Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vass diskant i MB-50... (SQ-50?)

345 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Valutronic DIY MB-50 (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 18 januari 2007 - 00:17

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Kollade igenom denna tråd lite och insåg att jag lovat en liten utläggning varför det låter annorlunda i basen...

Jag är tämligen säker på att basen inte spelar djupare än tidigare. Men den spelar mindre än tidigare...

Varför är det nu bättre?

Jo, basen spelar nu mindre högt mellanregister / diskant ljud som den inte är speciellt lämpad till. Så den naturliga avrullningen som elementet har gjorde att vi fick en dipp.

Konuppbrytningen kommer också att bidra med distortion... Så man behöver unvika den... Nu är detta en "mjuk" kon som problemet är inte så katastrofalt... (Exempel på konuppbrytelse kan ses i min tråd om mina frontar. Det är magnesiumkonerna som har regäla toppar i högre frekvenser.)

Dessutom blir det mer problem när man spelar hög volym:
För att spela högfrekvent ljud behöver konen göra små snabba utslag. Om konen är i vila och vi lägger på en ton kommer det att fungera men om basen spelar någon låg ton samtidigt kommer kan konen befinna sig i ett ändläge. För att nu korrekt spela den högre tonen behöver elementet komma LÄNGRE ut vilket inte fungerar... Sen ökar trögheten i konen, dvs. det blir jobbigare att putta ut konen eftersom gummikanten är redan utsträckt...

Så genom att inte spela så mycket högfrekvent undviker jag att detta bli allt för hörbart. Så ljudet blir renare.

Så nu kan basen spela högre än tidigare genom att spela MINDRE :( ( i frekvens räknat inte volym )

Redigerat av GrodanB, 18 januari 2007 - 08:32.


#52

Postad 18 januari 2007 - 15:31

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jo, basen spelar nu mindre högt mellanregister / diskant ljud som den inte är speciellt lämpad till. Så den naturliga avrullningen som elementet har gjorde att vi fick en dipp.

.....
Dessutom blir det mer problem när man spelar hög volym:
För att spela högfrekvent ljud behöver konen göra små snabba utslag....
Så genom att inte spela så mycket högfrekvent undviker jag att detta bli allt för hörbart. Så ljudet blir renare.


Låter som en bra förklaring :)

Jag har som sagt inte hunnit spela in dem riktigt än... räcker c:a 20 timmar ?
men har testat att dra på lite, och det låter som sagt mycket bra i mina öron.
... är väl ingen"Hi-Fi-Nörd" precis, men tror mig kunna höra när det låter bra och inte.

Använde förresten komponenterna som finns på schemat i "Inlägg nummer 3" rakt av.
Polyprop-kondingar, trådlindade motstånd och 1,4 mm tråd i spolen till basen.

Håller på att färdigställa 3 st MB-50 också... tar väl nån vecka... jobb å annat som stjäl tid :)

#53

Postad 18 januari 2007 - 16:12

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Är det nya högtalare? Har du hört orginalet?

Det mesta händer de första timmarna... typ 2-5 timmar... Sen kan man säga att det tar mellan 100-150 timmar innan man kallar högtalaren för inspelad :)...

20 timmar kan man säga att ljudet har "satt" sig. Skulle du höra skilland efter det skulle jag bli förvånad... Men visst du kan ha ett bra öra så jag skall inte säga att det är omöjligt.

Sen är det så att hörselminnet inte är så bra. Dvs. man kommer inte ihåg exakt hur saker och ting lät efter en lite stund... så subtila karaktärsändringar är i princip omöjliga att med säkerhet avgöra om de finns om man inte kan göra ett blindtest mellan en icke inspelad och en inspelad. Men de stora dragen minns man. (tex. vass diskant, dist, dominant register etc.)

Så en test mellan mitt filter och orginal kommer nog de flesta höra skilland på även utan blindtest. Men de sista timmarnas inspelning... nja...

Finns ingen anledning att inte "dra på" elementen skall tåla det... Klart att om du överdriver går det sönder men ett element tål inte mer effekt efter inspelning än innan...

Det är kul att än så länge har ingen ogillat resultatet.

Redigerat av GrodanB, 18 januari 2007 - 16:13.


