Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1101

Postad 11 mars 2021 - 13:01

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Så Norge har lägre dödlighet i influensa under corona-året än ett vanligt år? Makes no sense.



#1102

Postad 11 mars 2021 - 13:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Så Norge har lägre dödlighet i influensa under corona-året än ett vanligt år? Makes no sense.

Jag har inte sett nån influensastatistik från Norge men i Sverige så ligger dödssiffrorna i medel på 207 personer per år mellan 1969-2018. Högst 807 och lägst 12. https://sv.wikipedia.../wiki/Influensa

 

Edit: 2010 dog det bara 12 personer i Sverige p.g.a. influensa, och detta kan tillskrivas vaccinationen som gavs mot svininfluensan. Tlll vaccinationsmotståndare: Vaccin räddar liv.


Redigerat av Buddypresley, 11 mars 2021 - 14:09.


#1103

Postad 11 mars 2021 - 14:03

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Dødsfall
Sist vinter var det også flere influensarelaterte dødsfall enn forventet.

Et influensautbrudd forårsaker i gjennomsnitt cirka 900 dødsfall årlig i Norge.
Sesongen 2017-2018 ble det til sammenlikning estimert rundt 1400 influensa relaterte dødsfall.

https://www.fhi.no/n...-influensasyke/

https://www.google.c...ySnUmhIXdPHi_sT

#1104

Postad 11 mars 2021 - 14:29

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Ett år med pandemin. 13000 döda i Sverige och 600 i Norge. Otur eller?

En sak som man ofta refererar till är ju att Sverige hade bättre smittspridning i starten än Norge, resor till alperna osv. Det verkar väl inte orimligt? Sedan brukar man ju normalt relatera till folkmängd  ;) .

 

En parameter som säger lite mer är kanske överdödligheten: https://sverigesradi...lander-i-europa

Norge hade underdödlighet (konstigt begepp kanske) förra året och låg lägst av länderna i denna tabellen. Sverige ligger väl hyfsat till, men vad som sticker ut är kanske att vilka restriktioner som fungerat eller inte går knappast att utläsa ut tabellen.

 

 

har läst i olika medier ett par dagar nu om att det börjar dyka upp allvarliga biverkningar av dom olika vaccinen. 

allvarliga blodproppar bland annat. (dock ej färdigutrett)

Kom gärna med konkreta referenser. Jag vet inte hur många vaccindoser som nu injicerats med det är väl mer än 100 miljoner. Då får man ju se biverkningarna i relation till det.

 

Det finns nog ingen som är vaccinexpert i denna diskussionen. Men man kan hantera sin okunskap på mer eller mindre förnuftiga sätt. Om alla skulle "vänta och se", hur skulle det fungera :) ?

 

Fast så fungerar det vanliga influensavaccinet som ges varje år också. Det är inte exakt samma vaccin mot exakt samma virus idag som för några år sedan.

Jag såg en amerikansk vaccinexpert som kommenterade detta nyligen. Tydligen brukar dom se på vilka virus som dominerat i vissa delar av världen och så vaccinerar man för dom i tex USA nästa säsong. Man baserar alltså vaccinationen på antagande om virusspridningen. Problemet är att det har inte varit någon influensa att tala om i de länderna så han var osäker på hur dom skull agera nu :) .



#1105

Postad 11 mars 2021 - 14:37

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Har känt en extrem trötthet sista dagarna, är det vårtrötthet eller kan det var Corona ?
Vill typ bara sova på dagarna, även om jag sover 8 timmar.

Inatt låg jag från 23.30 till 08.30 men är trött idag.

Var även trött hela dagen igår.

Har dock inte feber eller huvudvärk.

Bara liksom en tomhetskänsla och trötthet.



#1106

Postad 11 mars 2021 - 14:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

En sak som man ofta refererar till är ju att Sverige hade bättre smittspridning i starten än Norge, resor till alperna osv. Det verkar väl inte orimligt? Sedan brukar man ju normalt relatera till folkmängd  ;) .

 

 

 

 

Alla ser väl direkt att siffrorna ser uppseendeväckande ut? 13000 mot 600. 10 miljoner invånare mot 5 miljoner invånare.  ;)


Har känt en extrem trötthet sista dagarna, är det vårtrötthet eller kan det var Corona ?
Vill typ bara sova på dagarna, även om jag sover 8 timmar.

