Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölkyl!

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 mars 2011 - 23:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Söker en riktig ölkyl, vinkylar går det ju 13 på dussinet, men det måste väl ändå vara fler folk som dricker öl än vin eller?

Söker tips på var jag får tag på en riktig ölkyl.

Det jag själv hittat är typ detta, men det måste väl ändå finnas mer att välja på?


Bifogad fil  xl_C100_482x482.jpg   72,17K   17 Antal nerladdningar

Ett alternativ är såklart att köpa ett vanligt kylskåp, men de brukar vara så veka hyllor som bågnar under all öl :P

#2

Postad 02 mars 2011 - 23:24

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Söker en riktig ölkyl, vinkylar går det ju 13 på dussinet, men det måste väl ändå vara fler folk som dricker öl än vin eller?

Söker tips på var jag får tag på en riktig ölkyl.

Det jag själv hittat är typ detta, men det måste väl ändå finnas mer att välja på?



Ett alternativ är såklart att köpa ett vanligt kylskåp, men de brukar vara så veka hyllor som bågnar under all öl ;)

Vad ska du ha den till? Lagring eller vanlig kyl?

Till lagring behöver du som jag förstått det inte kyl utan viktigast är att temperaturen är jämn.
Mina egna öl jag lagrar har jag i ett skafferi längst in. De jag dricker har jag i rumstemp och kyler 10-15 minuter i min vanliga kyl innan jag dricker :P Kanske aningen längre om det är viss öltyp typ lager eller nått men det dricker jag så sällan.

Redigerat av Sgart, 02 mars 2011 - 23:31.


#3

Postad 02 mars 2011 - 23:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det ska vara för öl man dricker, lagring sköter jag under trappen.

Så fort man har 15-20 öl i kylen får ju tanten ett utbrott, och jag vill ha helst 10 gånger fler kalla och goda.

Varm öl är inte min grej, då är jag hellre utan :P I princip alla sorter jag dricker skall avnjutas vid 10 grader eller kallare.

#4

Postad 02 mars 2011 - 23:35

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Det ska vara för öl man dricker, lagring sköter jag under trappen.

Så fort man har 15-20 öl i kylen får ju tanten ett utbrott, och jag vill ha helst 10 gånger fler kalla och goda.

Varm öl är inte min grej, då är jag hellre utan :lol: I princip alla sorter jag dricker skall avnjutas vid 10 grader eller kallare.

Ok då tycker vi helt olika :P vid så kall öl känner inte jag alla smaker som jag får ut av varmare öl. En stout exempelvis eller en IPA vill jag knappt ha kyld. Det är stor skillnad i smakupplevelse där, enligt mig.

Sen dricker jag visserligen sällan mer än 1-2 öl åt gången numera och då är det inte ett problem oavsett ;)

Men nu är inte jag du och du är inte jag :P till ditt problem så förstår jag om du då vill ha en sådan kyl. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang modell då jag siktade på en annan utväg där ;D

#5

Postad 02 mars 2011 - 23:36

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Ett tips kan ju vara att hålla koll på när restauranger säljer ut (de brukar ju kånka lite då och då) så kanske du kan hitta något vettigt - annars får du väl köpa en vanlig kyl och fixa bättre hyllplan :P

#6

Postad 02 mars 2011 - 23:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ok då tycker vi helt olika :P

Ja det gör vi helt klart. Jag litar blint på de som tillverkar ölen, tycker de borde ha lite koll i alla fall ;)

Ljummen öl ger mig kräksreflexer nästan.

