Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital Box eller CA modul?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 augusti 2017 - 22:04

Zedot
  • Zedot
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Kommer snart att skaffa Canal Digital och frågan är vad som är bäst bildmässigt. Sitter på en Panasonic TX-P50VT50Y som enligt Canal Digital skall vara kompatibel. Om jag kör ljudet via HDMI så borde 5.1 inte vara något problem. PVR är ingen parameter då jag haft det i många år utan att använda det.

Redigerat av Zedot, 23 augusti 2017 - 22:05.


#2

Postad 28 augusti 2017 - 13:13

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Om din TV har möjlighet att modulera DVB-S/S2 så är det att föredra rent bildbehandlingsmässigt.

 

Din TV är byggd som en enhet där avkodning, modulering, grafisk bildbehandling och bildvisning är designade tillsammans.

 

Om din TV inte är helt omodern så lär den vara bättre på att grafiskt hantera och visa en egenhanterad bild än vad en extern avkodare, modulerare och grafisk bildbehandlare (dvs box) kan göra som enligt en fastställd minsta gemensam nämnarestandard (via typ HDMI 1.x) för över färdigtuggad bild till TV:n som då bara är bildvisare.

 

Om du har extern ljudanläggning så kan det finnas en del begränsningar. Om en box kan sända typ DD5.1 via HDMI så gäller det att din TV klarar att sända vidare denna signal i detta format. Det är fortfarande vanligt att en TV skalar ner till någon 2.0 standard om man inte kör ljudet direkt från box till ljudanläggning.

 

Sedan har vi ju frågan om extra fjärrkontroller, som man kanske kan bli av med med universalfjärr. 

 

Jag har valt köra rakt av i TV:n och utnyttja TV som en TV och fick bättre bild. Detta trots att jag körde en mycket avancerad lösning av box innan. Det känns ganska befriande. CD:s Go-tjänst kör jag via tfn/platta via Chromecast.



#3

Postad 28 augusti 2017 - 15:48

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
Ser ingen skillnad mellan box och TV bildmässigt.

#4

Postad 29 augusti 2017 - 14:27

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

...Det hela beror på vad man har för kvalitet på mottagaren i TV:n respektive i boxen. 

 

Det finns de som har bättre bild via box, de som inte ser någon skillnad. 

 

Om man har en ganska ny avancerad TV med högkvalitativ mottagare så finns det goda chanser att den klarar jobbet synbart bättre än de boxar CD sänder ut med sina abbonemang. 



#5

Postad 03 september 2017 - 10:01

Zedot
  • Zedot
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Tackar för svaren. Kommer nog att köra på CA-modul. Jag skall flytta och det blir inget surroundsystem på nya stället då det inte fungerar rent fysiskt så jag kommer att försöka köra med så lite kringutrustning som möjligt. Tanken är tv, ljudlimpa och Apple TV monterad bakom tv.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.