Inatt låg jag från 23.30 till 08.30 men är trött idag.

Var även trött hela dagen igår.

Har dock inte feber eller huvudvärk.

Bara liksom en tomhetskänsla och trötthet.

Gå och testa dig om du misstänker corona



#1107

Postad 11 mars 2021 - 15:00

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Alla ser väl direkt att siffrorna ser uppseendeväckande ut? 13000 mot 600. 10 miljoner invånare mot 5 miljoner invånare.  ;)

Jag sa inte att det var fel på dina siffror. 

 

Inga tankar om överdödligheten?



#1108

Postad 11 mars 2021 - 15:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2

har läst i olika medier ett par dagar nu om att det börjar dyka upp allvarliga biverkningar av dom olika vaccinen. 

allvarliga blodproppar bland annat. (dock ej färdigutrett)

 

Jag har varit skeptisk från första början om att ta vaccinet och det gör ju inte saken bättre nu direkt. 

 

verkar också som att biverkningarna blir värre för dom som redan haft covid.

Jag tänker definitivt avvakta med att vaccinera mig.

 

Alla självutnämnda experter på diverse forum som har idiotförklarat alla som är skeptiska kanske ska ta sig en funderare.

Kanske ni inte är några experter och vet precis allt om vaccinet och hur det fungerar, och kanske inte vi skeptiker är idioter.

Man kan få allvarliga biverkningar av Covid oxå. Inkl att dö. 

Covid har även den lilla bonusen att det lamslår samhället fullständigt. Tycker du det verkar som om vaccinet gör det?

 

Så det handlar om ett val. Ska vi ha det Covid-samhälle vi har idag (iaf på obestämd tid) eller ska vi göra vad vi kan för att bli av med Covid?
Vad tycker du?

 

Med det sagt. Givetvis ska man precis som med alla mediciner vara eftertänksam/ha viss varsamhet. Det inkluderar att kanske dröja lite med att ta vaccinet om man har, eller tror sig ha, medicinska skäl att göra. Det innebär inte att man är skeptisk mot vaccinet som sådant. Jag proppar inte i mig Ipren, det innebär inte att jag är skeptisk mot det.



#1109

Postad 11 mars 2021 - 23:18

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Massa bra text ...
Vad tycker du?


Håller med. Så egoistiskt att inte ställa upp och ta en spruta .

#1110

Postad 13 mars 2021 - 12:01

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Har känt en extrem trötthet sista dagarna, är det vårtrötthet eller kan det var Corona ?
Vill typ bara sova på dagarna, även om jag sover 8 timmar.

Inatt låg jag från 23.30 till 08.30 men är trött idag.

Var även trött hela dagen igår.

Har dock inte feber eller huvudvärk.

Bara liksom en tomhetskänsla och trötthet.

Håller det i sig så kontakta läkare. Det finns ju andra sjukdomar än Covid-19 som ger liknande symtom. Förhoppningsvis släpper det på nå någon dag  :) .



#1111

Postad 13 mars 2021 - 12:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Själv tycker jag det var grymt skönt att ha tagit första dosen...Ännu bättre när ja fått andra..Var trött 2 dagar efter , lite frusen,lite ont i leder ,eller mer som träningsvärk

Min personliga åsikt är att de är bara ta det

Är ju långt ifrån säkert det är så behagligt att få Corona fast man inte blir mycket dålig.

Har 2 på mitt jobb som haft Corona.
En har fortfarande efter 2 månader problem med andningen ,andfådd för ingenting .
En annan är inte tillbaka än,har nå skumma muskelryckningar .

Sen har vi några som bara fått influensa symtom

#1112

Postad 13 mars 2021 - 12:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag här läst lite om vaccinationsstoppet och jag blir lite fundersam till hur somliga resonerar. Vad jag läst är att man fått rapport om 22 fall av blodpropp hos dom som vaccinerats. Det handlar då om totalt 3 miljoner doser från AstraZeneca. Källa: https://www.svt.se/n...zeneca-vaccinet

 

En intressant sak i sammanhanget är att det är inte fler fall av blodpropp än befolkningen i stort. https://www.dagensme...zenecas-vaccin/

 

Jag tycker det är självklart att man utreder biverkningar för att hitta eventuella samband med vaccinet. Men samtidigt får man ju inte glömma att t ex blodpropp är inget nytt fenomen. Det vi vet är att vaccinet förebygger Covid-19 och när man stoppar vaccineringen så kan det faktiskt innebära en större risk än att fortsätta vaccinera. 

