Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nad m33 tips högtalare val

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 november 2021 - 09:14

Unregistered717ad404
  • Unregistered717ad404
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej.

Funderar på en Nad m33.. men osäker på matchande högtalare..

Skall vara stativ högtalare.

Suktar lite på Focal sopran no1.
Men även några från b&w.

Andra som har tips? 20-70.000kr

#2

Postad 01 november 2021 - 09:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
För ungefär pengarna av nad m33 så finns även Hegel h390 den hade jag själv valt av dessa 2 alternativen, om man kollar i klubbens sortiment, men du suktar kanske efter värdefulla funktioner som room correction, nu har jag inte hört nad m33, men den mindre nad m10 har jag hört och jämförde den med Hegel h190, tyckte Hegeln var bättre på alla plan utom möjligen funktionerna, men så du vet erbjuder hifiklubben hemlån vilket jag alltid gjort, det gör det lättare att veta vad man ska välja det gäller ju både högtalare och förstärkare, hemlån är klart det bästa du kan göra för att avgöra vilka högtalare du ska välja, jag upplever själv att rummet är en sån stor faktor,

Redigerat av Andreas3200, 01 november 2021 - 09:40.


#3

Postad 01 november 2021 - 12:43

Unregistered717ad404
  • Unregistered717ad404
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack för svar.

Jo det är väl lite av funktionerna som m33 har jag önskar.

Hegel saknar både Riaa samt HDMI Arc. Ingen big deal för många men tanken med m43 är att slippa massa extra saker runt omkring.

Hemlån tänkte jag ej på! Bra där.

#4

Postad 01 november 2021 - 14:09

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Om det bestämt måste vara stativhögtalare så köp dig ett par Revel M126Be, alternativ Revel M106 (kostar hälften så mkt och är nästan samma högtalare).

https://www.hembioco...performa-m126be

M106 finns på takt&ton

Här har du mätningar på den också (M106) extremt bra. https://www.audiosci...r-review.14363/

#5

Postad 01 november 2021 - 14:55

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Tack för svar.

Jo det är väl lite av funktionerna som m33 har jag önskar.

Hegel saknar både Riaa samt HDMI Arc. Ingen big deal för många men tanken med m43 är att slippa massa extra saker runt omkring.

Hemlån tänkte jag ej på! Bra där.


Ok då förstår jag, nad m33 är ju fullproppad med bra funktioner, focal sopra är fina, låna hem brukar aldrig vara något problem, i den pris klassen du nämt finner jag focal sopra no,1 mest intressanta

#6

Postad 01 november 2021 - 15:18

Unregistered717ad404
  • Unregistered717ad404
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Om det bestämt måste vara stativhögtalare så köp dig ett par Revel M126Be, alternativ Revel M106 (kostar hälften så mkt och är nästan samma högtalare).
https://www.hembioco...performa-m126be
M106 finns på takt&ton
Här har du mätningar på den också (M106) extremt bra. https://www.audiosci...r-review.14363/


Skall ta en titt på dessa.

Ok då förstår jag, nad m33 är ju fullproppad med bra funktioner, focal sopra är fina, låna hem brukar aldrig vara något problem, i den pris klassen du nämt finner jag focal sopra no,1 mest intressanta


Ja. Även kikat på b&w 705 Signature. Men de är tyvärr bara tillgängliga i en färg. Och det passar inte riktigt in här hemma.
Betydligt billigare dock.

#7

Postad 01 november 2021 - 15:50

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Tre tunga i den övre skalan av budgeten måste vara.

 

B&W 805 d4, QLN Prestige one, Dynaudio Heritage Special



#8

Postad 01 november 2021 - 16:03

Unregistered717ad404
  • Unregistered717ad404
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Lite av sanningen är att jag fått tips om Focal sopran no1 med leverans skador. Så priset är reducerat en del.

Så ex dynaudio herritage 1 ligger i nästan samma prisklass.

#9

Postad 01 november 2021 - 16:40

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Skall ta en titt på dessa.

Ja. Även kikat på b&w 705 Signature. Men de är tyvärr bara tillgängliga i en färg. Och det passar inte riktigt in här hemma.
Betydligt billigare dock.


Ta en god titt på Revel, de mäter mycket bättre än samtliga nämna högtalare här i tråden. (Ja mätningar säger allt om en högtalare) förutom hur den ser ut då naturligtvis vilket är subjektivt såklart.

#10

Postad 01 november 2021 - 17:10

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Gillar Revel och hur dom låter, har bara svårt för hur enkla delar man använder i filtret 

$4000 Revel VS $350 Wharfedale | The Results Might Surprise You! - YouTube



#11

Postad 01 november 2021 - 17:46

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Lite av sanningen är att jag fått tips om Focal sopran no1 med leverans skador. Så priset är reducerat en del.

Så ex dynaudio herritage 1 ligger i nästan samma prisklass.

Om jag skall utgå från det jag har hört från Focal så är du helt fel med att matcha det med NAD.
Hadde ej valt NAD. Nu vet jag ej vad du är ute efter. Ren stereo behöver inget sådant kalibreringspåhitt. RIAA är bara no no integrerat. Du får bättre i separat lösning.
HDMI på stereo är ju också fint påhitt. TV tar hand om bilden medan optiskt löser allt som heter ljud. Enda anledningen till varför det finns HDMI är på grund utav att någon hittade på en licens. Med andra ord pengar
Som sagt bara vad jag tycker. Du gör precis vad du vill.

Redigerat av Buddaz12, 01 november 2021 - 17:50.


#12

Postad 01 november 2021 - 17:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Gillar Revel och hur dom låter, har bara svårt för hur enkla delar man använder i filtret 
$4000 Revel VS $350 Wharfedale | The Results Might Surprise You! - YouTube


GR Research har ofta dålig koll, och säljer mods och dyra komponenter som ibland gör högtalarna sämre. Inte pga komponenterna i sig såklart, utan det faktum att han modifierar konstruktioner som han har för dålig koll på, och använder sig av minst sagt bristfälliga mätningar.
 
Hans mätning på de gamla B&W 705 stämde inte alls med Stereophiles t ex, och han höjde diskanten i Revel-stativaren utan att ha koll på hur den är konstruerad/utvecklad.
 
Han har en tröttsam attityd med, och kallar helt vanliga filterkomponenter för "cheese", dvs han säljer in sin produkt.
 
Skulle personligen inte köpa en högtalare som han har moddat. Dyra/fina filterkomponenter är kul såklart, men inte om det går ut över det viktigaste, dvs ljudet.
 
edit: Jag menar gamla B&W 705, som tillverkades fram tills 1998 om jag inte minns fel. De nya mäter dessvärre sämre.

