Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad påverkar mest? högtalare eller förstärkare?

449 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony BDV-EF200 (Hemmabiosystem) 2 7,33 (2) Inga priser

#1

Postad 11 september 2012 - 13:25

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
Kör för tillfället ett 2.1-bluraysystem från sony,fast jag har har andra högtalare (JBL SCS200) än dom som följde med.Tanken är jag ska köpa en ny stärkare inom en snar framtid då jag precis har sålt min förstärkare och högtalare jag hade innan.Men då budgeten för tillfället inte tillåter några större inköp på ett tag så tänkte jag höra hur det egentligen funkar.

Jag kör med detta system för nuvarande (fast med jbl-högtalare som jag nämnde tidigare)

https://www.prisjakt...kt.php?p=824426

Som alla vet så är det ju inget vidare bra ljud i små högtalare om man sedan tidigare är van vid golvare som jag,visst det låter ok om man inte drar på för högt,då blir det genast skrikigt.

Om man nu leker med tanken på att jag köper mig ett par lite kraftigare högtalare till detta system (helst ett par stativare då i prisklassen 2-4000:-) kommer jag kunna spela hyfsat högt då utan att det låter skrikigt med detta system,eller blir flaskhalsen förstärkaren då? alltså oavsett vilka högtalare jag köper så kommer jag inte kunna få ett hyfsat ljud?

Detta kanske inte var den bästa förklaringen,men jag tror ni fattar vad jag är ute efter ;-)

OM det nu är så att jag ändå kan få ett betydligt bättre ljud med ett par andra högtalare så tar jag tacksamt emot tips på stativare,ev. golvare, har dock ett par önskemål:

1.Snygg design
2.Helst vita
3.Inte allt för stora
4.Om golvare vill jag gärna att dom är typ långsmala (om ni hajar...)

Mycket,mycket tacksam för tips o råd!

Redigerat av Unregistered070bfe47, 11 september 2012 - 13:30.


#2

Postad 11 september 2012 - 13:48

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 1
För att svara på frågan så ger högtalare störst skillnad,den stärkare du har nu skulle du nog behöva bytas ut innan du kopplar på ett par tex bättre golvhögtalare,visst det funkar men du kommer nog inte kunna dra på så värst högt och i värsta fall kan du paja högtalarna om du skruvar upp för mycket,klen stärkare med tåligare högtalare är ingen bra kombo.

#3

Postad 11 september 2012 - 13:53

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

För att svara på frågan så ger högtalare störst skillnad,den stärkare du har nu skulle du nog behöva bytas ut innan du kopplar på ett par tex bättre golvhögtalare,visst det funkar men du kommer nog inte kunna dra på så värst högt och i värsta fall kan du paja högtalarna om du skruvar upp för mycket,klen stärkare med tåligare högtalare är ingen bra kombo.


Ok,misstänkte nästan detta,blir nog att avvakta då tills man köpt en ny stärkare då...
Tack för svaret!

#4

Postad 11 september 2012 - 18:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Köp så stora högtalare du vågar. Man ångrar sig sällan. Köper man små högtalare slutar det oftast i att man suktar över större högtalare efter några år. Lika bra att köpa stort på en gång.

#5

Postad 15 februari 2013 - 16:01

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
Tänkte väcka lite liv i denna tråden igen,finns det några lättdrivna högtalare som låter bra som även min förstärkare skulle klara av?

#6

Postad 15 februari 2013 - 18:48

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 1
Svar: Högtalare -överlägset

#7

Postad 15 februari 2013 - 18:51

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0

Tänkte väcka lite liv i denna tråden igen,finns det några lättdrivna högtalare som låter bra som även min förstärkare skulle klara av?


Förstår inte vad din fråga har för relevans till denna tråd... Men rekommenderar mina egna: Klipsch

#8

Postad 15 februari 2013 - 18:56

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Som du kommer att kopplar till Sony BVD-EF200 menar du då? Personligen skulle jag inte köpa något för 4000 kr och koppla in i en bluray enhet, men det är ju jag då. Skulle rekommendera en ny förstärkare först och främst. Finns ju vettiga surroundstärkare för omkring 3000 kr att köpa. . .

