Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#951

Postad 17 juni 2018 - 17:19

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Du har fortfarande inte svarat på vilken firmware du kör. Kolla det först innan du börjar felsöka saker som kanske inte ens är ett problem i nya firmware. Om du kommer på det i efterhand är det inte bara att uppgradera då måste du göra om allt från början.

 

 

Sorry hehe...

Det va det första jag gjorde tog ner den senaste från arcams sida :P



#952

Postad 17 juni 2018 - 20:30

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Dom går ju så djupt med efter Dirac har lagt på sitt filter, se grön kurva.

Men eftersom target faller vid 70hz och gardinen sitter vid 30hz har du tagit bort all bas.......

 

Som sagt, ta upp projektet o gör om allt o lägg upp resultatet här.

Och var inte rädd att öka basen med 5-6db eller mer!

 

Jag postade Harmans baskurva ett par sidor bak, den fungerar riktigt bra i dom flesta fall.

 

*edit*

Röd kurva är vad du har nu pga gardin o target, grön kurva vad du kan få.

us6bZFA.png

 

Jag ska göra ny kal nu ska jag kalibrera samtliga hötalare i grupp utan subbarna som får sin egen kalibrering då??

och efter det dra gardinerna och justera surrarna och center till rätt brytpungt i mitt fall 60hz och sedan dra ut kurvan på basarna?

Och sedan optimera?


Redigerat av nikkeg, 17 juni 2018 - 20:31.


#953

Postad 17 juni 2018 - 21:30

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Efter kalibrering linkade alla inkl subbar och sedan flytta ut subbarna

Bifogad fil(er)



#954

Postad 17 juni 2018 - 22:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Efter kalibrering linkade alla inkl subbar och sedan flytta ut subbarna

Hoppas du inte använder ovanstående target curve för optimering!!

som jag har sagt flera ggr (!) alla kanaler ink sub ska se likadana ut (med option på custom på sub)

 

sedan är nivån på subens target på tok för låg igen, du kommer få spikrak frekvensgång och då låter det basfattigt...

 

Från mitt ex på föregående sida på vänster surr efter optimering.

y2Lpjft.png

Anledningen till att man låter target gå hela vägen ner till 20hz och att den stigande kurvan ska vara identisk med subens target har med delningens frekvensen du senare kommer lägga till.
Ser inte target likadant ut då kommer det hända en massa konstigheter vid delningen, om du låter gardinen gå in som du hade innan då är inte dirac med på dom delarna.

 

*edit*

Flytta även bort höger gardin på suben!!

 

*edit igen*

Ta bort gardinerna på alla kanaler.

Ha identisk target curve på alla kanaler.

Lägg in en stigande kurva från ca 100hz som planar ut vid 40-30hz (testa dig fram vilket som passar bäst)

Optimera

Läs av resultatet efter optimering för bästa delningsfrekvens, en oktav över den högtalare som spelar minst bas.


Redigerat av johan b-lund, 17 juni 2018 - 22:58.


#955

Postad 18 juni 2018 - 04:02

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Jag kalibrera alla i länk och efter så tog jag ut subbarna jo förstår att man inte ska flytta isär deningarna bilderna visar bara den nya mätningen.

 

har inte gjort något med optimering eller nått bara visa grund utläsningen!

 

men det är inte lätt när man ej är så kunnig på hur och var man ska ställa filtren och hur kraftigt hmmm....


Redigerat av nikkeg, 18 juni 2018 - 05:28.


#956

Postad 18 juni 2018 - 07:04

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Vad föredras soff eller fotölj kalibrering?

Stämmer det med ett dåligt rum så föredras fotölj???

Redigerat av nikkeg, 18 juni 2018 - 07:05.


#957

Postad 18 juni 2018 - 07:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jag kalibrera alla i länk och efter så tog jag ut subbarna jo förstår att man inte ska flytta isär deningarna bilderna visar bara den nya mätningen.

 

har inte gjort något med optimering eller nått bara visa grund utläsningen!

 

men det är inte lätt när man ej är så kunnig på hur och var man ska ställa filtren och hur kraftigt hmmm....

Optimera och använd länken jag postade för att leta rätt på bästa delningsfrekvens.

