Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När slår 3D igenom på bred front?

372 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Rösta här! (766 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#151

Postad 25 augusti 2010 - 18:12

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Ifall jag ska vara ärlig tror jag att 3D knappast kommer att bli bättre bara för att man slipper glasögonen, snarare kommer de bara förlora pengar på det. Jag har inget emot riktigt att man måste ha på sig glasögon för att det ska bli någon effekt, grejen är ju den att 3D i nuläget är så fruktansvärt fånig att det inte är sant. Så långt mina ögon räcker är det inte ens 3D, det påminner mest om någon ful skalning som man har sett i vissa Super Nintendo-spel (inte Mode7 utan bara skalning). Den lilla, lilla skillnaden är knappast ett plus för 3D och även om glasögonen försvinner så kommer det inte förändra någonting. Blu-Ray har funnits på marknaden i snart fyra och ett halvt år, det har ju egentligen inte slagit igenom på bred front till hundra men det är på god väg. 3D å andra sidan är alldeles för svagt för att folk ska bli intresserade eller ens imponerade av det. Jag tror inte ens att 3D kommer vara kvar i över ett år till, hur sorgligt det än är.

#152

Postad 28 augusti 2010 - 20:23

socal
  • socal
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Som CD, DVD, Blu-ray, 5.1, HD och alla andra nya format genom tiderna kommer det slå igenom så småningom. Men det kanske tar 10år?

#153

Postad 28 augusti 2010 - 22:53

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Tja, man kan ju inte få allt. Vissa format har varit grymma, såsom Minidisc och Laserdisc, men misslyckades en hel del för vanligt folk (dock inte Laserdisc i Japan som var större än VHS där). 3D luktar lite CED, tycker jag.

#154

Postad 28 augusti 2010 - 23:11

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Ifall jag ska vara ärlig tror jag att 3D knappast kommer att bli bättre bara för att man slipper glasögonen, snarare kommer de bara förlora pengar på det. Jag har inget emot riktigt att man måste ha på sig glasögon för att det ska bli någon effekt, grejen är ju den att 3D i nuläget är så fruktansvärt fånig att det inte är sant. Så långt mina ögon räcker är det inte ens 3D, det påminner mest om någon ful skalning som man har sett i vissa Super Nintendo-spel (inte Mode7 utan bara skalning). Den lilla, lilla skillnaden är knappast ett plus för 3D och även om glasögonen försvinner så kommer det inte förändra någonting. Blu-Ray har funnits på marknaden i snart fyra och ett halvt år, det har ju egentligen inte slagit igenom på bred front till hundra men det är på god väg. 3D å andra sidan är alldeles för svagt för att folk ska bli intresserade eller ens imponerade av det. Jag tror inte ens att 3D kommer vara kvar i över ett år till, hur sorgligt det än är.


Tycker precis tvärtom, jag tror vanligt folk har lättare för att få upp intresset för 3D i jämförelse med blu-ray. Många icke intresserade tycker nog fortfarande att steget från DVD till blu-ray känns avlägset men 3D är ju nåt helt annat då det handlar om en ny dimension. Det är ju bara att titta i TV-butikerna så ser man ju att det finns ett ganska stort intresse för 3D men just nu sträcker det sig inte längre än utanför butiken. Det säljer alltså inte ännu på grund av olika anledningar (glasögon, priset) Skulle det det också komma TV apparater som ger en likvärdig 3D effekt som dagens apparater + glasögon ger så tror jag att chansen är ganska stor att det kommer att slå igenom.
Jag tycker inte alls 3D effekten är fånig på något vis, tvärtom blev jag riktigt imponerad av effekten den gav när jag testade för första gången men som många redan sagt tidigare, det blir jobbigt med glasögonen i längden. Visst, det funkar ju att ha dom på sig i 5min när man står i butiken och kollar men tänk att sitta och glo på en 3h rulle hemma med dom på, nej tack!

Jag välkomnar själv Toshibas lösning med glasögon fria 3D-TV apparater som dom planerar att släppa senare i år, ska bli mycket intressant att se hur dessa presterar.

#155

Postad 29 augusti 2010 - 11:16

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
http://edition.cnn.c...a...C&wom=false

Lär nog ta sin lilla tid.
Problemet är att redan nu märker jag på diverse forum och folk jag pratat med att intresset för 3D film på bio redan börjar dala. Folk vill nog ändå hellre se en BRA film i 2D än en gimmick film som "Resident Evil 3D" m.m.

