Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med val av Marantz förstärkare?

14 svar till detta ämne #marantz #stereoförstärkare #B&W
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 januari 2023 - 22:39

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

Hej, 

Har inte varit aktiv på forumet på ett bra tag pga familjelivet har kommit emellan. Men nu är det (äntligen) dags att uppgradera i bion!  :)

Sålde mitt MA Silver 5.1-system med stativhögtalare och subwoofer när familjen flyttade, pga lyhörda grannar. Ersatte med 2.0 B&W 683 S2 fullregisters golvhögtalare (utan sub). Fantastiska högtalare! Men energislukande. Min gamla surroundreceiver orkade inte med att driva dem. Ljudet blev platt. Lånade hem 3 olika stereoförstärkare från Marantz, Denon och Cambridge i prisklassen 5-10'000kr. Gillade egentligen Marantz bäst, men valet föll på Denon pga lägre pris, smidigt med samma ÅF (HIFI-Klubben) samt Denon var enda förstärkaren som fick plats i min befintliga TV-bänk.

Men 4 år senare känns det verkligen som att något fattas! Denon saknar detaljer i diskanten, och går inte tillräckligt lågt enligt mig. Marantz PM 6006 hade en fantastiskt detaljerad diskant (men ändå behaglig) samtidigt som den sträckte sig lägre än Denon, och B&W-högtalarna ersatte nästan behovet av en sub med Marantz som förstärkare. Marantzen hade också en fantastisk närvaro och 3D-känsla i rummet, som Denon saknar.

Som ni märker så gillar jag Marantz: Krispig, detaljerad, diskant. Djup bas. Ett otroligt driv. Och en närvarokänsla i rummet som nästan ersatte behovet av 5.1-system! Men jag tror ändå att PM6006 (och dess efterföljare 6007) är i klenaste laget för mina energislukande B&W 683 S2:or. Men jag blir inte klok på Marantz utbud  :unsure: För nästa steg i serien är PM700n som är mer än dubbelt så dyr, men har bara 15W mer per kanal?! Och sedan PM8006 som har ytterligare 10W för nästan samma pris som PM7000n.

Vad är skillnaden mellan PM6007, PM7000n och PM8006? Mer än bara antal watt gissar jag. Måste vara någonting som jag har missat! Samt klarar PM7000n/PM8006 av att driva mina B&W 683 S2:or?

Ett alternativ är att koppla på ett slutsteg. Men enligt min efterforskning så är det endast den starkaste modellen (PM8006) som är kompatibel med slutsteg? Och med den förstärkaren behövs ju inget slutsteg. Hade varit bättre om det gick att koppla slutsteg på PM6007 som låter bra men har lite för svagt effektsteg  :P Men sedan finns det ju NR1200 också, som är kompatibel med slutsteg. Tänker mig då ett MM7025. Fast är rädd för att NR1200 inte håller samma ljudkvalitet som övriga renodlade stereoförstärkare? Har varit lite blandade recensioner som jag läst om NR1200. Finns Marantz ND8006 också, som egentligen är en CD-spelare/Streamer, och inget försteg. Men skulle ND8006 + MM7025 kunna fungera? 

Eller hur fungerar SR6015 som stereoförstärkare? Samma serie som PM6006 (som jag gillade så mycket) men med betydligt mer kraft under huven! Dock sägs det ju att man får mer för pengarna om man köper renodlade grejer för 2-kanal?

Summa summarum: 

Jag vill ha en Marantz förstärkare med detaljerat, krispigt, ljud med en touch av värme. Gärna bra tryck/djup i basen. Och viktigast av allt; samma fantastiska sinnesnärvaro och 3D-bild som PM6006, men med mera kräm i effektförstärkaren!

Mina alternativ:

1) 

2)

3) 

4) 

5) 

= 17'280:-

6) 

= 19'280:-

7) Övriga alternativ som jag har missat?

Återkoppla gärna med era erfarenheter: Är det någon som äger någon av ovanstående produkter? Har ni testat dem? Kan ni kommentera om ljudbild och/eller kraft? Tror ni de passar ihop med mina B&W 683 S2?

