Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Fire1 Byggbilder av fire1se

106 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 maj 2016 - 07:10

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Kommentarer till Fire1 Byggbilder av fire1se

#2

Postad 31 maj 2016 - 07:10

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Grym potential i det rummet! lycka till, kan bli hur bra som helst

#3

Postad 31 maj 2016 - 07:54

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Spännande! Ska bli kul att följa! Lycka till!

#4

Postad 31 maj 2016 - 09:30

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Spännande! Ska bli kul att följa! Lycka till!

 

Grym potential i det rummet! lycka till, kan bli hur bra som helst

 

Tack! :)



#5

Postad 31 maj 2016 - 20:40

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Ser lovande ut! Kommer följas!

#6

Postad 02 juni 2016 - 07:04

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Coolt, helt rätt att känna av rummet innan man börjar bygga! Så gjorde jag åxå

#7

Postad 02 juni 2016 - 09:42

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Ser lovande ut! Kommer följas!


Tack, följer ditt projekt med! :)

#8

Postad 02 juni 2016 - 09:45

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Coolt, helt rätt att känna av rummet innan man börjar bygga! Så gjorde jag åxå


Tack! Du har ju fått till det riktigt bra! Kul med tidningsreportage!

#9

Postad 26 juni 2016 - 12:59

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut👍🏻

#10

Postad 30 juni 2016 - 17:39

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Ser riktigt bra ut

Tack! 



#11

Postad 30 juni 2016 - 18:44

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Ska bli kul att följa, vad har du tänkt för utrustning?

#12

Postad 01 juli 2016 - 09:00

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Ska bli kul att följa, vad har du tänkt för utrustning?

Jag har en JVC X35 som jag kommer fortsätta att använda. I övrigt är jag inte hundra men det lutar åt högtalare från Klipschs THX-serie samt Marantz för resten.



#13

Postad 02 juli 2016 - 13:19

Haffad
  • Haffad
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
ser bra ut, hur många kvm är rummet på?
Vad använder du får 3d program?

#14

Postad 04 juli 2016 - 20:49

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

ser bra ut, hur många kvm är rummet på?
Vad använder du får 3d program?

 

~20 kvm. Jag kör med 3D Studio Max (ver 5, galet gammal :) )



#15

Postad 23 februari 2017 - 13:27

Unregistered5bfb3089
  • Unregistered5bfb3089
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ser mycket lovande ut!! Tummen upp för allt slit..

#16

Postad 23 februari 2017 - 15:21

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Bra jobbat! Jag återkommer ... :)



#17

Postad 23 februari 2017 - 15:38

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Detta ska följas! :)

#18

Postad 23 februari 2017 - 17:08

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Minns det som igår. Kör hårt!


#19

Postad 23 februari 2017 - 22:33

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Ser mycket lovande ut!! Tummen upp för allt slit..

 

 

Bra jobbat! Jag återkommer ... :)

 

 

Detta ska följas! :)

 

 

Minns det som igår. Kör hårt!

 

Tack! Kul att ni gillar det!



#20

Postad 18 april 2017 - 10:47

MAlgol
  • MAlgol
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Ser ju bra ut men jag skulle personligen ha kvar gamla soffan eller iaf nå liknande. Men jag tillhör iofs de som föredrar att kolla på film själv eller med någon mer nära. =)


#21

Postad 08 maj 2017 - 13:21

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Kombinationen Klipsch + Marantz är helt rätt tänkt. Jag kör en SR7010 med Klipsch RF-82mkII. Låter riktigt bra.

Hur tänker du med akustikbehandling av rummet?

#22

Postad 05 juni 2017 - 13:29

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Kombinationen Klipsch + Marantz är helt rätt tänkt. Jag kör en SR7010 med Klipsch RF-82mkII. Låter riktigt bra.

Hur tänker du med akustikbehandling av rummet?

 

Det låter med bra att du är nöjd med Klipsch och Marantz :). Akustikbehandlingen beror på hur rummet mäter men spontant en blandning av absorbenter och diffusorer på både väggar och tak. Podiumet för andra raden kommer att fungera som en stor basfälla. Eventuellt gör jag samma sak med ett mindre scenpodium där framme.



