Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska inhandla Sony DAV-DZ260 och har några frågor

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 januari 2009 - 23:39

azaz3l
  • azaz3l
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Men det är alltså ingen som använder detta system med "generation 1" 360 och den coaxial ljudkabeln?

håhå värsting tanke från en som är ny på hemmabioljud är det så att den coaxiala kabeln ut från boxen är analog och inte digital och det är därför det inte funkar?

#52

Postad 15 januari 2009 - 14:48

urbapapa
  • urbapapa
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Digitala signaler går via coax eller opto-kabel, dessa har prioritet över analoga signaler. Om man har både coax och opto-kabel inkopplade så har coax prioritet.

#53

Postad 16 januari 2009 - 01:56

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Om du läser hela tråden ser du att vi redan konstaterat det.
Ska byta splittern mot en switch.


Har suttit och kliat mig själv i bakhuvudet och undrat hur jag missat alla inlägg som var skrivna... Hajjar inte :S

Ingen annan verkar ha problem med att förstå vad jag menar när jag skriver att jag kopplat PS3 till "systemet".


Man kan ju försöka vara så pedagogisk som möjligt (för de som bara läser, vilket kan vara Agda -68), som om att coax och optisk endast är ingångar, därför går signalen FRÅN ps3an till "systemet"

Men Never mind!

#54

Postad 16 januari 2009 - 14:59

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Har suttit och kliat mig själv i bakhuvudet och undrat hur jag missat alla inlägg som var skrivna... Hajjar inte :S



Man kan ju försöka vara så pedagogisk som möjligt (för de som bara läser, vilket kan vara Agda -68), som om att coax och optisk endast är ingångar, därför går signalen FRÅN ps3an till "systemet"

Men Never mind!


Om du läser inlägg #31 - 37 så ser du att vi konstaterat vad du senare skrev, dvs att DZ260 bara kan hantera en signal i taget. Vi konstaterade även att en splitter endast delar en IN-signal till två UT-signaler, så lösningen på mitt problem är inte en splitter utan förhoppningsvis en switch med vilken jag kan ändra signalflödet beroende på om jag vill använda optiskt ljud till TVn eller PS3:an eftersom vi kom fram till att jag inte kan få ljud från båda samtidigt då DZ260 som sagt bara hanterar en signal i taget.

Hajjar du nu? :)

#55

Postad 19 januari 2009 - 15:50

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Hoppas det funkar för jag skall själv iväg och köpe en nu :)

Men de verkar fungera sådär överlag

https://www.minhembi...p;#entry2029610


Har nu köpt en optisk switch på Kjell & CO och kan säga att jag är nöjd, det fungerar perfekt för mig. :D

#56

Postad 19 januari 2009 - 18:00

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Om du läser inlägg #31 - 37 så ser du att vi konstaterat vad du senare skrev, dvs att DZ260 bara kan hantera en signal i taget. Vi konstaterade även att en splitter endast delar en IN-signal till två UT-signaler, så lösningen på mitt problem är inte en splitter utan förhoppningsvis en switch med vilken jag kan ändra signalflödet beroende på om jag vill använda optiskt ljud till TVn eller PS3:an eftersom vi kom fram till att jag inte kan få ljud från båda samtidigt då DZ260 som sagt bara hanterar en signal i taget.

Hajjar du nu? :)


Tja du, om jag själv läser något och inte har förstått eller är osäker på något i min egen eller andras texter, då kan man ju dra slutsatsen att (KANSKE) nån mer än mig har samma "svårigheter"...

Iom att du, när du nu förklarar för MIG, skriver:

...om jag vill använda optiskt ljud TILL TVn eller PS3:an...


Så har mitt budskap har tydligen inte gått fram.

Samma sak med:

DZ260 som sagt bara hanterar en signal i taget.


Analog eller digital signal? Optisk eller elektrisk signal?

Nu är jag riktigt jobbig, i know. men äntligen kanske polletten trillar ner :D

Redigerat av JohanOeberg, 19 januari 2009 - 18:00.


#57

Postad 20 januari 2009 - 15:40

rasmus77
  • rasmus77
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Har nu köpt en optisk switch på Kjell & CO och kan säga att jag är nöjd, det fungerar perfekt för mig. :)



Gjorde det? Perfekt. Skall handla en också. Bara använt PS3 sen och inte kollat på TV det sista så har inte fått ändan ur vagnen än. Men bra att veta att det fungerade.

