Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

(progressiv) Komponent till VGA - löst

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2004 - 14:52

Troed
  • Troed
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
EDIT: Ser att jag glömt att skriva i detta inlägget att jag i 480p anser mig se en rödskiftning i kontrasten, och den är _ibland_ möjlig att se även i 720p. Detta är alltså inget för de som letar pixelfel och färgfel i allt - men det var precis vad jag ville ha och ger inga bildfel i 720p som _jag_ stör mig på.

Jag vet att vi var några som undrade över hur man skulle göra detta för ett litet tag sedan, men då de frågorna egentligen var off topic i den tråden gör jag en ny om hur jag löst det.

I mitt fall var problemet att min DiBoss 32" LCD inte har komponent in (men väl VGA, DVI etc) och att jag kör filmer etc med en Xbox - som "bara" har komponent ut.

Efter lite letande tog jag en chansning och köpte följande aktiva (dvs, kräver ström) konverterare från Lik-Sang:

Progressive scan component VGA box

... med tanke på vissa av kommentarerna till produkten var jag osäker på hur bra den skulle göra om en 720p-signal (eller för den delen 480p) till VGA - DiBossen har 1366*768 så lite skalning skulle behövas, men 500:- är inte mycket när man lagt ut så mycket på TVn redan ...

Idag fick jag konverteraren - och jag är helnöjd. Visst tappar man bort lite av skärpan pga konverteringen (jag tycker mao att bilden är något skarpare på min projektor i 720p) men det uppvägs av att alternativet är 480i :D

Först var jag grymt missnöjd eftersom konverteraren lämnar en signal som är allt annat än centrerad. Jag har kört en bärbar dator till TVn och den signalen var centrerad utan att jag behövde göra något - men ifrån denna konverteraren fick jag maxa både dess centrering OCH TVns centrering allt vad det går åt höger - men då blev det perfekt. I läget 1:1 så skalar inte TVn, och jag får lite svarta kanter både vertikalt (720 vs 768) och horisontellt (1280 vs 1366). TVns 16:9-läge skalar dock upp detta finfint till hela panelens storlek.

Konverteraren kommer med två RCA-hanar (med förlängningssladd) vilket dock inte fungerar. Av någon anledning är DiBossens RCA-ljudinput enbart för SVideo och en 3.5" plugg behövs för VGA/DVI-input. En sådan adapter ska köpas in om någon timme ...

Allt annat medföljer - inkl reseadapter för konverterarens strömkabel (och den klarar både 110 och 220V input)

Så, om någon är i samma situation så kan jag rekommendera denna konverteraren. Det finns säkert dyrare saker som ger ännu lite bättre bild - men jag är nöjd. Tänk dock på det här med centreringen då jag kan tänka mig att eftersom jag behövde maxa min TV kan det finnas de som inte klarar lika mycket.

Lik-Sang har även billiga komponentkablar för Xboxen om man inte behöver digitalt ljud ut btw.

Frågor? Fråga på.

Redigerat av Troed, 12 mars 2005 - 10:31.


#2

Postad 27 december 2004 - 15:08

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Hmmm, hade det inte fungerat med en Supra 3 RCA - VGA lika bra?

#3

Postad 27 december 2004 - 15:24

Troed
  • Troed
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
VGA connector pinout

Bara om den mottagande apparaten kan ta en komponentsignal på VGA-kontakten, vilket absolut inte är standard. Jag är rätt säker på att DiBossen inte kan det eftersom de inte verkar ha någon konvertering av komponent till RGB internt alls (då hade de nog haft komponentkontakter)

Någon får gärna testa dock - men jag är 99% säker på att en aktiv konverterare behövs.

Redigerat av Troed, 27 december 2004 - 15:24.


#4

Postad 27 december 2004 - 22:02

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

VGA connector pinout

Bara om den mottagande apparaten kan ta en komponentsignal på VGA-kontakten, vilket absolut inte är standard. Jag är rätt säker på att DiBossen inte kan det eftersom de inte verkar ha någon konvertering av komponent till RGB internt alls (då hade de nog haft komponentkontakter)

Någon får gärna testa dock - men jag är 99% säker på att en aktiv konverterare behövs.

Skulle gissa på att Microsofts egen Xbox scart/RGB-kabel ger bättre resultat, om nu någon av scartingångarna på DiBossen är rgb vilket man får förmoda. :D

#5

Postad 27 december 2004 - 22:08

Troed
  • Troed
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Skulle gissa på att Microsofts egen Xbox scart/RGB-kabel ger bättre resultat, om nu någon av scartingångarna på DiBossen är rgb vilket man får förmoda. :D

480i ger inte bättre bild än 720p, nej.

#6

Postad 25 januari 2005 - 22:38

wyze
  • wyze
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ni som testat och verkar ha iaf. lite koll:

Hade tänkt beställa följande www.x2vga.com för överföring från xboxen till min dboss 32".

Blev dock lite osäker när jag läste inlägget om konvertering av komponent till vga.
Kan någon ge ett bra tips om denna konverter skulle funka till dboss.

Niklas



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.