Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio-klubben

591 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Confidence C1 (Surroundhögtalare) 1 9,25 (7) Inga priser
Dynaudio Focus 140 (Surroundhögtalare) 1 9,28 (24) Inga priser
Dynaudio Contour S3.4 (Golvhögtalare) 1 9,48 (24) Inga priser
Dynaudio Contour S5.4 (Golvhögtalare) 1 8,5 (3) Inga priser
Dynaudio Excite X12 (Surroundhögtalare) 2 9,12 (16) Inga priser
Dynaudio Excite X32 (Golvhögtalare) 1 8,5 (7) Inga priser
Dynaudio Focus 220 II (Golvhögtalare) 1 8,43 (6) Inga priser
Dynaudio DM 2/6 (Surroundhögtalare) 3 9,08 (11) Inga priser
Dynaudio Focus 160 (Surroundhögtalare) 8 9,17 (11) Inga priser
Dynaudio Excite X34 (Golvhögtalare) 8 9 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X14 (Surroundhögtalare) 2 8,57 (6) Inga priser
Dynaudio Stand 3X (pair) (Högtalarstativ & högtalarfästen) 6 9,24 (16) Inga priser
Dynaudio Contour S 3.4 LE (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Dynaudio Emit M10 (Surroundhögtalare) 4 (0) Inga priser
Dynaudio Emit M20 (Surroundhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Dynaudio Emit M30 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
57 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
Nya Dynaudio Focus serien! (2011). (234 inlägg) 4 år sedan
Ny serie från Dynaudio, Excite (1002 inlägg) 4 år sedan
Dynaudio Contour S1.4 (78 inlägg) 5 år sedan
Dynaudio Emit (Ny serie som ersätter DM) (45 inlägg) 7 år sedan
Köpråd stativhögtalare max 50 000 (57 inlägg) 7 år sedan
Dynaudios DM-serie (239 inlägg) 7 år sedan
Dynaudio Emit m20 + bluesound? (5 inlägg) 7 år sedan
B&W 685 s2 eller Dynaudio Emit M20 (5 inlägg) 8 år sedan
Dynaudio Contour 3.4 vs. ConfidenceC2 eller C4??? (79 inlägg) 8 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 8 år sedan
B&W 805 Diamond köpråd? (34 inlägg) 8 år sedan
Köpråd uppgradering stereo (3 inlägg) 8 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 8 år sedan
Placering Dynaudio Focus (8 inlägg) 8 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 8 år sedan
Ngn som jämfört Dynaudio C1 med B&W 805s? (32 inlägg) 9 år sedan
Dynaudio Focus 140 - Hur mycket kraft behövs? (101 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 9 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 9 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 9 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 9 år sedan
Värt att uppgradera? Kommer det göra någon skillnad för mina ändamål? (5 inlägg) 10 år sedan
Dynaudio Focus 220 MkII (27 inlägg) 10 år sedan
Vad tycker ni om Dynaudio dm 2/6 (37 inlägg) 10 år sedan
Dynaudios Nya Excite serie 2013! (68 inlägg) 10 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 10 år sedan
XTZ 99.26 MK II VS Dynaudio Excite X12/16 (28 inlägg) 10 år sedan
Högtalare för kring 20 000:- (52 inlägg) 10 år sedan
Dynaudio Focus 140 - lyfter de min anläggning? (9 inlägg) 11 år sedan
Dali Mentor eller Dynaudio Focus 140? (26 inlägg) 11 år sedan
Högtalare mellen 20000-30000? (14 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Sonus Faber, Focal Electra eller Dynaudio Contour?? (11 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 11 år sedan
Högtalare till > McIntosh MA 6900 (13 inlägg) 11 år sedan
Lånade hem ett par B&W 685 (dynaudio 2/6 ägare) (17 inlägg) 11 år sedan
Sandfylla stativ (11 inlägg) 12 år sedan
När kommer ersättaren till Dynaudio Contour? (15 inlägg) 12 år sedan
Monitor audio Rx1 eller B&W Cm1 (34 inlägg) 12 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 12 år sedan
dynaudio focus 140 vs focus 220? (12 inlägg) 12 år sedan
Kompakt begagnat för 5k-6k vad köper man? (7 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 13 år sedan
Dynaudio x12 eller elac 203 eller 243 (16 inlägg) 13 år sedan
Val av stativhögtalare, prisklass 7000-10 000:- (34 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio Excite X32 (25 inlägg) 14 år sedan
Stativare till en Marantz M-CR502 (8 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 14 år sedan
Erfaringer med Dynaudio Focus 110, 140? (16 inlägg) 15 år sedan
B&W 804S eller Dynaudio 3.4 Contour? (8 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio Contour S3.4 (21 inlägg) 17 år sedan
Hjälp mig fort! (63 inlägg) 17 år sedan

#101

Postad 03 mars 2008 - 21:56

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Har nu tagit några bilder på mina Dynaudio Audience 42 & 42C.
Det kan inte finnas mer prisvärda, bra högtalare som har en så pass hög WAF faktor!

