Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Peugeot 206, en vanlig 1.4 liters, 2006a årsmodell, startar ej när varm

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 november 2020 - 11:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Vad tror ni, ska ringa bilverkstaden, nåt ja kan kolla innan ?

 

Märkte det igår, startar när kall lätt,, går jättebra, sen när varm, så kan de behövas 2-3 nyckel vridningar, sen tänder den lätt,  sen kan jag köra den en stund, för att samma fel kommer igen.......    räcker bilen står en liten stund typ 10 minuter, sen går den igång.

 

Idag: starta lätt när kall, körde en stund, starta igen, körde en liten stund till och nu behövdes de 2-3 vridningar på nyckeln, sen körda jag hem den och då behövdes de 5-6 vridningar sen gick den igång.

 

Ett litet relä under ratten hörs, men annars ingen respons från startmotorn, inget klick eller nåt alls. När jag vrider nyckeln så lyser instrumentpanelen alltid upp, så allt verkar ok där.

 

All el funkar, bra kraft i batteriet verkar de som,

kollat polerna på batteriet ser ok ut tycker jag,

Provar reservnyckeln, samma fenomen

 

Mest höra om det är något jag lätt kan kolla vidare innan jag bokar dyr verkstad.

Bor i lägenhet och har bara tillgång till min egen parkering och lite verktyg, så kan ej hissa upp bilen o kolla nåt osv...

 

för övrigt, haft bilen 1.5 år, alltid startat lätt, går jättebra, i bra skick i övrigt, olja och vätskor allt ok vad jag kan se.


Redigerat av hundrakg, 13 november 2020 - 11:58.


#2

Postad 13 november 2020 - 12:03

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Vad tror ni, ska ringa bilverkstaden, nåt ja kan kolla innan ?

 

Märkte det igår, startar när kall lätt,, går jättebra, sen när varm, så kan de behövas 2-3 nyckel vridningar, sen tänder den lätt,  sen kan jag köra den en stund, för att samma fel kommer igen.......    räcker bilen står en liten stund typ 10 minuter, sen går den igång.

 

Idag: starta lätt när kall, körde en stund, starta igen, körde en liten stund till och nu behövdes de 2-3 vridningar på nyckeln, sen körda jag hem den och då behövdes de 5-6 vridningar sen gick den igång.

 

Ett litet relä under ratten hörs, men annars ingen respons från startmotorn, inget klick eller nåt alls. När jag vrider nyckeln så lyser instrumentpanelen alltid upp, så allt verkar ok där.

 

All el funkar, bra kraft i batteriet verkar de som,

kollat polerna på batteriet ser ok ut tycker jag,

Provar reservnyckeln, samma fenomen

 

Mest höra om det är något jag lätt kan kolla vidare innan jag bokar dyr verkstad.

Bor i lägenhet och har bara tillgång till min egen parkering och lite verktyg, så kan ej hissa upp bilen o kolla nåt osv...

 

för övrigt, haft bilen 1.5 år, alltid startat lätt, går jättebra, i bra skick i övrigt, olja och vätskor allt ok vad jag kan se.

Kolla kablar. jordflätor osv att det ser helt ut och har bra kontakt.



#3

Postad 14 november 2020 - 12:50

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Har du provat att trycka ner gaspedalen lite samtidigt som du startar då den är varm?

Ett långskott om det skulle funka men kanske värt ett försök. Har själv haft det bekymret på en 2-takts snöskoter med förgasare.

 

Edit: läste inte riktigt och såg ej först att du skrivit att startmotorn ej reagerade alls. Dålig solenoid på startmotorn kanske men då borde det inte spela någon roll om bilen är varm/kall ändå.


Redigerat av HenkeEdge, 14 november 2020 - 12:56.


#4

Postad 14 november 2020 - 13:40

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

tippar på att startmotorn börjar ge sig.



#5

Postad 14 november 2020 - 18:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, verkar som startmotorn börjar ge sig, tid bokat för bettan.... TACK ändå





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.