Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3788 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 1 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 3 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 3 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 4 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 4 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 4 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 6 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 6 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 8 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 8 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 8 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 8 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 8 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 8 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 9 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 9 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 9 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 9 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 10 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 10 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 11 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 11 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 11 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 11 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 11 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 12 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 13 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 14 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 15 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 16 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 16 år sedan

#3651

Postad 21 juni 2020 - 21:25

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

En liten fundering från en nybörjare på detta.

 

Jag är medveten om att hådvarukalibrering (om man gör rätt förstås) är det klart bästa. Jag gör det på mina datorskärmar med en i1display pro men efter at ha läst lite om Calman i den här tråden så tror jag inte att jag vill investera i något program där jag troligtvis inte skulle förstå vad jag gjorde...  :P

Men finns det något sätt för oss "vanliga" tv-ägare som inte har tillgång till dessa program att försöka få bilden mer "standard/som den ska vara" eller ska man helt enkelt ställa in efter eget tycke och smak?

 

Jag känner till att det finns ett program som heter AVS HD 709, är det något man kan använda sig av?

 

Jag antar att HDR/2020 är helt ur diskussion då jag antar att det kräver bättre/mer avancerad utrustning?

 

Sry för alla jobbiga frågor, men tänkte i  alla fall höra om det är värt att ge sig in på eller bara låta tv:n vara som den är i dagsläget.

 

Alla tips/förslag mottages!

 

Vad är det för TV du tänkt att kalibrera?

Du borde kunna komma rätt långt med gratis programvara och en bra mätare har du ju redan.



#3652

Postad 21 juni 2020 - 21:31

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Vad är det för TV du tänkt att kalibrera?

Du borde kunna komma rätt långt med gratis programvara och en bra mätare har du ju redan.

 

Det är en Panasonic FZ800 jag har i åtanke.

 

Vilket program/mjukvara finns som alternativ i så fall?



#3653

Postad 22 juni 2020 - 07:43

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Det är en Panasonic FZ800 jag har i åtanke.

 

Vilket program/mjukvara finns som alternativ i så fall?

 

Jag hade tagit en titt på HCFR https://www.avsforum...n-software.html

Har inte använt det själv dock. Gör ett försök och rapportera! :)



#3654

Postad 22 juni 2020 - 09:56

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag hade tagit en titt på HCFR https://www.avsforum...n-software.html

Har inte använt det själv dock. Gör ett försök och rapportera! :)

Stort tack!

 

Ska läsa på lite om det! :)



#3655

Postad 24 juni 2020 - 21:40

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag har nu testat att kalibrera....dock inte med HCFR utan jag fick något konstigt ryck och slog till på Calman Home, vet inte om det var ett dumt köp men efter mycket läsande och youtube-klipp så lyckades jag till slut få ett slutresultat i kalibreringen.

 

Kopplade upp tv, dator och mobil(för testmönster) via nätverket. 

 

Måste även säga att det var mycket roligt och lärofyllt att gå igenom alla steg  :)

 

 

Gjorde då en kalibrering för dag och en kalibrering för kväll då dag tydligen ska ha ett värde på 2.2 och natt på 2.4

 

Tyvärr kunde jag inte testa att kalibrera HDR då det kräver VideoForge Pro pattern generator och jag tror även att min mätare inte klarar av HDR utan jag måste (rätta mig om jag har fel) i så fall köpa en C6 HDR2000-mätare vilket ser ut att kosta ~27000:- vilket jag inte riktigt känner för att lägga ut  :P

 

Sparade en pre-/postkalibrering och tycker nog att resultatet blev ok ändå för att vara första gången...

Det enda som irriterar mig lite är att jag inte lyckades få till färgerna som synes vid 50 på DeltaE-grafen.

 

Calman-kalibrering-Dag-24-juni-20.jpg

 

 

Calman-kalibrering-Natt-24-juni-20.jpg

 

 

Nu ska jag erkänna att jag inte vet hur OLED fungerar gällande ljusstyrka med åren  :rolleyes: men kanske måste man i framtiden göra en ny kalibrering i framtiden när tiden tar ut sin rätt (?)


Redigerat av Bond_007, 24 juni 2020 - 22:45.


#3656

Postad 24 juni 2020 - 23:45

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

X-Rite i1D3 klarar absolut av HDR, men det är lite mer oklart exakt vid vilket ljusflöde den tappar tillit. Revisionerna från ca 2018 ska ha tämligen god förmåga att läsa av vitbalansen korrekt upp till ca 1900-2000cd/m². De äldre ligger oftast någonstans runt 900-1300cd/m², återigen beroende på revision.

