Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#101

Postad 03 oktober 2016 - 19:01

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Mina THX klassade Rotel slutsteg RB1090 resp. RB1095 har 1,8 resp 1,5 volt för full uteffekt.

/Lennart

 

Vad betyder det här? Jag kan väldigt lite och det här kändes kanske som nåt viktigt man bör ha koll på. Om t.ex. Arcam har 1V ut, och dina Rotel har dom nivåerna du nämner, hur påverkar det om de skulle kopplas ihop? Funkar inte? Funkar, men dåligt?



#102

Postad 04 oktober 2016 - 05:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ska ni använda 390/550 som försteg så kolla att Era slutsteg kan styras ut med marginal. Arcam anger 1,0 V som nominell utgångsspänning för pre-out vilket kan vara för lågt för många slutsteg. Känns som nivån är anpassad till Arcams sortiment? Jag vill gärna ha lite "headroom" så att överstyrning undviks.

 

/Lennart

Vill minnas vi har snackat om det innan och att utgångsimpedansen ligger bra just för att kunna styra ut.

Men jag är inte hundra på det!!



#103

Postad 04 oktober 2016 - 05:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vad betyder det här? Jag kan väldigt lite och det här kändes kanske som nåt viktigt man bör ha koll på. Om t.ex. Arcam har 1V ut, och dina Rotel har dom nivåerna du nämner, hur påverkar det om de skulle kopplas ihop? Funkar inte? Funkar, men dåligt?

Ett försteg är specat till att max ge X antal volt ut och ett slutsteg är specat till att vilja ha X antal volt in för att kunna nå maximal nivå.

Är dessa värden för långt ifrån varandra så kan man inte det.

Dock så spelar ingångs/utgångsimpedansen också en stor roll i det hela.



#104

Postad 04 oktober 2016 - 06:41

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Skulle ni säga att det kan bli ett problem med Arcams 1.0V att driva de flesta slutsteg maximalt?

 

Jag skulle tippa på att det faktiskt är så, precis som det är med flera Marantz och Onkyo recivers.

 

Jag velar febrilt mellan en Arcam AVR550 och en Anthem MRX720, det är verkligen inte ett lätt val att göra! Hur hade ni valt och tänkt dessa två modeller emellan? 



#105

Postad 04 oktober 2016 - 06:44

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Arcams modeller gick även upp i pris den 1/10, dock ser jag inget om det på Prisjakt, än.



#106

Postad 04 oktober 2016 - 08:17

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Jag velar febrilt mellan en Arcam AVR550 och en Anthem MRX720, det är verkligen inte ett lätt val att göra! Hur hade ni valt och tänkt dessa två modeller emellan?


Kikade precis som du på dessa 2 innan inköp och för mig föll avgörandet på att Dirac går att köra även via Mac vilket inte Anthems motsvarighet gör (endast PC)

Sen som övrigt så var Arcam snäppet billigare och snyggare enligt mig.

#107

Postad 04 oktober 2016 - 08:24

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Kikade precis som du på dessa 2 innan inköp och för mig föll avgörandet på att Dirac går att köra även via Mac vilket inte Anthems motsvarighet gör (endast PC)

Sen som övrigt så var Arcam snäppet billigare och snyggare enligt mig.

 

 

Ja snyggare är Arcam verkligen! Och Dirac är verkligen det bästa systemet just nu (i normal konsumentnivå) har funderingar på JBL 7-serien sen ett tag och vill tro att Dirac skulle kunna hantera dessa utan att behöva JBLs egna EQ.

 

Nu har/ska Arcam prishöjas lite, så dom är väldigt lika prismässigt nu, inget avgörande i mitt val.

 

Är det någon utav er som vet vilka ljuddacar det sitter i Arcam AVR550?



#108

Postad 04 oktober 2016 - 08:31

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Det jag också anser är en fördel för Arcam är att dom har 7st identiska slutsteg, så att surround och surround back får identisk drivning.

