Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audio Physic Classic 20 låter inte lika bra som jag förväntade mig

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 september 2019 - 21:53

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Hej alla,
förra veckan köpte jag mig ett par Audio Physic Classic 20 begagnat för 13k som var i väldigt fint skick, vars nypris låg runt 30k om jag fattat det rätt.

Nu har jag lyssnat en del på dem och jämfört lite mot mina andra högtalare (Quad S2) som jag gillar väldigt mycket men tänkte att Audio Physic:arna kunde potentiellt bli en uppgradering.

Problemet är att jag inte tycker de låter lika bra som jag förväntade mig. För ett par högtalare som kostade 30k nya. Visst basen går djupt men tycker de inte låter lika öppet som jag förväntade mig, och berör inte på samma sätt som mina Quad S2:or gör. De fångar inte ens uppmärksamhet i ljudet lika mycket och låter lite tråkigare typ. Dock är de riktigt smygga tycker jag. Men funderar lite på om man ska sälja dem eller inte. Då tänkte jag fråga er om ni tror att det kan vara min kringutrustning som gör att högtalarna inte kan blomma ut och spela så bra som de är kapabla till?

Såhär ser min setup ut:
FLAC-filer på min dator -> Via USB till en Atoll DAC100se -> Toslink in till en Musical Fidelity M1 HPA (som typ används som ett försteg) -> In Analogt till en Primare SPA21-förstärkare inställd i "Bypass" stereo-läge.

Har provat att gå från DAC:en direkt till en analog ingång på förstärkaren men tycker ljudet nog lät lite bättre med M1 HPA:n i mellan.

Tror ni att det är min kringutrustning som DAC och förstärkare som håller tillbaka högtalarna och som gör att de inte kommer till sin rätt? Och någon annan som har någon erfarenhet av Audio Physic Classic-högtalare? Tack på förhand.

#2

Postad 10 september 2019 - 05:16

Unregisteredc07acdbf
  • Unregisteredc07acdbf
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Det kan nog vara så att du gillar quads ljudsignstur bättre bara.

#3

Postad 10 september 2019 - 07:29

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Audio Physics högtalare gillar att stå brett isär, testa och gå igenom deras olika förslag på uppställning av högtalare:

https://www.audiophy...g-step-by-step/

#4

Postad 10 september 2019 - 16:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har lyssnat på dessa och håller med, för laid back och anonyma för min smak. Lät inget vidare när volymen drogs upp heller.
Har inte hört Quad S2 men de påminner i designen om både Scansonic och Raidho som jag själv ägt och många andra stativare med banddiskant som jag hört. Samtliga har haft ett mer öppet och engagerande ljud än vad jag kan minnas från lyssning på Audio Physic Classic 20.
Deras högre serier är förvisso bättre men inget jag skulle köpa, ljudsignaturen är snarlik men lite generösare.

 

Vad jag tror: Du vinner inte mycket på ett förstärkarbyten, särskilt inte i samma klass. Möjligen att du kan få upp transparensen och lite större ljudscenario med en mer påkostad maskin eller en rörförstärkare. Spelstilen i övrigt kommer att vara snarlik.

 

Jag hade gått på tipset ovan att först göra ytterligare test med placering så du inte begår ett misstag och om din uppfattning kvarstår därefter så byt till något som passar ditt ljudideal bättre. Finns inget värre än att sitta fast med fel högtalare. Om du gillar öppenheten hos dina S2 men ändå vill byta så kan både högtalare med banddiskant och hornladdning vara rätt att testa.


Redigerat av Blåtand, 10 september 2019 - 18:25.


#5

Postad 10 september 2019 - 19:38

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Tack för era svar, tror jag hittade vad som var felet. Fattar verkligen inte hur jag inte kunde höra det igår när jag jämförde fram och tillbaka.
Det som gjorde att allt lät platt och dåligt var för att jag hade kopplat en Musical Fidelity M1 HPA i mellan och använde som ett försteg mellan DACen och Primaren.
Igår jämförde jag fram och tillbaka men hörde inte någon stor skillnad.
Sedan kopplade jag in mina Quad S2:or idag och skulle lyssna på de och märkte hur platt och dåligt jag tyckte även de lät nu. Jaha, då provade jag att koppla direkt från min Atoll DAC100se analogt till min Primare SPA21 och det blev som natt och dag skillnaden i hur det lät.

