Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Endast den Progressiva musiken

380 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 13 augusti 2015 - 23:49

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Stoned Jesus - First Communion (2010)

Stoned Jesus - Seven Thunders Roar (2012)

Stoned Jesus - Harvest (2015)

 

Stone Sour


Redigerat av ROBRUG, 13 augusti 2015 - 23:51.


#302

Postad 14 augusti 2015 - 14:42

Unregistered0edbff4a
  • Unregistered0edbff4a
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Steven är kung! Inte bara som musiker själv utan även det briljanta jobb han gör när han mixar om/slätar till gamla album och återskapar i 5.1

Storm Corrosion är mysig i stereo, men i ett nedsläckt rum så är den kuslig i 5.1 :) Jag gillar att han låter dynamiken vara också, befriande att ha någon i dagens musikapparat som kan låta bli loudness-fenomenet

 

Håller med, flummig och go musik; låter bra gör det också  :)



#303

Postad 16 september 2015 - 11:13

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Bästa hittills.

 

220px-Spocksbeard_theoblivionparticle_co

 

För en gång skull så är ljudet "nästan" bra.

 

http://dr.loudness-w...lbum/view/94866

 

Av någon anledning så har den blivit bortplockad från Spotify. Fanns med någon vecka eller så.


Redigerat av Unregisteredc082866f, 16 september 2015 - 11:14.


#304

Postad 16 september 2015 - 11:55

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Bästa hittills.

 

 

Hmm...såg Spocks Beard som förband till Dream Theater för sådär en 15 år sedan och var inte imponerad. Min smak lär väl ha ändrats sedan dess och tänkte att man kanske skulle ge Spocks skägg en chans till. Är den nya skivan en bra inkörsport eller skall man kolla in tidigare skivor?



#305

Postad 16 september 2015 - 12:27

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hmm...såg Spocks Beard som förband till Dream Theater för sådär en 15 år sedan och var inte imponerad. Min smak lär väl ha ändrats sedan dess och tänkte att man kanske skulle ge Spocks skägg en chans till. Är den nya skivan en bra inkörsport eller skall man kolla in tidigare skivor?

Tycker nog att den senaste är den bästa. Förra skivan var nästan lika bra. Det lilla jag lyssnat på tidigare album så tycker jag att de är sådär.



#306

Postad 25 september 2015 - 20:51

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0

Riverside har kommit med en ny skiva: Love, Fear And The Time Machine. Musiken är lättlyssnad för att vara denna musikgenre. De bästa spåren är drömska, vackra och melankoliska om vartannat. Vissa låtar tycker jag skulle bli intressantare av tydligare refränger och verser. Trots att det är väldigt välgjort blir det ibland lite långdraget. Kanske är jag inte tillräckligt sofistikerad för att förstå storheten i utdragna psykedeliska passager... 

 

Utan att Genesis och Yes visat vägen skulle de uttryck som skivan ger prov på inte gå att åstadkomma. Geniet Steven Wilson och Porcupine Tree är stora källor till inspiration. Inspiration har framförallt hämtats från Fear of a blank planet och In Absentia. Skivan rekommenderas!

 

Förövrigt borde man adla Steven Wilson!


Redigerat av Alchemist, 25 september 2015 - 20:52.


#307

Postad 06 november 2015 - 12:41

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Riverside har kommit med en ny skiva: Love, Fear And The Time Machine. Musiken är lättlyssnad för att vara denna musikgenre. De bästa spåren är drömska, vackra och melankoliska om vartannat. Vissa låtar tycker jag skulle bli intressantare av tydligare refränger och verser. Trots att det är väldigt välgjort blir det ibland lite långdraget. Kanske är jag inte tillräckligt sofistikerad för att förstå storheten i utdragna psykedeliska passager... 

 

Utan att Genesis och Yes visat vägen skulle de uttryck som skivan ger prov på inte gå att åstadkomma. Geniet Steven Wilson och Porcupine Tree är stora källor till inspiration. Inspiration har framförallt hämtats från Fear of a blank planet och In Absentia. Skivan rekommenderas!

 

Förövrigt borde man adla Steven Wilson!

