Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW45ES, HW65ES, VW320ES, VW520ES, VW550ES, VW5000ES

740 svar till detta ämne SONY
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 15 oktober 2015 - 19:56

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

640k + moms i Sverige :)

Nästan gratis! jag tar 2 , sugen på passiv 3D  :D



#102

Postad 16 oktober 2015 - 07:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ingen uppföljare till VW1100 direkt, kanske kommer en VW2000 nästa år med ~2000 laserfosfor lumens då...

 

...vilket skulle ge Dolby Vision prestanda (31 ftL och DCI P3 färgrymd) från en 3 meter bred duk - under hela "lampans" livstid. Grejjer det.


Redigerat av pacman, 16 oktober 2015 - 08:08.


#103

Postad 16 oktober 2015 - 08:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Hämtade min nya Sony vpl-vw520es hos Hembiobutiken i måndags.

...

Vad kan göras bättre? Jag vet inte.

En HDR-kapabel mediaspelare (Nvidia Shield? Antar att VW520 inte har nån inbyggd) och HDR-klipp?

 

Prova. Så snart som möjligt. :)



#104

Postad 16 oktober 2015 - 13:28

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

En HDR-kapabel mediaspelare (Nvidia Shield? Antar att VW520 inte har nån inbyggd) och HDR-klipp?
 
Prova. Så snart som möjligt. :)


Tack för tipset. Ska testa demoklippen.

#105

Postad 16 oktober 2015 - 13:44

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Förlorar man något i bildkvalite när man kör 2.35:1? 

 

om det står 16:9/2.35:1 bak på en Blu-ray film, man man välja om det ska bli 1.85:1 på filmen om man nu skulle köpa sig en 16.9duk? (slipper man svarta kanter på en 16:9 duk med dessa filmer när det står 16:9/2.35:1?

 

Svaret på dina frågor är kortfattat nej på samtliga. Nu har dina frågor inte direkt med Sony projektorer specifikt att göra och föreslår att du antingen startar en ny tråd eller letar upp en som du tycker passar under dukforumet så förutsätter vi diskussionen där istället.



#106

Postad 16 oktober 2015 - 16:09

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

En HDR-kapabel mediaspelare (Nvidia Shield? Antar att VW520 inte har nån inbyggd) och HDR-klipp?

 

Prova. Så snart som möjligt. :)

 

 

 

Tack för tipset. Ska testa demoklippen.

Jag har försökt på olika sätt att kunna köra klippen, USB-minne. SD-kort, NAS, direkt från Youtub, men jag hittar inget sätt att få klippen uppspelade. Har inga nya idéer f.n..



#107

Postad 16 oktober 2015 - 18:47

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Jag får oh skaffa en 4K mediaspelare, kanske en Nvidia Shield 4K eller en Amazon Fire TV för att kunna se 4 k filmklipp.

#108

Postad 16 oktober 2015 - 19:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Se till att den är HDR kapabel oxå.

#109

Postad 16 oktober 2015 - 19:30

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Se till att den är HDR kapabel oxå.


Har du något förslag?

#110

Postad 16 oktober 2015 - 21:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Shield ska enl spec funka. Ingen aning om den gör det i praktiken.

#111

Postad 16 oktober 2015 - 21:14

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Shield ska enl spec funka. Ingen aning om den gör det i praktiken.


Ska kolla, tack.

#112

Postad 17 oktober 2015 - 08:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Verkar som de inte enablat HDR än.

http://shield.nvidia...d-tv/what-is-4k

Som vanligt med mediaspelare, tar en stund innan de är "klara".

Redigerat av pacman, 17 oktober 2015 - 08:21.


#113

Postad 17 oktober 2015 - 15:09

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 2

Såg 520ES på ljud & bild-mässan idag, klart mest imponerande bild på mässan. Rummet som demade JCV X5000 körde bara mörka gryniga konsterter varje gång jag var förbi, oftast med en aspect ratio som inte ens fyllde bilden.

 

Epson LS10000 var bra också, men inte alls samma wow känsla i bilden.

 

Dock tyckte jag att 520ES hade lite dålig svärta, men rummet var inte optimalt, så kan kanske bli bättre.



#114

Postad 17 oktober 2015 - 15:32

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

En mässa är knappast ett bra tillfälle att utvärdera en projektor på ordentligt, men är ju ändå kul att höra folks allmänna intryck. Visades det något HDR material på VW520 och fanns det någon HW65:a på plats?