 

Min tanke är ett trekanaligt steg till fronten och ett mindre fyrkanaligt steg till Atmos, och själva förstärkaren får driva surr/surr back.

 

Anthem däremot har bara 5st identiska slutsteg och ett par lågwattade klass D steg till surr back.



#109

Postad 04 oktober 2016 - 09:28

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Ett försteg är specat till att max ge X antal volt ut och ett slutsteg är specat till att vilja ha X antal volt in för att kunna nå maximal nivå.

Är dessa värden för långt ifrån varandra så kan man inte det.

Dock så spelar ingångs/utgångsimpedansen också en stor roll i det hela.

 Vad är det man ska kolla på om man ska se om saker passar ihop? Vilka siffror är viktiga? Finns det annars nån sorts förstärkare man kan sätta imellan som får upp signalen på rätt nivå? Tycker redan det är svårt att veta vad man ska köpa, men extra surt om man till slut köper nåt och så funkar inte grejerna ihop.



#110

Postad 04 oktober 2016 - 10:57

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Låt säga att mitt tänkta slutsteg har en input sensitivity på 1.8V för full output, vad innebär då detta i praktiken om mitt "försteg" har 1.0V ut?


Och är detta något som Arcam skulle kunna lösa med en "uppdatering"?, och varför har dom så låg ut volt tro???

 

Nästan alla slutsteg kräver ju högre siffror än 1.0V för att prestera max output.


Redigerat av Synthesis, 04 oktober 2016 - 10:58.


#111

Postad 04 oktober 2016 - 15:05

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Vart läser du att den bara lämnar 1.0V maximalt?



#112

Postad 04 oktober 2016 - 16:16

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Vart läser du att den bara lämnar 1.0V maximalt?

Sidan E42-45 i manualen, http://www.arcam.co....S-IT-R-SC_3.pdf

 

/Lennart



#113

Postad 04 oktober 2016 - 16:29

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Vart läser du att den bara lämnar 1.0V maximalt?

Testa hemsidan?



#114

Postad 04 oktober 2016 - 16:47

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Står endast Nominal Output 1V RMS. Står ingenting om maximum.

Tänkte om det var samma som min Onkyo, står Rated 1V men maximum är typ 5.5V.



#115

Postad 04 oktober 2016 - 16:59

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Står endast Nominal Output 1V RMS. Står ingenting om maximum.

Tänkte om det var samma som min Onkyo, står Rated 1V men maximum är typ 5.5V.

 

Ja, däremot tyder jag detta som att det är just 1.0V som outputen ligger på. Tror att dom hade skrivit ut det annars.

 

Men hoppas ju att jag har fel.



#116

Postad 04 oktober 2016 - 17:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Bra info om ämnet och hur man lär sig att para ihop.

http://www.audioholi...er-voltage-gain



#117

Postad 04 oktober 2016 - 17:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Och som jag nämde innan så har Arcam relativt låg utgångsimpedans med.

 

Vill man räkna på signalförluster när det kommer till utgång/ingångsimpedans så ska man tydligen göra så här.

You can calculate signal loss based on the output and input impedances.

For example, lets suppose your amp has an input impedance equal to 30,000 Ohm and your preamp has an output impedance equal to 1,000 ohm (ratio = 30:1)

The transferred signal will be as follows:

30,000/(30,000+1,000) * 100 = 96.7%.

If the preamp output impedance is 3,000 Ohm (Ratio = 10:1) then transferred signal = 90.9%

90% is a good value. I think that's why the 10:1 is used as a rule of thumb.

Anyway, a low impedance preout connected to a high impedance input provides better noise rejection but the signal loss of the interconnects will be lower



#118

Postad 04 oktober 2016 - 17:34

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det var intressant. Har undrat just vad det gör för skillnad.

I mitt fall, Preout 470 Ohm och input impedance på steget 10,000 Ohm ger 95,5% 

Låter bra?



#119

Postad 04 oktober 2016 - 18:37

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hmm, med andra ord är som jag tänkte, Arcams 1.0V i lägsta laget och man måste således välja slutsteg med mycket större omsorg.


