Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Forumet börjar bli lite väl ungt för mig :(

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 juni 2010 - 15:20

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Nej det är inte denna delen som jag menar.

Kom precis på att det finns ett 30+ forum man kan fly till

Varför, jo jag känner att jag inte klarar av vissa delar av forumet, pga att de man pratar med pratar som mina
egna tonårsbarn och sedan svarar jag dom därefter

Jag saknar de riktiga Hifi entusiasterna

Okey det finns andra forum man kan hitta audiophiler på, men så mycket entusiast är jag inte ,)

Vad tycker ni andra som både blivit lite äldre och kanske börjar få lite större barn
Är det inte jobbigt att sänka sig till "barnnivån" som råder på forumet och sedan dessutom
att man luras tilll att göra det så att man själv framstår som "bråkig" eller tom som besserwisser

Kom i kontakt med en annan medlem som varit här lika länge som jag 2002
och han fick "tuppjuck" i en tråd, då han kände att de han pratade med hade NOLL erfarenhet
av HiFi och jag förstår hur han känner. Vi som varit med sedan vinylen och som idag ser utvecklingen
som går mot det vi kallade "bergssprängare" fast skillnade är att nu pluggar man in sin Iphod eller Iphone
istället för ett kassettband. Man tycker Mp3 är bra nog och skiter i kvaltén och stoppar in pluggarna i
öronen och spelar till skallen spricker. Sedan säger man att man inte kan höra skillnad på komponenter
Konstigt eller ? De blir ju hörselskadade

Är det bara jag som känner så?

Är det bara jag som börjar bli gammal med gråa tinningar :D

OBS: Ni som vill diskutera tester och eller bemöta det som sägs om tester i denna tråden,
kan göra det i denna tråden
https://www.minhembi...howtopic=263573

Redigerat av cedergren, 17 juni 2010 - 13:05.


#2

Postad 16 juni 2010 - 15:25

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
LooooL
Nä du är inte ensam, du är dock den enda som vågar tala om det högt :D
/3DBlaster

#3

Postad 16 juni 2010 - 15:28

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Damn dubbelpost, får skriva nåt då....

Vi lite 'äldre' besitter med kunskap som man inte hittar ute på nätet om man inte känner till vad man ska leta efter, det är inget som nån 15 åring bara hittar direkt om det inte vore för slumpen då.

Jag menar har t.ex upplevt 78 varvare, kassetbandspelare i bilen, när svensk tv bara hade 2 TV kanaler, svensk radio bara 3 riks kanaler osv.

Redigerat av Audio Code 3, 16 juni 2010 - 15:39.


#4

Postad 16 juni 2010 - 15:33

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Blir aldrig för gammal skulle jag tro :D

När man pratar med nån yngling och råkar nämna LP skiva under samtalet och får frågan; vad är det för nåt?

Då trots detta är man inte gammal :D

#5

Postad 16 juni 2010 - 15:41

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Har inte Internet alltid funnits? :D

Ganska vanlig kommentar från dom under 20 idag.

#6

Postad 16 juni 2010 - 16:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Minns att det va så häftigt när jag fick min Sony Walkman,då va man riktigt cool i plugget. :D

#7

Postad 16 juni 2010 - 16:05

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Minns att det va så häftigt när jag fick min Sony Walkman,då va man riktigt cool i plugget. :D


F***n, jag fick aldrig någon Walkman, de var för dyra. Kom ihåg att man blängde avundsjukt på de som hade.....

#8

Postad 16 juni 2010 - 16:14

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Jag minns samma diskussioner på BBS:erna :D

Fast då var man på den "andra" sidan.

//Jonas

#9

Postad 16 juni 2010 - 16:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Hade en walkman sports utan det runda fönstret, skaffade ett par högtalare och hade en mini-bergsprängare :D
Postad bild

#10

Postad 16 juni 2010 - 16:31

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Härligt

Tråden utvecklas till en nostalgitripp :D

Hittade denna bilden på nätet

The Ghettoblaster family

Bifogad fil  Ghettoblaster_family.jpg   106,58K   0 Antal nerladdningar

En sådan hade man på pakethållaren och så spelade man hela vägen ner till stranden
och väl där spelade man för hela stranden. Varje dag satt man och spelade in musik på kassettband
( dåtidens lagliga nerladdning ) och sedan hoppades man att alla skulle gilla ens musiksmak
Vilket gubbarna och tanterna i min nuvarande ålder naturligtvis inte gjorde :D

Redigerat av cedergren, 16 juni 2010 - 16:32.


#11

Postad 16 juni 2010 - 16:40

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Va, har ni inte era kvar?