 

Håller med - han är ett geni! Dessutom är han extremt produktiv, ny "mini-cd" - "4 1/2" - på gång:
 

An interim release between Hand. Cannot. Erase. and his next album, Steven Wilson's 4 ½ comprises 6 tracks with a total running time of 37 minutes.

Four of the songs originated during the sessions for Hand. Cannot. Erase. and one from the recording sessions for The Raven That Refused To Sing. The final track is a new version of Don't Hate Me - a song recorded by Porcupine Tree in 1998 - based on a live recording made on the recent tour of Europe, with additional recording in the studio. The vocals on this new version are sung as a duet between Steven and Ninet Tayeb.

Adam Holzman, Nick Beggs, Guthrie Govan, Dave Kilminster, Craig Blundell, Marco Minnemann, Chad Wackerman and Theo Travis also contribute to 4 ½.

CD version in a digipak with an 8 page booklet and a beautiful die-cut slipcase (photographed by Lasse Hoile and designed by Carl Glover).

Pre-order for 22nd January 2016 release. All orders through Burning Shed / Kscope come with an exclusive postcard.


 

Tracks

1. My Book of Regrets (9.23)
2. Year of the Plague (4.15)
3. Happiness 3 (4.31)
4. Sunday Rain Sets In (3.50)
5. Vermillioncore (5.09)
6. Don't Hate Me (9.34)


 



#308

Postad 06 november 2015 - 23:29

ninecats
  • ninecats
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Blir sedvanligt att lägga vantarna på surroundutgåvan (blurayen) av herr Wilsons nya "halvskiva".

#309

Postad 20 maj 2016 - 12:24

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Katatonias nya släpptes idag. https://open.spotify...28tjBUznzGDSlos

Progressivt så det smäller om det. Nice.



#310

Postad 20 maj 2016 - 16:34

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Katatonias nya släpptes idag. https://open.spotify...28tjBUznzGDSlos

Progressivt så det smäller om det. Nice.

Riktigt bra skiva :)



#311

Postad 20 maj 2016 - 17:46

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Riktigt bra skiva :)


Har bara lyssnat igenom den en gång hittills. Känns som en bra skiva som kommer växa och det är ju alltid bra!

#312

Postad 20 maj 2016 - 18:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag får Meshuggahvibbar :)

 

https://open.spotify...evBLfi8Bn9l2FwS



#313

Postad 09 juli 2016 - 22:56

Unregistered6e72e175
  • Unregistered6e72e175
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Oj, att jag missat denna tråd om min mest älskade genre progressiv rock/metal.
Efter att ha ångat igenom 312 inlägg är det inte helt lätt att komma ihåg exakt vad som nämnts och inte nämnts.

Kan bara skriva under på hyllningskören till Steven Wilson, som just nu inte gör något fel enligt mig. 
Andra husgudar hos mig som redan nämnts är, Neal Morse, Transatlantic, Riverside, Dream Theater, Haken och Genesis 70-tal.
De som jag tror inte nämnts som jag avgudar är engelska IQ. Neo-Prog band i stil med Marillion, fast bättre om jag får säga det.

Sedan fullkomligt vimlar det av mer eller mindre fantastiska skivsläpp de senaste åren. Brukar skämtsamt säga att jag snart får säga upp mig från jobbet om jag ska hinna med att lyssna på "allt" som släpps och ryms inom den progressiva rockens subgenrer.

Sådant som jag vill rekommendera vådligt starkt från de senaste åren är dessa band/artister:

Gillar du Marillion/IQ, så bör du slänga många öron till Comedy Of Errors, som med Fanfare and Fantasy i mina öron gjorde 2013-års bästa skiva. Även Kanadensiska Mystery bör kollas upp. 2015-års bästa skiva tycker jag var deras "Delusion Rain".

För övrigt rankade jag IQ- The Road of Bones som 2014-års bästa skiva.

I övrigt har de senaste åren som sagt inneburit hur många bra skivor som helst.

Band från Israel är väl inte det vanligaste, men dessa två är väl värda att kolla upp. De spelar progressiv rock/metal med spännande inslag av österländska toner.