Bra info om ämnet och hur man lär sig att para ihop.

http://www.audioholi...er-voltage-gain

 

Tack, väldigt läsvärt!



#120

Postad 04 oktober 2016 - 18:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Hmm, med andra ord är som jag tänkte, Arcams 1.0V i lägsta laget och man måste således välja slutsteg med mycket större omsorg.


 

Tack, väldigt läsvärt!

Glöm dock inte att utgångsimpedansen är lägre än vad som är brukligt, vilket är en bra sak.

Jag har 1volt ut på min Sony medans Pass:en vill helst ha 2 volt.

Där är inga som helst problem att driva diskanterna över min bekvämlighetszon.



#121

Postad 04 oktober 2016 - 18:59

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Någon som lyssnat på Arcams egna 2, 3 och 4-kanaliga "värsting" slutsteg och kan skriva några rader om ljudbild, ork etc?

 

Det 3-kanaliga hade man ju velat ha till LCR, klass A/klass G kombo!



#122

Postad 08 oktober 2016 - 16:12

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Det slutade tillslut med en AVR550  :)

 

7 st identiska slutstegskanaler, en riktigt bra förstegsplattform/processing, och Dirac i 7.2.4 känns väldigt bra!

 

Sen att den ljudmässigt ska höra till det bättre i både flerkanal och tvåkanal gjorde det lättare att välja.


Fick även svar direkt av Arcam, och AVR550/850 har en torodial transformator och har en tystare bakgrund och bättre strömförsörjning till försteget/slutstegen iom detta, och ska enligt Arcam prestera lite bättre än AVR390 som processor.

 

Utöver det så är dom identiska, förutom effekt/ström då.



#123

Postad 08 oktober 2016 - 17:50

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Tror du gjorde ett bra val, får hoppas du blir nöjd :)



#124

Postad 08 oktober 2016 - 18:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Trevligt, Grattis :)



#125

Postad 08 oktober 2016 - 19:41

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Tack gubbar  :)



#126

Postad 08 oktober 2016 - 22:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det slutade tillslut med en AVR550 :)

7 st identiska slutstegskanaler, en riktigt bra förstegsplattform/processing, och Dirac i 7.2.4 känns väldigt bra!

Sen att den ljudmässigt ska höra till det bättre i både flerkanal och tvåkanal gjorde det lättare att välja.

Fick även svar direkt av Arcam, och AVR550/850 har en torodial transformator och har en tystare bakgrund och bättre strömförsörjning till försteget/slutstegen iom detta, och ska enligt Arcam prestera lite bättre än AVR390 som processor.

Utöver det så är dom identiska, förutom effekt/ström då.

Säkert ok val. Själv tycker jag Arcam produkterna har lite för hög prislapp, inte för att man själv har några dåliga prylar och är inte avundsjuk på dem som har råd med Arcam.

#127

Postad 09 oktober 2016 - 11:48

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Säkert ok val. Själv tycker jag Arcam produkterna har lite för hög prislapp, inte för att man själv har några dåliga prylar och är inte avundsjuk på dem som har råd med Arcam.

 

Beror lite på hur man ser det, Arcam har ju en ljudkvalitet som klart överträffar andra recivers från många andra märken.

 

Försteg, slutsteg, konstruktion och byggkvalitet håller riktigt hög klass, och utöver det får man full Dirac EQ i 7.2.4 kanaler! Enligt mig är Arcam iom detta prisvärda.

 

Toppmodeller från Onkyo, Pioneer, Denon tex kostar lika mycket som en Arcam AVR550, men når inte upp på samma nivå i ren ljudkvalitet, utan mycket pengar har istället lagts på en massa "onödiga" funktioner. Dom har även inte samma kvalitet på komponenter och på konstruktionen överlag som är betydligt mindre sofistikerad, där Arcam istället satsar nästan allt på just ljudkvaliteten.