#115

Postad 17 oktober 2015 - 19:17

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

En mässa är knappast ett bra tillfälle att utvärdera en projektor på ordentligt, men är ju ändå kul att höra folks allmänna intryck. Visades det något HDR material på VW520 och fanns det någon HW65:a på plats?

Tror inte det visades HDR, tänkte inte på att fråga om de hade material, men pratade lite snabbt med killen som höll i demot om den och sonys större modeller, där jag undrade om den stödde HDR, så hade han haft material att demo så hade det nog visats då han berättade att 520 stödde HDR och Rec2020. Var oavsett riktig fin bild på det vi såg.

 

Mässan är såklart inte så bra tillfälle att utvärdera i detalj, gick mest igenom rummen ganska snabbt. Dock var rummen helt okej, t.ex Sony rummet så hade det klätt sidoväggarna bredvid duken med svart tyg ungefär 2 meter ut från duken. Vit tak, men ganska hög takhöjd så därmed långt till duken, de använde sig av en React 3.0 på 100". The rock's rum var helt klätt i svart tyg runt om.  Men sen stördes bilden tex. av att folk öppnade dörren och gick in/ut ur rummet.

 

Sony representanten ursäktade att exemplaret de demade inte var i så bra skick efter att ha hunnit varit runt på lite för många mässor, igen vi märkte dock. Både kompisen och sambon som var med var klart imponerande av 520 demot, Hade vi köpt projektor idag så tror jag inte det hade varit några som helst problem att övertyga sambon om att köpa 520es istället för den hw55 vi köpte för knappt två år sedan, men som det ser ut nu är vi båda ganska överens om att vänta 2-3 år med att uppgradera, och hoppas på att man då kan få en 4K laser projektor istället för det priset.

 

De hade någon annan sony projektor där också, vet dock inte om den kördes, och var en betydligt mindre model så hade inte tillräckligt med intresse för att fråga vad det var.

 

Kände tyvärr att jag inte fick en rättvis bild av X5000, det lilla jag såg kunde lika gärna varit på HW55'an här hemma kändes det som, dock hade de bra ljud, men ingen ljudtransparant duk. De hade en lång film med någon konsert med endast en trummis, och det kändes hela tiden att ljudbilden var fel, i höjdled så rörde sig ljudet väldigt bra baserat på var i bilden trumman var, men i sidled låg ljud oftast utanför duken och därmed matchade inte så bra. Men överlag kändes det som att det inte X5000 som varit fokus i deras rum, även om det var det som annonserade på dörren.. konstigt.

 

Överlag tyckte vi också att de hade alldeles för små dukar, utom The Rock. Sen när jag frågade Sony killen om hur långt ifrån bilden vi satt kunde han inte svara på det, hade bara ställt ut stolarna på känsla. Min känsla är dock att vi satt ungefär två bildhöjder ut från duken, vilket brukar kännas stort, men lagom, för mig, i det här fallet kände jag att bilden kunde varit ännu större (och bredare, eftersom det var 16:9 duk)

 

Sammanfattningen för LS10000 jämfört med 520ES är att den första nämnda tror jag inte sambon hade gått med på att uppgradera till, inte tillräckligt mycket bättre bild än nuvarande setup enligt någon av oss tre, men hade jag tjatat hade det nog gått att få hem en 520.



#116

Postad 17 oktober 2015 - 19:28

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Nej dom körde inte HDR med 520ES, Sony hade glömt att skicka med USB stickan med HDR material

 

Man demade även 65an..tror jag i alla fall, det stod en proj med det chassit bredvid 520 o svårt att tro att det skulle vara nått annat än 65an

 

 

Tyckte 520ES o LS10000 va helt ok.. . .men dom kom inte i närheten av den Sim2 NSHT demade. . märktes hur mycket en BRA lins gör



#117

Postad 17 oktober 2015 - 21:44

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 1

Kul att ni delar med er av intrycken. Angående Rec2020 så finns det läget att välja men i praktiken täcker VW520 i det läget inte mer än ca 80-90% av DCI P3 vad jag hört. Nu vet inte jag hur tillförlitliga dom uppgifterna är men det spelar mindre roll då det ändå är helheten som viktigast i slutändan och på den punkten har jag svårt att tro VW520 gör någon besviken.



