Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny billig mätmic!

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 december 2012 - 12:07

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Tänkte bara tipsa om att MiniDSP har släppt en ny mätmic med USB-interface: UMIK-1. Bara att plugga in direkt i PC'n och köra REW. Det bästa är att det medföljer en unik kalibreringsfil för varje enskild mic och priset är bara $75 (borde hamna runt ca 900 SEK inkl moms, tull och frakt till Sverige)!

#2

Postad 01 december 2012 - 12:56

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Schysst det där - kanske vore värt att jämföra mina egna mickar mot också för att säkerställa frekvensgången exakt från 500 Hz till 20 kHz. I basen upp till 500 Hz har jag dock redan möjlighet att kalibrera dom exakt.

Om man nu kan lita på att dom här mätmickarna verkligen går inom +/- 1 dB från 5 till 20 000 Hz (det är väldigt liten tolerans) och att det inte bara är nominellt. Inga mikrofonkapslar har ju 100% tillverkningsprecision, utan det förekommer ju alltid en viss avvikelse mellan exemplaren och ofta anger man nominella värden (genomsnittet av många exemplar) - sen kan individerna avvika från det beroende på tillverkningsprecision.
Bra kapslar har ofta små avvikelser (mindre än +/- 3 dB i förhållande till varandra), medan lite sämre kan ha rejäla avvikelser - här är t ex Behringer ECM8000
http://www.cross-spe...ponse_large.jpg

Jag är ju lite perfektionist när det gäller såna här prylar - men hur som helst lär dom duga bra till rumsmätningar i normalfallet
- riktigt bra och billig pryl (kräver dessutom inget "krångel" som 48 V phantommatning som Behringer micken kräver) om man inte har möjlighet/kunskap att bygga mickar och fixa med elektronik själv.

Redigerat av C20, 01 december 2012 - 13:14.


#3

Postad 01 december 2012 - 13:21

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Ja, jag använder själv en Behringer ECM8000 och har sett grafen du länkar till, vilken inte ser så bra ut så jag har letat lite andra alternativ. Fördelen med UMIK (till skillnad mot t ex XTZ eller hemmabygge) är att man får med en individuell kalibreringsfil vilket borde borga för väldigt små mätfel. Jag har inte hittat nån info om vilka mikrofonkomponenter dom använder i UMIK dock.

#4

Postad 01 december 2012 - 14:37

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Tänkte bara tipsa om att MiniDSP har släppt en ny mätmic med USB-interface: UMIK-1. Bara att plugga in direkt i PC'n och köra REW. Det bästa är att det medföljer en unik kalibreringsfil för varje enskild mic och priset är bara $75 (borde hamna runt ca 900 SEK inkl moms, tull och frakt till Sverige)!


PC:ar har dessvärre oftast riktigt dåliga ljudkort (och micken är ju dessutom inte kalibrerad mot det ljudkortet).


.

#5

Postad 01 december 2012 - 14:47

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Ja, jag använder själv en Behringer ECM8000 och har sett grafen du länkar till, vilken inte ser så bra ut så jag har letat lite andra alternativ. Fördelen med UMIK (till skillnad mot t ex XTZ eller hemmabygge) är att man får med en individuell kalibreringsfil vilket borde borga för väldigt små mätfel. Jag har inte hittat nån info om vilka mikrofonkomponenter dom använder i UMIK dock.


Ok, verkar ju grymt bra om man får med en kalibreringsfil också
- då ska jag kanske ta och köpa en lite senare också så kan jag stämma av andra mickar exakt mot den sen, iallafall upp till 20 kHz.
Panasonic WM61 fortsätter dock rakt till 30 enl databladen och ligger bara på kanske -4 dB vid 40 kHz
- vilket ser ut att stämma rätt bra när man samplar bredspektrumljud som t ex tryckluft, vattenkranar etc. Det är över det hörbara området men det är roligt i kombination med en ljudinspelare med 96 kHz samplerate - man upptäcker ju och kan mäta en hel del ljud man inte hör.
Även dom här mätmickarna kanske går högre men är bara angivna till 20 kHz (och kanske då bara kalibrerade till det) eftersom det hörbara området slutar där.