 

Det blir i slutändan en mer personlig tolkning, man får lägga pengarna på det man själv anser stämmer bäst ihop med ens egna behov och mål helt enkelt.

 

Ett test:

 

http://www.areadvd.d...fuer-3-300-eur/


Redigerat av Synthesis, 09 oktober 2016 - 11:55.


#128

Postad 09 oktober 2016 - 12:03

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

En vän till min ska köpa ny receiver, och länge var planen en Marantz 7011 eller Denon X6300 när dessa väl släpps. Nu har jag dock insett att Arcam kanske skulle vara ett bättre val pga Dirac som ju ska vara bättre än Audyssey XT32.

Idag har han en Onkyo 876 och han är orolig att effekten ska bli påtagligt lägre med nyare receivers. Tror ni det blir pannkaka med AVR390? 25k är väll någon slags övre rimlighetsgräns. 

Jag var mer inne på en AVR390 + slutsteg istället för att betala de extra tusenlapparna för AVR550. Men du fick till svar att processordelen är något bättre i AVR550? Pratar vi om olika DACar här? Eller bara den eventuella skillnaden i att strömförsörjningen är "stabilare" ?



#129

Postad 09 oktober 2016 - 12:13

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

En vän till min ska köpa ny receiver, och länge var planen en Marantz 7011 eller Denon X6300 när dessa väl släpps. Nu har jag dock insett att Arcam kanske skulle vara ett bättre val pga Dirac som ju ska vara bättre än Audyssey XT32.

Idag har han en Onkyo 876 och han är orolig att effekten ska bli påtagligt lägre med nyare receivers. Tror ni det blir pannkaka med AVR390? 25k är väll någon slags övre rimlighetsgräns. 

Jag var mer inne på en AVR390 + slutsteg istället för att betala de extra tusenlapparna för AVR550. Men du fick till svar att processordelen är något bättre i AVR550? Pratar vi om olika DACar här? Eller bara den eventuella skillnaden i att strömförsörjningen är "stabilare" ?

 

 

Enligt hur jag tolkade Arcams svar så är skillnaden det att iom 550/850 har stabilare strömförsörjning så blir förstegsbiten vinnande, jämfört mot just 390.

 

Vilka högtalare gäller det?

 

Tror kanske inte att skillnaderna är extrema, men 390 avger teoretiskt mer brus och brum jämfört mot 550/850.

 

Pga det och att slutstegen i 550 räcker till att driva i stort sett vilka surroundhögtalare som helst gjorde att jag personligen valde 550 framför 390.


Redigerat av Synthesis, 09 oktober 2016 - 12:20.


#130

Postad 09 oktober 2016 - 12:24

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det gäller i nuläget en 5.1 uppsättning av B&Ws 600 serie, S1 modellen. 

Dvs, 683, HTM61 samt DS3.



#131

Postad 09 oktober 2016 - 12:44

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Beror lite på hur man ser det, Arcam har ju en ljudkvalitet som klart överträffar andra recivers från många andra märken.

Försteg, slutsteg, konstruktion och byggkvalitet håller riktigt hög klass, och utöver det får man full Dirac EQ i 7.2.4 kanaler! Enligt mig är Arcam iom detta prisvärda.

Toppmodeller från Onkyo, Pioneer, Denon tex kostar lika mycket som en Arcam AVR550, men når inte upp på samma nivå i ren ljudkvalitet, utan mycket pengar har istället lagts på en massa "onödiga" funktioner. Dom har även inte samma kvalitet på komponenter och på konstruktionen överlag som är betydligt mindre sofistikerad, där Arcam istället satsar nästan allt på just ljudkvaliteten.

Det blir i slutändan en mer personlig tolkning, man får lägga pengarna på det man själv anser stämmer bäst ihop med ens egna behov och mål helt enkelt.

Ett test:

http://www.areadvd.d...fuer-3-300-eur/


Är inne på något nytt till sommaren. Eftersom jag har A34.2 till front, känns Arcam som lite för mycket pengar även fast 390 hade kunnat ha varit den rätta kandidaten.

