Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tillverka egna högtalarkablar

349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 15 september 2008 - 18:49

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Jag läste på ett forum där dom testat de olika EKK-kablarna. Sämst tyckte dom att EKK- Light var och bäst var EKKJ, vid 10m längder och 2,5mm varianterna. Vid 3 meter upplevdes inte några större skillnader, förutom att lighten fortfarande var sämst. Så jag har köpt EKKJ 3x1,5+2,5 och kopplat in. Klippte av den ena ledaren och jorden och kopplade in de två andra nakna. Har inte lyssnat så mycket men jag kan ju säga direkt att basen är klart kraftigare och diskanten verkar vid den lilla lyssning jag gjort, mer detaljerad. Innan hade jag Proson Hifi Super Speaker Cable.

Länk

Edit: Nu har jag jämfört EKKJ och Proson Hifi Super Speaker Cable ordentligt, sen jag bytt till LonWorks signalkabel. Kopplade in båda på varsin högtalarutgång och skiftade emellan dom med en knapptryckning. Konstigt, det skiljde mycket mer i basen mellan EKKJ och Proson när jag hade RG62 som signalkabel än nu när jag har LonWorks. Tycker inte det är någon skillnad just alls nu. Kanske något mer bas i EKKJ, men eftersom det har en tendens att nästan bli för mycket bas som slår igenom i min betonglägenhet med den, så kör jag med Proson. Sen är ju Proson-kabeln ljusår snyggare. Men det är klart, den kostar ju ca 700:- för ett par 2-meters. EKKJ 5 meter gav jag 190:- för. Så EKKJ är ju klart prisvärdare.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 19 september 2008 - 18:10.


#202

Postad 24 september 2008 - 07:34

drzeke
  • drzeke
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Har kört med EKK till KEF KHT 2005.2 och Onkyo 606. Ljudet har verkligen varit kalas och vida överträffat mina förväntningar. Nu är det dock dags att röra på sig till en ny lya och jag känner verkligen inte för att behöva dra om de förbaskat styva kablarna i ett utrymme som blir ca 1.5-2 ggr större. Oddsen är nog att jag kör på vanliga 4x1.5 mm till frontarna och centern, men de bakre högtalarna undrar jag hur jag ska göra med... Fick idén att dra två kardeler till varje högtalare istället för fyra, på så sätt borde sladdarna bli bra mycket tunnare och därmed mer lättarbetade. Eller ska jag strunta i EKK till de bakre och istället köra på med vanliga flertrådiga kablar? Vad tror ni om det?

#203

Postad 24 september 2008 - 08:20

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Har kört med EKK till KEF KHT 2005.2 och Onkyo 606. Ljudet har verkligen varit kalas och vida överträffat mina förväntningar. Nu är det dock dags att röra på sig till en ny lya och jag känner verkligen inte för att behöva dra om de förbaskat styva kablarna i ett utrymme som blir ca 1.5-2 ggr större. Oddsen är nog att jag kör på vanliga 4x1.5 mm till frontarna och centern, men de bakre högtalarna undrar jag hur jag ska göra med... Fick idén att dra två kardeler till varje högtalare istället för fyra, på så sätt borde sladdarna bli bra mycket tunnare och därmed mer lättarbetade. Eller ska jag strunta i EKK till de bakre och istället köra på med vanliga flertrådiga kablar? Vad tror ni om det?


Kablen är ju såpass billig så det går väl att prova. Funkar inte flertrådig får den väl bli lampsladd istället.

#204

Postad 24 september 2008 - 12:12

drzeke
  • drzeke
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Sanning... Ibland är man rätt trög... Hittade just info om att EKK 2x1.5 ska fungera ypperligt under längder på 5 m. Nu lär det ju bli åtminstonde det dubbla till de bakre högtalarna, men va fasen, här ska det provas!

#205

Postad 24 september 2008 - 15:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Testade bara för skojs skull att tvinna mina lampsladdskablar, jag tycker det blev lite klarare mellanregister och diskant tack vare det. :) Placebo eller inte, men jag testade hö/vä tvinnad/otvinnad. Tvinnade bägge, snabbaste och enklaste är att ta en borrmaskin, spänna fast kablarna i t.ex. skruvstäd och i borrmaskinen sen köra på tills de ät lagom tvinnade, men jag har varken ett skruvstäd eller en borrmaskin här, så jag tog en skruvmejsel istället :D

Kanske en tendens till mindre grötigt med.

Bra skillnad på highhatar och detaljer, inte till det sämre.