Förutom CGI animerade filmer så är ju ändå "Avatar" den hittills enda VETTIGA filmen som gjort i äkta 3D, och följande filmer verkar bli mer åt det skräpiga hållet. Så det gäller nog att Hollywood försöker använda effekten till mer seriösa filmer också. Problemet där är att en bra thriller inte brukar leverera spektakulära scener där dom kan slunga objekt ut mot publiken med jämna mellanrum.

Time will tell, som jag brukar säga :)

#156

Postad 01 september 2010 - 08:29

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
"Toy Story 3 var helt makalös fantastisk i 3D och även som film. Disney kan sina saker :blush: ..."

Jag tror tyvärr att folk dömmer ut 3D alldeles för snabbt. 3D är ganska komplex och det är många faktorer som spelar in för att man ska få en bahaglig upplevelse. För det första finns det ett dussing olika 3D teknik som har sina för och nackdelar, största nackdelen är att bilden blir lite mörkare och färger inte lika klara och naturliga. Men med RealD tekniken som används i biograferna i Sverige har man minst besvär. Folk tror ibland att 3D ska helt revolutionera upplevelsen att bilden ska poppa ut från duken m.m. Men konvergence som det egentligen heter när bilden poppar ut är det största anledningen till att folk blir illamående och yra i huvet. Så fimbolagen har valt att vara lite mer försiktiga med 3D presentationen och mest jobba med djup i filmen vilket är minst lika mkt 3D som om bilden skulle poppa ut men behagligare att se på för ögonen. Nästa hinder för 3D är produktionen eller hur den framställs, idag finns filmer där man konverterat vanlig 2D film till 3D och det är inte samma sak som att från början av produktionen bestämt att filmen ska presenteras i 3D. Avatar som många prisat för sin 3D var visserligen inspelad i 3D från början men för 3D inspelning på den produktion nivån fanns det bara några fåtal kameror i hollywood som var 3D ready och det var dessutom dom första generationerna kameror som finns i världen så utrymme för utveckling finns kvar även här. Om man vill se hur långt 3D har kommit hitills ska man se Toy Story 3, detalj rikedomen i en del 3D scener är helt makalösa och allt känns naturligt som om filmen spelades upp live framför dina ögon på en teater.

Redigerat av dealerovski, 01 september 2010 - 09:53.


#157

Postad 01 september 2010 - 11:46

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Bara tanken på att hela familjen ska sitta med glasögon en fredagskväll och kolla in Dobbido gör ju mig orolig... :blush: Tänk er ett fotografi på hela familjen i tv-soffan iklädda 3d-glasögon. Publicera sen denna bild på facebook så blir det ju oerhört komiskt! :(

#158

Postad 01 september 2010 - 16:59

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Vilken normal människa har Facebook? Ingen.

Det som dealervoski skrivit, säger egentligen inte särskilt mycket. Att konvertera från 2D till 3D är rätt hopplöst, det har jag förstått. Men frågan är om det ens finns något vettigt att ens se i 3D eftersom i princip all konvertering för det som inte är inspelat i 3D inte är någon höjdare. En helt annan sak med BD eftersom det formatet är betydligt mer högupplöst än Dvd och inte komprimerar källmaterialet lika mycket vilket gör att i princip alla filmer passar bra på BD. 3D däremot är betydligt svagare, såvitt jag vet finns det bara tre 3D-titlar på Blu-Ray (Det regnar köttbullar, Monster's Vs. Aliens (är inte den bara till för uppvisning i butiker?) och Clash Of Titans) trots att formatet varit tillgängligt i ett flera månader. Är det en bättre idé att satsa på en vanlig BD-spelare med tusentals olika titlar från alla generationer tillgängliga eller ett blekt sidformat med inte mycket hopp till framtid samt avsaknande av nödvändiga titlar.

#159

Postad 01 september 2010 - 17:21

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Vilken normal människa har Facebook? Ingen.


Det är ändå komiskt med alla sittandes med 3-d-glasögon... :blush:

#160

Postad 01 september 2010 - 22:31

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Är det en bättre idé att satsa på en vanlig BD-spelare med tusentals olika titlar från alla generationer tillgängliga eller ett blekt sidformat med inte mycket hopp till framtid samt avsaknande av nödvändiga titlar.

du är medveten om att 3d-kapabla spelare är fullt kompetenta att spela vanliga BD? isf, vad menar du med att välja? om inte - det skadar inte att ha något annat än åsikter med sig in i diskussioner. fakta är gott.