Då lät det typ bättre än vad jag någonsin hört Quad S2:orna spela. Sedan lyssnade jag på Audio Physic Classic 20:orna och de lät också riktigt bra nu när jag skippade att koppla M1 MPA:n i mellan (och använde Analog 1 som input på förstärkaren istället för Front EX1 som kag använde när jag hade M1 HPA:n inkopplad).

Har även ett par Wharfedale Jade 3-högtalare som jag också provade och de lät också riktigt bra. Vet inte riktigt vilken av Quad S2:orna, Jade 3:orna eller Classic 20:orna som jag tycker om bäst nu, men nu låter Classic 20:orna riktigt bra i alla fall.
Lyssnade på Mindy Smith - One Moment More och den lät fantastiskt bra i Classic 20:orna och gav mig nästan gåshud. Så nu stämmer inte rubriken på denna tråd längre, nu gillar jag dessa högtalare starkt efter jag kopplat om på ett annat sätt :)

#6

Postad 11 september 2019 - 04:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Gott att det fanns en enkel förklaring, då vet du hur det inte skall kopplas framöver.
Det är också en trevlig sak att ha flera par högtalare så man kan ta sig tid att jämföra innan man beslutar vad som skall gälla framöver.


Redigerat av Blåtand, 11 september 2019 - 04:57.


#7

Postad 11 september 2019 - 23:04

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Gott att det fanns en enkel förklaring, då vet du hur det inte skall kopplas framöver.
Det är också en trevlig sak att ha flera par högtalare så man kan ta sig tid att jämföra innan man beslutar vad som skall gälla framöver.

 

Ja, precis.

 

Är dock väldigt imponerad över hur pass nära Classic 20:orna klassen på ljudet är i Quad S2:orna och Jade 3:orna. Men på vissa områden hör man att Classic 20 är "bättre". Diskanten går högre i registret innan den rullas av osv.

 

Quad S2:orna saknar såklart kraft i basen om man jämför mot Jade 3:orna eller Classic 20:orna. Dock är basen bra för deras storlek, och går ganska djupt men basen finns där utan att ta för sig lika mycket som på Jade 3 eller Classic 20. Den basen som finns dock i Quad S2:orna låter väldigt ren och stram. Basen i Jade 3:orna kommer på andraplats och basen verkar nog lite mjukare och inte exakt lika snabb i Classic 20:orna som de andra två, men istället går den djupare och är ändå väldigt trevlig.

 

Jag har ett par rejäla stativ (Quadral Designstativ G) som jag hade Jade 3:orna ståendes på precis brevid Classic 20:orna. När jag lyssnade på den var det väldigt lätt att tro att det var golvhögtalarna som spelade. De har verkligen pondus i basen för att vara stativare, men de är ju rätt stora stativare så. Dynamiken är galet bra på de också.

 

Men imponerande hur stor stereobild både Quad S2:orna och Jade 3:orna har. Röster låter verkligen som de kommer ifrån mitten och ljudet sträcker sig utanför högtalarnas kanter så man inte hör vart högtalarna kommer ifrån. Stereobilden tyckte jag var i klass med Classic 20:orna på både Quad S2:orna och Jade 3:orna.

Quad S2:orna kommer jag nog inte vilja göra mig av med för de är de högtalarna av alla jag lyssnat på hittills som mest känslomässigt berör. De har en "rörande" ton eller vad man ska säga. Röster "berör" mig mer i de än i Jade 3:orna. Men basen och storskaliga dynamiken från Jade 3:orna eller Classic 20:orna saknar man ibland.

 

Classic 20:orna kostade ju typ dubbelt så mycket som Quad S2:orna eller Jade 3:orna gjorde nya, men de låter ju inte dubbelt så bra. Trodde det skulle vara större skillnad i klass på ljudet faktiskt. Men ändå tycker jag de spelar riktigt fint nu. Och de är riktigt trevliga att kolla på.

