Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IMAX Göteborg, dålig skärpa?

16 svar till detta ämne IMAX biograf
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 september 2021 - 08:38

Boojah
  • Boojah
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Var först och såg IMAX i Göteborg för att se The Rise of Skywalker vid premiären. Grym upplevelse överlag men var besviken på skärpan! Kändes knappast som 4k, utan snarare som enhanced 4K, aka fejk 4K som jag har på projektorn hemma, om ens det. Framförallt var min upplevelse att konvergensen var fel, att tex gröna kanalen alltså inte var kalibrerad mot de andra färgerna så att kanterna på undertexten inte var skarpa utan man såg diverse färg runt den vita texten.

 

Mailade och klagade på detta, fick inget relevant svar om att de skulle fixa detta. Men jag gjorde ett till försök och tittade på Tenet. Igen en riktigt mäktig upplevelse men återigen kass skärpa. Speciellt mot kanterna av duken så blir det rent suddigt.

 

Nu är jag sugen på Dune, men ska man verkligen satsa pengarna på IMAX, kan de ha kalibrerat och ställt in det hela bättre tro?

 

Någon annan som upplevt detta?



#2

Postad 10 september 2021 - 13:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Jag har förvisso aldrig varit i Göteborg och besökt Bergakungen.

Men om jag minns rätt brukar IMAX-salonger göra en automatisk kalibrering dagligen. Om den upptäcker någon oegentlighet eller om maskinisten skickar en felanmälan till IMAX, så görs en manuell kalibrering på distans ifrån Kanada. Om det inte hjälper reser IMAX-certifierade tekniker för att reparera och kalibrera på plats.

Den processen kan möjligtvis ha blivit lite eftersatt under pandemin.

#3

Postad 10 september 2021 - 13:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det råkar inte vara så att du sett filmen i 3D?



#4

Postad 10 september 2021 - 16:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Imax formatet i sig har otroligt dåligt skärpedjup.
Men Rise of himlagångaren kan väl knappast vara filmad i Imax eller?
Och eftersom man blåser upp formatet så blir det vad det blir.

Christopher Nolan har använt Imax i flera filmer så Tenet kan mycket väl ha flera sekvenser i Imax


Redigerat av johan b-lund, 10 september 2021 - 16:40.


#5

Postad 10 september 2021 - 16:59

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Jag tyckte Tenet i Imax såg bättre/skarpare ut än 70mm versionen de också visade.



#6

Postad 10 september 2021 - 18:25

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
Är det inte bara salongen och projektorn som inte går ihop helt enkelt? Då blir det ju bara skarpt i mitten.
Var på 70 mm på rigoletto och där var ju dom två 70 mm projarna ställda så att bara en visar bra bild, den andra står så snett och taskigt till att det är bra bild i 20 min, sen taskig bild i 20 min.
Och det finns inget att göra åt det!
Men generellt har ju det ständiga problemet på bio, genom alla tider, alltid varit bristen på skärpa.
Just Imax dock har ju problemet också att det är bara 1080, och det syns som fan
Eller är det 4k laserprojjen i gbg?

Tips är att se 70 mm på cinemateket! Där sitter skärpan över hela bilden.
Men sällan dom visar :(

Imax formatet i sig har otroligt dåligt skärpedjup.
Men Rise of himlagångaren kan väl knappast vara filmad i Imax eller?
Och eftersom man blåser upp formatet så blir det vad det blir.

Christopher Nolan har använt Imax i flera filmer så Tenet kan mycket väl ha flera sekvenser i Imax


Du menar KORT skärpedjup :)
Det är inte dåligt, det är BRA!
Det är därför jag fotar pentax67 mellanformat! ( vilket är formatet Imax/70mm är)

#7

Postad 10 september 2021 - 18:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Är det inte bara salongen och projektorn som inte går ihop helt enkelt? Då blir det ju bara skarpt i mitten.
Var på 70 mm på rigoletto och där var ju dom två 70 mm projarna ställda så att bara en visar bra bild, den andra står så snett och taskigt till att det är bra bild i 20 min, sen taskig bild i 20 min.
Och det finns inget att göra åt det!
Men generellt har ju det ständiga problemet på bio, genom alla tider, alltid varit bristen på skärpa.
Just Imax dock har ju problemet också att det är bara 1080, och det syns som fan
Eller är det 4k laserprojjen i gbg?

Tips är att se 70 mm på cinemateket! Där sitter skärpan över hela bilden.
Men sällan dom visar :(

Du menar KORT skärpedjup :)
Det är inte dåligt, det är BRA!
Det är därför jag fotar pentax67 mellanformat! ( vilket är formatet Imax/70mm är)

Dåligt eller kort är upp till var o en ;)
Men ja vi kan kalla det kort med.



#8

Postad 10 september 2021 - 18:56

Boojah
  • Boojah
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Det råkar inte vara så att du sett filmen i 3D?