Och tycker du att det låter basfattigt, optimera om med en högre puckel i basen, gör den ändringen på alla kanaler!

:)



#958

Postad 25 juni 2018 - 13:54

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Asså vad är det som gör att man inte får till den där sköna filmbasen? känns som dirac inte vill släppa till i det djupa frekvenserna ordentligt  men audussey så

fick man ordentligt med djup och känsla i avgrundsdjup bas tycker dirac spelar grymt till musik i subbarna men filmbasen är inte riktigt däe asså.

någon som har en ide?

 

Har mätt med typ 20 olika kurvor blir inte bra ändå!-.



#959

Postad 25 juni 2018 - 15:56

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Asså vad är det som gör att man inte får till den där sköna filmbasen? känns som dirac inte vill släppa till i det djupa frekvenserna ordentligt men audussey så
fick man ordentligt med djup och känsla i avgrundsdjup bas tycker dirac spelar grymt till musik i subbarna men filmbasen är inte riktigt däe asså.
någon som har en ide?

Har mätt med typ 20 olika kurvor blir inte bra ändå!-.


Ta dit nån som kan mäta och se vad som händer före efter Dirac mätning.

#960

Postad 25 juni 2018 - 16:27

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Ta dit nån som kan mäta och se vad som händer före efter Dirac mätning.

Hej!

Som jag sa så hade jag samma uppsättning för 3 veckor sedan men med audyssey xt32 och det är lite märkligt att det kan skilja såpas mycket i tryck och djup..



#961

Postad 25 juni 2018 - 16:54

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej!
Som jag sa så hade jag samma uppsättning för 3 veckor sedan men med audyssey xt32 och det är lite märkligt att det kan skilja såpas mycket i tryck och djup..


Hur vet du vad XT32 gör om du inte mätt efteråt?

För att veta vad som blir skillnad så behövs det kontrollmätas.

Har du applicerat Harman kurvan och tycker det är bass fattigt så är det något som inte stämmer.

#962

Postad 25 juni 2018 - 19:35

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

mike888 

det var därför jag fråga har inte mätt det med audyssey men hör en otrolig skillnad.


Redigerat av nikkeg, 25 juni 2018 - 19:37.


#963

Postad 25 juni 2018 - 20:00

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Det är inte att du är allt för van vid Audyssey Dynamic EQ och/eller Dynamic Volume då?

 

Jag upplevde en stor förbättring till det positiva när jag bytte till Arcam och Dirac Live med en bra mätning samt en kurva i stil med Harman kurvan. Jag upplevde att jag kunde spela på högre volymer utan att det blev ansträngt  på ett sätt som jag inte kunnat med Audyssey tidigare. Körde igenom Thor Ragnarök med ett stort leende på läpparna för att det lät så grymt. 

 

Jag körde tidigare alltid med Dynamic EQ och Dynamic Volume på, men gick det sista året över till att slutligen köra helt utan Audyssey då jag upplevde att dynamiken försämrades. Det blev helt enkelt platt och intetsägande med Audyssey, om jag inte drog på Dynamic EQ och/eller Dynamic Volume varpå det i stället blev lite väl mycket loudnesskänsla. Upplever inga av de problemen med Dirac Live (med nogrann mätning, och vettig kurva). 

 

Jag antar att du kör med Umik, och att du kör micen riktad mot taket med rätt kalibreringsfil (tror det ska vara 290-filen va?)?

 

Antar att du testat Harmankurvan som nämnt ovan?

 

Ska väl tillägga att jag tidigare kört XT32 med såväl Integra DTR70.2 som Marantz SR7008 och Marantz AV7702mkII. Samtliga dessa kalibrerade med Audyssey Installer Kit med referenskalibrerad mik liknande Umik. 



#964

Postad 25 juni 2018 - 20:26

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

håller med dig om att det går spela högt med god skärpa men tycker basen är väl snäll kryper inte lika lågt som jag upplever det.

och ja 90deg heter filen..

och harmankurvan leverera inte här...

föredrar arcams kurva betydligt behagligare i övre register och basen kom inte fram där nere heller..



#965

Postad 25 juni 2018 - 20:32

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Kör denna nu något att förbättra?