Subterranean Masquerade
Distorted Harmony

RPWL- tyskt band som bara blir bättre och bättre.Lite lättsammare progressive rock.

Big Big Train - Samma här, gör inget dåligt. Samma här, ingen metal här, lugn progressiv rock med harmonier.
 

Enchant - Upptäckte detta band i kölvattnet av att jag hittade Dream Theater hösten 1992.  Sångare i bandet har sedan debuten 1993 varit Ted Leonard, som även sjunger på Spock's Beards senaste skivor. Senaste skivan, The Great Divide kom 2014 och är mycket bra.

Von Herzten Brothers- Finskt band som kanske nämnts tidigare, men är i sådana fall värda att nämnas igen. Deras tre första skivor är hur bra som helst tycker jag, även om de efterföljande inte är direkt dåliga, men de blir mindre och mindre progressiva för varje skiva.

Flying Colors- "Supergrupp" med Neal Morse, Mike Portnoy, Dave LaRue och Casey McPherson
Har släppt två skivor varav den första var en ganska rättram pop/rock skiva med lättare progressiva inslag. Andra skivan tycker jag  gick mer åt det progressiva hållet. Brilliant helt enkelt när man är på det humöret.

Band som spelar mer eller mindre väldigt melodiös progressive metal som bör nämnas är följande:

Waken Eyes -  Exodus - Galet bra inom denna genre. Med bl.a. Marco Minnemann på trummor ( var påtänkt som DT:s nye trummis efter Mike Portonoy, och Henrik Båth, från Svenska Darkwater på sång. Darkwater är även dem värda att kolla upp.

Shumanun - Hur trallvänligt som helst och kanske inte så överdrivet progressiva i sin melodiösa metal. Dock ändå så pass intressanta att en gammal progfantast som jag själv fastnade för skivan som kom förra året.

Affector - Harmagedon - Ännu en skiva med Ted Leonard på sång, och lite gästinslag från bl.a. Neal Morse, Derek Sherinian och Jordan Rudess. 

Caligulas Horse - Bloom. Fantastisk skiva från australienskorna som gjort fler bra skivor värda att kolla upp

Terramaze - Her Halo - Ännu ett australiskt band med en grym skiva.

Beyond the Bridge - The Old Man and The Spirit - Tyskt band som jag i skrivande stund inte kommer ihåg om de gjort någon mer skiva än denna som kom 2012. Både manlig och kvinnlig sång som funkar bra ihop. 

Aeon Zen - Har själv endast debutskivan The Face of The Unknown som kom 2010. Den satt dock som en smäck. Hjärnan bakom gruppen är den då 21- årige engelsmannen Rich Hinks. Har släppt minst två skivor till efter det. Har lite dålig koll där.

Aspera - Ripples- O' boy vad denna skiva gick rakt in i mitt musikaliska hjärta när den släpptes 2010. Sedan att bandet då bestod av ett gäng Norska ynglingar i 20-års åldern var inte mindre imponerande. Grym debut! Gillar du typ Symphony X och Pagans Mind så är detta något för dig.

The Lifeline - Reflections of Hope - Ännu en mycket bra melodisk skiva från 2010.

Echoes - Nature Existence - Ett band från Venezuela med ett antal gästartister på sång.  Även denna skiva från 2010.

King Crow - Eidos - Italienskt band som gjort ett gäng skivor, men som jag ska erkänna att jag endast lyssnat på denna av.
Skivan kom 2015. 

Headspace - Damian Wilson på sång. Jäklar vad han kan sjunga. Damian sjunger ju även för Threshold numera.
Första skivan kom 2012 och de har släppt en ny i år som är grym, All That You Fear Is Gone.

VIII Strada - Ännu ett Italiensk band som släppt två skivor. De sjunger på Italienska, men låt inte det hindra er från att lyssna på dem. Första skivan som kom 2008/2009, La Leggenda Della Grande Porta var helt fantastisk progressive metal som nickade mig helt. Andra skivan är i mitt tycke inte riktigt lika bra, men det säger mer om hur bra jag tycket den första var än om den senaste, Babylon. Blir som glad när man hittar band som dessa.