#7

Postad 02 mars 2011 - 23:42

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Kan kolla nästa gång jag dricker en öl hur varm/kall den är. Jag har aldrig uppmätt :P

#8

Postad 02 mars 2011 - 23:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 1

Ett tips kan ju vara att hålla koll på när restauranger säljer ut (de brukar ju kånka lite då och då) så kanske du kan hitta något vettigt - annars får du väl köpa en vanlig kyl och fixa bättre hyllplan :P

Ja, ibland kan man ju ha lite flyt. Denna har jag råkat få hem från en restaurang som gick i KK... Festens mittpunkt ;)

Bifogad fil  IMG_4570.jpg   161,51K   49 Antal nerladdningar


Under för övrigt en usel vinkyl jag tänkt ha öl i, skulle klara ner till 5 grader men det gör den ICKE.... skräp.

#9

Postad 02 mars 2011 - 23:46

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
håller med, en ljum öl under en varm sommardag är nog det värsta man kan vara med om... men sen beror det ju på vilken sorts öl det är vi pratar om, ljus lager ska va kylskåpskallt, 4-6 grader är perfekt.... mer komplexa ö l(starka belgare, imperial stout, barley wine mma) smakar mest och bäst vid en temperatur runt 13 grader eller mer.
När det gäller medelstarka ale, mörka lager och veteöl varierar det. Runt 8-13 är en bra måttstock.

#10

Postad 02 mars 2011 - 23:51

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

håller med, en ljum öl under en varm sommardag är nog det värsta man kan vara med om... men sen beror det ju på vilken sorts öl det är vi pratar om, ljus lager ska va kylskåpskallt, 4-6 grader är perfekt.... mer komplexa ö l(starka belgare, imperial stout, barley wine mma) smakar mest och bäst vid en temperatur runt 13 grader eller mer.
När det gäller medelstarka ale, mörka lager och veteöl varierar det. Runt 8-13 är en bra måttstock.

Håller helt med. En ljummen öl en varm sommardag är ingen höjdare, men då dricker man ju som sagt helt andra öl med :P

Bara för skoj skull så kollade jag precis på systembolagets hemsida vad de rekommenderar generellt på stouter. 8-10 grader.

Nåväl det är inte vad jag dricker dom i tänkte jag. Sökte vidare på "serveringstemperatur stout" och hamnade hos http://www.sallskape.../oeverjaest-oel där de rekommenderar 12-15 grader och då tror jag jag hamnar nära mina öl jag själv dricker (finns temp på andra ölsorter med om ni vill kika)

Detta är ju bara rekommendationer givetvis, men det är ju även dom hos systemet ;)

I slutändan är det personliga preferensen som bestämmer ändå :P Men jag håller helt med om att det är godast med en kall på sommaren men då kommer jag dricka annat än stout ;D "varma" öl gör sig bättre under vintern, eller kanske en regnig dag?

Kan nog bli så att jag tar någon under en regnig sommardag :lol: och tittar ut genom fönstret.

#11

Postad 03 mars 2011 - 01:05

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Jag är också lite syndare då jag gillar min öl lite kallare än det man fått höra på provningar och så. Farsan är dock lite kul med det, han hatar kylskåpskall öl så jag får alltid komma ihåg att inte slänga in alla kylen när han kommer över.

Squeeze: Kul fynd, kan tänka mig att den livar upp stämningen :P

#12

Postad 03 mars 2011 - 08:02

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 1

Så fort man har 15-20 öl i kylen får ju tanten ett utbrott, och jag vill ha helst 10 gånger fler kalla och goda.


Hahaha!! ;)
Det där känner jag igen!

Hur mycket pengar hade du tänkt lägga?
Tror också att det kan vara bra att kolla med restauranger, men då blir dom å andra sidan kanske för stora?

Är det nåt sånt här du är ute efter:
Postad bild
:P

#13

Postad 03 mars 2011 - 08:06

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Men för att komma med ett konkret tips, hittade denna på blocket:
Postad bild

Länk

#14

Postad 03 mars 2011 - 08:09

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Du kanske kan kolla med någon bar eller restaurang om de kan beställa åt dig från någon ölleverantör? De brukar ha sina egna "brandade" kylar. Då brukar de även vara snygga.