#132

Postad 09 oktober 2016 - 13:11

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Är inne på något nytt till sommaren. Eftersom jag har A34.2 till front, känns Arcam som lite för mycket pengar även fast 390 hade kunnat ha varit den rätta kandidaten.

 

 

Ok, vad har du för fronthögtalare?

 

Sälj ditt Primaresteg om effekten i en AVR550 räcker? Eller köp en AVR550 och komplettera senare med slutsteg om behovet finns, och när ekonomin tillåter?


Då sitter du på ett väldigt fint utgångsläge  :) och har även Dirac i 7.2.4.



#133

Postad 09 oktober 2016 - 15:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ok, vad har du för fronthögtalare?

Sälj ditt Primaresteg om effekten i en AVR550 räcker? Eller köp en AVR550 och komplettera senare med slutsteg om behovet finns, och när ekonomin tillåter?

Då sitter du på ett väldigt fint utgångsläge :) och har även Dirac i 7.2.4.

Behåller Primare steget eftersom jag gillar soundet. Kef r100 än så länge ihop med r200c. Är intresserad utav bättre reciver för själva dac delen medan effekt är inte hela världen utan mer viktigt att det passar samman och kommer enbart låta center vara inkopplad medan front körs på steget. Därför känns det lite dumt att betala allt för mycket. Är även intresserad att uppgradera CD spelaren så därför velar jag lite över vad som kan vara mer vettigt för mina behov. Spelar mycket musik om dagarna och en del tv tittande plus Xbox och ibland en del film via Apple tv. Bor ej i Sverige så utbudet är inte lika bra.

Redigerat av Buddaz12, 09 oktober 2016 - 15:31.


#134

Postad 09 oktober 2016 - 17:03

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

En vän till min ska köpa ny receiver, och länge var planen en Marantz 7011 eller Denon X6300 när dessa väl släpps. Nu har jag dock insett att Arcam kanske skulle vara ett bättre val pga Dirac som ju ska vara bättre än Audyssey XT32.

Idag har han en Onkyo 876 och han är orolig att effekten ska bli påtagligt lägre med nyare receivers. Tror ni det blir pannkaka med AVR390? 25k är väll någon slags övre rimlighetsgräns. 

Jag var mer inne på en AVR390 + slutsteg istället för att betala de extra tusenlapparna för AVR550. Men du fick till svar att processordelen är något bättre i AVR550? Pratar vi om olika DACar här? Eller bara den eventuella skillnaden i att strömförsörjningen är "stabilare" ?

 

Har själv haft både Onkyo 805 & 809 vilka väl är relativt lika 876 innan jag köpte mig en AVR550. 

Skulle nog säga att AVR550 är ett klart snäpp upp från dom förstärkarna på de flesta punkter inkl effekt. Så tror inte han behöver vara orolig för just det :)



#135

Postad 09 oktober 2016 - 17:34

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Finns enligt mig en sak som jag oroar mig för med Arcams AVRs.

Och det är, om jag förstår det rätt, att dom inte kan/klarar av att spela upp 24bit/192khz?

Någon som har mer inblick i detta och kan förklara hur det ligger till?

Kan jag inte spela upp lossless FLAC osv så får jag nog se mig om efter annat förstärkeri?

#136

Postad 09 oktober 2016 - 17:56

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Finns enligt mig en sak som jag oroar mig för med Arcams AVRs.

Och det är, om jag förstår det rätt, att dom inte kan/klarar av att spela upp 24bit/192khz?

Någon som har mer inblick i detta och kan förklara hur det ligger till?

Kan jag inte spela upp lossless FLAC osv så får jag nog se mig om efter annat förstärkeri?



Det har bekräftats av bl a arga Apple användare att dessa påkostade Arcam ej klarar ALAC (Apple Lossless).

#137

Postad 09 oktober 2016 - 18:18

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ja läste om detta också tidigare idag.
Själv avskyr jag allt som har med Apple att göra ☺

Men undrar om det här med FLAC och andra lossless format? Är det bara Arcams egna musikuppspelare som inte klarar det? För isf kan man ju köra dator kopplad med HDMI och på så vis kunna spela upp FLAC och andra lossless ändå?