#118

Postad 17 oktober 2015 - 22:09

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Tror inte det visades HDR, tänkte inte på att fråga om de hade material, men pratade lite snabbt med killen som höll i demot om den och sonys större modeller, där jag undrade om den stödde HDR, så hade han haft material att demo så hade det nog visats då han berättade att 520 stödde HDR och Rec2020. Var oavsett riktig fin bild på det vi såg.

Mässan är såklart inte så bra tillfälle att utvärdera i detalj, gick mest igenom rummen ganska snabbt. Dock var rummen helt okej, t.ex Sony rummet så hade det klätt sidoväggarna bredvid duken med svart tyg ungefär 2 meter ut från duken. Vit tak, men ganska hög takhöjd så därmed långt till duken, de använde sig av en React 3.0 på 100". The rock's rum var helt klätt i svart tyg runt om. Men sen stördes bilden tex. av att folk öppnade dörren och gick in/ut ur rummet.

Sony representanten ursäktade att exemplaret de demade inte var i så bra skick efter att ha hunnit varit runt på lite för många mässor, igen vi märkte dock. Både kompisen och sambon som var med var klart imponerande av 520 demot, Hade vi köpt projektor idag så tror jag inte det hade varit några som helst problem att övertyga sambon om att köpa 520es istället för den hw55 vi köpte för knappt två år sedan, men som det ser ut nu är vi båda ganska överens om att vänta 2-3 år med att uppgradera, och hoppas på att man då kan få en 4K laser projektor istället för det priset.

De hade någon annan sony projektor där också, vet dock inte om den kördes, och var en betydligt mindre model så hade inte tillräckligt med intresse för att fråga vad det var.

Kände tyvärr att jag inte fick en rättvis bild av X5000, det lilla jag såg kunde lika gärna varit på HW55'an här hemma kändes det som, dock hade de bra ljud, men ingen ljudtransparant duk. De hade en lång film med någon konsert med endast en trummis, och det kändes hela tiden att ljudbilden var fel, i höjdled så rörde sig ljudet väldigt bra baserat på var i bilden trumman var, men i sidled låg ljud oftast utanför duken och därmed matchade inte så bra. Men överlag kändes det som att det inte X5000 som varit fokus i deras rum, även om det var det som annonserade på dörren.. konstigt.

Överlag tyckte vi också att de hade alldeles för små dukar, utom The Rock. Sen när jag frågade Sony killen om hur långt ifrån bilden vi satt kunde han inte svara på det, hade bara ställt ut stolarna på känsla. Min känsla är dock att vi satt ungefär två bildhöjder ut från duken, vilket brukar kännas stort, men lagom, för mig, i det här fallet kände jag att bilden kunde varit ännu större (och bredare, eftersom det var 16:9 duk)

Sammanfattningen för LS10000 jämfört med 520ES är att den första nämnda tror jag inte sambon hade gått med på att uppgradera till, inte tillräckligt mycket bättre bild än nuvarande setup enligt någon av oss tre, men hade jag tjatat hade det nog gått att få hem en 520.

Man körde faktiskt X5000 med en ljudtransparent duk från screen excelence. Dock körde de bara centern bakom den av någon outgrundlig anledning.

Redigerat av greveriff, 17 oktober 2015 - 22:09.


#119

Postad 19 oktober 2015 - 20:14

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=h9wc4wXRmjA



#120

Postad 22 oktober 2015 - 12:15

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Någon här som har kollat på hw65 än? vore kul att veta hur bilden är jämfört mot hw55 :)



#121

Postad 22 oktober 2015 - 13:51

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Någon här som har kollat på hw65 än? vore kul att veta hur bilden är jämfört mot hw55 :)

Det är även jag nyfiken på  :)



#122

Postad 22 oktober 2015 - 14:19

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Jag tittade på den på The Rocks och HiFiCenters mässa i Malmö.
Det var ett presample som rest världen runt och sett bättre dagar. Bilden var kontrastrik och snuskigt skarp men tyvärr kraftigt blåtonad. Svårt att att jämföra den med något. Men skulle jag drista mig till en kvalificerad gissning så lär den vara lite ljusstarkaste än sin föregångare och möjligt oxå en smula högre kontrast. Grym för de som kör 3D och/eller riktigt stor bild. Alla Sonys tradenarke med lugn och vilsam bild, bra rörelsehantering och fin simultankontrasten var iaf där. Så mycket kan jag säga. :)

Med vänlig hälsning, Jacob

#123

Postad 22 oktober 2015 - 17:28

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Min 65a ligger i Batcave'n & väntar på att bli uppackad :-)
Jag kan tyvärr inte komma med någon vettig jämförelse dock.