 

Det du kan göra är att använda en annan källa för att visa upp testmönstren i HDR och mäta dem. Har du en UHD-BD-spelare så har b.la. Diversified Video Solutions arbetsflöden för CalMAN. Notera dock att det främsta du kan göra i HDR är just att ändra vitbalansen så att den ligger närmre D65.



#3657

Postad 25 juni 2020 - 00:10

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

X-Rite i1D3 klarar absolut av HDR, men det är lite mer oklart exakt vid vilket ljusflöde den tappar tillit. Revisionerna från ca 2018 ska ha tämligen god förmåga att läsa av vitbalansen korrekt upp till ca 1900-2000cd/m². De äldre ligger oftast någonstans runt 900-1300cd/m², återigen beroende på revision.

 

Det du kan göra är att använda en annan källa för att visa upp testmönstren i HDR och mäta dem. Har du en UHD-BD-spelare så har b.la. Diversified Video Solutions arbetsflöden för CalMAN. Notera dock att det främsta du kan göra i HDR är just att ändra vitbalansen så att den ligger närmre D65.

 

Aha såpass. Jag får kolla upp vilken jag har, mest troligt att jag har en äldre version då det känns som att det var många år sen jag köpte den...

 

Jag har tyvärr ingen bd-spelare, dock så har jag en nvidia shield och en gång i tiden så köpte jag "DVS UHD HDR10 Test Patter Suite" som (kanske duger?) jag möjligen kan spela upp via shielden?

 

Ursäkta min dumma fråga angående det sista du nämner...menas det då att HDR redan är hyfsat korrekt inställt förutom vitbalansen?

Eller kan man bara ändra vitbalansen oavsett om de andra värdena är helt åt skogen?  :rolleyes:



#3658

Postad 25 juni 2020 - 07:38

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Jag har nu testat att kalibrera....dock inte med HCFR utan jag fick något konstigt ryck och slog till på Calman Home, vet inte om det var ett dumt köp men efter mycket läsande och youtube-klipp så lyckades jag till slut få ett slutresultat i kalibreringen.

 

Kopplade upp tv, dator och mobil(för testmönster) via nätverket. 

 

Måste även säga att det var mycket roligt och lärofyllt att gå igenom alla steg  :)

 

 

Gjorde då en kalibrering för dag och en kalibrering för kväll då dag tydligen ska ha ett värde på 2.2 och natt på 2.4

 

Tyvärr kunde jag inte testa att kalibrera HDR då det kräver VideoForge Pro pattern generator och jag tror även att min mätare inte klarar av HDR utan jag måste (rätta mig om jag har fel) i så fall köpa en C6 HDR2000-mätare vilket ser ut att kosta ~27000:- vilket jag inte riktigt känner för att lägga ut  :P

 

Sparade en pre-/postkalibrering och tycker nog att resultatet blev ok ändå för att vara första gången...

Det enda som irriterar mig lite är att jag inte lyckades få till färgerna som synes vid 50 på DeltaE-grafen.

 

Calman-kalibrering-Dag-24-juni-20.jpg

 

 

Calman-kalibrering-Natt-24-juni-20.jpg

 

 

Nu ska jag erkänna att jag inte vet hur OLED fungerar gällande ljusstyrka med åren  :rolleyes: men kanske måste man i framtiden göra en ny kalibrering i framtiden när tiden tar ut sin rätt (?)

 

Tjusigt!

 

Nu har jag bara testat Mobileforge själv som hastigast men jag vill minnas att det kan vara så att det händer grejer på vägen från mobilen via Chromecast protokollet som gör att färgerna kanske inte är helt exakta: https://kb.portrait....cast-connection

 

 

Aha såpass. Jag får kolla upp vilken jag har, mest troligt att jag har en äldre version då det känns som att det var många år sen jag köpte den...

 

Jag har tyvärr ingen bd-spelare, dock så har jag en nvidia shield och en gång i tiden så köpte jag "DVS UHD HDR10 Test Patter Suite" som (kanske duger?) jag möjligen kan spela upp via shielden?

 

Ursäkta min dumma fråga angående det sista du nämner...menas det då att HDR redan är hyfsat korrekt inställt förutom vitbalansen?

Eller kan man bara ändra vitbalansen oavsett om de andra värdena är helt åt skogen?  :rolleyes:

 

Jag har labbat en del med HDR kalibrering på min LG C9 och det har slutat med att jag har nöjt mig med en enkel 2-punkts vitbalans kalibrering. Du skulle ju kunna börja med det? 

 

De testmönster jag har använt för det och validering hittade jag här: https://www.avsforum...tterns-set.html

 

Både Shielden och TVns inbyggda mediaspelare borde kunna spela upp dem.