#54

Postad 19 januari 2007 - 09:13

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
... det stämmer nog att det är de första timmarna som gör skillnaden, det är lite bättre botten nu än när jag först drog igång dem. Har aldrig upplevt diskanten som vass eller jobbig utan tycker det låter mycket bra. Nu har jag i.o.f.s. en gammal Kenwood reciever från slutet av 70-talet och driver dem med så det kan ju vara en (slumpartad) lyckad kombination :)

är inne på en Yamaha RX-V659 som surroundreciever. Ska bygga klart center och bakhögtalarna först. Har grejor till en 10" Peerless sub med slavbas + Hypex 4.0 steg
som också ska skruvas ihop.

har tyvärr inte hört originalet....
Vore kul att mecka ihop ett original-filter och göra en A-B test... men det känns för jobbigt ;)
verkar dessutom meningslöst eftersom det låter så pass bra.

Tack GrodanB för ett bra designat filter !

Redigerat av mrzpliff, 19 januari 2007 - 09:31.


#55

Postad 19 januari 2007 - 13:01

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
En diskant kan, men inte alltid, låta lite vasst innan inspelning...

Annars hör den vassa diskant, som nämns i titeln till orginalfiltret. Så inte någon missuppfattar att vi inte pratar om att originalfiltret låter ok när elementeten är färdiginspelade...

Kenwood från 70-talet anses väl som ganska kompetent... Har för mig att de slarvade lite under 80-90 talet med kvaliteten så de fick lite dåligt rykte... Men visst kan det bli lite bättre med lite modern teknik innan högtalarna...

#56

Postad 19 januari 2007 - 13:59

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Kenwood från 70-talet anses väl som ganska kompetent... Har för mig att de slarvade lite under 80-90 talet med kvaliteten så de fick lite dåligt rykte... Men visst kan det bli lite bättre med lite modern teknik innan högtalarna...


... faktum är att den låter väldigt bra. Min förra stärkare klappade ihop så jag hämtade Kenwood-stärkaren från sjöboden i sommarstugan :) å den lät minst lika bra om inte bättre än min 90-tals Technics. Den får duga så länge. Måste prioritera 5.1 anläggningen - kostar ju en hel del pengar, trots att man bygger själv.

#57

Postad 26 januari 2007 - 12:11

jahadu
  • jahadu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag vill bara säga att jag återkommer snart med mitt omdöme av Grodans filter! Du borde komma på ett eget namn för dom, det har ju blivit lite av en produkt! <_<

Statusen för mig är som följande, lådorna är limmade förutom ena sidstycket på båda lådorna. Ikväll ska vi såga upp hål för anslutningsterminalen, och högtalarna, häfta fast IKEAs "Mysa Lätt"-täcke, skruva fast filtrena och limma igen sista sidstyckena. Filtrena är färdiglödda, fina som fan blev dom, en kompis lödde på grejerna på Clas Ohlsons "Experimentkort". Bygger för övrigt i 16mm byggspånskiva klass 4 från Beijer, dom sågade upp bitarna åt mig, totalpris 270 kr. Dom gjorde nåt fel, det blev för billigt (för dom), men jag klagade då inte B)

Lådorna kommer drivas av ett Audio Pro RV-70, tror jag den hette. Kanske ingen höjdarapparat, men jag fick den gratis, då låter det alltid lite bättre hur som haver :lol:

Redigerat av jahadu, 26 januari 2007 - 12:12.


#58

Postad 26 januari 2007 - 13:50

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Vill bara kolla med dig att ni har utökat ledningsbanorna på exprimentkortet...

Ett såndat kort är gjort för svagström och kan få problem om man spelar högt.

Många som gör filter på exprimentkort/kretskort lödar en lite grövre koppartråd (som den i spolen fast olackad) längs med ledningsbanan. Eller så använder man flera av banorna för att få mer koppar...

Inte för att är panik men rekommenderat... :lol:

Kanske skall kalla filtret x100 så högtalarna heter SQ-5000 och MB-5000 <_<

Redigerat av GrodanB, 26 januari 2007 - 13:51.


#59

Postad 27 januari 2007 - 15:52

powerpettz
  • powerpettz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har satt in filtret i inlägg tre i mina SQ-50 och efter en stunds lyssnande undrade både jag och min kompis om vi hade kopplat fel. Subjektivt känns det som att hälften av bastrycket har försvunnit, röster är mycket mindre tydliga och detaljer i diskanten framträder som mycket ettriga. Då jag inte har någon större kunskap om elkopplande bifogar jag en bild på hur jag kopplat filtret, hoppas att ni kan säga att jag har gjort något fel... :D Bifogad fil  kopplingsschema.JPG   12,79K   5 Antal nerladdningar

#60

Postad 27 januari 2007 - 20:06

jahadu
  • jahadu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Oihhh det låter inte lovande! Jag sitter här med färdiga lådor, ska bara skruva fast elementen och koppla kablar, sen blir det provlyssning... spännande.