Redigerat av Ageve, 01 november 2021 - 18:05.


#13

Postad 01 november 2021 - 18:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

En bekant har kombinerat Audiovectors Avantgarde med en Nad M33 och är mycket nöjd med denna kombination.
Har tyvärr inte hunnit lyssna själv ännu så det varit lite si och så med hembesök de senaste året.

Just enkelheten att komma igång och lyssna på musik har nämnts som en av de stora fördelarna.
Rumskalibreringen skall också ha gjort stor skillnad för att få till bra basåtergivning. Funktioner som HDMI ARC är ju naturligtvis också trevligt om man inte siktar på att ha en mångkanalare utan är nöjd med stereo och sub för film. 

 

Utan att ha testat M33 själv så skulle jag utifrån erfarenhet av andra modeller och recensioner av M33 kunna tänka mig att den något bakåtlutade presentationen passar bra ihop med lite livligare högtalare och kanske inte maximalt neutrala sådana. Kan möjligen bli lite för intetsägande .

Så jag tror absolut att Focal och Audiovector kan vara intressanta att i alla fall testa innan man bestämmer sig för något annat.



#14

Postad 01 november 2021 - 18:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

En bekant har kombinerat Audiovectors Avantgarde med en Nad M33 och är mycket nöjd med denna kombination.
Har tyvärr inte hunnit lyssna själv ännu så det varit lite si och så med hembesök de senaste året.

Just enkelheten att komma igång och lyssna på musik har nämnts som en av de stora fördelarna.
Rumskalibreringen skall också ha gjort stor skillnad för att få till bra basåtergivning. Funktioner som HDMI ARC är ju naturligtvis också trevligt om man inte siktar på att ha en mångkanalare utan är nöjd med stereo och sub för film.

Utan att ha testat M33 själv så skulle jag utifrån erfarenhet av andra modeller och recensioner av M33 kunna tänka mig att den något bakåtlutade presentationen passar bra ihop med lite livligare högtalare och kanske inte maximalt neutrala sådana. Kan möjligen bli lite för intetsägande .

Så jag tror absolut att Focal och Audiovector kan vara intressanta att i alla fall testa innan man bestämmer sig för något annat.

Smaken är olika. Svårt att förklara. Jag tycker Audiovector behöver något för att tygla den lite vassa diskanten. Focal känns lite som att med all hypermodern teknik som deras högtalare är fullproppad med gör att de blir lite stela i hela registret. Nyligen lyssnat på focal med celeste och nya NAIM hörlursförstärkare och även hört Sopra med Naim precis när serien släpptes på marknaden. Focal är inte dålig. Bara att i mina öron låter det stelt och lite tillbaka draget. Då väljer jag hellre Sonus Faber om man skall ha en fin högtalare.

#15

Postad 01 november 2021 - 19:35

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Det pratas mycket om att en högtalare låter ”stelt” och att förstärkare är ”tillbakadragna”, är genuint intresserad av vad som menas med detta 😅. Mitt råd till trådskaparen är vara så objektiv som möjligt och titta på produkter som faktiskt är uppmätta och ordentligt testade, inte att gå efter människors känslor kring olika produkter och hur de kan passa ihop. Finns fler högtalare än Revel som är utmärkt konstruerade och låter bra, men leta efter seriösa tester som inkluderar mätningar är mitt råd.

#16

Postad 01 november 2021 - 20:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Är ju alltid svårt att ge tips. Men Revel som redan nämnts tycker jag har låtit bra. De två jag hört. Minns inte vilka modeller. Verkar seriösa och välbyggda och mäter generellt bra.

Finns mycket högtalare att välja på i det spannet :). Leta begagnat i alla fall är mitt starkaste tips.

Redigerat av genstruktur, 01 november 2021 - 20:26.


#17

Postad 02 november 2021 - 17:54

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Det pratas mycket om att en högtalare låter ”stelt” och att förstärkare är ”tillbakadragna”, är genuint intresserad av vad som menas med detta . Mitt råd till trådskaparen är vara så objektiv som möjligt och titta på produkter som faktiskt är uppmätta och ordentligt testade, inte att gå efter människors känslor kring olika produkter och hur de kan passa ihop. Finns fler högtalare än Revel som är utmärkt konstruerade och låter bra, men leta efter seriösa tester som inkluderar mätningar är mitt råd.

 

Hej Alex: Håller helt med om att man skall vara objektiv, men jag tycker att man skall ge öronen en chans att komma med i matchen.
Möjligen går vår syn isär där?

Datablad är intressant. Jag lägger själv allt för mycket tid på att studera siffror och läsa test och för lite tid på att åka ut och lyssna, men mina val görs nästan uteslutande efter att jag faktiskt lyssnat på prylarna, antingen i butik på mässor eller genom hemlån vilket är det absolut bästa.

 

Tyvärr utläses inte allt i en spec. och inte alla högtalare finns presenterade på nätet med karakteristikor och/eller spinoramadiagram.
Jag använder främst specar för att grovt sålla i den djungel av produkter som finns att välja mellan.

 

Angående olika uttryck för att försök att bildligt talat beskriva en komponents inverkan på ljudåtergivningen från en anläggning....
En förstärkare låter inte själv på ett visst vis men många med mig anser att förstärkare kan prägla ljudet olika när de sätts in i en stereoanläggning "ett sammanhang". Ofta har en förstärkare en förmåga att bidra på samma sätt i olika anläggningar även om det framstår mer tydligt i vissa kombinationer.
Om man inte tror på detta är det ju bara att gratulera, livet blir så mycket enklare om man endast behöver lägga tid och pengar på att välja högtalare.

 

Om man vill förstå vad bakåtlutad betyder får man använda sin fantasi för det är bildligt talat och motsatsen till "bakåtlutat" är "in your face".
Mitt resonemang gick således ut på att något som spelar hyfsat in your face (som t.ex. Audiovector) kombinerat med något som bidrar till att ljudet tar ett steg tillbaka kan vara en bra kombo för den som vill åstadkomma något som liknar neutralt ljud men en del föredrar kanske något som engagerar lite mer och då kanske man istället skall välja t.ex. Naim. Men absolut måste man lyssna och komma fram till detta själv.  Skulle bli mycket förvånad om man lyckas hitta den absolut bästa anläggning för sina öron genom att bara läsa specar. Men så länge man inte har jämfört kan man vara nöjd med det mesta.

Svårigheten med mitt resonemang inser jag finns just för att det inte finns någon given referens. Mer bakåtlutat än vad då? Mer in Your Face än vad då?
För att kunna komma fram till huruvida en komponent är si eller så i förhållande till något genomsnitt kan man behöva ha lyssnat runt en hel del.  