Redigerat av Callekl, 25 juni 2020 - 07:39.


#3659

Postad 25 juni 2020 - 09:35

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Tjusigt!

 

Nu har jag bara testat Mobileforge själv som hastigast men jag vill minnas att det kan vara så att det händer grejer på vägen från mobilen via Chromecast protokollet som gör att färgerna kanske inte är helt exakta: https://kb.portrait....cast-connection

 

 

 

Jag har labbat en del med HDR kalibrering på min LG C9 och det har slutat med att jag har nöjt mig med en enkel 2-punkts vitbalans kalibrering. Du skulle ju kunna börja med det? 

 

De testmönster jag har använt för det och validering hittade jag här: https://www.avsforum...tterns-set.html

 

Både Shielden och TVns inbyggda mediaspelare borde kunna spela upp dem.

 

 

Ok jag förstår. Jag ska ju erkänna att jag är nybörjare inom detta och har läst och kollat på tutorials för att komma fram till detta resultat.

Inte helt enkelt men jag hoppas och antar att graferna visar en viss förbättring på inställningarna :)

 

Kom på att jag en gång i tiden köpte på mig dessa testpatterns: https://diversifiedv...com/hdr-10.html

 

Är dessa kanske något man skulle kunna använda sig av?



#3660

Postad 05 juli 2020 - 21:45

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Ok jag förstår. Jag ska ju erkänna att jag är nybörjare inom detta och har läst och kollat på tutorials för att komma fram till detta resultat.
Inte helt enkelt men jag hoppas och antar att graferna visar en viss förbättring på inställningarna :)

Kom på att jag en gång i tiden köpte på mig dessa testpatterns: https://diversifiedv...com/hdr-10.html

Är dessa kanske något man skulle kunna använda sig av?


Kör de genom den källa du tänkt använda tex din TVs interna mediaspelare, AppleTV eller vad du nu tänker använda som sagt :)

Jag har gjort som så att jag har streamat pattern och kalibrerat min AppleTV genom infuse. Har läst att Plex alltid förstör färgerna m.m genom transkodnkng även om det är direct stream/play.

För mina appar i TVn kör jag alltid med interna mediaspelaren genom att sätta in ett USB minne i tvn och spela upp från det.

Föredrar att spela upp Netflix, HBO, amazon, viaplay, SVT m.m genom tvn då den inte klipper BTB och WTW som AppleTV 4k gör.

Enkelt och smidigt :)

#3661

Postad 08 juli 2020 - 18:03

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Tips; infuse kan streama från onedrive utan att konvertera eller Transcoda.

Så jag laddade upp all Ref och pattern där. Sen kalibrerade AppleTV :)

#3662

Postad 10 juli 2020 - 08:50

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Är lite sugen på att få min i1 Display Pro profilerad mot en WOLED med en Spectro. Rent krasst så skulle det väl vara möjligt att skicka den till någon som har en Spectro och en WOLED från senare generationer (LG C9 i mitt fall)? Optimalt vore givetvis att få den profilerad mot just min TV men i brist på det tänker jag.



#3663

Postad 10 juli 2020 - 21:54

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Är lite sugen på att få min i1 Display Pro profilerad mot en WOLED med en Spectro. Rent krasst så skulle det väl vara möjligt att skicka den till någon som har en Spectro och en WOLED från senare generationer (LG C9 i mitt fall)? Optimalt vore givetvis att få den profilerad mot just min TV men i brist på det tänker jag.


Profilering är oberoende av mot vilken tv man gör det om jag har förstått det rätt, de viktiga är att källmaterialet (pattern och visare) är bit perfekt

#3664

Postad 10 juli 2020 - 22:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Spektrodistributionen skiljer sig mellan olika displaytekniker och belysningar, samt till viss del mellan olika apparater. Om mätaren använder fel profil alternativt saknar profilering helt kan man inte lita på mätningarna för fem öre.



#3665

Postad 16 juli 2020 - 16:24

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Spektrodistributionen skiljer sig mellan olika displaytekniker och belysningar, samt till viss del mellan olika apparater. Om mätaren använder fel profil alternativt saknar profilering helt kan man inte lita på mätningarna för fem öre.

Vet du vilken profil man ska ha till en lcd LG 65UM7100?
Har CalMan som SW, vanliga LCD?

I CMS vad motsvarar DeltaH och DeltaC?

DeltaL är ju Lumiance


Edit;
Antar att de är LCD hittade detta om TVn
Bildskärmsteknik LCD
Bakbelysning LED (lysdiod)
Diodplacering Bakbelyst (Back)
Paneltyp IPS

Edit;
När man ska kalibrera gråskalan visst kör man 100 IRE sen 0 IRE sen arbetar man sig uppåt från 10 IRE till 100 IRE?
Gäller BT1886 samt REC709

När man kalibrerar 2P är 30% / 80% att föredra då?