#9

Postad 15 februari 2013 - 23:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 2
Högtalarna, överlägset.

#10

Postad 15 februari 2013 - 23:51

Sgt.Sauna
  • Sgt.Sauna
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

För att svara på frågan så ger högtalare störst skillnad,den stärkare du har nu skulle du nog behöva bytas ut innan du kopplar på ett par tex bättre golvhögtalare,visst det funkar men du kommer nog inte kunna dra på så värst högt och i värsta fall kan du paja högtalarna om du skruvar upp för mycket,klen stärkare med tåligare högtalare är ingen bra kombo.


Varför skulle högtalarna paja pga klen stärkare,du får gärna förklara.

#11

Postad 16 februari 2013 - 00:50

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Varför skulle högtalarna paja pga klen stärkare,du får gärna förklara.


http://www.drkrupp.s...kttalighet.html

http://www.faktiskt....ewtopic&p=88955

#12

Postad 16 februari 2013 - 01:05

Elfsberg
  • Elfsberg
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Effekten räcker säkert. Det behövs inte många watt för en 85-90 decibel två eller tre meter från högtalarna.

#13

Postad 17 februari 2013 - 16:07

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Ingen del i kedjan är viktigare än den andra. Högtalare påverkar systemkaraktären mest men ljudkälla och förstärkaren påverkar kvaliten mera.
I mitt tycke får sällan högtalare visa vad de går för och frekvensomfång får ofta gå före andra parametrar. "Skrikiga" högtalare beror enligt min mening mer på delar tidigare i kedjan. Det finns få digitala källor som inte låter skrikigt genom en högupplösande anläggning. För att inte tala om alla AV-förstärkare med klena nätdelar.

#14

Postad 17 februari 2013 - 16:22

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Ingen del i kedjan är viktigare än den andra. Högtalare påverkar systemkaraktären mest men ljudkälla och förstärkaren påverkar kvaliten mera.

Tror jag inte stämmer. En ögonöppnare brukar vara att jämföra en anläggning med t.ex. högtalare för 3000 kr och elektronik för 10 000 + 10 000 med en anläggning där elektroniken kostar 3000 kr + 3000 kr och högtalarna 15 000 kr. Trots att den sistnämnda anläggningen är lite billigare så skulle troligen nästan alla föredra den då högtalaren i den första säkerligen blir en mycket svag länk i jämförelse. Kommer man högre upp i pris så handlar det nog mest om smakfrågor,,,

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 februari 2013 - 16:23.


#15

Postad 17 februari 2013 - 17:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 5
Högtalare, akustik, förstärkare, källa och musik är det lilla i sammanhanget.

Det är kablarna som ger anläggningen dess karaktär, dynamik, värme och detaljrikedom. Det kräver ett tränat öra och rätt sinnesmod för att höra det.

Skämt och sido, högtalare och rummets akustik är viktigast. Har man sen en dålig förstärkare kan den försämra en hel del, men om man undviker de dåliga, dvs de med hög dist, så handlar det om små skillnader, jämfört med de viktigare delarna i anläggningen.

Redigerat av Ageve, 17 februari 2013 - 17:31.


#16

Postad 17 februari 2013 - 18:20

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 1

Tror jag inte stämmer. En ögonöppnare brukar vara att jämföra en anläggning med t.ex. högtalare för 3000 kr och elektronik för 10 000 + 10 000 med en anläggning där elektroniken kostar 3000 kr + 3000 kr och högtalarna 15 000 kr. Trots att den sistnämnda anläggningen är lite billigare så skulle troligen nästan alla föredra den då högtalaren i den första säkerligen blir en mycket svag länk i jämförelse. Kommer man högre upp i pris så handlar det nog mest om smakfrågor,,,[/size]