Bifogad fil  2wa.jpg   39,17K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  1wa.jpg   37,47K   0 Antal nerladdningar

#12

Postad 16 juni 2010 - 17:59

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

LooooL
Nä du är inte ensam, du är dock den enda som vågar tala om det högt :D
/3DBlaster

För att komma tillbaka till problemet
Jag gjorde en runda i en tråd bland "snorungarna" :D som spårat ur totalt pga att erfarenheterna
skiljer något så otroligt och då de läser mer på internet än testar själva.
De är experter på hur man skall testa, man jag kan sätta en tusing på att de flesta aldrig har gjort det
själv.

Förr kunde man diskutera sina anläggningar och komponenter i en tråd och berätta för varandra
vad man tyckte var bra eller dåligt. Det kan man inte längre. Nu måste man hyra CSI's labb för att
man skall bevisa vvetenskapligt att det är så och redovisa exakt hur man gjort.
DETTA ÄR SJUKT :D att man inte ens på "skoj" (vilket det skall vara på forum) kan diskutera
vuxna människor emellan om sina upplevelser och tankar utan att dessa teorinördar skall ta över
och förstöra tråden. Det är samma gäng som drar runt i trådarna och säger man till dom, så får
man en tillsägelse från någon moderator som förmodligen inte är äldre än ens egen son ;)
och som förmodligen inte heller fattar ett skit vad man pratar om.
Är välljudande 2 kanal så omodernt ? och måste man köpa det billigaste för att det skall låta bra?
Hur kan en hel generation fått för sig att allt som är dyrt bara är dyrt och inte låter bättre?
Är det en försvarsmekanism som träder in, bara för att man inte har råd att köpa dyrt
( med dyrt menar jag ca 150.000 kr för hela anläggningen)
Exempel: Min Oppo nuforce låter bättre analogt än en Oppo standard och den kostar det dubbla.
Det är ju en självklarhet, då det är en mer påkostad digital och analogdel i nuforcen
och skulle den inte låta bättre så skulle ju ingen köpa den. Men så kan det ju inte vara
säger "de små" det är bara inbillning. Hur svarar man på det ?

Edit: lite tyst här nu. Men nu nattar väl alla 30+ barnen eller gör något viktigt
Jag skall själv ta disken idag :rolleyes:

Redigerat av cedergren, 16 juni 2010 - 18:08.


#13

Postad 16 juni 2010 - 18:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag kommer alltid att ha 2 kanaligt ljud :D

Det är så min hembio började, dessutom var det svårt att vara tonåring och redan då försöka förklara att Widescreen på bio var nåt helt annat i bildväg än det vi såg på tv'n hemma (4:3 format)
Det var omöjligt, ända tills...

Widescreen versionen av Empire Strikes Back släptes på vhs men då var det försent, alla hade lämnat hemmen och flyttat nån annanstans, har fortfarande inte kunnat etablera kontakt med hela gamla gänget från den tiden.

Nä är för gammal för att bli uppretad eller att börja bevisa eller ens hävda att man har rätt :D

Im too old for this shit.

#14

Postad 16 juni 2010 - 18:46

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Haha, känner igen mig.. men inte på detta forum, inte direkt insatt i hifi, aldrig haft råd.. :o Men, på datasidan är det ju samma historia.. :blush:

Tror jag kom på övergången mellan ung och gammal, gammal, då vet man vissa saker man önskar att man kunde förmedla på något sätt till yngre, som ta mej fanken inte lyssnar, medans de yngre tror att gamla är stofiler och efterblivna och inte hänger med i det nya, om jag kommer ihåg rätt ifrån min egen ungdom.. .. (jaja, generalisering, men..) :P

Fast gammal, tror jag stannade någon gång i 25 års åldern på insidan.. LOL! De e ju bara kroppjäveln som blir äldre! AAAAAAAAAAAAAAAHHH! Snackade lite med mormor om detta senast faktiskt, då log hon och sa, ja, nu har du blivit gammal.. fy fanken.. :D hon är 103.. roligt med så gammal tantalura som är klar i huvet faktiskt! :)

Skönt att vara ledig ett par dagar, nu lite mekande med frugans dator, kom hem å det luktar visst lite brännt.. :o

(PS> ja, jag vet, jag abusar smileys.. :P)

Redigerat av Unregistered8c5802be, 16 juni 2010 - 18:47.


#15

Postad 16 juni 2010 - 21:44

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

För att komma tillbaka till problemet
Jag gjorde en runda i en tråd bland "snorungarna" :blush: som spårat ur totalt pga att erfarenheterna
skiljer något så otroligt och då de läser mer på internet än testar själva.
De är experter på hur man skall testa, man jag kan sätta en tusing på att de flesta aldrig har gjort det
själv.