Bifogad fil(er)



#966

Postad 25 juni 2018 - 21:02

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Vad är det för avgrundsdjup bas menar du? Systemet går inte djupare än 30Hz. Det är inte omöjligt att audysey missar någon resonans som dirac pressar ner. Men det borde märkas om du provar att stänga av dirac.
Prova även att sänka nivån på målkurvan 20dB. Då kommer du få betydligt lägre maxnivå, men tonkurvan kommer att gå betydligt djupare. Blir det bättre vid det testet är det nog bara att bita i äpplet och skaffa större bassystem...

#967

Postad 25 juni 2018 - 22:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Är på semester Niklas, därför har jag inte svarat.

 

På föregående sida ser man att subsen faller svagt mellan 30-20 för att sedan stendö så bas finns!

Audyssey stödjer dock 2 subs som Niklas använder, placeringen är inte helt uppåt väggarna men visst kan man se skillnader mellan dom.

 

Jag visste inte att Audyssey har dynamisk eq o det kan förklara en del o annars tror jag också på att det är rumsrelaterat plus att dirac städar upp ordentligt och ibland är man helt enkelt inte med på det.

 

*edit*

post-21373-0-30315000-1529224652_thumb.png

 

Bubbens tips är bra o jag nämnde också samma sak när vi pratades vid.

Någon som vet om Audyssey klarar att lyfta basen som Dirac i bilden ovan?


Redigerat av johan b-lund, 25 juni 2018 - 22:26.


#968

Postad 25 juni 2018 - 23:06

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Johan> ja audyssey kan liknande manövrar i multi-EQ-appen. Har aldrig använt den själv.

#969

Postad 26 juni 2018 - 05:11

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Jag förmodar att Audyssey boostar till kurvan på något sätt då för det är stor skillnad i mellan dom faktskt..



#970

Postad 26 juni 2018 - 06:05

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Har en till fråga ..

 

Kör ju 5.2 system med sateliter som går ner till ca50 hz skall man kalibrera dom som stora och efter kalibrering sätta dom som små???

och varför gör man så?



#971

Postad 26 juni 2018 - 06:34

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Med den senaste firmware behöver man inte kalibrera dem som stora, det behövdes i en tidigare version av firmware då den annars spelade testtonerna felaktigt så högtalarna inte bedömdes en och en. Men inte i senaste firmware i Arcam alltså. 

 

En tanke kring 5.2 förresten - Antar att du tidsjusterat (antingen med fasinställning eller med ex en antimode) de två subbarna innan kalibrering?

 

Om du inte tidsjusterat subbarna, och de inte står symmetriskt mot lyssningsplatsen (ex vid framvägg symmetriskt) så kan det ge skumma effekter i basen som kanske skulle kunna förklara åtminstone en del av det här. 

 

Audyssey hanterar ju individuell justering av delay med flera basar, men Dirac Live i Arcam fixar bara en bas så när flera basar används behöver man ta just fas och delay i beaktning och hantera det utanför Dirac och Arcam. 

 

Ett (halv)enkelt sätt att testa detta kan ju vara att kalibrera på nytt men med endast den ena subben. 



#972

Postad 26 juni 2018 - 06:38

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Med den senaste firmware behöver man inte kalibrera dem som stora, det behövdes i en tidigare version av firmware då den annars spelade testtonerna felaktigt så högtalarna inte bedömdes en och en. Men inte i senaste firmware i Arcam alltså. 

 

En tanke kring 5.2 förresten - Antar att du tidsjusterat (antingen med fasinställning eller med ex en antimode) de två subbarna innan kalibrering?

 

Om du inte tidsjusterat subbarna, och de inte står symmetriskt mot lyssningsplatsen (ex vid framvägg symmetriskt) så kan det ge skumma effekter i basen som kanske skulle kunna förklara åtminstone en del av det här. 

 

Audyssey hanterar ju individuell justering av delay med flera basar, men Dirac Live i Arcam fixar bara en bas så när flera basar används behöver man ta just fas och delay i beaktning och hantera det utanför Dirac och Arcam. 

 

Ett (halv)enkelt sätt att testa detta kan ju vara att kalibrera på nytt men med endast den ena subben. 

