Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SPOTIFY

161 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 15 november 2017 - 11:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Väldigt länge sedan jag prövade och körde cd vs Spotify och vill minnas att den lilla skillnaden jag upptäckte lika gärna kan ramla in under kategorin inbillning.

Remasters har ofta förmågan att ha ordentligt kapad dynamikvilket hörs relativt omgående.

Allt för att det ska passa för inears o bil :(



#102

Postad 15 november 2017 - 13:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Ni som hör skillnad mellan Spotify och Tidal HiFi, kan ni ge exempel på album/låt där skillnad hörs?



#103

Postad 15 november 2017 - 19:17

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Återigen vill jag bara säga att jag antagligen inte skulle klara ett blindtest. Jag upplever Tidal hifi och master som ljudmässigt bättre och det oavsett album/låt. Det beror antagligen mer på att jag vet att Tidal har högre upplösning än på att det finns skillnader som är hörbara i ett blindtest. Likväl, även om det handlar om inbillning känns det bra att använda Tidal.

#104

Postad 15 november 2017 - 19:31

compost76
  • compost76
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Återigen vill jag bara säga att jag antagligen inte skulle klara ett blindtest. Jag upplever Tidal hifi och master som ljudmässigt bättre och det oavsett album/låt. Det beror antagligen mer på att jag vet att Tidal har högre upplösning än på att det finns skillnader som är hörbara i ett blindtest. Likväl, även om det handlar om inbillning känns det bra att använda Tidal.

Man ska inte underskatta placeboeffekten!



#105

Postad 15 november 2017 - 20:42

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Man ska inte underskatta placeboeffekten!


Precis!

Jag jämförde just Crosby, Stills & Nash, låten Wooden Ships (remaster), spelad via Spotify med samma låt via Tidal Master. Jag uppfattar Tidal-ljudet som bättre.

#106

Postad 15 november 2017 - 20:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Precis!
Jag jämförde just Crosby, Stills & Nash, låten Wooden Ships (remaster), spelad via Spotify med samma låt via Tidal Master. Jag uppfattar Tidal-ljudet som bättre.

Nu jämförde du väl två olika mastrar (säger man så?) av samma låt? Det är väl tänkt att dom skall låta olika?

#107

Postad 15 november 2017 - 23:37

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Nu jämförde du väl två olika mastrar (säger man så?) av samma låt? Det är väl tänkt att dom skall låta olika?

Det gjorde jag kanske. Och då blir det ju en äpplen/päron-jämförelse. Ingen jämförelse av hörbara skillnader i ljudkvalitet i samma grundmaterial. "Tänkte inte på det." 😊

Jag förstår att du menar att man ska jämföra samma master levererad i 320 kbit/s (Spotify) respektive 1411 kbit/s (Tidal hifi). Och då håller jag med dig om att det nog är svårt att i ett blindtest pricka in vad som är vad.

En annan fråga som dock infinner sig är om det, jämfört med Spotify, på Tidal överlag går att hitta bättre inspelningar/utgåvor av samma låtar då Tidal har ambitionen att leverera god ljudkvalitet motsvarande cd (deras s.k. hifi) eller bättre (deras master-material).

Redigerat av Mange36, 16 november 2017 - 07:12.


#108

Postad 16 november 2017 - 07:00

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Remasters har ofta förmågan att ha ordentligt kapad dynamikvilket hörs relativt omgående.
Allt för att det ska passa för inears o bil :(


Jo den delen vet jag om. Minns inte vilka skivor jag jämnförde, men var någon form av metal. Om jag inte minns fel så tyckte jag att cymbalerna kändes lite mer distinkt på cdn, men där och då så ansåg jag själv att det lika bra kunde infinna sig under kategorin inbillning. Var samma gåva som jag jämförde.

Idag lyssnar jag på flac (köpt digitalt eller från orginalcd) i den utsträckning jag har och använder Spotify som reserv. Det handlar i första hand om att stödja grupperna. Sedan diskuteras det väldigt mycket om streamad musik och kvalité, både på ursprungsmatrial som sändningskvalite.

#109

Postad 16 november 2017 - 07:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Ett minus med Spotify är när jag spelar en "blandlista". Skillnader i volymnivåer mellan låtarna känns lite jobbigt ibland när det är för stora skillnader. Förr när man gjorde "blandband" och "bland-CD" så justerade jag detta men nu så finns inte den möjligheten när man kör Spotify connect.