#18

Postad 02 november 2021 - 18:45

Unregistered717ad404
  • Unregistered717ad404
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej.

Kollar fortfarande runt .

Är inte helt låst på just m33..

HDMI Arc samt Riaa inbyggt vore dock önskvärt.

Rördrivet går bort. Tråkigt nog.


Tanken är detta skall ersätta både min nuvarande hifi (eller ja uppgraderas) men också mitt nuvarande Bose system som används till TVn.

Vill ha mindre kablar och elektronik ståendes på tv bänken.
Sub vill jag helst undvika men samtliga högt kanske kräver en liten för få de lägsta tonerna?

#19

Postad 02 november 2021 - 20:00

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej.

Kollar fortfarande runt .

Är inte helt låst på just m33..

HDMI Arc samt Riaa inbyggt vore dock önskvärt.

Rördrivet går bort. Tråkigt nog.


Tanken är detta skall ersätta både min nuvarande hifi (eller ja uppgraderas) men också mitt nuvarande Bose system som används till TVn.

Vill ha mindre kablar och elektronik ståendes på tv bänken.
Sub vill jag helst undvika men samtliga högt kanske kräver en liten för få de lägsta tonerna?

Bara vad jag tycker kan fungera för de pesetas som motsvarar m33
Bel Canto c5i
Audio Physic classic 3

T+A PA1100 E (T+A är tysk high end rakt igenom)
KEF R3

Simaudio Moon ACE
Audio Physic

Redigerat av Buddaz12, 02 november 2021 - 20:02.


#20

Postad 03 november 2021 - 03:10

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Revel Performa3 M106 var ett förslag tidigare i tråden. Såg just att det ligger ett par ute för 9000 kr. För de pengarna kan man nästan köpa och testa hemma, och sälja igen om man inte gillar dem.

https://hifitorget.s...nish_134010.htm

 

Lite tester:

https://www.theabsol...06-loudspeakers

https://www.audiosci...r-review.14363/

 

Här finns även ett par F208 (som jag själv har) till bra pris, men det är ju golvare: https://hifitorget.s...f208_135531.htm



#21

Postad 03 november 2021 - 03:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Jag blev just lite skeptisk till annonserna jag länkade till ovan. Samma text i båda annonserna, med lite dålig svenska. Den ena från Kristianstad och den andra från Stockholm. Köp inte osett!  :ph34r:

 

Jag låter dock länkarna ligga kvar som exempel, och jag vet ju inte om det är något fel.  :unsure:



#22

Postad 03 november 2021 - 05:44

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Hej Alex: Håller helt med om att man skall vara objektiv, men jag tycker att man skall ge öronen en chans att komma med i matchen.
Möjligen går vår syn isär där?

Datablad är intressant. Jag lägger själv allt för mycket tid på att studera siffror och läsa test och för lite tid på att åka ut och lyssna, men mina val görs nästan uteslutande efter att jag faktiskt lyssnat på prylarna, antingen i butik på mässor eller genom hemlån vilket är det absolut bästa.

Tyvärr utläses inte allt i en spec. och inte alla högtalare finns presenterade på nätet med karakteristikor och/eller spinoramadiagram.
Jag använder främst specar för att grovt sålla i den djungel av produkter som finns att välja mellan.

Angående olika uttryck för att försök att bildligt talat beskriva en komponents inverkan på ljudåtergivningen från en anläggning....
En förstärkare låter inte själv på ett visst vis men många med mig anser att förstärkare kan prägla ljudet olika när de sätts in i en stereoanläggning "ett sammanhang". Ofta har en förstärkare en förmåga att bidra på samma sätt i olika anläggningar även om det framstår mer tydligt i vissa kombinationer.
Om man inte tror på detta är det ju bara att gratulera, livet blir så mycket enklare om man endast behöver lägga tid och pengar på att välja högtalare.

Om man vill förstå vad bakåtlutad betyder får man använda sin fantasi för det är bildligt talat och motsatsen till "bakåtlutat" är "in your face".
Mitt resonemang gick således ut på att något som spelar hyfsat in your face (som t.ex. Audiovector) kombinerat med något som bidrar till att ljudet tar ett steg tillbaka kan vara en bra kombo för den som vill åstadkomma något som liknar neutralt ljud men en del föredrar kanske något som engagerar lite mer och då kanske man istället skall välja t.ex. Naim. Men absolut måste man lyssna och komma fram till detta själv. Skulle bli mycket förvånad om man lyckas hitta den absolut bästa anläggning för sina öron genom att bara läsa specar. Men så länge man inte har jämfört kan man vara nöjd med det mesta.

Svårigheten med mitt resonemang inser jag finns just för att det inte finns någon given referens. Mer bakåtlutat än vad då? Mer in Your Face än vad då?
För att kunna komma fram till huruvida en komponent är si eller så i förhållande till något genomsnitt kan man behöva ha lyssnat runt en hel del.


Ja nej men klart jag förstår vad du menar, köper själv produkter ibland pga hur de ser ut och känns i handen osv. MEN om man ska köpa dyra högtalare och förstärkare så vill man väl få den bästa möjliga prestandan? Och om du har en högtalare eller förstärkare i den övre prisklassen som de inte finns mätningar på så skulle jag undvika… Men det är bara min åsikt såklart 👍

#23

Postad 03 november 2021 - 05:53

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Hej.

Kollar fortfarande runt .

Är inte helt låst på just m33..

HDMI Arc samt Riaa inbyggt vore dock önskvärt.

Rördrivet går bort. Tråkigt nog.


Tanken är detta skall ersätta både min nuvarande hifi (eller ja uppgraderas) men också mitt nuvarande Bose system som används till TVn.

Vill ha mindre kablar och elektronik ståendes på tv bänken.
Sub vill jag helst undvika men samtliga högt kanske kräver en liten för få de lägsta tonerna?


Kollat på Nad M10 v2? Har väl i princip samma funktioner som m33 med lite mindre kraft, kostar typ 20:- mindre också. Sen får du typ ingen bas under 40hz med hittills nämnda stativhögtalare, så vill du lyssna på hela registret i din musik (och film) så måste du ha en sub. Är golvhögtalare annars omöjligt? Du får fortfarande inte samma djupbaskapacitet som med en sub men en golvhögtalare i samma serie kan spela starkare, djupare och med mindre förvrängning.