Är mycket nöjd.
Har funderingar på att köpa Onkyo TX-SR705 och driva paketet med.
Fördel med 3 HDMI in, HD ljud samt möjlighet att hänga på extra förstärkarkraft är man vill.
Allt detta och mycket mer för runt 8 000:-

Fråga: Finns det ,eller kommer det inom kort, någon bättre förstärkare för samma pengar?

Har även spetsat in mig på en Blu-Ray som heter Panasonic DMP-BD30.

MVH
JOEKO

Redigerat av JOEKO, 03 mars 2008 - 22:03.


#102

Postad 06 mars 2008 - 23:15

Unregistered39268
  • Unregistered39268
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
När exakt kommer audience ersättare och kommer de likna focus serien utseendemässigt? Är kluven om jag skall slå till på audience 122 nu eller vänta tills den nya serien kommit ut? Enligt flera butiker så kommer de "väldigt snart" utan att precisera exakt datum. Fick även informationen att priset skall gå upp ca 15%, men ingen verkar veta hur de ser ut. :)

#103

Postad 09 mars 2008 - 12:50

krishna1
  • krishna1
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Jag vill bara dela med mig av min glädje över det fantastiska ljudet som förmedlas av mina Dynaudio Audience 72SE.
Det började ju med en fundering på att köpa nya högtalare och slutade(?) med inköp av ovan nämnda högtalare, Marantz PM-15S1, Marantz SA-15S1 och en flytt till en större lägenhet för att optimera ljudet.

Vad blir nästa steg, tro?

Jag hoppas att ni njuter lika mycket som jag gör.

:)
Krishna

#104

Postad 26 mars 2008 - 15:15

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Lyssande på Focus 220 hemma hos en god vän för två veckor sedan och kunde inte släppa hur bra de lät så jag skeppade iväg mitt Klipsch paket och beställde idag Focus 220, Focus 200C samt Audience 42W, allt i den ljusa och härliga färgen svart.

Dags å handla slutsteg till högtalarna, lutar åt ett Rotel 1095 eller finns det något som är mer passade med Dynaudio runt samma prisklass?

Fick även informationen om att priserna skulle stiga väldigt snart, dock inte så blodigt som 15% men det hade iallafall gjort ett par tusen på Focus 220.

#105

Postad 26 mars 2008 - 16:19

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Trevligt med en dynaudioklubb

Frontar: Audience 52SE
Bakhögtalare: Audience 42w
Center: Audience 122c

Sub: Sunfire HRS8

Förstärkare: Onkyo NR-TX905

Mycket nöjd. Subben intergreras mycket bra och ger mig djupet som man ibland eftersträvar. Har lite bilder i galleriet för dom intresserade(är ingen proffsfotograf) =)

Redigerat av Unregistered2965a9a5, 26 mars 2008 - 16:19.


#106

Postad 30 mars 2008 - 10:23

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Hejsan dynaudio vänner,
lite roliga filmer om tankarna bakom dynaudio;

Del 1
Del 2
Del 3

#107

Postad 25 april 2008 - 10:13

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Dags att välkomna Dynaudio Excite.
Spännade minst sagt, även om inte jag kommer byta högtalare på mycket länge känns det som! B)

#108

Postad 06 juni 2008 - 18:08

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Kommer finnas hos oss inom ett par veckor!!!!!

#109

Postad 12 juni 2008 - 10:42

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Trevligt med en dynaudioklubb!
sitter själv med ett par focus 140 som i dagsläget drivs av en amplifix samt en cdfix och jag är väldigt nöjd!
Dock är det ju som Krishna säger att man hela tiden funderar på om det man har verkligen låter optimalt som det är tänkt att låta, man nojar helt enkelt=)

Var i stockholm för en helg sen och tittade in på reference mest för att kolla in butiken man läst mkt om här på forumet, träffade där Micke som var väldigt tillmötesgående och han lät mig lyssna lite på ett par ML Summit samt ett par contour golvare.
Först ut var Summit som lät fantastiskt bra, spec rösten var något av det sjukaste jag hört, den bara svävade i rummet och det kändes som tjejen som sjöng stog ngn dm framför mig och det kändes som det inte fanns några högtalare alls i rummet!

Över till contour sen som tog över där summit slutade, i princip lika sjukt bra släpp på rösten som när summit kördes, jag bara satt o gapade över hur det kunde låta så otroligt bra och jag har efter detta faktiskt haft lite svårt att släppa upplevelsen och njuta av mina egna grejor=(

Nu undrar jag vad det var som gjorde att det kunde vara så stor skillnad från mina focus till dessa contour? hur mkt spelar rummet in på upplevelsen? kan ju tänka mig att det lagts ett antal kronor på just det ljudrummet samt att elektroniken dom körde på var ett antal klasser högre än det man själv kör på.

#110

Postad 27 juni 2008 - 06:13

Unregistered499faa9b
  • Unregistered499faa9b
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Rummets betydelse gör mer än vad man tror, inget lyssnings rum är det andra likt även om skillnaderna kan vara ganska små.