Lite bättre ljudbild också

Otvinnade
Bifogad fil  Philipsar_uppm_tning_.png   21,18K   3 Antal nerladdningar


Tvinnade
Bifogad fil  Philipsar_uppm_tning_tvinnade_kablar.png   22,5K   0 Antal nerladdningar

Inte exakt vetenskap eller exakta mätningar, men de visar ett redovisningsbart resultat.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 24 september 2008 - 16:42.


#206

Postad 25 september 2008 - 12:08

Unregisterede8a6b715
  • Unregisterede8a6b715
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Tack Kalkyl!
änteligen svart på vitt vad som händer.
Mvh
Kludden

#207

Postad 25 september 2008 - 12:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
på sätt och vis så är det ändå väldigt bra med dom mätningarna, om du inte har påverkar någonting annat i anläggning en som att t.ex. flyttat högtalarna eller ens en stol i rumet osv osv så är detta en mycket bra indikation på vad som händer med just dina kablar, men verkligen inte säger att just detta händer med alla kablar som tvinnas så ni övriga ska inte titta blint på detta ;)

Men helt klart en intressant mätning från dom äkta svenska urskogarna i norr... :)

#208

Postad 25 september 2008 - 13:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
kludden, jo jag ville ju ta bort placeboeffekten ur mitt intryck så jag mätte lite ;)

DVD-ai, jo jag gillar att bevisa vad jag säger =)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 25 september 2008 - 13:09.


#209

Postad 25 september 2008 - 13:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
lusstigt att det blev en så markant höjning mellan 800 och 2000Hz, riktigt galet

kan det verkligen stämma tänker jag nu då ?? ;)

du flyttade inte en stol under mätningen då, eller kanske en kudde i soffan.. :)

#210

Postad 25 september 2008 - 15:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Nej, det gjorde jag inte, vad jag vet i alla fall, jag håller på att utvärdera en Svalander fläta just nu i alla fall, undrar var jag nu la handkrämen ^o)

Riktig PAIN IN THE ASS att fläta...

#211

Postad 25 september 2008 - 15:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Bifogad fil  svalander_fl_ta_och_tvinnad.png   45,5K   0 Antal nerladdningar

Än säger jag inte vilken som är vilken :P Men en är tvinnad och en är en "svalanderfläta"

#212

Postad 25 september 2008 - 16:39

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Spontant så där en bit in i testandet; vem lyfte bort täcket som var framför mina Burkar!?

#213

Postad 25 september 2008 - 20:35

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Nej, det gjorde jag inte, vad jag vet i alla fall, jag håller på att utvärdera en Svalander fläta just nu i alla fall, undrar var jag nu la handkrämen ^o)

Riktig PAIN IN THE ASS att fläta...


Den är jag lite sugen att höra vad du tycker om.

#214

Postad 25 september 2008 - 22:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Den är jag lite sugen att höra vad du tycker om.


Bortsett från att jag hatar arbetet, frustrationen att fläta osv. så är det den bästa jag testat hittils. Dock har jag inte provat EKK, så jag kan inte jämföra med den.

Jag hatar allt med dem, utom ljudet genom högtalarna.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 25 september 2008 - 22:08.


#215

Postad 26 september 2008 - 07:05

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Bortsett från att jag hatar arbetet, frustrationen att fläta osv. så är det den bästa jag testat hittils. Dock har jag inte provat EKK, så jag kan inte jämföra med den.

Jag hatar allt med dem, utom ljudet genom högtalarna.


Jo det är verkligen en del pill med ekk om man ska få den att ligga som man/sambon vill. Vad använde du för material när du flätade "svalander"?

#216

Postad 26 september 2008 - 07:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Lamp sladd tror jag det va, eller ?

#217

Postad 26 september 2008 - 11:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jag använde någon enledar kabel med sjukardeler från Dollar$tore, 1.5mm^2 vad snittarean på.

DVD-ai nix till flätan använde jag inte K275 SKX

EDIT: Glöde en sak, alla ledare har svart isolering, då det enl. svalander ska "låta bäst" (hittade inga andra färder som var nått heller...)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 26 september 2008 - 11:48.


#218

Postad 26 september 2008 - 11:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag använde någon enledar kabel med sjukardeler från Dollar$tore, 1.5mm^2 vad snittarean på.

DVD-ai nix till flätan använde jag inte K275 SKX

EDIT: Glöde en sak, alla ledare har svart isolering, då det enl. svalander ska "låta bäst" (hittade inga andra färder som var nått heller...)