#61

Postad 27 januari 2007 - 20:19

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0

Har satt in filtret i inlägg tre i mina SQ-50 och efter en stunds lyssnande undrade både jag och min kompis om vi hade kopplat fel. Subjektivt känns det som att hälften av bastrycket har försvunnit, röster är mycket mindre tydliga och detaljer i diskanten framträder som mycket ettriga. Då jag inte har någon större kunskap om elkopplande bifogar jag en bild på hur jag kopplat filtret, hoppas att ni kan säga att jag har gjort något fel... :) Bifogad fil  kopplingsschema.JPG   12,79K   5 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>


Förstod inte riktigt vad som var + och - på din illustration... Menar du såhär?Bifogad fil  Untitled_1_copy.gif   17,57K   123 Antal nerladdningar

#62

Postad 28 januari 2007 - 01:00

jahadu
  • jahadu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Aaahhh...

Vilket perfekt ljud!!! Notera att jag gått från billiga högtalare till min "micro"-stereo, skillnaden är enorm! Jag kan inte jämföra med Valutronics egna filter då jag inte ens provade dessa, jag körde på Grodans Filter ™ hehe.

Enormt skön basgång måste jag få säga också. I vanliga fall ökar jag alltid 'basratten' på stereon, men nu låter det helt perfekt med rak eqlinje! WOW.

Har nu ikväll haft dom ståendes mitt på golvet också, det blir nog bra skillnad när jag sätter in dom i hörnen dessutom.

Tack Grodan och tack Valutronic

#63

Postad 28 januari 2007 - 01:04

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Har satt in filtret i inlägg tre i mina SQ-50 och efter en stunds lyssnande undrade både jag och min kompis om vi hade kopplat fel. Subjektivt känns det som att hälften av bastrycket har försvunnit, röster är mycket mindre tydliga och detaljer i diskanten framträder som mycket ettriga. Då jag inte har någon större kunskap om elkopplande bifogar jag en bild på hur jag kopplat filtret, hoppas att ni kan säga att jag har gjort något fel... :huh: Bifogad fil  kopplingsschema.JPG   12,79K   5 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror att du gjort nåt fel... dubbel och trippelkolla :D
Känner inte igen någon av egenskaperna som du nämner...

Mina har fet bas å en skön diskant/mid :)

Svårt att tyda ditt schema....
Mitt förslag är att du plockar isär ett filter å gör om det noga följandes GrodanB:s schema.

Lycka till !

#64

Postad 28 januari 2007 - 05:34

jahadu
  • jahadu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Åh vad roligt det blev att lyssna på musik, roligare än förr! Det tråkiga är att jag fått för mig att jag nu verkligen kan höra vilka av mina mp3 som är dåligt rippade, haha...

#65

Postad 28 januari 2007 - 11:37

powerpettz
  • powerpettz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har satt in filtret i inlägg tre i mina SQ-50 och efter en stunds lyssnande undrade både jag och min kompis om vi hade kopplat fel. Subjektivt känns det som att hälften av bastrycket har försvunnit, röster är mycket mindre tydliga och detaljer i diskanten framträder som mycket ettriga. Då jag inte har någon större kunskap om elkopplande bifogar jag en bild på hur jag kopplat filtret, hoppas att ni kan säga att jag har gjort något fel... :) Bifogad fil  kopplingsschema.JPG   12,79K   5 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>


Förstod inte riktigt vad som var + och - på din illustration... Menar du såhär?Bifogad fil  Untitled_1_copy.gif   17,57K   123 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>



Ja, jag menar så...är det kanske någon som fått ett bra resultat som kan lägga upp en bild eller ritning på hur ni har kopplat så skulle ni underlätta grymt mycket för mig? är som sagt inte speciellt bevandrad inom elektronikområdet och har följt GrodanB:s schema som jag uppfattat att det ska kopplas :huh:

#66

Postad 28 januari 2007 - 11:48

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0

Ja, jag menar så...är det kanske någon som fått ett bra resultat som kan lägga upp en bild eller ritning på hur ni har kopplat så skulle ni underlätta grymt mycket för mig? är som sagt inte speciellt bevandrad inom elektronikområdet och har följt GrodanB:s schema som jag uppfattat att det ska kopplas :)