Någon som vet?

Hjälp!!

#138

Postad 10 oktober 2016 - 00:05

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Men undrar om det här med FLAC och andra lossless format? Är det bara Arcams egna musikuppspelare som inte klarar det? För isf kan man ju köra dator kopplad med HDMI och på så vis kunna spela upp FLAC och andra lossless ändå?

Någon som vet?

Hjälp!!

 

 

 
Arcam klarar FLAC. Men inte ALAC:
 
"The Arcam FMJ AVR850/AVR550/S250 manual (p. E-36) lists FLAC amongst the audio codecs that it supports, but not ALAC." 
 
"Confirmed that Arcam does 24/96 for multi-channel and 2 channel with Dirac engaged or dis-engaged." 

Redigerat av xxxx, 10 oktober 2016 - 00:15.


#139

Postad 10 oktober 2016 - 05:21

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

 

 

Det står där nedan: "Kein HiRes-Support oberhalb von 48 kHz"

 

- vilket verkar inte stämma, enligt uppgifterna från avsforum: ""Confirmed that Arcam does 24/96 for multi-channel and 2 channel with Dirac engaged or dis-engaged." 



#140

Postad 10 oktober 2016 - 05:29

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om valet mellan: Arcam FMJ AVR-550 vs Anthem MRX-720 vilka ligger nära i pris-, och ljud (kalibrerings-) prestanda...? 



#141

Postad 10 oktober 2016 - 06:06

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ok, men hur ligger det till egentligen, 24/96 är det verkligen den nuvarande högsta upplösningen? Det är väl 24/192 som är det bästa?

Är dåligt insatt på detta och blir fundersam.

#142

Postad 10 oktober 2016 - 06:10

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om valet mellan: Arcam FMJ AVR-550 vs Anthem MRX-720 vilka ligger nära i pris-, och ljud (kalibrerings-) prestanda...?

Att Dirac är klart mer potent än ARC är iaf bekräftat utav både användare och de tester som gjorts runt om i världen.

Angående ljudkvalitet så är det nog en personlig smaksak, Anthem ska vara lite ljusare i toppen, medans Arcam ska vara lite mer homogen. Om jag bara går på folks beskrivningar och de tester som finns så ska Arcam ha en lite mer potent och förfinad ljudkvalitet.

Redigerat av Synthesis, 10 oktober 2016 - 06:11.


#143

Postad 10 oktober 2016 - 06:18

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Ok, men hur ligger det till egentligen, 24/96 är det verkligen den nuvarande högsta upplösningen? Det är väl 24/192 som är det bästa?

Är dåligt insatt på detta och blir fundersam.

 

 

Intressant, se hur Denon anger infon om upplösningen på t ex Denon AVR-X6300H: " High Resolution Audio - Discover the incredible fidelity of high resolution audio tracks with the AVR-X6300H's ability to decode up to 24-bit/192-kHz lossless files (FLAC and WAV; ALAC/Apple Lossless to 24-bit/96kHz), as well as DSD 2.8MHz (the audiophile format of SACD) and now 5.6MHz tracks, too. Play them from memory devices via the front panel USB, or from network sources – the AVR-X6300H will also play lossy file types such as MP3 and WMA. https://usa.denon.co...ivers/avrx6300h "

 

Här är info om Onkyo TX-RZ1100/3100 : " Network/USB Audio (DSD 11.2 MHz [Stereo], 192/24 PCM, Dolby® TrueHD, FLAC, WAV, ALAC, AAC, MP3, WMA) "

http://www.se.onkyo....ceiver-306.html

 

I motsats, så anger Arcam inte denna sorts information (om upplösning) - åtminstone inte oficiellt i deras dokumentation/manualer som finns på: http://www.arcam.co.uk/range/fmj.htm


Redigerat av xxxx, 10 oktober 2016 - 06:46.