#24

Postad 03 november 2021 - 09:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
705 och 702 signature är special utgåvor av vanliga 700 serien så det finns bara tillgängligt i en färg, har vanliga varianten av 702 s2 riktigt snygga i vita enligt mig, de spelar riktigt detaljerat, en kraftfullare förstärkare hjälper dessa att spela så bra som möjligt, enligt mig är 705 och 702 riktigt bra högtalare, men båda lider lite av djupbas, och du som har en större budget kan ju få ännu bättre högtalare, både stativhögtalare och golvhögtalare, har sina för och nackdelar, det är ingen myt att du får mer välljud om du väljer stativhögtalare för samma pengar, kräver också mindre effekt för att vara i kontroll, jag själv föredrar golvhögtalare, mitt tips är forfarande att låna hem om du kan jag vet att hifiklubben tillåter detta då jag själv gjort så.
Focal sopra och kanta har fått mycket positivt, och det är högtalare jag själv kunnat tänka mig i framtiden

Redigerat av Andreas3200, 03 november 2021 - 09:17.


#25

Postad 03 november 2021 - 09:47

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

705 och 702 signature är special utgåvor av vanliga 700 serien så det finns bara tillgängligt i en färg, har vanliga varianten av 702 s2 riktigt snygga i vita enligt mig, de spelar riktigt detaljerat, en kraftfullare förstärkare hjälper dessa att spela så bra som möjligt, enligt mig är 705 och 702 riktigt bra högtalare, men båda lider lite av djupbas, och du som har en större budget kan ju få ännu bättre högtalare, både stativhögtalare och golvhögtalare, har sina för och nackdelar, det är ingen myt att du får mer välljud om du väljer stativhögtalare för samma pengar, kräver också mindre effekt för att vara i kontroll, jag själv föredrar golvhögtalare, mitt tips är forfarande att låna hem om du kan jag vet att hifiklubben tillåter detta då jag själv gjort så.
Focal sopra och kanta har fått mycket positivt, och det är högtalare jag själv kunnat tänka mig i framtiden


Det är en myt att stativhögtalare är enklare att driva än golvhögtalare, det finns exempel på stativhögtalare som är bra svåra att driva. Dessutom måste du ändå ha mer effekt för att få samma ljudtryck med stativhögtalare eftersom de oftast har mycket lägre känslighet. Små högtalare är inte = mindre förstärkare. Oftast tvärtom…

#26

Postad 03 november 2021 - 12:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Det är en myt att stativhögtalare är enklare att driva än golvhögtalare, det finns exempel på stativhögtalare som är bra svåra att driva. Dessutom måste du ändå ha mer effekt för att få samma ljudtryck med stativhögtalare eftersom de oftast har mycket lägre känslighet. Små högtalare är inte = mindre förstärkare. Oftast tvärtom…


Nej det är ingen myt, golvhögtalare går oftare lägre i impedans vilket gör dom till en tyngre last, men ja vill man kunna avnjuta musik på höga volymer är golvhögtalare att föredra, finns exempel på golvhögtalare som är svåra att driva, focal aria 948, de har ganska hög känslighet, men en väldigt tung belastning med 2,5 ohms som lägsta impandens, det kräver förstärkare där för att få dom under kontroll

#27

Postad 03 november 2021 - 12:25

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Nej det är ingen myt, golvhögtalare går oftare lägre i impedans vilket gör dom till en tyngre last, men ja vill man kunna avnjuta musik på höga volymer är golvhögtalare att föredra, finns exempel på golvhögtalare som är svåra att driva, focal aria 948, de har ganska hög känslighet, men en väldigt tung belastning med 2,5 ohms som lägsta impandens, det kräver förstärkare där för att få dom under kontroll


Det lät lite som att du menade att man alltid kunde nöja sig med mindre förstärkare på mindre högtalare, vilket jag inte höll med om. Ja såklart med fler element kan en högtalare ofta bli tyngre att driva men finns inget som säger att man alltid klarar sig på mindre förstärkare på stativhögtalare. Främst pga den ofta mycket lägre känsligheten.

Redigerat av alex2400, 03 november 2021 - 12:26.


#28

Postad 03 november 2021 - 13:37

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Nej det är ingen myt, golvhögtalare går oftare lägre i impedans vilket gör dom till en tyngre last, men ja vill man kunna avnjuta musik på höga volymer är golvhögtalare att föredra, finns exempel på golvhögtalare som är svåra att driva, focal aria 948, de har ganska hög känslighet, men en väldigt tung belastning med 2,5 ohms som lägsta impandens, det kräver förstärkare där för att få dom under kontroll

Tittar man på en familj av högtalare så har oftst den minsta stativaren lägst känslighet, golvhögtalaren högst. Focal-högtalarna som du nämner som har ganska hög känslighet men väldigt låg impedans kommer behöva en förstärkare som kan leverera rejält med ström men motsvarande lägre spänningssving, alltså inte högre effekt.


Redigerat av Brinke, 03 november 2021 - 13:38.


#29

Postad 03 november 2021 - 14:35

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Stativare med sub blir ofta prisvärt, kan kosta väldigt mycket mer att gå upp till en golvare i samma serie. .

När man dessutom har subutgång med kalibrering i NAD M10/33 är det helt klart en trevlig lösning i många fall


Redigerat av Jolt, 03 november 2021 - 14:35.


#30

Postad 03 november 2021 - 14:38

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Tittar man på en familj av högtalare så har oftst den minsta stativaren lägst känslighet, golvhögtalaren högst. Focal-högtalarna som du nämner som har ganska hög känslighet men väldigt låg impedans kommer behöva en förstärkare som kan leverera rejält med ström men motsvarande lägre spänningssving, alltså inte högre effekt.


Så klart vet jag att golvhögtalare spelar högre per watt än stativhögtalaren inom samma familj, ja som du säger är strömmen viktigare här, det jag menade var impedansen vilket oftast är ett större problem än känsligheten, om en högtalare säg 85 db i känslighet och går aldrig under 6 ohms, och jämför det med en högtalare på 90 db i känslighet som går ner i 3 ohm, i detta fallet blir 90 db högtalaren en elakare last,

Redigerat av Andreas3200, 03 november 2021 - 14:39.


#31

Postad 03 november 2021 - 14:47

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Så klart vet jag att golvhögtalare spelar högre per watt än stativhögtalaren inom samma familj, ja som du säger är strömmen viktigare här, det jag menade var impedansen vilket oftast är ett större problem än känsligheten, om en högtalare säg 85 db i känslighet och går aldrig under 6 ohms, och jämför det med en högtalare på 90 db i känslighet som går ner i 3 ohm, i detta fallet blir 90 db högtalaren en elakare last,


Det beror på hur hög nivå du vill nå, med stativarn som e 5db lägre känslighet måste du har mer än dubbelt så mkt effekt för att nå samma ljudnivå…

#32

Postad 03 november 2021 - 15:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Jag blev just lite skeptisk till annonserna jag länkade till ovan. Samma text i båda annonserna, med lite dålig svenska. Den ena från Kristianstad och den andra från Stockholm. Köp inte osett!  :ph34r:
 
Jag låter dock länkarna ligga kvar som exempel, och jag vet ju inte om det är något fel.  :unsure:


Ja, de borde ha varit sålda med tanke på hur bra de låter, så det kan vara något lurigt som du nämner, eller så låter folk bara annonserna ligga kvar när de är sålda. Det vore inte första gången.