 

Jag har inget problem med att man är skeptisk till saker, och nu tänker jag inte primärt på dig Andreas utan mera allmänt :) . Men en skeptisk hållning utan faktaunderlag den kan bli väldigt konstig. Att reagera enbart baserat på "tyckande" är sällan bra. Att inte vilja ta några risker alls skulle göra livet svårt att leva :) .

 

Jag kan inte idag säga med 100% säkerhet att jag kommer att vaccinera mig när det blir dags. Det rullar just nu ut enorma mänger med vaccindoser,  USA har väl passerat 100 miljoner och fortsätter med ca 2 miljoner per dag. Det kan dyka upp någon speciell biverkan som drabbar en grupp som jag råkar tillhöra. Det är väldigt osannolikt men inte helt omöjligt. Det jag vet är att när det (äntligen) blir min tur så kommer vaccinet att vara väldigt väl testat. Jag kan också säga om om jag fått frågan idag så hade jag vaccinerat mig. M a o, det krävs en förändring i förutsättningarna för att jag inte skall vaccinera mig.



#1113

Postad 13 mars 2021 - 12:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja hade det varit nå allvarliga biverkningar skulle det ha upptäckts vid det här laget.
Är ju hyffsat många miljoner som vaccinerat sig

#1114

Postad 13 mars 2021 - 12:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ja hade det varit nå allvarliga biverkningar skulle det ha upptäckts vid det här laget.
Är ju hyffsat många miljoner som vaccinerat sig

345 miljoner doser har getts



#1115

Postad 13 mars 2021 - 18:37

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

345 miljoner doser har getts

Det är ett stort antal doser. Men tänker man på hur många vi är på jorden, Det är mycket kvar innan pandemin kan anses vara under kontroll. Och så finns risken för mutationer.



#1116

Postad 14 mars 2021 - 14:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Själv tycker jag det var grymt skönt att ha tagit första dosen...Ännu bättre när ja fått andra..Var trött 2 dagar efter , lite frusen,lite ont i leder ,eller mer som träningsvärk

Min personliga åsikt är att de är bara ta det

Är ju långt ifrån säkert det är så behagligt att få Corona fast man inte blir mycket dålig.

Har 2 på mitt jobb som haft Corona.
En har fortfarande efter 2 månader problem med andningen ,andfådd för ingenting .
En annan är inte tillbaka än,har nå skumma muskelryckningar .

Sen har vi några som bara fått influensa symtom

Hur fick du tillgång till vaccinet?



#1117

Postad 14 mars 2021 - 14:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Hur fick du tillgång till vaccinet?


Jobbar inom vården så jag har fått första dosen,tyvärr blev den andra framflyttad några veckor så den har ja inte fått än

#1118

Postad 15 mars 2021 - 01:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Har känt en extrem trötthet sista dagarna, är det vårtrötthet eller kan det var Corona ?
Vill typ bara sova på dagarna, även om jag sover 8 timmar.

Inatt låg jag från 23.30 till 08.30 men är trött idag.

Var även trött hela dagen igår.

Har dock inte feber eller huvudvärk.

Bara liksom en tomhetskänsla och trötthet.

Jag har haft corona sedan onsdags och har precis dessa symtomer. Extremt trött, "airhead" men ingen feber eller huvudvärk. Rätt snuvig. Så testa dig. 



#1119

Postad 15 mars 2021 - 06:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag har haft corona sedan onsdags och har precis dessa symtomer. Extremt trött, "airhead" men ingen feber eller huvudvärk. Rätt snuvig. Så testa dig.


Jagär också fortfarabde trött. Sover längre på natten och morgonen och känner mig ändå inte utvilad.
Jag fick covid vid jul.
Det tar tid att återhämta sig

#1120

Postad 15 mars 2021 - 08:08

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Man förlorar väl lungkapacitet så man måste träna för att kompensera för sämre syreupptagningsförmåga?



#1121

Postad 20 mars 2021 - 23:08

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 3

Patient zero?