Förr kunde man diskutera sina anläggningar och komponenter i en tråd och berätta för varandra
vad man tyckte var bra eller dåligt. Det kan man inte längre. Nu måste man hyra CSI's labb för att
man skall bevisa vvetenskapligt att det är så och redovisa exakt hur man gjort.
DETTA ÄR SJUKT


Jo jag vet, dessa kalibreringstalibaner på forumen som huserar och ska bevisa för varandra med olika printouts från olika kalibreringsprogram, bara teoretiker i grunden, om det på pappret är bäst är dom övertygna, annars inte.

Det är samma med kompisarna när man tagit körkort som satt och titta i Årets bilar boken och bara tittade på tekniska data, den som hade häftigast motor var bästa bilen.

Och ett skvaller som börjar på något utländskt forum blir ofta lag i ett svenskt forum och sen går det runt bland talibanerna.

Forumen idag ger ingen kunskap, det är mest idag bara massa skitsnack till skillnad mot förr, men det är kul ändå och se gruppbeteenden som sker i forumen i olika ämnen, en börjar sen följer oftast fler på.

Jag kommer alltid att ha 2 kanaligt ljud :D


Bah...jag kör också mest 2-kanal för jag pallar inte med när man ser en film och plötsligt åker volymen upp ett tiotal dB och man får rena chocken, framförallt stör man grannen som kanske sover sent på kvällen så det blir två kanal för mig mestadels.

För musik är det bara 2 kanal som gäller dock så klart.

Redigerat av BGPv4, 16 juni 2010 - 21:42.


#16

Postad 16 juni 2010 - 21:51

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Jag minns samma diskussioner på BBS:erna :blush:


Om jag inte missminner mig, så är det väl du som är "chefen" här på forumet

Kan inte vi som så önskar och har åldern inne, få ett tillägg i vårt nick

EX: cedergren 30+

Bättre det än att det står veteran på en 15 åring som lyckats skriva ett par tusen inlägg
om sina ps3 och xbox spel :D

Edit: det var först på skoj jag skrev detta, men med lite eftertanke så var idén inte så tokig
Vet vi bara "vilka vi är" så tror jag att vi tillsammans med någon "mogen" admin kan utveckla
denna avdelningen ( 30+ ) och på så sätt kanske få ut mer av vår forumvistelse

Redigerat av cedergren, 16 juni 2010 - 21:59.


#17

Postad 16 juni 2010 - 22:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ursäkta men jag råkar ha Xbox spel :blush:

#18

Postad 16 juni 2010 - 22:23

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt barn och skummat lite i forumet. Hittade denna tråd och blev intresserade.
Jag känner igen mig i mycket, ni skriver om i denna tråden. Jag har blivit "matad" med musik ändå sedan spädbarnsålder av min far o bror. Jag har växt upp med vinyl, walkman, blandband i bergsprängare o dyl. Min farfar spelade stenplattor för mig i sommarstugan på trattgramofon.

Blev tidigt intresserad av stereo (Hifi/väljud). Har haft en 5.1 rigg men det var inte min kopp te.
Min anläggning har jag satt ihop efter vad jag tycker låter bra och jag struntar fullständigt i vad folk tycker eller tänker om den. Jag kunde inte bry mig mindre om hur den skulle se ut på ett papper, efter "mätning".
När jag spelar min musik, i min anläggning njuter jag!
Och det är väl det som är viktigt?

btw. Är inte ens 30 än... Bara 27. Jag tog åt mig lite av en del grejer och hoppas att ni förstår att alla under 30 inte tänker som labbfolket. Hoppas ingen tar illa upp av detta inlägg även om jag är 30minus.
Känner mig lite gubbig, även om jag också äger ett Xbox. :blush:
Mvh Joel

#19

Postad 17 juni 2010 - 00:41

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Ursäkta men jag råkar ha Xbox spel :P


Vi har både Ps3 och Wii och skall skaffa oss nya Xbox
Man har ju barn, sedan är det ju en dröm för oss som växte upp med pongspelet i svartvitt på 70 talet :o
Bifogad fil  pong.gif   2,67K   0 Antal nerladdningar

Min farfar spelade stenplattor för mig i sommarstugan på trattgramofon.

Snacka om erfarenhet :blush:

Min anläggning har jag satt ihop efter vad jag tycker låter bra och jag struntar fullständigt i vad folk tycker eller tänker om den. Jag kunde inte bry mig mindre om hur den skulle se ut på ett papper, efter "mätning".
När jag spelar min musik, i min anläggning njuter jag!
Och det är väl det som är viktigt?

Det gör du rätt och fortsätt med det :D

btw. Är inte ens 30 än... Bara 27. Jag tog åt mig lite av en del grejer och hoppas att ni förstår att alla under 30 inte tänker som labbfolket.