Jag har själv testat att flytta runt ett par Dynaudio högtalare i olika rum hemma och fick ändrad klang beroende på utformning och inredning av rummen.

Elektroniken kan ochså spela roll , kanske färgar den ljudet i den riktning du föredrar.

Antar att Ref. Audio lagt ner x -antal kronor på att akustik reglera sitt lyssningsrum , man vill nog gärna att högtalarna ska visa sig från sin bästa sida.

#111

Postad 27 juni 2008 - 18:18

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Jag skall snart köpa en ny förstärkare till mina 3 Dynaudio Audience 42 (fram).
Övriga systemet består av 4 st Monitor Audio Raudius 45 samt en Canton sub.

Jag funderar på H/K AVR 255 eftersom man kan hänga på externt slutsteg och mycket mer.
HD ljud är också viktigt eftersom en blu ray spelare också skall inköpas.

Är det någon som har testat kombinationen eller har någon annan lösning att rekommendera?

MVH
JOEKO

Redigerat av JOEKO, 27 juni 2008 - 18:21.


#112

Postad 28 juni 2008 - 09:31

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Jag skall snart köpa en ny förstärkare till mina 3 Dynaudio Audience 42 (fram).
Övriga systemet består av 4 st Monitor Audio Raudius 45 samt en Canton sub.

Jag funderar på H/K AVR 255 eftersom man kan hänga på externt slutsteg och mycket mer.
HD ljud är också viktigt eftersom en blu ray spelare också skall inköpas.

Är det någon som har testat kombinationen eller har någon annan lösning att rekommendera?

MVH
JOEKO


Vad hade du tänkt för prisklass?
Jag har ju själv helt släppt hembio och kör endast 2kanal men jag har kört receiver med stöd för hd ljud samt att jag hade blu-ray och visst lät det bra men om jag ska vara ärlig så låter film i stereo med nuvarande stärkare fantastiskt med så jag hade nog inte hängt upp mig på dom nya hd ljuden.
För mig är bra ljud i musikuppspelning viktigt så OM jag en dag skulle få för mig att vilja kombinera musik med hembio så hade jag nog tittat på en receiver som fixar både musik o film och då hade jag nog kört ngn primare eller arcam receiver som även är kända för sina musikaliska sidor

#113

Postad 28 juni 2008 - 16:12

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej alla.

Jag var och köpte ett par Dynaudio Audience 72SE i dag på Reference Audio i Stockohlm och är grymt nöjd. Jag valde mellan dem och B&W DM683 från Hifi Klubben men efter att ha provlyssnat Audience så var jag såld! Sen att de hade riktigt bra pris på dem var inte helt fel det heller.. :P

Jag använder högtalarna som frontar i min hemmabio där jag kör på Kef 3005se som center och bak högtalare och har en Marantz 7002 som driver allt. Kablar så är det Supra PLY 3.4 med Monster banan kontakter.

Har en fråga om någon som kan lite om detta är sugen på att svara? Vad gör det för skillnad om jag skulle uppgradera högtalarkablarna? Och vilka ska man isåfall titta på?

Tacksam för svar!

mvh Tobbe

#114

Postad 28 juni 2008 - 16:25

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Vad hade du tänkt för prisklass?
Jag har ju själv helt släppt hembio och kör endast 2kanal men jag har kört receiver med stöd för hd ljud samt att jag hade blu-ray och visst lät det bra men om jag ska vara ärlig så låter film i stereo med nuvarande stärkare fantastiskt med så jag hade nog inte hängt upp mig på dom nya hd ljuden.
För mig är bra ljud i musikuppspelning viktigt så OM jag en dag skulle få för mig att vilja kombinera musik med hembio så hade jag nog tittat på en receiver som fixar både musik o film och då hade jag nog kört ngn primare eller arcam receiver som även är kända för sina musikaliska sidor


Fick rekommendation av en handlare att köpa en receiver typ onkyo 705 eller hk 255 och sedan lyfta på ett extra slutsteg.

Vet inte vilket fabrikat som passa bäst. Har dock förstått att många är nöjda med rotel.

MVH
JOEKO

#115

Postad 16 augusti 2008 - 21:03

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Är det någon som testat XTZ-förstärkaren till ett par Dynaudio?
Har nämligen fått nys om ett par Audience 52SE för ett fullt överkomligt pris. Har dock ingen som helst möjlighet att testa kombon.

#116

Postad 31 augusti 2008 - 13:06

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Har nu köpt en svart Denon AVR-2309 för att driva min Dynaudio Audience 42 front med.
Förstärkaren har 7.1 pre out. Jag är nöjd nu, men om jag känner mig själv rätt så kommer uppgraderingsfiluren inom mig att börja skrika om 6-12 månader.

MVH
JOEKO

#117

Postad 01 september 2008 - 08:29

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Har nu köpt en svart Denon AVR-2309 för att driva min Dynaudio Audience 42 front med.
Förstärkaren har 7.1 pre out. Jag är nöjd nu, men om jag känner mig själv rätt så kommer uppgraderingsfiluren inom mig att börja skrika om 6-12 månader.