#110

Postad 16 november 2017 - 08:46

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Man ska inte underskatta placeboeffekten!

Jag har jämfört en hel del mellan Spotify och Tidal och kan med bestämdhet säga att det är ingen placebo.

Dynamiken i Tidal finns inte på samma sätt hos Spotify som låter mer instängt.

Nu väntar vi spännt på vad Spotify ska kontra med.



#111

Postad 16 november 2017 - 09:09

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Ett minus med Spotify är när jag spelar en "blandlista". Skillnader i volymnivåer mellan låtarna känns lite jobbigt ibland när det är för stora skillnader. Förr när man gjorde "blandband" och "bland-CD" så justerade jag detta men nu så finns inte den möjligheten när man kör Spotify connect.

 

Finns ett val under avancerade inställningar som jämnar ut volymen, funkar utmärkt.

(inte testat med Spotify connect iofs)



#112

Postad 16 november 2017 - 09:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Finns ett val under avancerade inställningar som jämnar ut volymen, funkar utmärkt.

(inte testat med Spotify connect iofs)

Den inställningen är inte tillgänglig när man väljer att spela från annan enhet, dvs Spotify connect.



#113

Postad 16 november 2017 - 09:34

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Den inställningen är inte tillgänglig när man väljer att spela från annan enhet, dvs Spotify connect.

 

Inte bra! Då minskar mitt intresse för att köpa en Marshall  :unsure: 



#114

Postad 16 november 2017 - 10:02

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Den inställningen är inte tillgänglig när man väljer att spela från annan enhet, dvs Spotify connect.

 

Inte riktigt samma sak men strömmar man via Airplay så funkar Extreme och volym utjämning.

 

Connect och Chromecast maxar dessutom 256 kbit/s. https://support.spot...lity-streaming/

 

Har svårt för ljudet i Spotify utan att direkt jämföra med andra. Blir liksom tråkigt i längden.



#115

Postad 16 november 2017 - 10:13

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

För tydlighetens skull kanske man ska nämna att om man kör Connect från t.ex. telefon till dator så får man 320 kbit/s (om man har premium då).

 

Begränsningen till 256 kbit/s gäller bara webbaserade spelare och Chromecast, och om det nu finns fler spelare som funkar som Chromecast.

 

https://www.nordicha...tify-hi-fi.html



#116

Postad 16 november 2017 - 10:34

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

För tydlighetens skull kanske man ska nämna att om man kör Connect från t.ex. telefon till dator så får man 320 kbit/s (om man har premium då).

 

Begränsningen till 256 kbit/s gäller bara webbaserade spelare och Chromecast, och om det nu finns fler spelare som funkar som Chromecast.

 

https://www.nordicha...tify-hi-fi.html

 

Känns oklart. Kanske läser slarvigt men det står inget om Connect på den sidan.

 

När jag kör Connect så är iaf inställningar för kvalité och volym-utjämning inte tillgängliga men det behöver inte betyda att den maxar 256 kbit/s. Däremot så låter det som volym-utjämningen inte funkar via Connect och det får mig att misstänka att den strömmar max 256 kbit/s också.



#117

Postad 16 november 2017 - 11:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Inte helt tydligt kanske, men saken diskuterades nyligen även på ett annat forum och slutsatsen där var att för mobil och desktop gäller fortsatt 320 kbit/s. När uppspelningen sker från den "vanliga" klienten på en dator bör det inte bli nån skillnad för att man styr från telefonen.

 

http://www.faktiskt....php?f=9&t=63666

 

Synd att det inte finns något enkelt sätt att kolla vilken bitrate man verkligen får, som i en Squeezebox! :)



#118

Postad 16 november 2017 - 11:30

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Inte helt tydligt kanske, men saken diskuterades nyligen även på ett annat forum och slutsatsen där var att för mobil och desktop gäller fortsatt 320 kbit/s. När uppspelningen sker från den "vanliga" klienten på en dator bör det inte bli nån skillnad för att man styr från telefonen.

 

http://www.faktiskt....php?f=9&t=63666

 

Synd att det inte finns något enkelt sätt att kolla vilken bitrate man verkligen får, som i en Squeezebox! :)

 

Brukar hänga på Faktiskt också. Styr man Spotify på datorn med en annan enhet så finns kanske inställningarna där, har inte kollat men då är det ju inte "Connect".