Har deltagit i många sådana test och nästan aldrig har de haft det utfall du påstår. Jag har under en period kopplat in ett par containerfynd - Samsung, tillverkade i 5 mms plywood med ett enda bredbandselement, Mått c:a 25 x 15 x 15 cm. Fast kabel som är tunn som sytråd. (Den blir faktiskt varm redan efter 10 minuter) Huvudanläggningen skulle som ny kostat bortåt 100 kkr. Contaimerfynden vilar på ett par Monitor Audio av bättre modell (kostar väl bortåt 5-6 kkr). MA är kopplade till en övre midfi-anläggning av märket QUAD med en standard-CD.spelare från Marantz. Hittills har INGEN tyckt att Marantz/Quad/MA låter bättre. Jo, mer bas. Men det är allt. En del kunde inte tro att det var Samsungarna som lät utan var tvugna att gå fram och verkligen försäkra sig om det. Skillnaden är mest påtaglig vad gäller 3D-info med en djupare och större ljudbild. Ljudet låter också snabbare med Samsunghögtalarna.
Det här är typiska demonstrationer som man gjorde på 70-80-talet i Storbritannien: Ofta för att kunna motivera köp av svindyra skivspelare. Av någon anledning så har dessa kunskaper fallit bort och man lutar åt nybörjarfelet att högtalarna är viktigast.
Jag hävdar fortfarande att de flesta lyssnar på suboptimerade anläggningar där sällan högtalarna får visa vad de går för. Att högtalarna har högst dist av alla delarna är faktiskt inte avgörande utan vilken kvalitet ljudet har från början i kedjan. Det går lättare att urskilja detaljer i en bild om den är skarp även om glasögonen är kraftigt färgade.

#17

Postad 17 februari 2013 - 18:48

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Sen är ett stort problem att mycket av dagens musik är inspelad/mastrad på ett icke optimalt sätt vilket påverkar negativt

Annars vill jag hålla med om att högtalaren påverkar mer än förstärkaren ang ljudkaraktär och även rummet påverkar mycket.

Redigerat av Purre, 17 februari 2013 - 18:49.


#18

Postad 17 februari 2013 - 19:30

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Jag tycker att det kan bli stor skillnad när man köper en riktigt bra förstärkare, som verkligen orkar driva högtalarna.
Men nu hade du ju inte så stora högtalare, heller så..
Så det är en fråga som inte går att svara med ett rakt svar.

Men rent spontant skulle jag säga att det oftast gör mer för ljudet att byta till en bättre förstärkare.
Det förutsätter iof att man har skapliga högtalare..

#19

Postad 17 februari 2013 - 19:34

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 1
Akustiken (och placeringen) påverkar generellt mest, därefter högtalarna. Förstärkare har jag väldigt svårt att höra någon skillnad på, och den skillnaden är minimal i förhållande till de förstnämnda faktorerna.

#20

Postad 17 februari 2013 - 20:13

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Har deltagit i många sådana test och nästan aldrig har de haft det utfall du påstår.

Tipsa då gärna om vilka högtalare för 3000 kr som under nämnda förutsättningar nästan alltid matchat fem gånger så dyra.

#21

Postad 20 februari 2013 - 08:33

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Om en högtalare kostar 10.000 så tycker jag att man bör lägga minst 6-7000kr på en vettig förstärkare, alltså runt 60-70% av högtalarens värde. Är liksom ingen mening att köpa fina högtalare och sen mata dom med en kass förstärkare så att det ändå låter burkigt. Mina B&W 683 kostade 13.000, förstärkaren Onkyo 1007 ca 10.000. Men det är ju vad jag tycker, kan tycka att min förstärkare är lite klen ändå för högtalarens bästa, funderar på ett slutsteg härnäst. Man vill alltid få ut det där sista ur högtalarna :D

#22

Postad 20 februari 2013 - 10:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Om en högtalare kostar 10.000 så tycker jag att man bör lägga minst 6-7000kr på en vettig förstärkare, alltså runt 60-70% av högtalarens värde. Är liksom ingen mening att köpa fina högtalare och sen mata dom med en kass förstärkare så att det ändå låter burkigt.

Exakt hur kan en förstärkare få ljudet låta burkigt?
Men om nu en förstärkare för, säg 6000 kr, inte påverkar ljudet hörbart och har de funktioner som man behöver, varför ska man då betala mer om man har dyrare högtalare?