MVH
JOEKO



Ett tips är att sen köpa en beggad amplifix o hänga på då du hade pre out och sen kör du endast amplifix till 2kanal.
en mkt kompetent stärkare nämligen

#118

Postad 01 november 2008 - 14:40

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Tjena Dynaudio freaks!

Ganska nyligen blev jag Dynaudio ägare!
Köpte en uppsättning Dynaudio Audience 42 & 42C på Hifi-punkten och är grymt nöjd hitills.

Mvh Niklas

#119

Postad 01 november 2008 - 22:56

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Välkommen och kul att du är nöjd med dina dyn.
Har själv ägt 2 olika dyn mod nu och det känns som ett märke jag kommer hålla mig till ett bra tag.
började med focus 140 och kör nu contour 1.4, sista anhalten måste då bli c1 den dagen man vinner på lotto=)

#120

Postad 07 april 2009 - 08:28

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Hej alla, hitta eran lilla klubb och tänkte se om man kunde sluta sig till den :) Har kört Dynaudio i snart 10år och är supernöjd, vet inte om jag någonsin kommer byta högtalarmärke. Kör i dagsläget med ett par Contour 1.8mkII som frontar och en Focus 200C som center. Dessa drivs just nu utav ett Rotel 1095 men planen är att skaffa ett annat 2-kanals steg till frontarna och låta 1095 ta hand om center och surround kanalerna. Har tyvärr fuskat lite och kör med Audiovector till bakkanalerna, fast jag höll ju mig till Danmark i alla fall.

Redigerat av Chattras, 07 april 2009 - 08:29.


#121

Postad 14 oktober 2009 - 01:58

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Jag vill också vara med här :) Köpte ett par Dynaudio Focus 220 idag. Till det skall jag ha min Bladelius Tyr och Vincent tuner, Detta kommer nog bli kanon, har testkört dom i några timmar med morsans Nad Viso för att se hur det låter, och det låter mycket bra, men det kommer bli bättre sen med Tyren. Då skall det nog bli fart på grejorna :D


MVH:Perra

Redigerat av Unregistered2141, 14 oktober 2009 - 12:20.


#122

Postad 20 december 2009 - 18:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Dynaudio 42 - En liten högtalare med ett stort ljud.

Första gången som jag stötte på denna stativare var jag faktiskt på jakt efter en golvare. Jag började envetet diskutera med säljaren och menade att man inte kunde få samma stora ljud ur en mindre högtalare. Men han sade att det hela handlade om en personlig mognadsfas som en del går igenom, inte alla:

Tonårskillar vill ofta ha stora vräkiga högtalare med rejäl basåtergivning då de tror att detta är synonymt med bra ljudåtergivning.

Jag ägde vid tillfället ett par Dali 5005 ur märkets blå serie. Jag var sugen på ett på ett par "Focal Chorus 714 S".
Jag ansåg att dessa var i en rimlig prisnivå, även om det kändes som mycket pengar. Jag minns hur de spelade luftigt, öppet och jag var redo att slå till. Min kompis frågade om jag hade prövat dem med ett större urval av musik, men det hade jag inte. När vi körde hårdrock och roots på dem så blev begränsningarna uppenbara.

Försäljaren propsade på att jag skulle låna hem ett par Dynaudio Audience 42 istället, vilket jag gjorde. Jag blev knappast besviken även om jag vid tillfället inte hade rätt elektronik för dem. Med dessa högtalare fick musiken fler nyanser än vad jag upplevt tidigare. Basen upplevdes som större, inte för dess djup - utan för på sättet som den levererades.

Jag anser fortfarande att Dynaudio 42 klarar av så pass avancerade passager i musik så den väl kunde ha räck för mig i många år framöver. När 42: orna pressas kan de tendera att låta lite hårt ibland. Men jag skulle fortfarande välja dessa framför många golvare idag. De begränsningar de har i djupbas kompenseras snabbt av en snärtig men nyanserad bas som är enormt kraftfull för högtalarens storlek. Vidare så är mellanregister och diskant helt underbart återgivet med denna högtalare.

Jag hade inte skämts för att parat ihop Audience 42 med min Hegel H1, vilket hade varit en skälig förstärkare för dessa stativare. Klangkaraktären i Dynaudios serier känns igen, med utrymme för mer sofistikerade förändringar ju högre upp du kommer. De största två skälen till att jag inte kombinerar hembio och Dynaudio är följande:

1. Om du skall ha en receiver som klarar av att sparka liv i ett par Dynaudio så kommer man inte under 20 000:-
(Inte om man vill ha en prestanda där högtalaren spelar bekymmersfritt och vidare där musikåtergivningen är tillräckligt bra för ren tvåkanal.)

2. Om man väl har lagt pengar på ett helt hembiosystem från Dynaudio med matchande receiver så har man förmodligen spenderat en ansenlig summa. Vidare vill man inte begränsas av hur högt man kan spela. För mig som bor i lägenhet sår vore dessa resurser bara slöseri med pengar.