Tacksam för all hjälp som finns på området  :D

/Mvh Andrus

Postad 23 januari 2023 - 00:02

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0
Har du provat hegel eller electrokompaniet?

Postad 23 januari 2023 - 17:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 11 729 inlägg
  • 0

Återkoppla gärna med era erfarenheter: Är det någon som äger någon av ovanstående produkter? Har ni testat dem? Kan ni kommentera om ljudbild och/eller kraft? Tror ni de passar ihop med mina B&W 683 S2?

De skillnader du beskriver beror oftast på högtalare och rum samt placering - det viktigaste för ljudet.

Du skriver inte vilken Denon-förstärkare du har. Marantz PM6006 är helt ok, men inte särskilt kraftfull (2x45W).

En vanlig effekt om förstärkaren inte orkar med är att basen blir lite "varm" (harmonisk distortion) samt att dynamiken komprimeras (vilket också kan upplevas som "varmare ljud"). En kraftfull, bättre förstärkare kan då upplevas som lite "torr" i jämförelse.

Marantz hembioförstärkare är samma som Denon under skalet, med några skillnader. Denon har t ex bättre implementation av D/A-omvandlaren.

Marantz NR1200 är samma som Denon DRA-800H under skalet. Enkelt uttryckt är det en av de billigare hembioförstärkarna fast med de flesta slutstegen bortplockade.

Postad 23 januari 2023 - 22:00

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

Har du provat hegel eller electrokompaniet?

Nej. Hegel ligger nog dessvärre utanför mitt prisspann. Till och med den minsta (Hegel H95) ligger på 19'000kr, och de lite kraftigare modellerna kostar betydligt mer.

Electrocompaniet känner jag inte till.

Kom gärna med mer specifika tips på modell om det finns några som passar inom mitt prisspann och är jämförbara med t.ex. Marantz PM7000n!

Edit:

Jag har fått liknande rekommendationer från HiFi-handlare som rekommenderat Naim, Hegel, Arcam m.fl. Men som sagt i min prisklass så blir det endast pengar till en "instegsmaskin" från dessa high-end fabrikat. Jag läste t.ex. en test av Arcam SA20 (pris 16'000kr) som beskrev förstärkaren med följande ord: "fantastiskt ljud på låga nivåer, men kan låta ansträngd när man höjer volymen". Och med B&W som är krävande högtalare så låter en instegs-Arcam som en dålig idé. Rätta mig om jag har fel, men det känns som att dessa "småförstärkare" från high-end fabrikaten inte räcker till i styrka för mina B&W 683 S2. 

Däremot har jag fått upp ögonen för Rotel. Jag har läst allt ifrån att B&W testar sina högtalare på fabrik med Rotel till att B&W och Rotel skall vara en "match made in heaven". Är det någon som har koll på vilken typ av ljudkaraktär som Rotels förstärkare har? Finns ju bl.a. denna monster-förstärkare på 2x120W och 13,6kg som ligger inom/strax över min tänkta budget: 

Redigerat av andrus, 24 januari 2023 - 21:52.

Postad 24 januari 2023 - 22:18

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

De skillnader du beskriver beror oftast på högtalare och rum samt placering - det viktigaste för ljudet.

Du skriver inte vilken Denon-förstärkare du har. 

En vanlig effekt om förstärkaren inte orkar med är att basen blir lite "varm" (harmonisk distortion) samt att dynamiken komprimeras (vilket också kan upplevas som "varmare ljud"). En kraftfull, bättre förstärkare kan då upplevas som lite "torr" i jämförelse.

De förstärkare som jag hade hemma för test var: 

Dvs ett ganska stort prisspann mellan 5' - 10'000kr. Men jag var inte helt säker på vad jag ville ha, eller vad som krävdes av B&W-högtalarna. 

Jag håller inte alls med dig om att skillnaderna i ljud som jag beskriver beror på högtalare, rum och placering. När jag testade förstärkarna ovan så var det med samma B&W 683 S2, i samma vardagsrum och med samma placering. Det enda som skilde var förstärkaren som jag använde. Och det var en enorm skillnad i ljudbild mellan de olika förstärkarna!

