Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rew mätning klar. Åtgärd?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 mars 2016 - 11:54

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Tjaa.. Här är mätningen med UMIK-1 och REW men vad kan nu göras i rummet för att förbättra ljudet?

 

Bifogad fil  rew mätning.png   267,08K   2 Antal nerladdningar

 

Mvh

Andreas



#2

Postad 21 mars 2016 - 12:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Hur ser vattenfallet ut?



#3

Postad 21 mars 2016 - 15:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Spara mätningen o lägg upp den på nätet, en enskild graf med smoothing säger typ ingenting.

Vi vill se Group delay, impuls, RT60, Fas osv :)

 

 

Vad är det för högtalare som du har mätt upp med?

L-R +sub eller bara typ L +sub?



#4

Postad 21 mars 2016 - 16:20

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Redan här kan man se att basen ser relativt hemsk ut. Mer än så är svårt att läsa ut ur grafen, förutsatt att mätningen är gjord i lyssningsplatsen.



#5

Postad 21 mars 2016 - 16:40

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Experimentera med lyssningsplats och högtalarplacering.

#6

Postad 21 mars 2016 - 17:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

tappet vid 90 härstammar säkerligen till viss del av dålig integration till sub, om det nu är med sub.

Om det är mätt med L-R kan det vara reflexer från sidoväggar, går liksom inte att sia om utan mer info :)


Experimentera med lyssningsplats och högtalarplacering.

Enlig galleriet har TS Canton In Wall :)



#7

Postad 21 mars 2016 - 20:16

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Kan inte bifoga REW filen. Högtalarna är bara L + R och det är Behringer Truth B2030A studio monitorer.

 

Bifogar mer bilder. Tack för mer tips!

Bifogad fil  Impulse.png   293,61K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  RT60.png   307,09K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Waterfall.png   484,16K   1 Antal nerladdningar

 



#8

Postad 21 mars 2016 - 20:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Om du kan, lægg upp rådatan så man kan justera uppløsning och annat.

Ex på ett lættare læsbart Vattenfall.

914d1340065365-diy-treatment-results-wat

Mæt gærna L-R før sig :)



#9

Postad 21 mars 2016 - 23:18

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Är rummet helt kalt? 



#10

Postad 22 mars 2016 - 06:50

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Ja rummet är helt kalt. 2,30 x 3,70. Högtalarna står centrerat på kortsidan 60 cm från varje vägg.



#11

Postad 22 mars 2016 - 09:07

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

om du ska ljuddämpa bort topparna i bas responsen så krävs det ganska stora absorbenter, en helmholtz absorbent är relativt enkel att göra men blir ju stor, sen måste du använda eq för att fin justera kurvan.

 

eller så är det aktiv dämpning med en bas i bakre delen av rummet men det är lite speciellt att få till.

 

annars är det allmän dämpning i främre delen av rummet med så tjock isolering som möjligt för att inte bara dämpa diskant.

 

ska rummet användas som studio?



#12

Postad 22 mars 2016 - 09:19

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Ja rummet är helt kalt. 2,30 x 3,70. Högtalarna står centrerat på kortsidan 60 cm från varje vägg.

Jag vet inte riktigt om det är meningsfullt att börja prata om specifika åtgärder förrän du stoppat in ungefär de möbler du vill ha där och kommit underfund med var du vill sitta.

 

Det är i alla fall extremt lång efterklang, men den kommer ju sjunka så fort du får in mer möbler. Stora mattor på golvet gör mycket, men bara till en viss gräns i fall man inte kan stänga rummet helt.

 

Checklista för höga frekvenser:

matta som täcker så stor del av golvet som möjligt

dörr

tygsoffa

så mycket saker på väggarna som möjligt i form av hyllor eller tavlor som hänger lite vinklade (för att få bort fluttereko)

 

Vad gäller basen så verkar ditt rum vara ca 4 meter långt vilket ger en första förstärkning vid 40 Hz och övertoner ligger med 40 Hz mellanrum. Hade rummet varit längre hade du kunnat skita i effekten av det i fall du velat, men nu kommer topparna och dalarna så glest att de påverkar för stora delar av basen på olika sätt för att det ska vara ok. Du måste alltså dels jobba ner resonansen vid 40 Hz och dels jobba ner efterklangen i basen. Om du inte vill bygga helmholtz-lådor själv kan svanå varitune v-6 vara någonting – många sådana och rätt inställda.

 

edit: oj då, läste visst inte rumsmåtten, men det stämde ju nästan ändå...


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 22 mars 2016 - 09:19.


#13

Postad 22 mars 2016 - 17:23

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Rummet kommer användas som studio och de ända möblerna som skall in är ett trumsett. Vilken inte kommer dämpa nått antagligen.. (Fungera som en diffuser kanske)

 

Jag skall kolla på svanå varitune v-6 och liknande. Men mina tankar går åt att bygga nån form av Basstrap men mycket stenull för att ta bort klang i rummet. Det är 2,70 i takhöjd och gipsväggar.