 

Bifogad fil(er)



#1122

Postad 20 mars 2021 - 23:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Askungen, klockrent... :lol:



#1123

Postad 21 mars 2021 - 08:37

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

:lol:  :lol:  :lol:


Redigerat av kribban, 21 mars 2021 - 08:37.


#1124

Postad 21 mars 2021 - 08:46

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
😄

#1125

Postad 21 mars 2021 - 10:07

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det förklarar ju namnet i alla fall  :lol:  :lol:



#1126

Postad 22 mars 2021 - 08:12

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Patient zero?

https://www.kristian...ko-nara-vag-19/ :D



#1127

Postad 22 mars 2021 - 09:46

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0


#1128

Postad 22 mars 2021 - 12:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jaha då har det krypit sig närmare min familj än någonsin. Personer i klasser eller klassen bredvid våres barn har testat positivt så ett av mina barn måste testa sig imorgon trots att hon inte vart på skolan på en stund, och hon har inga symptom, dom tester altså alla i närheten til den som testat positivt (smittspårnings-stajl). Vi har haft hemskola en stund så jag tror det går fint, men det är som sagt det närmaste jag upplevt. Lite otäckt ändå.



#1129

Postad 22 mars 2021 - 16:05

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 5

Jaha då har det krypit sig närmare min familj än någonsin. Personer i klasser eller klassen bredvid våres barn har testat positivt så ett av mina barn måste testa sig imorgon trots att hon inte vart på skolan på en stund, och hon har inga symptom, dom tester altså alla i närheten til den som testat positivt (smittspårnings-stajl). Vi har haft hemskola en stund så jag tror det går fint, men det är som sagt det närmaste jag upplevt. Lite otäckt ändå.


Jisses…. Måste vara de enda i världen som inte haft det närmare än så😜

#1130

Postad 02 april 2021 - 17:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Undrar om man får vaccination i år?



#1131

Postad 02 april 2021 - 19:30

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Undrar om man får vaccination i år?

Det tror jag du kan räkna med :) . Nu har man ju justerat målet men inte så dramatiskt. Nu är väl dessutom vaccin som bara kräver en dos på gång och då går det ju snabbare. Förhoppningsvis hinner man få ut vaccin innan ett annat problem uppstår.

 

Det andra problemet är baserat på vad jag hör från USA. Där finns en ganska stor grupp som inte vill vaccinera sig, precis som i Sverige. Den gruppen skapar ju därmed förutsättningar för viruset att mutera och "worst case" är då att viruset muterar så vaccinet inte fungerar. Annars har ju USA fått bra fart på sin vaccination.

 

Däremot tror jag vi kan räkna med restriktioner i princip fram till vaccinationen är klar. Jag tycker det verkar som att varje gång den nämns något om lättnader i restriktionerna så tar någon ut det i förskott, och så tar det fart igen.

 

Man kan ju hoppas att nästa påsk blir mera normal.

 

Glad Påsk  :)



#1132

Postad 02 april 2021 - 20:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
När enskilda människor ändå kan googla resultat av att vägra vaccin, fann jag denna bild. Tämligen förklarande. ;)

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 02 april 2021 - 20:03.


#1133

Postad 02 april 2021 - 21:30

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

hehehe, rätt så passande faktiskt  :P



#1134

Postad 02 april 2021 - 21:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Det tror jag du kan räkna med :) . 

Beror ju på om vaccin ska skänkas bort innan vi är klara här



#1135

Postad 02 april 2021 - 22:54

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Beror ju på om vaccin ska skänkas bort innan vi är klara här

 

Ja, om det blir verklighet så kan man väl glömma att få bli vaccinerad. Får man inte något vaccin blir det till att skaffa sig covid på riktigt för att bli immun. Något som jag inte längre är främmande för eftersom jag börjar tröttna på den här skiten. Låt Kina stå för vaccindonationerna.



#1136

Postad 03 april 2021 - 00:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Fast det här med att "skänka bort" vaccin kan nog vara en rätt bra idé även om man är ultranationalist (tyvärr brukar dessa vara för dumma för att förstå så komplicerade sammanhang). Det kan bl.a. förhindra att viruset tillåts att mutera i vaccinlösa länder till något som vaccinet vi har idag inte biter på.