För mig var tvåkanal en ekonomisk lösning då flerkanal för Focus 140 hade krävt ännu mer avancerad kringutrusning med flerkanalssteg och en extern processsor.

Principen bakom tvåkanalsstereo är att konstruktionen samlar inte damm på samma sätt som en hembioreceiver.
Det kommer hela tiden nya format på hembiosidan, men på stereofronten ser saker och ting ungefär likadant ut som det alltid gjort. Jag lyssnar på mycket mer musik än vad jag tittar på film, men även om jag bara har två kanaler + sub så blir även filmtittande ett äventyr då ljudåtergivningen är mycket hög.

Om jag någon dag skulle bosätta mig i hus skulle en hembio med Dynaudio vara drömmen. Jag medger att jag bara lyssnat till Rotels tvåkanals förstärkare, men det vore verkligen kul att höra en finare Rotel receiver tillsammans med
Dynaudios nya instegs serie.

#123

Postad 20 december 2009 - 19:05

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Tja!
Ansluter till Dynaudio klubben med mina DM2/6 och stativen Stand3
Driver mina DM2/6 med Nad Master M25 som slutsteg och Nad Master M15 som försteg. Är grymt imponerad på mina nya stativare!

Mvh Andreas

#124

Postad 20 december 2009 - 20:15

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Alltid skoj och nördigt att vara med i en klubb så jag ansluter mig med mina Focus 220, rolig högtalare som spelar allt med bravur. Spelas för närvarande med Rotel 15-serien.
Kablaget består av 99.9999% ren kopparkabel i form av vanlig högtalarkabel från Kjell.
Hörde Focus för ett bra tag sedan med Hegel och det lät fantastiskt så visst är man sugen, men vet inte om Hegel gillar min musik.
Måste också testa mina Focus med Nuforce-stegen.

#125

Postad 20 december 2009 - 22:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Well, Herr. Hegel och Dynaudio är en schysst kombo.

Jag bytte upp mig från Primare i20 till Hegel H1, vilket var en sååå stor skillnad i ljud.

Primare vs Hegel

#126

Postad 21 december 2009 - 08:12

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Well, Herr. Hegel och Dynaudio är en schysst kombo.

Jag bytte upp mig från Primare i20 till Hegel H1, vilket var en sååå stor skillnad i ljud.

Primare vs Hegel


Jo det kan jag tänka mig, lyssnade på Focus och Primare för ett par år sedan och det lät bra men Hegel lät bättre, båda lät dock sådär till den musik jag lyssnar på mest.

#127

Postad 26 december 2009 - 01:54

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Testa annars med Bladelius Tyr :( Jag använde förut min Tyr
till mina Focus 220. Om man letar lite så kan man hitta en Tyr
för 12-13k om man har tur :D Bladelius liknar NuForce i ljudet
och det är nästan samma pengar, beror lite på vad man skall
ha. Focus och Bladelius lät mycket bra, fungerar också med
Primare som låter lite mjukare men om det är tjonget i basen
du är ute efter då är det Bladelius eller NuForce du skall ha :(


Mvh Perra

Fanns ingen tråd om Dynaudio så jag startar väl en då?

Här kan vi väl berätta lite om vad vi har och hur vi driver våra högtalare..
Vilka kablar vi har osv.
Vad funkade bättre och vad funkade sämre, dela med er utav era erfarenheter.

Själv så har jag precis köpt mig ett par Contour s3.4 och inser nu snabb att mitt classic 8.0b steg inte räcker till så nu är jag på jakt efter nytt.

Ska ta hem å testa dessa omtalade NuForce blocken som har fina recensioner.
Är det något som ni skulle vilja tipsa om så gör det gärna här i denna tråd..

Så shoot, ordet är ditt.



#128

Postad 10 januari 2010 - 23:01

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag satt och läste lite hifi-annonser nyss på hifimagasinet
när jag fick se den här annonsen B) Något för den som vill
hosta upp en bra slant ;)

Dynaudio Evidence Master säljes!!!

http://www.hifimagas...?annonsID=23443

Kolla även in i länken på sidan där dom står i hans lägenhet ^_^

#129

Postad 14 januari 2010 - 01:33

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Nu släpper Dynaudio sin Sapphire i blått men den som väljer denna modell blir ganska ensam om dom :)

Tredje bilden ner på sidan:
http://www.my-hiend....ead.php?p=67836

http://www.dynaudio....ng/sys_news.php

#130

Postad 16 februari 2010 - 14:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Ansluter mig härmed till Dynaudio Klubben.

Hegel H1mk4 + Dynaudio Focus 140


:)

#131

Postad 16 februari 2010 - 15:44

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Ansluter mig också då jag är nybliven ägare av Dynaudio! :)

Har för tillfället ett par Dynaudio Excite x12 i vit högblank och Dynaudios stativ stand 3 i samma färg, alltsammans är en fröjd för ögat.

Nu ska det letas förstärkare! :blush:

/Andreas

#132

Postad 16 februari 2010 - 15:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Hegel H70 är det billigare alternativet.