Nee, råsa är det som låter bäst <_<

Redigerat av DVD-ai, 26 september 2008 - 11:50.


#219

Postad 26 september 2008 - 11:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Men Joseph Svalander skrev! juuuuuuh

#220

Postad 26 september 2008 - 14:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Han säger så mycket så... <_< Det är råsa som gäller, säger jag ju!




har själv testat flätad EKK och tycker att det finns fördelar / neckdelar med det om man jämnför med EKK i sitt original utförande.

Redigerat av DVD-ai, 26 september 2008 - 14:15.


#221

Postad 26 september 2008 - 15:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
DVD-ai, svart ser bättre ut, det vet du väll att man lyssnar med öronen, jag menar, svalander säger ju att det är skillnad på ljudet om man vänder på kabeln xD

#222

Postad 26 september 2008 - 18:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

DVD-ai, svart ser bättre ut, det vet du väll att man lyssnar med öronen, jag menar, svalander säger ju att det är skillnad på ljudet om man vänder på kabeln xD

fram med mera svep på dom olika konfigurationerna på ekk

#223

Postad 26 september 2008 - 19:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Bifogad fil  fl_ta_tvinn_skx.jpg   77,21K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  fl_ta_tvinn_skx_impulser.jpg   44,92K   1 Antal nerladdningar

Alla är medel av fyra svep med otvinnade, tvinnade och flätat.

Den ljusbruna är flätat
Mörkgröna tvinnat
Ljusgröna otvinnat

För att inte störa mina grannar körde jag bara 2.7 sekunders svep. Jag kan testa imorgon igen, med längre svep för att få högre noggranhet.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 26 september 2008 - 19:47.


#224

Postad 05 oktober 2008 - 19:50

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Bifogad fil  fl_ta_tvinn_skx.jpg   77,21K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  fl_ta_tvinn_skx_impulser.jpg   44,92K   1 Antal nerladdningar

Alla är medel av fyra svep med otvinnade, tvinnade och flätat.

Den ljusbruna är flätat
Mörkgröna tvinnat
Ljusgröna otvinnat

För att inte störa mina grannar körde jag bara 2.7 sekunders svep. Jag kan testa imorgon igen, med längre svep för att få högre noggranhet.

kör inga svep utan kör en 50hz ton

#225

Postad 05 oktober 2008 - 22:33

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

kör inga svep utan kör en 50hz ton



Okej, ska fixa fram en ny mic först, mitt senaste moddningsförsök gick inte så bra :)

#226

Postad 24 oktober 2008 - 15:24

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
Jag har 8m från stärkaren till min sub. Just nu matar jag den med lågnivå, men skulle vilja testa köra den på högnivå för att se om det blir bättre ljud. Så frågan är:

Kan jag använda en 4-ledar EKK utan att behöva tvinna ändarna. Jag behöver ju 4 ledare att koppla in i subben. Både höger och vänster kanal. Lite jobbigt att behöva dra 2st. tjocka EKK-kablar. Tror inte jag får dit dem i kabelkanalen heller...

#227

Postad 28 oktober 2008 - 00:55

Unregistered0578bc15
  • Unregistered0578bc15
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Jag har 8m från stärkaren till min sub. Just nu matar jag den med lågnivå, men skulle vilja testa köra den på högnivå för att se om det blir bättre ljud. Så frågan är:

Kan jag använda en 4-ledar EKK utan att behöva tvinna ändarna. Jag behöver ju 4 ledare att koppla in i subben. Både höger och vänster kanal. Lite jobbigt att behöva dra 2st. tjocka EKK-kablar. Tror inte jag får dit dem i kabelkanalen heller...



Inte för att detta har med tråden att göra men efter Sardaukars inlägg så måste jag bara fråga. hur ska man koppla in en subb med högnivå?? funderade på det förut men har sen glömt bort det. vart i recivern och på subben?
håller på o bygger om i hemmabion o ska dra kablarna i väggen och om högnivå EKK funkar till subben så blir det ju toppen med samma lika till allt.

#228

Postad 28 oktober 2008 - 07:52

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
Man måste ha en sub med högnivåingångar, vilket jag har. De ser ut som vanliga högtalaranslutningar. Sen är det bara att koppla som vanliga högtalare, dvs i de vanliga högtalarutgångarna på stärkaren.