Jag ska ta och kolla detta har gjort en kalibrering utan att lägga in den med 1 subb men ska göra om en till med inläggning med..

 

Jag kalibrerar nu som stora och efter sätter över till små kan det göra någon skillnad att man mixtrar med det istället för rätt från början?


Redigerat av nikkeg, 26 juni 2018 - 06:39.


#973

Postad 28 juni 2018 - 17:53

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
🤙

Redigerat av nikkeg, 02 juli 2018 - 19:30.


#974

Postad 02 juli 2018 - 08:48

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Väntas ingen mer firmware?

#975

Postad 02 juli 2018 - 09:58

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Tänkte börja med att säga att jag tycker det är trist att du inte fått ljudet som du hoppats, och att du säljer. Din beskrivning av ljudet liknar inte alls min upplevelse, så man undrar ju lite om det är något i rummet eller liknande som ställer till det på ett sätt som inte ens Dirac kan fixa. Alternativt att du fått en enhet som det är något knas med. 

 

Du har ingen butik eller bekant i närheten som också kör Arcam som du kan lyssna hos? Alternativt att du varit i kontakt med återförsäljaren för att se om de har ett demo-ex du kan testa eller så? Hade varit intressant att veta om du upplevde samma problem där tänker jag, för att utesluta att det är något knas med enheten. 

 

Jag har inte hört något om uppgraderingar av Firmware. De har i min mening rätat ut de främsta buggarna vad gäller kalibering. Enheten är stenstabil och låter grymt i mina öron. Misstänker att de inte har någon ny på gång snart på grund av det. 

 

Det jag gärna sett i en framtida Firmware är stöd för flera Dirac-kalibreringar (likt NAD). Hade också velat ha en inställning för att välja källa för HDMI pass-through i Standby (nu blir det alltid senaste). Bortsett från det är jag väldigt nöjd. 



#976

Postad 02 juli 2018 - 10:22

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
🤙

Redigerat av nikkeg, 02 juli 2018 - 19:30.


#977

Postad 02 juli 2018 - 13:01

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag tröttna på att jobba mig det är inte fel bara jag som vill nått annat heve...


Vad betyder den meningen på svenska?

#978

Postad 02 juli 2018 - 13:05

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Vad betyder den meningen på svenska?

inte min smak typ

#979

Postad 02 juli 2018 - 13:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Är det någon som har ägt några äldre arcam recievers? Hur står sig dessa jämfört med nyaste generationen? Så klart har de inte Dirac, så det kan vi bortse från :)

#980

Postad 02 juli 2018 - 14:15

tjomm
  • tjomm
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Är det någon som har ägt några äldre arcam recievers? Hur står sig dessa jämfört med nyaste generationen? Så klart har de inte Dirac, så det kan vi bortse från :)



Hej!
Har i tur och ordning haft AVR 300, AVR400, AVR500 samt AVR750 att jämföra med.

Har nu en AVR550 (+750 även kvar ) och den slår lätt alla de andra på fingrarna!!
Dynamiken o kraften ser jag som de största positiva förändringarna!

750-modellen låter i mina öron i sig långt bättre än de tidigare men 550 regererar lätt👍

Hälsar Thomas

Redigerat av tjomm, 02 juli 2018 - 14:16.


#981

Postad 02 juli 2018 - 16:06

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

inte min smak typ

 

Jo, det har jag förstått av tidigare inlägg. Jag förstår bara inte vad meningen jag frågade om betyder, och inte ordet "heve".

 

Var har du köpt förstärkaren? Även om du inte avtalat om öppet köp borde en seriös butik vara intresserad av att du blir nöjd när du köpt en förstärkare i den prisklassen, så att du får byta till något annat mot ett mindre avdrag på din Arcam.



#982

Postad 02 juli 2018 - 16:12

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Blev nog fel där🤙
Vill inte måla ut butik,men ja det är otroligt dålig kund hantering sälj oh stäng dörren politik.
Och har påpekat detta, kommer bara bli så att hifivänner bojkottar denna butik har jag fått till mig av bekanta.
Sånt slår tillbaka han svara inte ens på mitt sista mail säger ju en del skit affär helt enkelt. ..... ..