Revel är iofs lite okänt i Sverige. Harman är ju dåliga på att marknadsföra de i Europa, och de ser kanske inte tillräckligt ”highend” ut för en del. Fokusen är ju på ljudet.

Det är alltid vanskligt att köpa högtalare baserat på andras åsikter på nätet osv. Lyssning är det enda som gäller (om man t ex tittar på högtalare som mäter snarlikt). Själv blev jag impad av den billigaste M16 och köpte de till sovrummet. Efter ett antal jämförelser hemma mot andra högtalare så blev det till sist F208 i vardagsrummet.

Tänk dock på att rekommenderad effekt till golvaren är 300W. Inget för små rörstärkare om man vill utnyttja dynamiken de har. De låter dock lika bra på låg som hög volym.

#33

Postad 03 november 2021 - 15:28

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Så klart vet jag att golvhögtalare spelar högre per watt än stativhögtalaren inom samma familj, ja som du säger är strömmen viktigare här, det jag menade var impedansen vilket oftast är ett större problem än känsligheten, om en högtalare säg 85 db i känslighet och går aldrig under 6 ohms, och jämför det med en högtalare på 90 db i känslighet som går ner i 3 ohm, i detta fallet blir 90 db högtalaren en elakare last,

 

Faktiskt inte, en 3 dB ökning kräver en dubblering av effekten. En halvering av impedansen kräver dubbelt så hög ström. 5 dB och halva impedansen ger alltså en lägre ström vid oförändrad effekt. Ett problem är hur man specar, historiskt sett var det dB/W. Numera ofta dB/2,83V. 2,83V över 8ohm är en watt. Men vid 4ohm blir det 2 watt. (därför att strömmen blir dubbelt så hög). Så visst, vad det verkliga effektuttaget blir är rätt komplicerat. 

Tror mest det handlar om att man vill spela högre men en golvare, kanske använder de i större rum, mindre högtalare kanske börjar låta pressat innan förstärkaren ger upp osvosv.


Redigerat av Brinke, 03 november 2021 - 16:34.


#34

Postad 03 november 2021 - 15:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Faktiskt inte, en 3 dB ökning kräver en dubblering av effekten. En halvering av impedansen kräver dubbelt så hög ström. 5 dB och halva impedansen ger alltså en lägre ström vid oförändrad effekt. Ett problem är hur man specar, historiskt sett var det dB/W. Numera ofta dB/2,83V. 2,83V över 8ohm är en watt. Men vid 4ohm blir det 2 watt. (därför att strömmen blir dubbelt så hög). Så visst, vad det verkliga effektuttaget blir är rätt komplicerat.
Tror mest det handlar om att man vill spela högre men en golvare, kanske använder de i större rum, mindare högtalare kanske börjar låta pressat innan förstärkaren ger upp osvosv.

Tänkte på när man spelar högt, med enklare förstärkare kommer ju klippa lättare med en 3 ohms högtalare än en 6 ohms även om känsligheten är högre, för förstärkare. Klarar kanske inte att leverera tillräckligt mycket ström, det brukar vara lätt att hitta en förstärkare som lämnar mycket effekt i 8 ohm, sen hur de levererar när impedansen halveras är en annan fråga, jag kunde tex spela högre med denon pma2500ne på mina gamla b&w 683 s2 än min nuvarande Hegel h190 som lämnar 150 watt i 8 ohms vs denon 80 watt i 8 ohm, tror det var så att denon är bättre vid lägre impedens, men gillar Hegeln mer ändå för att tycker den är lättare när man ska justera volymen och byta källor o.s.v
Anser forfarande att kraften räcker i mitt rum på 25 m2 och sitter ju bara 2 meter ifrån

Redigerat av Andreas3200, 03 november 2021 - 15:54.


#35

Postad 03 november 2021 - 16:18

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Tänkte på när man spelar högt, med enklare förstärkare kommer ju klippa lättare med en 3 ohms högtalare än en 6 ohms även om känsligheten är högre, för förstärkare. Klarar kanske inte att leverera tillräckligt mycket ström, det brukar vara lätt att hitta en förstärkare som lämnar mycket effekt i 8 ohm, sen hur de levererar när impedansen halveras är en annan fråga, jag kunde tex spela högre med denon pma2500ne på mina gamla b&w 683 s2 än min nuvarande Hegel h190 som lämnar 150 watt i 8 ohms vs denon 80 watt i 8 ohm, tror det var så att denon är bättre vid lägre impedens, men gillar Hegeln mer ändå för att tycker den är lättare när man ska justera volymen och byta källor o.s.v
Anser forfarande att kraften räcker i mitt rum på 25 m2 och sitter ju bara 2 meter ifrån


Ja när man spelar högt kan det vara så, men å andra sidan behöver du inte stressa förstärkaren lika mycket om du har högtalare med hög(re) känslighet. Alltså de kommer spela högre vid samma effektuttag. Sen om TS har budget för en M33 så borde förstärkaren inte vara något problem oavsett.

#36

Postad 03 november 2021 - 17:45

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kollat på Nad M10 v2? Har väl i princip samma funktioner som m33 med lite mindre kraft, kostar typ 20:- mindre också. Sen får du typ ingen bas under 40hz med hittills nämnda stativhögtalare, så vill du lyssna på hela registret i din musik (och film) så måste du ha en sub. Är golvhögtalare annars omöjligt? Du får fortfarande inte samma djupbaskapacitet som med en sub men en golvhögtalare i samma serie kan spela starkare, djupare och med mindre förvrängning.

Om du läser. TS vill ha stativare. Kan lova dig att en stor stativare kommer klara sig fint. Bara bas narkomaner som lyssnar på studio bas som behöver högtalare under 40hz.

#37

Postad 03 november 2021 - 19:52

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Om du läser. TS vill ha stativare. Kan lova dig att en stor stativare kommer klara sig fint. Bara bas narkomaner som lyssnar på studio bas som behöver högtalare under 40hz.


Ja om han bara kan tänka sig stativare så är ju saken klar, men det finns väldigt mkt musik som inte är ”studiomusik”? som har information under 40. Och en stativare som spelar musik/film med stort basinnehåll kommer dista mycket tidigare också, så isåfall om han endast kan tänka sig stativare borde man komplettera med en bra subbas.