#229

Postad 29 oktober 2008 - 00:47

Unregistered0578bc15
  • Unregistered0578bc15
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Man måste ha en sub med högnivåingångar, vilket jag har. De ser ut som vanliga högtalaranslutningar. Sen är det bara att koppla som vanliga högtalare, dvs i de vanliga högtalarutgångarna på stärkaren.


jag har högnivå på min sub men jag kör med 7.1 och då anväder jag ju alla högtalar utgångar på förstärkaren.

idag har jag kapat o fixat alla kablar o kom o tänka på en sak. har läst igenom hela denna tråd och såg i ett inlägg om kabeln är längre än 5meter så skulle man inte "snurra" ihop kablarna. och nästan alla mina kablar är längre än 5meter så om jag inte ska "snurra" ihop kablarna ska jag ändå koppla ihop tex vit o brun som plus och svart o blå som minus?

#230

Postad 29 oktober 2008 - 07:31

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
Kör man högnivå, ska man koppla subben tillsammans med frontarna. Alltså samma högtalarutgång som frontarna. Det innebär då att subben får samma basinformation som frontarna.

Jag kör dock 2.1 och vad jag förstått så är högnivå en fördel för musikspelande. Du kör ju surround och mestadels film antar jag, så i ditt fall kanske det är bättre med lågnivå.

#231

Postad 09 november 2008 - 09:56

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jadu snurra eller inte? Jag har provat både det ena och det andra, inte tusan hör jag någon skillnad på det! Dock finns det kanske någon som gör det men jag håller det för rätt osäkert. Den mätbara skillnaden är nog försumbar men där är jag ute på svag is för jag har inte mätt själv. Kolla med kalkyl, han mäter rätt mycket kabel.

#232

Postad 18 november 2008 - 19:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Har flyttat ut debatten till en egen tråd, finns här: https://www.minhembi...howtopic=216498

#233

Postad 29 november 2008 - 10:42

JwK
  • JwK
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte bara kolla med er så jag fattat detta rätt.

Om en skall Bi-ampa, så är det bättre att använda två st kablar med två ledare än en med fyra ledare??


Mvh Jonas

#234

Postad 04 december 2008 - 23:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Enligt mig så är det bättre att köra två kablar med fyra ledare i var kabel, mne som du korskopplar så at det i praktiken bara blir 2st ledare / kabel.

det e jag och efter mina tester som kommit fram till att detta låter bäst och ingen allmänt erkänd konfiguration då det bara e jag som testat den tydligen... :D
Men gör dte gärna och säg va du tycker, annars så är det ju så att även fyrfläta kan vara trevligt att testa, men kan dock vara lite jobbigt att tillverka... :)

#235

Postad 18 december 2008 - 23:02

whynot
  • whynot
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Gör mitt första inlägg efter att ha blivit medlem för 3 minuter sen ;) .....är nybörjare vad gäller området med, men har testat med EKK 4g 1.5 mm, efter att ha kört med billigaste kabeln från Classe O. innan 2 ggr 4mm (flertrådig)

Har bara testa en liten stund, men min första reaktion var att jag tyckte diskanten blev mindre tydlig och basen mindre definierad. Förvånande med tanke på vad jag läst på tråden här HM!! Ska göra mer noggrann lyssning i morgon på bättre tid för grannarna så volymen kan skruvas upp ordentligt. Är det ngn som testa den flertrådiga kabeln ??? erfarenheter???

Kan väl nämna vad jag spelar på i övrigt

slutsteg: Nad 208 thx
slutsteg/integ.: Classic 6.6
Försteg: Nad preamp c 162
CD: Hk FL 8380
Högtalare: Heco mythos 700
Sub: audio pro B1.35

#236

Postad 19 december 2008 - 08:01

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
Jag hade flerkardelig enkel högtalarkabel innan jag bytte till EKK, men för min del blev det tvärtom än vad du upplever det.

#237

Postad 22 december 2008 - 21:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Gör mitt första inlägg efter att ha blivit medlem för 3 minuter sen B) .....är nybörjare vad gäller området med, men har testat med EKK 4g 1.5 mm, efter att ha kört med billigaste kabeln från Classe O. innan 2 ggr 4mm (flertrådig)

Har bara testa en liten stund, men min första reaktion var att jag tyckte diskanten blev mindre tydlig och basen mindre definierad. Förvånande med tanke på vad jag läst på tråden här HM!! Ska göra mer noggrann lyssning i morgon på bättre tid för grannarna så volymen kan skruvas upp ordentligt. Är det ngn som testa den flertrådiga kabeln ??? erfarenheter???