En del mognar tidigare än andra :)

Hoppas ingen tar illa upp av detta inlägg även om jag är 30minus.
Känner mig lite gubbig, även om jag också äger ett Xbox. :P

Du får ett "wild card" i denna tråden :o

Redigerat av cedergren, 17 juni 2010 - 00:48.


#20

Postad 17 juni 2010 - 09:38

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Jag kan bara instämma med tidigare föfrattare i denna tråd, framförallt;

Är välljudande 2 kanal så omodernt ? och måste man köpa det billigaste för att det skall låta bra?
Hur kan en hel generation fått för sig att allt som är dyrt bara är dyrt och inte låter bättre?

Jag tror att just detta bygger på någon form av fixering på det egna egot, en slags kompensation för att "dagens unga" inte kan hantera om det inte är millimeterrättvisa i allt, jag ser det på jobbet varje dag. Subjektivitet är inte heller en stark sida hos dem.

Ett "all-in-one" 5.1 system för 3 -4 000 kr producerar inget välljud bara för att det kan spela högt och pumpa bas. När jag ibland utanför detta forum diskuterar ljud i hemmet och säger att jag kör 2.0 så möts jag av förvånade blickar, och när sedan någon frågor vilka högtalare jag använder och säger ELAC, då möts jag av totalt oförstående och dumförklarande blickar, intressant.

EK - Inte gammal, men dock 30+

#21

Postad 17 juni 2010 - 11:12

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 494 inlägg
  • 0

Hur kan en hel generation fått för sig att allt som är dyrt bara är dyrt och inte låter bättre?
Är det en försvarsmekanism som träder in, bara för att man inte har råd att köpa dyrt
( med dyrt menar jag ca 150.000 kr för hela anläggningen)
Exempel: Min Oppo nuforce låter bättre analogt än en Oppo standard och den kostar det dubbla.
Det är ju en självklarhet, då det är en mer påkostad digital och analogdel i nuforcen
och skulle den inte låta bättre så skulle ju ingen köpa den. Men så kan det ju inte vara
säger "de små" det är bara inbillning. Hur svarar man på det ?

Även om jag till viss del håller med dig, så tycker jag att t ex sådant som Lexicon gjorde med Oppo gör att man ibland tappar tror på hifinördarna :blush:, och jag har varit med sen kassettbanden, vinylspelarna mm.
http://www.audioholi...xicon-outside-1
Tror du att Oppon blir bättre för att Lexicon stoppar den i sin egen låda? De har ju inte ens tweakat den, så den är ju inte bättre än Oppon, ändå köper folk den, för ett pris flera gånger högre än Oppons.
Att tro att något är bättre bara för att det är dyrare är lika dumt som att tro att det inte är det, priset är bara en faktor bland många som avgör kvaliteten; mätningar, tester, provlyssningar ger tillsammans (den upplevda) sanningen.
Det som jag tycker är jobbigt i debatten är när folk avslutar diskussioner med 'jag tycker det låter bättre, iallafall hemma hos mig', och helt ignorerar objektiva argument, något som är ganska vanligt när det gäller dyra, esoteriska grejor, som t ex kablar. Självklart måste man ju kunna diskutera tycke och smak, men att ignorera objektiva tester och mätningar och avfärda meningsmotståndare bara för att de har en annan uppfattning gör att diskussionerna blir rätt ointressanta.
Om jag t ex läser om skillnader mellan olika BD-spelare så ger det mig mer att få reda på om de har olika DACar, olika kapacitet i transformatorn, olika uppbyggnad internt, mm tekniska specar, än om någon vagt svarar att den ena är 'luftigare i diskanten, med ett fastare mellanregister' eller favoriten 'mer musikalisk'. Det är fullt möjligt att personen upplever det så, men det gör den fortsatta diskussionen rätt ointressant, tycker jag.
Det är lättare med subjektivitet när man diskuterar filmer, musikstycken etc, dvs konstnärliga uttryck, snarare än tekniska lösningar.

Mina två cent...

#22

Postad 17 juni 2010 - 11:24

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Ja, ni är några stycken som "kommer ut" och visar att ni känner detsamma som jag.
Jag är hundra på att det finna många fler som bara läser här i tråden och "nickar igenkännande"
men som precis som "ute på forumet" inte skriver här heller

Vad jag vill säga med det, är att jag tror att många inte längre skriver på forumet beor på just detta.
Man är trött på att bli illa bemött då man talar i subjektiva termer, vilket förr var helt okey men verkar
vara ett tabu i dagens forumvärld. Det är som sagt allt för mycket CSI Labb mentalitet i dagens ungdomar
och inte minst i "denna världen"

Om vi då håller oss till vårt intresse, - vems är felet ?