I området 8-30 kHz har WM61 dock en liten upphöjning som högst vid ca 16 kHz (vilket ju är inom dessa mickars område), med ca 2-5 dB (individavvikelserna är också små, max +/- 3 dB då jag kollat många exemplar och jämfört med varandra - finns även datablad som visar individavvikelser på dom)
- jag har byggt in ett filter i min premp som kompenserar för den med 3,5 dB (vilket är medelvärdet utav den data som finns att få tag på), men det filtret kan enkelt justeras med en resistor om man får exakta data på frekvensgången.

Helt otrolig pryl för det priset då - en sak är ju själva micken, men att man får den kalibrerad också för samma pris

Redigerat av C20, 01 december 2012 - 14:50.


#6

Postad 01 december 2012 - 22:02

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

PC:ar har dessvärre oftast riktigt dåliga ljudkort (och micken är ju dessutom inte kalibrerad mot det ljudkortet).

Tror du missuppfattat, micken kopplas in digitalt till PC via USB efter AD-omvandling.

#7

Postad 02 december 2012 - 09:48

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Så om jag köper denna mic, och laddar ner REW (som ska vara gratis vad jag förstår) så har man en lösning som är minst lika bra som XTZ RA II Pro, men till ungefär halva priset?

#8

Postad 02 december 2012 - 17:12

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Så om jag köper denna mic, och laddar ner REW (som ska vara gratis vad jag förstår) så har man en lösning som är minst lika bra som XTZ RA II Pro, men till ungefär halva priset?

Ja, det borde stämma. Nu har jag inte provat XTZ's mjukvara, men många verkar föredra REW. Och som jag uppfattat det så ingår ingen individuell kalibreringsfil med XTZ RA.

Redigerat av megagurka, 02 december 2012 - 17:12.


#9

Postad 02 december 2012 - 18:43

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Precis som jag tänker... Men jag tänker även köpa ett Audyssey Pro kit inom snar framtid, jag undrar om den micen går att använda till REW?

#10

Postad 03 december 2012 - 12:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Precis som jag tänker... Men jag tänker även köpa ett Audyssey Pro kit inom snar framtid, jag undrar om den micen går att använda till REW?

Det går säkert, problemet är att få tag på en kalibreringsfil för den.

#11

Postad 03 december 2012 - 21:53

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Då kan det vara en rimlig investering ändå med UMIK-1.. Jag undrar om man ska ta en miniDSP också?

#12

Postad 04 december 2012 - 00:54

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
MiniDSP är en rätt flexibel och trevlig pryl, men det beror så klart på vad du har tänkt använda den till.

#13

Postad 04 december 2012 - 05:50

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Än så länge vet jag inte riktigt hehe... Men jag tänkte eventuellt använda den för att EQa basarna efter att jag mätt upp rummet. Men jag kan inte så mycket om den så kanske får läsa på lite mer först. Men man är ju riktigt sugen på micen!

#14

Postad 04 december 2012 - 11:27

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Än så länge vet jag inte riktigt hehe... Men jag tänkte eventuellt använda den för att EQa basarna efter att jag mätt upp rummet.

Det funkar den bra till, men om man bara kör den på subsignalen får man givetvis får man en tidsförskjutning av signalen som man får kompensera i t ex förstärkaren. Om du redan har Audyssey MultEQ (eller bättre) så tycker jag inte MiniDSP tillför ytterligare någon större förbättring för subben.

#15

Postad 04 december 2012 - 23:19

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag har ju redan XT32, så rumskompensering finns ju, men främst tänkte jag kompensera djupbasen lite runt 20hz eftersom att jag tror subbarna har börjat tappa rejält där. Men bra att du nämnde det med fördröjningen det hade jag inte tänkt på, borde ju såklart gå att fixa till i receivern genom att ändra avståndet men som allt annat så är det inte så lätt som man tänker sig.

#16

Postad 10 december 2012 - 15:24

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Tror du missuppfattat, micken kopplas in digitalt till PC via USB efter AD-omvandling.