Redigerat av nikkeg, 02 juli 2018 - 16:31.


#983

Postad 02 juli 2018 - 16:38

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Tänkte på en sak till innan 550 är riktigt inspelad någon som vet timmar ungefär?

#984

Postad 02 juli 2018 - 16:43

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Tänkte på en sak till innan 550 är riktigt inspelad någon som vet timmar ungefär?


Glöm det.....finns ingen ”inspelningstid” att ens prata om

#985

Postad 02 juli 2018 - 16:49

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Glöm det.....finns ingen ”inspelningstid” att ens prata om

Jag vet att det är stor skillnad på inspening av förstärkare framför allt de lite finare high end stärkarna.
Men där är ju svaren delade som baken ibland.så någon annan som har synpunkter om inspelningstid?

#986

Postad 02 juli 2018 - 17:09

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Jag vet att det är stor skillnad på inspening av förstärkare framför allt de lite finare high end stärkarna.
Men där är ju svaren delade som baken ibland.så någon annan som har synpunkter om inspelningstid?


På högtalare, absolut, på förstärkare? Knappast, däremot tycker jag också att det är väldigt märkligt att du inte får till ljudet.
Min 550 levererar ett sanslöst bra ljud, oavsett 2-kanal eller film.
Har du justerat nivåerna efter mätning? Ibland behöver subben en knuff i rätt riktning.....

#987

Postad 02 juli 2018 - 17:24

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Mongo anledningen att jag frågar är att systemet har spelats dagtid när jag jobbar och idag när jag satte mig och sätter på musiken som är min referens så har det släppt ordentligt i dom djupa tonerna så påstå inte att det knappast är så och nej jag har inte vant mig vid ljudet.
Det var därför jag fråga inte illa menat mongo men jag får backa lite i mitt omdöme till det positiva då .
Det är lång inspelning för att få det att släppa ordentligt enligt mig.

Redigerat av nikkeg, 02 juli 2018 - 17:23.


#988

Postad 02 juli 2018 - 18:09

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Känns som du är lite otacksam med all hjälp bland annat Johan har lagt ner . Känns som att det är du som inte förstår produkten.

Att du inte får lämna tbx den måste bero på två saker
1.att du fått köpa den extremt rabatterat
2.att du ofta köper och lämnar tillbaka produkter så det bolaget får massa demo enheter dem måste sälja billigare .

Jag hade en sån kund som köpte mac datorer och skulle lämna efter 29 dagar sen köpte han en annan modell av mac dator hade i 29 dagar lämna åter, han spärrade jag till slut det är 5% marginal från början så inget kul att behöva sälja med minus.

Bara några tankar....

#989

Postad 02 juli 2018 - 18:20

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Känns som du är lite otacksam med all hjälp bland annat Johan har lagt ner . Känns som att det är du som inte förstår produkten.

Att du inte får lämna tbx den måste bero på två saker
1.att du fått köpa den extremt rabatterat
2.att du ofta köper och lämnar tillbaka produkter så det bolaget får massa demo enheter dem måste sälja billigare .

Jag hade en sån kund som köpte mac datorer och skulle lämna efter 29 dagar sen köpte han en annan modell av mac dator hade i 29 dagar lämna åter, han spärrade jag till slut det är 5% marginal från början så inget kul att behöva sälja med minus.

Bara några tankar....

Där är du fel ute men tack för dina tankar!
Och jag är inte o tacksam är glad för all input och det var första och sista gången jag stoppa min fot i den butiken.....
All tacksamhet till Johan han är grym!!!!

Där är du fel ute men tack för dina tankar!
Och jag är inte o tacksam är glad för all input och det var första och sista gången jag stoppa min fot i den butiken.....
All tacksamhet till Johan han är grym!!!!

Förstår produkten vad menar du med det har ju med hörsel att göra...