Jag blev avrådd från säljarna på Ljudmarkan att köpa Naim till min Focus 140 även om dom säljer Naim. Jag vet inte om Hegel H70 finns att lyssna på än. Annars gjorde jag "Bino" på forumet en liten tjänst genom att på eget bevåg lyssna på

Rotel 1520 (2x60watt) och kostar 9 990:-

Både Rotel, Hegel och Bladelius är personliga favoriter när det kommer till Dynaudio. Men jag har även hört en
Marantz PM7001KI driva ett par Audience 52 på ett mycket bra sätt, men ljudet blir lite snällare.

Redigerat av Glidtassen, 16 februari 2010 - 15:54.


#133

Postad 16 februari 2010 - 17:38

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Jaså? Var jag har "läst" ska Naim fungera alldeles förträffligt med Dynaudio. Men det bästa är att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting. Naim faller mig i smaken designmässigt, sen att den faktiskt är bland de få som får plats på min media-bänk djupmässigt & höjdmässigt.

Ska bege mig till ljudstudion nu någon dag och ta med högtalarna för en demo med Naim och så får jag se. Allt annat är bättre än vad jag har nu känns det som :)

Roteln var intressant Glidtassen, hade tänkt mig runt 10 000-15 000:- för förstärkare.

Har en liten fråga:

Vad är det för skillnad på ex Naim Nait 5i (integrerad förstärkare)
Och Naim NAC 152 XS (förförstärkare) + Naim NAP 155 XS (slutsteg)

Naiten har integrerat slutsteg och nac + nap är slutsteg separerat med förförstärkare. Skiljer enbart 10W i effekt, är det stor skillnad mellan förstärkare & förförstärkare + slutstegskombination?

/Andreas

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 16 februari 2010 - 17:40.


#134

Postad 16 februari 2010 - 17:46

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Får också ta och ansluta mig till Dynaudio Klubben.

Har ett trevligt desktopsystem bestående av Dynaudio Excite X12, som drivs av en NuForce Icon.

#135

Postad 16 februari 2010 - 19:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jaså? Var jag har "läst" ska Naim fungera alldeles förträffligt med Dynaudio. Men det bästa är att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting. Naim faller mig i smaken designmässigt, sen att den faktiskt är bland de få som får plats på min media-bänk djupmässigt & höjdmässigt.

Ska bege mig till ljudstudion nu någon dag och ta med högtalarna för en demo med Naim och så får jag se. Allt annat är bättre än vad jag har nu känns det som :blush:

Roteln var intressant Glidtassen, hade tänkt mig runt 10 000-15 000:- för förstärkare.

Har en liten fråga:

Vad är det för skillnad på ex Naim Nait 5i (integrerad förstärkare)
Och Naim NAC 152 XS (förförstärkare) + Naim NAP 155 XS (slutsteg)

Naiten har integrerat slutsteg och nac + nap är slutsteg separerat med förförstärkare. Skiljer enbart 10W i effekt, är det stor skillnad mellan förstärkare & förförstärkare + slutstegskombination?

/Andreas


För och slutsteg

Det brukar vara med fördel att separera för och slutsteg för att eliminera eventuella störningar som kan komma från stora ringkärnerafos osv. Det blir lättare på så sätt att separera känsliga komponenter och därmed höjer man ljudkvaliten.

Självklart skall du pröva själv, Naim har en jättevacker design och jag har bara hört fina saker om märket
När jag köpte min Hegel ville jag dock ha två saker: en kraftfull integrerad förstärkare med no-nonsense uppbyggnad. Vidare såg jag också att den skulle ha flera linjeingångar.

En förstärkare skall gärna dubblera sin effekt vid en ohm-halverning, vilket min Hegel gör. Den är kraftfull i rena ampere.

Dynamisk effekt: Vad en förstärkare lämnar i korta stötar
Kontinuerlig effekt: Det minsta förstärkaren lämnar oavsett belastning i 8 resp. 4 ohm


Även om en förstärkare kan leverera t.ex. 2 x 100 kontinuerligt (det minsta den lämnar oavsett belastning 4 eller 8 ohm) så föreligger skillnader med vilken hastighet den klarar att lämna det. När man talar om ampere så kan man se till hur förstärkaren går från 0-100% effekt, alltså hur watten levereras.

Det du bör titta på Andreas är den kontinuerliga effekten och välja den förstärkare som kan kontra de brokiga
laster som dina högtalare kan utgöra. Nu vet jag att Dynaudio har skapat Exite serien för att leverera mindre krävande högtalare för olika förstärkare. Men efter vad jag läst om dem så behöver dom fortfarande en bestämd hand.

Att jag sedan väljer en Hegel för över 17 000:- beror på att jag verkligen ville ha en snärt i ljudbilden. Jag efterlyste ett sk.transientsvar

Transientsvar: Ljudet presenteras med ett tydligt anslag, konturskärpa och attack.

Detta är svårare att åstadkomma med en lättare förstäkare. Ljudet kan bli lite tunt och mesigt med en för klen förstärkare.

Nätdelen (Ringkärnetrafon) i min Hegel är som en handboll, och tung är den också.