#58

Postad 20 januari 2009 - 16:11

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Gjorde det? Perfekt. Skall handla en också. Bara använt PS3 sen och inte kollat på TV det sista så har inte fått ändan ur vagnen än. Men bra att veta att det fungerade.


Yesbox. Tror att den jag köpte är precis samma som den Netonnet har: http://www.netonnet....rge/l103823.jpg
Den ser iallafall identisk ut.

#59

Postad 21 januari 2009 - 19:40

DubbelV
  • DubbelV
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tjena!

Lånar tråden för en fråga om samma system.

Jag köpte detta, var mitt första hemmabio köp med så tyckte det lät bra för pengarna.
Men nu på senare dar när man blivit mer o mer kräsen, inser man att paketet verkligen låter för pengarna man spenderade.
Själva sateliterna är inte allt för dåliga, men basen däremot är riktigt illa.
Antingen låter den inte alls så man sitter på ett diskantsystem. Eller sätter man den vid soffan och då mullrar den något enormt istället. Inte något läge som riktigt känns bra.

Det jag undrar är dock, ska man behöva sälja systemet vidare, eller räcker det att köpa en aktiv sub för att fixa mitt lilla basproblem?

-ÐubbelV

#60

Postad 21 januari 2009 - 22:14

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Tjena!

Lånar tråden för en fråga om samma system.

Jag köpte detta, var mitt första hemmabio köp med så tyckte det lät bra för pengarna.
Men nu på senare dar när man blivit mer o mer kräsen, inser man att paketet verkligen låter för pengarna man spenderade.
Själva sateliterna är inte allt för dåliga, men basen däremot är riktigt illa.
Antingen låter den inte alls så man sitter på ett diskantsystem. Eller sätter man den vid soffan och då mullrar den något enormt istället. Inte något läge som riktigt känns bra.

Det jag undrar är dock, ska man behöva sälja systemet vidare, eller räcker det att köpa en aktiv sub för att fixa mitt lilla basproblem?

-ÐubbelV


Min bas fungerar utmärkt den. Mullrar på brutalt ovasett hur jag placerar den. Min står framme vid tvn. Mellan bänken och ena fronten. Låter kanon! Har du ställt in DB?

#61

Postad 21 januari 2009 - 22:41

DubbelV
  • DubbelV
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Japp har pillat med DB. Är väl +2 nu har jag för mig. Står min framme vid TVn låter det bara där typ. sätter man sig i soffan som står typ 2-2,5 meter från TVn hörs det knappt nån bas :/

Eller kanske det är hur mitt rum är, jag har ingen aning. Är clueless på ljud :/

#62

Postad 21 januari 2009 - 22:46

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Japp har pillat med DB. Är väl +2 nu har jag för mig. Står min framme vid TVn låter det bara där typ. sätter man sig i soffan som står typ 2-2,5 meter från TVn hörs det knappt nån bas :/

Eller kanske det är hur mitt rum är, jag har ingen aning. Är clueless på ljud :/


Sätt den på +5 och aktivera Dynamic Bass. Då bör du höra skillnad. Samt se till att inte Night mode är aktiverat.

#63

Postad 22 januari 2009 - 02:01

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Sätt den på +5 och aktivera Dynamic Bass. Då bör du höra skillnad. Samt se till att inte Night mode är aktiverat.


Night mode stängs av när man stäger av systemt.

Jag tror rummet spelar stor roll, jag har jättefyllig bas när jag sitter ner i soffan (står vid väggen) men när jag reser på mig så är basen inte alls lika märkbar. Min bas står i hörnet av rummet, vilket borde ge lagom fin spridning!

Har min bas inställd på +3 så vet e katten vad ditt problem ligger, SBS?

#64

Postad 24 maj 2009 - 00:05

Denzel
  • Denzel
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Uppar denna då jag har lite nybörjarfrågor som jag hoppas kunna få svar på..

Jag köpte mig ett DZ260 idag, men köpte inga sladdar till Xboxet och Digitalboxen, inte heller HDMI kabel.


Det jag ville få svar på är egentligen om någon vänlig själ kan länka till någon webbshop vad det är för sladdar jag behöver , så jag vet hur dom ser ut när jag ska åka o handla imorgon..

Det jag läst mig till är att HDMI kabeln kör man ju från Receivern till Tv, så där är det väl inte mycket att snacka om, däremot till Xboxet och Digitalboxen behöver man Optisk och Koaxial kablar.