#23

Postad 18 augusti 2017 - 23:10

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Hur går det med bygget? :)

#24

Postad 11 september 2017 - 21:33

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ser trevlig ut, hur tänker du med podiet, varför gjuter du inte en massiv klack? Eller har du någon speciell tanke på varför du gör som du gör med den. Är väldigt bygg intresserad och vill förstå hur det är tänkt, jag menar inget negativt. Bara att man kan lära sig hur andra gör, så när jag själv sen bygger mitt podie kan ta efter för att få till det på bästa sätt. Många bygger dem med ljudfällor osv. Man skulle också kunna bygga in stubbar under dessa, jag har lite funderingar på det. Det är ju synd att låta utrymmet gå till spillo. Jag har också ett litet rum som du, mitt är bara 15 m2. Sen får man verkligen trolla med knäna för att få in allt i dessa rum. Detta med en korridor och ha utrustningen utanför verkar bli bra. Vad har du för mått på rummet och takhöjd ? Mvh Peter

#25

Postad 17 september 2017 - 19:40

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hur går det med bygget? :)

Det går sakta, men framåt :). Tyvärr är det svårt att få tiden att räcka till.



#26

Postad 17 september 2017 - 19:44

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Ser trevlig ut, hur tänker du med podiet, varför gjuter du inte en massiv klack? Eller har du någon speciell tanke på varför du gör som du gör med den. Är väldigt bygg intresserad och vill förstå hur det är tänkt, jag menar inget negativt. Bara att man kan lära sig hur andra gör, så när jag själv sen bygger mitt podie kan ta efter för att få till det på bästa sätt. Många bygger dem med ljudfällor osv. Man skulle också kunna bygga in stubbar under dessa, jag har lite funderingar på det. Det är ju synd att låta utrymmet gå till spillo. Jag har också ett litet rum som du, mitt är bara 15 m2. Sen får man verkligen trolla med knäna för att få in allt i dessa rum. Detta med en korridor och ha utrustningen utanför verkar bli bra. Vad har du för mått på rummet och takhöjd ? Mvh Peter

Tack!

 

Podiumet kommer att fungera som basfälla därav bygger jag som jag gör. Om du googlar på helmholtzresonator så kommer du hitta hur de fungerar i teorin.

 

Jag brukar skriva lite mer på www.fire1.se men tyvärr är det krångligt med kommentarer där eftersom det kommer så mycket skräpkommentarer.

 

Mitt rum är ca 5x3,7x2,3.



#27

Postad 20 februari 2019 - 13:08

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Kul att se att finns fler i Närke trakten som också bygger bio :) Intressant att läsa om dom olika fällorna och gyllene ration för hemmabio, blir att läsa på när jag kommer lite längre i mina biobyggar planer, just nu renoverar jag allt annat först .. det där med prioriteringar vilket som skall göras först har man ju inte alltid nåt att säga till om (om man då är gift/sambo) /Jens I Kumla

#28

Postad 23 april 2019 - 10:57

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Kul att se att finns fler i Närke trakten som också bygger bio :) Intressant att läsa om dom olika fällorna och gyllene ration för hemmabio, blir att läsa på när jag kommer lite längre i mina biobyggar planer, just nu renoverar jag allt annat först .. det där med prioriteringar vilket som skall göras först har man ju inte alltid nåt att säga till om (om man då är gift/sambo) /Jens I Kumla

Tack! Som du säger kul med fler i trakten som bygger :). Jag har nästan renoverat hela huset så det var dags med hemmabion nu men av någon anledning dyker det upp andra saker att göra hela tiden...



#29

Postad 02 september 2019 - 21:45

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Snyggt, det går framåt! Mycket hardcore betongarbete, ska bli kul att se resultatet!

#30

Postad 04 september 2019 - 11:40

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Snyggt, det går framåt! Mycket hardcore betongarbete, ska bli kul att se resultatet!

Tack! 