Redigerat av Unregistered3494182f, 17 juli 2020 - 09:27.


#3666

Postad 18 juli 2020 - 22:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Utan att sätta in mig i den specifika modellen så låter det som en vanlig LCD-TV med LED-belysning.

 

H står för hue (ton) och C står för chroma (mättnad). De visar avvikelse från target sett till HSL-primörer.

 

När du ändra vitbalans så börjar du uppifrån och jobbar dig nedåt, aldrig tvärtom. Det för att datamängden är betydligt mindre i ljusare nivåer än mörkare diton. Flyttar man således fel nedifrån uppåt så har man till sist inte många bitar kvar att ändra. BT.1886 är rekommenderat om din TV klarar det. Annars får du kika på power law, då är 2.2 eller 2.4* vanligast som målsättning.

 

Av min erfarenhet, på moderna skärmar, brukar 2-stegsreglagen svara som bäst vid 30/80% amplitud. Undantag förekommer, och tänker man använda LUTs eller profiler är det viktigt att 100% vitt behåller nivåerna så intakta som möjligt.

 

*Om svartnivån är absolut svart, likt en OLED, ger BT.1886 en identisk tonkurva som Power Law 2.4.



#3667

Postad 19 juli 2020 - 06:55

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Tack, hittat en del ”mysko” saker bla om jag har contrast över 92 slutar R reglaget i RGB för gråskalan att fungera.

Och LGs interna appar spöar AppleTV 4k i färger m.m kanske är för att AppleTV klipper wtw & BTB? Även i HDR är LGs egna Netflix app överlägsen.

(Kalibrerar lgs egna appar genom USB ända alt som finns och AppleTV kalibrerar jag genom infuse)

Edit:
Så då blir det läsa och kalibrera 100 IRE först sen läsa av 0 IRE för att sen jobba sig neråt från 100-0 IRE?
Har ju BT1886 så lär läsa 0 annars vet man ju inte vad man ska jobba efter

Redigerat av Unregistered3494182f, 19 juli 2020 - 07:10.


#3668

Postad 19 juli 2020 - 06:58

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Tack, hittat en del ”mysko” saker bla om jag har contrast över 92 slutar R reglaget i RGB för gråskalan att fungera.

Och LGs interna appar spöar AppleTV 4k i färger m.m kanske är för att AppleTV klipper wtw & BTB? Även i HDR är LGs egna Netflix app överlägsen.

(Kalibrerar lgs egna appar genom USB ända alt som finns och AppleTV kalibrerar jag genom infuse)


Hur blir det om du kalibrerar genom plex istället? Med old player vs old?

#3669

Postad 19 juli 2020 - 07:11

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Hur blir det om du kalibrerar genom plex istället? Med old player vs old?

Du menar på AppleTV 4k?
Plex förändrar alltid bilden oavsett så har inte ens prövat det om jag ska vara ärlig. Men Plex klipper wtw.
Och enligt div olika undersökningar på AVSforim är inte AppleTV 4k bit perfekt heller så antar att den helt enkelt inte följer standard m.m.

Redigerat av Unregistered3494182f, 19 juli 2020 - 07:12.


#3670

Postad 19 juli 2020 - 07:42

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Du menar på AppleTV 4k?
Plex förändrar alltid bilden oavsett så har inte ens prövat det om jag ska vara ärlig. Men Plex klipper wtw.
Och enligt div olika undersökningar på AVSforim är inte AppleTV 4k bit perfekt heller så antar att den helt enkelt inte följer standard m.m.

 

Ok. Ja, apple TV4 k

Har inte kalibrerat själv, har inte såna verktyg, men när jag justerar från avs hd 709, så får jag ha så jäkla ljust för att se 17 i brightness, så det blir som en dimma över skärmen, sen svårt att ställa in så allt är släckt efter 234 i contrast... i infuse alltså...

Men i plex blir det inga problem om jag använder old player....  :o

Vilken streamingmaskin är bäst egentligen nä'r det kommer att streama ripat 4k material egentligen tro..?


Redigerat av Garrett, 19 juli 2020 - 07:42.


#3671

Postad 19 juli 2020 - 07:59

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Ok. Ja, apple TV4 k
Har inte kalibrerat själv, har inte såna verktyg, men när jag justerar från avs hd 709, så får jag ha så jäkla ljust för att se 17 i brightness, så det blir som en dimma över skärmen, sen svårt att ställa in så allt är släckt efter 234 i contrast... i infuse alltså...
Men i plex blir det inga problem om jag använder old player.... :o
Vilken streamingmaskin är bäst egentligen nä'r det kommer att streama ripat 4k material egentligen tro..?