#15

Postad 03 mars 2011 - 08:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Du kanske kan kolla med någon bar eller restaurang om de kan beställa åt dig från någon ölleverantör?

Jag tror att det är så jag får göra faktiskt, har kontakter på ett antal bryggerier genom jobbet faktiskt. Kopparbergs och Spendrups bland annat... får slänga ut några hooks och se vad som händer :P

Men är det vara jag som tycker det är konstigt att det finns massor med vinkylar men inga snygga ölkylar?

#16

Postad 03 mars 2011 - 09:38

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Hahaha!! ;)
Det där känner jag igen!

Hur mycket pengar hade du tänkt lägga?
Tror också att det kan vara bra att kolla med restauranger, men då blir dom å andra sidan kanske för stora?

Är det nåt sånt här du är ute efter:
Postad bild
:P

Den där reklamen är episk XD

#17

Postad 03 mars 2011 - 09:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag tror att det är så jag får göra faktiskt, har kontakter på ett antal bryggerier genom jobbet faktiskt. Kopparbergs och Spendrups bland annat... får slänga ut några hooks och se vad som händer :P

Men är det vara jag som tycker det är konstigt att det finns massor med vinkylar men inga snygga ölkylar?


kanske för att den mesta ölen som konsumeras just konsumerar och inte lagras. Samt att, som det står högre upp i denna tråd, öl i sig inte kräver en specifik temperatur vid lagring.

Ölkylar finns det gott om, bara inte riktade till privatmarknaden.

#18

Postad 03 mars 2011 - 09:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Den där reklamen är episk XD

Hade rummet varit fyllt med Epic hade det varit episkt ;)

Bifogad fil  thumbs_epic_ipa.jpg   66,3K   8 Antal nerladdningar


kanske för att den mesta ölen som konsumeras just konsumerar och inte lagras. Samt att, som det står högre upp i denna tråd, öl i sig inte kräver en specifik temperatur vid lagring.

Jag får väl ställa in finölen också, har säkert 100 flaskor på lagring just nu :P

#19

Postad 03 mars 2011 - 11:56

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0

Ja, ibland kan man ju ha lite flyt. Denna har jag råkat få hem från en restaurang som gick i KK... Festens mittpunkt :P

Bifogad fil  IMG_4570.jpg   161,51K   49 Antal nerladdningar


Under för övrigt en usel vinkyl jag tänkt ha öl i, skulle klara ner till 5 grader men det gör den ICKE.... skräp.

Till salu? ;)

#20

Postad 03 mars 2011 - 22:44

LowLife
  • LowLife
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Jag surfade runt lite och hittade en variant av den episka maskinen för dom som är intresserade

http://www.tapmachin...romsplashpage=1

Redigerat av LowLife, 03 mars 2011 - 22:45.


#21

Postad 03 mars 2011 - 23:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag surfade runt lite och hittade en variant av den episka maskinen för dom som är intresserade

http://www.tapmachin...romsplashpage=1

Tyvärr så säljer dom inte till Europa... och de i Europa säljer inte till dig om du inte har ett serveringstillstånd.

Jobbarkompisarna som jag fick min av försökte köpa i hela världen utan att lyckas, men så hittade dom en på en utförsäljning av en restaurang som gått i kk. Konkursadvokaten var väl mindre nogräknad och lät dom köpa den :) Tack för det!

Det var dock några år sedan nu. Kanske finns att få tag på för privatpersoner också numera.

#22

Postad 04 mars 2011 - 01:41

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Om du har kontakter med bryggeri är det inte omöjligt att de kan släppa ett som de fått tillbaka från något ställe för de sponsrat med större eller liknande. Jag vet att bryggerikillarna frågade om jag ville ha en kyl när de levererade en ny (till stället jag jobbade på) så att de skulle slippa ta med den tillbaka, bara skriva av den som sönder.

#23

Postad 20 mars 2011 - 20:51

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
En Partycooler kanske?
Perfekt att rulla ut på altanen.
Rymmer c.a 2 backar.