#31

Postad 04 oktober 2019 - 13:57

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Klinkers är toppen, Man måste ha en solid bas, betong osv för att sedan bygga absorbenter mm. Ett trägolv med luftspalt kan förstöra basen fullständigt i en källare. Så du gör helt rätt. Sen kanske det slutar med heltäckningmatta eller stora mattor. men det är oavsett helt rätt tänkt att bygga fullständigt dött från början.
Det finns massa intressanta lösningar och input på KM studio i Karlskoga. Som inte skulle bli allt för dyra att bygga själv. Även om jag jobbat där så blir det svårt att komma in och titta i studiorna. Men idag finns ju "nätet" såklart. Det är spännande att följa detta bygge med tanke på allt gjutjobb. Jag har precis själv börjat min källare så jag får inspiration här.

#32

Postad 07 oktober 2019 - 12:02

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Klinkers är toppen, Man måste ha en solid bas, betong osv för att sedan bygga absorbenter mm. Ett trägolv med luftspalt kan förstöra basen fullständigt i en källare. Så du gör helt rätt. Sen kanske det slutar med heltäckningmatta eller stora mattor. men det är oavsett helt rätt tänkt att bygga fullständigt dött från början.
Det finns massa intressanta lösningar och input på KM studio i Karlskoga. Som inte skulle bli allt för dyra att bygga själv. Även om jag jobbat där så blir det svårt att komma in och titta i studiorna. Men idag finns ju "nätet" såklart. Det är spännande att följa detta bygge med tanke på allt gjutjobb. Jag har precis själv börjat min källare så jag får inspiration här.

Tack! Kul att du gillar bygget och kul att det kan inspirera dig! :)



#33

Postad 21 oktober 2019 - 10:46

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Om du skall använda översta delen som helmholtz resonator så ska du inte ha i så mycket isolering.

#34

Postad 22 oktober 2019 - 07:43

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 1

Om du skall använda översta delen som helmholtz resonator så ska du inte ha i så mycket isolering.

Det är tyvärr för sent nu, men jag har en plan för att minska på isoleringen om det inte blir bra. Jag har inte byggt och testat någon Helmholtz tidigare men jag har läst om alla möjliga varianter med eller utan isolering så jag valde att fylla den med väldigt lätt isolering. 

 

Den bakre sittraden kommer också fungera som en helmholtz och den är utan isolering för tillfället. Men möjligheten finns att fylla den i efterhand. 



#35

Postad 30 oktober 2019 - 11:16

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Har du läst på lite om DBA (double bass array) ? Tror ditt rum hade passat perfekt :)

#36

Postad 06 november 2019 - 10:48

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Har du läst på lite om DBA (double bass array) ? Tror ditt rum hade passat perfekt :)


Jag läste om det tidigare men jag fick inte till placeringen på något bra sätt eftersom jag inte tordes ha basarna bakom duken.

#37

Postad 06 november 2019 - 11:22

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag läste om det tidigare men jag fick inte till placeringen på något bra sätt eftersom jag inte tordes ha basarna bakom duken.

 

Hänger inte riktigt med. Du har väl bas(ar) där fram oavsett? Man måste inte fylla hela väggen ;)



#38

Postad 07 november 2019 - 12:55

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hänger inte riktigt med. Du har väl bas(ar) där fram oavsett? Man måste inte fylla hela väggen ;)


Som jag förstod det satte man en i varje hörn 1/4 av rummets bred och 1/4 rummets höjd in från hörnet. Det gjorde att de hamnade bakom duken vilket jag inte vågade pga risken med vibrationer i duken.

Jag hittade en artikel av Ingmar Öhman där han lovordade min nuvarande placering. Tyvärr hittar jag den inte nu men den fick mig iaf att köra på det sättet jag gjort nu.

#39

Postad 14 januari 2020 - 23:57

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
hoppas du uppdaterar som fan! kul o se hur det blir :)

#40

Postad 20 januari 2020 - 22:55

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

hoppas du uppdaterar som fan! kul o se hur det blir :)

Kul att du gillar bygget! :) Har haft lite strul med annat ett tag men nu har jag fått upp farten igen.



#41

Postad 17 februari 2020 - 22:04

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Nu börjar rummet verkligen ta form! Stiligt och kul att se lite annorlunda lösningar och materialval! Hur tjocka är väggpanelerna?