#23

Postad 20 februari 2013 - 16:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

...Jag har under en period kopplat in ett par containerfynd - Samsung, tillverkade i 5 mms plywood med ett enda bredbandselement...

...Hittills har INGEN tyckt att Marantz/Quad/MA låter bättre. Jo, mer bas. Men det är allt. En del kunde inte tro att det var Samsungarna som lät utan var tvugna att gå fram och verkligen försäkra sig om det. Skillnaden är mest påtaglig vad gäller 3D-info med en djupare och större ljudbild. Ljudet låter också snabbare med Samsunghögtalarna...


Hum... Det enda du faktiskt beskriver här ovan är att dina Samsunglådor i en given situation tycks låta bättre än dina "MA av bättre modell".

Är det något du glömt i beskrivningen eller vad är din poäng med exemplet egentligen?

...Av någon anledning så har dessa kunskaper fallit bort och man lutar åt nybörjarfelet att högtalarna är viktigast.


Kan instämma i att mycket kunskap tappats bort, och lyckligtvis har en hel del trams gått samma väg... :)

...Att högtalarna har högst dist av alla delarna är faktiskt inte avgörande utan vilken kvalitet ljudet har från början i kedjan. Det går lättare att urskilja detaljer i en bild om den är skarp även om glasögonen är kraftigt färgade.


Det där är en ganska knasig förenkling och generalisering som jag inte alls håller med om.

En förstärkare av hyfsad kvalitet påverkar i princip alltid ljudet betydligt mindre än även de allra dyraste och mest påkostade högtalare, och även om man ibland utan vidare kan höra skillnad på förstärkare i en vettig A/B-test även med ganska enkla högtalare så är denna skillnad i princip alltid oerhört mycket mindre än om man byter högtalare.

Goda källor är definitivt viktiga, men högtalare och akustik är absolut och utan minsta tvekan de svagaste länkarna i de allra flesta anläggningar.

#24

Postad 20 februari 2013 - 19:18

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 2
Att generellt svara på vad som gör störst skillnad är omöjligt utan att utgå ifrån en given referens-setup av förstärkare och högtalare.

Men min erfarenhet, baserad på ett mångårigt hifi-intresse och egna jämförelser, är att dyr förstärkare+billig högtalare nästan alltid låter bättre än billig förstärkare+dyr högtalare.

982jan som verkar ha ännu mer erfarenhet och vet vad han pratar om beskrev det på ett väldigt tydligt sätt.

#25

Postad 20 februari 2013 - 20:33

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Att generellt svara på vad som gör störst skillnad är omöjligt utan att utgå ifrån en given referens-setup av förstärkare och högtalare.

Men min erfarenhet, baserad på ett mångårigt hifi-intresse och egna jämförelser, är att dyr förstärkare+billig högtalare nästan alltid låter bättre än billig förstärkare+dyr högtalare.

982jan som verkar ha ännu mer erfarenhet och vet vad han pratar om beskrev det på ett väldigt tydligt sätt.


Min erfarenhet säger tvärt om efter att själv har testat en centrum titan 500 reciver på mina artec och en himlans massa andra talare.......högtalarna påverkar bra mkt mer än själva förstärkeriet så länge stärkeriet mäktar med att driva dom.

Redigerat av robert293, 20 februari 2013 - 20:36.


#26

Postad 20 februari 2013 - 20:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

högtalarna påverkar bra mkt mer än själva förstärkeriet så länge stärkeriet mäktar med att driva dom.


Det tror jag också. Problemet ibland kan väl vara att kombinera mycket effekt med lågt pris. Därför kan man väl komma till slutsatsen att det är priset på förstärkaren som är avgörande när det som många tagit upp istället är kraften (som man kanske får betala lite mer för) det hänger på?

Redigerat av genstruktur, 20 februari 2013 - 20:55.


#27

Postad 20 februari 2013 - 21:40

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Jag är rädd för att vi pratar om olika saker. 982jan förklarade det bra:

Högtalare påverkar systemkaraktären mest men ljudkälla och förstärkaren påverkar kvaliten mera.