Rotel ger en perfekt ljudbild med dina Exite, ljudet är öppet och rappt. Det är gott om snärt och attack.

Mitt råd är att låna hem: Naim eller Rotel och pröva för att det är ditt eget omdöme som räknas.


Mvh

Tassen

:)

Redigerat av Glidtassen, 16 februari 2010 - 19:27.


#136

Postad 16 februari 2010 - 19:30

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Ska bege mig till ljudstudion nu någon dag och ta med högtalarna för en demo med Naim och så får jag se. Allt annat är bättre än vad jag har nu känns det som :)

Roteln var intressant Glidtassen, hade tänkt mig runt 10 000-15 000:- för förstärkare.


Jag har lyssnat på Rotel tillsammans med både X32 och X12. Av någon anledning lät den bättre med X32 men det kan mycket väl ha att göra med uppställningen som förmodligen var långt ifrån optimal för någon av högtalarna. När jag lyssnade på X12 tyckte jag väl att det lät sådär men sen kopplade vi in Primare I21 och då plötsligt hände det grejer.

Ljudstudion säljer väl även Primare så passa på om du ändå är där och lyssnar på Naim.

Av någon anledning så rekommenderas ofta Rotel och Hegel till Dynaudio här. Läser man på norska forum så är det Primare och Hegel. Förmodligen är alla tre bra alternativ men glöm inte bort att det är du som avgör vad du gillar bäst.

#137

Postad 16 februari 2010 - 20:31

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

För och slutsteg

Det brukar vara med fördel att separera för och slutsteg för att eliminera eventuella störningar som kan komma från stora ringkärnerafos osv. Det blir lättare på så sätt att separera känsliga komponenter och därmed höjer man ljudkvaliten.

Självklart skall du pröva själv, Naim har en jättevacker design och jag har bara hört fina saker om märket
När jag köpte min Hegel ville jag dock ha två saker: en kraftfull integrerad förstärkare med no-nonsense uppbyggnad. Vidare såg jag också att den skulle ha flera linjeingångar.

En förstärkare skall gärna dubblera sin effekt vid en ohm-halverning, vilket min Hegel gör. Den är kraftfull i rena ampere.

Dynamisk effekt: Vad en förstärkare lämnar i korta stötar
Kontinuerlig effekt: Det minsta förstärkaren lämnar oavsett belastning i 8 resp. 4 ohm


Även om en förstärkare kan leverera t.ex. 2 x 100 kontinuerligt (det minsta den lämnar oavsett belastning 4 eller 8 ohm) så föreligger skillnader med vilken hastighet den klarar att lämna det. När man talar om ampere så kan man se till hur förstärkaren går från 0-100% effekt, alltså hur watten levereras.

Det du bör titta på Andreas är den kontinuerliga effekten och välja den förstärkare som kan kontra de brokiga
laster som dina högtalare kan utgöra. Nu vet jag att Dynaudio har skapat Exite serien för att leverera mindre krävande högtalare för olika förstärkare. Men efter vad jag läst om dem så behöver dom fortfarande en bestämd hand.

Att sedan jag väljer en Hegel för över 17 000:- beror på att jag verkligen ville ha en snärt i ljudbilden. Jag efterlyste ett sk.transientsvar

Transientsvar: Ljudet presenteras med ett tydligt anslag, konturskärpa och attack.

Detta är svårare att åstadkomma med en lättare förstäkare. Ljudet kan bli lite tunt och mesigt med en för klen förstärkare.

Nätdelen (Ringkärnetrafon) i min Hegel är som en handboll, och tung är den också.

Rotel ger en perfekt ljudbild med dina Exite, ljudet är öppet och rappt. Det är gott om snärt och attack.

Mitt råd är att låna hem: Naim eller Rotel och pröva för att det är ditt eget omdöme som räknas.


Tack för den fina informationen. Mycket nyttig info!

Nackdelen då med slutsteg separerat från försteg, är bara priset då egentligen? För det stiger dessvärre en hel del...
Mjo, Naims instegsmodeller har inte allt för många ingångar tyvärr vilket jag hade önskat fler. Phono tex, då måste man klättra upp till XS serien och den kostar nästan det dubbla jämfört med Nait 5i.

Provlyssning som sagt ligger väl tillhands just nu :)

#138

Postad 16 februari 2010 - 22:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Eller en förstärkare med en Dual-Mono konstruktion?

En Dual-Mono konstruktion innebär att varje kanal har ett eget slutsteg som arbetar oberoende av varandra.
Det har min Hegel H1 och det hade även min andra förstärkare Primare i20. Samma konstruktion återfinns även i NADs
M3 om jag inte minns fel.

Till dina stativare rekommenderar jag att lyssna på:

Hegel H70
Rotel 1520
Primare i21
Marantz 7001KI
Harman Kardon 980


Jag har hört alla dessa med Dynaudio men gillar Rotel 1520 och Marantz 7001KI bäst. Men dessa två är helt olika.
Om du vill ha ett generöst mellanregister, lenare ljud så blir det Marantzen. Om du vill ha lite mer grepp och snärt blir det nog Roteln. Jämförelser mellan Primare och Hegel kan du hitta i ett av mina album där dessa beskrivs mer utförligt.