#124

Postad 22 oktober 2015 - 17:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Hängde upp vår HW65 i butiken igår men har inte hunnit kalibrera den ännu och vill inte uttala mig förrän det är gjort. Jag har även en stående hemma som ska upp i taket, men det blir först i helgen jag hinner göra detta. Ska ersätta den HW55 som hänger där just nu.

Så jag kommer att ha mycket feedback inom kort.

 

Även VW520:an står på kö att bli kalibrerad så även den kommer jag att skriva lite om när det blir gjort. Galet mycket att göra i butiken bara denna veckan efter mässan vi arrangerade, så tiden har inte räckt till.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#125

Postad 22 oktober 2015 - 18:24

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Hängde upp vår HW65 i butiken igår men har inte hunnit kalibrera den ännu och vill inte uttala mig förrän det är gjort. Jag har även en stående hemma som ska upp i taket, men det blir först i helgen jag hinner göra detta. Ska ersätta den HW55 som hänger där just nu.

Så jag kommer att ha mycket feedback inom kort.

 

Även VW520:an står på kö att bli kalibrerad så även den kommer jag att skriva lite om när det blir gjort. Galet mycket att göra i butiken bara denna veckan efter mässan vi arrangerade, så tiden har inte räckt till.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Kommer ni köra 65:an och 55:an samtidigt något och kolla skillnader?



#126

Postad 22 oktober 2015 - 19:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Nej, den är såld och levererad. Men vi har en HW40 och med iris öppen på HW65 så blir det i stort sett samma jämförelse.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#127

Postad 22 oktober 2015 - 22:59

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Om man har en kamin i samma rum som en hw65 med vit duk och tänder en brasa, tror ni att ljuset från en brasa förstör mycket med projjens bild? antar att det kommer lysa upp endel i ett mörklagt rum? :/



#128

Postad 23 oktober 2015 - 07:25

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Beror ju på hur rummet i övrigt ser ut och hur kaminen är placerad i förhållande till duken bl.a.
Men generellt kan man väl säga att tittar man på en ljus fotbollsmatch påverkar det marginellt, medan om man tittar på en mörk film ala Batman så påverkar det mycket!
I praktiken beror det på många olika faktorer dock så inte så lätt att säga så mycket om.

Med vänlig hälsning, Jacob

#129

Postad 23 oktober 2015 - 08:32

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 1
Gör som jag, har oxå kamin i samma rum, skippa elda och låt projektorn värma rummet😊

#130

Postad 23 oktober 2015 - 11:49

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Verkar som de inte enablat HDR än. http://shield.nvidia...d-tv/what-is-4k
Som vanligt med mediaspelare, tar en stund innan de är "klara".


Har nu skaffat en Shield och testat med Sony vw520. 4k-videosignaler strömmar fint från Netflix och YouTube, mycket detaljerad och bra bild. När 4k matas till projektorn kommer meny för HDR upp: on, off eller auto. Med on påslaget blir bilden alldeles för övermättad på färgsidan. Så det stämmer säkert att HDR ännu inte går att tillämpa på Shield. En annan faktor är också att jag kör signalen genom min AV-receiver Denon X5200W, den har inte den nya hdmi-standarden och inte HDCP 2.2. Det blir nya test nästa fredag, då får jag Denons nya AV-receiver X6200W som har senaste hårdvaran :)

#131

Postad 23 oktober 2015 - 12:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 4

Då har jag äntligen fått kalibrerat både vår VW520ES och vår nyss upphängda HW65ES. Jag har också haft vår befintliga HW40ES (med 540tim på lampan) uppe och jämfört, som "referens", för att se vad som har hänt mellan de olika generationerna. Vi har tidigare också haft HW55ES och VW500ES i butiken så de kan jag utan och innan och även om man snabbt glömmer prestanda så har jag många andra maskiner som jag också kan använda som referens. På så sätt kan jag utvärdera prestandan helt rättvist och utan några förbehåll.