 

Har skummat igenom Spotify community och där påstås det att Connect strömmar "Extreme" men även där så tvivlar användarna.

 

På tal om Squeezebox så går det att använda Spotify Connect på alla Squeezeboxar med pluginet Spotty.


Redigerat av Unregisteredc082866f, 16 november 2017 - 11:35.


#119

Postad 16 november 2017 - 12:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nja, Spotify kallar det väl Connect även om det är mellan olika enheter. Jag använder det en del hemma för att spela Spotify från min HTPC. I båten brukar jag koppla en Ipad till AUX-ingången på stereon och köra Connect från Iphone.

 

När man ansluter Connect mellan den här typen av enheter så flyttas ju strömmingen till den enheten och jag svårt att se varför de då skulle börja strömma på ett annat sätt än de är inställda för. Annat blir det med spelare som är gjorda att fungera som webbaserade spelare.

 

Det där med Spotty och Connect funkar väl än så länge bara om man kör Linux på sin LMS-server och jag kör WHS 2011 på min, som du kanske minns? :) http://www.faktiskt....945481#p1945478



#120

Postad 16 november 2017 - 13:13

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Nja, Spotify kallar det väl Connect även om det är mellan olika enheter. Jag använder det en del hemma för att spela Spotify från min HTPC. I båten brukar jag koppla en Ipad till AUX-ingången på stereon och köra Connect från Iphone.

 

När man ansluter Connect mellan den här typen av enheter så flyttas ju strömmingen till den enheten och jag svårt att se varför de då skulle börja strömma på ett annat sätt än de är inställda för. Annat blir det med spelare som är gjorda att fungera som webbaserade spelare.

 

Det där med Spotty och Connect funkar väl än så länge bara om man kör Linux på sin LMS-server och jag kör WHS 2011 på min, som du kanske minns? :) http://www.faktiskt....945481#p1945478

 

Där ser man. Kul.

 

Det är en skillnad mellan Connect och att styra Spotify från en annan enhet. Tex så måste man vara inloggad med samma konto på båda enheterna, behövs inte med Connect.

 

Nu var det länge sedan jag labbade med detta men jag har för mig att stänger man den (eller tappar kontakten) "styrande" klienten så stannar även den "spelande".  Med Connect så fortsätter den att spela om man inte pausar eller trycker på stopp förstås.



#121

Postad 16 november 2017 - 13:54

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Det som diskuteras ovan är ett av skälen till att jag föredrar mina egna "äkta" filer. Sedan har jag läst filosoferingar om att filen från början inte är cdkvalite utan en försämrad komprimerad mp3 (under 320kbit/s) isådnafall spelar det ju ingen roll om så filen sänds i 24 bit.

#122

Postad 16 november 2017 - 14:31

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Det som diskuteras ovan är ett av skälen till att jag föredrar mina egna "äkta" filer. Sedan har jag läst filosoferingar om att filen från början inte är cdkvalite utan en försämrad komprimerad mp3 (under 320kbit/s) isådnafall spelar det ju ingen roll om så filen sänds i 24 bit.

 

Ja, rippa en cd, lägga på taggar, omslag och ReplayGain för att senare njuta av den på stereon är bättre än att gulla med vinyl.



#123

Postad 16 november 2017 - 20:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Där ser man. Kul.

 

Det är en skillnad mellan Connect och att styra Spotify från en annan enhet. Tex så måste man vara inloggad med samma konto på båda enheterna, behövs inte med Connect.

 

Nu var det länge sedan jag labbade med detta men jag har för mig att stänger man den (eller tappar kontakten) "styrande" klienten så stannar även den "spelande".  Med Connect så fortsätter den att spela om man inte pausar eller trycker på stopp förstås.

 

Nja, att det är skillnad håller jag med om, men enligt Spotifys egen definition så kallas det för Connect även när man styr uppspelningen på en dator från en telefon. Det var det jag var ute efter skillnaden på, mot en Connect-enhet som en Chromecast eller en högtalare. Citerar från den här sidan: https://support.spot...potify-connect/

 

Med Spotify Connect kan du använda appen som fjärrkontroll för att lyssna på högtalare, mottagare, tv-apparater, i bilar, med smarta armbandsur, andra telefoner, surfplattor och datorer.

 

Till den senaste diskussionen om egna filer så kan jag bara instämma. Jag rippar alla mina CD till AIFF för uppspelning i Squeezebox eller iTunes. Då får jag exakta kopior av det som finns på skivorna, i 1411 kbit/s och med metadata.