 

Just nu känner jag inte direkt att jag vill sälja någon av högtalarna, hehe. Quad S2:orna köpte jag helt nya på hifi-freaks för 5300 kr när de hade rea! För 5300 kr är det ju sjukt mycket välljud per krona alltså, har jag börjat inse nu. Jade 3:orna köpte jag för 4500 begagnat så båda de högtalarna kostar mindre tillsammans än vad jag gav för Classic 20:orna. Men jag gillar alla tre högtalare väldigt mycket just nu, och kommer nog vara nöjd nu ett bra tag framöver förhoppningsvis :) Sen får vi se om det till slut blir så att jag säljer en eller två av högtalarna.  :rolleyes:



#8

Postad 14 september 2019 - 12:13

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Det kan nog vara så att du gillar quads ljudsignstur bättre bara.


Ja så kan det vara. Har nu besämt mig för att hålla hårt i mina Quad S2:or och aldrig sälja dem. Hade varit onödigt speciellt när jag gav 5300 nya för de och de råkade passa min smak så bra.

Hittade ett inlägg från en vid ungefär halva sidan på den här länken: https://www.pistonhe...&t=1712619&i=20

Där skriver han att han tycker om att lyssna på sina Quad S2:or i princip lika mycket som sina Meridian DSP5200.

I några inlägg senare skrev han att eftersom han gillade Quad S2:orna så mycket, så gick han och köpte sig ett par Quad Z3 (ett par golvare med större banddiskant osv, som kostar runt 30 papp) och han föredrog fortfarande S2:orna. Han fortsätter med att ihopp om att Quad Z2:orna skulle vara tightare då det är stativare, tog han hem dem istället, men föredrog ändå S2:orna hm.

Sedan skrev han: "The midrange on them compares very, very well with my Harbeth P3ESR Special Editions which are considered by many as the best bookshelf sealed enclosure you can buy, and they retail at £1875."

Så de ska jag försöka aldrig sälja. Men nu har jag börjat gilla Classic 20:orna mycket också, de låter väldigt avslappnat och oansträngt. Nu har jag inte lyssnat på S2:orna på ett tag så kanske har "vant mig lite vid deras ljud" men om jag skulle lyssna på S2:orna skulle jag nog tycka direkt att de lät öppnare med mer framåt ljud. Dock är basen i Classic 20:orna rolig :)

Jade 3:orna låter också väldigt bra speciellt för pengarna, men har alltid fördragit S2:orna före dem sedan jag skaffade dem. Men tror nu jag föredrar Classic 20:orna före dem så kanske blir så att jag säljer Jade 3:orna och behåller Classic 20:orna och Quad S2:orna.

Audio Physics högtalare gillar att stå brett isär, testa och gå igenom deras olika förslag på uppställning av högtalare:

https://www.audiophy...g-step-by-step/


Tack så mycket för tipset. Vet att placering kan göra stor skillnad så får experimentera lite. Just nu står de liite mer ihop än avståndet jag sitter från dem så kanske inte deras bästa placering.

Finns inget värre än att sitta fast med fel högtalare. Om du gillar öppenheten hos dina S2 men ändå vill byta så kan både högtalare med banddiskant och hornladdning vara rätt att testa.


Minns du vad förstärkare du testade Clsssic 20:orna med? Tycker de låter lite laid-back men inte så farligt. Kanske är min Primare SPA21 en bra matchning för dem.
Vad tyckte du om deras detaljrikedom och stereobild för priset?

#9

Postad 14 september 2019 - 14:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Lite osäker men tror det var med Hegel, kan också ha varit Moon.

 

Lyssningsrummet har ju betydelse så jag kanske skulle upplevt de annorlunda om jag testade hemma och fick justerat in dem där de låter som bäst.
Men man måste ju våga dra några slutsatser när man jämför högtalare i butik annars måste man ju släpa hem och testa allt.

Av det jag hörde från dessa vid tillfället så gick de bort för mig, ibland är folk rörande överens om vad som låter bra och i andra fall så prioriterar man olika.

 

Min snabba bedömning då var att de saknade den öppenhet och dynamik i toppen som jag söker. På senare tid så har jag kommit fram till att de i de flesta fall är högtalare med horn eller banddiskant som passar min smak bäst. Synd bara att det tog så lång tid att inse :)
 



#10

Postad 16 september 2019 - 08:55

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Lite osäker men tror det var med Hegel, kan också ha varit Moon.