Jag kollade runt lite på internet och vad jag kunde se så verkar det finnas lite olika ? På Digitalboxen finns det en ingång som heter S/PDIF, är detta koaxialen?

Så, som den nybörjare jag är så hade det vart gott med några länkar som visar hur grejerna ser ut, gärna också någon switch då jag har planer på en Squeezebox inom snar framtid.


Mvh och tack på förhand, Dennis.

Redigerat av Denzel, 07 juni 2009 - 16:58.


#65

Postad 07 juni 2009 - 17:01

Denzel
  • Denzel
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag köpte mig ett Dav-Dz260 och det funkar helt okej till det jag ska ha det till, har dock ett problem..

Till optiska har jag kopplat en switch som jag har kopplat Xboxet och Squeezebox till.. Och digital-tvboxen har jag kopplat med koaxialen, men när jag har koaxialen ikopplad får jag inget ljud till xboxet eller squeezeboxen,..

Som jag fattat det så kan den bara ha hand om en signal i taget, men jag tycker att det borde räcka med att stänga av boxern så ska det optiska prioriteras?

Några idéer?

Mvh

#66

Postad 12 juni 2009 - 21:49

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag köpte mig ett Dav-Dz260 och det funkar helt okej till det jag ska ha det till, har dock ett problem..

Till optiska har jag kopplat en switch som jag har kopplat Xboxet och Squeezebox till.. Och digital-tvboxen har jag kopplat med koaxialen, men när jag har koaxialen ikopplad får jag inget ljud till xboxet eller squeezeboxen,..

Som jag fattat det så kan den bara ha hand om en signal i taget, men jag tycker att det borde räcka med att stänga av boxern så ska det optiska prioriteras?

Några idéer?

Mvh


Lite sen update, men bättre än aldrig.

Stämmer exakt att system prioriterar signalen, i Systemets fall så är det Coxial som har företräde framför Optiskt.
Själv kör jag med Digitalbox till Coxial och Ps2 till Optiskt. Så får jag stänger av Boxen tar det ca 3-5 sek så har jag ljudet från Ps2an. Så varför det inte funkar för dig antar jag kan ligga något med din Switch du kopplat in???

Testa att koppla exempel Xboxen direkt till systemet och stäng av boxen och se om du får ljud, om inte så är det något som inte stämmer med ditt system.

//Ante

#67

Postad 27 juli 2009 - 21:51

Saji
  • Saji
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
tänkte jag hijackar den här tråden.

jag har försökt läsa mig till både genom denna tråden och övriga internet. jag är sämst på kablar och nu har jag fått ett sånt här hemmabiosystem och det är bra nytt för mig.

och såklart ska jag krångla till det ännu mer.
det är såhär att jag vill koppla in min data för bild/ljud. har idag kopplat till tvn via hdmi
jag vill koppla in digitalboxen
och så vill jag koppla in mitt ps3.
och tvn såklart :D

allt på en o samma gång såklart.

tvn jag har är en: Panasonic: http://www.p4c.phili..._10_pss_aen.pdf
digitalboxen är en från telia : https://www.prisjakt...kt.php?e=278911
playstation 3 är den "billiga varianten med 2 usb portar och ej bakåtkompatibel
och min dator har jag idag kopplat med hjälp av en adepter till en vanlig hdmi-hdmi kabel.

hör mycket snack om det där med optiska kablar och sånt men där tappar jag också bort mig.
har fått underbar hjälp av er på forumt tidigare och önskar än en gång låta era kloka huvuden ge mig ett svar.

något mer som ni kan behöva veta? :)

tack på förhand

#68

Postad 28 juli 2009 - 06:42

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

tänkte jag hijackar den här tråden.

jag har försökt läsa mig till både genom denna tråden och övriga internet. jag är sämst på kablar och nu har jag fått ett sånt här hemmabiosystem och det är bra nytt för mig.

och såklart ska jag krångla till det ännu mer.
det är såhär att jag vill koppla in min data för bild/ljud. har idag kopplat till tvn via hdmi
jag vill koppla in digitalboxen
och så vill jag koppla in mitt ps3.
och tvn såklart :D

allt på en o samma gång såklart.

tvn jag har är en: Panasonic: http://www.p4c.phili..._10_pss_aen.pdf
digitalboxen är en från telia : https://www.prisjakt...kt.php?e=278911
playstation 3 är den "billiga varianten med 2 usb portar och ej bakåtkompatibel
och min dator har jag idag kopplat med hjälp av en adepter till en vanlig hdmi-hdmi kabel.

hör mycket snack om det där med optiska kablar och sånt men där tappar jag också bort mig.
har fått underbar hjälp av er på forumt tidigare och önskar än en gång låta era kloka huvuden ge mig ett svar.

något mer som ni kan behöva veta? :)

tack på förhand


Detta system har bara 2 Digitala ingångar. 1x Optical och 1 x Coxial.