Testa en förstärkare tillsammans med högtalare 1 (billig),2,3,4 och 5 (dyr).
= Oftast ganska lätt att identifera klangskillnaderna mellan högtalarna. Men med en relativt (högtalarna) billig förstärkare är det inte säkert att dyrast högtalare låter bäst.

Testa en högtalare tillsammans med förstärkare A (billig),B,C,D och E (dyr).
= Oftast lättare att ljudmässigt rangordna förstärkarna från billig till dyr.

Mina tidigare högtalare drevs under årens lopp av fyra olika förstärkare som kostade mellan 0,4 och 4 gånger så mycket som högtalarna och det var tydliga kvalitetslyft vid varje uppgradering. Inte heller i den sista konfigurationen kändes högtalarna som någon flaskhals.

#28

Postad 20 februari 2013 - 21:53

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Testa en förstärkare tillsammans med högtalare 1 (billig),2,3,4 och 5 (dyr).
= Oftast ganska lätt att identifera klangskillnaderna mellan högtalarna. Men med en relativt (högtalarna) billig förstärkare är det inte säkert att dyrast högtalare låter bäst.

Testa en högtalare tillsammans med förstärkare A (billig),B,C,D och E (dyr).
= Oftast lättare att ljudmässigt rangordna förstärkarna från billig till dyr.

Mina tidigare högtalare drevs under årens lopp av fyra olika förstärkare som kostade mellan 0,4 och 4 gånger så mycket som högtalarna och det var tydliga kvalitetslyft vid varje uppgradering. Inte heller i den sista konfigurationen kändes högtalarna som någon flaskhals.

Menar du att det alltid är bättre för att det är dyrt? För det är inte alls min erfarenhet.

#29

Postad 20 februari 2013 - 22:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Att generellt svara på vad som gör störst skillnad är omöjligt utan att utgå ifrån en given referens-setup av förstärkare och högtalare.

Visst, det kan säkert finnas någon urusel eller trasig förstärkare men generellt så är alla vanliga vettiga förstärkare inom området "ej hörbar skillnad" till ungefär "extremt liten och knapp hörbar skillnad".
Men normalt så är det högtalare som det är rätt enorm skillnad mellan.

#30

Postad 20 februari 2013 - 22:03

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Menar du att det alltid är bättre för att det är dyrt? För det är inte alls min erfarenhet.

Nej, "dyr" var lite slarvigt utryckt. Jag skulle skrivit "bättre" :)
Numera finns det ju välkonstruerade, högkvalitativa 2-kanalsförstärkare från Kina som ger oerhört mycket ljud för pengarna, i synnerhet jämfört surroundförstärkare som kanske kostar 2-3 gånger så mycket.

#31

Postad 21 februari 2013 - 03:21

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
A. Dynavoice M65 med valfri förstärkare för 12-15000 kr.
B. Monitor Audio RX 8 med valfri förstärkare för 3-5000 kr.

Undra vad som ger bäst ljudkvalitet...? ^_^

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 februari 2013 - 03:22.


#32

Postad 21 februari 2013 - 09:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Testa en förstärkare tillsammans med högtalare 1 (billig),2,3,4 och 5 (dyr).
= Oftast ganska lätt att identifera klangskillnaderna mellan högtalarna. Men med en relativt (högtalarna) billig förstärkare är det inte säkert att dyrast högtalare låter bäst.


Skulle nog snarare och för tydlighetens skull säga att det inte är säkert att man kan uppskatta eller uppfatta den bättre högtalarens kvaliteter om förstärkaren är riktigt usel, och exempelvis kroknar av lasten.

Testa en högtalare tillsammans med förstärkare A (billig),B,C,D och E (dyr).
= Oftast lättare att ljudmässigt rangordna förstärkarna från billig till dyr.


Nej, det är snarare väldigt ofta svårt att "rangordna" förstärkare i ett lyssningstest så att teorin att dyrare låter bättre bekräftas.

Mina tidigare högtalare drevs under årens lopp av fyra olika förstärkare som kostade mellan 0,4 och 4 gånger så mycket som högtalarna och det var tydliga kvalitetslyft vid varje uppgradering. Inte heller i den sista konfigurationen kändes högtalarna som någon flaskhals.