Vad jag menar är att då micken och din PC inte är kalibrerade mot varandra så är det PC:n som står för output av testsignalen och detta avkopplat från micken. PC-ljudkort brukar vara ganska undermåliga och kanske inte ens skickar ut signaler under 100 Hz; alternativt att ljudet är uppblandat via saker som t ex Dolby och kan innehålla förseningar, samplingar och ojämnheter. Micken vet alltså inte vad ljudkortet håller på med och tvärtom. Alternativet är då att även införskaffa ett externt ljudkort med bättre kvalitet och där det absolut inte finns saker såsom Dolby och annat inlagt, men även då så är inte micken och ljudkortet kalibrerade mot varandra.


.

Redigerat av BioHiFi, 10 december 2012 - 18:17.


#17

Postad 10 december 2012 - 18:44

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Det är inget problem om man kör digitalt ut från PC'n. Dessutom använder jag enbart PC'n som ljud- och bildkälla utom för kabel-TV där jag inte bryr mig så mycket ljudkvaliteten iaf.

#18

Postad 10 december 2012 - 20:01

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Det är inget problem om man kör digitalt ut från PC'n. Dessutom använder jag enbart PC'n som ljud- och bildkälla utom för kabel-TV där jag inte bryr mig så mycket ljudkvaliteten iaf.


Jorå, om mottagaren har digital input så..

.

#19

Postad 16 januari 2013 - 13:20

ETonCal
  • ETonCal
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Tror du missuppfattat, micken kopplas in digitalt till PC via USB efter AD-omvandling.


OK, men vart sker AD-omvandlingen och skulle det funka på en 5 år gammal PC? Kör Mac för det mesta...

#20

Postad 16 januari 2013 - 23:52

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

OK, men vart sker AD-omvandlingen och skulle det funka på en 5 år gammal PC? Kör Mac för det mesta...

AD-omvandlingen sker i mikrofonen (AD-omvandlare och USB-chip är integrerat i den). Har fått min UMIK-1 nu men tyvärr verkar det vara nåt problem med den då mina mätkurvor ser helt galna ut... :(

#21

Postad 17 januari 2013 - 14:54

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

AD-omvandlingen sker i mikrofonen (AD-omvandlare och USB-chip är integrerat i den). Har fått min UMIK-1 nu men tyvärr verkar det vara nåt problem med den då mina mätkurvor ser helt galna ut... :(



Som sagt.. det krävs digital ingång för att köra en sådan mikrofon - annars slår datorns inbyggda ljudkort in och med stor sannolikhet så finns där Dolby och liknande som strular till det hela. Dessutom är ju inte datorns ljudkort kalibrerat med mikrofonen.

.

#22

Postad 17 januari 2013 - 20:40

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Som sagt.. det krävs digital ingång för att köra en sådan mikrofon - annars slår datorns inbyggda ljudkort in och med stor sannolikhet så finns där Dolby och liknande som strular till det hela. Dessutom är ju inte datorns ljudkort kalibrerat med mikrofonen.

Sluta sprid osanning. Det kräv endast en USB-ingång på datorn.

#23

Postad 17 januari 2013 - 20:59

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Sluta sprid osanning. Det kräv endast en USB-ingång på datorn.


Näe men snälla megagurka... du skrev ju själv detsamma tidigare i denna tråd :)

Tror du missuppfattat, micken kopplas in digitalt till PC via USB efter AD-omvandling.


Redigerat av BioHiFi, 17 januari 2013 - 21:03.


#24

Postad 17 januari 2013 - 22:28

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Näe men snälla megagurka... du skrev ju själv detsamma tidigare i denna tråd :)

Jag uppfattade det som att du menade en SPDIF-ingång eftersom du började tjata om ljudkort etc. UMIK-1 går inte att koppla till ett ljudkort, utan endast till USB-port.

#25

Postad 17 januari 2013 - 22:33

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Jag uppfattade det som att du menade en SPDIF-ingång eftersom du började tjata om ljudkort etc. UMIK-1 går inte att koppla till ett ljudkort, utan endast till USB-port.


Jag vare sig tjatar eller sprider osanning. Så vänligen sluta med det där. OK?

Det är nämligen så att när du kopplar micken till laptopen via USB så är det till laptopens ljudkort du kopplar upp micken. Och laptopens ljudkort är för det första helt undermåligt och för det andra inte på något vis kalibrerat med micken.