Om du ska streama det orört är de infuse absolut.
Om du behöver konverter m.m är de Plex.

Dimman du beskriver låter lite som att du ev kan ha ställt black level på High, den ska stå på low oftast.


Lika när jag kollar HDR på AppleTV så klipper den i contrasten kraftigt så bilden blir röd i dom övre delarna av WTW
Det är inget den gör i den inbyggda spelaren på tvn.

Så de känns för mig som att AppleTV 4k inte är den bästa mediaspelaren därute när vi pratar om bilden, ryktas ju om att en ny skall släpps och isf kan vi hoppa att dom gör rätt.
Tror de var AppleTV 3 eller 2 som återgav korrekt bild (bit perfect)

#3672

Postad 19 juli 2020 - 08:04

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Na, ycbr på både apple TV och projektorn... blir inte den dimman när jag ställt in brightness genom plex... är väl för det är olika spelare i dom..? :)

Ja, infuse är grymt bra på att spela upp tunga filer annars, den sköter ju allt jobb själv, kan spela upp från vilken sketdator som helst. :) 



#3673

Postad 19 juli 2020 - 08:06

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Na, ycbr på både apple TV och projektorn... blir inte den dimman när jag ställt in brightness genom plex... är väl för det är olika spelare i dom..? :)
Ja, infuse är grymt bra på att spela upp tunga filer annars, den sköter ju allt jobb själv, kan spela upp från vilken sketdator som helst. :)

Okej, man ska aldrig ställa in genom mjukvarespelaren utom köra genom displayen.

De jag har sett är bäst för AppleTV är YCBR 4:4:4 och ställ in upplösningen till 4k sdr.

Sen ändrar du så att innehållet matchar (kommer inte ihåg namnet exakt) då kommer den slå om till HDR automatiskt om de behövs

Redigerat av Unregistered3494182f, 19 juli 2020 - 08:07.


#3674

Postad 19 juli 2020 - 08:10

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Okej, man ska aldrig ställa in genom mjukvarespelaren utom köra genom displayen.

 

Vad menar du?

Har ycbr på apple TV, auto videorange på projjen... inte rört nåt i själva spelarna, infuse eller plex... går det ens ändra nåt speciellt i dom? 

 

Edit: kanske inte en kalibreringsfråga, men vad säger ni om min fråga/undran från projektortråden här? 

https://www.minhembi...=7#entry4598484

 

Behöver jag byta ut den långa hdmi kabeln till projjen? 


Redigerat av Garrett, 19 juli 2020 - 09:17.


#3675

Postad 19 juli 2020 - 14:49

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Du menar på AppleTV 4k?
Plex förändrar alltid bilden oavsett så har inte ens prövat det om jag ska vara ärlig. Men Plex klipper wtw.
Och enligt div olika undersökningar på AVSforim är inte AppleTV 4k bit perfekt heller så antar att den helt enkelt inte följer standard m.m.

Har flera gånger sett påståenden att plex skulle "röra" källmaterialet innan uppspelning.

Men min uppfattning är att om man har en kompetent uppspelare så rör servern inte källmaterialet alls. Visst kör man en ATV4K så finns det en poäng med infuse för att servern inte ska behöva koda om ljudformaten som den inte kan spela upp. Sen bör man generellt undvika bildbaserade undertexter.

Jag kör med en Vero 4k+ med Kodi i botten och en plexplugin. Funkar kalas, men det gör även den inbyggda appen i min C9. Men från den får jag inte ut lossless ljud och synken är lite si och så.

Redigerat av Callekl, 19 juli 2020 - 14:50.


#3676

Postad 19 juli 2020 - 15:08

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Har flera gånger sett påståenden att plex skulle "röra" källmaterialet innan uppspelning.

Men min uppfattning är att om man har en kompetent uppspelare så rör servern inte källmaterialet alls. Visst kör man en ATV4K så finns det en poäng med infuse för att servern inte ska behöva koda om ljudformaten som den inte kan spela upp. Sen bör man generellt undvika bildbaserade undertexter.

Jag kör med en Vero 4k+ med Kodi i botten och en plexplugin. Funkar kalas, men det gör även den inbyggda appen i min C9. Men från den får jag inte ut lossless ljud och synken är lite si och så.


Ända jag kan säga är att när jag kalibrerar tvn genom USB porten och kollar med inbyggda apparna är bilden super bra.