Redigerat av alex2400, 03 november 2021 - 19:56.


#38

Postad 03 november 2021 - 20:12

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ja om han bara kan tänka sig stativare så är ju saken klar, men det finns väldigt mkt musik som inte är ”studiomusik”? som har information under 40. Och en stativare som spelar musik/film med stort basinnehåll kommer dista mycket tidigare också, så isåfall om han endast kan tänka sig stativare borde man komplettera med en bra subbas.

Jadu tror ej på dig. Sorry.
Försök inte komma med argument med kontrabas och orgel.

Redigerat av Buddaz12, 03 november 2021 - 20:18.


#39

Postad 03 november 2021 - 20:47

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Jadu tror ej på dig. Sorry.
Försök inte komma med argument med kontrabas och orgel.

Har inte hört många stativare som jag skulle nöja mig med utan sub, jag är väl något av en basknarkare, men en stativare i normal prisklass har inte så mycket att ge i basväg om man ska mosa på med lite volym. Börjar dista direkt, mitt förslag till TS om han ska ha stativare står kvar vid Revel iallafall 👍

De kan spela på riktigt bra utan att dista (bevisat med mätningar) men det kommer inte finnas någon djupbas såklart.

Redigerat av alex2400, 03 november 2021 - 20:50.


#40

Postad 03 november 2021 - 21:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har inte hört många stativare som jag skulle nöja mig med utan sub, jag är väl något av en basknarkare, men en stativare i normal prisklass har inte så mycket att ge i basväg om man ska mosa på med lite volym. Börjar dista direkt, mitt förslag till TS om han ska ha stativare står kvar vid Revel iallafall 👍

De kan spela på riktigt bra utan att dista (bevisat med mätningar) men det kommer inte finnas någon djupbas såklart.

Vad är det du hör först i musik basen eller diskanten eller mellanregister. Bara en allmän fråga. Större högtalare handlar inte per automatik om det du påstår. Du kan ha en liten högtalare som låter bra och högt. Mätning säger bara vad som är gjort i en simulering. Dina öronen uppfattar högt ljudtryck vid över 85db och en stativare har därmed däromkring eller lite över vid 1m och en golvhögtalare ligger ofta på lite över 100db. Med andra ord du är lång över vad som är skadligt. Låg ljud ligger ofta en bra stativare runt 60hz och det är mer än nog för att öronen skall uppfatta att det finns bas.
Finns små högtalare som låter precis lika bra som en golvhögtalare. Mycket utav det är att tekniken har utvecklas. Man kan laga element idag som har väldigt bra egenskaper.

#41

Postad 03 november 2021 - 22:39

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Vad är det du hör först i musik basen eller diskanten eller mellanregister. Bara en allmän fråga. Större högtalare handlar inte per automatik om det du påstår. Du kan ha en liten högtalare som låter bra och högt. Mätning säger bara vad som är gjort i en simulering. Dina öronen uppfattar högt ljudtryck vid över 85db och en stativare har därmed däromkring eller lite över vid 1m och en golvhögtalare ligger ofta på lite över 100db. Med andra ord du är lång över vad som är skadligt. Låg ljud ligger ofta en bra stativare runt 60hz och det är mer än nog för att öronen skall uppfatta att det finns bas.
Finns små högtalare som låter precis lika bra som en golvhögtalare. Mycket utav det är att tekniken har utvecklas. Man kan laga element idag som har väldigt bra egenskaper.


Av respekt för TS så tänker jag inte argumentera mot dig, blir bara bråk. Om man vill ha en anläggning som kan spela hela registret (20-20.000hz) så räcker inte en liten stativhögtalare utan hjälp från sub(ar). Punkt slut! No replacement for displacement som man ”brukar” säga 😎

#42

Postad 03 november 2021 - 22:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Jadu tror ej på dig. Sorry.

 
Vad är det du inte tror på?
 

Försök inte komma med argument med kontrabas och orgel.

 
Du menar "kom inte med argument som stämmer". ;)
 
När du tittar på bilden nedan, tänk då på att många stativare börjar tappa redan vid 50Hz, ibland högre.
 
Elektronisk musik och bas i film går ofta under 30Hz. De bästa filmerna (ljudmässigt) går ner till 20Hz eller lägre (där basen känns men inte hörs, kräver bra subbar).
 
Bifogad fil  Skärmavbild 2021-11-03 kl. 21.53.56.png   890,36K   0 Antal nerladdningar
 
När det gäller dist så handlar det om fysik. Revel är ju ett exempel, där golvaren F208 har ca 10 gånger lägre dist vid 100Hz jämfört med stativaren M106, vid 96dB SPL.
 
Och det handlar inte bara om höga ljudtryck. Vid 86dB SPL har M106 fortfarande ca 4 gånger högre dist (vid 100Hz) än vad F208 har vid 96dB SPL.
 
96dB upplevs som dubbelt så högt/starkt jämfört med 86dB, men fortfarande 4 gånger lägre dist som sagt.
 
Fler, större element i större låda helt enkelt (av samma kvalitet här dvs direkt jämförbart).
 
Bifogad fil  Skärmavbild 2021-11-03 kl. 22.03.44.png   202,03K   1 Antal nerladdningar
 
Bifogad fil  Skärmavbild 2021-11-03 kl. 22.03.22.png   154,05K   1 Antal nerladdningar
 
Disten är fortfarande låg med M106 dock. Det mesta är andratonsdist som inte låter "illa". Tredjetonsdisten är mycket låg.
 
En dålig golvare som jämförelse, sett till disten (Triangle Esprit Antal EZ):
 
Bifogad fil  Skärmavbild 2021-11-03 kl. 22.19.31.png   161,81K   1 Antal nerladdningar
 

Med andra ord du är lång över vad som är skadligt.

 

Nej, bas är inte skadligt, inom rimliga gränser såklart. Det är därför dBa används vid mätning på konserter (utan djupbasen). Man vill ha reda på hur mycket ljud det finns vid de högre frekvenserna som är skadliga.
 

Finns små högtalare som låter precis lika bra som en golvhögtalare.

 

Vilken stativare och golvare tänker du på? Det blir enklare med exempel.

 

Mycket utav det är att tekniken har utvecklas.

 

På vilket sätt? Visst kan man tvinga upp nivån i basen med inbyggd EQ men då får man massor av dist på köpet. Det är så det blir "mycket" 100Hz bas i soundbars och bluetoothögtalare osv.  Ingen bra utveckling direkt. ;)

 

Man kan laga element idag som har väldigt bra egenskaper.