 

Jag kan glädja alla som är nyfikna på om vi har fått några förbättringar så, svar JA!

 

Om vi börjar med VW520ES så lämnar den ungefär lika mycket ljus i sitt låga lampläge som 500ES gjorde. Däremot så lämnar den något mer ljus i sitt höga lampläge, så det finns alltså möjlighet att trycka på om det behövs. Mätte hela 56fL med en 2m bred bild i högt lampläge.(36fL) i lågt. Det mest glädjande är att den gräver rejält mycket djupare i svärtan och vi pratar här en nivå som är riktigt bra(JVC-nivå) med iris fullt öppen. Detta ger förstås ett klart lyft i fråga om djup och transparens i bilden.

 

I övriga parametrar så skulle jag vilja säga att den är mycket lik VW500ES, vilket antagligen inte lämnar så  mycket mer att önska i klassen. Är det någon punkt nu som är kvar att förbättra så är det skärpan, för vi kan fortfarande se att optiken är en hämmande faktor. Tyvärr kostar bra optik mycket pengar och förmodligen är denna prestanda det bästa som går att få till. Men har man en gång sett VW1100ES så vet man vad som finns att hämta från 4k och då blir man rätt kritisk. Med det sagt, är jag mycket nöjd över den bild som VW520ES presterar. :wub:

 

Vidare till HW65ES och även här mäter jag exakt samma ljusflöde som vår HW40(som mätte samma som HW55). Alltså inte mer ljus i HW65!

 

MEN, det verkar som om Sonys utvecklingsteam har haft samma mål med HW65 som med storebror 520. För vi har en rejäl förbättring även här i svärtan. Den får faktiskt HW40 att se lite grådassig ut i jämförelse. Den mäter också otroligt korrekta färger. HW55 var riktigt bra på den punkten men här snackar vi världsklass för denna prisnivå. I övrigt så är det rakt av en kopia på HW55:s övriga egenskaper, som Jacob så fint beskrev tidigare i tråden.

 

För att summera så för mig som gillar hög kontrast och bra bottensvärta så har Sony gått helt rätt väg, tycker jag. De har prioriterat behålla sitt ljusflöde och förbättrat svärtan på båda dessa nya maskiner(antagligen samma sak på VW320ES). Extra spännande eftersom det verkar som om JVC, som får anses vara klassledande på svärta, har gått precis motsatt håll och istället prioriterat ett högre ljusflöde på sin kommande X5000. Detta gör ju inte det mindre spännande att få jämföra Sony mot JVC framöver när X5000 trillar in.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#132

Postad 23 oktober 2015 - 14:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Har nu skaffat en Shield och testat med Sony vw520. 4k-videosignaler strömmar fint från Netflix och YouTube, mycket detaljerad och bra bild. När 4k matas till projektorn kommer meny för HDR upp: on, off eller auto. Med on påslaget blir bilden alldeles för övermättad på färgsidan. Så det stämmer säkert att HDR ännu inte går att tillämpa på Shield. En annan faktor är också att jag kör signalen genom min AV-receiver Denon X5200W, den har inte den nya hdmi-standarden och inte HDCP 2.2. Det blir nya test nästa fredag, då får jag Denons nya AV-receiver X6200W som har senaste hårdvaran :)

Mkt matnyttigt där, tumme upp.

 

Får du Netflix 4K att funka fast du inte ha HDCP 2.2 i hela kedjen? Trodde jag inte var möjligt.

 

Dyker HDR [on,off,auto] alltid upp när du kör 4K material? Eller bara då du kör 4K HDR material? Om det är det sistnämda så tycks ju iaf nån sorts av HDR-info gå över (även om själva metadatat för HDR bara kan överföras fr.o.m. hdmi v2.0a)

 

Spännande när du får in X6200W. Räknar med att det är mycket som inte kommer funka som det ska såhär i början när det gäller HDR.



#133

Postad 23 oktober 2015 - 14:14

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Mkt matnyttigt där, tumme upp.
 
Får du Netflix 4K att funka fast du inte ha HDCP 2.2 i hela kedjen? Trodde jag inte var möjligt.
 