Kalibrerar jag genom AppleTV 4k med Plex blir bilden skit.
Den blir skit oavsett om jag kör Plex eller infuse så de beror nog på AppleTVn i sig

#3677

Postad 19 juli 2020 - 16:17

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Ända jag kan säga är att när jag kalibrerar tvn genom USB porten och kollar med inbyggda apparna är bilden super bra.

Kalibrerar jag genom AppleTV 4k med Plex blir bilden skit.
Den blir skit oavsett om jag kör Plex eller infuse så de beror nog på AppleTVn i sig

 

 

Kan sakna den zappitiplayer 4K vi hade innan när vi spelade upp ripat material från NAS, tyckte det va bättre tryck i bilden och bättre skärpa än aplle TV... men som allround är appleTV möe bättre


Redigerat av Garrett, 19 juli 2020 - 16:17.


#3678

Postad 20 juli 2020 - 08:38

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Efterlyser bra ref material gällande hudtoner vill verkligen kunna se om de är fel på hudtonerna eller inte.

Vet att hudtonen ändras beroende på värme/kyla , fysisk aktivitet osv. Men tänkte mer att de måste ju finnas en ref video eller liknande där man ser direkt om hudtonen är ”off”

Redigerat av Unregistered3494182f, 20 juli 2020 - 09:00.


#3679

Postad 20 juli 2020 - 10:24

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Efterlyser bra ref material gällande hudtoner vill verkligen kunna se om de är fel på hudtonerna eller inte.

Vet att hudtonen ändras beroende på värme/kyla , fysisk aktivitet osv. Men tänkte mer att de måste ju finnas en ref video eller liknande där man ser direkt om hudtonen är ”off”

 

 

Avatar?

 

:P  :lol:

 

Kunde inte låta bli, soryy :P

Har du testat kalibrera med old player i plex i ATV? Klipper den i svärtan då med?

 

 "annars kan jag bara välja 4k 30hz som högst... men till TVn behöver jag inte ha enhanced 4k på förtärkaren... och kan bara få högst ycbr 420 på projjen, men 4k 60hz ycbr 444 på Tvn utan att behöva enhanced. vad beror det på?

Kvaliten på den långa kabeln? " Nån som har nåt svar på detta, behöver jag bättre kabel till projjen?


Redigerat av Garrett, 20 juli 2020 - 10:27.


#3680

Postad 20 juli 2020 - 10:25

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

HDTVTest brukar återkomma till den här scenen i Skyfall https://youtu.be/_6NKW5qJJOs?t=383 när Vincent pratar om hudtoner.

Mehaniks HDR10 testpatterns innehåller ett gäng foton som är konverterade från bilder av högkvalité till SDR och HDR10 videomaterial vilket borde funka bra som referens.



#3681

Postad 20 juli 2020 - 10:27

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

HDTVTest brukar återkomma till den här scenen i Skyfall https://youtu.be/_6NKW5qJJOs?t=383 när Vincent pratar om hudtoner.

Mehaniks HDR10 testpatterns innehåller ett gäng foton som är konverterade från bilder av högkvalité till SDR och HDR10 videomaterial vilket borde funka bra som referens.

 

 

Ok, bra att veta... :) 



#3682

Postad 20 juli 2020 - 13:11

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

HDTVTest brukar återkomma till den här scenen i Skyfall https://youtu.be/_6NKW5qJJOs?t=383 när Vincent pratar om hudtoner.
Mehaniks HDR10 testpatterns innehåller ett gäng foton som är konverterade från bilder av högkvalité till SDR och HDR10 videomaterial vilket borde funka bra som referens.


Vet du vart i skyfall den där scenen är?

#3683

Postad 22 juli 2020 - 08:30

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag har denna för HDR kalibrering;
https://www.diversif...osolutions.com/

Jag vet att 10/11/21p inte fungerar med min tv då valuve koderna inte stämmer.

Men 2p kräver ju inga sånna, så vilken av alla olika patterns ska jag välja för 2p?

#3684

Postad 22 juli 2020 - 14:44

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

För 2pt brukar många använda 30% och 80%. Jag har försökt att göra de mesta justeringarna i det högre reglaget och inte röra det lägre. Om jag har förstått det rätt bör man låta en färg vara orörd och minska istället för att öka på värdena. 



#3685

Postad 05 september 2020 - 13:21

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Finns det någon erfaren isf kalibreringsexpert i Örebro eller söder ut som åker runt och gör jobb i hemmamiljö?



#3686

Postad 05 september 2020 - 13:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Media Markt? :)

 

Jag har för tillfället sluta göra kalibreringsuppdrag hos andra i samband med pandemin.



#3687

Postad 05 september 2020 - 15:12

200hz
  • 200hz
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Finns det någon erfaren isf kalibreringsexpert i Örebro eller söder ut som åker runt och gör jobb i hemmamiljö?