Ja, det kan man bara spekulera i men jag tror nog att ett visst "sällskap" har bidragit till detta
och inte minst då dess medlemmar haft som intresse att mäta allt som går att mäta och haft som sin
mission att finna det "oförstörda ljudet"
Absolut inget fel i det, men många som sedan har hängt på dessa resonemng har själv saknat kunskapen
men "kopierar" vad de "kloka" har sagt och skrivet och sedan har det blivit deras lag.
När en enkel flerkanalare för ett par tusen och ett par hemmasnickrade stativare fått statusen
att vara det optimala för musiklyssning, då tycker jag att det gått för långt.

Att sedan alla så kallade subjektiva påstående om att den ena komponenten låter bättre än den andra
alltid bemöts med
  • Kan du bevisa det
  • Har du mätt och hur gjorde du
  • Har du gjort en blindtest och hur gjorde du
  • Har du nivåmatchat och hur gjorde du
  • osv
Då tröttnar nog de flesta på att skriva på Forum

Känns det igen ? :D

Vad kan man göra åt det ?

Jo, admins på forumet kan faktiskt tala om för dessa "mätnissar" att det inte är okey
att hela tiden ifrågasätta alla och allt som skrivs med just dessa frågor. Att man börjar betrakta
det som dessa "mätnissar" skriver i flera inlägg i samma tråd och i ännu fler på hela forumet
som spam. För det är just vad det är. De terrar oss som försöker ge vår subjektiva
bild av en förstärkare, DAC, cd spelare eller vad det må vara och förstör både tråden, forumet
och hela vårt intresse för att dela våra upplevelser och erfarenheter med varandra.

Det måste helt enkelt få ett slut och det borde ligga i forumets intresse om ingen annans

Amen :blush:

Redigerat av cedergren, 17 juni 2010 - 11:25.


#23

Postad 17 juni 2010 - 11:29

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Även om jag till viss del håller med dig, så tycker jag att t ex sådant som Lexicon gjorde med Oppo gör att man ibland tappar tror på hifinördarna :blush:

Tror ingen med ett sunt förnuft tar lexicon på allvar med deras "moddade" oppo
Den är inte bättre än Oppo nuforce men kostar mycket mer

Detta tror jag är en självklarhet för alla och det är nog därför man inte pratar om det sedan det blev känt :D

Det jag pratar om är inte att försvara sådana som lexicon utan att försvara vår rätt att tycka en
DAC av ett visst märke låter bättre än en annan och detta utan att man skall bevisa det med hjälp av CSI' Labb

Okey :)

Redigerat av cedergren, 17 juni 2010 - 11:32.


#24

Postad 17 juni 2010 - 11:52

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 494 inlägg
  • 0

Att sedan alla så kallade subjektiva påstående om att den ena komponenten låter bättre än den andra
alltid bemöts med

  • Kan du bevisa det
  • Har du mätt och hur gjorde du
  • Har du gjort en blindtest och hur gjorde du
  • Har du nivåmatchat och hur gjorde du
  • osv
Då tröttnar nog de flesta på att skriva på Forum

Det kanske är så, ibland, men jag tycker det är minst lika irriterande att objektiva, uppmätta och välgrundade påståenden om att den ena komponenten är bättre än den andra lika ofta bemöts med 'tycker inte jag', utan annan motivering än det. Folk hävdar på fullt allvar att det går att höra skillnad på FLAC och WAV, trots att det är samma sak, eller att Dolby True HD inte är lika bra som DTS HD MA, trots att det är samma PCM-ljud det packas upp till, och båda formaten är icke-destruktiva. Det är som att säga att Office går bättre om det distribueras som zip än som rar-filer...

Om man tycker att en DAC låter bättre än en annan bör man väl kunna motivera det? Är det inte rimligt att kunna berätta varför man tycker det och hur man kommit fram till det? Jag tycker inte frågorna du listar ovan är helt orimliga, t ex nivåmatchning är rätt väsentlig, det var ju det som en gång gjorde att vanlig dts ansågs bättre än Dolby Digital, eftersom de regelmässigt var högre utstyrda, vilket gör jämförelser vanskliga.
Du tröttnar på folk som vill att du skall kunna redogöra för objektiva fakta, jag tycker diskussioner som går vilse i subjektiva uppfattningar av 'varmt och mjukt ljud', 'högre naturtrogenhet', 'behagligare' gör diskussionen minst lika ointressant, att inte kunna diskutera tekniska skillnader (om de nu finns) mellan kablar utan att bli utskälld att subjektiva kabelfanatiker är minst lika störande som du tycker det är att behöva redogöra för objektiva fakta. I mina ögon förstörs forument lika mycket av vinyl- och kabelfanatiker som vägrar lyssna på fakta, som av 'mätnissarna'.