 

Lyssningsrummet har ju betydelse så jag kanske skulle upplevt de annorlunda om jag testade hemma och fick justerat in dem där de låter som bäst.
Men man måste ju våga dra några slutsatser när man jämför högtalare i butik annars måste man ju släpa hem och testa allt.

Av det jag hörde från dessa vid tillfället så gick de bort för mig, ibland är folk rörande överens om vad som låter bra och i andra fall så prioriterar man olika.

 

Min snabba bedömning då var att de saknade den öppenhet och dynamik i toppen som jag söker. På senare tid så har jag kommit fram till att de i de flesta fall är högtalare med horn eller banddiskant som passar min smak bäst. Synd bara att det tog så lång tid att inse :)
 

 

Ja som du säger kan rumsakustiken göra stor skillnad.

Ja för 30k som Classic 20:orna kostade nya så finns det säkert högtalare idag för 30k som spelar mer "öppet" och som är mer framåt i diskanten.

Som sagt alla har olika smak och det som en person gillar kanske inte passar en annan. Sedan hör alla lite olika också. Så är ju väldigt subjektivt.

 

Hittade en tysk recension på högtalarna där de faktiskt hade fått 5/5 i prestanda/pris: https://www.stereo.d...-classic-20-477

Vet inte om jag riktigt håller med, dock måste jag säga att jag tycker de är roliga att lyssna på absolut. För 13k känns det ändå som ett bra köp. De har stort och brett stereoperspektiv och går djupt i basen och har en fin "sweetness" i mellanregistret. Och likt mina Quad S2:or, så spelar de med mer känsla än mina Jade 3:or som känns liite analytiska ibland, men samtidigt låter också väldigt bra speciellt för priset. Jade 3:orna har imponerande bred stereobild också, och detaljerat ljud. Däremot tycker jag de saknar något i toppen av diskanten jämfört med de andra två högtalarna. Men de har väldig dynamik och bas (som ändå är snabb och inte tar över) för att vara stativhögtalare.

 

Men om man kollar i den tyska recensionen så ser man att deras frekvenskurva är ganska rak. Men om man kollar i Stereophiles test av Quad S2:orna så ser man att Quad S2:orna har en liten förhöjning i det övre mellanregistret så därav låter de lite mer "öppet". Men jag upplever Classic 20:orna som minst lika detaljerade i ljudet som Quad S2:orna, men banddiskanten har ju lite ett annat ljud som jag gillar. Så får lyssna lite till, men blir nog att jag behåller både Quad S2:orna och Classic 20:orna. Mest för att Classic 20:orna går ner djupt i basen och passar bra till film. Har dock en DALI SUB E-9F-baslåda men den låter inte bra i mitt rum, så då tycker jag det blir bättre bas med Classic 20:orna för film. Hoppas bara inte Classic 20:ornas minimum impedance (enligt testet) på 3.8 ohm är några problem för min Primare-stärkare att hantera  :unsure:

 

Men tack så mycket för ditt svar, var intressant att höra ditt intryck av dem  :)


Redigerat av Unregistered6f63dc08, 16 september 2019 - 09:06.


#11

Postad 23 september 2019 - 12:07

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

I helgen var jag sjuk, hade feber osv. Fick för mig att lyssna på de tre högtalarna. Quad S2:orna och Jade 3:orna orkade jag inte lyssna på och fick typ mer ont i huvudet direkt av någon anledning. Men att lyssna på Classic 20:orna gick bra och var ändå en behaglig lyssningsupplevelse.

 

Har börjat uppskatta ljudet i Classic 20:orna mer och mer och man hör att de är större högtalare än Quad S2:orna och Jade 3:orna. Stereoperspektivet är större både i bredd och djup. Det enda jag kan tycka är lite synd är att de har typ en liten förhöjning i diskanten så ibland när man lyssnar och blundar så kan man inte riktigt bli "lurad" att det är på riktigt ibland, pga att rösten har en liten förhöjning i diskanten som inte låter helt naturligt. Men samtidigt kan det ju vara låtarna jag lyssnar på som är mixade så. Jade 3:orna kan låta lite mer naturligt ibland av den anledningen i samma låtar, men samtidigt hör man att det är mindre högtalare. Överlag tror jag att jag börjat gilla Classic 20:orna mer nu än både mina Quad S2:or och Jade 3:or. Tror det blir att jag säljer Jade 3:orna och behåller Quad S2:orna och Classic 20:orna.