Vilken normal människa har Facebook? Ingen.

Jag har ingen statistik då jag befinner mig otroligt lite på fejjan, men av det lilla jag sett skulle jag säga att en mycket stor andel av användarna är _minst_ lika normala som du.

och dessutom: haha, men det är normalt att kalla sig filmälskare och inte ha sett Alien?
du är en lustig prick, men skulle tjäna rätt mycket på att tagga ner lite. hela din oförmåga att inse att det finns människor med andra åsikter/intressen än du börjar bli lite tröttsam, och lukta lite "I rymden finns inga känslor"... bara ett tips om du vill att folk ska orka med dig.

#161

Postad 01 september 2010 - 22:34

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Lite komiskt är det ju med en filmälskare som inte sett Aliens. Men hans oförmåga att inse att det finns människor med andra åsikter kan nog delvis förklaras av hans ålder.

#162

Postad 02 september 2010 - 09:58

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Movie_freaker_1 Du glömde Coraline 3D, som fått topp betyg på bluray reviews. Och det kommer mera! vänta bara...

Det borde bli så att vill man köpa en ny TV i en snar framtid kommer 3D funktionen finnas där oavsätt du vill ha den eller inte. Rent tekniskt innebär det högre uppdaterings frekvens på bilden och hdmi kontakten vilket även gynnar 2D playback! Dom kommer säkert även inkludera ett par 3D glasögon samt en möjlighet i TVn att konvertera 2D film till 3D on the fly!

Det kommer även vara fullt möjligt för två personer att se på olika kanaler på samma skärm samtidigt i 2D. Med glasögonen på såklart. hörlurar lär man ha för man vill ju inte lyssna på ljudet från 2 kanaler samtidigt också :)

Redigerat av dealerovski, 02 september 2010 - 19:55.


#163

Postad 03 september 2010 - 11:23

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
För er som tror er kunna köpa 3D titlarna lösa framöver kommer nu denna nyhet från TheDigitalBits:

"In news today, there's good reason to believe that Fox is going to finally be releasing James Cameron's Avatar as a Blu-ray 3D release on 12/1... but it will be available ONLY as part of an exclusive deal with Panasonic, packaged in one of their Blu-ray 3D Home Theatre systems. And that exclusive arrangement could be as long as a year or more. Why so long? Well, the simple fact is, there just aren't enough Blu-ray 3D players and 3D-ready HD displays selling right now to make a widespread release financially practical. (Which is pretty much exactly how I've always expected Blu-ray and HDTV 3D hardware to sell for the first few years in the middle of a recession - VERY slowly.) Blu-ray 3D titles are more expensive to author and prepare, and it doesn't really make sense to release your biggest film in 3D when so few people can actually watch it. So instead, the studios have decided to use these titles as incentives to help encourage sales of the hardware for now, and then release them more widely to consumers when the installed base is higher. In addition to the Avatar exclusive with Panasonic, word is that Disney's Alice in Wonderland 3D will be an exclusive with Sony 3D hardware, while DreamWorks' How to Train Your Dragon and all four Shrek will be Samsung 3D hardware exclusives, as Monsters vs. Aliens currently is. More on all this here at Hollywood in High-Def. Meanwhile, as we've reported previously, Fox's Avatar: Collector's Edition (with 16 minutes of added footage and LOTS of bonus features) should finally be available on DVD and Blu-ray on 11/16. This street date is confirmed by a recent preview trailer discovery by our friends at Blu-ray.com. We expect official details on that release to be announced soon by the studio. "

Säkert ett bra knep för att sälja hårdvaran, men lär bli löjligt dyrt att samla på dessa filmer den närmsta tiden, om man inte vill ha ett 3D system i varje rum :wub:

Denna exklusiva deal per film borde väl gå ut under 2011...annars lär det bli ännu snålare med utbud av 3D filmer lösa i butikerna än väntat.

#164

Postad 03 september 2010 - 11:57

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
filmer kommer läcka och säljas separat på ebay. Ganska irriterande om man redan köpt ett 3D system och inte kan få tag i alla filmerna utan att köpa ett nytt system. Detta kommer leda till mycket mer pirat kopiering.

