  • Unregistered5bfb3089
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Nicely done!!

#124

Postad 12 april 2017 - 13:31

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
väldigt snygg rum!! tufft med udda färg på väggarna! 10p

#125

Postad 24 juni 2018 - 07:48

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Gillar verkligen färgen ni valde på väggen. Matchar det svarta och rummet blir stilfullt. Detta syns bra på bilden med katten i soffan. Hade jag inte prioriterat mörker så hade jag målat om mitt biorum.
10p.

#126

Postad 24 juni 2018 - 09:10

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Riktigt fint rum! Läckra fluffiga absorbenter och sjukt mäktiga JBL frontar!

#127

Postad 16 oktober 2018 - 19:15

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Fint rum och utrustning, lite svårt att se textningen med dessa centrar!!!😂

#128

Postad 25 oktober 2018 - 13:16

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Gillar ditt bygge.Färgkombon borde du ta patent på! Snyggt och inbjudande.
Säkert duktigt tryck i Centern också.

#129

Postad 26 oktober 2018 - 16:37

grynkorv
  • grynkorv
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Grattis, ett mäktigt val av frontrigg.
Har själv dessa fina "likkistor" som någon tidigare beskrivit dem.
Dock inte din vackra centerlösning, grannarna är glada för det.

#130

Postad 28 oktober 2018 - 17:28

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Snygga JBL, Hur skulle du säga att JBL 590 är mot RF-82 mk2?
Jag frågar eftersom även jag har just RF-82 mkII i fronten även som Center.

#131

Postad 28 oktober 2018 - 20:19

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
@Schonning: Den legendariska högtalardesignern Greg Timbers som konstruerat bl.a. Everest, K2 och Project Array systems high-end högtalare gjorde 5-serien direkt efter...Everest tror jag det var. Han tyckte de var ganska fula men väldigt kompetenta. "...de spelar som högtalare som kostar åtminstone 2-3 ggr så mycket." (Dvs 40-60K svenska).
Älskar Klipscharna, men måste säga att det är ingen rättvis jämförelse. De säljs fortfarande av JBL i USA, stundom för halva priset, men de skickar inte hit. Jag har provat. Hittar du ett par beggade så köp. Otroligt mycket välljud för pengarna. Presterar bas som jag inte trodde var möjlig ur ett par 8"are. De är 2.5-vägare, så den nedersta basen kliver bara in allra längst ner i registret. Hornet spelar väldigt rent och avslappnat. All låter väldigt naturligt och rent. Med god pondus och driv. Kan inte höra nån antydan till "hornljud" själv. När jag först satte in dem i rummet stod de tätare ihop och stereoljudet var ännu bättre än nu. Väldigt djup och bredd på ljudbilden.
Det enda negativa med dem är byggkvaliten. Många har lite vinylsläpp i de skarpa hörnen. Fötterna (outriggers) är av plast, skruvade med träskruv upp i lådan. Men det sitter gängade höjdjusterbara gummipluggar under som man kan byta till spikes med standardgänga. Frontskyddet sitter som ett ****. Piggarna går in i hål som har gummibussningar i sig = nyper åt duktigt.
Tas loss med försiktighet och ilska.
Men ljudet. Det ljudet...
Kommer aldrig sälja mina iaf.

Redigerat av Cruentuz, 28 oktober 2018 - 21:39.


#132

Postad 06 maj 2020 - 06:48

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Önskar jag kunde få till det ilka snyggt som dig! Bra och fint jobbat!

#133

Postad 06 maj 2020 - 07:38

BugiTron
  • BugiTron
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
En trevlig bio måste man säga. Gillar att du tagit upp väggfärgen i andra accesoarer också, det ger en enhetlighet som lyfter rummet. Lycka till med uppgraderingarna

#134

Postad 22 juni 2020 - 09:25

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Har du möjlighet att lägga upp vilken badlycra som du köpte, gram/kvm modell och inköpsställe. Det är väldigt kul att läsa om ditt bygge och jag har läst hundratals sidor om dessa byggen på avs forum och hittat hyffsad LYCRA i Sverige att köpa, men den är inte samma som från Amerrickat.


Redigerat av Stormen, 22 juni 2020 - 09:28.


#135

Postad 23 juni 2020 - 13:55

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
@Stormen: La upp bild på infon jag har. Behövde inte sträcka så mycket till mina 130" 16:9, i princip var Lycran lika stor som ramen så sträckningen är endast runt ramen. Den svarta var liiite mindre, så mer utsträckt.