Persona Grata - Reaching Places High Above - Band från Slovakien som släppte denna skiva 2013. 

Lite mer progressive rock/pop från senaste åren.

Vienna Circle
Shadow Circle
Osta Love
Red Jasper

Subsignal - Detta band bildades ur askorna av Sieges Even, även de värda att kolla upp.
Piezo - Kanadensiskt band som släppt två skivor jag avgudar.
3rdgree - Amerikanskt band som spelar spännande progressive pop/rock.
Moongressive - Wings of Time - Whoo hoo ännu ett sådant där okänt band som överraskar stort. Skivan kom 2015
The Aaron Clift Experiment
Leap Day
Mars Hollow
Drifting Sun

 

Skivor som släppts 2016 som är  väl värda att kolla upp:

Headspace har jag redan nämnt.
Dream Theater - The Astonishing - Inte deras bästa skiva, men 34 låtar på två skivor, jösses!!
Redemption - The Art of Loss - Ray Alder jobbar hårt i år när hans båda grupper släpper skivor
Fates Warning - Tycker de med årets skivsläpp gör en av sina bästa skivor någonsin. Ray på sång även här.
Haken - Affinity - Helt fantastiskt band. Kanske inte bästa skivan de gjort, men de håller så löjligt hög lägstanivå att man häpnar.
The Mute Gods - Do Nothing Till You Hear From Me - Nick Beggs (Steven Wilsons band), Marco Minnermann, och Roger King.
The Jelly Jam - Profit - Ännu en skiva med "hobbygruppen" som består av Rod Morgenstein (Dixie Dregs), Ty Tabor (Kings X) och John Myung (Dream theater).
Messenger - Threnodies 
Circus Maximus - Havoc
Big Big Train - Folklore
Huis - Neither in Heaven
Frost - Falling Satellites 
Airbag - Disconnected
Drifting Sun - Safe Asylum
Anderson/Stolt - Invention of Knowledge - Japp Roine Stolt från Kaipa/Flower Kings/Transatlantic slår sig ihop med legendaren Jon Anderson från Yes. Kan det bli annat än bra?
Katatonia - The Fall of Hearts
Dark Suns - Everchild
Roulettes - Preternatural
Yossi Sassi Band - Roots and Roads - Japp Israel igen.
King Modo - Sound
Circuline - Counterpoint
Mice On Stilts - Hope for a Mourning
Lee Abraham - The Seasons Turn
Sunburst - Fragments of Creation
Structural Disorder - Distance 
Tiles - Pretending 2 Run
Southern Empire - Southern Empire 
Mantra Vega - The Illusion's Reckoning  
Different Light - The Burden of Paradise

Puh, det får räcka så länge. Simma lugnt!  ;) 



#314

Postad 10 juli 2016 - 00:18

Unregistered0edbff4a
  • Unregistered0edbff4a
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Ingen mer i den här tråden som lyssnat/lyssnar på VAST (Visual Audio Sensory Theater)?
Utmärkt metal/progressive rock av Jon Crosby.

#315

Postad 10 juli 2016 - 14:07

Unregistered6e72e175
  • Unregistered6e72e175
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Ingen mer i den här tråden som lyssnat/lyssnar på VAST (Visual Audio Sensory Theater)?
Utmärkt metal/progressive rock av Jon Crosby.

 

Nej den gruppen hade faktist gått mig förbi. Tog en snabb lyssning på dem och det lät klart intressant. Väl värda att lägga på högen av bra musik. Tack för tipset Moon42.



#316

Postad 01 augusti 2016 - 19:59

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Opeth är tillbaks. Med besked! Tummen upp!!

https://youtu.be/LhqijfqecvA

#317

Postad 04 augusti 2016 - 09:49

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Onekligen lovande. Frågan är om dom klarar att vinna svenskkampen mot Katatonia om 2016 års bästa skiva?