#25

Postad 17 juni 2010 - 11:57

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
mikaels

Jag förstår att du företräder andra sidan och känner dig träffad

Det var inte meningen att det skulle bli en diskussion om detta i denna tråden

Denna tråden är skapad som ett andningshål för mig och mina jämlikar
En tråd där vi kan få gråta ut om vårt elände :blush:
En tråd där vi skall slippa ARGUMENTERA om det som vi inte vill argumentera om
det som vi vlll slippa om möjligt.


Jag förstår att det kan kännas konstigt för en del att man blir ombedd att inte bemöta
andras inlägg med motsatsen. Men i detta fallet så tar det ifrån denna trådens mening om det
uppstår en diskussion om det som jag som trådskapare vill SLIPPA diskutera

Jag och "några till" vill bara säga vad vi känne och ingenting annat

Var snäll och acceptera detta om det är okey för dig :D

Vill du fortsätta diskussionen så finns det 1000 trådar där man tjaffsat med varandra på forumet
som du kan bumpa

Okey ?

Redigerat av cedergren, 17 juni 2010 - 12:03.


#26

Postad 17 juni 2010 - 12:02

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 494 inlägg
  • 0
Nej, jag känner mig inte träffad, jag känner mig ungefär lika främmande här som på Hififorum eller Faktiskt, och jag trodde att du ville ha en diskussion med hifientusiaster, dit jag nog räknar mig. Jag har hängt här i snart 10 år, och köpt hifiprylar i drygt 30, så jag trodde att det kanske var intressant med input i tråden, men jag hör vad du säger och lämnar nu.
Tack.

#27

Postad 17 juni 2010 - 12:07

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Jo input är bra men det är kanske inte den inputen som jag önskar om jag skall bli tröstad i mitt lidande :o

Tråden du letar efter hittar du här https://www.minhembi...s...=263573&hl=
Där kan du också berätta hur "man skall göra" vilket visst ingen har gjort ännu :D
(vilket jag tycker är förvånande då så många tycks sitta på den kunskapen :blush: )

Du försvarar ju just det som JAG VET är problemet för många på forumet och som jag vet att många
har både lämnat forumet för och som JAG VET att är en anledning till att många inte längre skriver
sina subjektiva tankar om sina produkter längre

ALLA kan inte testa alla vill inte testa och många Vill inte testa enligt de sätt som tex du tycker
är en nödvändighet för att få skriva sina tankar om en produkt. Man vill vara subjektiv
Kan det inte få vara okey för dom som Vill det ?

EDIT : och ni andra som tänker samma sak som mig men bara via pm och som jag ser i raden av
läsare här under. Skriv det här nu. Sluta fega
:)

Redigerat av cedergren, 17 juni 2010 - 12:32.


#28

Postad 17 juni 2010 - 12:32

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Walkman, Bergsprängare Underbart ... Hade nästan glömt
dessa kära ägodelar ...

Trådskaparen har en poäng helt klart ...

Besudlar tråden med lite atari bidler samt
ett favvo spel ( Phoenix ) från då det begavs ..

Bifogad fil(er)



#29

Postad 17 juni 2010 - 13:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jaså det säger du herr Cedergren... bara för det ska jag komma här och infiltrera tråden lite med min barnslighet... :blush:

haha, där fick du! NAaa na na Naaa naaa....!!!

Redigerat av DVD-ai, 17 juni 2010 - 13:57.


#30

Postad 17 juni 2010 - 14:00

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
:blush:
DVD -ai
Tack för hjälpen inför mitt köp av ny sub
https://www.minhembi...p;#entry2931291

#31

Postad 17 juni 2010 - 14:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Värst va många läsare det va på denna tråd, klart jag hör ju inte hemma här så det är ju uppsende väckande :) , detta är ju 30+ delen... men vart är <30 delen då.. ?! :blush: (e det resten av forumet så som du vill få det att framstå... :o )

Ne nu ska jag inte förstöra er fina tråd, ha det !

Edit: så lite så, klart man måste ställa upp för dom äldre gennerationerna... :D

#32

Postad 17 juni 2010 - 14:19

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Edit: så lite så, klart man måste ställa upp för dom äldre gennerationerna... :D


Tack DVD-ai dig kan man lita på i alla väder! :blush:
/3DBlaster

#33

Postad 17 juni 2010 - 14:32

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

klart man måste ställa upp för dom äldre gennerationerna... :blush:

Du får också ett "Wild Card" :D

#34

Postad 17 juni 2010 - 15:11

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Är 42 år och känner också att det saknas erfarenhet hos många på forumet, men så är det... Förstår den frustration som TS luftar även om jag inte är någon audiofil själv. Är mera av en tekniknörd som gillar det mesta i teknikväg och hänger här för man faktisk kan lära sig en del om man sållar lite bland det som skrivs. Ska dock erkänna att trådarna där det blir krig mellan "mättalibanerna" och medlemmar med cedergrens filosofi brukar vara de trådar som är mest underhållande...haha!