#144

Postad 10 oktober 2016 - 06:21

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Intressant, se hur Denon anger infon om upplösningen på t ex Denon AVR-X6300H: 
 
High Resolution Audio - Discover the incredible fidelity of high resolution audio tracks with the AVR-X6300H's ability to decode up to 24-bit/192-kHz lossless files (FLAC and WAV; ALAC/Apple Lossless to 24-bit/96kHz), as well as DSD 2.8MHz (the audiophile format of SACD) and now 5.6MHz tracks, too. Play them from memory devices via the front panel USB, or from network sources – the AVR-X6300H will also play lossy file types such as MP3 and WMA. 
 
https://usa.denon.co...ivers/avrx6300h "


Mm jag blir inte klok på detta, hoppas vi kommer fram till rätt info under dagen :)

Är på jobbet nu, men ska försöka hinna med att ta reda på detta idag. Viktigt!

#145

Postad 10 oktober 2016 - 06:24

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ett lossless flerkanalsspår som tex DTS HD Master Audio har ju upplösning 24/192.

Så om inte Arcam fixar det så känns ju dessa förstärkare föråldrade redan, eller tänker jag fel?

Är det enbart musikfiler det gäller? Och om det är så, så kan man alltså inte spela upp en FLAC fil med högsta möjliga upplösning genom en Arcam? :(

#146

Postad 10 oktober 2016 - 06:46

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Du behöver inte vara orolig. 99,9% av alla lossless ljudspår på Blu-Ray är endast 24bit, 48khz. 

Endast ytterst ovanliga musikfiler har högre samplingsfrekvenser som 96 och 192khz.



#147

Postad 10 oktober 2016 - 06:49

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Du behöver inte vara orolig. 99,9% av alla lossless ljudspår på Blu-Ray är endast 24bit, 48khz. 
Endast ytterst ovanliga musikfiler har högre samplingsfrekvenser som 96 och 192khz.


Ok! Men känns ändå lite föråldrat utav Arcam?

När samtliga andra märken stöder lossless ända upp till 24/192.

Vad svårt det blev nu, har ju redan beställt, men det skulle ju gå att ändra sig..

#148

Postad 10 oktober 2016 - 06:52

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Vad jag fattade det som så är 5.1 kanalerna på BD 24/192, och kanalerna utöver dem, surround back, Atmos etc på en lägre samplingsfrekvens.

Om det med Arcam innebär att man mister "information" på lossless ljudspår så går den bort för mig.

#149

Postad 10 oktober 2016 - 07:06

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Intressant, se hur Denon anger infon om upplösningen på t ex Denon AVR-X6300H: " High Resolution Audio - Discover the incredible fidelity of high resolution audio tracks with the AVR-X6300H's ability to decode up to 24-bit/192-kHz lossless files (FLAC and WAV; ALAC/Apple Lossless to 24-bit/96kHz), as well as DSD 2.8MHz (the audiophile format of SACD) and now 5.6MHz tracks, too. Play them from memory devices via the front panel USB, or from network sources – the AVR-X6300H will also play lossy file types such as MP3 and WMA. https://usa.denon.co...ivers/avrx6300h "

 

Här är info om Onkyo TX-RZ1100/3100 : " Network/USB Audio (DSD 11.2 MHz [Stereo], 192/24 PCM, Dolby® TrueHD, FLAC, WAV, ALAC, AAC, MP3, WMA) "

http://www.se.onkyo....ceiver-306.html

 

I motsats, så anger Arcam inte denna sorts information (om upplösning) - åtminstone inte oficiellt i deras dokumentation/manualer som finns på: http://www.arcam.co.uk/range/fmj.htm

 

 

Jämför informationen om ljudbehandling/återgivning (utifrån DAC' egenskaper/prestandan) som anges om Onkyo's respective modeller RZ1100/3100 (nya) versus TN3030 (föregående): 

 

PROCESSING FEATURES (Onkyo TX-RZ1100) : 