• 2 sidobord av ädelträ
• 1 flaskhållare
• Löstagbar botten för enkel rengöring
• Kullagrade hjul
• Steglös temperaturinställning

#24

Postad 20 mars 2011 - 21:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nja, är det fest blir det ett badkar med is eller liknande.

Vill ha något som alltid är redo, får väl bli en husky kanske.

#25

Postad 26 juli 2011 - 19:22

bobby_84
  • bobby_84
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Söker en riktig ölkyl, vinkylar går det ju 13 på dussinet, men det måste väl ändå vara fler folk som dricker öl än vin eller?

Söker tips på var jag får tag på en riktig ölkyl.

Det jag själv hittat är typ detta, men det måste väl ändå finnas mer att välja på?



Bifogad fil  xl_C100_482x482.jpg   72,17K   17 Antal nerladdningar

Ett alternativ är såklart att köpa ett vanligt kylskåp, men de brukar vara så veka hyllor som bågnar under all öl :)


Beställde en sån här http://www.tretti.se...mestic-highcube idag för just ändamålet du söker!

Finns utan coca cola märket och även lite mindre kylar! Dock så saknar dom andra belysning i som jag ville ha!

Kan ladda upp bild när jag får det om det är intressant!

Ha d!

Edit: Har lås med!

Redigerat av bobby_84, 26 juli 2011 - 19:23.


#26

Postad 26 juli 2011 - 19:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Hur grymt som helst, precis vad jag letat efter, beställer en direkt :)

Måste vara rätt ny i sortimentet va? Har letat på tretti förut men inte hittat något.

edit: Betalt och klart!

Redigerat av Squeezemaster, 26 juli 2011 - 19:50.


#27

Postad 26 juli 2011 - 19:56

bobby_84
  • bobby_84
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hur grymt som helst, precis vad jag letat efter, beställer en direkt :)

Måste vara rätt ny i sortimentet va? Har letat på tretti förut men inte hittat något.

edit: Betalt och klart!


Det gick fort! Hehe!

Hoppas vi blir nöjda då!

Fick ett reklam mail av tretti och köpte nästan direkt jag med!

Blev det samma som på länken eller en utan logga?

Redigerat av bobby_84, 26 juli 2011 - 19:59.


#28

Postad 26 juli 2011 - 19:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Blev Coca Colavarianten, klart ballast. Och snyggast när man ska ha den fristående :)

#29

Postad 26 juli 2011 - 20:00

bobby_84
  • bobby_84
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Blev Coca Colavarianten, klart ballast. Och snyggast när man ska ha den fristående :)


Drar till tyskland nu inatt 03.30 så jag har nått att fylla den med när den kommer! ;)

#30

Postad 27 juli 2011 - 09:07

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Hahaha!! :lol:
Det där känner jag igen!

Hur mycket pengar hade du tänkt lägga?
Tror också att det kan vara bra att kolla med restauranger, men då blir dom å andra sidan kanske för stora?

Är det nåt sånt här du är ute efter:
Postad bild
;)


Jag var å handlade i ICA i Värtahamnen utanför Stockholm för några månader sedan. Då hade dom precis ställt upp något som kunde liknas en mindre hopp-borg i utförande och storlek, fast med backar av bärs (carlsberg eller heiniken, kommer inte ihåg). När man som kille kom klivandes förbi där så vart man ju som ett barn som precis hade fått syn på en hopp-borg inne på ICA :D

Dom hade dessutom satt upp en kamera riktad ut på åersonerna som gick dit och tittade.. gissar att dom fick ett och annat kort/videosnutt av personer med samma stil som reklamen ovan.. inklusive mig :)

#31

Postad 01 augusti 2011 - 15:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Fler glada nyheter, kylen landade idag här hemma. Och tillverkaren är ingen annan än HUSKY! Snacka om förvånad jag blev.
Kvalitetsprylar alltså. Husky står ju i de flesta barer och affärer år efter år :)

#32

Postad 01 augusti 2011 - 18:46

bobby_84
  • bobby_84
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Fler glada nyheter, kylen landade idag här hemma. Och tillverkaren är ingen annan än HUSKY! Snacka om förvånad jag blev.
Kvalitetsprylar alltså. Husky står ju i de flesta barer och affärer år efter år :(


Bilder!!!!!!!