Redigerat av dealerovski, 03 september 2010 - 11:57.


#165

Postad 03 september 2010 - 12:17

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

du är medveten om att 3d-kapabla spelare är fullt kompetenta att spela vanliga BD? isf, vad menar du med att välja? om inte - det skadar inte att ha något annat än åsikter med sig in i diskussioner. fakta är gott.

Klart att jag vet det, fast anledningen till varför man köper en 3D-kompatibel BD-spelare samt en 3DTV är för att kunna spela 3D-filmer vilket går på en extra stor prislapp mot om man skulle satsa på en vanlig 2D-anläggning eller vad man nu ska kalla det för.

Sedan är jag inte mycket till filmälskare och det var ganska nyligen som mitt filmintresse vaknade. Att jag inte sett Alien eller Aliens - Återkomsten är inget jag skäms över då jag inte är intresserad av att se varken av de, möjligen den första då det är en Ridley Scott-film. Jag känner många människor som kallar sig för Filmälskare men som inte sett viktiga milstolpar såsom Casablanca, M eller Pansarkryssaren Potemkin. Hur man kan kalla sig för filmälskare utan att bevittnat de filmerna vet jag inte. Vad mitt filmintresse har med 3D att göra vet jag inte.

Angående 3D bryr jag mig egentligen inte särskilt mycket, vill någon se en film i 3D får väl den personen göra det. Men frågan är om det verkligen är värt det, jag skulle aldrig tycka det vore värt de pengarna idag med tanke på att antalet filmer som finns tillgängliga för oss att köpa kan man räkna på en hand.

#166

Postad 03 september 2010 - 14:59

Mihlberg
  • Mihlberg
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
3D kommer inte att bli populärt alls, det är iallafall vad jag tror.

Kolla bara på filmutbudet, hur många 3d filmer är släppta? jag vet typ 4st.
Jag säger bara adjöss 3d!

#167

Postad 03 september 2010 - 15:50

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
Även om det inte går att konvertera gamla filmer till 3D så som man kan göra till Blu Ray har 3D en framtid i TV-världen och då främst inom sporten. Det vore en hissnande upplevelse att se Tour de France från en helikopter som filmar i 3D.

#168

Postad 03 september 2010 - 15:59

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Kolla bara på filmutbudet, hur många 3d filmer är släppta? jag vet typ 4st.
Jag säger bara adjöss 3d!


Jo, men 3D är ju ganska nytt fortfarande och det har ju inte spelats in så många filmer i just 3D så jag tycker inte det är så konstigt.

#169

Postad 03 september 2010 - 16:36

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Fast det är ju där Blu-Ray inte hade samma problem, praktiskt taget är nästan alla filmer inspelade i högre upplösning än vad Blu-Ray klarar av rent tekniskt. Just 3D Blu-Ray har alldeles för få filmer som anpassar sig till formatet och det verkar inte särskilt ljust för framtiden. På Blu-Ray kan alla möjliga filmer släppas och få ett bra resultat, i 3D däremot är det betydligt svårare. Hd-Dvd hade fått fler titlar än vad man kan räkna på en hand under loppet av sju dagar, 3D Blu-Ray har färre filmer men släpptes för flera månader sedan. Sedan har 3D funnits länge, Hajen 3 är ju i 3D. :wub:

Redigerat av Movie_freaker_1, 03 september 2010 - 16:40.


#170

Postad 03 september 2010 - 19:36

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Sedan har 3D funnits länge


Hur menar du då? Det har ju inte funnits några paneler att se 3D innehåll på så att säga att 3D funnits länge känns ju lite fel tycker jag.

#171

Postad 03 september 2010 - 21:04

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Själva grejen att se en film i 3D har funnits länge, om man kunnat göra det i hemmet är en annan sak. Som jag redan skrev så är t.ex. Hajen 3 från 1982 inspelad i 3D.

