Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En eller flera förstärkare per kanal?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 februari 2020 - 16:37

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

På de flesta högtalare finns det en anslutning för banankontakter och så finns det en metallbygel mellan kontakterna som är märkta med bas, mellan och diskant.

Vill man ha bättre ljud ska man ta bort metallbyglarna och mata högtalarelementen med varsin förstärkare.

MEN!!!!!!

Om jag har flera förstärkare som matas via ett elektroniskt delningsfilter kommer signalen att gå från slutsteget och in i ex vis till mellan registret! och mellan banankontakten och mellanregistret kommer det att finnas dels ett högpassfilter med spolar och kondensatorer dessutom kommer det att finnas ett lågpassfilter också detta filter med spolar och kondensatorer. Vitsen med att mata varje element från en egen förstärkare är att man ska slippa delningsfiltret och då borde man öppna högtalarlådan och koppla bort delningsfiltret. 

Står bara att man ska ta bort metallblecken men finns inget om att man måste koppla bort delningsfiltret för att få bättra ljud.

Eller menar man med bi -wiring att man ska dra tre sladdar från samma utgång på förstärkaren till högtalaren.

Blev lite konfunderad när jag var och kollade på kompisens hemmabio. Han köpte nio svimndyra slutsteg. D.v.s sex stycken alldeles för dyra och effektstarka slutsteg för mellan och diskanter..Slutstegen matades via ett delningsfilter och i högtalarna hade han fortfarande kvar delningsfiltret.. Min kompis var inget tekniskt geni och menade att han kopplade ur delningsfiltret när han tog bort metallblecken på banankontakterna. Fast han såg lite ut som om han blivit blåst av försäljaren av Hi-fi prylar när jag tackat för demonstrationen 



#2

Postad 24 februari 2020 - 17:02

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

På de flesta högtalare finns det en anslutning för banankontakter och så finns det en metallbygel mellan kontakterna som är märkta med bas, mellan och diskant.

na.

 

Att det skulle bli låta bättre för att man kopplar bort delningsfiltret på en högtalare av bättre kvalisort får du nog problem med att bevisa. Att förstärkarna har delningsfilter på insignalen så de inte behöver förstärka hela signalen kanske gör skillnad, kolla om du hittar några mätningar. 

 

Bi-wire/amp är något man hittade på för att sälja mer kablar :D om du frågar oss från stereo hörnan. Väldigt få högtalare som delningsfiltret kopplas bort med bläck på baksidan vad jag vet. Låter som det skulle vara väldigt enkelt att förstöra elementen med fel signal. 

 

Det nya med att köra HT-bypass och ha tillräckligt bra slutsteg eller stereoförstärkare till front kanalerna verkar bra mycket vettigare. 

Annars finns det färdiga aktiva högtalare utan passiva/analoga delningsfilter 


Redigerat av TijY, 24 februari 2020 - 17:07.


#3

Postad 25 februari 2020 - 10:28

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Jag håller nog med, att ha delnings filter i högtalaren när de drivs av separata förstärkare betyder ju att varje terminal fortfarande måste matas med hela signalen. Dock så kanske det inte går åt lika mycket ström för att hålla rätt spänning när det inte är ett tungt element som ska röra på sig utan det mesta av signalen filtreras bort, så netto finns det nog en vinst ändå.

 

Idealt känns det som att signalen skulle filtreras innan effektförstärkaren, och högtalaren skulle inte innehålla några filter. Men blir nog klydigt eftersom förstärkaren då måste nivå matcha de olika elementen, och även hantera övergången mellan dem. Så skulle behövas att högtalartillvlerkaren tillhandahåller en specifikation för hur filtret i förförstärkaren ska vara implementerat.



#4

Postad 26 februari 2020 - 17:36

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Kommer ihåg gamla elmusikstudion Fylkingen i Stockholm  som körde med separata slutsteg och inga delningsfilter i högtalarna.

"Fantastiska horn som var ca två gånger två meter och 60 cm breda. Någon som har tillgång till ritningarna?"

Många större biografer kör också med separata förstärkare till trevägshögtalare. Delningsfiltret sätter man in före slutstegen.

I min ungdom när jag jobbade som biografmaskinist släpade jag ner tre tvåvägs hornhögtalare som vi matade med tre bubbelförstärkare från Xelex. slutstegen placerade vi bakom scen vid högtalarlådorna. I stället för att ha slutstegen i maskinrummet körde vi med 30 meter mikrofonkabel fram till scenen.  Blev en hisklig skillnad på ljudet trotts att jag inte hade möjligheten att mäta in ljudet. Fördelen med att skippa delningsfiltret men stora spolar och kondensatorer är att man slipper fasförskjutningar mellan elementen. 


Redigerat av samsara, 26 februari 2020 - 17:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.