<{POST_SNAPBACK}>


En liten koll bara, till vilken kopplar du basen respektive diskanten, övre/undre? På din bild alltså

#67

Postad 28 januari 2007 - 12:01

powerpettz
  • powerpettz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ja, jag menar så...är det kanske någon som fått ett bra resultat som kan lägga upp en bild eller ritning på hur ni har kopplat så skulle ni underlätta grymt mycket för mig? är som sagt inte speciellt bevandrad inom elektronikområdet och har följt GrodanB:s schema som jag uppfattat att det ska kopplas :)

<{POST_SNAPBACK}>


En liten koll bara, till vilken kopplar du basen respektive diskanten, övre/undre? På din bild alltså

<{POST_SNAPBACK}>


Diskanten är elementet längst upp, dvs. det "lilla" elementet på min ritning med 4,7ohmsmotståndet mellan plus och minus.

#68

Postad 28 januari 2007 - 12:16

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Ok.
Du verkar ha gjort allting rätt, vad jag kan se. En fråga, har du använt polariserade kondensatorer? Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag använde opolariserade och det funkade jättebra. Och är spolarna luftlindade?

Redigerat av Valhalla, 28 januari 2007 - 12:17.


#69

Postad 28 januari 2007 - 12:19

powerpettz
  • powerpettz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ok.
Du verkar ha gjort allting rätt, vad jag kan se. En fråga, har du använt polariserade kondensatorer? Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag använde opolariserade och det funkade jättebra. Och är spolarna luftlindade?

<{POST_SNAPBACK}>


Har använt elfas polypropylenkondensatorer (ex. art.nr. 65-471-45) samt luftlindade spolar...

Redigerat av powerpettz, 28 januari 2007 - 12:21.


#70

Postad 28 januari 2007 - 12:28

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
O fan..

Jag kan inte se något fel i din teckning.... Men har du möjlighet att fotografera filtret på nära håll?

#71

Postad 28 januari 2007 - 12:32

powerpettz
  • powerpettz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

O fan..

Jag kan inte se något fel i din teckning.... Men har du möjlighet att fotografera filtret på nära håll?

<{POST_SNAPBACK}>


Jepp, när jag plockat isär högtalarna... :) Ska göra det så fort jag hinner, blir förhoppningvis ikväll.

#72

Postad 28 januari 2007 - 18:57

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Adam Engs inlägg har en bild på filtret
Det låter inte bra detta... Din skiss var inte den mest lättlästa men så vitt jag kan se är det ok...

Om nu filtret är korrekt monterat så tycker jag det låter som att ett element i högtalaren är fasvänt...

Kolla med ett 1,5 voltsbatteri. Kopplar man plus till plus och minus till minus skall konen (domen) gå ut.

Ett foto kommer att hjälpa så kan vi se också.

Redigerat av GrodanB, 28 januari 2007 - 18:59.


#73

Postad 28 januari 2007 - 20:32

powerpettz
  • powerpettz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Adam Engs inlägg har en bild på filtret
Det låter inte bra detta... Din skiss var inte den mest lättlästa men så vitt jag kan se är det ok...

Om nu filtret är korrekt monterat så tycker jag det låter som att ett element i högtalaren är fasvänt...

Kolla med ett 1,5 voltsbatteri. Kopplar man plus till plus och minus till minus skall konen (domen) gå ut.

Ett foto kommer att hjälpa så kan vi se också.

<{POST_SNAPBACK}>


Kollade med ett batteri, fasen var rätt...här är för övrigt en bild på mitt filter. Tyvärr har jag ingen bättre kamera. Tycker ändå att man kan se rätt tydligt hur jag har kopplat, särskilt om man jämför med ritningen jag gjort i ett tidigare inlägg.

Bifogad fil(er)


Redigerat av powerpettz, 28 januari 2007 - 20:35.


#74

Postad 29 januari 2007 - 12:02

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Adam Engs inlägg har en bild på filtret
Det låter inte bra detta... Din skiss var inte den mest lättlästa men så vitt jag kan se är det ok...

Om nu filtret är korrekt monterat så tycker jag det låter som att ett element i högtalaren är fasvänt...

Kolla med ett 1,5 voltsbatteri. Kopplar man plus till plus och minus till minus skall konen (domen) gå ut.

Ett foto kommer att hjälpa så kan vi se också.

<{POST_SNAPBACK}>



hej !

det ser ut att vara rätt kopplat... men det är svårt att se exakt. Är kondingen och motståndet på basen rätt kopplat ?