 

Någon annan härinne som har hört Classic 20:orna och kan kommentera vad hen tyckte om högtalarna jämfört med andra högtalare i den prisklassen? Hade varit intressant att veta. Hittar inte så många recensioner om högtalarna.

 

Audio Physics högtalare gillar att stå brett isär, testa och gå igenom deras olika förslag på uppställning av högtalare:

https://www.audiophy...g-step-by-step/

 

Har du hört Audio Physic Classic 20:orna? Skulle vara intressant att höra vad du tyckte om de i så fall.



#12

Postad 02 oktober 2019 - 11:27

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Hoppas det är okej om jag uppdaterar denna tråd.

 

Efter en del lyssnande kom jag fram till att jag föredrog mina Quad S2 och Audio Physic Classic 20:or före Jade 3:orna så har nu bytt bort Jade 3:orna mot ett par Elac 310.2 Jet.

 

Men efter lite lyssnande tror jag att jag föredrar mina Quad S2 och AP Classic 20:orna före Elac:arna också, men hann inte lyssna så mycket igår när jag hämtade ut de och ska lyssna mer idag.

 

Men har läst mycket om de där Elac-högtalarna att de ska ha väldigt luftig och ren diskant osv. Men med min setup tyckte jag diskanten verkade lite avrullad på toppen, inte så öppet och kristallklart som jag förväntade mig att de skulle låta. Men så har jag tyckt om alla mina högtalare, att det saknas upplösning /transparens i det övre registret. Men eftersom jag tycker lite det om alla högtalarna jag har testat, så kan man ju börja undra om det är förstärkaren eller DAC:en som gör att det saknas upplösning i det övre registret. För har ju bara provat med denna förstärkare och DAC.

 

Har hört att Primare SPA21 ska låta mycket bra i stereo, men kan det ändå vara den som gör att mina högtalare inte spelar så bra som de hade kunnat, speciellt i det översta registret?

 

Det jag funderar på är om det skulle vara värt det att köpa hem ett XTZ EDGE A2-300 slutsteg och använda Primaren som endast försteg. Fyndbörsen tror jag har "Buy & try" så jag skulle kunna returnera det om resultatet inte skulle bli något bra. Någon som hört Primare SPA21:an och vet i vilken klass den spelar i ljudet i tvåkanal och om det är så att den saknar lite upplösning i toppen? Tack på förhand.



#13

Postad 08 oktober 2019 - 10:29

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Här kommer ännu en liten uppdatering:

 

Igår var jag iväg och köpte en Pioneer SA-9500 begagnat. Jag provade köra med den som integrerad och den lät väldigt bra tycker jag. Kanske inte hade riktigt samma bredd i ljudet/stereobild som med Primaren men man hörde att den hade ljusare klang och väldigt kraftfull trots att den har mindre effekt än Primaren (2 x 80 W rms i 8 ohm med 0,05% THD). Även på första "hacket" på volymratten lät det ganska högt.

 

Men eftersom Pioneer SA-9500 går att använda som endast slutsteg, så provade jag att koppla från Primarens Front Out och sedan in i Pioneerens "Power in", och satte Pioneeren i "slutstegsläge". Då tycker jag ljudet fick ytterligare ett lyft! När Pioneeren kopplades till "slutstegsläge" så ger den 100% volym hela tiden och dens volymratt har inte längre någon effekt, som det borde vara.

 

Så verkar som att Primarens starka del är dens försteg och Pioneerens starka del är dens slutsteg, och jag tycker resultatet blev väldigt lyckat. Ska lyssna mer idag, men verkar absolut vara en bra kombo ihop med mina högtalare. Och tycker inte jag behöver dra på mer nu jämfört med när jag kör med det inbyggda slutsteget i Primaren, trots att Primaren har högre watt-siffror angivna. Ljudnivån upplever jag som typ samma på samma volyminställning på Primaren.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.