Dyker HDR [on,off,auto] alltid upp när du kör 4K material? Eller bara då du kör 4K HDR material? Om det är det sistnämda så tycks ju iaf nån sorts av HDR-info gå över (även om själva metadatat för HDR bara kan överföras fr.o.m. hdmi v2.0a)
 
Spännande när du får in X6200W. Räknar med att det är mycket som inte kommer funka som det ska såhär i början när det gäller HDR.

kan vara intressant att veta för er som inte vill köpa ny förstärkare pga av hdcp 2.2 så har hdfury precis släppt en 4k splitter som lurar skyddet, det är kanon om man har en bra förstärkare som har hdmi2 men inte hdcp 2.2.

#134

Postad 23 oktober 2015 - 14:29

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Mkt matnyttigt där, tumme upp.
 
Får du Netflix 4K att funka fast du inte ha HDCP 2.2 i hela kedjen? Trodde jag inte var möjligt.
 
Dyker HDR [on,off,auto] alltid upp när du kör 4K material? Eller bara då du kör 4K HDR material? Om det är det sistnämda så tycks ju iaf nån sorts av HDR-info gå över (även om själva metadatat för HDR bara kan överföras fr.o.m. hdmi v2.0a)
 
Spännande när du får in X6200W. Räknar med att det är mycket som inte kommer funka som det ska såhär i början när det gäller HDR.


HDR dyker upp som val vid 4k material men också om jag väljer färgrymden bt.2020.
Lite svårt att avgöra om det är 4k fullt ut på Netflix eftersom Shield sänder ut 4k signal (är inställd på det). Testade också att dra en hdmi-kabel från Shield direkt till projektorn, och min subjektiva uppfattning är att bilden blev ännu mer skarp/detaljrik, testade Blacklist.

#135

Postad 23 oktober 2015 - 18:53

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Tack Marcus för en riktigt intressant skriven titt på sonys nya projar, skriv gärna igen när ni får upp de nya jvc modellerna och hur de står sig mot varandra  :)


Redigerat av Zero, 23 oktober 2015 - 18:53.


#136

Postad 28 oktober 2015 - 10:31

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Tjena ! 

 

Jag är ny inom projektorvärlden . Har grottat ner mig på en Sony HW55 , men ser nu att en HW65 finns. Jag kan få en 55a till väldigt bra pris ska jag tillägga, ny. Är det värt att gå upp i pris för att skaffa 65an ? 

 

Projektorn kommer användas i ett vardagsrum, med helt ok mörkläggningsmöjligheter. Spelar mycket TV spel och tittar mycket film . Kommer skjuta den på en https://www.hembiobu...30-med-vel-tex/ duk 104tum. 

 

Är det en projektor som ni skulle rekommendera för mina behov? Har varit och kollat på den och den verkar vara otroligt bra för sitt pris.  

Hur är det med input lag ? 

 

Tack för hjälpen ! 



#137

Postad 28 oktober 2015 - 10:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

 

Tjena ! 

 

Jag är ny inom projektorvärlden . Har grottat ner mig på en Sony HW55 , men ser nu att en HW65 finns. Jag kan få en 55a till väldigt bra pris ska jag tillägga, ny. Är det värt att gå upp i pris för att skaffa 65an ? 

 

Projektorn kommer användas i ett vardagsrum, med helt ok mörkläggningsmöjligheter. Spelar mycket TV spel och tittar mycket film . Kommer skjuta den på en https://www.hembiobu...30-med-vel-tex/ duk 104tum. 

 

Är det en projektor som ni skulle rekommendera för mina behov? Har varit och kollat på den och den verkar vara otroligt bra för sitt pris.  

Hur är det med input lag ? 

 

Tack för hjälpen ! 

 

Kan inte detaljsvara men generellt sett är Sony oftast bäst på kombon TV-spel och film.



#138

Postad 28 oktober 2015 - 13:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

 

Tjena ! 

 

Jag är ny inom projektorvärlden . Har grottat ner mig på en Sony HW55 , men ser nu att en HW65 finns. Jag kan få en 55a till väldigt bra pris ska jag tillägga, ny. Är det värt att gå upp i pris för att skaffa 65an ? 

 

Projektorn kommer användas i ett vardagsrum, med helt ok mörkläggningsmöjligheter. Spelar mycket TV spel och tittar mycket film . Kommer skjuta den på en https://www.hembiobu...30-med-vel-tex/ duk 104tum. 