#990

Postad 03 juli 2018 - 05:19

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Passa på att tacka alla som hjälper👌

#991

Postad 03 juli 2018 - 09:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det är en avancerat produkt, du ger upp för snabbt :) Du kommer inte hitta något som är signifikant bättre än denna. Det finns NAD:en men sedan blir det dyrt om du vill hitta något annat som är lika bra/bättre med Dirac. Sälj den bara om du tänkt lägga pengarna på fler och/eller bättre subbar eller rummet. Vill man få det riktigt bra kan jag rekommendera att lägga några dagar på att hitta bästa placeringen för subbarna och sedan tidsjustera dessa i en miniDSP innan du kör Dirac. Men går du den vägen blir det dock ännu mer avancerat. Bra resultat dock. Finns inga lätta genvägar till riktigt bra ljud. Det krävs tid att justera allt. 



#992

Postad 03 juli 2018 - 10:06

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Det är en avancerat produkt, du ger upp för snabbt :) Du kommer inte hitta något som är signifikant bättre än denna. Det finns NAD:en men sedan blir det dyrt om du vill hitta något annat som är lika bra/bättre med Dirac. Sälj den bara om du tänkt lägga pengarna på fler och/eller bättre subbar eller rummet. Vill man få det riktigt bra kan jag rekommendera att lägga några dagar på att hitta bästa placeringen för subbarna och sedan tidsjustera dessa i en miniDSP innan du kör Dirac. Men går du den vägen blir det dock ännu mer avancerat. Bra resultat dock. Finns inga lätta genvägar till riktigt bra ljud. Det krävs tid att justera allt.

Tja!

Jag skrev tidigare i tråden att det släppt en del i ljudet så basen har kommit på djupet fakiskt😉 står på hela dagen i dag med så ska sätta mig ner när jag kommer hem och hoppas på lite till😏
Är glad att det förbättrats..

#993

Postad 03 juli 2018 - 11:14

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Finns inga lätta genvägar till riktigt bra ljud. Det krävs tid att justera allt. 

 

 

+1



#994

Postad 03 juli 2018 - 11:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hej!
Har i tur och ordning haft AVR 300, AVR400, AVR500 samt AVR750 att jämföra med.

Har nu en AVR550 (+750 även kvar ) och den slår lätt alla de andra på fingrarna!!
Dynamiken o kraften ser jag som de största positiva förändringarna!

750-modellen låter i mina öron i sig långt bättre än de tidigare men 550 regererar lätt👍

Hälsar Thomas


Hej!

I den ordningen låter det som du bytt till större recievers med mer effekt hela tiden. Stämmer det? Eller är kanske 750 mer effektstark än 550?

Har du några tankar kring de olika modellerna om man bortser från effekten och skulle driva frontarna med externt steg via preout? Försteget beskaffenhet tex?

/Genstruktur

#995

Postad 03 juli 2018 - 12:19

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hej!

I den ordningen låter det som du bytt till större recievers med mer effekt hela tiden. Stämmer det? Eller är kanske 750 mer effektstark än 550?

Har du några tankar kring de olika modellerna om man bortser från effekten och skulle driva frontarna med externt steg via preout? Försteget beskaffenhet tex?

/Genstruktur

 

 

Jag har ingen personlig erfarenhet av de äldre modellerna men 390/550/850/860 är en helt nu platform och ett ganska stort steg upp från de äldre. Även läst/hört talas om många buggar i dom äldre modellerna. Hade hållit mig långt borta från dom. Alla dom nya delar samma försteg osv. så 390 plus extra slutsteg är vägen att gå i mina ögon. Det var så jag gjorde iaf. 



#996

Postad 03 juli 2018 - 14:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har ingen personlig erfarenhet av de äldre modellerna men 390/550/850/860 är en helt nu platform och ett ganska stort steg upp från de äldre. Även läst/hört talas om många buggar i dom äldre modellerna. Hade hållit mig långt borta från dom. Alla dom nya delar samma försteg osv. så 390 plus extra slutsteg är vägen att gå i mina ögon. Det var så jag gjorde iaf.

Jo har också läst om buggar. Men det fanns väl även på den nya plattformen nu med Dirac innan det justerades? Är väl kanske sådant som lätt blir med en lite mindre tillverkare.

De är säkert jättefina de nya modellerna, men 25k eller vad 390 kostar är lite för mycket att betala för mig för en reciever.

Men jag har läst om Arcam flera gånger där de hyllas som musikförmedlare och iljudkvalitet,även de äldre modellerna. Så hade ibland varit kul att prova en bara för att testa själv. Men det får i sådan fall vara något billigare än 390 tex.