Nå, så micken kopplas till din gamla laptop. Ljudet från högtalarna tas emot av micken och skickas via micken och USB till laptopen. En [kort] stund innan har REW skickat ut ljudet från laptopen till dina högtalare. Hur kan du vara säker på att tiden mellan att ljudet skickades ut [via laptopens ljudkort] är omedelbara innan micken fångade upp det? Kan det kanske vara så att den glada tillverkaren av laptopen har lagt in dolby eller liknande för att få ditt ljud "låta bättre".

Är du med på vad jag menar...? Detta är nämligen anledningen till att dina mätresultat är helt snurriga.

.

Redigerat av BioHiFi, 17 januari 2013 - 22:35.


#26

Postad 17 januari 2013 - 22:49

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Först och främst använder jag inte en laptop för mina mätningar, vet inte vad du fått det ifrån. Sen ifrågasätter jag att du överhuvudtaget besitter grundläggande datorkunskaper.

Det är nämligen så att när du kopplar micken till laptopen via USB så är det till laptopens ljudkort du kopplar upp micken. Och laptopens ljudkort är för det första helt undermåligt och för det andra inte på något vis kalibrerat med micken.

Eh? Jag kopplar in micken till en USB-ingång och får en ny ljudenhet i Windows som jag använder som källa i REW. Hur menar du att ljudkortet överhuvudtaget är inblandat i någon del av den kedjan?

Nå, så micken kopplas till din gamla laptop. Ljudet från högtalarna tas emot av micken och skickas via micken och USB till laptopen. En [kort] stund innan har REW skickat ut ljudet från laptopen till dina högtalare. Hur kan du vara säker på att tiden mellan att ljudet skickades ut [via laptopens ljudkort] är omedelbara innan micken fångade upp det? Kan det kanske vara så att den glada tillverkaren av laptopen har lagt in dolby eller liknande för att få ditt ljud "låta bättre".

Eh? (igen) Jag skickar ut ljudet digitalt från PC'n via SPDIF till förstärkaren och alla ljudeffekter i ljuddrivrutinen är avstängda.

#27

Postad 18 januari 2013 - 06:43

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Eh? (igen) Jag skickar ut ljudet digitalt från PC'n via SPDIF till förstärkaren och alla ljudeffekter i ljuddrivrutinen är avstängda.


Ja, det är bra och jag tänker inte ens kommentera dina tråkiga ordval om min person - är lite oförstående till vad som driver dig att använda så besvärande ordval då det ju inte är varandra vi diskuterar här utan en mikrofon. Kör man inte digitalt så blir det nämligen datorns ljudkretsar som styr. Men vad tror du då själv bakgrunden till dina helt galna kurvor är?

#28

Postad 18 januari 2013 - 08:35

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Kör man inte digitalt så blir det nämligen datorns ljudkretsar som styr.

Micken går som sagt inte att koppla in analogt så ljudkortet är irrelevant.

Men vad tror du då själv bakgrunden till dina helt galna kurvor är?

Vet inte. Ska testa lite mer innan jag kontaktar MiniDSP.

#29

Postad 18 januari 2013 - 08:55

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Micken går som sagt inte att koppla in analogt så ljudkortet är irrelevant.

Vet inte. Ska testa lite mer innan jag kontaktar MiniDSP.


Nej, ljudkortet är ingalunda irrelevant - inte om man kopplar sin dator till förstärkaren på annat sätt än via digital output. Jag skulle faktiskt rekommendera dig att testa med ett externt ljudkort som får föra dialogen med micken och förstärkaren så får vi se om det blir någon skillnad.

.

#30

Postad 18 januari 2013 - 16:09

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Vad ligger frakten på från minidsp egentligen?

Är detta en pryl som duger för amatören för "all framtid" eller kommer jag att vilja uppgradera mig senare?
Säkert svår fråga att svara på :)

#31

Postad 18 januari 2013 - 17:14

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Jag vare sig tjatar eller sprider osanning. Så vänligen sluta med det där. OK?

Det är nämligen så att när du kopplar micken till laptopen via USB så är det till laptopens ljudkort du kopplar upp micken. Och laptopens ljudkort är för det första helt undermåligt och för det andra inte på något vis kalibrerat med micken.

