Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har köpt Sony HT-SF1300

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 juli 2008 - 13:30

gr00ve
  • gr00ve
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Någon som har köpt/testat Sony HT-SF1300?
Hittar inga recensioner eller omdömen någonstans :)

Den verkar motsvara mina önskemål just nu men skulle ju gärna höra lite från nån som har en =)



Behöver just HDMI 1080p IN/UT, digitala ljudingångar, pelarhögtalare och sånt som denna verkar ha.
Skulle ju gärna köpa lösa delar men plånboken säger nej nu.

#2

Postad 12 juli 2008 - 19:10

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Jag ska köpa den i slutet av månaden iaf!

#3

Postad 18 juli 2008 - 16:01

Jakob013
  • Jakob013
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Lite sugen på de här systemet me, någon som hört detta system. eller kanske t.o.m. äger ett?

#4

Postad 18 juli 2008 - 16:20

Jaffa
  • Jaffa
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på de då en polare har det.
Tyvärr är detta ett typexempel på "man får vad man betalar för"
Inget alls att hänga i granen.
Då rekomenderar jag hellre att ni åker och lyssnar på ett Samsung HT-X710T.
Det tycker jag är ett riktigt prisvärt system.
Dock några kronor dyrare än sonys men ack så mycket bättre.
Hoppas ni fick lite hjälp iallafall.

Mvh Markus

Redigerat av Jaffa, 18 juli 2008 - 16:22.


#5

Postad 19 juli 2008 - 12:29

Jakob013
  • Jakob013
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på de då en polare har det.
Tyvärr är detta ett typexempel på "man får vad man betalar för"
Inget alls att hänga i granen.
Då rekomenderar jag hellre att ni åker och lyssnar på ett Samsung HT-X710T.
Det tycker jag är ett riktigt prisvärt system.
Dock några kronor dyrare än sonys men ack så mycket bättre.
Hoppas ni fick lite hjälp iallafall.

Mvh Markus


Tyvärr så måste ja ha flera HDMI in då ja ska koppla projektorn... du vet inte nått annat bra system? eller något sätt så att ja kan koppla allt, 360 elite, blu ray spelare eller htpc via hdmi till proj

Redigerat av Jakob013, 19 juli 2008 - 12:30.


#6

Postad 19 augusti 2008 - 21:01

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag har beställt ett nu, och får de troligen imorron. kommer koppla samman de med mitt ps3 och min nyköpta tv, och se vad systemet har att ge. Skriver ett detaljerat inlägg sen om vad jag tyckte om det. Hoppas på de bästa :)

#7

Postad 23 augusti 2008 - 12:43

Molgan_
  • Molgan_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har du fått grejerna?

#8

Postad 25 augusti 2008 - 21:12

danneholmgren
  • danneholmgren
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Är också intresserad utav detta paket, va in på onoff idag o lyssnade lite på DAV-DZ660 (dock ändast musik 2.1) tyckte de lät bra. HT-SF1300 kan väl inte vara sämre eller?

skulle vara bra att kunna koppla in 360 och eventuellt en br-spelar i framtiden :-)

/Danne

#9

Postad 26 augusti 2008 - 02:24

More404
  • More404
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Ja skriv gärna synpunkter. Jag letar också efter något liknande :blink:

#10

Postad 30 augusti 2008 - 20:38

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag har nu haft mitt system i någon vecka och hunnit testa de ordentlige både med musik, dvd, blu ray och lite spelande. Systemet är kopplat samman med en Samsung 40A656, ett playstation3 samt en dvd med uppskalning till 1080p.

Använder mig som sagt utav ett playstation3 när jag kör blu ray, vilket klarar av att konvertera högupplöst ljud (DTS-HD samt Dolby TrueHD osv.) och sedan sända ut de som PCM till en förstärkare. Det är en mycket bra funktion hos ps3, då ett system med stärkare samt högtalare som klarar detta själv är betydligt dyrare, men egentligen är inte skillnaden stor.

Ljudet ifrån blu ray är kristallklart och mycket fylligt, och ibland kan de bli för fylligt, men jag får ta i hänsyn att jag har ett litet rum, vågar knappt tänka mig hur de skulle låta allt är utplacerade med lite mer mellanrum i ett större vardagsrum.

Jag vet inte om det är något inställningsfel, eller om de finns någon blu ray film idag med ljud i 96kHz, för jag får då bara ut 48kHz, även fast systemet mycket väl ska klara 24bit och 96kHz.
Det står PCM 48 på stärkarens display, och även infon från playstation3 visar att de är på 48kHz, så om någon vet hur de ligger till får ni gärna höra av er, men som sagt, ett omfång på 48kHz i Dolby truehd eller PCM på en film som Spiderman gör sig mycket bra. Väldigt klart och fint, tydlig dialog och bra surroundkänsla. Måste säga att de är ett av de bättre system jag lyssnat till i den här prisklassen, och de får verkligen fram en bra "biokänsla".