Jag rekomenderar att du sätter alla filterkomponenter på en platta. Stor risk att lödningarna vibrerar sönder med tiden... dessutom är det lätt att ett "skat-bo" :) som ditt blir felkopplat...
men som sagt det ser rätt ut. Mina högtalare låter dock utmärkt med samma filter, så något är det som inte stämmer. :angry:

#75

Postad 29 januari 2007 - 14:05

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Ja... Kanske är bästa att börja om. Jag är mycket förvånad att du skulle få detta resultatet om du gjort rätt. Låter som att det är enorm skillnad och definitivt inte till det bättre. Att du kanske gillade det gamla ljudet eller så hade jag förstått men inte att det skulle låta så eländigt som du beskriver. Därför tror jag att nått fortfarande inte är rätt... (kanske med en dåres envishet :ph34r: men de anda har varit så positiva så :lol: )

Kollat båda högtalarna? Fel i en kan leda till att det låter som allt är fel...

Fasen skall kollas utan filter och på element ens inkopplingar. Finns en massa olika faser som man kan tala om men nu handlar det om hur elementen är inkopplade i högtalaren.

Att fasen är rätt från förstärkaren till högtalaren är givetvis också mycket viktigt... Men det har du nog koll på.

Om du nu inte bygger om så ta närbilder på lödpunkterna så de syns tydligt vart saker och ting är kopplat. Kolla att båda ser exakt lika ut.

Svårt att hjälp via text utan att låta tjatig... Men skall försöka så gott jag kan.

Redigerat av GrodanB, 29 januari 2007 - 15:09.


#76

Postad 29 januari 2007 - 19:42

powerpettz
  • powerpettz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ja... Kanske är bästa att börja om. Jag är mycket förvånad att du skulle få detta resultatet om du gjort rätt. Låter som att det är enorm skillnad och definitivt inte till det bättre. Att du kanske gillade det gamla ljudet eller så hade jag förstått men inte att det skulle låta så eländigt som du beskriver. Därför tror jag att nått fortfarande inte är rätt... (kanske med en dåres envishet :ph34r: men de anda har varit så positiva så :lol: )

Kollat båda högtalarna? Fel i en kan leda till att det låter som allt är fel...

Fasen skall kollas utan filter och på element ens inkopplingar. Finns en massa olika faser som man kan tala om men nu handlar det om hur elementen är inkopplade i högtalaren.

Att fasen är rätt från förstärkaren till högtalaren är givetvis också mycket viktigt... Men det har du nog koll på.

Om du nu inte bygger om så ta närbilder på lödpunkterna så de syns tydligt vart saker och ting är kopplat. Kolla att båda ser exakt lika ut.

Svårt att hjälp via text utan att låta tjatig... Men skall försöka så gott jag kan.

<{POST_SNAPBACK}>


Plockar isär och gör om båda. Kan någon som lyckats bättre än mig rita eller skicka en bild på hur ni har kopplat ert delningsfilter så jag har en fungerande mall att utgå ifrån? Lyckas inte riktigt tyda Adam Engs bild i Inlägg #39...tack för all hjälp hittills förresten, vet inte vad jag skulle gjort utan er :lol:

Redigerat av powerpettz, 29 januari 2007 - 19:46.


#77

Postad 29 januari 2007 - 21:12

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Glöm inte att fota alla steg...

#78

Postad 01 februari 2007 - 13:20

MarkusT
  • MarkusT
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Nu har de nya filteret varit på plats ett tag. Kan bara säga att jag är helnöjd. Nu kan jag änteligen börja lyssna på musik :)

Tack Grodan!

(fast jag har redan börjat fundera på nästa projekt. Jag har lite ideer som jag skulle vilja testa. men det får komma när det kommer :) )

#79

Postad 01 februari 2007 - 15:05

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Eftersom powerpettz har problem (eller har det löst sig?) vill jag gärna att ni som byggt hjälper till lite... Foton, beskrivningar på inkopplingar, ect.

Någon som har ett foto på hur ni kopplat in till elementen?
Bilder på era filter tror jag hjälper också.

En "högupplöst" (skarp) översiktbild liknande den som powerpettz visade är bra också.

Jag ser inte skillande mellan mitt kopplingsschema och det den "lödritningen" som efterfrågas. Men det beror nog på att jag pysslat för mycket med detta :). Det är också en anledning till att jag ber er andra om hjälp, SPECIELLT ni som känner er som nybörjare och inte gjort detta så ofta.

@MarcusT: Härligt med en nöjd till...