Att du köpt nya förstärkare och upplevt förbättrat ljud varje gång är inte så konstigt, varför skulle du annars behållt den nya?

Och hur vet du om högtalaren var en flaskhals utan att ha bytt och provat?

#33

Postad 21 februari 2013 - 09:46

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Ett intressant blindtest för de intresserade

http://www.matrixhif...enedor_ppec.htm

I detta test spelar man på samma högtalare men olika elektronik/kablar, etc

The results speaks by itself:

How can it be possible that a basic system with such a price difference against the "reference" one, poorly placed, using the cheapest signal cables found, couldn't be distinguished from the more expensive one?

And, most of it all, how come the cheap system was chosen by so many people as the best sounding of the two?

Shouldn't the differences be so evident that it'd be a child's game to pick the best?

Well, we think that each can reach to its own conclussion...

#34

Postad 21 februari 2013 - 10:03

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Ett intressant blindtest för de intresserade

http://www.matrixhif...enedor_ppec.htm

I detta test spelar man på samma högtalare men olika elektronik/kablar, etc


Intressant test, och även om man kanske bör akta sig för slutsatser som att den "billigare" elektroniken faktiskt lät bättre påvisar försöket tydligt att mycket av det man tror är viktigt för välljud i själva verket är ganska betydelselöst eller t o m ren humbug.

Skall man spekulera i varför den "enklare elektroniken vann" kan förklaringen exempelvis finnas i något högre harmonisk dist, vilket ger lite accentuerade jämna övertoner och väldigt ofta (när tillskottet är måttligt) upplevs positivt av de flesta.

Skillnaden verkar hur som helst ha varit försvinnande liten...

#35

Postad 21 februari 2013 - 10:12

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Att du köpt nya förstärkare och upplevt förbättrat ljud varje gång är inte så konstigt, varför skulle du annars behållt den nya?

Och hur vet du om högtalaren var en flaskhals utan att ha bytt och provat?

Ursäkta, jag har läst ditt inlägg tre gånger men förstår fortfarande inte din första fråga ;)
Min poäng (=egen erfarenhet) var just att varje förstärkaruppgradering gav ett tydligt ljudlyft.

Högtalarna är numera utbytta men jag har kvar den ”sista” förstärkaren, och även om det blev ett tydligt lyft börjar jag fundera på om det var värt pengarna :)

#36

Postad 21 februari 2013 - 10:26

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Men min erfarenhet, baserad på ett mångårigt hifi-intresse och egna jämförelser, är att dyr förstärkare+billig högtalare nästan alltid låter bättre än billig förstärkare+dyr högtalare.

Precis tvärt emot min erfarenhet, men alla tycker ju olika så.

#37

Postad 21 februari 2013 - 10:32

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Intressant test, och även om man kanske bör akta sig för slutsatser som att den "billigare" elektroniken faktiskt lät bättre påvisar försöket tydligt att mycket av det man tror är viktigt för välljud i själva verket är ganska betydelselöst eller t o m ren humbug.

Skall man spekulera i varför den "enklare elektroniken vann" kan förklaringen exempelvis finnas i något högre harmonisk dist, vilket ger lite accentuerade jämna övertoner och väldigt ofta (när tillskottet är måttligt) upplevs positivt av de flesta.

Skillnaden verkar hur som helst ha varit försvinnande liten...


Ja skillnaden mellan systemen 14 vs 10 personer kan man nog räkna bort statistiskt, vid större underlag hade det säkert hamnat närmare varandra procentuellt men som du säger så visar iaf detta test under just dessa förutsättningar att det var väldigt svårt att skilja systemen (och när man gjorde det så valde i princip lika många det "sämre" systemet).

#38

Postad 21 februari 2013 - 10:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Ursäkta, jag har läst ditt inlägg tre gånger men förstår fortfarande inte din första fråga ;)
Min poäng (=egen erfarenhet) var just att varje förstärkaruppgradering gav ett tydligt ljudlyft.

Högtalarna är numera utbytta men jag har kvar den ”sista” förstärkaren, och även om det blev ett tydligt lyft börjar jag fundera på om det var värt pengarna :)


Ursäkta om jag uttryckt mig luddigt.
Menade helt enkelt att det är ganska självklart att du tyckt det blivit bättre när du bytt förstärkare, annars hade du väl lämnat tillbaka den nya och skaffat något annat.