Ni har väl förresten inte missat att självaste Gavin Harrison trummar på brittiska proggarna The Pineapple Thiefs nya skiva? Låter mycket lovande!

https://youtu.be/8LTh10MHMOo

#318

Postad 24 augusti 2016 - 19:03

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Ni har väl förresten inte missat att självaste Gavin Harrison trummar på brittiska proggarna The Pineapple Thiefs nya skiva? Låter mycket lovande!

https://youtu.be/8LTh10MHMOo

 

Dra mig baklänges - jag hade helt missat detta släppet. Plattan är grym, tack för tipset! :wub:



#319

Postad 17 oktober 2016 - 12:00

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Onekligen lovande. Frågan är om dom klarar att vinna svenskkampen mot Katatonia om 2016 års bästa skiva?
 

 

Den kampen vinner helt klart Katatonia! Opeth's nya är helt ok men inget som sticker ut enligt mig. 



#320

Postad 17 oktober 2016 - 12:32

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Den kampen vinner helt klart Katatonia! Opeth's nya är helt ok men inget som sticker ut enligt mig. 

 

Får faktiskt hålla med lite här. Opeth har varit husgudar hos mig sedan urminnes tider, men senaste släppet framstår som aningen blekt jämfört med Katatonias.



#321

Postad 01 november 2016 - 16:14

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Ja jag håller med. Katatonia vinner. Opeth-skivan är bra men inte mer än så. Dessutom gillar jag inte alls soundet på den. Jag förstår att Åkerfeldt vill att det ska låta sjuttiotal och murrigt, men det är alldeles för bastungt.

#322

Postad 02 november 2016 - 07:54

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Äntligen någon som har fattat. http://dr.loudness-w...bum/view/117594

 

https://open.spotify...5SBNmhmHSraQVmM

 

spotify:album:0cdCviY5SBNmhmHSraQVmM


Redigerat av Unregisteredc082866f, 02 november 2016 - 08:09.


#323

Postad 02 november 2016 - 08:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Äntligen någon som har fattat. http://dr.loudness-w...bum/view/117594

https://open.spotify...5SBNmhmHSraQVmM


Inre några jag lyssnar på i vanliga fall men får bli den skivan ikväll efter sett de siffrorna!

#324

Postad 21 november 2016 - 08:51

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Jag har en känsla av att det här kommer att bli en kandidat till 2017 års bästa skiva. Längtar efter att få höra hela albumet!

 

https://www.youtube.com/watch?v=MreXYqelGPM



#325

Postad 21 november 2016 - 09:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har en känsla av att det här kommer att bli en kandidat till 2017 års bästa skiva. Längtar efter att få höra hela albumet!

 

https://www.youtube.com/watch?v=MreXYqelGPM

Fick anledning till att lyssna på One Hour by a Concrete lake, som i mitt tycke är riktigt bra! Tyvärr har jag inte fastnat lika mycket för resten av skivkatalogen. Får ge den en chans till :)



#326

Postad 21 november 2016 - 10:44

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Ett av Sveriges mest underskattade band i mitt tycke!

One Hour by the Concrete Lake är riktigt bra. Likaså Remedy Lane och The Perfect Element.

 

Inget fel på de andra skivorna heller men jag gillar att dom verkar ha gått tillbaka till ett mer metal-aktigt sound på kommande skivan.



#327

Postad 12 december 2016 - 11:20

Unregisteredf692bf63
  • Unregisteredf692bf63
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Här önskar jag er med god smak (fans av progressiv rock!), lista era årsbästa plattor (topp 10 eller fler), så man kanske kan hitta några missade juveler.

 

Min blir som följer (jag plockade bort icke progressiva plattor):

 

01. Pineapple Thief - Your Wilderness

02. Neal Morse Band - The Similitude of a Dream

03. Kansas - The Prelude Implicit

04. Marillion - F.E.A.R

05. Crystal Palace - Dawn of Eternity

06. Huis - Neither in Heaven

07. Steven Wilson - 4 1/2

08. Katatonia - The Fall of Hearts

09. Opeth - Sorceress

10. Dream Theater - The Astonishing 



#328

Postad 12 december 2016 - 18:19

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Har inte lyssnat jättemycket på progressiv musik i år men Haken och deras skiva Affinity tycker jag bäst om. Dream Theaters översöta jättechokladtårta med extra löksås till skiva gillade jag inte alls och är mina solklara besvikelse i år.