Precis som Filmsamlaren skriver, MM har och de som kalibrerar i Örebro är bland de bästa inom Mediamarkt.

#3688

Postad 06 september 2020 - 19:12

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Vad är det som kalibreras som man inte kan hitta till sin egen tv på nätet? Just inställningarna? Eller varje panel behöver ställas in för sig?

#3689

Postad 06 september 2020 - 19:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ja varje panel måste ställas för sig. Dom skiljer såpass mycket att där en skal ha +2 så kan din ha -2 vilket gör att allt annat än ljustyrka/kontrast är helt bortkastad tid att kopiera från internet, det kan likagärna bli dåligare. Ljusstyrka/kontrast kommer inte heller stämma exakt men det är lättare att se själv om det är ok eller inte och man bör ta de inställningarna som grund och inte fasta facit. Se rtings där dom ger en pekpinne på ljusstyrka/kontrast samt vilka bildförbättringar du bör slå av för din tv.



#3690

Postad 06 september 2020 - 20:32

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

De reglage för klippning av svart- respektive vitnivå är ju de enda man uteslutande gör utan mätinstrument, så även där skulle jag säga att det är onödigt att kopiera inställningarna från nätet.

 

Det man vanligtvis kan kalibrera på konsumentapparater är, utöver nivåer med brightness och contrast, specifikt vitbalans (RGB gain/bias) samt ljusflöde. Det är också centralt att säkerställa vilka lägen/inställningar som följer respektive gamma och färgomfång mest rätt, men det går vanligtvis inte att ändra något av dem mer än de mest basala reglage utan att sabotera bilden. Samt säkerställa vad alla "bildförbättrare" gör och inaktivera de som hindrar bilden från att bli korrekt. För HDR är det förekommer det att vissa funktioner behöver vara aktiva för att tonkurvan blir mer korrekt.

 

När man mäter färgtäckning är det också viktigt att man förstår mätningarna rätt och få en korrekt uppfattning om hur felen yttrar sig. Jag har själv jobbat med skärmar som presterat mycket bra till största delen mot små kompromisser av korrekthet vid 100% mättnad av grönt och rött (vilket i sin tur också drabbar gult). Det kan skapa förvirring om man bara mäter vitpunkten samt primörer och sekundärer, samt inte tar hänsyn till vad som felar (huruvida det är färgmättnad, färgton eller luminans).



#3691

Postad 21 september 2020 - 13:27

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Är det någon som jämfört Calman Home Autocal och vad ett semi/pro med samma mätare fixar?

Bara av rent intresse hur pass nära Autocal kommer och vad den missar.

Om någon nu gjort ett sådant test.



#3692

Postad 22 september 2020 - 08:09

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Är det någon som jämfört Calman Home Autocal och vad ett semi/pro med samma mätare fixar?

Bara av rent intresse hur pass nära Autocal kommer och vad den missar.

Om någon nu gjort ett sådant test.

 

Jag har inte utrustning eller kunskap för att göra en sådan jämförelse. Men nuvarande status av Calman Home i kombinationen av LGs OLED TV-apparater är en lite trasig upplevelse:

 

  • 3D LUT motorn i Calman är trasig och skapar artefakter (ColourSpace/LightSpace verkar fixa detta bättre). Detta innebär att endast enklare färgjusteringar är möjliga i Calman.
  • HDR kalibrering mha Calman skapar ett fenomen som skapar "raised blacks", dvs svart blir inte riktigt svart efter kalibrering. Detta är dock förmodligen ett problem med firmware i TVn och inte programvaran i sig.
  • Kalibrering av Dolby Vision klipper allt under ~4-5% grått.

Men det har inte så mycket med själva Autocal processen att göra. Min C9 presterar väldigt bra ur kartong med bara några mindre manuella justeringar av vitbalansen så i det fallet tillför Calman Home inte så mycket då färghanteringen (3D LUT) är lite begränsad.



#3693

Postad 22 september 2020 - 16:01

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Tack för input, ok då låter det inte som att det är värt pengarna för den funktionen i alla fall :)



#3694

Postad 11 november 2020 - 08:44

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Kan varmt rekommendera nya Colourspace,finnemang att göra 3Dlut`s med speciellt på LG oled`s,gjorde nyss en 21^3 (+9000 punkter) körde sedan en verifiering med 1000 punkter,ingen över dE 1.5 : )

 

Även jag har slagit till på ColourSpace (HTL i mitt fall). Så jag dök ner på djupet under helgen :)

Kalibrerade först vitbalansen i service menyn, sedan kontrollerade RGB separationen via en Quickprofile där det visade sig att kontrasten behövde sänkas och färgerna ökas för att det skulle bli balans. 