 

Ja, men det tar inte bort fysikens begränsningar som sagt.


Redigerat av Ageve, 03 november 2021 - 22:59.


#43

Postad 03 november 2021 - 23:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0


Vad är det du inte tror på?


Du menar "kom inte med argument som stämmer". ;)

När du tittar på bilden nedan, tänk då på att många stativare börjar tappa redan vid 50Hz, ibland högre.

Elektronisk musik och bas i film går ofta under 30Hz. De bästa filmerna (ljudmässigt) går ner till 20Hz eller lägre (där basen känns men inte hörs, kräver bra subbar).

Skärmavbild 2021-11-03 kl. 21.53.56.png

När det gäller dist så handlar det om fysik. Revel är ju ett exempel, där golvaren F208 har ca 10 gånger lägre dist vid 100Hz jämfört med stativaren M106, vid 96dB SPL.

Och det handlar inte bara om höga ljudtryck. Vid 86dB SPL har M106 fortfarande ca 4 gånger högre dist (vid 100Hz) än vad F208 har vid 96dB SPL.

96dB upplevs som dubbelt så högt/starkt jämfört med 86dB, men fortfarande 4 gånger lägre dist som sagt.

Fler, större element i större låda helt enkelt (av samma kvalitet här dvs direkt jämförbart).

Skärmavbild 2021-11-03 kl. 22.03.44.png

Skärmavbild 2021-11-03 kl. 22.03.22.png

Disten är fortfarande låg med M106 dock. Det mesta är andratonsdist som inte låter "illa". Tredjetonsdisten är mycket låg.

En dålig golvare som jämförelse, sett till disten (Triangle Esprit Antal EZ):

Skärmavbild 2021-11-03 kl. 22.19.31.png

Alltså fint att du missförstår vad jag vill komma fram till. Jag förstår ej varför Revel är så populär i den här tråden. Nämner du det bara för du vill och kan.
Det jag vill förmedla är att verkligen är helt annorlunda. Javisst att det finns fina mätgrafer på allt.
Kan väl ta en kuriosa utifrån jag nyligen var och hörde. Var på en demo där jag fick höra ordentligt på ett par Sonus Faber som kostar mer än vad jag någonsin har råd med. Tyckte jag om högtalare som spelades. Nej då. Jag tyckte den var för tråkig. Mellanregister var för naturligt att det lät mer konstgjort. Ändå är Sonus Faber de som har super mätningar och hyllas till skyarna. Ett annat rum var Audio Note där jag fick höra med Dire Straits CD som man känner igen. Den riggen med en stor biffig högtalare lät också nja. Väldigt fint med rör, kändes som det saknades något i registret. Ett annat rum. Små Aktiva Devialet där lät det mest bara bas. Även hört de där Sopra no2 även där som det saknades något. Hör SA Pandion samma där, tråkigt. Hört några Audiovector, låter fint för jobbig i toppen. Hört Paladium från klipsch och det var det mest ljusaste jag har hört. Finns många fler jag har sagt nej till för de saknar något. Ändå är det som folk säger är bäst och visar fram alla roliga grafer.

#44

Postad 03 november 2021 - 23:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Nämner du det bara för du vill och kan.
Det jag vill förmedla är att verkligen är helt annorlunda. Javisst att det finns fina mätgrafer på allt.

 
Jag gav ett tydligt exempel på golvare och stativare i samma högtalarserie, som visar den stora skillnaden i hur de hanterar basen, inte bara den djupaste som stativaren inte kan återge alls, utan även längre upp i frekvens, eftersom ett litet element får kämpa betydligt mer än flera större (återigen inom samma modellserie, dvs direkt jämförbart).

 

Det var kanske inte vad du ville läsa, men så är det.
 
Förstår inte varför du går på som du gör. Jag försöker bara hjälpa till.

 

Vet inte vad du menar med resten av texten. Du tyckte att flera högtalare lät tråkigt vid demo. Eftersom varken jag eller någon annan vet vad du förväntade dig, och om det lät bra eller inte i just det rummet, så säger det inte så mycket.
 
"Mellanregister var för naturligt att det lät mer konstgjort"

 

Förstår inte hur ljud kan vara "för naturligt", och inte heller hur det samtidigt kan vara "konstgjort". Men det var kanske inte det du menade. Sonus Faber har modeller som mäter bra och dåligt, som flera andra av tillverkarna du nämner, om du nu drar paralleller mellan bra mätresultat och tråkigt (?) ljud.


Redigerat av Ageve, 04 november 2021 - 00:36.


#45

Postad 04 november 2021 - 06:31

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Ändå är det som folk säger är bäst och visar fram alla roliga grafer.


Men alltså vilka grafer? Menar du tillverkarens grafer? De flesta visar dom inte och hur ska man lita på dom oavsett? Kommer förmodligen inte köpa en högtalare igen som inte är uppmätt av en tredje part som T.ex Amir på ASR.

Redigerat av alex2400, 04 november 2021 - 06:36.


#46

Postad 05 november 2021 - 17:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad hände där?

 

@Buddaz: Man kan inte tvinga på någon sina egna ståndpunkter det är bara en röst i etern.
Om det finns bra mätresultat på något så kommer folk att ifrågasätta ståndpunkter som säger att de t.ex. är kass eller ännu hellre om de säger att det låter så naturligt att det låter fel på något vis. Särskilt då om det bara grundar sig på subjektiva omdömen under oklara förutsättningar. Sådan omdömen har endast ett värde för den som bildat dem själv. Folk kan välja att lyssna på dem och väga in dem i ett större sammanhang. Är det många som tycker lika så kan där finnas något litet korn av sanning som gör det värt att utforska vidare. Sonus Faber har ju högtalare från typ 5-10ksek- till 2-3Msek så det vore ju sinnessjukt om de mätte lika. Än värre vore det om det lät precis likadant. Det samma gäller säkert för många andra av de obestämda modeller från olika fabrikat som nämns i ditt tidigare inlägg.

 

@Alex: Att inte kunna köpa en högtalare som inte mätts upp av en oberoende tredje part låter ju också lite extremt.
Låter de bra så måste man väl rimligen kunna köpa och känna sig hyfsat nöjd eller är det enda som betyder något utseendet på ett diagram över hur en högtalare beter sig i ett specialdesignat utrymme som inte har mer gemensamt med ditt vardagsrum annat än att det förmodligen har golv, tak och fyra väggar.