Ni själv som är intresserad av systemet och kommer att köpa de, pröva se en blu ray film, välj en scen där mycket action händer och ljudet får jobba lite. Växla mellan ljudspåren och hör skillnaden. Detaljerna finns där, kraften finns där och klarheten finns. Frågan är bara hur mycket skillnad man hör mellan 48 och 96kHz.

Jag tycker att systemet levererar bra med tryck i dem djupa sektionerna och ett klart och rent ljud vid dialoger och liknande.

Det har som många av er vet, 3 HDMI in och 1 ut vilket gör de lätt att koppla in sina saker till det, och i det finns även lite inställningar att pyssla med om man känner för det. Själv har jag bara använt mig utav auto kalibrering, och tycker de fungerar utmärkt.
Jag är mycket nöjd med ljudet och har praktiskt tagit bott i sängen och bara tittat på film.

Är det något speciellt ni vill veta, eller ha bilder/film kan de fixas.

#11

Postad 01 september 2008 - 14:46

klagerstrom
  • klagerstrom
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Steffelito: Du skriver att du testat systemet även på musik. Hur bra fungerar det till musik?
Kör du någon form av surround-simulering eller 2 kanaligt när du använder systemet till musik?
Hur stort rum använder du systemet i?

MVH Kristian

#12

Postad 02 september 2008 - 10:33

crenshaw
  • crenshaw
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Har ett paket på posten liggandes och väntandes nu och de skall förhoppningsvis innehålla Sony HT-SF1300 så återkommer nog imorgon när jag testat dem lite :)

#13

Postad 02 september 2008 - 14:30

C-Beat
  • C-Beat
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Någon som kan lägga upp lite bilder på högtalarna? Det är svårt att se finishen på Sonys egna bilder.

#14

Postad 02 september 2008 - 21:56

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
När jag har lyssnat på musik har jag använt mig utav 2 kanaler bara, men de går att ställa in med surroundsimulering om så önskas. Kan pröva med surround imorron om så önskas.

Jag kan även lägga upp lite bilder på högtalare och förstärkare till dig som önskade det.

#15

Postad 03 september 2008 - 08:27

klagerstrom
  • klagerstrom
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

När jag har lyssnat på musik har jag använt mig utav 2 kanaler bara, men de går att ställa in med surroundsimulering om så önskas. Kan pröva med surround imorron om så önskas.


Gärna, berätta gärna hur du upplever att systemet hanterar musik både i 2 kanals och surroundläget. Om du har någon referens i form av tidigare system eller annan utrustning får du gärna skriva med det! :-)

//Kristian

#16

Postad 03 september 2008 - 10:02

crenshaw
  • crenshaw
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Kan ju lägga till att jag beställde från Digiswe ( https://www.prisjakt...5697&s=inkfrakt ), hade inga stora förhoppningar men det gick välldigt smidigt. Beställde i torsdags och fick den igår (tisdag).

Kan dock tilllägga att de ser lite plastiga ut på nära håll men när de står i hörnen av mitt rum så märks det inte. Kan slänga upp några bilder ikväll också (dock lär jag städa först B))

#17

Postad 04 september 2008 - 15:37

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Det finns lite inställningar att välja mellan när man ser på film och lyssnar på musik.
Jag anser att ljudet ur 2 kanalägt låter bra, men lite tråkigt, och när man drar ut de i surroundläge med olika förinställningar för just musik så låter de iaf i mitt rum och mina öron lite eko aktigt och inte alls så skönt att lyssna på, men om man istället trycker på movie och väljer någon av de förinställda inställningar som finns för behandling av filmljud och effekter så låter ljudet trevligare i ett surroundläge.
Ur ett 2 kanalsläge utan någon "effekt" eller så, kan jag tycka att de blir lite tråkigt att lyssna, då jag har ofta ligger i sängen och arbetar på datorn, och högtalarna omger min säng.

Så enligt min smak, är musik i ett surroundläge, med någon av dem förinställda lägena för film något att föredra.

Till frågan om hur stor mitt rum är så är de väldigt litet. Kan lägga upp bilder sen, men ungefär så är de 3 meter från tvn och fronthögtalarna till de bakrehögtalarna.