Kan väl nämna vad jag spelar på i övrigt

slutsteg: Nad 208 thx
slutsteg/integ.: Classic 6.6
Försteg: Nad preamp c 162
CD: Hk FL 8380
Högtalare: Heco mythos 700
Sub: audio pro B1.35



Jag hade flerkardelig enkel högtalarkabel innan jag bytte till EKK, men för min del blev det tvärtom än vad du upplever det.



inte så konstigt, olika anläggningar, olika rum, och olika öron och tycke :)

#238

Postad 29 december 2008 - 22:48

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0
Jag kör med enkel 2,5mm EKK , Ser inte att någon nämnt det speciellt mycket..?
kablarna är 2 m långa. Måste väl vara bättre än att fläta?
Finns ju 3G2,5 EKK light. Bara att klippa bort jorden så har man en fin 2 ledare..

Eller??

#239

Postad 29 december 2008 - 22:51

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jag kör med enkel 2,5mm EKK , Ser inte att någon nämnt det speciellt mycket..?
kablarna är 2 m långa. Måste väl vara bättre än att fläta?
Finns ju 3G2,5 EKK light. Bara att klippa bort jorden så har man en fin 2 ledare..

Eller??

3g2.5 är svår att finna vid dom vanliga handlarna

#240

Postad 30 december 2008 - 20:29

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0

3g2.5 är svår att finna vid dom vanliga handlarna


Ja men jag har den på lager då vi har bygg och EL firma. =)

Så vad tycker du om att köra den istället för att fläta o krångla.. ??


JAg kör även utan kontakter och har inga problem med att få den att sitta bra. Skruvar hårt, tar en tång till hjälp. Sen "juckar" jag på kabeln då kan man dra åt mer , sen gör jag det igen ett par gånger sen sitter det som fan.

#241

Postad 31 december 2008 - 01:01

pinscher
  • pinscher
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag har läst en del texter som med beräkningar försöker påvisa de effekter olika högtalarkablar kan ha i ett system, främst:

http://www.st-andrew...dio/Analog.html
http://www.kennethsh...arskroenor.html

Så till er som förespråkar EKK, då dyra märkeskablar anses vara humbug, undrar jag varför ni beslutar er för att köpa en svårdragen EKK-kabel istället för att bara köpa en vanlig högtalarkabel på Biltema, Clas Ohlson el dyl affär. Enligt de beräkningar som finns ska det inte vara någon större skillnad beroende på vad man väljer för kabel, utan att det främst gäller att minska motstånd och induktans, vilket görs genom att ha tjockare ledare som ligger nära varandra.

Dessutom undrar jag varför vissa väljer att ha EKK med 4 trådar, istället för med två, eftersom detta borde öka risken för påverkar av induktans. Man fördubblar ju antalet ledare vilka alstrar induktans.

Dessutom kan man, efter att ha läst hur väldigt liten påverkan kabeln har, undra vad som egentligen ligger bakom alla dessa ljudförbättringar folk hör. Går det verkligen att mäta och i så fall varför skriver många att ingen lyckats bevisa att kabel X är bättre än kabel Y? Hur tusan ska man veta vad man ska välja....

Redigerat av pinscher, 01 januari 2009 - 22:27.


#242

Postad 31 december 2008 - 11:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
pincher skinneffekt bl.a.

#243

Postad 31 december 2008 - 13:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag har läst en del texter som med beräkningar försöker påvisa de effekter olika högtalarkablar kan ha i ett system, främst:

http://www.st-andrew...dio/Analog.html
http://www.kennethsh...arskroenor.html

Så till er som förespråkar EKK, då dyra märkeskablar anses vara humbug, undrar jag varför ni beslutar er för att köpa en svårdragen EKK-kabel istället för att bara köpa en vanlig högtalarkabel på Biltema, Clas Ohlson el dyl affär. Enligt de beräkningar som finns ska det inte vara någon större skillnad beroende på vad man väljer för kabel, utan att det främst gäller att minska motstånd och induktans, vilket görs genom att ha tjockare ledare som ligger nära varandra.

Dessutom undrar jag varför vissa väljer att ha EKK med 4 trådar, istället för med två, eftersom detta borde öka risken för påverkar av induktans. Man fördubblar ju antalet ledare vilka alstrar induktans.