Får min imorgon!
Kul att det är kvalitetsgrejer!

#33

Postad 01 augusti 2011 - 18:49

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Klart ni skall ladda upp bilder! :(

#34

Postad 01 augusti 2011 - 19:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Postad bild

Här är en sunkbild, proppade den full med bärs på en gång :(

#35

Postad 01 augusti 2011 - 20:38

bobby_84
  • bobby_84
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Postad bild

Här är en sunkbild, proppade den full med bärs på en gång :(


Fan vad nice!

Nu längtar man ju ännu mer till imorgon!

#36

Postad 02 augusti 2011 - 11:30

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Postad bild

Här är en sunkbild, proppade den full med bärs på en gång :(


Vaddå avundsjuk, inte jag!

Jag har ju mina coca cola fridgepack jag kan ställa in i min kyl...

*gråta*

#37

Postad 04 augusti 2011 - 19:18

smasher_75
  • smasher_75
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Postad bild

Här är en sunkbild, proppade den full med bärs på en gång :P


Ser härligt ut, funderar också på att beställa en. Priset just nu är 2790 kr. Jag kommer mest att ha läsk
och öl i 33 cl burkar i den, är det tillräckligt med plats mellan hyllorna så en burk kan stå upp?
Är hyllorna helt fast eller de går att ta bort och flytta som man vill?
Hur är ljudet på den, helt tyst eller lite surr finns där?

#38

Postad 03 juli 2012 - 08:34

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Nån som hittat något mer, billigare? Jag kommer ha i garaget så behöver ej vara nån het design på det.

#39

Postad 03 juli 2012 - 15:06

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

kanske för att den mesta ölen som konsumeras just konsumerar och inte lagras. Samt att, som det står högre upp i denna tråd, öl i sig inte kräver en specifik temperatur vid lagring.

Ölkylar finns det gott om, bara inte riktade till privatmarknaden.


Vin kräver inte heller nödvändigtvis en specifik temperatur för lagring, i vart fall inte om du tänker dricka istället för att ha investeringsobjekt.
Jag var på en vinprovning som hölls av en riktig vintok, en sån där som skriver böcker och reser runt i jakt på goda viner. Han hade tagit tre flaskor från samma tunna. En lagrade han i sin vinkällare, en på ett ständigt ljummet apparatskåp och en i ett fönster med söderläge, (med soljljus in i flaskan). Med antagandet att ett varmare läge påskyndade mognaden hade han druckit dem när han antog att de kunde vara mogna. Han ville inte hävda att någon av lagringarna hade gett ett bättre resultat än de andra.

Själv kan jag bara hålla med Sgart om att många öl smakar långt under sin potential om de är för kalla. Skriver tillverkaren att ölen ska vara iskall så skulle det inte förvåna mig om han häller samma öl i en annan flaska och skriver att den ska hålla 15 grader. Smaken skiljer sig så markant åt att få skulle kunna gissa att det är samma öl.

#40

Postad 30 oktober 2012 - 08:54

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Även jag har letat efter en lämplig ölkyl. Jag är ute efter något som liknar den där coco-cola-kylen ovan. Men det jag skulle vilja ha är dels trådbackar som man drar ut och kan botanisera bland ölen och dels vill jag ha plats för två stycken 19-liters cornelius-fat. Tanken är att man då kan dra ut trådbackarna om man ska ha fest och istället ställa in två stycken fat där. Möjligtvis även montera en tappkran på toppen. Jag har många kamrater som byggt såna kegerators, men då med vanliga vita kylar. Jag vill helst ha något snyggare än så.