Som referens från tidigare ljud, så har jag haft ett Panasonic SC-HT540, som i mina öron och många andras lät mycket bra. Tror mitt Panasonic var lite vassare i musikläget, men de gav inte heller så mycket sourroundkänsla då bakhögtalarna inte var så kraftiga.
Svårt att säga B)

Redigerat av Steffelito, 04 september 2008 - 15:46.


#18

Postad 10 september 2008 - 12:35

Widar
  • Widar
  • Lärjunge

  • 310 inlägg
  • 0

Kan ju lägga till att jag beställde från Digiswe ( https://www.prisjakt...5697&s=inkfrakt ), hade inga stora förhoppningar men det gick välldigt smidigt. Beställde i torsdags och fick den igår (tisdag).

Kan dock tilllägga att de ser lite plastiga ut på nära håll men när de står i hörnen av mitt rum så märks det inte. Kan slänga upp några bilder ikväll också (dock lär jag städa först ;))

Låter bra! Jag har själv tänkt beställa ifrån dem då de är överlägset billigast!

Du får väldigt gärna ta lite bilder, är nyfiken på hur grejerna ser ut!

Mvh

#19

Postad 12 september 2008 - 18:57

Mook55
  • Mook55
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har också funderingar på detta system - främst av anledningen att den verkar prisvärd och har 3 HDMI-ingångar vilket jag behöver. Har kollat lite i manualer från Sonys hemsida och även skickat mail som jag inte fått svar på - vet någon här hur det är med längden på högtalarkablarna? Om jag förstått det rätt är det ngn specialkontakt in i receivern och sedan klämkontakter in i högtalarna - går det att byta ut kablarna i specialkontakterna eller måste man löda och förlänga för att få egen längd - och hur långa är kablarna som ingår?
Tacksam för svar!
MVH
Micke

#20

Postad 12 september 2008 - 21:06

Widar
  • Widar
  • Lärjunge

  • 310 inlägg
  • 0
Beställde från Digiswe igår, lovar att ta massa bilder när grejerna kommit (4-7 dagar enligt dem, har jag tur så dyker de väl upp i början på nästa vecka) och kolla längd och kontakter på högtalarkablaget om ingen hinner före mig.

#21

Postad 22 september 2008 - 19:25

Molgan_
  • Molgan_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Beställde från Digiswe igår, lovar att ta massa bilder när grejerna kommit (4-7 dagar enligt dem, har jag tur så dyker de väl upp i början på nästa vecka) och kolla längd och kontakter på högtalarkablaget om ingen hinner före mig.


Har du fått grejerna Widar? Inga bekymmer med digiswe? Va tycker du om systemet?

#22

Postad 23 september 2008 - 20:40

Steifur
  • Steifur
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hur går det Widar? Jag är också jättetacksam ifall du kunde ge dina synpunkter och gärna ta lite bilder på din nya anläggning. Jag funderar starkt på att köpa detta system, men avvaktar dina bilder/synpunkter. Tack på förhand

#23

Postad 25 september 2008 - 08:25

cav
  • cav
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hur går det Widar? Jag är också jättetacksam ifall du kunde ge dina synpunkter och gärna ta lite bilder på din nya anläggning. Jag funderar starkt på att köpa detta system, men avvaktar dina bilder/synpunkter. Tack på förhand



Samma här!
Låt oss se lite bilder och lite mera utlåtanden!

#24

Postad 26 september 2008 - 23:47

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag ser att ingen har laddat upp bilder, så jag slår slag i saken. Tar några kort nu.

Uppdaterar strax..

Många av er verkar beställa från digiswe, vilket jag oxå gjorde. För mig fungerade beställningen bra, märks att de är ett mindre företag och att de inte har något eget lager, då beställningen tog lite längre tid än vad den normalt tar från andra företag. Blev dock lite irriterad, fick inte paketet till mitt vanliga utlämningsställe, utan fick de till min närmsta stad, så fick köra 2 mil för att hämta det, vilket är lite dåligt :/
Jag trodde de skulle komma till de vanliga utlämningsstället så jag väntade också 1 hel dag i onödan, tills jag fick bekräftelse att jag fick hämta de själv i stan :/ men de gick snabbt och lätt och koppla ihop allt.
På några av bilderna syns även min DVD.


Bilderna som jag tagit är tagna med blixt då jag har dålig belysning i mitt rum, så man ser ju rakt igenom "nätet" på högtalarna, vilket man annars inte gör. Är det någon bild ni saknar eller något speciellt ni vill ha kort på säg bara till så laddar jag upp. Bespara era kommentarer om mitt rum då de är ostädat ;)

Bifogad fil  IMGP4766.JPG   1,98MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP4767.JPG   1,54MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP4772.JPG   2,56MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP4773.JPG   987,7K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP4775.JPG   1018,12K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP4776.JPG   1,03MB   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Steffelito, 27 september 2008 - 00:20.