Redigerat av genstruktur, 03 juli 2018 - 14:55.


#997

Postad 03 juli 2018 - 15:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Blev nog fel där🤙
Vill inte måla ut butik,men ja det är otroligt dålig kund hantering sälj oh stäng dörren politik.
Och har påpekat detta, kommer bara bli så att hifivänner bojkottar denna butik har jag fått till mig av bekanta.
Sånt slår tillbaka han svara inte ens på mitt sista mail säger ju en del skit affär helt enkelt. ..... ..

 

Tråkigt att du inte lyckats få till något med butiken. Om du ska sälja den privat så tror jag att du får svårt att göra det för bara 10 % under nypris. Om man tänker ur perspektivet för en annan person som ska köpa en sån här så är det nog mer värt än så att ha en butik att kontakta för support och ev. öppet köp, möjlighet att kanske pruta eller få med en kabel eller så samt att få en apparat som ingen fingrat på förut.

 

Det jag vill ha sagt med det är att den ekonomiska förlusten med att byta förstärkare blir nog större än du tänkt, så det bästa är nog om du kan få till ljudet så du blir nöjd med din Arcam.

 

Vad jag förstått efter att ha läst såväl här som på andra ställen så är det en väldigt kompetent förstärkare som många gillar, därför vore det konstigt om den inte kan funka hos dig. Nu verkar det dock som att du börjar gilla ljudet mer, om det sedan är förstärkaren eller du som ändrat dig kan nog diskuteras.... Det här har har varit uppe tidigare många gånger och det är visst inte ovanligt att det handlar om att man vänjer sig vid något snarare än att apparaten ändrar sig, men jag säger inte att det är omöjligt. :)

 

Det här med inställning av ljud är inte enkelt, även om det är system som sägs hantera det mer eller mindre automatiskt. Mitt tips är att ta hjälp med att göra inställningar hemma hos dig och se om det kan bli bättre då, än det du fått till själv. Nu vet jag inte om din butik erbjuder denna tjänst, men oftast får man bäst pris på sånt där man köpt grejerna. Annars finns det nog andra som kan göra detta, om du inte kommer överens med butiken så kan kanske generalagenten hjälpa till och tipsa om någon. Det kostar förmodligen mindre än du förlorar på att byta förstärkare.

 

Själv har jag tagit hjälp med både kalibrering av bild och inställning av ljud. Jag har varken utrustning, kunskap eller intresse (tid) för att göra detta själv. Min gamla Meridian har visserligen också ett system för automatisk rumskorrigering, men den hänger nog inte med nya system som Dirac. Den som ställde in ljudet hos mig föredrog att göra det med hjälp av extern mätutrustning och sen manuellt i försteget. Det kostar förstås en slant att få sånt gjort, men för mig är vetskapen om att allt är inställt så bra det går värd mycket. Jag behöver aldrig sitta och fundera på om det hade gått att få till det bättre med mina grejer i just mitt rum. :)



#998

Postad 03 juli 2018 - 15:45

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Jag behåller den som jag sa så har det rättat till sig ordentligt🤙
Tack för förslagen och jo det har blivit förändring i ljudet till det positiva,jag har ägt riktigt fina förstärkare som låtigt platt och tråkigt men efter 150 ,200 timmar har allt fallit på plats det är min bestämda åsikt😉

#999

Postad 03 juli 2018 - 22:33

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Där är du fel ute men tack för dina tankar!
Och jag är inte o tacksam är glad för all input och det var första och sista gången jag stoppa min fot i den butiken.....
All tacksamhet till Johan han är grym!!!!
Förstår produkten vad menar du med det har ju med hörsel att göra...


Om det inte är dem 2 alternativ jag skrev så är det extremt dåligt att dem inte låter dig lämna tbx

Kul dock att du verkar mer nöjd nu riktigt trevliga maskiner arcam

#1000

Postad 04 juli 2018 - 04:43

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Om det inte är dem 2 alternativ jag skrev så är det extremt dåligt att dem inte låter dig lämna tbx
Precis just därför jag inte sätter foten där igen...

Kul dock att du verkar mer nöjd nu riktigt trevliga maskiner arcam






Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.