Bytet syftade till att förbättra och "resultatet" säger egentligen bara att du varit nöjd med bytet, och ingenting alls om huruvida det blivit större eller mindre förbättring om du istället bytt högtalare.

#39

Postad 21 februari 2013 - 10:33

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Vad hade ni hellre valt av dessa två kombinationer, och vad tror ni hade låtit bäst?

Denna kombo:





Eller denna kombo:





Edit: bytte levinson-slutsteget mot en integrerad förstärkare istället, annars hade det blivit en kuggfråga...

Redigerat av XavierJH, 21 februari 2013 - 10:40.


#40

Postad 21 februari 2013 - 10:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Vad hade ni hellre valt av dessa två kombinationer, och vad tror ni hade låtit bäst?


Rotelstärkaren verkar specad till 8 ohm och Dynaudiolådorna 4 ohm, och är dessutom lite tungdrivna (88dB).
Kanske ingen bra kombination om man vill spela högt.

Annars gissar jag nog att de betydligt dyrare högtalarna låter bättre än de billigare, och att skillnaden på stärkarna vid måttlig volym är mindre.

#41

Postad 21 februari 2013 - 11:00

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Bytet syftade till att förbättra och "resultatet" säger egentligen bara att du varit nöjd med bytet, och ingenting alls om huruvida det blivit större eller mindre förbättring om du istället bytt högtalare.

Fast det är ju precis det jag har gjort. Och innan dess har ganska många högtalare passerat vardagsrummet. För att inte tala om alla lyssningar i butiker, på mässor, hemma hos kompisar etc.

Men jag förstår inte riktigt vad dina kommentarer syftar till. Jag redogjorde för mina erfarenheter och jag anar mellan raderna att du har andra upplevelser. Berätta gärna mer.

#42

Postad 21 februari 2013 - 12:35

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Fast det är ju precis det jag har gjort. Och innan dess har ganska många högtalare passerat vardagsrummet. För att inte tala om alla lyssningar i butiker, på mässor, hemma hos kompisar etc.

Men jag förstår inte riktigt vad dina kommentarer syftar till. Jag redogjorde för mina erfarenheter och jag anar mellan raderna att du har andra upplevelser. Berätta gärna mer.


Du berättade att du bytt stärkare flera gånger och upplevt att ljudet blev bättre, och att du inte upplevt högtalarna som någon flaskhals.

Min slutsats (kanske felaktig) blir då att du inte varit nöjd med stärkaren och därför bytt, men inte brytt dig om att göra något med högtalarna eftersom du gillat dem. Om du nu säger att du under samma tid testat en massa olika högtalare hamnar saken i ett helt annat läge än det jag tycker du beskrivit.

Mina kommentarer har syftat till att belysa att man ibland "vänjer sig" vid hur något låter och därför ibland tycker att det man vant sig vid blir referens eller "låter bäst", typ dina högtalare.

Mina egna erfarenheter är helt enkelt att (givet en viss kvalitetsnivå) vissa högtalare oavsett prisnivå kan låta väldigt lika, men de flesta låter påfallande olika, medan skillnaderna mellan förstärkare nästan alltid är betydligt mindre.

Min erfarenhet säger mig därför att om man har en ganska bra stärkare och vill förbättra ljudet är det tveklöst högtalare och akustik man skall lägga krutet på.

Slutsteg/förstärkare kan definitivt låta olika, medan försteg inte skall låta olika alls såvida de inte är felkonstruerade medvetet eller av okunskap.

#43

Postad 21 februari 2013 - 12:46

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Ett intressant blindtest för de intresserade

http://www.matrixhif...enedor_ppec.htm

I detta test spelar man på samma högtalare men olika elektronik/kablar, etc

Tror det ligger mycket i detta test, alltså att det är väldigt svårt att höra någon skillnad. Det hade varit ännu mer intressant om dom använt flera högtalare, allt från värsta high-end till budget, och undersökt skillnader mellan elektroniken för resp högtalare. När jag har jämfört förstärkare (inte blindtester) har jag väldigt svårt att höra någon skillnad mellan dessa. Högtalarmodell, lyssningsposition i rummet, högtalarnas placering och invinkling, akustik etc. har mycket större effekt på ljudet. Också rent fysikalist är det logiskt att så skulle vara fallet.