Avslutningsvis måste jag också påpeka att det är väldigt mycket "det var bättre förr" över denna tråd. Ett uttryck man själv alltid tyckte var larvigt när nån ur den äldre generationen använde det. Uppenbarligen är vi några här som blivit så pass gamla nu så vi kan börja använde det uttrycket...haha!

//P

#35

Postad 17 juni 2010 - 15:25

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Är 40+ och börjar undrar var 30+ tog vägen ? :blush:

#36

Postad 18 juni 2010 - 08:11

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jaså det säger du herr Cedergren... bara för det ska jag komma här och infiltrera tråden lite med min barnslighet... :wub:

haha, där fick du! NAaa na na Naaa naaa....!!!

Den viktigaste frågan är ju fortfarande obesvarad: Vems pappa är starkast?

#37

Postad 18 juni 2010 - 14:01

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Den viktigaste frågan är ju fortfarande obesvarad: Vems pappa är starkast?

Jag visste inte när jag var liten, men mina barn vet :wub:

#38

Postad 18 juni 2010 - 16:43

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag visste inte när jag var liten, men mina barn vet :(

Jag har tyvärr bara en systerson än så länge, men han vet också! Och det är inte hans pappa som är starkast. :D

#39

Postad 18 juni 2010 - 19:21

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0

:(
DVD -ai
Tack för hjälpen inför mitt köp av ny sub
https://www.minhembi...p;#entry2931291


Du kommer garanterat upp i nya ljudliga upplevelser både för musik och film.
Det är en fin ..fin bas...men nu lite till tråden.
Jag kan tycka att det är lite för mycket av svart eller vit...om en produkt mäter lite sämre eller inte går riktigt lika
djup så är den värdelös...korkat att köpa den osv....det finns bara den HÄR..osv
Lite ödmjukhet och repekt att vi alla inte behöver tycka som en annan tycker,utan att det är .....Ok......att tycka något annat.
Men sen är dom flesta dåliga att ta kritik på ett konstruktiv sätt utan att direkt tar fram klorna...så även jag... ;)
Psss Jag tror att du blivit nöjd med en DD10-12...också säg ingenting till DVD-ai..... :D

Roger

#40

Postad 19 juni 2010 - 08:17

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Jo, men så är det. Det avspeglas i betygsättningen var produkter också. Är någonting bra får de 10/10. Är något sämre får den 0/10.

Jag kan tänka mig, i min vilda fantasi, att exempelvis en riktigt bra produkt kan få 8/10 (på grund av...) och en dålig produkt kan få 4/10 (på grund av). Men men. :(

#41

Postad 19 juni 2010 - 16:09

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Jag backar upp er "gubbar" , tycker oxå det har blivit för tråkigt att delta i diskussioner av det tekniska slaget.
Nu är det 2-kanal för hela slanten , surround gav jag upp för ett par år sen

Nu nöjer jag mig att surfa runt och uppdatera mitt galleri då och då .

Ni kan snart räkna in mig bland 40+ klubben om nåt år så :(

#42

Postad 20 juni 2010 - 12:11

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Alla har ju olika tycke och smak, som faller utanför de tekniska specarna... För att inte tala om, finns det två mänskliga öron som är likadana? :P Sådant försvinner ofta på forum, flyter ihop till någon gegga med spec hit och dit, och tester hit och dit..

Musik/film handlar för mig mer om känsla på något vis, även om vissa prylar är bättre än andra prestanda mässigt osv..

#43

Postad 20 juni 2010 - 12:15

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Kan inte låta bli att citera detta inlägg från en annan tråd, då det kommer direkt från hjärtat från den som skriver

Bläddrar igenom denna tråd och inser varför jag besöker minhembio forumet mindre och mindre.

Sjukt mycket, rent ut sagt, idiotiska kassa inlägg ifrån folk. Minhembio forumets högtalardel är faktiskt (tyvärr) befolkat av en massa folk som det inte är särskilt kul att diskutera med. Trångsynta inlägg av alla de slag. Jävligt tråkigt, eftersom musik och välljud är en stor passion. Eller så är bara högtalare/hi-fi/-välljud/osv ett så svårt ämne att diskutera..