 

Är det en projektor som ni skulle rekommendera för mina behov? Har varit och kollat på den och den verkar vara otroligt bra för sitt pris.  

Hur är det med input lag ? 

 

Tack för hjälpen ! 

 

Hej

För det första så bör du inte fråga samma fråga i två olika trådar, det blir bara rörigt på forumet och eventuella svar blir utspridda och svårare att följa.

 

Jag har kalibrerat och utvärderat HW55 och HW65 och även skrivit lite om skillnaderna tidigare i tråden här. Jag har nu också levt i några dagar med HW65 där hemma, efter att ha kört HW55 sen ett år tillbaka. Helt klart ger den bättre svärtan i HW65 ett mervärde, men skillnaden är inte så stor så att man trillar av stolen. Har du inte tidigare haft projektor så är skillnaden väldigt liten, skulle jag säga och HW55 är förmodligen bra nog. Faktum är att även HW40 kommer antagligen att täcka dina behov eftersom irisen är överflödig med dina förutsättning.

 

Jag upplever också att HW65 låter något mer än min tidigare HW55. Kan ha att göra med det nya kylsystemet som ska ge lite längre lamptid.

 

Tänk på att du behöver ett visst avstånd mellan duk och projektor ihop med ReAct för att få ett uniform ljusflöde. 414cm mellan lins och duk enligt tillverkarens rekommendation, men längre är att föredra.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 28 oktober 2015 - 13:06.


#139

Postad 28 oktober 2015 - 22:55

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Genomgående test av 520
http://projectiondre...ny-vpl-vw520es/

#140

Postad 29 oktober 2015 - 22:51

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Tänk på att du behöver ett visst avstånd mellan duk och projektor ihop med ReAct för att få ett uniform ljusflöde. 414cm mellan lins och duk enligt tillverkarens rekommendation, men längre är att föredra.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Har spanat lite på en VPL-HW65ES riktigt fin bild på den, sedan vill jag gärna ha en högkontrast duk för att få så bra bild som möjligt

har ca 3.5 meter mellan projektor & väggen kommer det inte bli bra med en ReAct duk?



#141

Postad 30 oktober 2015 - 00:34

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Klart det kan funka, beror på vilken dukstorlek du tänkt dig och på hur känslg just du är. Tillverkarens rekomendation är som Marcus skriver ett avstånd mellan lins och duk på minst 1.8 gånger dukbredden.

#142

Postad 30 oktober 2015 - 06:36

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Klart det kan funka, beror på vilken dukstorlek du tänkt dig och på hur känslg just du är. Tillverkarens rekomendation är som Marcus skriver ett avstånd mellan lins och duk på minst 1.8 gånger dukbredden.

Gäller det även min DNP Supernova 08-85 som jag ej monterat upp ännu?



#143

Postad 30 oktober 2015 - 14:05

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Gäller det även min DNP Supernova 08-85 som jag ej monterat upp ännu?

minimum är väl 1.5 på dnp men längre avstånd rekommenderas.

#144

Postad 31 oktober 2015 - 17:28

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Ja du, Marcus_TheRock. Verkar som du var något på spåret när du talade JVC-grävning på svärtan. Siffror från en spansk review som länkas på avsforum verkar indikera att Sony hittat en ny kontrastnivå. Dock till kostnad av lite sämre ljustryck, men ändå intressant!

 

Sony-VPL-VW520ES-On-off-contrast.png?zoo

 

Länk



#145

Postad 01 november 2015 - 03:54

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Klart det kan funka, beror på vilken dukstorlek du tänkt dig och på hur känslg just du är. Tillverkarens rekomendation är som Marcus skriver ett avstånd mellan lins och duk på minst 1.8 gånger dukbredden.

90" funderar jag på



#146

Postad 01 november 2015 - 08:34

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
90" kan säkert kännas litet på det avståndet. Jag har ca 3,20 från ögon till duk och skulle absolut inte vilja ha mindre än de 104" som jag har nu. Snarare större...

Det här var ju inget matnyttigt i hc-duk/avståndsfrågan men jag måste ändå dra standardtipset... Köp projjen först och skjut på väggen för att se vilken dukstorlek du/ni vill ha.