Spotify är dock ett bra komplement och när jag använder det vill jag förstås ha så bra kvalitet som möjligt. Jag är dock inte alls säker på att jag hör skillnad på Spotify och mina egna filer. Jag har inte gjort någon ordentlig jämförelse (blindtest), men om jag lyssnar på en välproducerad skiva som jag känner till väl så kan jag inte säga att jag hör nån skillnad direkt. Exempel på en sådan skiva är Kari Bremnes Live, som jag lyssnat på många gånger. Får se om jag orkar blindtesta nån gång...  :)



#124

Postad 17 november 2017 - 07:58

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Japp, så verkar det vara. Jobbigt med samma begrep på "olika" funktioner. Fast jag är fortfarande tveksam om att det är "Extreme" när man strömmar till en Connect pryl (ej dator eller annan mobil).

 

Har inte heller jämfört rakt av men märker att Spotify blir tråkigt att lyssna på efter en stund.



#125

Postad 17 november 2017 - 08:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Som jag tolkar informationen så är det max 256 kbit/s till den typen av enheter (som använder ljudströmmen för webbaserade spelare) och max 320 kbit/s för övriga enheter, oavsett om man kör Connect eller ej.



#126

Postad 07 december 2017 - 23:35

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Jag tycker man hör ganska klar skillnad på Spotify vs Tidal, men man ska ha en anläggning som är bra nog för att höra skillnaden. Märker man ingen skillnad på sin anläggning har man ju ändå ingen nytta av Tidal. Detta har jag lagt märke till när jag var hos en kompis och spelade på ett par Audio Pro T20, ingen skillnad alls där. Men hemma hos mig är det tydligt

#127

Postad 08 januari 2018 - 16:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Bara och hitta annan lösning då!

http://www.ljudochbi...flera-produkter

#128

Postad 08 januari 2018 - 19:00

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Bara och hitta annan lösning då!

http://www.ljudochbi...flera-produkter


Spotify funkar fortfarande utmärkt på Squeezebox om du har LMS. Till och med Connect funkar (lite beta).

#129

Postad 08 januari 2018 - 23:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Ingen vidare koll på den där tidningen....

#130

Postad 18 januari 2018 - 20:40

Vintervilan
  • Vintervilan
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på hur ni nyttjar spotify i ert hem? Har precis köpt mina första vettiga högtalare och förstärkare (Dali zensor 7 och Onkyo tx-rz720) och nu sitter jag och funderar på att köpa en mobil eller surfplatta att ha ständigt stående i en bordsladdare och dedikera den helt för spotify.



#131

Postad 19 januari 2018 - 08:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på hur ni nyttjar spotify i ert hem? Har precis köpt mina första vettiga högtalare och förstärkare (Dali zensor 7 och Onkyo tx-rz720) och nu sitter jag och funderar på att köpa en mobil eller surfplatta att ha ständigt stående i en bordsladdare och dedikera den helt för spotify.

Jag har dedikerat en iPad mini just för Spotify. Kör Spotify Connect via Heos link vidare till en Yamaha A-S500 förstärkare. Högtalare är Dali Zensor 7 och en Canton 8.2 sub. Paddan är alltid påloggad med ett av kontona som ingår i Spotifys familjeabonnemang.


Redigerat av Buddypresley, 19 januari 2018 - 08:06.


#132

Postad 19 januari 2018 - 08:10

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på hur ni nyttjar spotify i ert hem? Har precis köpt mina första vettiga högtalare och förstärkare (Dali zensor 7 och Onkyo tx-rz720) och nu sitter jag och funderar på att köpa en mobil eller surfplatta att ha ständigt stående i en bordsladdare och dedikera den helt för spotify.

Logitech Media Server med pluginet Spotty. Använder AirPlay ibland.

 

Chromecast Audio funkar också men då med max 256 kbit.



#133

Postad 15 mars 2018 - 15:23

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

På riktigt vad är det för fel på Basen i den relativt nya låten med Justin Timberlake "Say something"

Fastnade först för låten på You Tube versionen å basen låter som bas bör göra. Men Spotify versionen den mest instängda basen jag hört på länge?

Är det något fel på Spotifys version. Inget fel på min utrustning i alla fall. Synd att förstöra en ganska bra låt. Någon som vet om det låter lika kasst på Tidal?