#25

Postad 27 september 2008 - 00:04

Molgan_
  • Molgan_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag ser att ingen har laddat upp bilder, så jag slår slag i saken. Tar några kort nu.

Uppdaterar strax


Right on, beställde igår 26/9 från digiswe, ska bli intressant att få se leveranstiden, har hitintills inte fått något paket-id.

#26

Postad 27 september 2008 - 11:42

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag ser att ingen har laddat upp bilder, så jag slår slag i saken. Tar några kort nu.

Uppdaterar strax..

Många av er verkar beställa från digiswe, vilket jag oxå gjorde. För mig fungerade beställningen bra, märks att de är ett mindre företag och att de inte har något eget lager, då beställningen tog lite längre tid än vad den normalt tar från andra företag. Blev dock lite irriterad, fick inte paketet till mitt vanliga utlämningsställe, utan fick de till min närmsta stad, så fick köra 2 mil för att hämta det, vilket är lite dåligt :/
Jag trodde de skulle komma till de vanliga utlämningsstället så jag väntade också 1 hel dag i onödan, tills jag fick bekräftelse att jag fick hämta de själv i stan :/ men de gick snabbt och lätt och koppla ihop allt.
På några av bilderna syns även min DVD.


Bilderna som jag tagit är tagna med blixt då jag har dålig belysning i mitt rum, så man ser ju rakt igenom "nätet" på högtalarna, vilket man annars inte gör. Är det någon bild ni saknar eller något speciellt ni vill ha kort på säg bara till så laddar jag upp. Bespara era kommentarer om mitt rum då de är ostädat ;)




Hej

Jag har med köpt ett sådant här system kommer nästa vecka.

Men min fråga är hur är ljudet? gärna så utförligt som möjligt!

tackar för bilderna det ser snyggt ut, trodde det skulle vara plastigare så det var skönt att se lite bilder på det =)

#27

Postad 27 september 2008 - 14:16

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Hej

Jag har med köpt ett sådant här system kommer nästa vecka.

Men min fråga är hur är ljudet? gärna så utförligt som möjligt!

tackar för bilderna det ser snyggt ut, trodde det skulle vara plastigare så det var skönt att se lite bilder på det =)



Jag är mycket nöjd med ljudet. Jag var lite osäker innan jag beställde, när jag läste att någon ansåg att de lätt "platt". Men jag tänkte, de kan ju inte vara sämre än mitt tidigare system som nu har ett antal år på nacken.
Jag blev positivt överraskad, de var så bra som jag tänkt mig. Enligt mig får man väldigt mycket för pengarna, då den har 3xhdmi osv.

Som jag skrivit förut är ljudet mycket bra i både film och spel, och även ljud. Jag har nu hunnit testa lite mer, och även ljudet ifrån nerladdade avsnitt av t.ex prison break som har 2 kanals mp3 ljud låter bra, både i 2 kanals läge och 5.1 simulation. Det som jag är lite missnöjd med, eller som jag gärna skulle ha haft, är en inställningsmöjlighet för basen (hade de på mitt förra system, där kunde man välja mellan 4 olika lägen) För ibland kan de bli lite mycket bas i mitt lilla rum, men annars är jag jättenöjd med det. Är de någon som hittar någon inställningar för just basen får ni gärna säga till.

Som sagt tidigare, är de något speciellt ni undrar eller så, bara säga till så berättar jag så bra jag kan och visar bild etc

#28

Postad 28 september 2008 - 08:51

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag är mycket nöjd med ljudet. Jag var lite osäker innan jag beställde, när jag läste att någon ansåg att de lätt "platt". Men jag tänkte, de kan ju inte vara sämre än mitt tidigare system som nu har ett antal år på nacken.
Jag blev positivt överraskad, de var så bra som jag tänkt mig. Enligt mig får man väldigt mycket för pengarna, då den har 3xhdmi osv.

Som jag skrivit förut är ljudet mycket bra i både film och spel, och även ljud. Jag har nu hunnit testa lite mer, och även ljudet ifrån nerladdade avsnitt av t.ex prison break som har 2 kanals mp3 ljud låter bra, både i 2 kanals läge och 5.1 simulation. Det som jag är lite missnöjd med, eller som jag gärna skulle ha haft, är en inställningsmöjlighet för basen (hade de på mitt förra system, där kunde man välja mellan 4 olika lägen) För ibland kan de bli lite mycket bas i mitt lilla rum, men annars är jag jättenöjd med det. Är de någon som hittar någon inställningar för just basen får ni gärna säga till.