#329

Postad 13 januari 2017 - 13:06

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Oj!

 

Pain of salvations nya. Vilket öppningsspår! https://open.spotify...2RjHPVpu7kfgjOB



#330

Postad 13 januari 2017 - 15:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Kan förstå vad Galaxdödaren menar. Men kom igen, "Our new world" är ju bara så klockren. Historiskt intro. På det hela taget kan man kanske annars känna lite Disneyvarning på The Astonishing. Men jag är såld ändå, är nog svårt troende. :)

#331

Postad 13 januari 2017 - 21:43

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Jag måste tjata lite. Pain Of Salvations nya är bland det bästa jag hört på många år.

#332

Postad 14 januari 2017 - 08:41

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Helt enig med GalaxDödaren om både Haken och Dream Theater.

Och enig med Spock om Pain of Salvation med. Grym återkomst! Kommer lätt att vara årets bästa åtminstone fram tills Steven Wilson släpper nytt framåt hösten.

#333

Postad 14 januari 2017 - 09:24

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Smaken är som baken. :) Men även om Dream Theater gjorde en mindre bra skiva så ska det bli grymt kul att se dem live nästa månad när de framför hela Images & Words. Hoppas bara att jag inte kommer att störa mig allt för mycket på att det inte är Mike Portnoy som trummar i låtarna.

 

Skall kolla upp nya Pain of Salvation. De försvann från min radar efter de släppte trista pretto-projektet Be men deras tidiga skivor är ju guld.



#334

Postad 14 januari 2017 - 13:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Smaken är som baken. :) Men även om Dream Theater gjorde en mindre bra skiva så ska det bli grymt kul att se dem live nästa månad när de framför hela Images & Words. Hoppas bara att jag inte kommer att störa mig allt för mycket på att det inte är Mike Portnoy som trummar i låtarna.

Skall kolla upp nya Pain of Salvation. De försvann från min radar efter de släppte trista pretto-projektet Be men deras tidiga skivor är ju guld.

Tänkte samma om förlusten av Portnoy innan, men på senare tid tycker jag att nya trummisen landat, fattat galoppen.
Ser också fram emot Malmökoncerten. Images And Words är ju typ "Holy Graal". Hoppas ljudet är bra, absolut ingen garanti i den lokalen tyvärr.

#335

Postad 14 januari 2017 - 13:28

leroj
  • leroj
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Helt enig med GalaxDödaren om både Haken och Dream Theater.

Och enig med Spock om Pain of Salvation med. Grym återkomst! Kommer lätt att vara årets bästa åtminstone fram tills Steven Wilson släpper nytt framåt hösten.

Steven Wilson är återigen aktiv Blackfield.

Releasedatum:  2017-02-10

Kanske bud på en av årets bästa plattor? Väntar med spänning :)
http://www.kscopemus...sts/blackfield/



#336

Postad 14 januari 2017 - 15:15

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Just ja, Blackfield-plattan hade jag helt glömt bort. Den kommer nog definitivt att tillhöra årets toppskikt.

#337

Postad 17 februari 2017 - 10:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Dream Theater spelade i Malmö igår. Förutom riktigt pissigt ljud precis i början, men fixades till, så är detta med råge det vackraste jag någonsin upplevt i musikväg. John Petrucci är inte mänsklig, och resten av bandet håller nära på samma nivå. Innan paus spelades en låt jag faktiskt inte kände igen, och solot i denna fick mig bara helt paralyserad, kan det ens vara möjligt att något kan vara så vackert, sitter man och tänker.

 

Annars är nog det som gjorde mig allra gladast, att man valde att spela "our new World" från nya skivan. Som jag älskar den låten. :wub:



#338

Postad 18 februari 2017 - 19:17

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Såg också Dream Theater fast i Partille. Tyvärr så var arenan halvtom vilket dämpade stämningen. Och eftersom jag inte gillar nya skivan alls så agerade alla låtar de spelade från den sänke åt hela konserten. Men det var riktigt bra när de spelade igenom Images and words (förutom ett dötrist trumsolo). Och ja, grymt proffsiga och duktiga musiker.