#134

Postad 05 maj 2018 - 10:59

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

Jag kan inte lyssna på någon låt som det står explicit på.

Kommer bara upp en blå list där det står, Låten är inte tillgänglig.

Hittar inga inställningar som kan påverka det heller.

 

Någon som har samma problem och vet hur man åtgärdar problemet?

Som det är nu så är det ju en j*vla massa musik ja inte kan lyssna på.  :angry:

 

På datorn ja har det problemet, kör ja spotify på telefon så kan ja klicka i tillåt explicit material.


Redigerat av Unregistered153fb7ca, 05 maj 2018 - 11:03.


#135

Postad 05 maj 2018 - 11:14

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

Vetefan hur det gick till,

men ja gick in i telefon****t och valde att kunna spela upp explicit innehåll o sen stängde ja av och startade om spotify i datorn igen o då funkade det.

 

Fattar absolut ingenting.



#136

Postad 23 december 2018 - 09:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Få se om Spotify tar bort dessa...
https://www.expresse...ner-lyssningar/

#137

Postad 26 december 2018 - 17:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Såg nu att spotifyappen till android inte har en utforskaknapp. Apple har däremot en utforskaknapp bredvid hemknappen. Trodde att bägge appversionerna var ungefär lika.

Edit: Hittade utforskafunktionen nu. Den låg bakom sökknappen. Har precis bytt till androidplatta för att köra Spotify.

Redigerat av Buddypresley, 26 december 2018 - 17:58.


#138

Postad 20 januari 2019 - 07:08

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Spotify brukar ju vid varje årsskifte mejla statistik hur man använt tjänsten under året, denna gång fick jag inget mejl, är det nån annan som fått sin statistik i år?



#139

Postad 20 januari 2019 - 07:59

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Spotify brukar ju vid varje årsskifte mejla statistik hur man använt tjänsten under året, denna gång fick jag inget mejl, är det nån annan som fått sin statistik i år?

https://open.spotify...genre/2018-page testa och logga in dej med dina användaruppgifter här. Då borde du se 2018 statistiken.



#140

Postad 20 januari 2019 - 08:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, det kom 6 december 2018. Där stod dock bara hur många låtar jag spelat, och en länk till resten av statistiken.

 

Har man inte fått det är det nog bara att följa länken ovan.



#141

Postad 20 januari 2019 - 10:03

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Ok tack för info och länken. Som vanligt blir jag ganska förvånad över vilka jag spelat mest, men det är väl s¨att även dom man bara spela en sekund av också kommer med, särskilt dom som ligger efter favolåtarna i listan.



#142

Postad 17 juni 2019 - 10:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag har förut använt en iPad mini för att köra Spotify connect till Heos link men eftersom iPaden inte längre kunde uppdateras så fick jag en gammal version av Spotify-appen. Kör numera med en Huaweiplatta. Funkar bra men det jag har att anmärka mot är att jag ofta måste connecta Spotify till Heosen. Under dagen går det bra men står den över natten så är Spotify inställd på att spela direkt från plattan.

 

Vet inte om det beror på Huaweien, Heosen, Spotify eller Androidsystemet. Nån som har liknande problem? 



#143

Postad 24 juni 2019 - 07:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har både Spotify premium och tidal hifi. Spotify låter bra. Men jag kan konstatera att tidal låter bättre. Kan höra lite skillnad bättre detaljer i musik när jag kör med tidal. Och att säga att man inte kan höra skillnad mellan dessa om man kör med grejer från hifiklubben är bara rent ut sagt skitsnack

Redigerat av Andreas3200, 24 juni 2019 - 10:43.


#144

Postad 24 juni 2019 - 09:22

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Jag har Spotify premium och spelar jag musik via min Yamaha CX-A5100 låter det mycket bra för Yamaha har på de bättre förstärkarna och förstegen Compressed Music Enhancer vilket är en teknik att förbättra diskanten som även finns som plug in till bättre ljudredigerare som t.ex. Wavelab.

 

Man analyserar det befintliga ljudet och lägger sedan till de övertoner som då ska finnas men som saknas.