 

Detta följdes sedan upp av en 1000 testmönsters pre-roll och 4000 punkters mätning med drift compensation.

 

Resultatet blev fantastiskt bra, går inte att jämföra med mina tidigare försök att först nyttja Autocal för att sedan försöka göra motsvarande manuellt.

 

Verifieringen gjordes med 1000 punkter där jag hade en mätning strax över delta E 1 men resten hade extremt lite fel.

So0eNsP.png


Redigerat av Callekl, 11 november 2020 - 08:45.


#3695

Postad 11 november 2020 - 09:09

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Kul med fler som använder Colorspace  B) resultatet blir ju fantastiskt bra som du nog själv ser,har man väl gjort en profilering av skärmen (17*3 rekommenderat) så kan man ju av denna skapa hur många olika gamma lutar man vill o prova sig fram själv enkelt o smidigt,jag kommer aldrig att köpa en tv framöver där man inte har tillgång till att göra egna 3d luttar såsom det nu fungerar med LG oleds,det här är riktig bildkalibrering  :wub:



#3696

Postad 11 november 2020 - 09:37

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Kul med fler som använder Colorspace  B) resultatet blir ju fantastiskt bra som du nog själv ser,har man väl gjort en profilering av skärmen (17*3 rekommenderat) så kan man ju av denna skapa hur många olika gamma lutar man vill o prova sig fram själv enkelt o smidigt,jag kommer aldrig att köpa en tv framöver där man inte har tillgång till att göra egna 3d luttar såsom det nu fungerar med LG oleds,det här är riktig bildkalibrering  :wub:

 

Ja, det är verkligen något helt annat  :wub:

Ett dagläge blir nästa steg, har du riktat om den befintliga profilen mot gamma 2.2 eller har du kört en helt ny profilering? Eftersom det kommer att vara högre OLED light så är väl det korrekta att köra om hela processen antar jag...



#3697

Postad 11 november 2020 - 09:40

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Även jag har slagit till på ColourSpace (HTL i mitt fall). Så jag dök ner på djupet under helgen :)

Kalibrerade först vitbalansen i service menyn, sedan kontrollerade RGB separationen via en Quickprofile där det visade sig att kontrasten behövde sänkas och färgerna ökas för att det skulle bli balans. 

 

Detta följdes sedan upp av en 1000 testmönsters pre-roll och 4000 punkters mätning med drift compensation.

 

Resultatet blev fantastiskt bra, går inte att jämföra med mina tidigare försök att först nyttja Autocal för att sedan försöka göra motsvarande manuellt.

 

Verifieringen gjordes med 1000 punkter där jag hade en mätning strax över delta E 1 men resten hade extremt lite fel.

So0eNsP.png

 

 

 

Vill du se vidare hur resultatet är så kontakta "Angermiki" han har skapat ett excel spreadsheet,annars vänta på att steve släpper den funktionen till det ständigt utvecklande colourspace programmet,kan se ut så här på min 77C8 med 6500+ gångtimmar. 

Bifogad fil(er)



#3698

Postad 11 november 2020 - 09:44

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Ja, det är verkligen något helt annat  :wub:

Ett dagläge blir nästa steg, har du riktat om den befintliga profilen mot gamma 2.2 eller har du kört en helt ny profilering? Eftersom det kommer att vara högre OLED light så är väl det korrekta att köra om hela processen antar jag...

 

Jag kör 100Nits även som "dagtid" tycker det funkar hos mig,men ändrar du ljusstyrkan så får du ju göra en ny profil.

 

Missade: jag kör 2.25 gamma dagtid 100 nits samt 2.35 gamma 100nits kvällstid som standard setup,kan ändras pga film då vissa äldre kan vara riktigt mörka.


Redigerat av TOOL, 11 november 2020 - 10:01.


#3699

Postad 11 november 2020 - 10:57

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Jag kör 100Nits även som "dagtid" tycker det funkar hos mig,men ändrar du ljusstyrkan så får du ju göra en ny profil.

 

Missade: jag kör 2.25 gamma dagtid 100 nits samt 2.35 gamma 100nits kvällstid som standard setup,kan ändras pga film då vissa äldre kan vara riktigt mörka.

 

Ah, fiffigt. Den jag kör med nu går mot 2.4 gamma men ska prova att bygga en 2.25 och 2.35, perfekt att ha 3st olika laddade på olika bildlägen.



#3700

Postad 12 november 2020 - 11:30

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Är detta svårt att göra? Är inte så insatt. Vad behöver man. Man måste lära sig någon gång ju 😁

Redigerat av Gurra101, 12 november 2020 - 12:01.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.