/r

#147

Postad 01 november 2015 - 08:58

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Som generellt tips så är det jättebra, men till högkontrastduken finns så mycket som kan störa att man bör titta på det innan köp! Större än 104" på 3,5m med tex react ger mycket hotspoting. Huruvida man stör sig på detta eller inte är helt individuellt och måste upplevas för att kunna svara på.

90" på 3,5m ger naturligtvis mindre hotspoting, men huvudfrågan kvarstår, nämligen om just DU stör dig på det eller inte. Men du är iaf nära de rekommenderade avståndet för en reactduk. MEN som vi sagt så många gånger så är det just tillverkarens rekommenderade avstånd där DE tycker att bieffekterna är acceptabla. Det betyder INTE att det är någon magisk gräns där alla problem försvinner! Man måste titta själv för att var säker på vad man gillar och klarar av.

Går man på andra dukar än react, tex firehawk eller supernova, sä gäller lite andra förutsättningar. Varje dukmaterial har sina för och nackdelar. Titta själv för att veta vad just du gillar och kan leva med.

Vad det gäller hw65 så har den inte några specialla problem med att användas ihop med högkontrastduker, utan det är mer fråg om vad du vill ha ut av duken i sig. Jag tycker du är helt rätt i att spana in hc-duk i din miljö, men köp inte grisen i säcken. Finns massor med fördelar, men bieffekterna upplevs väldigt individuellt.

Med vänlig hälsning, Jacob

#148

Postad 01 november 2015 - 16:08

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Tack zephir & colamannen, helt ny på ämnet projektorer & dukar.
Får se när det blir köp, men tipst om att skjuta upp bilden på väggen först innan jag
Köper duken för att veta vilken storlek jag skall ha är ett bra tips.

#149

Postad 04 november 2015 - 16:59

wicked_1
  • wicked_1
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hallå!

 

Sitter och klurar på att uppgradera min gamla underbara trotjänare Panasonic PT-AE4000 som har gjort många glada timmar i min bio. Skulle "om" det finns nån som kan lämna nån referens på skillnaden dessa imellan.

 

Panasonic har ju sin "smudge" screen vill jag minnas som jag är nöjd med. Automatiskt linsminne oxå men jag kör på en kingpin 16:9 ramspänd så ja det är väl helt overkill vill ja tycka, eller?

 

Hemmabiobutiken har ju erbjudande tillomed ikväll på 25k och skulle hemskt gärna ha några synpunkter på detta?

 

Finns det nån värdig liknande..?

 

Tacksam för all Input!



#150

Postad 04 november 2015 - 18:07

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Jag tror personligen att du kommer vara vansinnigt nöjd med det bytet.
Jag har en panna 4000 och en sony vw95 har hemma och ser skillnaderna varje dag so to speak.

Sony gör allt din panna gör fasr några snäpp bättre.
Framförallt så är det kontrastökningen du kommer märka. Svärtan är mycket svartare samtidigt som det vita är betydligt vitare (i de någorlunda färgkorrekta lägena). Även just färgerna ligger betydligt bättre på sonyn.

Smoothscreen som panna använder fyller en funktion på lcdpaneler som har sämre fillrate än sxrd (sony).
En lcd panel ligger i trakterna kring 60% av bilden är pixlar och 30-40% är screendoor, dvs mellanrum mellan pixlarna. Detta ligger i tekniken och inte något som panna gör.
Smoothscreen är till för att smetat pixlarna över tomrummet och skapa en mer sömlös bild för ögat. Bieffekten är att allt blir oskarpt. Även när optiken är som skarpast (spot on i focus) så är panelen ändå oskarp. Något som är omöjligt att fixa till.
Sonys sxrd LCoS teknik har runt 95% fillrate och behöver därmed ingen smoothscreen. Fyllnadsgraden är exceptionellt bra och man får en nära på sömlös bild som bättre utnyttjar pixlarna i ljusstyrka och intensitet.

På alla bildpunkter är sony (i ditt fall vw65) en bättre maskin.
MEN den har ingen elektrisk zoom och focus och kan således inte spara linsminnet för 16:9 och 2.35:1.
För att få dessa funktioner måste du upp till vw95 i Sonys sortiment.

Lycka till med ditt köp, och glöm inte att TITTA innan du hostar up en månadslön. Det är DU som ska bli nöjd med bilden. Inte vi!

Med vänlig hälsning, Jacob




Även taggad med SONY

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.