Så en följdfråga till er som har en coca-cola-kyl. Är det någon motor eller liknande längst in på golvet? Eller är golvet lika stort som taket?

Är det någon som sett något i stil med vad jag försöker beskriva? Har själv kollat runt en del i Örebro och Stockholm utan att hitta något som är i närheten av vad jag är ute efter.

#41

Postad 21 februari 2013 - 12:53

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Gammal tråd, men

Även jag har letat efter en lämplig ölkyl...


Gammal tråd, men denna kanske kan vara intressant? (Nedersta).
Funderar på en sån själv.

http://www.vinkylen....mpaign=Prisjakt

Postad bild

#42

Postad 21 februari 2013 - 17:13

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Hmm de där små varianterna av ölkylar ligger nog rätt nära det jag är intresserad av. Frågan är om man får in två stycken corneliusfat i dessa. Måste mäta när jag är nere i bryggeriet nästa gång. Sen skulle man kunna byta ut hyllorna mot nån form av trådback som man drar ut. Blir då enkelt att gå från flaskkyl till fatkyl.

#43

Postad 21 februari 2013 - 17:29

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Återkom med bilder om du köper. Har börjat intressera mig för bryggning med och att kunna ha corneliusfat i en kyl är lockande.

#44

Postad 22 februari 2013 - 07:20

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Återkom med bilder om du köper. Har börjat intressera mig för bryggning med och att kunna ha corneliusfat i en kyl är lockande.


Det blir nog inget köp förrens tidigast i höst då alla extra pengar går till andra projekt just nu. Men om du inte bryr dig om hur kylen ser ut så är ett tips att köpa en vanlig halv-kyl där man kan utnyttja hela botten av kylen (får inte sitta något aggregat eller vad man kallar det längst in i botten). Farsan och flera bekanta har använt denna lösning och har kylen normala mått så får man in 2 st 18-litersfat alternativt 4 st 9-litersfat. Sen kan man sätta dit ett tapptorn ovanpå och hjul under så har man en mobil liten bar.

Jag hittade inte någon bild på farsans kyl men den ser ut ungefär som denna fast det är en vanlig vit kyl och det är ingen ram runt tapptornet.

Postad bild

#45

Postad 22 februari 2013 - 07:50

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Tufft! Det där tåls att kluras på. Har aldrig testat med fat än, men det känns som en smidig lösning.
Med lite tur och blocket-skicklighet borde en sån kyl-lösning kunna bli rätt prisvärd.

#46

Postad 22 februari 2013 - 10:32

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Ja en sån lösning kostar mycket mindre än 3500. Tapptorn kan kosta en del, men vi brukar beställa på kegworks.com, dock blir det då större beställningar. Kanske är billigare att beställa via Humlegården eller Maltmagnus om man bara ska ha ett torn. Farsan köpte sitt på Blocket tror jag förresten.

Ett tillägg på kegeratorn. Farsan borrade även ett hål i sidan där han fäst en slang för gas. Sen kopplar han på gastuben på utsidan. Men det går bra att köra på en lösning med vanliga kolsyretuber som man har till vanliga kolsyremaskiner man hittar på diverse affärer. Dessa får plats inne i kylen.

#47

Postad 17 maj 2013 - 17:30

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 1
Denna hade ju inte vart helt fel annars. :D

http://www.brewcave.com/
Postad bild

#48

Postad 18 maj 2013 - 08:50

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
En hink med kallvatten, är bästa ölkylen. Alternativt en Fuktig filt att vira in ölen i. Båda alternativen är portabla.

#49

Postad 18 maj 2013 - 12:58

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
raderat

Redigerat av rob88, 05 juni 2013 - 17:55.


#50

Postad 23 maj 2013 - 08:11

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Postad bild



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.