Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Home Cinema 2019/2020 av dannen

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 november 2018 - 23:20

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Kommentarer till Home Cinema 2019 av dannen

#2

Postad 22 november 2018 - 23:20

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hur stort blir rummet, 15 m2? Hur är planen och vilken utrustning ska rummet ha? Man vill veta mera!

#3

Postad 03 december 2018 - 20:16

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hur stort blir rummet, 15 m2? Hur är planen och vilken utrustning ska rummet ha? Man vill veta mera!


Rummet blir nästan 19 m2. :)
Har skrivit ett inlägg i forumet där jag specat vilken utrustning jag funderar på att skaffa initialt. Du kan kika på den tråden här: https://www.minhembi...84#entry4534084

Finns det intresse så ska jag försöka posta info och bilder under byggets gång. :)

#4

Postad 27 september 2019 - 14:29

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

En tips att fundera på är om inte inredningen i rummet skulle vridas 90 grader moturs. Då skulle framför allt en soffa kunna placeras så att man kommer in bakom soffan när man går genom dörren. (Och det bästa akustikmässigt är att soffan kommer ut ca 1m från bakväggen och du slipper ha bakhögtalarna sitta på väggen precis vid soffan)
Finns givetvis andra saker och väga in också, men rent spontant är det det första jag registrerade. Högtalare ovanför soffa intill vägg är inte en bra lösning för ljudet. Svårt att få till bra surround och ljudenergin som byggs upp närmast väggen från frontarna/bas blir svår att få till bra även med eventuella absorbenter på väggen vid soffan. 

Mvh.


Redigerat av IMAGINAERUM, 27 september 2019 - 14:35.


#5

Postad 29 september 2019 - 20:49

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tack för tipset! Vet om att det är allt annat än bra att ha bakhögtalarna så pass nära inpå. Vet inte om jag kan få ut soffan en hel meter, men jag ska definitivt prova att dra ut den en bra bit ifrån väggen. Funderar även på att prova att släpa in en fotölj och tillfälligt sätta framför soffan när jag är själv. ;)

#6

Postad 03 oktober 2019 - 21:07

quentin81
  • quentin81
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Gissar att du vill ha alla kablar infällda. Jag hade förberett för en kanske t.o.m. två alternativa placeringar av suben. Placeringen kan vara skillnaden från att knappt höra den till att flytta revben.

#7

Postad 04 oktober 2019 - 11:39

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Gissar att du vill ha alla kablar infällda. Jag hade förberett för en kanske t.o.m. två alternativa placeringar av suben. Placeringen kan vara skillnaden från att knappt höra den till att flytta revben.

 

Yes, stämmer bra! Utöver att jag kan sätta den var som helst i ytan under duken så har jag egentligen bara ett placerringsalternativ till för subben. På vänster sida om soffan. Funkar inte något av dom placeringarna så får det bli synliga kablar och att den i står lite mer inne i rummet.  ^_^



#8

Postad 05 december 2019 - 21:09

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Hej
Angående spottar i din soffit. Tänk på vilken effekt och ljuskägla du vill ha mot väggen hellre än att den ska vara centrerad i undersidan. Beror såklart på vilken spridningsvinkel dina valda spotlights har. Jag har själv i något rum hemma någon spot med smal spridningsvinkel som vi satt väldigt nära väggen för att få en snygg effekt.

#9

Postad 13 december 2019 - 08:26

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej
Angående spottar i din soffit. Tänk på vilken effekt och ljuskägla du vill ha mot väggen hellre än att den ska vara centrerad i undersidan. Beror såklart på vilken spridningsvinkel dina valda spotlights har. Jag har själv i något rum hemma någon spot med smal spridningsvinkel som vi satt väldigt nära väggen för att få en snygg effekt.

 

Hej! Väldigt bra input och helt ärligt inget som jag tänkt på.  :unsure:  Spottarna är, precis som du nämnde, centrerade i soffiten. Hade missat din kommentar så nu sitter "pottorna" där, vilket gör det lite svåra att justera. Fingers crossed att det inte blir något jag kommer störa mig på.  :(



#10

Postad 16 december 2019 - 16:38

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Jag gillar idén med "avloppsröret" som kabelgenomföring. Det skall jag absolut komma ihåg som en smart lösning.

#11

Postad 16 december 2019 - 23:39

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag gillar idén med "avloppsröret" som kabelgenomföring. Det skall jag absolut komma ihåg som en smart lösning.


Fick tipset av mina byggare det och det verkar funka väldigt bra. Till bion köpte jag ett 2 meters rör på Biltema som jag sågade av muffen på. Därefter satte jag på 2 st 90-gradersvinklar och satte fast det med bandjärn mot regeln. Köpte 75mm rör eftersom det är lite kablar som ska dras i taket, men till TV-rummet använde jag 50 mm eftersom det bara kommer gå en HDMI och en strömkabel till och från TV:n.

#12

Postad 30 december 2019 - 20:42

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Ser bra ut. Ska blir intressant att höra om hur du upplever det när det är klart.

#13

Postad 31 december 2019 - 15:10

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ser riktigt fint ut, stilrent! Mattan blev riktigt sygg! Ska bli kul att se färdigt. Gott nytt år!

#14

Postad 02 januari 2020 - 01:08

hefal
  • hefal
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
säljer du/har du kvar din harmony hub? (såg din kommentar på produkten på prisjakt)

#15

Postad 02 januari 2020 - 08:30

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

säljer du/har du kvar din harmony hub? (såg din kommentar på produkten på prisjakt)


Det var dessvärre inte jag som skrev den något missnöjda kommentaren. 😁 Har själv funderat på att köpa en Harmony Elite controller med hub. 🙂

#16

Postad 02 januari 2020 - 09:05

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Väldigt bra rum du ordnat. Färgen påminner om den jag målat mitt nya biorum med.

#17

Postad 03 januari 2020 - 19:00

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Tumme upp, grymt fint.
Jag personligen vet inte hur jag ska förvara ca 1500 filmer...funderat på glasdörrar med nått men rädd att det kompromissar ljudet..

#18

Postad 04 januari 2020 - 00:05

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Tumme upp, grymt fint.
Jag personligen vet inte hur jag ska förvara ca 1500 filmer...funderat på glasdörrar med nått men rädd att det kompromissar ljudet..


Tack! 😊 Jag har gjort en hel del kompromisser som troligtvis kommer påverka ljudet så jag kommer behöva laborera en hel del med placeringar och absorbenter/diffusorer framöver så att det kommer låta så bra som möjligt under förutsättningarna. Och då kanske gamle Billy med sina glasdörrar ryker trots allt.

Hade först planerat att fälla in egengjorda hyllor i väggen(typ så här: https://pin.it/6ss5s5grcho5re) men hade varken tid eller ork till det. Kanske aningen drygt att göra till 1500 filmer dock, som i ditt fall. 😅

#19

Postad 20 januari 2020 - 12:40

kongo_fw
  • kongo_fw
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Riktigt snygg!

#20

Postad 24 januari 2020 - 19:40

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Kommer att bli riktigt bra det där. *tummeupp*

#21

Postad 07 juli 2020 - 13:53

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt rum och färg. Du har möjligtvis inte färgkoden?
Inspirerad att kanske köra på samma hos mig 😁

#22

Postad 11 juli 2020 - 13:54

Dannen
  • Dannen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt rum och färg. Du har möjligtvis inte färgkoden?
Inspirerad att kanske köra på samma hos mig 😁


Tack! 😊 Visst har jag det, den har NCS S 7010-R90B och är blandad i Alcro Milltex 5. 😁



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.