#145

Postad 24 juni 2019 - 10:48

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Kör med nad har en aning dämpad toppen men inget som låter instängt i heller. Dock mellanregister och bas spelar med en bra pondus. Kör man via tidal så öppnar sig ljudbilden nästan som man hade ett Täcke för högtalarna jämfört med Spotify. Detta kan också variera från låt till låt. Inte för att Spotify låter dåligt inte alls men med tidal får man en helt annan närvaru i både diskant och mellanregister. Svårt att se någon prisvärdare stereoförstärkare än nad i prisklassen för allround. Dock så har den nya serien blivit dyrare. Och vad jag hört så toppmodellen klenare än föregångaren

Redigerat av Andreas3200, 24 juni 2019 - 10:50.


#146

Postad 24 juni 2019 - 10:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Har både Spotify premium och tidal hifi. Spotify låter bra. Men jag kan konstatera att tidal låter bättre. Kan höra lite skillnad bättre detaljer i musik när jag kör med tidal. Och att säga att man inte kan höra skillnad mellan dessa om man kör med grejer från hifiklubben är bara rent ut sagt skitsnack

Att jämföra Spotify mot CD borde vara samma som att jämföra Spotify mot Tidal.



#147

Postad 24 juni 2019 - 11:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Att jämföra Spotify mot CD borde vara samma som att jämföra Spotify mot Tidal.

Förhoppningsvis borde det vara det samma har en cd skiva hemma def leppard pyromania. Får väl testa. Kör sällan med cd skivor normalt eller någon spelare tycker det blir för omständigt.
Så det blir att testa med Xbox one eller ps4, Du får väl säkert inte samma ljudkvalitet som en cd spelare som är gjord för att spela cd skivor. Men det är inget jag någonsin kommer lägga pengarna på. Det var inget illa menat mot Spotify. På en del musik skiljer det inte jätte mycket mellan den och tidal hifi. Men på musik som det sticker ut. Får man ut en helt annan närvaru i diskant och mellanregister.

Utrustningen man har kan också vara viktig om man ska höra skillnad mellan Spotify premium och tidal hifi. Man köper inte tex ett par proson golvare för 1500 och förväntar sig att höra någon skillnad😄

Redigerat av Andreas3200, 24 juni 2019 - 11:10.


#148

Postad 25 september 2019 - 11:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Några fler än jag som kör både Spotify och tidal hifi. Kör aldrig cd-skivor. Då jag verken äger några typ, och sen föredrar jag att lyssna på olika artister samtidigt. Debatten om vilken som låter bäst har varit för mig att tidal är 90% av 100% bättre av fallen. Infected mushroom har varit den enda undantaget till Spotify fördel. Diskant och mellanregister får ett helt annat öppenhet och framträdande i tidal. Har testat allt från metallica, acdc till lady gaga

Redigerat av Andreas3200, 25 september 2019 - 11:20.


#149

Postad 06 oktober 2019 - 17:18

Sondek
  • Sondek
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Tidals bitstream ligger ju någonstans runt 1000 bitar/sekund vilket är ungefär som flack. Det bör såklart överträffa Spotifys 320 bitar/sekund om avkodning och D/A omvandling fungerar optimalt. Skillnaden kommer att bli mest märkbar på dynamiska inspelningar av hög kvalite. Tyvärr så är ju väldigt mycket av det senaste inom populärmusiken kraftigt komprimerat och då kan nog utslaget bli att man inte hör någon skillnad mellan Spotify och Tidal. 

Jag upplever en rätt så stor skillnad till Tidals fördel i mina två anläggningar och speciellt i den mer på kostade.

Tycker att man skall prova Tidal en månad om man sitter med en vettig två kanals anläggning för ca 10 kkr eller mer.

Jag använder Spotify i dagsläget och för att upptäcka nya artister och få en känsla för om jag ska slå till och köpa det albumet på vinyl vilket jag personligen föredrar då jag vill ha den bästa möjliga musikaliska upplevelsen.

Men var det streaming som gällde för mig skulle jag absolut betala de extra kronorna för Tidal!



#150

Postad 07 oktober 2019 - 08:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Sen har ju tidal nya materialet Mqa som ingen annan tjänst har än så länge, finns ju inte jätte mycket än, köpte dragonfly red som har stöd för det. Jag hör skillnad mellan Spotify och tidal både med och utan dac på min anläggning. Med dacen blir skillnaden i ljudet större mellan Spotify och tidal. Skulle aldrig vilja spela med cd-skivor tycker det är för omständigt. Äger inte ens någon cd spelare i dagsläget. Lyssnar sällan på en artist eller album i taget

Redigerat av Andreas3200, 07 oktober 2019 - 08:07.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.