• HDMI Support for 4K/60 Hz, 3D,Audio Return Channel, DeepColorTM, x.v.ColorTM, LipSync, Dolby Atmos®, Dolby® TrueHD, Dolby® Digital Plus, Dolby® Surround, DTS:XTM, DTS-HD Master AudioTM, DTS 96/24, DTS-ES, DTS Express, DTS Neural:XTM,THX® Cinema/Music/Game, DVD-Audio, Super Audio CD, Multichannel PCM, and CEC

• Dolby Atmos®, DTS:XTM, Dolby® TrueHD, and DTS-HD Master AudioTM Decoding

Separate 384 kHz/32-bit AK4490 Stereo DAC (Front L/R),

2 x 768 kHz/32-bit AK4458 Multichannel DACs (Surround Channels)

Discrete 192 kHz/24-bit AK4388 Stereo DACs (x2) for Zone 2 and Zone 3

• Multiple 32-bit Digital Signal Processing Engines

• 4 DSP Modes for Gaming: Rock, Sports,Action, and RPG • Theater-Dimensional Virtual Surround Function

• Direct Mode and Pure Audio Mode

 

PROCESSING FEATURES  (Onkyo TX-RZ3100):

• HDMI Support for 4K/60 Hz, 3D,Audio Return Channel, DeepColorTM, x.v.ColorTM, LipSync, Dolby Atmos®, Dolby® TrueHD, Dolby® Digital Plus, Dolby® Surround, DTS:XTM, DTS-HD Master AudioTM, DTS 96/24, DTS-ES, DTS Express, DTS Neural:XTM,THX® Cinema/Music/Game, DVD-Audio, Super Audio CD, Multichannel PCM, and CEC

• Dolby Atmos®, DTS:XTM, Dolby® TrueHD, and DTS-HD Master AudioTM Decoding

Separate 384 kHz/32-bit AK4490 Stereo DAC (Front L/R),

2 x 768 kHz/32-bit AK4458 Multichannel DACs (Surround Channels)

Discrete 192 kHz/24-bit AK4388 Stereo DACs (x2) for Zone 2 and Zone 3

• Multiple 32-bit Digital Signal Processing Engines

• 4 DSP Modes for Gaming: Rock, Sports,Action, and RPG • Theater-Dimensional Virtual Surround Function

• Direct Mode and Pure Audio Mode

 

PROCESSING FEATURES (Onkyo TX-NR3030):

• HDMI for 4K/60 Hz Video, 3D, Audio Return Channel,

DeepColorTM, x.v.ColorTM, LipSync, Dolby Atmos, Dolby® TrueHD, DTS-HD Master AudioTM, DVD-Audio, Super Audio CD, Multichannel PCM, and CEC

7 x TI Burr-Brown 192 kHz/32-bit Two-Channel D/A Converters

• Dual 32-bit Digital Signal Processing Engines

• Whole House Mode for Synchronized Housewide Audio • PM Bass for Deep Bass and Clear Mid-Range

• 4 DSP Modes for Gaming: Rock, Sports,Action, and RPG

 

Source http://www.se.onkyo.com/en/a-v-receiver-306.html



#150

Postad 10 oktober 2016 - 07:07

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Vad jag fattade det som så är 5.1 kanalerna på BD 24/192, och kanalerna utöver dem, surround back, Atmos etc på en lägre samplingsfrekvens.

Om det med Arcam innebär att man mister "information" på lossless ljudspår så går den bort för mig.

Det stämmer inte. Absolut vanligast nu för tiden är 24/48 på hela ljudspåret. Jag undrar om det ens är tekniskt möjligt att ha olika bitdjup / samplingsfrekvenser för olika kanaler i ett och samma DTS-HDMA spår.

Det du kanske tänker på är att DTS-HDMA är begränsat till maximalt 192khz samplingsfrekvens vid 6 kanaler, och vid 7 eller flera så är taket 96khz. På grund av bandbreddsbegränsningar. Detta används i praktiken dock på väldigt väldigt få skivor.






Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.