#44

Postad 21 februari 2013 - 19:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ett intressant blindtest för de intresserade

http://www.matrixhif...enedor_ppec.htm

I detta test spelar man på samma högtalare men olika elektronik/kablar, etc



2x180w 8ohm Behringer i det billiga systemet kontra Yba-2a, 2x70 8ohm i det dyra tycker jag mig kunna utläsa. Kan det ha påverkat resultatet?

Yba-2a verkar även vara A klass som av vissa anses bäst:-). Vad är Behringern för förstärkarklass?

https://www.prisjakt...kt.php?pu=87937

http://www.stereophi...er-measurements

Redigerat av genstruktur, 21 februari 2013 - 19:12.


#45

Postad 21 februari 2013 - 19:07

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
rummet

#46

Postad 22 februari 2013 - 05:30

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

2x180w 8ohm Behringer i det billiga systemet kontra Yba-2a, 2x70 8ohm i det dyra tycker jag mig kunna utläsa. Kan det ha påverkat resultatet?

Yba-2a verkar även vara A klass som av vissa anses bäst:-). Vad är Behringern för förstärkarklass?


Push-pull class AB är Behringern men den är mer eller mindre ett PA-steg också vilket inte är helt optimalt vill jag hävda. En hel del som har problem med brus och fläktljud hos dom.

#47

Postad 22 februari 2013 - 14:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Push-pull class AB är Behringern men den är mer eller mindre ett PA-steg också vilket inte är helt optimalt vill jag hävda. En hel del som har problem med brus och fläktljud hos dom.


Gör testet ännu mer intressant i så fall :) !

#48

Postad 25 februari 2013 - 20:32

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 1
De som säger att förstärkaren gör mest eller att en dyr förstärkare tillsammans med billiga högtalare låter bättre än tvärtom har nog aldrig gjort ett blindtest. Anledningen till att dyra högtalare och en billig förstärkare oftast låter bättre beror på att det är relativt billigt att bygga bra elektronik idag. Att bygga bra högtalare är inte lika enkelt och billigt och därför lönar det sig så gott som alltid att lägga större delen av pengarna där. En bra förstärkare utan några uupenbara brister går att få för ett par tusenlappar (om man inte behöver stora kraftresurser). Detsamma går tyvärr inte att säga om högtalare.

#49

Postad 25 februari 2013 - 22:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

De som säger att förstärkaren gör mest eller att en dyr förstärkare tillsammans med billiga högtalare låter bättre än tvärtom har nog aldrig gjort ett blindtest. Anledningen till att dyra högtalare och en billig förstärkare oftast låter bättre beror på att det är relativt billigt att bygga bra elektronik idag. Att bygga bra högtalare är inte lika enkelt och billigt och därför lönar det sig så gott som alltid att lägga större delen av pengarna där. En bra förstärkare utan några uupenbara brister går att få för ett par tusenlappar (om man inte behöver stora kraftresurser). Detsamma går tyvärr inte att säga om högtalare.

Visst kan man det. Finns många väldigt bra högtalare för några få tusenlappar. Och visst lyfter många av dessa med riktigt bra förstärkeri.
Skullle nog säga att den som kategoriskt säger att dyr högtalare/billig förstärkare per automatik är bättre än motsatsen inte har så stor erfarenhet.
Men överhuvudtaget är prisjämförelser vanskliga.


#50

Postad 25 februari 2013 - 22:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Håller helt med dig fred. Folk säger ofta att förstärkaren spelar stor roll, men när man frågar om dom gjort ett enda kontrollerat Blindtest får man svaret "det behövs inte, jag vet vad jag hör".

Nej, du ser vad du hör. Det behövs. Kommer spara dig MYYYYCKET pengar.

Den hör myten är ännu mer seglivad än kabelmyten :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.