#44

Postad 20 juni 2010 - 16:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Jag tycker det är beklämande att se åldern dras upp som ett slagträ. Märks att vissa har blivit "göbbiga" och tror att deras ålder ger dom automatiskt rätt eller mer erfarenhet, vilket inte är sant. Man kan vara 75 år och testat 1000 olika förstärkare och ändå ha lägre verklig erfarenhet än en 25 åring.
Så jag tycker det är dålig stil att vissa anklagar folk som vill föra en mer objektiv syn på hifi för småglin och oerfarna. På vilka grunder gör man dessa anmärkningar? Det kan ju vara så att personen är gammal och har massvis erfarenhet men har en mer objektiv syn på det hela.

Med verklig erfarenhet så kommer en mer objektiv syn på hifi och film återgivning. Det är jag helt säker på.

#45

Postad 20 juni 2010 - 16:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Bah...jag kör också mest 2-kanal för jag pallar inte med när man ser en film och plötsligt åker volymen upp ett tiotal dB och man får rena chocken, framförallt stör man grannen som kanske sover sent på kvällen så det blir två kanal för mig mestadels.



Du är i fel forumdel. 70+delen ligger nån annanstans. B)
Den dagen man blir för gammal för ett trevligt dynamiskt ljudspår är det dags att ta ett blypiller. :P

Själv ser jag sunt förnuft och vetenskap som ett plus och ormolja är alltid löjeväckande, men jag håller å andra sidan med om att i slutändan är det njutningen som räknas och den kan inte förklaras med en vetenskaplig formel. Man kanske skulle ha en forumdel för subjektivister där objektivitet är bannlyst och alla åsikter är subjektiva och känslostyrda. Det verkar finnas ett behov av det.

/hassesolo 38 år

#46

Postad 20 juni 2010 - 17:07

Stillermobil
  • Stillermobil
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Jag som är ett oerfaret småglin (27år) älskar eran erfarenhet iaf. Slipper man gå i alla dumma fällor som ni gjort :-) tack för hjälpen jag har fått här :-)

#47

Postad 20 juni 2010 - 17:13

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Slipper man gå i alla dumma fällor som ni gjort :-)

Förlåt?

#48

Postad 20 juni 2010 - 17:14

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Jag tycker det är beklämande att se åldern dras upp som ett slagträ. Märks att vissa har blivit "göbbiga" och tror att deras ålder ger dom automatiskt rätt eller mer erfarenhet, vilket inte är sant. Man kan vara 75 år och testat 1000 olika förstärkare och ändå ha lägre verklig erfarenhet än en 25 åring.
Så jag tycker det är dålig stil att vissa anklagar folk som vill föra en mer objektiv syn på hifi för småglin och oerfarna. På vilka grunder gör man dessa anmärkningar? Det kan ju vara så att personen är gammal och har massvis erfarenhet men har en mer objektiv syn på det hela.

Med verklig erfarenhet så kommer en mer objektiv syn på hifi och film återgivning. Det är jag helt säker på.


Åldern spelar en stor roll

En som är 40 och har haft hifi sedan han var 20 vs en som är 25 och haft hifi i ett par år
har två helt olika referensramar.

Sedan representerar du en helt annan sida än både mig och många här, så oavsett om vi skulle
vara jämngamla skulle vi aldrig komma överens. Vi har helt enkel olika intresse av Hifi även om det
är hifi komponenter inblandade i våra olika sätt att se på det.

Jag förespråkar att man skall kunna ha subjektiva diskussioner i trådar där så är önskvärt
och att man kan ha alla dess diskussioner med eller utan mätdata och blindtester i andra.

Du har aldrig oavsett vilket nick du använt kunnat respektera detta utan skall tjat på om
mätningar och blindtester i alla trådar, även om övriga helst vill slippa.

Det tycker jag visar på att ålder ELLER mognad spelar stor roll i diskussioner runt HiFi
om man skall se det från den sidan OCKSÅ
att du inte tycker så, kan jag gott förstå :P

Redigerat av cedergren, 20 juni 2010 - 17:16.


#49

Postad 20 juni 2010 - 17:15

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Förlåt?

Du vet, när man är på väg hem från jobbet och så fastnar man i en råttfälla som var strategiskt utplacerad vid din parkeringsplats. Det är så drygt när det händer! :P

#50

Postad 20 juni 2010 - 17:21

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Man kanske skulle ha en forumdel för subjektivister där objektivitet är bannlyst och alla åsikter är subjektiva och känslostyrda. Det verkar finnas ett behov av det.

Det gjordes ett test för ett par år sedan, men som jag skriver ovan respekterades det inte av de som har samma syn på det som Karlsson. Man gick helt enkelt in i dessa trådar och körde på i ullstrumporna. En av de admins som inte längre finns med oss. försökte styra upp men gav upp.

Jag kan inte förstå hur man kan bli så fanatisk i sin övertygelse om att mätdata är det enda som gäller

Redigerat av cedergren, 20 juni 2010 - 17:23.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.