#172

Postad 03 september 2010 - 21:28

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

För er som tror er kunna köpa 3D titlarna lösa framöver kommer nu denna nyhet från TheDigitalBits:

"In news today, there's good reason to believe that Fox is going to finally be releasing James Cameron's Avatar as a Blu-ray 3D release on 12/1... but it will be available ONLY as part of an exclusive deal with Panasonic, packaged in one of their Blu-ray 3D Home Theatre systems. And that exclusive arrangement could be as long as a year or more. Why so long? Well, the simple fact is, there just aren't enough Blu-ray 3D players and 3D-ready HD displays selling right now to make a widespread release financially practical. (Which is pretty much exactly how I've always expected Blu-ray and HDTV 3D hardware to sell for the first few years in the middle of a recession - VERY slowly.) Blu-ray 3D titles are more expensive to author and prepare, and it doesn't really make sense to release your biggest film in 3D when so few people can actually watch it. So instead, the studios have decided to use these titles as incentives to help encourage sales of the hardware for now, and then release them more widely to consumers when the installed base is higher. In addition to the Avatar exclusive with Panasonic, word is that Disney's Alice in Wonderland 3D will be an exclusive with Sony 3D hardware, while DreamWorks' How to Train Your Dragon and all four Shrek will be Samsung 3D hardware exclusives, as Monsters vs. Aliens currently is. More on all this here at Hollywood in High-Def. Meanwhile, as we've reported previously, Fox's Avatar: Collector's Edition (with 16 minutes of added footage and LOTS of bonus features) should finally be available on DVD and Blu-ray on 11/16. This street date is confirmed by a recent preview trailer discovery by our friends at Blu-ray.com. We expect official details on that release to be announced soon by the studio. "

Säkert ett bra knep för att sälja hårdvaran, men lär bli löjligt dyrt att samla på dessa filmer den närmsta tiden, om man inte vill ha ett 3D system i varje rum :)

Denna exklusiva deal per film borde väl gå ut under 2011...annars lär det bli ännu snålare med utbud av 3D filmer lösa i butikerna än väntat.


De lär nog rätt snart fatta att det inte är rätt sätt att promota 3d iaf, alla kanske inte är sugna på att köpa saker i ett sånt paket och alla kanske inte vill ha panna. Och när man köpt en film med hårdvara så vill man ju köpa fler och har de då boundlat med annat märke så har man ju snart hur många spelare som helst

#173

Postad 03 september 2010 - 21:38

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

3D kommer inte att bli populärt alls, det är iallafall vad jag tror.

Kolla bara på filmutbudet, hur många 3d filmer är släppta? jag vet typ 4st.
Jag säger bara adjöss 3d!


Ändå verkar det som de flesta tillverkarna satsar på alla nya versioner av recivrar mm som ska stödja 3D mm. Helt ointresant för min del i allafall. Sony hade även släppt en projektor för 3 D stöd. ja en sådan kan man ju köpa om 10 år när man inte behöver glasögon och när det funkar bra. Nä 2 kanal ska det var inga konstigheter.

#174

Postad 04 september 2010 - 07:39

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

3D kommer inte att bli populärt alls, det är iallafall vad jag tror.

Kolla bara på filmutbudet, hur många 3d filmer är släppta? jag vet typ 4st.
Jag säger bara adjöss 3d!


Så alla nya format som vhs, dvd har haft 100 miljoner filer direkt? :) :blink: ;) :D

#175

Postad 04 september 2010 - 09:16

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Färsk statistik från USA (Time Magazine) tyder på att 3D redan är på tillbakagång. Man har tittat på sommarens bioutbud och hur stor andel av besökarna som väljer det något dyrare 3D alternativet när det finns. Tydligen minskar det intresset enligt den mätningen.

Det är väl inte direkt statistiskt säkerställt men trenden i den undersökningen är i alla fall inte att 3D växer.

#176

Postad 04 september 2010 - 11:21

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Så alla nya format som vhs, dvd har haft 100 miljoner filer direkt? :) :blink: ;) :D

Nej, visst att det kan ta lite tid innan det kommer igång på riktigt men såhär segt har det aldrig gått för ett format att få nya titlar.

#177

Postad 04 september 2010 - 13:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nej, visst att det kan ta lite tid innan det kommer igång på riktigt men såhär segt har det aldrig gått för ett format att få nya titlar.


Hur många spelare finns det ute som klarar 3D? Hur många biografer är 3Dbios? att det finns tvapparater som klarar 3D räcker ju inte. Det är väl det vanliga moment22 vid ny teknik, det kommer inga filmer förrän det finns möjlighet att sälja det och folk köper inte så mycket ny teknik för det finns inga filmer, dessutom finns det väl inte direkt många projektorer i konsumentklass som klarar 3D :) Det är mycket som ska stämma för att det ska ta fart.