Som sagt tidigare, är de något speciellt ni undrar eller så, bara säga till så berättar jag så bra jag kan och visar bild etc



Kanon att du är nöjd! Jag tror det finns en inställning på basen där du ställer in högtalarnivåerna. hittade det i bruksanvisningen men har inte fått hem mitt än som jag har inte testat. Men är ganska säker på att du kan ställa in nivån på basen! Kolla bruks.

Kan man få en bild på fjärren? det vore klockrent.

#29

Postad 28 september 2008 - 11:48

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Kanon att du är nöjd! Jag tror det finns en inställning på basen där du ställer in högtalarnivåerna. hittade det i bruksanvisningen men har inte fått hem mitt än som jag har inte testat. Men är ganska säker på att du kan ställa in nivån på basen! Kolla bruks.

Kan man få en bild på fjärren? det vore klockrent.



Det kan du allt ha rätt i, ska kika på de senare, men de kan nog stämma. Dum jag känner mig nu :unsure:
Klart jag kan slänga upp en bild på fjärren.

Bifogad fil  IMGP4777.jpg   307,78K   1 Antal nerladdningar

#30

Postad 29 september 2008 - 08:12

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Det kan du allt ha rätt i, ska kika på de senare, men de kan nog stämma. Dum jag känner mig nu ;)
Klart jag kan slänga upp en bild på fjärren.


Tjena! Tackar för den bilden. Hur gick det med basen, hittade du inställningen? är 100% på att det går att ställa in.

Hur lång tid tog det innan du fick kollinr av Digiswe?

#31

Postad 29 september 2008 - 10:33

Lenardo
  • Lenardo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
F´låt att jag bara hoppar in i er goa diskussion ang HT-SF1300. Är precis i begrepp att köpa en sådan och har läst alla inläggen.
Liten fråga bara till både Steffelito, der lov m.fl. = jag vill ha helt rent under med nya LCD TV 40" , kan jag ha förstärkaren en bit ifrån TV - hur lång är den kabeln ? Går det t.ex. lätt att förlänga högtalarkabeln till dom bakre ? Om ni bara ser på "vanligt" TV program använder ni anläggningen då eller bara till film mm ??
Många frågor men detta är min första ljudanläggning separat för TV.

#32

Postad 29 september 2008 - 12:44

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

F´låt att jag bara hoppar in i er goa diskussion ang HT-SF1300. Är precis i begrepp att köpa en sådan och har läst alla inläggen.
Liten fråga bara till både Steffelito, der lov m.fl. = jag vill ha helt rent under med nya LCD TV 40" , kan jag ha förstärkaren en bit ifrån TV - hur lång är den kabeln ? Går det t.ex. lätt att förlänga högtalarkabeln till dom bakre ? Om ni bara ser på "vanligt" TV program använder ni anläggningen då eller bara till film mm ??
Många frågor men detta är min första ljudanläggning separat för TV.


Hej

Jag har inte fått mitt system än men jag har för mig att kablarna till dem bakre högtalarna ska vara runt 8 m. När det gäller att du inte vill ha ljudenheten precis vid tven så är det ju bara att köpa en HDMI sladd med rätt längd. 5 m har jag sätt. (Det hänger inte med någon HDMI sladd i paketet). Jag kommer använda systemet till allt tv, PS3, Xbox 360, dvd. Tven kommer jag koppla in antingen via RCA sladdar eller via Optiskkabel likaså XBOX 360 kommer jag köra Optisk på(då jag inte har den nya versionen med HDMI) PS3an kör man ju blid och ljud från HDMI och Dvd kommer jag köra via HDMI med då jag har en sådan dvd som har HDMI. Så försök köra så mycket du kan med HDMI och dem grejerna du har som inte har HDMI kör du optisk på, dem grejerna som du inte har optisk på kör du vanliga kablar på.

#33

Postad 29 september 2008 - 13:19

Lenardo
  • Lenardo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tack Der low !! det värmde . Har egentligen bestämt mig och nu beställer jag en Sony HT-SF1300.
Skall redovisa mina synpunkter o erfarenheter när jag har haft den nån vecka eller så. Tack.

#34

Postad 29 september 2008 - 15:32

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tack Der low !! det värmde . Har egentligen bestämt mig och nu beställer jag en Sony HT-SF1300.
Skall redovisa mina synpunkter o erfarenheter när jag har haft den nån vecka eller så. Tack.



Glad att man kan hjälpa till! Jag ser verkligen fram emot att få mitt.