#136

Postad 23 juni 2020 - 18:38

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Fint bygge! Kul att följa framväxten av bion. Jag har också spandex-duk och är nöjd med den. Kan bara hålla med om din kommentar angående ljuskällor fram, det ska vara mörkt. Biografer brukar envisas med nödutgångsskyltar framme vid duken, mycket irriterande! Någon av senaste gångerna jag besökte stans biograf hade de dessutom ställt blanksvarta soptunnor framme vid duken! Nödutgångar finns det väl lagkrav på, men att placera andra störmoment är ju bara oförskämt mot publiken!
Film är bäst på bio, bio är bäst hemma.

Skönt med halvliten projektor ;)

#137

Postad 18 juli 2020 - 10:29

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Inspirerande, i ordets sanna bemärkelse! Du är väldigt duktig, mån om minsta detalj. Dina el-recliners ser fina ut. Blir sugen på ett köp.

#138

Postad 20 juli 2020 - 21:25

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Tack så hemskt mycket till alla som skrivit nåt uppmuntrande här!!!

Hoppas verkligen att åtminstone någon har fått lite tankehjälp eller inspiration av mina bilder. Hela syftet är att "bjuda igen" efter att själv har fluktat på biorum här sedan tidigt 00-tal, och drömt om att själv en dag kunna bygga ett eget.
Kompromisserna duggar tätt, men det är ju ofta så i verkligheten när man inte har obegränsat med resurser/möjligheter.
Med det sagt så är jag personligen supernöjd så här långt och njuter av film så ofta jag kan. Riktigt njutbart även på svärmorsplatsen! :)

#139

Postad 16 november 2020 - 19:29

gamut
  • gamut
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Väldigt trevligt album..tummen upp!!

#140

Postad 05 januari 2021 - 13:07

dragot
  • dragot
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Väldigt trevligt rum👍 Är det krångligt att bygga egen duk? Tror du en ohändig stackare klarar få till det någorlunda🙂

#141

Postad 06 januari 2021 - 19:32

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
@dragot : Det fixar du säkert. Ta det lugnt bara och var noggrann, så får du en fantastiskt prestanda- och upplevelsehöjning till en väldigt billig peng i din bio. Använd en smidig kalkylator för rätt mått, t.ex.
http://www.screen-size.info/
Glöm inte att räkna bort rammaterialets tjocklek på ena hållet när du sågar till bitarna. Och kryssmät, kryssmät och kryssmät innan och under ihopskruvning.

#142

Postad 22 januari 2021 - 09:37

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Grymt fint bygge! Extremt kul att du har gjort mer eller mindre samma överväganden och konstruktionslösningar som jag gör nu. Jag hade faktiskt en idé att köra med hönsnät för luftspalt mot källarväggen men hittade en rulle platonmatta hemma som jag satta på insidan. Det intressanta av att detta var bland det första jag satte på väggarna och redan med den så försvann mycket av burkigheten i betongbunkern.

Vilken typ av matta har du valt? Jag vill helst hitta någon jag kan rulla ut direkt på golvet som dessutom är någorlunda mysig. Jag antar att det skulle funka bra ifall man har en matta med varp i naturmaterial och inte gummiundersida.

Du skrev att du har dragit fram tre faser till bion. Även där gör jag exakt samma. Hur har du grupperat utrustningen i bion? Har du projjen på egen fas med egen JFB eller personskyddsautomat?

Bra tips avseende akustik förresten? Jag tänkte bygga basfälla i plattformen precis som du. Det ser inte ut som du gjort någon speciell avstämning, tycker du det funkar att bara proppa plattformen full med rockwool, täta och borra några hål med håltagaren? Gillar en så enkel lösning...

#143

Postad 22 januari 2021 - 21:29

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
@emifog : Tack och bock! Undermattan är en antracitfärgad uterums/altanmatta gjord av återvunnen plast. Man kan även ha den i duschen, dvs helt opåverkad av fukt. Gröna distanspluppar undertill. 79:-/m² på Bauhaus m.fl butiker.
Mellan stolarna och duken har jag sedan lagt ihop 2st av ikeas största ryamattor till en jättestor med 70mm lugg. "Gåser" i en utgången grå färg. Samma mattor, fast mindre, satte jag på väggarna för att ta massa reflektioner.
Vill du lägga tjock matta direkt, så är det en med "action back" du vill ha. Och limma den INTE, oavsett vad du väljer, så täcker försäkringen eventuella problem vad jag förstått.