Nå, så micken kopplas till din gamla laptop. Ljudet från högtalarna tas emot av micken och skickas via micken och USB till laptopen. En [kort] stund innan har REW skickat ut ljudet från laptopen till dina högtalare. Hur kan du vara säker på att tiden mellan att ljudet skickades ut [via laptopens ljudkort] är omedelbara innan micken fångade upp det? Kan det kanske vara så att den glada tillverkaren av laptopen har lagt in dolby eller liknande för att få ditt ljud "låta bättre".

Är du med på vad jag menar...? Detta är nämligen anledningen till att dina mätresultat är helt snurriga.

.

Micken kopplas som sagt in som en USB enhet med en egen integrerad och matchad AD-omvandlare. Den kopplas alltså inte till datorns ljudkort alls.

Om man genererar testsignalen ut via spdif så går man också runt datorns ljudkorts eventuella brister på DA-delen.

Har man sedan några digitala effekter påslagna som sabbar testsignalen så är det ett handhavandefel och inte ett tekniskt problem.

#32

Postad 18 januari 2013 - 23:13

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Vad ligger frakten på från minidsp egentligen?

$30, totalt $105. Sen tillkommer tull och moms, så ca 900 kr totalt.

Är detta en pryl som duger för amatören för "all framtid" eller kommer jag att vilja uppgradera mig senare?
Säkert svår fråga att svara på :)

Eftersom den är individkalibrerad så har jag svårt att se att det kommer nån klart bättre mic i framtiden. Om den fungerar som den ska dvs... :)

Redigerat av megagurka, 18 januari 2013 - 23:14.


#33

Postad 24 februari 2013 - 15:59

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Nu har jag efter en del strul äntligen fått en fungerande UMIK-1. Det första exemplaret jag fick var precis som jag trodde felaktigt, men miniDSP skickade ett nytt ex som fungerar bra. Tyvärr fick jag betala moms och tull även på det paketet vilket gör att totalsumman hamnade runt tusenlappen. miniDSP har trevlig support, men tyvärr är dom rätt långsamma på att svara vilket tillsammans med transporttiden har gjort att det tagit några veckor att få rätt på problemet. Det är nackdelen med att handla från företag på andra sidan jorden antar jag. :)

Angående mikrofonen så kommer den i en plastlåda som förutom micen innehåller ett litet metallstativ och en 1.5m USB-kabel (förlängningskabel är ett måste). Jag rekommenderar dock att man köper ett rejälare golvstativ om man ska göra noggranna mätningar. Micen har ett metallhölje och kvaliteten känns gedigen. Den är väldigt lik Behringer ECM-8000. A/D-omvandlare och USB-interface är inbyggt i micen vilket gör hela lösningen kompakt och smidig.

ÚMIK-1 är väldigt lättanvänd i Windows, det är bara att koppla in den i valfri USB-port på datorn och sedan köra igång REW som då frågar efter en kalibreringsfil (ingen drivrutin behövs). Sen är det bara att börja mäta (man bör öka volymen på mic-ingången i REW också). Kalibreringsfilen tankar man ner på UMIK-1 sidan genom att fylla i micens serienummer.

Jag har gjort lite jämförelser med min Behringer ECM-8000 mic med en generisk kalibreringsfil och resultaten blir snarlika förutom över 10 kHz där Behringern droppar av mycket kraftigt (se första bifogade bilden, graferna är mätta med Audyssey MultEQ kalibrering påslagen om någon undrar). Det är förmodligen i dom högsta frekvenserna det skiljer en del mellan mic-individer och där man måste ha en individuell kalibreringsfil för att få korrekta mätresultat. Kalibreringskurvan för min UMIK-1 är väldigt plan förutom över 10 kHz där den droppar 6 dB till 20 kHz (se svarta kurvan på andra bifogade bilden). En annan sak som skiljer micarna är att UMIK'en har mycket lägre känslighet, något som inte borde påverka analys av mätresultat dock eftersom man där är intresserad av den relativa skillnaden i nivå mellan olika frekvenser.