Ni som beställde från Digiswe fick ni först en "beställning godkänd" på mail sedan fick ni en "beställning utförd" via mail med? När får man kollinr ect?

#35

Postad 29 september 2008 - 18:46

Molgan_
  • Molgan_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Din beställning har utförts! hälsar jultomten på digiswe. Beställde den 25e och fick idag detta besked. Då är det bara att vänta på kollinummer för mig med.

#36

Postad 30 september 2008 - 07:59

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Din beställning har utförts! hälsar jultomten på digiswe. Beställde den 25e och fick idag detta besked. Då är det bara att vänta på kollinummer för mig med.


Ja man hoppas att man får grejerna snart :)

#37

Postad 01 oktober 2008 - 12:59

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hej Igen

Fick mitt paket från Digiswe idag! Men man fick ju inget kollinr ect. utan dem ringde från Jetpak nyss och sa att dem var påväg hem till mig nu. så jag fick dem att köra det till mitt jobb istället.

Så nu ska man hem och koppla in det vid 17

#38

Postad 01 oktober 2008 - 17:17

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Hej Igen

Fick mitt paket från Digiswe idag! Men man fick ju inget kollinr ect. utan dem ringde från Jetpak nyss och sa att dem var påväg hem till mig nu. så jag fick dem att köra det till mitt jobb istället.

Så nu ska man hem och koppla in det vid 17


Okey, vad skumt :S
Jag fick kollinummer när jag beställde iaf. Men jag fick ingen utkörning B)
Du får berätta vad du tyckte sen närdu prövat det lite :)

#39

Postad 01 oktober 2008 - 21:42

Molgan_
  • Molgan_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej Igen

Fick mitt paket från Digiswe idag! Men man fick ju inget kollinr ect. utan dem ringde från Jetpak nyss och sa att dem var påväg hem till mig nu. så jag fick dem att köra det till mitt jobb istället.

Så nu ska man hem och koppla in det vid 17


Der-low, du minns inte vilken dag du beställde grejerna? Har inte sett röken av mitt paket.

#40

Postad 03 oktober 2008 - 10:19

Lenardo
  • Lenardo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag har oxå beställt via digiswe den 30:e sep, har ännu den 3/10 inte fått ngn mer info........
vem vet har kanske sån tur att den bara droppar ner idag helt oförhappandes ????
dom som har haft turen att fått sina grejer.......är det nåt speciellt att tänka på vid uppmonteringen??
T.ex. att gör det och det först så blir det lättare, bättre resultat mm ??

#41

Postad 06 oktober 2008 - 01:55

dreamzilver
  • dreamzilver
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Kan någon förklara det här med 3hdmi in och 1hdmi ut.. är det som en hdmi-switch?
Typ om man kopplar in via hdmi, en spelkonsol, parabolmottagare och en dator och sedan hdmi ut till tvn..Kan man få bild på tvn från alla källor då?

#42

Postad 06 oktober 2008 - 12:03

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Kan någon förklara det här med 3hdmi in och 1hdmi ut.. är det som en hdmi-switch?
Typ om man kopplar in via hdmi, en spelkonsol, parabolmottagare och en dator och sedan hdmi ut till tvn..Kan man få bild på tvn från alla källor då?



Det är precis så de fungerar.
Jag har mitt ps3 och min dvd ansluta till den. De enda du behöver ändra på när du byter källa, är att trycka på t.ex dvd på dosan så hämtar den bild och ljud därifrån istället för källan du nyss använda.
Väldigt smidigt och lätt.

#43

Postad 09 oktober 2008 - 17:51

tuborg85
  • tuborg85
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej, jag är också sugen på det hära systemet.

Undrar lite om någon skulle vara så snäll att ta några bildet på baksidan om den?

Har som inte förstått det dära med högtalar kablarna, är dom speciella lr?


Tack på förhand!

#44

Postad 10 oktober 2008 - 13:50

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hej

Haft mina grejer i en vecka nu. Jag är så jäkla nöjd! Det var mycket bättre än jag trodde det skulle vara. Allt fungerar klockrent och är riktigt bra ljud och bild.

Jag är verkligen överraskad över hur bra det var.

Jag har testat musik samt BD och dvd och tv, Allt fungerar perfekt.

Ljudet skulle jag vilja säga att man inte kan få bättre för det priset, och då har jag lyssnat på många olika.

Ni som har Blu-ray köp Celine Dions A New Day Has Come så ska ni få höra på ljud i systemet.