Redigerat av GrodanB, 01 februari 2007 - 15:06.


#80

Postad 01 februari 2007 - 15:24

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag tror att det är bra om man tar schemat och ritar upp det
med komponenterna på plattan som man monterar filtret på....
på så sätt får man tänka till en gång extra.....

Ska försöka att ta en bild på mitt filter ikväll. Ska ta ur elementen och filter
för lackering av lådorna....

#81

Postad 01 februari 2007 - 22:02

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej !

Här är en bild på filtret : Postad bild


Till vänster kommer signalen in - diskanten är den till höger upptill å basen till höger nertill.
Den gemensamma jorden (-) ligger i mitten...

Hoppas det kan va' till nån hjälp.Bifogad fil  Kopia_av_SQ_50_Filter.JPG   1,94MB   62 Antal nerladdningar

Redigerat av mrzpliff, 01 februari 2007 - 23:59.


#82

Postad 02 februari 2007 - 13:49

powerpettz
  • powerpettz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tackar! Ska försöka ge mig på högtalarna imorgon kväll ;)

#83

Postad 02 februari 2007 - 15:46

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Håller tummarna att det löser sig...

Kommer att ha mindre tid till internet och forum denna helg... Men jag hoppas kunna titta in lite då och då...

Var nog och dokumentera så OM det inte skulle bli bra denna gång heller så kan vi kolla på vad/hur du gjorde så kanske vi hittar nått. (Men vi hoppas att det inte skall behövas utan att det fungerar med en gång)

@mrzpliff: Är elementen märkta så man TYDLIGT ser vad som är + och minus?

Redigerat av GrodanB, 02 februari 2007 - 15:47.


#84

Postad 02 februari 2007 - 16:37

jahadu
  • jahadu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tjena SQ-50-klubben! Visst är vi en gemytlig liten klubb? ;)

Jag är så jäkla nöjd med mina högtalare, det var ett extremt kliv från min microstereo som ändå presterade någorlunda bra.

Jag var bara tvungen att få det ur systemet!

Snart ska jag dra på dc-fix på mina mirakelburkar, då kan jag passa på att fota filtret.

#85

Postad 02 februari 2007 - 17:45

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

@mrzpliff: Är elementen märkta så man TYDLIGT ser vad som är + och minus?

<{POST_SNAPBACK}>


de är rätt så tydligt märkta. Själv så tog jag en märkpenna å förtydligade extra eftersom
det är lätt att göra fel när man monterar... ;)

det vet jag av egen erfarenhet :lol:

#86

Postad 13 februari 2007 - 21:08

Unregistered2e3a526b
  • Unregistered2e3a526b
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Bifogad fil  mmdownload_1.jpeg   45,89K   1 Antal nerladdningar
har jag gjort rätt :)

Redigerat av Unregistered2e3a526b, 13 februari 2007 - 21:10.


#87

Postad 13 februari 2007 - 23:48

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Så vitt jag kan se, ja. Men det är lite 3D också så jag förutsätter att vissa kablar och punkter inte nuddar eller är sammankopplade. Men det ser inte ut som det är något problem.

Ett råd kan vara att ha olika färger på plus och minus.

Till Exempel: (använt HIGHEND programet paint :) )
Bifogad fil  Filter.jpeg   48,34K   20 Antal nerladdningar

Nu kan vi göra en regel:

RÖD kabel får aldrig komma i kontakt med SVART om det inte sitter en eller flera komponenter i mellan.

Garanterar inte att det blir rätt men fixar i alla fall att det inte blir katastrof :)

Redigerat av GrodanB, 14 februari 2007 - 08:56.


#88

Postad 14 februari 2007 - 12:18

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Vill bara kolla med dig att ni har utökat ledningsbanorna på exprimentkortet...

Ett såndat kort är gjort för svagström och kan få problem om man spelar högt.

Många som gör filter på exprimentkort/kretskort lödar en lite grövre koppartråd (som den i spolen fast olackad) längs med ledningsbanan. Eller så använder man flera av banorna för att få mer koppar...

Inte för att är panik men rekommenderat... :)

Kanske skall kalla filtret x100 så högtalarna heter SQ-5000 och MB-5000 :)

<{POST_SNAPBACK}>



Borde väll räcka att förtenna kopparbanorna med 4% silverlod?


Sen en fundering..delningsfiltret som inte fungerade..
kan det ha betydelse att han lött motståndet direkt bakom diskanten..
dvs magnetfältet från magneten kanske påverkar det trådlindade motståndet
så att motståndet får en karaktär av transformator?