Marantz hade det där luftiga, detaljerade och krispiga ljudet. Neutralt till något varmt ljud, med djup bas. Saknades dock "punch" i mellanbasen (vilket jag tror beror på låg effekt i PM6006). Rymden och 3D-perspektivet i ljudet var enormt. 

Denon var/är mycket varmare i karaktären än Marantz. Känns nästan som att sitta vid en öppen brasa, om ni förstår vad jag menar  :huh: Och med bra tryck i basen, om än inte lika djupt som Marantz. Och det är inte bara som jag hittar på, har läst flera tester som upplevt samma skillnad som mig. Däremot så saknas helt rymden och 3D-perspektivet i Denon. Och detaljnivån i diskanten är tyvärr under all kritik på en förstärkare av den här prisklassen. 

Cambridge var rent av en dålig match med B&W. Hade läst flera bra tester om Cambridge, och den hade fått "Editors Choice". Skulle vara kraftfull och ha en varm ljudbild. Men tillsammans med B&W 683 S2 så upplevdes Cambridge som både kall och steril i ljudet. Visst var den kraftfull och kunde spela högt, men gick ändå inte lika djupt i basen som Marantz. Och värst av allt var att Cambridge hade en gäll och skrikig topp som inte alls gick bra ihop med Nautilus-diskanten. 

Man kan lugnt säga att det var stor skillnad mellan de tre förstärkarna som jag testade! Vet ej om andra modeller inom samma fabrikat presterar olika. Men mellan de tre modeller av Marantz, Denon och Cambridge som jag testade så presterade Marantz på en helt annan nivå tillsammans med 683 S2:orna än de övriga två fabrikaten  :)

Marantz hembioförstärkare är samma som Denon under skalet, med några skillnader. Denon har t ex bättre implementation av D/A-omvandlaren.

Marantz NR1200 är samma som Denon DRA-800H under skalet. Enkelt uttryckt är det en av de billigare hembioförstärkarna fast med de flesta slutstegen bortplockade.

Marantz PM6006 är helt ok, men inte särskilt kraftfull (2x45W).

Tack för förklaringen! Då är Marantz NR 1200 utesluten ur bilden. 

Håller med om att 2x45W inte är mycket att skryta med. Men dessvärre har Marantz PM7000n "endast" 15W per kanal mer (60W i 8 Ohm). Tror du att den är tillräcklig för att driva högtalarna? Eller bör man sikta ännu högre (typ PM8006)?

Postad 24 januari 2023 - 23:09

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0
Jag föreslår att du tittar på beg marknade , där finns bättre pris prestanda!

Men även jag vill slå ett rejält slag för akustik och placering...

Postad 25 januari 2023 - 19:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 125 inlägg
  • 0

Håller med föregående, det låter som du söker något som du lättast hittar begagnat om din budget är typ 15ksek eller lägre.

Finns många bra fabrikat varav några redan nämnts ovan och fler kan du själv googla fram så ingen ide att lista alla...

Tycker inte du skall köpa en stereoförstärkare och hänga på ett slutsteg i så fall skall du hellre gå på en lösning med för & slutsteg.

Dina högtalare har en lägsta impedans på 3 Ohm enligt spec men samtidigt anges de vara 8Ohms högtalare och en känslighet på 89 dB så borde inte vara så extrema att driva. I princip borde vilken förstärkare som helst som leverera typ 40W i 8 Ohm och som dubblar effekten i 4 Ohm fixa detta.

Sedan kan ju sägas att specen på lågbasen inte direkt imponerar för att vara en golvhögtalare, -3dB vid 50Hz är sämre än många stativare.
Någon direkt djupbas är inte att vänta oavsett val av förstärkare. Kanske är en förstärkare med sub utgång något att fundera på så kan du skaffa en sub och dela frekvensen på t.ex. 70-80Hz. Då kan du vinna mycket. Förmodligen är dina högtalare mest besvärliga i lägre frekvenser så om du klipper bort dessa och låter en aktiv sub ta hand om dessa så gör du livet lättare för förstärkaren vilket borde resultera i bättre och renare ljud och du får ett mer fullregister system..