#45

Postad 10 oktober 2008 - 15:11

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag har oxå beställt via digiswe den 30:e sep, har ännu den 3/10 inte fått ngn mer info........
vem vet har kanske sån tur att den bara droppar ner idag helt oförhappandes ????
dom som har haft turen att fått sina grejer.......är det nåt speciellt att tänka på vid uppmonteringen??
T.ex. att gör det och det först så blir det lättare, bättre resultat mm ??



Tänk på att läsa igenom allt =) och att dem långa stängerna är till dem bakre högtalarena.

#46

Postad 10 oktober 2008 - 15:51

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag är också lite sugen på detta hemmabiopaket. Lite trist dock att de nu är slut hos DigiSWE och att priset därmet går upp nästan 1000:-

Jag skulle gärna likt en del andra se en bild på baksidan. Dock kan jag bidra med en länk till användarmanualen där man ser vilka anslutningar som finns http://pdf.crse.com/.../3295947411.pdf

#47

Postad 13 oktober 2008 - 14:52

Lenardo
  • Lenardo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Steffelito, jag har både sony tv och sony dvd. Anser du att det är bättre att koppla dvd till HT-sf1300 och sen till tv? Är det endast kabel från dator till HT-SF1300 som gäller om man vill ha in musik o bild från datorn? Den har jag i ett annat rum.

#48

Postad 14 oktober 2008 - 01:46

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Steffelito, jag har både sony tv och sony dvd. Anser du att det är bättre att koppla dvd till HT-sf1300 och sen till tv? Är det endast kabel från dator till HT-SF1300 som gäller om man vill ha in musik o bild från datorn? Den har jag i ett annat rum.


Jag har kopplat min Sony dvd så iaf, och de fungerar prima. Vet inte riktigt hur du annars tänkt koppla, men iaf.

Vet inte vad du har för dator, om du har hdmi utgång på den eller liknande, i så fall skulle du kunna koppla så. Annars får du koppla en audio kabel eller optisk eller liknande till systemet, och en videokabel till tvn eller vad man ska säga. Vet inte om jag fatta din fråga riktigt rätt, men annars får du hojta till.

Till att gå från de ena till de andra kan jag slänga upp en bild på baksidan för att visa er hur alla ingångar etc ser ut. Såg att de var någon föregående som undrade hur kopplingarna var på ljudet, så är dem lite speciella, men de måste ju inte vara helt omöjligt att köpa andra högtalare och koppla in med rätt anslutning? Kan la inte vara så svårt för den händige.

Finns de fler frågor svarar jag gladeligen, men som sagt bild på hur förstärkaren ser ut kommer under morgondagen då jag är för trött atm.

Till dig der:low (tror du hette så)

Har du prövat ändra inställningar för basen?

#49

Postad 21 oktober 2008 - 10:11

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej

Hittade denna tråden när ja sökte på Google, och kände att jag borde bli medlem här på minhembio.com :(

Jag ska köpa/beställa det här systemet till vardagsrummet i veckan, men innan jag gör det vill jag verifiera vissa saker.

Har kollat efter såna här hemmabio paket eftersom jag inte kräver "perfekt" ljud som kanske separata grejer producerar, samt vill hålla priset nere. Min budget är 5000kr max och där i faller detta system (får det tom nytt för 2000kr). Har även kollat på andra allt mellan 2000 och 5000, men inte en endaste av flertalet har detta systems specifikationer. Dvs HDMI in, flera digitalaljudingångar samt pelarhögtalre runt om (som jag är ute efter) i ett paket. Antingen är det satellit bak, eller så är det oftast ingen HDMI in, alternativt bara en digital ljudingång (eller ingen alls!) så hur man än vrider och vänder på de så ser det rent specifikationsmässigt ut som att man får mest funktioner för priset om man köper detta system?

JAg ser dock att en ganska standard grej som uppskalning i DVD spelaren dock ej stöds i denna, men gör det på alla andra system ja tittat på.Märkligt, när det nu trots allt har allt annat :)

De va lite av mina initiala tankar och reflektioner över vad jag tycker/tror om detta system.

Nu till mina funderingar.

1. Som nämnts, så skall jag inte ha systemet i ett precis litet rum, utan ett normalstort vardagsrum skulle jag säga. Därmed undrar jag, är det ett gränsfall de här systemet eller räcker ljuden samt effekten på 1000W till ett genomsnittligt vardagsrum? Vet inte exakt storleken på rummet i huvudet, men uppskattningsvis ca 6-7m på längden och 4-5m på bredden. Så ~30kvm. Min TV-hylla inkl allt som hör dit har jag i ena hörnan, och soffor i motsvarande hörna mitt emot. Ca 3 m mellan TV och soffor. TVn är i mitten på en bänk mellan två 2m hyllor, och fronthögtalarna är då tänkta att stå på resp sida om hyllorna. Vilket blir ca 1,5-2m på vardera sida ifrån TVn. Är detta också OK? (kanske inte spelar någon egentlig roll)
Samtidigt ska bakhögtalarna inte riktigt placeras bakom soffan mitt framför TVn, utan snarare precis bredvid så ljudet kommer komma snett men inte så mycket bakifrån. Kommer stå i höjd med soffans ryggstöd så att säga,eftersom den står mot väggen, så har ingan möjlighet att ställa bakhögtalarna typ 0,5-1m bakom själva soffan. Gör detta något ?