/Dogge

#89

Postad 14 februari 2007 - 14:07

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Beror på hur mycket lod han lägger på... Förtenna för mig är ytters lite... Men ordentligt med tenn kan hjälpa...

Angående magnetfältet har jag ingen aning men magnetfältet är ju ganska statiskt där... har aldrig monterat ett motstånd på detta sättet så jag kan inte uttala mig... Men det kanske bör testas att flytta ner det till resten.

#90

Postad 28 februari 2007 - 09:34

Unregistered1bfc3216
  • Unregistered1bfc3216
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
En liten fråga till er som skriver om det här nya filtret, vad har ni byggt era lådor i för material? Jag frågar för att dom på valutronic pratar lite om samma fel i ljudet när högtalarna inte är byggda i spån. Mina är byggda i MDF, men jag ska nu göra nya lådor i spån. Det blir den här nya L lådan. Ska bli kul att se om det blir skillnad bara av den anledningen. Jag får väl sätta elementen i en låda först så jag kan switcha mellan dom.

Wish me luck fellows.

#91

Postad 28 februari 2007 - 10:03

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Klart intressant... Men talar de verkliglen om att diskanten är vass då?
Det skall bli mycket kul att se vad du kommer fram till.

Lite frågor för att göra det tydligt:

Kör du HELT efter Valutronics ritning när du gör SQ-50L?

Är dina gamla HELT enligt SQ-50 ritningen? (inga stag eller så? bara annat materialval.)

Vilket material använde du? (ex. 16mm MDF)

Anser du dig ha problem med en vass diskant? (dist)?

Redigerat av GrodanB, 28 februari 2007 - 10:14.


#92

Postad 28 februari 2007 - 14:21

Unregistered1bfc3216
  • Unregistered1bfc3216
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Klart intressant... Men talar de verkliglen om att diskanten är vass då?
Det skall bli mycket kul att se vad du kommer fram till.

Lite frågor för att göra det tydligt:

Kör du HELT efter Valutronics ritning när du gör SQ-50L?

Är dina gamla HELT enligt SQ-50 ritningen? (inga stag eller så? bara annat materialval.)

Vilket material använde du? (ex. 16mm MDF)

Anser du dig ha problem med en vass diskant? (dist)?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är nyfiken själv! :)

Jag kommer köra benhårt efter ritning från Valutronic.

Dom gamla lådorna är inte som deras gamla ritning, utan smalare och djupare. MDF i 19mm om jag inte minns fel, utan stag. Nej inget fel med diskant, och absolut inte dist. Möjligtvis att dom e tunna i övre bas registret, samt högt mellan register ibland. Det är det som jag är intresserad av om det blir annorlunda. Jag har aldrig hört dom byggda "enligt ritning" så det känns mest naturligt att prova det först. Det kan ju vara det bästa, men det kan jag inte veta förens jag provar.

HÄR KOMMER ETT UTTDRAG FRÅN DERAS SIDA
(Materialval: Billigast är faktiskt också bäst!
En kund som valt masonit i sina lådor fick aldrig ordning på dem. Masoniten ger en snygg och lättarbetad låda, men släpper igenom alldeles för mycket mellanregister. Ljudet blir hårt och därmed jobbigt i längden. Och basen får ett "hål" -- han upplevde att frekvenser i området 60-200 nästan försvann! Vid lyssningstester kunde vi tyvärrr konstatera att han hade alldeles rätt. Totalintrycket var att ljudet inte var lika direkt som i våra byggspånskive-lådor, basen Ok längst ner, men svag i övre registret, och mellanregistret hårt. (Mellanregistret strålade rätt relält från masonitytan, visade det sig).
Så: Använd inte masonit!