Dessutom kan man, efter att ha läst hur väldigt liten påverkan kabeln har, undra vad som egentligen ligger bakom alla dessa ljudförbättringar folk hör. Går det verkligen att mäta och i så fall varför skriver många att ingen lyckats bevisa att kabel X är bättre än kabel Y? Hur tusan ska man veta vad man ska välja....



för att om man tar 4 ledars varianten och "kors kopplar" den så minskar induktansen e meningen :)

#244

Postad 31 december 2008 - 16:04

pinscher
  • pinscher
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Professor_Kalkyl: Skineffekten är grymt liten. från "At 10kHz the loss rises to 0·009dB if the internal impedance were absent, and 0·016dB with the internal impedance taken into account". Det är nog så gott som omöjligt att höra den skillnaden.

DVS-ai: Varför skulle detta minska induktansen. Nu var det ett tag sedan jag läste elektronik och fysik på univ.-nivå men det är väl så att varje ledare som har en ström i sig orsakar induktans vilket påverkar andra ledare. Ju fler ledare desto mer påverkan. Det skulle väl vara bättre att ha tex 2 st solida ledare med 4mm^2 eftersom det väl också skulle minska ledarens resistans...

Jag är inte mot eller för EKK ... jag försöker bara reda ut lite vad som gäller.

#245

Postad 31 december 2008 - 16:22

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Pincher jag har testat både tvinnad, rak, flätad och pluskopplad EKK, jag upplever mig höra skillnad mellan de olika konfigurationerna, jag kan inte svara för om det är placebo eller verklig skillnad, men när jag blindtestade min granne som har noll intresse så hörde hon skillnad mellan vanlig rak EKK och mina vanliga flätor.

Och jag kan säga att jag inte gillar EKK i annat än flätad konfiguration, men då är skillnaden så liten mot mina vanliga flätor att jag lika gärna använder den smidigare sjukardeliga kabeln jag har i dem.

Jag säger inte att det är "fel" att det inte finns någon skillnad mellan olika högtalarkablar då vi alla har olika hörsel och olikt "tränad" hörsel fult sagt. Jag säger bara var jag personligen (och de jag blindtestat) upplevt och det står jag för.
Samtidigt vet jag att t.ex. min syster inte skulle höra skillnad öht, men hell hon hör inte ens flöjten i Nightwish vilken låt det nu var...

Redigerat av Professor_Kalkyl, 31 december 2008 - 16:25.


#246

Postad 31 december 2008 - 18:33

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
Är väl så att ju mer man är intresserad av ämnet, desto mer hör man.

#247

Postad 31 december 2008 - 19:23

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Är väl så att ju mer man är intresserad av ämnet, desto mer hör man.


Nej, jag har inte trott på att det är skillnad kablar emellan, jag har mest testat för att bevisa för mig själv.

Och testarna har visat att jag trott fel :lol:

#248

Postad 31 december 2008 - 23:45

pinscher
  • pinscher
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Professor_Kalkyl: Eftersom skineffekten för en tjock ledare och en flätad, bestående av flera tunna trådar, får ung samma skineffekt borde man väl om man just är ute efter att få bort den använda litz eller isolerade trådar alt ytbehandlade typ supras classic som har förtennade trådar.

Om det nu låter annorlunda med en EKK-lösning så borde det därmed iaf inte bero på att man tagit bort skineffekten. Jag skulle själv gärna testa en mängd olika kablar men jag tror inte min fru skulle uppskatta om jag köpte hem flera och sa att jag bara ska ha en av dem.

#249

Postad 01 januari 2009 - 00:00

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Ja men jag har den på lager då vi har bygg och EL firma. =)

Så vad tycker du om att köra den istället för att fläta o krångla.. ??


JAg kör även utan kontakter och har inga problem med att få den att sitta bra. Skruvar hårt, tar en tång till hjälp. Sen "juckar" jag på kabeln då kan man dra åt mer , sen gör jag det igen ett par gånger sen sitter det som fan.

biltema har den tydligen så man får väl köpa ett par meter av den

#250

Postad 01 januari 2009 - 00:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Professor_Kalkyl: Eftersom skineffekten för en tjock ledare och en flätad, bestående av flera tunna trådar, får ung samma skineffekt borde man väl om man just är ute efter att få bort den använda litz eller isolerade trådar alt ytbehandlade typ supras classic som har förtennade trådar.

Om det nu låter annorlunda med en EKK-lösning så borde det därmed iaf inte bero på att man tagit bort skineffekten. Jag skulle själv gärna testa en mängd olika kablar men jag tror inte min fru skulle uppskatta om jag köpte hem flera och sa att jag bara ska ha en av dem.



Skinneffekten är inte det enda, man försöker även motverka induktans i själva kabeln.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.