Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Passiv equalizer eller något liknande?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 december 2021 - 18:47

A318
  • A318
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

God eftermiddag,

 

Har ett par högtalare som ursprungligen kommer från en signage-monitor. Använder dessa som en del av en "köksradio". Men på detta vis så så är ljudet helt annorlunda än ursprungligen, när de var kopplade till monitorn. Det verkar som att monitorns förstärkare hade någon förinställning/kompensation som gjorde att ljudet blev mer naturligt. Med min egen förstärkare så låter allt ganska tunt och papprigt. Min förstärkares egna inställningar räcker inte till för att justera bort detta (snarare endast förvärra).

 

Så då är min fråga, finns det någon passiv grej man kan sätta mellan högtalare och förstärkare som man justera ned vissa frekvenser med så att det låter mer som det var tänkt från början? Jag vet egentligen inte riktigt vad som behöver göras, men jag har labbat lite med en androidmobil och en EQ-app och kan på så viss få det att låta rätt okej.

 

Har ingen lust att byta ut hela förstärkaren bara för detta, då den fyller alla andra funktioner perfekt. Å andra sidan är det heller inte försvarbart att lägga ner tusenlappar på något justeringsdon, om det är vad som krävs.



#2

Postad 20 december 2021 - 21:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Byta högtalare istället?



#3

Postad 20 december 2021 - 22:35

A318
  • A318
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Nä, det blir för krångligt och dyrt. Dessa har jag fått gratis eftersom någon slog sönder monitorn de hörde till. Lär inte hitta något i passande storlek och med minst lika bra ljud för någon struntsumma. De är endast 6cm tjocka och väger nästan inget, så de passar perfekt på väggen, utan avancerat ingrepp.

 

NEC_datasheet_Speaker+SP-RM1.pdf (sharpnecdisplays.eu)

 

Finns det ingen lösning så får jag väl sluta lyssna på FM-radio och köra allt genom mobilen.



#4

Postad 28 december 2021 - 08:03

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Den EQ funktion du eftersöker lär kosta mer än ett par andra högtalare.

 

Det sagt, vet du om monitorn hade någon form av baslåda i sig som tog hand om de lägre frekvenserna? Det är inte direkt någon volym i de där pinnarna, och elementen är rätt små, löjligt små till och med, så ja vet inte vad du begär av dom - men det kan vara svårt att tvinga dom att göra saker rent fysiskt som inte är direkt möjliga...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.