Bakom maskinparken satte jag 3st 4-vägsuttag på varsin säkring, på varsin fas. De 5 uttagen för subbar runtom rummet sitter på en 4e säkring på den minst belastade fasen i huset. Projjen sitter på samma säkring som belysningen i rummet. JFB täcker hela huset. Denna overkill gjordes för att det gav mig en känsla av välbehag :) , och så hade jag massa lediga säkringsplatser.

Plattformen till bakre stolsraden ville jag inte göra till en tom resonanslåda. Och då jag ännu inte hade någon mätmikrofon, eller kunskap för den delen för att räkna ut okänd korrekt avstämning, så fyllde jag den med stenull och borrade hål för ventilation och ljudvågor även om den är öppen bakåt. Det den dämpar, dämpar den. Blir väl som en stor möbel basmässigt antar jag.
I övrigt sköts basakustiken av MiniDSP 2x4HD, Umik-1 och REW. Ett måste från och med första testen. Mäter man inte så är allt en mer eller mindre kvalificerad gissning...

Redigerat av Cruentuz, 22 januari 2021 - 21:59.


#144

Postad 26 januari 2021 - 08:52

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
@Cruentuz
Tack, bra tips på mattor, det ska jag nog reda ut =) Även elen har jag koll på. Jag har såklart JFB på hela huset (några stycken). Problemet blir att om JFB löser ut så bryter den allt. Tex har jag frysar på egen JFB så att om strömmen går i resten av huset ska frysarna fortfarande vara igång. Jag vill göra detsamma med projektorn så att den alltid stängs av kontrollerat. Eller är jag bara överdrivet försiktig? 
 
Angående basen är jag helt med ända fram till:
 

 

 

I övrigt sköts basakustiken av MiniDSP 2x4HD, Umik-1 och REW

 

Jag har faktiskt inte orkat ta mig till aktiv bashantering i min kompetensutveckling ännu. Jag har två frontsubbar kopplade på samma kanal. Dessa drivs av ett separat slutsteg. Jag har också en aktiv sub mitten/bak (vilket visade sig vara en B2.27, har haft den till datorn tidigare, den har bara en LFE ingång). Jag har förstått att jag ska/borde koppla in några små lådor mellan receiver och subbarna...

 

Mitt system är 11.2 så jag har två separerad baskanaler i receivern och kör den ena front och den andra back. Jag vet dock inte ifall bakkanalen är inverterad eller ej

 

Får jag blotta min okunskap och fråga vad du rekommenderar? Skicka PM om du tycker det är bättre.



#145

Postad 26 januari 2021 - 17:53

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
@emifog : Läs bildtexten 17 bilder upp vid grafen, där är info om väldigt lärorik guide på Youtube. Otroligt stor skillnad före/efter.
Obs: En tidig kurva i mitt galleri. Har kraftigare lutning på min house curve idag. Det är beroendeframkallande att kunna skräddarsy sin basrespons i rummet kan jag säga. Gurun har många bra klipp förövrigt om det mesta man kan behöva veta om hembio.

#146

Postad 04 maj 2022 - 13:08

Jesperr84
  • Jesperr84
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Härligt bygge du! Är du nöjd med klipsh 15" subbar? Nyfiken på dom då jag tänker byta ut mina 12" och inte har lust att bygga egna 😊

#147

Postad 31 juli 2022 - 12:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Ang sista mätningen, glöm inte att slå ett öga på vattenfallet med för att fånga upp ringningar.
Dina öron tycker bättre om en dip än en lång efterläppande ringning.
Allt under 35hz är dock inte så kritiskt.

Och btw, Förbaskat fin frekvensgång :)

#148

Postad 19 september 2023 - 08:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ser väldigt trevligt och fint ut! En god akustik är väldigt viktigt, det går inte att förneka. Nog egentligen det viktigaste om man vill ha bra ljud.

#149

Postad 07 november 2023 - 08:04

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Så roligt med ett reportage i Hemmabio-tidningen! Jag ska köpa numret. Har bl a dig att tacka för att jag vågade mig på REW, MiniDSP mm.

#150

Postad 12 november 2023 - 19:29

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Har lite strul med att ladda upp bilderna från Xiaomi'ns kamera på 108MP...
12000x9000pixlar. Får nog ta och konvertera ner dem en aning :)
Försökte få in lite tips till alla läsare av tidningen som kanske inte hittat till BRA youtubers. Finns faktiskt guldkorn där ute som kan ge folk en utomordentlig förbättring i sina rum.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.