Postad 25 januari 2023 - 20:44

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

Men även jag vill slå ett rejält slag för akustik och placering...

Jag kommer till att flytta högtalarna till ett större rum när vi renoverat. Kommer då få större möjlighet att flytta högtalarna en bit ut från väggen, samt justera placeringen av dem. 

Jag föreslår att du tittar på beg marknade , där finns bättre pris prestanda!

Absolut. Den tanken har slagit mig. Men måste finnas möjlighet till att provlyssna. Vill inte köpa "grisen i säcken", och precis som jag skev i tidigare inlägg så vet jag att mina B&W 683 S2:or rent av är en dålig match med vissa förstärkare (CXA60) medan de kan sjunga ut ordentligt med rätt partner (PM6006)!

Finns ju t.ex. Re-Hifi här i Skåne som har möjlighet att låna hem för att testa. Kanske skall börja spana in vad de har hemma. Men behöver fortfarande tips på vilka tillverkare/modeller som jag skall hålla utkik efter!

Postad 25 januari 2023 - 20:58

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

Dina högtalare har en lägsta impedans på 3 Ohm enligt spec men samtidigt anges de vara 8Ohms högtalare och en känslighet på 89 dB så borde inte vara så extrema att driva. I princip borde vilken förstärkare som helst som leverera typ 40W i 8 Ohm och som dubblar effekten i 4 Ohm fixa detta.

Sedan kan ju sägas att specen på lågbasen inte direkt imponerar för att vara en golvhögtalare, -3dB vid 50Hz är sämre än många stativare.
Någon direkt djupbas är inte att vänta oavsett val av förstärkare. Kanske är en förstärkare med sub utgång något att fundera på så kan du skaffa en sub och dela frekvensen på t.ex. 70-80Hz. Då kan du vinna mycket. Förmodligen är dina högtalare mest besvärliga i lägre frekvenser så om du klipper bort dessa och låter en aktiv sub ta hand om dessa så gör du livet lättare för förstärkaren vilket borde resultera i bättre och renare ljud och du får ett mer fullregister system..

Tack för insiktsfullt svar! Sub-utgång är ett stort plus. Därav att jag spanat in Marantz PM7000n. Även Rotel har sub-ut. Vet ej hur det är med övriga tillverkare som nämnts i tråden?

Intressant att du skriver att 683 S2:orna inte är nämnvärt svårdrivna. I var och varannan tråd som man läser på internet så står det att B&W är "hungriga" och kräver rejält med kraft. Men kanske är det så som du skriver, att det just är i lågbasen som de kräver mycket kraft? (och det avhjälpes med separat subwoofer)

Intressant fakta: när jag provlyssnade på högtalare så var det (utöver den krispiga diskanten) just basen på 683 S2 som jag fastnade för. Provlyssnade bl.a. på Dali Oberon 7, System Audio Saxo 60 och Monitor Audio Silver 300. Och utav dem imponerade B&W klart mest i basen! Tror de demades med en NAD C368 (eller liknande), så kanske skall ta och ge NAD en chans också? 

Håller med föregående, det låter som du söker något som du lättast hittar begagnat om din budget är typ 15ksek eller lägre.

Finns många bra fabrikat varav några redan nämnts ovan och fler kan du själv googla fram så ingen ide att lista alla...

Tack, men behöver nog tips på fabrikat/modell för att komma vidare! Jättesvårt att läsa sig till på internet vad som är bra och passar till de specifika högtalarna som jag har. Måste som sagt provlyssna, men behöver smalna av sökfältet innan jag kan bege mig ut i HiFi-djungeln!

Postad 25 januari 2023 - 22:25

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Ähh vafan hinka på ett proffesionellt slutsteg typ Crown eller QSC på valfri beg stereoförstärkare.

Största skillnaden du hör mellan förstärkare ( i samma prisklasser) är de flesta fall försteg och dac ändå. 