 

 

Ja, om det blir verklighet så kan man väl glömma att få bli vaccinerad. Får man inte något vaccin blir det till att skaffa sig covid på riktigt för att bli immun. Något som jag inte längre är främmande för eftersom jag börjar tröttna på den här skiten. Låt Kina stå för vaccindonationerna.

 

 

Att med flit smitta sig med corona hoppas jag bara är ett uttryck för en uttröttning/frustration som de flesta av oss antagligen känner nu och inte något du allvarligt överväger. Det kan jag sympatisera med. Om du seriöst överväger det så anser jag att du är *******.


Redigerat av Loco.spk, 03 april 2021 - 00:50.


#1137

Postad 03 april 2021 - 06:54

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Att med flit smitta sig med corona hoppas jag bara är ett uttryck för en uttröttning/frustration som de flesta av oss antagligen känner nu och inte något du allvarligt överväger. Det kan jag sympatisera med. Om du seriöst överväger det så anser jag att du är *******.


Ja, det var ett uttryck för ilska. Det lovas stort om vaccinering och sedan dras mattan bort under ens fötter. Det är oerhört provocerande när man redan har offrat allt och mår fruktansvärt psykiskt dåligt av situationen.

#1138

Postad 03 april 2021 - 08:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Fast det här med att "skänka bort" vaccin kan nog vara en rätt bra idé även om man är ultranationalist (tyvärr brukar dessa vara för dumma för att förstå så komplicerade sammanhang). Det kan bl.a. förhindra att viruset tillåts att mutera i vaccinlösa länder till något som vaccinet vi har idag inte biter på.

 

Då kan du och din familj donera ert vaccin för den goda sakens skull. För du är väl inte så självisk så att du ska ta sprutan?



#1139

Postad 03 april 2021 - 08:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Ja, det var ett uttryck för ilska. Det lovas stort om vaccinering och sedan dras mattan bort under ens fötter. Det är oerhört provocerande när man redan har offrat allt och mår fruktansvärt psykiskt dåligt av situationen.

Tänk, att vi i Sverige faktiskt har möjlighet till valet emellan dina tankar. Vilket säger allt om den demokratiska frihet vi har i detta land.

Tänk till och erkänn hur de har det i Ungern och Nordkorea osv...


Redigerat av PML73, 03 april 2021 - 10:00.


#1140

Postad 03 april 2021 - 11:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 2

Då kan du och din familj donera ert vaccin för den goda sakens skull. För du är väl inte så självisk så att du ska ta sprutan?

 

Jag har inga problem att vänta om det gagnar samhället. Så nej, jag är inte så "självisk".



#1141

Postad 03 april 2021 - 12:21

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 2
Det är väl en självklarhet att själv avstå om andra oavsett var de befinner sig är i större behov?

#1142

Postad 03 april 2021 - 13:42

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Det är skillnad på att avstå något till förmån för en annan människa och att bli beordrad att göra det med undertonen att man är självisk för att man också vill överleva. Det är vad som provocerar mig mest.

När man utlovas vaccin mot en farlig sjukdom och sedan ska skämmas för att man faktiskt har förväntat sig det. De som förespråkar att vaccinet ska fördelas verkar ha svårt att inte samtidigt insinuera att vi är själviska i Sverige när vi har förväntat oss att bli vaccinerade enligt den plan som har lagts fram. Vaccinationsplanen har byggt på önsketänkande och när det spricker ska man stå som individ och känna sig rutten.

Nu kommer man naturligtvis inte skänka bort allt vaccin, men det känns som att det verkligen ska strös så mycket salt i såren det bara går.

Jag är så trött på att det hela tiden ska påpekas att andra har det sämre och att man därför själv inte har rätten att må dåligt.

#1143

Postad 03 april 2021 - 14:40

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Att med flit smitta sig med corona hoppas jag bara är ett uttryck för en uttröttning/frustration som de flesta av oss antagligen känner nu och inte något du allvarligt överväger. Det kan jag sympatisera med. Om du seriöst överväger det så anser jag att du är *******.

Det var väl en kommunpolitiker som tidigt i pandemin var i Stockholm och slickade på rulltrappsräcken eller liknande för att bli smittad. Det var väl inte den skarpaste kniven i lådan.  :)

 

Sverige har ju ett vaccinationsmål som nu justerats eftersom leveranserna inte följer utlovad plan. Men jag har inte hört att målet justerats för att vi skänkt bort vaccin. Däremot så finns länder som har skänkt bort vaccin, det vet jag. Sedan kan det vara rätt i ett större perspektiv att skänka bort vaccin, det har jag ingen klar uppfattning om.

