Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Liten undran om akustik...

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 november 2020 - 07:33

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Fick precis en tanke. När man tänker sig ett biorum tomt på innehåll (möbler och annat), är det ju självklart att rummet inte låter bra akustiskt. med för mycket efterklang och andra biljud. Fyller man det med mjuka textiler och annat som reflekterar, blir det bättre. (Till en viss gräns så klart)

Men nu tänker jag mig en bio-salong. Kan det bli skillnad på ljudupplevelsen om jag sitter ensam eller meed 200 personer? Det borde bli det. Tankar om det? :unsure:

 

/Håkan

 



#2

Postad 17 november 2020 - 07:41

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Blir stora skillnader i lokalen om man kastar in 200 pers.


Tänker du på något speciellt?

#3

Postad 18 november 2020 - 03:03

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Tänker mest på efterklang och färgning av ljudet.

När dom designar en biosalong, har dom förmodligen tagit antal besökare i åtanke. En stor salong borde i teorin ha stora variationer beroende på antal besökare? Men dom har nog svindyra absorbenter mm som jämnar ut skillnaden.



#4

Postad 18 november 2020 - 09:31

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Människor och kläderna som de har på sig både dämpar och diffuserar ljudet. I t.ex. en kyrka med träbänkar och hårda ytor så hörs det en rejäl sänkning i efterklangen när det är mycket folk. Dock brukar ju biostolar ha rätt mycket stoppning så det blir ju en dämpning även om ingen sitter där och även rummet i övrigt är dämpat.

 

Mest hörbara skillnaden på antalet biobesökare är kanske mängden småprat och godisprassel under filmen. ;)



#5

Postad 19 november 2020 - 04:03

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Misstänkte det. Sedan kommer då nästa fråga: Dom som spelat in filmen har säkert tänkt sig en viss upplevelse av ljudet. Sabbas inte detta då för mig, om jag råkar bli ensam i salongen?? Kanske är därför dom klurat ut THX-standard för bio. Eller är det något helt annat?



#6

Postad 05 december 2020 - 13:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag har hört att när Göteborgs konserthus bytte sina stolar så gjorde man tester. Syftet var att en tom stol och en stol med någon sittande skulle ge samma påverkan på rummets akustik.

 

Jag skulle inte bli förvånad om liknande undersökningar gjorts avseende biostolar. THX handlar om mycket och akustik är en av sakerna..



#7

Postad 06 december 2020 - 23:07

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Förstod nästan det...

Intressant. :-)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.