Redigerat av Glidtassen, 16 februari 2010 - 22:56.


#139

Postad 16 februari 2010 - 23:04

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Jag har minsann också skaffat mig dynaudio nu...
313000 kosta mitt paket, men då fick jag även en bil på köpet :)

VW Golf GTI 2010.

#140

Postad 19 februari 2010 - 20:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Mina Focus 140 är verkligen allround.

Det spelar ingen roll vad jag matar dem med så presenteras det på ett bra sätt. Dom är lite rundare i klangen än Audience serien, men har samtidigt en bredare ljudbild.

#141

Postad 14 mars 2010 - 22:03

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Nu är det nya priser på G enligt prisjakt såg jag.
En del modeller har åkt upp 5-6k. Confidence C2
kostade innan prishöjningen 112k. Nu kostar den
119k. :)


Mvh Perra

#142

Postad 27 april 2010 - 06:48

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen köpt en förstärkare till mina Dynaudio excite x12! Blev en Bladelius Tyr :)
Can't wait :)

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 27 april 2010 - 06:49.


#143

Postad 19 maj 2010 - 03:37

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Nu går det att bjuda på det sista paret Dynaudio Sapphire i blått. Det enda paret i den färgen :)

http://www.dynaudio.com/eng/news.php

Mvh Perra

#144

Postad 19 maj 2010 - 04:20

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Får hoppas att Dynaudio uppgraderar Contour och Confidence nu också när dom har fått ihop en bra slant för Sapphire modellen. 1000 par Sapphire och ett pris på 125.000:-/paret. Jag tycker verkligen att det är dax nu att komma med något nytt. Confidence C2 har väl funnits sedan 2003, känns som en gammal modell och Contour S5.4 kom väl 2004 om jag inte minns fel.

#145

Postad 22 maj 2010 - 22:44

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Ingen som vet om det kommer någon ny Contour eller Confidence serie inom kort?

Mvh Per

#146

Postad 14 juni 2010 - 20:46

ENS
  • ENS
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag vill också vara med i klubben!

Har ett par Focus 220.

Eftersom det har varit lite diskussion om Naim och Dynaudio kan jag passa på att bidra med min erfarenhet. När jag letade lämplig förstärkare till mina högtalare lånade jag hem en Naim Nait XS. Hade läst mycket om den och var övertygad om att det skulle vara den perfekta förstärkaren. Tyvärr slutade det i moll, Naimen orkade inte kontrollera basen och ljudet släppte inte riktigt. XS:en är en ruggigt kompetent förstärkare men inget för Focus 220, enligt mig. Observera att min erfarenhet enbart gäller Naim Nait XS ihop med Focus 220 MKI. Det kan hända att den spelar utmärkt med andra Dynaudio-högtalare, 220:n är ju känd för att ha bumlig bas om den inte får ett kraftverk till förstärkare.

#147

Postad 25 juli 2010 - 11:59

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Har ju haft ett par Dynaudio Excite X16 hemma nu ett tag som jag är grymt nöjd med. Beställde en ny Golf miljödiesel häromdagen och såg då givetvis till att få med Dynaudiosystemet i den :D . Ska bli kul, har haft riktigt sunkigt ljud i bilen nu och pendlar en hel del.

Så jag borde väl få vara med i klubben också... ;)

#148

Postad 24 oktober 2010 - 01:52

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Från och med nu kan man få Focus 140 och Focus 220 Mk2 i vit eller svart pianolack.

http://www.dynaudio....index7.php#news

#149

Postad 09 januari 2011 - 11:30

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Då skriver jag också in mig i tråden, ett par Dynaudio Excite X16 står nu hemma och spelar. Det låter riktigt bra! :)

#150

Postad 14 februari 2011 - 00:58

sedato
  • sedato
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej!

Håller på och ska inhandla en ny 2 kanals anläggning och är lite kluven.

Har varit inne och lyssnat på Dynaudio Excite X12 tillsammans med Tyr och Sugden och enligt mig lät Sugden väldigt bra med Excite. Nu till mitt dilemma, jag tittade på nätet på Dynaudio Focus 110A som är aktiva och tycker de verkar intressanta. Tyvärr finns ingen butik i närheten som har dom för demo, då hade det blivit enkelt och lyssna sig till rätt val. Priset för aktiva Focus är lägre än Excite + Sugden. Frågan är om dessa aktiva Focus spelar bättre än Excite kombinerat med en kompetent förstärkare? Focus har bättre element osv och är en modell serie bättre men är den inbyggda förstärkaren så bra att den kan mäta sig med en 2 kanals integrerad för 15k+? Någon som hört Focus 110A och jämnfört med 110 + förstärkare tex? Man kan tro att Dynaudio valt en förstärkare som utnyttjar Focus potential till fullo eller åtminstone nästintill men eftersom jag ej kan lyssna på dessa innan köp hoppas jag på synpunkter från någon som hört dessa.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.