#178

Postad 04 september 2010 - 16:29

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Det är just därför 3D inte kommer slå igenom på bred front.

#179

Postad 05 september 2010 - 09:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
http://technologizer...10/09/03/3d-tv/

#180

Postad 05 september 2010 - 09:14

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Nej, visst att det kan ta lite tid innan det kommer igång på riktigt men såhär segt har det aldrig gått för ett format att få nya titlar.


Jo men det känns ju inte riktigt som samma grej här, lite mer avancerat på något sätt. Än att trycka en liten dvd och skicka worldwide.

#181

Postad 06 september 2010 - 16:36

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Klart att jag vet det, fast anledningen till varför man köper en 3D-kompatibel BD-spelare samt en 3DTV är för att kunna spela 3D-filmer vilket går på en extra stor prislapp mot om man skulle satsa på en vanlig 2D-anläggning eller vad man nu ska kalla det för.


Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att de är så pass mycket dyrare?? Sitter just nu och funderar på att skicka upp min 50" i sovrummet för att ge plats för en större skärm..
Just nu lutar det åt Samsungs 63 tummare som klarar 3D.. 30.000:- kostar den.
Dessutom om man gillar plasma (som jag) och detta är en top of the line produkt som klarar allt tänkbart en tv tänkas kan så är faktiskt 30.000:- inte en kr dyrare än nån annan 2D burk i denna storlek och klass.

Man får då naturligtvis inte jämnföra skoda & Mercedes och skicka in nån 60 tummare från LG i budgetklass i denna ekvation.

Min slutsats är därför: Skall man ändå investera i en top of the line produkt så kan man nog i stort sett få 3D på köpet.

#182

Postad 06 september 2010 - 16:47

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Och för att slippa missförstånd så vet jag att det finns betydligt dyrare skärmar som kanske skall klassas Top of the line, men jag kan i alla fall inte hitta några detaljer som "dyrare" skämar är bättre på?

"If im wrong...............shoot me!!"

#183

Postad 07 september 2010 - 08:42

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

..., dessutom finns det väl inte direkt många projektorer i konsumentklass som klarar 3D :) Det är mycket som ska stämma för att det ska ta fart.


https://www.prisjakt...e...ki&m=883459

https://www.prisjakt...e...ki&b=883904

Redigerat av dealerovski, 07 september 2010 - 08:43.


#184

Postad 12 september 2010 - 13:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...e...ki&m=883459

https://www.prisjakt...e...ki&b=883904


Om man läser hos acer så står det att projjen du länkar till behöver en PC står inget om att den klarar sig med en bd-spelare, dessutom inte fullhd vilket iaf jag anser vara ett krav, dlp faller för mig då jag är känslig för regnbågsefekten.

#185

Postad 12 september 2010 - 14:11

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
jag hoppas personligen att dom skrotar 3D.. Jag tycker det är fruktansvärt överskattat och tycker mer att det förstör filmen än hjälper den!

Nä lägg ner skiten å satsa på nåt roligare! :rolleyes:

#186

Postad 12 september 2010 - 14:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

jag hoppas personligen att dom skrotar 3D.. Jag tycker det är fruktansvärt överskattat och tycker mer att det förstör filmen än hjälper den!

Nä lägg ner skiten å satsa på nåt roligare! :rolleyes:


Det är ju ingen som tvingar dig att använda funktionen ens om den finns :P

#187

Postad 12 september 2010 - 14:41

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
nä det är sant.. men dom kan ju lägga ner utvecklingen och satsa pengarna på nåt annat tänkte jag :rolleyes:

#188

Postad 12 september 2010 - 15:26

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag håller med Majorglenn helt och hållet. Det finns viktigare saker inom filmindustrin än något halvdant 3D-system som i hemmet knappt klassas som 3D.

#189

Postad 12 september 2010 - 19:16

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag håller med Majorglenn helt och hållet. Det finns viktigare saker inom filmindustrin än något halvdant 3D-system som i hemmet knappt klassas som 3D.


Exempelvis?

#190

Postad 13 september 2010 - 17:41

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
En normal framtid kanske? Ärligt talat, det är filmen man är ute efter när man går på bio. Det är egentligen väldigt få vettiga filmer som anpassar sig i 3D och att uppgradera en svensk biograf från standard till 3D-kompatibel kostar minst en halv miljon kronor. Vore det inte smartare att vissa biografer får bättre ljudsystem och kunnigare personal med tanke på så många som klagar på kvalitén på dagens biografer?