2. Med anledning av placeringen av bakhögtalarna ovan, och det faktum att jag knappast vill dra kablarna till dessa rakt och tvärs över rummet, så undrar jag hur långa är resp. högtalarkablar? I synnerhet då till bakhögtalarna. Då jag tänker dra de kablarna runt längs väggarna bakom ena sidosoffan och fram till högtalarna.

3. PCM från PS3 (har en sån), vad är skillnaden att lyssna på Blueray ljud i flerkanalig PCM som de heter, jämflrt med en dekoder som klarar DD True HD etc?

4. Om man lyssna på musik från datorn (kommer ansluta datorns ljudkort med digital koaxial kabel till systemet), var ställer man in de här virtuella simulationerna av vanligt två kanalig mp3 till samtliga högtalare? Är det i datorn i sig eller i receivern?
Vidare, är det något speciellt man måste göra om man kör igång en film med t.ex DD 5.1 eller AC-3 (HD) från datorn, när den är kopplad med digital koaxialkabel,för att ljudet skall sändas till receivern och ut i högtalarna i surround? Eller känner receivern automatiskt av att det kommer flera kanaler från datorn?
Det här med flerkanaligt PCM ljud, gäller det från datorsystem också? För annars undrar jag hur det blir med filmer (ex. MKV) som har AC-3 som ljudcodec.

Det var nog allt för nu, mycket men välbehövligt så här precis innan köp.

#50

Postad 21 oktober 2008 - 12:02

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag ska försöka svara så utförligt på alla dina frågor, och är de något du finner otydligt eller inte förstår så fråga igen så ska vi försöka lösa det.
Det första jag vill pointera är att systemet visst stödjer uppskalning till 1080p, jag har min dvd och mitt ps3 inkopplat och får upp de i den upplösningen. Dock är det ingen inbyggd dvd i de hr systemet om du trodde det.

1. Angående placeringen utav högtalare så tycker jag att de låter lite långt med 1,5 – 2 m ifrån tvn på varje sida. Jag skulle försöka krympa avståndet till högst 1 m ifrån tvn iaf. Vet inte hur mycket de i själva verket kommer påverka ljudkänslan etc i rummet.
Angående bakhögtalarna så fungerar det att ha så. Där jag har mitt system stationerat nu (mitt lilla sovrum :() så har jag de bakre högtalarna skruvade i väggen i lämplighöjt, men jag tror att de kommer att kännas lite maffigare att titta när man får ljudet mer bakom sig på riktigt än bara i ifrån sidorna.

2. Om jag kommer ihåg rätt så är dem bakre högtalarkablarna ca 8 m eller något i den stilen.

3. Ps3 idag dekodar själv DD True HD och DTS HD, och sedan skickar ut ljudet i PCM till din förstärkare så du får faktiskt tillgång till ”HD ljud” trots att förstärkaren i de thär fallet inte klarar av dekoda det själv. Det blir dvs detsamma att lyssna på PCM som på DTS hd etc, då PCM är den ”uppackade” versionen av DTS HD etc. Skillnaden mellan att se på en film med PCM och DTS HD är att PCM har en fast bitrate på 4.6 mb/s och hos DD true HD och DTS HD är den variabel och kan komma över 4.6 mbit/s. Men ljudmässigt skulle jag inte tro att någon hör så stor skillnad på en film med PCM eller en med t.ex DTS HD.

4. Den virtuella simuleringen kan du ställa in på systemet.
Jag har aldrig använt mig utav en koxialsladd, men antar att den klarar att sända DD och DTS så om du drar på en film på datorn känner förstärkaren igen vad som spelas upp själv och de borde rulla en text på förstärkaren där de står tex DD 3/2.1 eller så.
AC-3 är vanligt dd 5.1 ljud och inte något PCM spår. Laddar du ner en film får du en film i HD format med vanligt DD eller DTS 5.1, och inte DTS HD eller DD true HD. I vissa fall kan de finns DD+ men då är det över 20 gb att tanka hem.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.