För att få ut ljudet behöver du använda dig av dem.

Du skriver att du kopplar din dator via HDMI? Kör du med Ps3an via HDMI den med?

Vad har du kopplat till HDMI på Tv? Går Digitalboxen på Scart?

Då din tv också verkar sakna utgångar för ljud, får man prioritera vad som skall kopplas. Men allt går att lösa. Berätta bara hur du har kopplat..

Exempel:

Digitalbox : Scart
PS3: HDMI
Dator: HDMI


//Ante

#69

Postad 28 juli 2009 - 08:07

Saji
  • Saji
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Detta system har bara 2 Digitala ingångar. 1x Optical och 1 x Coxial.

För att få ut ljudet behöver du använda dig av dem.

Du skriver att du kopplar din dator via HDMI? Kör du med Ps3an via HDMI den med?

Vad har du kopplat till HDMI på Tv? Går Digitalboxen på Scart?

Då din tv också verkar sakna utgångar för ljud, får man prioritera vad som skall kopplas. Men allt går att lösa. Berätta bara hur du har kopplat..

Exempel:

Digitalbox : Scart
PS3: HDMI
Dator: HDMI


//Ante



Hej ante

jo i nuläget har jag kopplat alla via hdmi men kan ju bara ha 2 ikopplade samtidigt så får hålla på att byta hela tiden:(

#70

Postad 28 juli 2009 - 10:07

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Har du ingen optisk utgång från tv då kan du ju koppla in allt i tv och sen köra ut ljudet från den optiska. Sen kan du ju köpa en HDMI switch om du har fler apparater än ingångar.

#71

Postad 28 juli 2009 - 11:06

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Har du ingen optisk utgång från tv då kan du ju koppla in allt i tv och sen köra ut ljudet från den optiska. Sen kan du ju köpa en HDMI switch om du har fler apparater än ingångar.


Satt och funderade på samma sak.. men verkar inte som hans tv har några utgångar.

#72

Postad 28 juli 2009 - 14:08

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Hej ante

jo i nuläget har jag kopplat alla via hdmi men kan ju bara ha 2 ikopplade samtidigt så får hålla på att byta hela tiden:(



Är trött efter en sliten dags jobb. Men ska försöka dra mitt strå till stacken.

Utrustning: DZ260, TV (utan digial audio-utgång), PS3 och Digitalbox. Stämmer det så långt?

DZ260-SCART-TV
PS3-HDMI-TV
BOX-HDMI-TV

BOX-DIGITAL COAXIAL-DZ260
PS3-OPTISK-DZ260


Tycker inte du behöver koppla DZ260 till TVn via HDMI, då PS3an gör minst lika bra jobb på DVD. Utan kör Scart mellan DZ260 och tv'n. Den marginella skillnaden på RGB SCART och HDMI tror jag inte du eller nån märker...

Om du vill koppla in datorn så tror jag du blir tvungen att ordna en HDMI-Switch. Kan inte ett jota om hur de är i kvalite och signal loss, men det får bli en annan tråd. Men typ en sån här: http://www.netonnet....m.asp?iid=83183.

Men observera att du troligtvis har en DVI utgång på datorn, eller tv-utgång som jag tror är s-video???. Alltså bara bild, om du då vill få med ljud så kan du ju antingen köra analogt (och eftersom Sony varit så otroligt dumsnåla att spara in på en analog ljudingång på baksidan får du köra den kabeln på framsidan (till stereoplugg))... Eller om du har optisk eller koaxial ut från datorn så får du investera i en switch där också... ex: http://www.netonnet....m.asp?iid=79661

Tyckte jag fick till det hyfsat iaf. Om nån har någon rättelse så shoot man shoot!

#73

Postad 28 juli 2009 - 16:50

Saji
  • Saji
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Precis så var det Johan.

lät som en bra lösning det där. nu ska jag bara lista ut vilka utgångar som är vilka;)
och köpa kablar och dylikt.

tack för allas hjälp och om ni komme på något mer som skulle kunna vara till nytta så håller jag kolla på tråden :)

tack än en gång



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.