Det jag vet är att jag tillhör Fas 4 så jag kommer att få vänta ytterligare några månader men det fungerar för min del. Det finns dom som klarar detta sämre än mig rent psykiskt. Vi är olika helt enkelt.



#1144

Postad 03 april 2021 - 15:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Det blir ju också frågan om hur mycket vaccin som ska skänkas bort. Om man behöver vänta en månad eller två längre på att bli vaccinerad så är det inte en katastrof. Men om det menas att vaccination av de som inte befinner sig i riskgrupp ska skjutas fram på obestämd tid så är det väldigt illa.



#1145

Postad 03 april 2021 - 15:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det blir ju också frågan om hur mycket vaccin som ska skänkas bort. Om man behöver vänta en månad eller två längre på att bli vaccinerad så är det inte en katastrof. Men om det menas att vaccination av de som inte befinner sig i riskgrupp ska skjutas fram på obestämd tid så är det väldigt illa.

Varifrån kommer informationen att vaccin skall skänkas bort? Gäller det Sverige eller är det globalt?



#1146

Postad 03 april 2021 - 16:20

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Varifrån kommer informationen att vaccin skall skänkas bort? Gäller det Sverige eller är det globalt?

 

Den kommer från en intervju med Dagens industri där biståndsminister Per Ohlsson Fridh (MP) föreslår det eftersom WHO uppmanat till det. Eftersom Di har en betalvägg så har jag inte läst den artikeln.

 

https://www.di.se/ny...ar-vaccinerats/

 

Artikeln refereras dock i andra artiklar:

 

SVT: https://www.svt.se/n...e-skanka-vaccin

Aftonbladet: https://www.aftonbla...att-avsta-doser

Expressen: https://www.expresse...-svenskar-fatt/

SvD (betalvägg): https://www.svd.se/b...nka-bort-vaccin

TV4 (videoklipp): https://www.tv4.se/k...rupper-ar-klara

 

Jag reagerade lite i affekt när jag läste det först eftersom det inte framgick hur man har tänkt. I TV4:s videointervju med Fridh känns det dock inte så drakoniskt.


Redigerat av Zacabeb, 03 april 2021 - 16:21.


#1147

Postad 03 april 2021 - 17:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det är väl en självklarhet att själv avstå om andra oavsett var de befinner sig är i större behov?

Finns mycket du kan avstå då



#1148

Postad 03 april 2021 - 17:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Den kommer från en intervju med Dagens industri där biståndsminister Per Ohlsson Fridh (MP) föreslår det eftersom WHO uppmanat till det. Eftersom Di har en betalvägg så har jag inte läst den artikeln.

Tack för länkarna. Detta hade jag missat.

 

Jag såg för inte så länge sedan en intervju med Anthony Fauci där han såg ovaccinerade personer som en riskfaktor. Det bästa sättet att hindra viruset från att mutera är att hindra det från att replikera. Oavsett varför man är ovaccinerad så kan det innebära ett problem för resten av befolkningen.

 

Det pratas idag om den brittiska mutationen, den sydafrikanska och den brasilianska samt några till. Sydafrika skänkte väl bort sitt vaccin från AstraZeneca för det fungerade så dåligt mot deras mutation. Detta är ett globalt problem som måste lösas globalt. Huvudproblemet är väl att mängden vaccin hittills inte riktigt nått de förväntade volymerna.



#1149

Postad 03 april 2021 - 18:47

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Förstår inte problematiken med moral kring att de med mest behov ska ha vård först. Finns det vedertagen vetenskap för ett speciellt förfarande kring justering av vaccinprogram, ska man väl köra det?

Är inte alternativet korruption?

Redigerat av PML73, 03 april 2021 - 18:59.


#1150

Postad 03 april 2021 - 19:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Förstår inte problematiken med moral kring att de med mest behov ska ha vård först. Finns det vedertagen vetenskap för ett speciellt förfarande kring justering av vaccinprogram, ska man väl köra det?

Det kommer alltid att finnas nån på jordklotet som har större behov av vård än du och din familj. Är du villig att avstå vård för dig och dina kära för nån okänd person?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.