#339

Postad 21 februari 2017 - 22:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Såg också Dream Theater fast i Partille. Tyvärr så var arenan halvtom vilket dämpade stämningen. Och eftersom jag inte gillar nya skivan alls så agerade alla låtar de spelade från den sänke åt hela konserten. Men det var riktigt bra när de spelade igenom Images and words (förutom ett dötrist trumsolo). Och ja, grymt proffsiga och duktiga musiker.

Samma problem i Malmö, kanske inte halvtomt, men vad är det med folk? De förstår inte sitt eget bästa. :)

#340

Postad 23 mars 2017 - 15:11

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Tipsar om att Pain of Salvation kör ett uppvärmningsgig hemma i Eskilstuna nu på tisdag innan deras Europaturné drar igång. Redan kl 19 på kvällen och endast 150 kr i entré. Perfekt att ta bilen dit direkt efter jobbet och vara hemma strax efter kl 22 om man bor i mälardalsområdet. Jag ska dit!

#341

Postad 17 september 2017 - 23:41

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Tipsar om Soen med bla ex-Opethtrummis Martin Lopez.



#342

Postad 18 september 2017 - 13:26

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Soen är grymt bra! Alla tre plattorna spelas rikligt hemma :-)



#343

Postad 18 september 2017 - 21:14

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Soen är grymt bra! Alla tre plattorna spelas rikligt hemma :-)

Ja, visst är dom! Spelas ofta här hemma oxå :)

 

Ett annat tips är Ticket to the moon.



#344

Postad 29 september 2017 - 17:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
"Upptäckte" denna artisten och skivan idag
Bra skit tycker jag. Plini - Handmade Cities.

https://open.spotify...ViWBpBB4npwmusv

#345

Postad 15 december 2017 - 12:55

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Världsklass!

 

https://open.spotify...ZTb1Uk5nsn3JBv6

Bifogad fil  ladda ned.jpg   9,39K   0 Antal nerladdningar

 

 

 

 



#346

Postad 09 mars 2018 - 09:55

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Någon som var på en av Steven Wilson's konserter nu när han var på turne i Skandinavien senaste veckorna? Var själv på konserten i Oslo, en riktig höjdare (min första konsert med Steven).

Om man kan klaga på nått var det låtvalet, saknade till exempel Drive Home, som är en av dom bästa låtarna han har gjort.



#347

Postad 09 mars 2018 - 10:58

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag var på Cirkus. Tycker dock det var snäppet bättre förra vändan han var här när han spelade på Annexet. Framför allt var ljudet bättre då. Inte för att det var dåligt nu, men det var lite för högt. På Annexet var det perfekt i volym så att det gick att sitta utan proppar i öronen och riktigt bra balans i mixen. Det blev lite för högt och skränigt på Cirkus emellanåt i min mening.
Däremot är Cirkus en trevlig arena, speciellt när man som jag gillar att sitta på en konsert. Steven verkar dock ha en aversion mot sittande publik, så man kan ju tycka att han kunde ha som krav att parkettplatserna ska vara stående så slipper han gnälla om det genom halva konserten 😁
Håller med om att det är lite väl mycket fokus på nytt material, men det var det iofs förra gången med då han spelade hela hand.cannot.erase. Det finns så grymt mycket bra äldre material att också framföra.

#348

Postad 09 mars 2018 - 11:03

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Kolla vad Wilson har gjort med Porcupine Tree. Mer sånt.

 

http://dr.loudness-w...bum/view/144020



#349

Postad 09 mars 2018 - 13:04

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Kolla vad Wilson har gjort med Porcupine Tree. Mer sånt.

 

http://dr.loudness-w...bum/view/144020

Blev en PT-låtar, närmare bestämt 5 stycken. Bland annat Lazarus som ju är en höjdare.



#350

Postad 28 april 2018 - 17:15

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Tipsar om Ticket To The Moon, deras AE Sence Of Life är riktigt bra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.