Sammanfattningsvis tycker jag UMIK-1 är en prisvärd, lättanvänd mic som tillsammans med REW funkar utmärkt för att göra mätningar och kalibrering av ett ljudsystem med en datorkälla. Nackdelen att handla från miniDSP är ju givetvis om man får produktproblem som jag fick, men det verkar inte vara ett vanligt förekommande fel så jag tycker inte det ska avskräcka någon att handla där.

P.S. Har även testat UMIK'en med DRC och det funkar utmärkt. Man måste editera kalibreringsfilen något för att DRC ska acceptera den.

Bifogad fil  ecm8000 vs umik-1.png   64,37K   35 Antal nerladdningar
Behringer ECM-8000 vs UMIK-1

Bifogad fil  umik-1.png   143,65K   28 Antal nerladdningar
UMIK-1 mätning (blåa kurvan) + kalibreringskurva (svarta kurvan)

Redigerat av megagurka, 24 februari 2013 - 16:14.


#34

Postad 28 februari 2013 - 12:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Btw, om man är intresserad av denna mic finns mycket att läsa på (även miniDSP har skrivit där): http://www.hometheat...microphone.html

#35

Postad 28 februari 2013 - 14:24

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Dolt några inlägg, vänligen håll en respektabel ton i era inlägg.

#36

Postad 10 april 2013 - 07:58

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
En liten uppföljning i denna tråd, MiniDSP har nu publicerat nya kalibreringsfiler ner till 10 Hz under adressen http://www.minidsp.c...Hz/7000xxx.txt. En jämförelse med den gamla kalibreringsfilen för min mic visar dock att dom skiljer mycket under 990 Hz (se bifogad bild, och det är inte bara min kalibreringsfil som skiljer). Med tanke på problemen som jag hade med min första enhet, dom problem andra skrivit om på forum och skillnaderna i kalibreringsfilerna måste jag i dagsläget avråda från att köpa denna mic. Visst är den är enkel och smidig att använda, men om man inte lita på kalibreringsfilen är den ett dåligt köp.

Bifogad fil  cal comparison.png   43,91K   24 Antal nerladdningar

#37

Postad 12 april 2013 - 13:07

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Ska man vara lite snäll så är det ju iofs inte förrän vid ca 150 Hz som det börjar skilja mer än 1 dB. Men visst rätt ska vara rätt. Man köper ju sånt här oftast för att mäta upp just basen i första hand. Känns ju inte så seriöst när de i princip erkänner att micen mätte uppemot 4 dB fel tidigare i det officiellt stödda frekvensspannet.

#38

Postad 12 april 2013 - 14:53

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Ska man vara lite snäll så är det ju iofs inte förrän vid ca 150 Hz som det börjar skilja mer än 1 dB. Men visst rätt ska vara rätt. Man köper ju sånt här oftast för att mäta upp just basen i första hand. Känns ju inte så seriöst när de i princip erkänner att micen mätte uppemot 4 dB fel tidigare i det officiellt stödda frekvensspannet.

Visst det är inte hela världen, men jag köpte ju UMIK just för att den var kalibrerad och om inte kalibreringsdatan stämmer så har jag ingen större nytta av micen (hade redan en okalibrerad mic). Dom har iaf erkänt att det är fel på den nya kalibreringsdatan och förhoppningsvis kan dom fixa korrekta kalibreringsfiler inom snar framtid.

#39

Postad 24 oktober 2013 - 11:47

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Finns även att köpa från Dirac såg jag: http://shop.dirac.se...microphone.aspx
75 euro + ev. tull och moms då den skickas från Hong Kong.
Blir nog en sådan...

#40

Postad 17 mars 2016 - 12:24

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Finns även att köpa från Dirac såg jag: http://shop.dirac.se...microphone.aspx
75 euro + ev. tull och moms då den skickas från Hong Kong.
Blir nog en sådan...

Jag beställde just en från HongKong.

Hur trivs ni andra med UMIK som redan kör med denna?



#41

Postad 20 mars 2016 - 08:08

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Jag beställde just en från HongKong.

Hur trivs ni andra med UMIK som redan kör med denna?

 

Tycker den funkar bra och är rätt smidig att använda. Rekommenderar att köpa nåt billigt golvstativ till den för enklare mätning i lyssningspositionen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.