 

Vad tog det roliga med stereo och musik vägen, låter som många här har ett hyfsat ångestfyllt förhållningssätt till denna hobby eller är det en last ;)



#47

Postad 05 november 2021 - 17:51

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

@Alex: Att inte kunna köpa en högtalare som inte mätts upp av en oberoende tredje part låter ju också lite extremt.
Låter de bra så måste man väl rimligen kunna köpa och känna sig hyfsat nöjd eller är det enda som betyder något utseendet på ett diagram över hur en högtalare beter sig i ett specialdesignat utrymme som inte har mer gemensamt med ditt vardagsrum annat än att det förmodligen har golv, tak och fyra väggar.

Vad tog det roliga med stereo och musik vägen, låter som många här har ett hyfsat ångestfyllt förhållningssätt till denna hobby eller är det en last ;)

Klart man får köpa vad man vill och tycker man att det låter bra så visst. Samtidigt tycker jag att också att om TS frågar efter råd här på forumet och ska lägga stora summor på högtalare och förstärkare så räcker det inte att rada upp en massa produkter och säga ”detta låter bra, jag har hört dom”. Det är enklare att sålla om man har mätningar enligt mig, där har du prestandan på svart och vitt.

Angående ett kanske ”ångestfyllt” förhållningssätt (även om jag inte skulle kalla det så) till denna hobbyn beror förmodligen på allt skitsnack som försiggår. Typ:

”Denna förstärkaren passar inte med denna högtalaren för att då låter det för ljust” eller ”Glöm inte att köpa dyra kablar, ju dyrare ju bättre”… Typ såntdär, det gör en lite mörkrädd ibland. Försöker leda TS från från det och lägga pengarna på rätt ställe 👍

Redigerat av alex2400, 05 november 2021 - 17:52.


#48

Postad 05 november 2021 - 20:33

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Tror inte man bör lägga för mycket på kablar, tror inte man får valuta för pengarna där, men förstärkaren kan göra skillnad om högtalarna kräver mer kraft, det gör absolut större skillnad än kablarna, men högtalarna är viktigast efter allt, vad jag lärt mig är att man ska börja med högtalarna för att få ut så mycket av ljudet så möjligt, och sen välja förstärkare efter behov, jag skulle själv inte välja en högtalare som inte passar mig och sen försöka ändra den genom att byta förstärkare eller liknande, till största del bestäms karaktären på ljudet mestadels av högtalarna, därför troligen vi har så många typer av högtalare som låter så olika,

#49

Postad 05 november 2021 - 21:17

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Tror inte man bör lägga för mycket på kablar, tror inte man får valuta för pengarna där, men förstärkaren kan göra skillnad om högtalarna kräver mer kraft, det gör absolut större skillnad än kablarna, men högtalarna är viktigast efter allt, vad jag lärt mig är att man ska börja med högtalarna för att få ut så mycket av ljudet så möjligt, och sen välja förstärkare efter behov, jag skulle själv inte välja en högtalare som inte passar mig och sen försöka ändra den genom att byta förstärkare eller liknande, till största del bestäms karaktären på ljudet mestadels av högtalarna, därför troligen vi har så många typer av högtalare som låter så olika,


Ja men precis det jag sa, en förstärkare kan vara för klen osv men sålänge den inte är felkonstruerad eller distar eller drivs över sin förmåga så kommer den inte låta ”ljusare” eller ”mörkare” eller annorlunda på nåt sätt. Om man tycker det så fine men att ge rekommendationer efter den subjektiva upplevelsen att ”de låter ditten å datten” så bör det backas upp av en objektiv mätning eller liknande.

Redigerat av alex2400, 05 november 2021 - 21:18.


#50

Postad 06 november 2021 - 11:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 2

Vad tog det roliga med stereo och musik vägen, låter som många här har ett hyfsat ångestfyllt förhållningssätt till denna hobby eller är det en last ;)

 

Sanningen är väl som vanligt någonstans mellan ytterligheterna.

 

Mätningar är en grundförutsättning, dvs en högtalare med mycket dist, ojämn frekvensgång, dålig spridning osv kan inte låta bra, men sen är det ju inte säkert att målet är bra återgivning heller.

 

Se bara på musikindustrin där det mastras med extremt komprimerad dynamik, enorm dist på röster och märkliga EQ-inställningar osv. Det är ofta svårt att ta reda på vad de använde för studiomonitorer, så man vet inte hur det "ska" låta.

 

Hur det "ska" låta är ju hur mastringsteknikern valde att färga ljudet. En mix kan låta bra för att sedan medvetet eller omedvetet förstöras vid mastring.

 

Problemet är att det inte finns några standarder som alla följer. Inom bild är det tvärtom. Det duger inte med en TN-panel sedd i vinkel om man ska producera en film med hög budget.

 

I musikstudios däremot, finns det ingen nedre gräns. Yamaha NS10 är fortfarande populär t ex.

 

Det finns med andra ord ingen högtalare där alla inspelningar kommer att låta bra. Det kan finnas de med brister, som råkar låta "rätt" på några få inspelningar. Har man en sådan inspelning som personlig favorit, så kommer man inte att gilla högtalare som återger den korrekt. Gissar på att det är därför en del byter högtalare och elektronik flera gånger om året i jakt på det "perfekta" ljudet.

 

Något annat man får tänka på är att man vänjer sig vid ljud. En vanlig kommentar är ju att "det lät förfärligt i början, men efter 400 timmars inspelning blev det helt fantastiskt".

 

Efter de första timmarna ändras inget fysiskt med högtalarna, utan det är snarare lyssnaren som vänjer sig vid ljudet. Ingen vill erkänna det såklart, men så är det. Det kan vara tänkvärt för de som åker runt i butiker och sågar diverse högtalare efter 10 minuters lyssning. Om alla högtalare man lyssnar på låter "tråkigt" så kanske det är ens egen referens som är fel? ;)

 

Lägg därtill att rummets påverkan är en stor del av ljudet man hör. Man hör ofta folk säga att de har jämfört högtalare, när de i själva verket har lyssnat i helt olika rum, utan att veta om det spelades vid samma ljudtryck, eller om högtalarna var optimalt placerade.

 

Hifi är ju en hobby, och allt måste inte vara seriöst såklart, men det måste väl vara roligare att vara medveten än omedveten om vad som gör skillnad och inte. Kan inte se vad som är givande med att lägga tiotusentals kronor på sladd t ex. Jag vill bli så lite lurad som möjligt, både av andra och mig själv. ;)

 

Angående mätningar och siffror som indikerar hur det låter, t ex "preference score" och liknande, så är det bra som grundförutsättning, men ett poäng på 0-10 säger såklart inte allt om hur det låter...

 

När det gäller ångestfyllt, så stämmer det kanske om man ser till utvecklingen med soundbars och annat där fokusen på ljudet blir allt mindre.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.