#42

Postad 18 februari 2020 - 10:17

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Nu börjar rummet verkligen ta form! Stiligt och kul att se lite annorlunda lösningar och materialval! Hur tjocka är väggpanelerna?

Tack! Panelerna är 25mm tjocka. De finns i 35mm med och jag hade gärna kört med det men det funkade inte överallt (hade jag byggt rummet med insikten om dessa paneler hade jag gjort lite annorlunda så de fått plats). Men det vart verkligen ett lyft i rummet, väldigt behaglig akustik helt plötsligt. Ett extra plus är att de slukar ljus, golvet som var väldigt mörkt innan ser helt plötsigt ljust ut :).



#43

Postad 18 februari 2020 - 10:24

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Riktigt fina paneler!

#44

Postad 19 februari 2020 - 11:12

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Riktigt fina paneler!

Tack! Jag är väldigt nöjd med dom :).



#45

Postad 20 februari 2020 - 12:50

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Det ser tjusigt ut! Du nyttjar inte podiet för hantering av basen? Det ser dämpat ut i övre registret, men inget i de typiska problemområdena i ett mindre rum? Blir det något angränsande rum som ska agera bas-absorbent eller missat jag något på bilderna?

 

Edit: men se, det blir ju absorbenter av podiet, jag tänkte väl det vore behövligt för att få till basen i ett sånt rum. (har lite liknande själv med ganska mycket bas-behandling.)

Estetiskt ser det mycket trivsamt ut sjysta paneler du hittat!


Redigerat av Frisk, 20 februari 2020 - 12:54.


#46

Postad 20 februari 2020 - 21:49

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Det ser tjusigt ut! Du nyttjar inte podiet för hantering av basen? Det ser dämpat ut i övre registret, men inget i de typiska problemområdena i ett mindre rum? Blir det något angränsande rum som ska agera bas-absorbent eller missat jag något på bilderna?

Edit: men se, det blir ju absorbenter av podiet, jag tänkte väl det vore behövligt för att få till basen i ett sånt rum. (har lite liknande själv med ganska mycket bas-behandling.)

Estetiskt ser det mycket trivsamt ut sjysta paneler du hittat!


Tack! Japp, det stämmer med podiumet. Sen tänkte jag använda toppen av baffelväggen med.

Eventuellt hörnen bak också men jag får se hur rummet mäter när allt är klart.

Jag är supernöjd med panelerna :).

#47

Postad 12 april 2020 - 13:37

Thompi9
  • Thompi9
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
är det bara jag som reagerar på att du inte har golvvärme under klinkern? tror det kan bli rätt kallt på golvet under vinter tid,men jag kan ha fel åxå men om man nu har golvkakel (eller va det kallas) brukar man åxå ha golvvärme men men , gillar ditt biobygge helt klart , jag har skälv planer men har fortfarande inget hus så en så länge får det bli vardagsrumsbio

#48

Postad 14 april 2020 - 09:03

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

är det bara jag som reagerar på att du inte har golvvärme under klinkern? tror det kan bli rätt kallt på golvet under vinter tid,men jag kan ha fel åxå men om man nu har golvkakel (eller va det kallas) brukar man åxå ha golvvärme men men , gillar ditt biobygge helt klart , jag har skälv planer men har fortfarande inget hus så en så länge får det bli vardagsrumsbio

 

Jag kommer att ha mattor på golvet. Vi har klinkers + matta i ett annat rum i källaren och det funkar bra. Blir det för kallt i rummet är planen att sätta upp ett elelement längs bakväggen, men jag får se. Det är inte kallt när jag jobbar i rummet men det blir ju så klart skillnad när man sitter still i två timmar :).



#49

Postad 24 juni 2020 - 12:38

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Hur går det för dig? :)

#50

Postad 14 juli 2020 - 14:48

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hur går det för dig? :)


Ursäkta sent svar!

Kul att du kollar läget, det uppskattas!

Jag har haft en hel att stå i på jobb och privat men allt har ordnat upp sig nu och jag satte faktiskt fart igen igår. Jag hoppas komma lagom långt till helgen för att lägga upp lite bilder.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.