#191

Postad 13 september 2010 - 18:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

En normal framtid kanske? Ärligt talat, det är filmen man är ute efter när man går på bio. Det är egentligen väldigt få vettiga filmer som anpassar sig i 3D och att uppgradera en svensk biograf från standard till 3D-kompatibel kostar minst en halv miljon kronor. Vore det inte smartare att vissa biografer får bättre ljudsystem och kunnigare personal med tanke på så många som klagar på kvalitén på dagens biografer?


Men en sak är ju bara att inse, oavsett hur bra prylar en biograf har så kommer aldrig folk att vara nöjda, en del kommer alltid att tycka att det spelas för högt och andra för lågt osv. Jag har aldrig varit på en biograf som inte spelat för högt, men på samma film har det suttit polare och undrat varför de inte skruvar upp volymen.

Det kommer förmodligen inte finnas nått som kan dra mig till en bio så länge de inte ger nått jag inte kan få hemma, jag har gått på 3d ett par gånger av just den orsaken, men i övrigt har jag inte varit på bio sen konungens återkomst och ser ingen anledning att gå dit heller.

Edit/ Kom på att jag såg hartbreak hotell också bara för att jag vann biljetter

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 13 september 2010 - 18:59.


#192

Postad 14 september 2010 - 11:46

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Om man läser hos acer så står det att projjen du länkar till behöver en PC står inget om att den klarar sig med en bd-spelare, dessutom inte fullhd vilket iaf jag anser vara ett krav, dlp faller för mig då jag är känslig för regnbågsefekten.


Ja såklart den behöver en PC, det är därför jag inkluderade en HTPC i listan tillsammans med projektorn och trots det blir det billigare än att köpa en LCD 3DTV! Jag har själv den uppsättningen hemma med dessa delar i listan. Det är många som redan använder HTPC i vardagsrummet till sin hemabio så det är inget ovanligt eller nytt. FullHD är dramatiskt överskattat, det är inte värt pengarna när man talar om 3D projektor och på mina 90 tum måste jag säga att med rätt bild källa ser bilden helt fantastisk ut redan i 720p och jag är mycket kräsen! Regnbågsefekten är precis som inbränningar i plasmor, det är ett historiskt problem och Acern har lyckats väldigt bra med en ny teknik som dom använder för att minska effekten. Absolut inget man märker om man inte aktivt letar efter den i väldigt mörka scener.

Dessutom vinner DLP över LCD när det kommer till responstid, i alla LCD skärmar som är 3DReady hitills kan man märka ghosting eller skuggor när man tittar på 3D bluray, vilket betyder att man ser en skugg bild av det andra ögats bild när man egentligen bara ska se varannan bild. Men med DLP finns ingen ghosting och man kan ha mycket större bild eftersom man använder duk och det ökar också 3D kännslan.

En lustigt liten tanke är att folk här som ser ner på allt som inte är FullHD kompatibelt samtidigt har kvar sina DVD samlingar och uppskalar dessa till 1080P i sina FullHD aparatar.

Redigerat av dealerovski, 15 september 2010 - 20:39.


#193

Postad 14 september 2010 - 19:02

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Regnbågsefekten är precis som inbränningar i plasmor, det är ett historiskt problem och Acern har lyckats väldigt bra med en ny teknik som dom använder för att minska effekten. Absolut inget man märker om man inte aktivt letar efter den i väldigt mörka scener.


Nej det är inte ett historiskt problem. Kanske för dig, men inte för mig och många andra.

Fast nu jämför du ju DLP-projektorer med LCD-tv. Inte riktigt samma sak. LCD-projektorer har ju inte samma problem som TV har (och tvärtom). Ska bli intressant att se när de första riktiga 3D-projektorerna dyker upp på marknaden här snart. Även om jag faktiskt inte bryr mig ett skit om 3D. :blush:

#194

Postad 14 september 2010 - 21:16

Unregistered983
  • Unregistered983
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Regnbågsefekten är precis som inbränningar i plasmor, det är ett historiskt problem och Acern har lyckats väldigt bra med en ny teknik som dom använder för att minska effekten. Absolut inget man märker om man inte aktivt letar efter den i väldigt mörka scener.