Men... MDF, då?
Tidigare har vi litat på "experter" på nätet som rekommenderat MDF. Men nu har både vi och flera kunder gjort direkta lyssningsjämförelser. Och kommit fram till precis samma sak: Även MDF ger sämre ljud än vanlig byggspånskiva. Det är inte lika illa som masonit, men i alla fall: Svagare bas, framförallt i övre basregistret där MDF vibrerar för mycket, och (konstigt nog) både litet hårdare mellanregister och mera återhållsam närvarokänsla (!).
Så hur underligt det än verkar när man jämför med vad olika amatörer (som ibland utger sig för att vara "experter") säger, så visade sig faktiskt vanlig byggspånskiva vara bättre än MDF i verkligheten. Det handlar alltså inte om någon teoretisk beräkning, utan riktiga lyssningstester där vi och flera av våra kunder kunnat koppla om mellan två lådor (en av byggspånskiva, en av MDF) med omkopplare, och därför direkt kunnat jämföra ljudkvaliteten utan fördröjning, med identisk musik. Alla som varit med och testat har reagerat lika: Byggspånskiva ger bättre dämpning av resonanser, fastare bas och renare ljud än både MDF och masonit. När vi först upptäckte detta talade vi med en av våra kunder som har erfarenhet av byggande av inspelningsstudior. Och han bekräftade. De använder vanlig byggspånskiva när de bygger inspelningsstudior, eftersom det ger bättre dämpning av mellanregistret och har lägre resonansfrekvens än både MDF och (ännu värre) masonit.) http://www.valutronic.se/sq-50.html

Jag tycker inte att teorin är så konstig, det är en väldig skillnad mellan material när det gäller egenresonansen.

Tillägg:Va nudå, går klockan fel i forumet? 14:24 står det på min klocka!!!

Redigerat av Unregistered1bfc3216, 28 februari 2007 - 14:24.


#93

Postad 28 februari 2007 - 17:24

najsom
  • najsom
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Vi är några som byggd den lilla lådan i stavlimmad ek.

Eftersom jag är tämligen oskuld gällande "hur de ska låta" - så undrar jag:
Har jag gjort bort mig totalt??

Mitt lyssningnsintryck är att diskenten skriker - den är vass.

Men å andra sidan:::

Jag körde mina JBL L50 på speakers A och mina 8-liters Valutronic på speakers B.
Visst var det skillnad - men att den lille jäveln skulle matcha JBL:erna så bra - det var en överraskning!!!
Min stärkare är NAD 5*50 Watt.

Har beställt delar till nya delningsfilter - ska bli intressant att sätta samman dessa och kolla resultatet.


/krokus

...rädd att jag blottat min okunskap...

#94

Postad 01 mars 2007 - 22:36

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr haft fullt upp med jobb, familj å annat, men i helgen
ska jag montera filter (GrodanB:s) och element i mina MB-50
(den lilla varianten av SQ-50).

Ska bli kul att provlyssna :)

najsom:

Jag har väldigt svårt att tänka mig att lådan av stavlimmad ek
skulle kunna göra att diskanten låter vass. Jag tror att det är filtret.
Det är dock viktigt att lådan är tät, så du kanske skulle se till att måla
den invändig och täta alla skarvar.
Kanske låter bättre, kanske inte.... lär knappast bli sämre i alla fall...

Redigerat av mrzpliff, 01 mars 2007 - 22:41.


#95

Postad 04 mars 2007 - 16:23

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hejsan!

OM man ska göra så att det finns bi-amp möjlighet till dessa filter i förlag nio, kan man då använda samma komponenter, eller måste man ändra dem?

#96

Postad 05 mars 2007 - 07:56

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Svar: Ja och nej.

Dvs. ja du kan använda samma komponenter och nej du behöver då inte ändra dem :)

#97

Postad 05 mars 2007 - 17:02

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Okej =D

Bi-amp bara SQ-50 ^o) "Måste bygga" bara för att när det är dags att bygga hembio (efter sommaren eller så, när jag flytta hem ifrån och har fast arbete)

#98

Postad 05 mars 2007 - 23:13

Unregisteredeaf8cbce
  • Unregisteredeaf8cbce
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag byggde ett par SQ-50L för ett tag sedan men har aldrig varit nöjd med hur tex Emmylou Harris låter. Något saknas.

Vad kul att du utvecklat ett nytt filter Grodan!

Vet inte riktigt om jag förstår graferna i början av tråden.

Som jag tolkar det ger högtalarna med orginalfilter mycket lite ljud runt 6000 hz. Kanske är det denna information som jag saknar?

#99

Postad 06 mars 2007 - 08:30

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Med graferna vill jag visa att det jag och mina vänner hörde mycket väl kan förklaras med brister i filtret.

Sen försöker jag visa lite hur jag resonerade kring mitt nya filter och förhoppningsvis lite varför det skulle hjälpa.

#100

Postad 06 mars 2007 - 13:05

Unregisteredeaf8cbce
  • Unregisteredeaf8cbce
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tack för det!

Har jag tolkat det rätt när jag tror att mina sq-50L med orginalfilter inte ger tillräckligt med ljud runt 5-6000 Hz?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.