 

Jo starwars var i 3d (kass fejk 3d alltså, men själva 3d presentationen på Imax var riktigt bra) så det hjälper ju inte skärpan.

Men tenet är bara 2d och också filmad med mycket imax grejer från början som jag förstår det. Så jag hade väl hoppats att imax i 2d skulle varit skarpt.

 

SF säger såhär bla:
• Laserprojektorer som levererar kristallklara och högupplösta bilder

Så de säger inte specifikt att det är 4k, kan lika gärna vara 2k... Vilket ju hade förklarat saken helt, är precis så jag tycker att det ser ut. + lite fringing/chromatic abberation i kanterna typ.



#9

Postad 10 september 2021 - 19:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Alla filmer jag sett i 3D har haft kass skärpa, även på IMAX salong.

 

Därför försöker jag undvika tramset så långt som möjligt.



#10

Postad 12 september 2021 - 18:49

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Jag har för mig att jag läste någonstans att Imax i Göteborg har 4k laserprojektorer, men jag hittar inte det igen så jag kanske bara inbillade mig.



#11

Postad 15 september 2021 - 23:06

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Problemet med IMAX är att bilden blir så stor att ljusstyrkan från en projektor inte räcker till. Därför väljer man ofta att köra med två projektorer som visar bilderna ovanpå varandra. Blir bilden lite förskjuten blir bilden oskarp vilket kanske syns tydligaste på vita texten mot mörk bakgrund. Verkar som om man fortfarande inte har fått fram så ljusstarka projektorer att man klarar sig med en projektor. 

Personligen har jag skippat IMAX biograferna eftersom jag föredrar att se bilden på en mindre biograf. Tycker att det är helt ok med en 15 meter bred bild! Hemma kör jag med en 4 meter bred CS bild. Tycker att ljusstyrkan i min Epson maskin är helt ok.

Filminstitutet i Stockholm kör med två nyrenoverade Kinoton 70 mm maskiner och QSC förstärkare med delningsfilter så att varje högtalare har en egen förstärkare.

Själv kör jag med QSC GX 3 till fronthögtalarna = 300 watt kanal. Bakre basen matas också med en kanal på 300 watt från den fjärde kanalen. 2 bashögtalarna drivs med 2 kanaler från QSC GX 5 slutsteg på 500 watt kanal. Salongsljudet drivs med 4 Behringer A500. Golvhögtalarna ligger ur fas vilket ger en diffus ljudbild från sidorna och bakifrån. Har slopat försteget och driver slutstegen direkt från BL spelarens 5,1 utgångarna vilket i mitt tycke ger mycket bättre ljud eftersom man slipper en massa olika filter som försämrar ljudet. 


Redigerat av samsara, 15 september 2021 - 23:07.


#12

Postad 16 september 2021 - 08:45

Boojah
  • Boojah
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag fick svar från IMAX:

My sincere apologies for your disappointed of the image quality at this laser IMAX theatre. 

 

Quiet frankly, I am very surprised that you did not like the quality especially of Tenet.

 

This is our premier 4K system and working properly, Tenet looked amazing on this system. 

 

Our technical team will investigate as soon as possible and make sure all is well.

 

Dune and No Tome to Die are very well photographed and look awesome on our laser system . Also, both films have expanded aspect ratio sequences only available in IMAX.

 

Please keep in touch and give me your impressions when you visit again , I hope.

 

Regards

David Keighley

 

 

Så ja 4K är det visst, men är kanske dåligt kalibrerat eller "det blir inte bättre än såhär"... 



#13

Postad 16 september 2021 - 09:09

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Filminstitutet i Stockholm kör med två nyrenoverade Kinoton 70 mm maskiner och QSC förstärkare med delningsfilter så att varje högtalare har en egen förstärkare.

Problemet med de Kinoton FP75orna som står i Victor är att slutarhjulet på ena projektorn är alltid lite ur synk. Det syns på ljusa partier och undertexter då dessa oftast "darrar" lite. Föredrog faktiskt deras gamla Kinoton FP35 med tvåbladsslutare, vilka trots flimret gav en lugnare bild som passar bättre för arkivkopior.



#14

Postad 19 september 2021 - 18:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Var på Dune igår, IMAX. Kanske att det var lite dålig skärpa ibland. Men i andra scener var det bra tyckte jag, så kanske är så i filmen original?

Det jag reagerar mest på var att de spelade väldigt starkt. Nog det starkaste jag hört på bio tror jag. Fick för mig att det var lite på gränsen vad anläggningen klarade av, lite dist. Kunde nog sänkt något lite för min del.

Jäkla bra film i alla fall! :)

#15

Postad 19 september 2021 - 20:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Satte på en film hemma precis på projektorn. Jo, skarpare bild hemma. Rätt eller fel, vetifan :).

#16

Postad 19 september 2021 - 20:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0
Testade du med samma fov?

#17

Postad 19 september 2021 - 21:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Antagligen inte, vet inte exakt hur nära jag satt på bio :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.