Jag kan fortfarande inte se film på DLP-projektorer, regnbågseffekten syns väldigt tydligt och det beror på person till person om man kan se film på en DLP-projektor. Jag letar inte aktivt efter den eftersom den syns hela tiden för min del. Förstår inte att man fortsätter med denna teknik som har sådana här grova problem.

#195

Postad 14 september 2010 - 22:34

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
skiljer det inte från märke till märke och modeller hur mycket regbåge man ser? Jag skulle tro det, jag måste haft tur för min acer ger nästan ingen regnbågseffekt och det har flera recensioner också skrivit. Men jag håller med att det är ett problem och förstör hela film upplevelsen om man ser regnbågar över hela bilden.

Redigerat av dealerovski, 14 september 2010 - 23:06.


#196

Postad 14 september 2010 - 22:53

Glidare
  • Glidare
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Först när man slipper glasögon och när priserna har gått ner.

#197

Postad 14 september 2010 - 23:07

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

skiljer det inte från märke till märke hur mycket regbåge man ser?


Jo visst gör det det, men än finns det ingen enchips-DLP som helt har eliminerat problemet. Sen är vi såklart olika känsliga. Jag ser det mycket värre på en del och mindre på andra, men alla har något. Tyvärr. :)

#198

Postad 15 september 2010 - 09:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
B8>> Ser du RBE på Mico50 med? ;)

Eller ja, eliminera till 101% går ju inte eftersom bilden måste visas sekvententiellt men eliminera så att inte ett käft ser det går ju. :)

#199

Postad 15 september 2010 - 17:33

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Nej ok, jag ser nu att jag kanske tog i lite för mycket. Menade det teoretiskt, men ser att det kan tolkas lite i överkant kanske. Men nej, jag har TYVÄRR inte sett Micon men ser fram emot det och hoppas hårt på att det är den första 1-chipparen där nackdelarna med DLP inte gör sig påminda hos mig (handlar ju tyvärr inte bara om RBE). :)

Tyvärr är den ju bara en liiiiiiten bit över vad min plånbok mäktar med... :(

#200

Postad 16 september 2010 - 08:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja såklart den behöver en PC, det är därför jag inkluderade en HTPC i listan tillsammans med projektorn och trots det blir det billigare än att köpa en LCD 3DTV! Jag har själv den uppsättningen hemma med dessa delar i listan. Det är många som redan använder HTPC i vardagsrummet till sin hemabio så det är inget ovanligt eller nytt. FullHD är dramatiskt överskattat, det är inte värt pengarna när man talar om 3D projektor och på mina 90 tum måste jag säga att med rätt bild källa ser bilden helt fantastisk ut redan i 720p och jag är mycket kräsen! Regnbågsefekten är precis som inbränningar i plasmor, det är ett historiskt problem och Acern har lyckats väldigt bra med en ny teknik som dom använder för att minska effekten. Absolut inget man märker om man inte aktivt letar efter den i väldigt mörka scener.

Dessutom vinner DLP över LCD när det kommer till responstid, i alla LCD skärmar som är 3DReady hitills kan man märka ghosting eller skuggor när man tittar på 3D bluray, vilket betyder att man ser en skugg bild av det andra ögats bild när man egentligen bara ska se varannan bild. Men med DLP finns ingen ghosting och man kan ha mycket större bild eftersom man använder duk och det ökar också 3D kännslan.

En lustigt liten tanke är att folk här som ser ner på allt som inte är FullHD kompatibelt samtidigt har kvar sina DVD samlingar och uppskalar dessa till 1080P i sina FullHD aparatar.


Jo, klart att vi är många som använder htpc, men tror inte att alla är sugna på det. Eftersom att jag inte på nått sätt tror att alla filmer kommer som 3D i framtiden heller, särskilt inte äldre filmer som ges ut på bluray så anser jag att fullhd är ganska viktigt, iaf för mig. Köper enbart filmer på bluray förutom några dokumentärer som jag köpt på dvd, byter dessutom ut alla mina favoritfilmer till bluray när de släpps.

Jag far fortfarande väldigt illa av dlp, har inte sett nån än som jag inte gjort det så jag antar att det mest beror på hur känslig man är.

Skala dvd får du ju göra oavsett om du har en 720 eller 1080-projje och så länge inte allt som getts ut på dvd kommit på bluray så får man ju se dvdn om man vill se just den filmen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.