AB

https://www.thomann.de/se/qsc_gx_3.htm

Edit:

Class D 

https://www.thomann....wn_xls_2502.htm

Redigerat av TijY, 25 januari 2023 - 22:48.

Postad 25 januari 2023 - 23:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 11 729 inlägg
  • 0

Jag håller inte alls med dig om att skillnaderna i ljud som jag beskriver beror på högtalare, rum och placering. När jag testade förstärkarna ovan så var det med samma B&W 683 S2, i samma vardagsrum och med samma placering. Det enda som skilde var förstärkaren som jag använde. Och det var en enorm skillnad i ljudbild mellan de olika förstärkarna!

Säger inte att det aldrig är skillnad mellan förstärkare, men baserat på min erfarenhet blir jag skeptisk när du beskriver så stora skillnader mellan snarlikt konstruerade förstärkare. Det är väldigt lätt att "lura" sig själv, om man t ex inte nivåmatchar, eller inte sitter på exakt samma ställe i rummet vid lyssning.

Eventuella skillnader i ditt fall beror troligtvis på högtalarnas impedans, i kombination med att det är små förstärkare med relativt låg effekt. Det som kan hända är att frekvensgången påverkas av lasten, och/eller att den helt enkelt inte orkar driva de (klipper/distar).

Bifogad fil  915B683fig1.jpg   52,8K   0 Antal nerladdningar

The impedance, specified as 8 ohms, drops below 4 ohms in the lower midrange and in the top audio octave (fig.1), with a minimum magnitude of 2.92 ohms at 124Hz, very close to B&W's specified minimum of 3 ohms.

Att impedansen sjunker till runt 3 ohm är vanligt med 3-vägs golvare, och det är oftast inget problem, men kombinationen av 4 ohm och -50 grader i fasvinkel vid 80-90 Hz kan orsaka problem med en del förstärkare.

https://www.stereoph...er-measurements

edit: Audioholics nämner samma sak, men där gäller det efterföljaren 603:

The bad news is that there are some rather steep phase angles in low impedance points in the bass frequency range. That will make this speaker a tough load for cheap receiver amplifiers. These speakers should be used with amplifiers that are rated to handle 4-ohm loads, especially if the user intends to push these speakers to loud levels.

https://www.audiohol...-603/conclusion

Redigerat av Ageve, 26 januari 2023 - 00:24.

Postad 26 januari 2023 - 09:35

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 681 inlägg
  • 0

Ähh vafan hinka på ett proffesionellt slutsteg typ Crown eller QSC på valfri beg stereoförstärkare.

Största skillnaden du hör mellan förstärkare ( i samma prisklasser) är de flesta fall försteg och dac ändå. 

AB

https://www.thomann.de/se/qsc_gx_3.htm

Edit:

Class D 

https://www.thomann....wn_xls_2502.htm

Den där Class D var ju spännande. 2x440w i 8 ohm. 27 cm djup. Undrar hur varm den blir, kan man ha den i en tvbänk?

Har du lyssnat på den? 

Redigerat av jaQoB, 26 januari 2023 - 09:36.

Postad 26 januari 2023 - 16:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 125 inlägg
  • 0

Tack för insiktsfullt svar! Sub-utgång är ett stort plus. Därav att jag spanat in Marantz PM7000n. Även Rotel har sub-ut. Vet ej hur det är med övriga tillverkare som nämnts i tråden?

Intressant att du skriver att 683 S2:orna inte är nämnvärt svårdrivna. I var och varannan tråd som man läser på internet så står det att B&W är "hungriga" och kräver rejält med kraft. Men kanske är det så som du skriver, att det just är i lågbasen som de kräver mycket kraft? (och det avhjälpes med separat subwoofer)

Tack, men behöver nog tips på fabrikat/modell för att komma vidare! Jättesvårt att läsa sig till på internet vad som är bra och passar till de specifika högtalarna som jag har. Måste som sagt provlyssna, men behöver smalna av sökfältet innan jag kan bege mig ut i HiFi-djungeln!