#14

Postad 22 mars 2016 - 23:09

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Är det närfältsmonitorer du ska använda där inne?



#15

Postad 23 mars 2016 - 06:10

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
är det studio känns det som du ska sattsa på att få det rätt och göra det ordentligt, så inga färdiga små skumgummi plattor utan du måste ha tjockare lager för att dämpa längre ner i frekvens, rockwool flexibatts minst 120mm tjockt lager på väggarna och täcka med tyg på den främre delen, antar att du sitter ganska nära högtalarna så första reflektionen kommer inte vara ett stort problem men man måste ändå dämpa.

du har inte funderat på att ta professionel hjälp?

#16

Postad 23 mars 2016 - 08:26

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Är det närfältsmonitorer du ska använda där inne?

Ja de är närfältsmonitorer.

 

är det studio känns det som du ska sattsa på att få det rätt och göra det ordentligt, så inga färdiga små skumgummi plattor utan du måste ha tjockare lager för att dämpa längre ner i frekvens, rockwool flexibatts minst 120mm tjockt lager på väggarna och täcka med tyg på den främre delen, antar att du sitter ganska nära högtalarna så första reflektionen kommer inte vara ett stort problem men man måste ändå dämpa.

du har inte funderat på att ta professionel hjälp?

Anlitade en akustikkonsult när vi byggde huset. Enbart för att hålla ljud instängt i rummet och inte störa frugan för mycket när man spelar.

Så rummet är välisolerat i väggarna. Reglar är satta på ett speciellt sätt och det är dubbelt lager gips både i vägg och tak. Men de kostade mig tillräckligt. Så jag sökte därför mer info här.

 

120mm dämpning bakom högtalarna menar du? Jag sitter ca 75 cm ifrån högtalarna



#17

Postad 23 mars 2016 - 09:16

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Anlitade en akustikkonsult när vi byggde huset. Enbart för att hålla ljud instängt i rummet och inte störa frugan för mycket när man spelar.

Så rummet är välisolerat i väggarna. Reglar är satta på ett speciellt sätt och det är dubbelt lager gips både i vägg och tak. Men de kostade mig tillräckligt. Så jag sökte därför mer info här.

 

120mm dämpning bakom högtalarna menar du? Jag sitter ca 75 cm ifrån högtalarna

 

ok, bra att rummet är solid. men det skulle vara till hjälp med en bild eller skiss över rummet?



#18

Postad 23 mars 2016 - 11:40

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Här är skissen på rummet. högtalarna är som sagt Behringer Truth B2030, just nu står högtalarna direkt på skrivbordet. Skulle de förbättre ljudet om man ställde dom på något som tar bort vibrationer? T.ex. Auralex SpeakerDudes HD

 och en stenskiva?

Bifogad fil  Rum.png   14,61K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Allendorr, 23 mars 2016 - 11:52.


#19

Postad 23 mars 2016 - 17:24

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

ok, inte speciellt enkelt att utan att hört rummet eller sett det säga exakt vad som är rätt för ditt rum men jag fortsatte på din skiss bara för att du kan se hur en första början skulle kunna se ut.

 

främre delen är isolering, gärna 24cm djupt eller mer och jag tänkte att hörnen kan bli lite super-chunks hörn, sen i taket täcker man även främre delen med isolering och bakre borde man ha spalt panel som lutar ca 5 grader för att få bort flutter econ, spalt panelen ska stämmas av vid en viss frekvens men att räkna ut den är inget jag har rätt program för tyvärr.

 

sen är den gråa ytan där bak och på dörren någon typ av diffusor och den blå boxen en bas absorbent, egentligen skulle du kunna ha liknande typ av diffusor som jag har(optifussor från resonator stockholm) och du skulle kunna ha den på en membran absorbent för att ta hand om basen.  köp inte diffusorn från thomann då den bara tar ner till 1000hz vilket inte ger något bra resultat

 

den där akustikkonsulten verkar inte ha gjort så mycket, han skulle ha gjort vägarna snea om han vore lite erfaren, hoppas du inte betalade för mycket bara för att få 2 lager gips och några extra reglar?

 

fönsterna är ett litet problem men eftersom att du sitter så pass nära studsar ljudet vidare och till den bakre diffusorn.

 

det här är bara en idé skiss och jag skulle råda dig till en mer professionell rådgivning men du väljer själv så klart.

 

Bifogad fil  Allendorr_rum.png   13,98K   2 Antal nerladdningar



#20

Postad 23 mars 2016 - 17:24

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att mjukfötter kommer rätt långt ner på priolistan, men när det väl kommer det till det finns det ingen anledning att inte välja sonic designs fötter. Vill man få det så bra som möjligt kan man väga högtalarna och specialbeställa via mail. Vet inte riktigt vad det kostar dock.

 

Prio: 

 

Dämpning på väggen där högtalarna är. Typ så som dac83 säger blir nog bra.

En stor och bredbandig diffusor på väggen bakom dig. 

Några stora helmholtzlådor i bakre delen av rummet.

 

Eftersom det är närfältsmonitorer det rör sig om blir inte reflexerna från sidoväggarna så avgörande eftersom att direktljudet är så mycket starkare. Men häng gärna några tavlor som är vinklade några grader neråt (alltså sticker ut lite mer från väggen längs upp än längs ner) så att det inte blir något fluttereko där du sitter. 

 

Sen när du gjort det kan du bygga lite absorbenter och placera lite varstans om du tycker att det är för lång efterklang i mellanregister/diskant.



#21

Postad 24 mars 2016 - 20:20

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Stort tack för hjälpen. jag återkommer med frågor om något kommer upp.. lägger kanske även upp bilder på rummet när de är klart.



#22

Postad 24 mars 2016 - 20:44

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

skriv gärna innan vad du tänkt att göra så det inte är helt fel så du slipper göra om saker igen.



#23

Postad 25 mars 2016 - 15:24

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Är inte hemma nu över påsk men inom ett par veckor börjar jag bygga absorbenterna framför högtalarna. Om vi pratar tjocklek, vad är minsta men ändå tillräckligt tjocklek. Och om det skall vara luftspalt hur stor skall den vara? Vill klä väggen med ett grått filt liknande tyg. Eller måste det vara tunt? 



#24

Postad 25 mars 2016 - 16:43

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Du vill att reflektioner nära högtalarna inte ska orsaka någon utsläckning där du sitter. Hur tjock dämpning du behöver beror alltså på hur långt från väggen du vill placera monitorerna. Om du placerar monitorerna nära väggen behöver du inte ha så tjockt lager dämpmaterial, för då kommer utsläckningen vid högre frekvens (typ 300 Hz istället för 80 Hz) och för att dämpa 300 Hz behövs inte i närheten så tjockt lager "dämp" som för att dämpa 80 Hz. Vid en sådan placering räcker det säkert med 120mm dämp och kanske en lite luftspalt.

 

I mitt pågående bygge använder jag Knauf space slab som säljs på bland annat byggmax, och det verkar ha helt ok akustiska egenskaper samtidigt som det ska vara ok miljömässigt och dessutom inte kliar så värst mycket. Valet av tyg framför påverkar mest höga frekvenser, men det ideala tyget ska vara helt genomläppligt så att inte inte påverkar. Det går säkert bra att använda gå filt, bara den inte är alltför tät.



#25

Postad 28 mars 2016 - 09:44

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Då kör vi på 120mm dämpning med 20mm luftspalt. Men nu till en ny fråga. Har sett att dom flesta som vill göra en basfälla i hörn lägger isoleringen vågrätt och packar den. Men på väggen så skall man alltså ställa isoleringen upp? 

 

Hur stor är skillnaden? Måste jag köpa en speciell isolering eller funkar de med vanlig stenull från XL-bygg t.ex?



#26

Postad 28 mars 2016 - 14:37

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

För att dämpa bas vill man ha ett relativt lågt luftflödesmotstånd i dämpmaterialet. Det lägsta godkända för isolering har jag för mig är 5000 Pa*s/m2, och jag antar att det värdet är rakt igenom skivan.  Eftersom fibrerna ligger längs med isoleringen kan man anta att det är lägre luftflödesmotstånd på tvären. Det borde därför bli något högre absorbtion för låga frekvenser om man låter den gå på tvären i ett tjockt lager isolering. Hur mycket lägre det blir vågar jag inte spekulera i.

 

En isolering med relativt lågt luftflödesmotstånd är paroc uns 39z. Här är en ganska stor sammanställning på olika isoleringsmodeller



#27

Postad 28 mars 2016 - 18:22

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

köp inte vanlig glas-ull då den luktar, rockwool  flexibatts har också lågt luftflödesmotstånd & fungerar också bra.



#28

Postad 29 mars 2016 - 12:13

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Tack för det. Jag vill inte skruva för mycket i rummets väggar. Det är nytapetserat på väggarna :) Men kommer bygga någon form av regelställning som skruvas längts uppe och nere i golvlist samt vägg. Kan de fungera?



#29

Postad 29 mars 2016 - 16:02

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Man kan ju tänka att du ändå inte kommer se delarna av tapeten som kommer att hamna bakom absorbenterna... men men.

 

Du kan ju alltid sätta en regel nere vid golvet, en vid taket och sen spänna fast dessa två med perfekt sågade reglar emellan dem.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.