Angående insikter så finns ytterligare ett alternativ att betänka om du t.ex. skall ha en mediaspelare av modernt snitt först i kedjan.
Då kan du ju möjligen lösa en del gränssnitt sub utgång, HDMI etc redan före förstärkaren. Kan ju vara intressant om man vill kunna välja bland bra begagnade förstärkare just för att ha råd med en som har bra förstärkeri.

Vad som passar din smak och dina högtalare behöver du själv avgöra genom lyssning men om du vill ha guidning om bra förstärkarfabrikat som kan gå att hitta begagnat i din prisklass: Hegel, Bladelius, Musical Fidelity, Arcam, Naim är några.

Postad Idag, 16:25

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

Eventuella skillnader i ditt fall beror troligtvis på högtalarnas impedans, i kombination med att det är små förstärkare med relativt låg effekt. Det som kan hända är att frekvensgången påverkas av lasten, och/eller att den helt enkelt inte orkar driva de (klipper/distar).

Att impedansen sjunker till runt 3 ohm är vanligt med 3-vägs golvare, och det är oftast inget problem, men kombinationen av 4 ohm och -50 grader i fasvinkel vid 80-90 Hz kan orsaka problem med en del förstärkare.

Stort tack! Skönt att få se lite siffror och få bekräftat att högtalarna är svårdrivna i (särskilt) de låga frekvenserna. 

Vad skall man leta efter i en förstärkare för att vara säker på att den klarar av låg impedans och fasvinkel? Är det en strömstark förstärkare man ska leta efter? Jag har fått för mig att Marantz och Rotel är strömstarka. Stämmer det? 

Eller är det andra faktorer som är avgörande? Efter tips ovan har jag läst på lite om Hegel, som skall ha en särdeles hög dämpningsfaktor på 2000 (Hegel H95). Har ingen aning vad det innebär. Men dämpningsfaktor skall enligt de tester som jag har läst vara särskilt bra för att driva högtalare med låg impedans och krävande bas. Korrekt? Och finns det isf andra fabrikat utöver Hegel som har hög dämpningsfaktor?

Postad Idag, 16:53

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

Vad som passar din smak och dina högtalare behöver du själv avgöra genom lyssning men om du vill ha guidning om bra förstärkarfabrikat som kan gå att hitta begagnat i din prisklass: Hegel, Bladelius, Musical Fidelity, Arcam, Naim är några.

Tack. Ska kolla upp om de fabrikaten finns för provlyssning/hemlån i mina trakter!

Angående insikter så finns ytterligare ett alternativ att betänka om du t.ex. skall ha en mediaspelare av modernt snitt först i kedjan.
Då kan du ju möjligen lösa en del gränssnitt sub utgång, HDMI etc redan före förstärkaren. Kan ju vara intressant om man vill kunna välja bland bra begagnade förstärkare just för att ha råd med en som har bra förstärkeri.

Jättebra idé. Det öppnar ju helt klart upp möjligheterna att hitta något bra förstärkeri på begagnatmarknaden! Är det något liknande Sonos Port eller Denon Heos Link du tänker? Eller mer avancerad liknande Marantz ND8006?

Sonos verkar dessvärre ha det väldigt spartanskt när det gäller in-/utgångar. Denon är lite bättre med optisk, usb och subwoofer utgång. Men hade såklart varit önskvärt med fler optiska och/eller hdmi. Marantz ND8006 verkar bäst på den fronten, men saknar subwoofer utgång. Och hur är det med DAC:en i ovanstående produkter? Jag missar inte någoting i ljudkvalitet pga undermålig DAC i en mediaspelare?

Och som vanligt: kom gärna med skarpa tips på fabrikat/modell. Gör livet så mycket lättare för mig  :) Man blir ju galen av att googla och söka på internet efter produkter som uppfyller alla kriterier! Finns det en mediaspelare med bra DAC, bra anslutningsmöjligheter (minimum 2 digitala ingångar) och subwoofer-utgång?

4 användare läser detta ämne

3 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

andrus, boombaaz, Iwarsson
Prisjakt © 2000 - 2023 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.